Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Teď přijde britská kocovina. Bude těžké spát v jedné posteli

Skotské referendum nakonec zachránilo Velkou Británii, takže se nestala malou, ale také zachránilo několik dalších států a dokonce Evropskou unii před těžkým zemětřesením. Co bylo v sázce, je patrné až tehdy, když si uvědomíme, co by se stalo, kdyby Skotové hlasovali pro odtržení. Spustili by řetězec událostí, které by většinou nebyly příjemné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R88a92d61o95v56a24n 80K32r74h51o33v90s96k42ý 8817579531516

Je nesmyslné se neustále štěpit na menší a menší státy, aby jejich vůdci měli vlastní píseček na rozkrádání. To by se taky mohla odtrhnout Morava od Čech, pak Slezsko od Moravy a nakonec Prajzska od Slezska ;-);-D;-D

+3/0
19.9.2014 18:01

I76v69a 90V21a79l86č89í15k76o82v73á 1219398141971

Neuvěřitelný blábol pana Vodičky. 8-o

0/−2
19.9.2014 17:57

I23v88a 11V90a17l36č55í36k82o74v53á 1289548831501

Jaká kocovina, jaký mejdan?8-o

0/0
19.9.2014 17:57

B54o69h34u14s97l47a24v 29K41r68á67l31í37k 2721660779526

Malá Británie neboli Bretaň patří nyní k Francii, pane vtipný redaktore. Viz třeba http://www.souvislosti.cz/clanek.php?id=449

0/0
19.9.2014 14:35

P67a84v86e60l 73K10o44l32á45č77e67k 9174744502131

Čas od času se tam také konají demonstrace (třeba v Nantes) za sjednocení Bretaně rozdělené do dvou departementů a za autonomii.

0/0
19.9.2014 15:16

A17n21d34r69e38j 71R50u71š50č57á77k 6337197814764

A teď se zeptám: co je na tom špatně? Pokud se státy dokáží dělit civilizovaně, tak to má smysl. Tohle věčné (bohužel typicky české, jakkoliv tohle klišé nemám rád) volání po "klidu na práci" mě opravdu dožírá. Přitom sami Češi by měli z vlastní zkušenosti dobře vědět, že než žít v nefunkčních či špatně funkčních svazcích, stojí za to najít jiné řešení - mírumilovně a ku prospěchu všech. Navíc postimperiální státy v EU oslabují jednotu EU tím, že si o sobě příliš mnoho myslí. Jejich zmenšení by nebylo na škodu věci, speciálně ne pro menší národy jako jsou Češi.

+3/−1
19.9.2014 14:31

P34a21v70e97l 35K69o90l66á42č77e91k 9794774852791

Přitom sami Češi by měli z vlastní zkušenosti dobře vědět, že než žít v nefunkčních či špatně funkčních svazcích, stojí za to najít jiné řešení - mírumilovně a ku prospěchu všech.

Češi jsou nepoučitelní, krajské uspořádání vymazalo Moravu ale i Čechy z politicko-správní mapy Evropy. K vlastní škodě. Nivelizace, unifikace. Je zajímavé že čecháček nadává na unifikační direktivy z Bruselu ale tohle mu jaksi nevadí.

0/−1
19.9.2014 15:19

D18a47v20i46d 63B72e91n20e80š 8848730389663

Jestli to bude tak hluboké rozdělení společnosti, o jakém psali naši novináři při prezidentských volbách, tak se není čeho bát. :-)

+3/0
19.9.2014 14:07

K74a46r25e53l 90C90e46r91m71a84n 9708402700540

"Země, které se po ní rády opičí (a víme dobře, o kom je řeč), by mávaly pěstičkou a zvažovaly by to také."

Prozraďte mi někdo, kdo že se to po Británii rád opičí ?Podle Vodičky všichni ví o kom je řeč ....

Já zahraniční politiku celkem sleduji, ale tohle nevím :-P

+2/−1
19.9.2014 13:32

J33a95n 10M57a24j44z33n22e85r 6462322748848

Autor tam měl dát hvězdičku a dolů pod článek napsat vysvětlující legendu pro ty, kteří se orientují trochu méně než on. ;-D

+1/−1
19.9.2014 13:38

S85v87a79t63o21p77l81u90k 48S55i84l26n12ý 4652916539268

Tak třeba mně je to zcela jasné ;-)

0/0
20.9.2014 0:07

R70a75d83i62m 70M74l56y62n24a47ř61í53k 8823762524128

Škoda, že to Milan Vodička nenamluvil. Jeho mluvené slovo je daleko působivější. ;-)

0/0
19.9.2014 13:13

M77a96r10t19i94n 57P61e24t22ř33í11k 4962409291471

Svět se atomizuje? Moc přechází na regiony? A kde, prosím, kde??? V Evropské unii určitě NE ;-D

+1/−1
19.9.2014 13:06

J65a77n 42J23i93r38k93a 7870570170

V EU rozhodně ANO.

Právě EU stojí na prvopočátku separatistických snah, protože stát ztrácí na významu: prachy z různých unijních fondů tečou přímo do regionů, aniž by na to centrální vedení mělo nějaký vliv. Podívejte se na tu kupu nejrůznějších mikroregionů a jejich dotačních programů (často přeshraničních - další důkaz toho, že stát ztrácí na smyslu).

+2/0
19.9.2014 15:32

B85o41h66u65m76i62l 23F26e27r54e22n72c 88s83t19. 7518118368

Přesně tak,je už čas zrušit to centralizované řízení s přerozdělováním výnosů z mikroregionů do centra,kde se rozhoduje co kdo dostane,nebo co zůstane na "rozvoj centra".Jak je potom motivován region na zvýšení své výkonnosti?Bylo by asi nejlepší uspořádat EU jako konfederaci,tedy spojení více států ke konkretnímu cíli,ne strašit možností federace -spojením v jeden společný stát. Jenže to by pak museli politici ukázat,co skutečně umí a ne co by dokázali,kdyby vládli.A pak by i ta přeshraniční součinnost byla velmi užitečnou možností,ke spokojenosti a prospěchu všech.

0/0
19.9.2014 18:29

K58a45r18e70l 62K80o49c59o66u80r46e55k 6510528646705

Technická poznámka: Malá Británie už existuje - je to Bretaň ve Francii.

+4/0
19.9.2014 12:17

S50t38a63n76i97s35l35a31v 66S38r52b55a 4705574658324

asi se zapomnělo na jednu věc-když se mluví o velké británii, mluví se o cirka 61 milińech lidí. I když bylo volících separistů skoro 50 procent, stále to bylo cirka pouhých 1,5 milińů lidí, což je cirka 2% oné velké británie. a i když se zdá poměr hlasů v referendu těsný, ve skutečnosti si myslím, že od skutečného vítězství separistů bylo neskutečně daleko.

+3/−6
19.9.2014 12:12

P80e78t17r 83M88a35r34e71č37e42k 1573831789758

To s tím atlasem je dobrá hláška. :-)

+8/−1
19.9.2014 11:13
Foto

J90a65n 14H80o83l44o22v85s62k33ý 6197869141

Pan Vodička nenapsal špatný článek, ale když nezmíním hloupé pasáže o EU, jedno musí stejně zaznít: Ano, svět se atomizuje, ale moc do regionů reálně opravdu jako celek nepřechází. Naopak. Národní státy jsou mimo jiné obětí trendů, kterým se dnes obecně říká globalizace. Sám národní stát totiž dneska nezmůže nic, pokud není opravdu velký. Jak chce samostatný stát o pěti či deseti milionech obyvatel ovlivnit to nejdůležitější? Nastavení a pravidla světového obchodu, bankovnictví, obrovskou ekonomickou i technologickou provázanost světa, obrovskou moc zahraničního kapitálu kde existují firmy s větším obratem než jsou rozpočty malých států, ale i mezinárodní právo, nebo třeba životní styl? Národní stát prostě ztrácí svojí suverenitu i funkci ve prospěch uniformity a práva silnějšího legitimizovaným plným žlabem. Ať si dneska v malém státě zvolíte kohokoliv, může na ekonomickou a společenskou situaci jen reagovat či se na ní připravit, ale nikoliv jí řídit. Reakcí na to je sdružování do lokálních nadnárodních organizací (EU, ASEAN, Euroasijská unie, Mercosur aj.) a také zpochybnění role národního státu a tedy jeho regionalizace. Jenže samostatné regiony možná dostanou výkonnou moc blíž lidem, ale určitě budou i slabší a ovladatelnější. Vcelku to nic neřeší.

+8/−1
19.9.2014 11:02

B98o68h40u30m46i96l 54F68e44r22e86n49c 51s98t46. 7928148788

Pane Holovský celá 19. a 20. století probíhaly snahy o vytvoření velkých národních států,velmi časti pod hesly typu "Ein Volk,ein Fuehrer,ein Reich" A produktem nakonec zůstaly jen ty dvě světové války a prakticky celý kontinent devastovaný a uvržený o mnohá léta zpátky.Jen menší země,přvážně s konfederačním uspořádáním(spojením různých celků pro dosažení společného cíle) zůstaly nedotčeny.A domníváte se,že spojením ztratily sebemenší část své suverenity,Tak proč nezkusit jinou cestu-přetvořit EU na takové uspořádání?

0/0
20.9.2014 10:11
Foto

P37a72v41e84l 25K85a57l33i69n82a 3342199421123

Jaká kocovina? Britové dali Evropě a světu lekci v demokracii - 60 miliónů Britů trpělivě čekalo, jak se 5 miliónů Skotů rozhodne. Žádné střílení raketomety, žádné zakazování skotského jazyka, kterému většina Britů nerozumí atd. Přitom hrozilo, že oddělením Skotska přijde Británie skoro o polovinu ostrova, na kterém by žila pouhá desetina obyvatelstva. Klobouk dolů, Angličané, tomu říkám tradice. Myslím, že na sebe mohou být obyvatelé Spojeného království pyšní, neboť něčeho tak velkorysého a riskantního by se odvážila málokterá země a pro příklady nemusíme chodit daleko. Takže jaká kocovina? Ale český novinář je ten nejchytřejší - na to nesmíme zapomenout ;-D;-D;-D

+38/−1
19.9.2014 10:51

O87n11d65ř71e92j 29M41a39l14ý 3204403563823

No, ani nestála armáda ve volebních místnostech. ;-D

+6/−2
19.9.2014 10:53

K64a32r89e17l 75V82o36v26e84s 1184298252379

Ani v Londýně neproběhl puč.

+3/−3
19.9.2014 12:08

K13a22r52e67l 61C24e38r63m60a24n 9508352330140

Podporovaný ze zahraničí .....

+1/−2
19.9.2014 13:33

J57o23s83e12f 91T45l55u64s25t28ý 8859456571264

R^

0/0
19.9.2014 11:14

A78d83a66m 25S78t57a32v14a 5788687876901

"Britové dali Evropě a světu lekci v demokracii..."  R^R^R^

+2/0
19.9.2014 11:16

P70e74t68r 74M65a91r95e91č17e16k 1343771959248

Ano , tak má vypadat pokus o osamostatnění. Žádné kalašnikovy a zabíjení těch co si separaci nepřejí.

+5/−3
19.9.2014 11:18

K29a63r28e32l 96V65o29v74e84s 1794188932259

A zabíjení těch co si separaci přejí.

+2/−2
19.9.2014 12:11
Foto

J63a51r49o17s72l13a50v 86K70y26s40e76l53á47k 9245156837139

Až na ten nesmysl,že většina Britů nerozumí skotskému jazyku,bych se vším souhlasil.Potíže rozumět možná mají někteří imigranti,ale ti nerozumí ani třeba londýnské hantýrce,"cockny":-)!

0/−5
19.9.2014 11:23

K31a96r50e48l 16C35e42r48m70a87n 9348182680330

Skotské gaelštině nerozumí ani 98 procent Skotů, Kyseláku

+2/0
19.9.2014 13:34

S26v82a55t75o88p24l95u26k 94S12i97l31n87ý 4402956969138

To bude asi tím, že ji taky mluví jen pár venkovanů ;-) 

Nicméně Skotská angličtina (dle některých lingvistů samostatný jazyk) je taky silně nesrozumitelná.

+1/0
20.9.2014 0:10

J61a82n 85C21i60h82e80l32n36a 2460221731938

Britové dali Evropě a světu lekci v demokracii? V tomto případě se tato možnost přímo nabízela, ale jen kdyby měla Anglie 30 milionů obyvatel a Skotsko 20, v takovém případě by pravděpodobně k demokracii vůbec nedošlo. Srovnávat to s odtržením Katalánska od Španělska, nebo snad s událostmi v Československu je holý nesmysl. To je jako míchat jablka s hruškami, pro Španělsko by odtržení území velikosti Rakouska znamenalo existenční a bezpečnostní problémy. V případě Československa šlo o naprosto jiný příklad něž jsou ti dva předchozí, v Československu by se referendum muselo konat v celém státě, v Česku i na Slovensku. Češi by hlasovali pro zachovaní státu a tím by jsme byli tam kde před tím. Elita na Slovensku by neustále tlačila na českou stranu kvůli autonomii na Slovensku, až by vznikli de facto dva samostatné státy na jednom území.

+1/−1
19.9.2014 11:33

F11i42l23i59p 94A77d24a86m40e92c 8263212416914

Medzi Scots a anglictinou je zhruba rovnaky rozdiel ako napriklad medzi hochdeutsch a schwiitzerdüütsch - mozno este mensi. A rozhodne anglicania s nou nejake vyraznejsie problemy nemaju. Skotska gaelcina je nieco ine, ale ten jazyk je uz takmer neexistujuci a ani drviva vacsina skotov mu nerozumie.

0/0
19.9.2014 11:45

M67i42r70e72k 38T89u48r74e23č12e98k 4583252130612

Jedine 'Putinuva metoda' je cesta k separaci...  ;-D

+2/−3
19.9.2014 10:40

K38a11r63e87l 20V98o19v89e67s 1234238392949

To spíš majdanská metoda.!!

+1/−1
19.9.2014 12:13

J27a92n 90H70e16l26l74e44r 9768615896

to je strasnej zvast. zalozeny prevazne na horecnatych predstavach a pranich autora

jeho jasnozrivost o dalsim vyvoji je usmevna.

moznosti bylo mnoho. CO by se opravdu stalo, jasne neni. Mozna by Katalanci povstali a Madrib by je utopil v krvi ... KDO VI?

Zaroven by dost zalezelo na tom, jak by probehlo vyrovnani. Muj nahled je ten, ze by to melo byt podle poctu obyvatel, nikoli podle pobreznich vod. Pak by se videlo, jak by separatiste posilili jinde, kdyby meli pred ocima chude a zadluzene Skotsko ...

0/−2
19.9.2014 10:35

P91e81t34r 23D59v46o30ř19á93k 1927655614376

...no a pak přijde na řadu Morava...Slezko....a jelikož bude vždy více mocipánů než trůnů, bude následovat Horní Slezsko, Dolní Slezsko....třeba i Moravskoslezské Beskydy . . . a jelikož bude stále málo trůnu, mohlo by se i separovat Kladsko...Kralický Sněžník...Dolní Lužnice ;-) . . . až bude nakonec každá chalupa samostatný objekt se svým králem 8-o V našem městě bychom mohli začít tím, že nikdy spolu nebudou vycházet Rousovičáci s Blaťákama, takže nějaké to referendum by neškodilo ;-)

+6/−1
19.9.2014 10:08

J89o13s51e28f 24V23o23m14á80č58k22a 5673464393564

A ve výsledku proč ne? V podstatě popisujete decentralizaci rozhodování, což je z mého pohledu žádoucí. Ta je totiž spojena se zodpovědností.

+2/−6
19.9.2014 10:11

J70a45n 63H42e38l77l31e40r 9158805946

Z meho pohledu je na druhou stranu zadouci stabilita.

A tu zajistuje daleko lepe vetsi celky nez mnoho malych.

Stabilita je totiz spojena s vseobecnou prosperitou. V nestabilnich dobach muze rychle nekdo vylepsit svuj stav, napriklad pracovitosti a pili, ale stejne tak dobre muze hned v zapeti o vsechno prijit.

+1/0
19.9.2014 10:36

P22a35v97e84l 52K60u40r63a80l 5131734550300

Ale se stabilitou jde obvykle do háje svoboda kvůli kontrole kterou na její zajištění,potřebujete...

0/0
19.9.2014 11:07

O62n47d85ř20e32j 22M54a22l17ý 3724473583383

Jasně, bude tu mít zase městské státy, co se budou prát o každou prkotinu. ;-D

+1/0
19.9.2014 10:49
Foto

J33a32n 58H68o71l46o46v28s11k86ý 6157949161

Zodpovědností možná, ale s reálnou mocí nikoliv. Ta leží mnohem výše.

0/0
19.9.2014 11:48

T82o58m52á96š 88H43a78t89a90n 3209183929360

A co Skuhrov, ti budou spojenci Rousovic, nebo to daj dohromady s Borkem a vtrhnou na Chloumek?

0/0
19.9.2014 10:50

M82a15r61t60i36n 23Š37t17ě14p21á41n36e18k 3117613593801

To je zase "vejšplecht".

+4/−2
19.9.2014 9:56

M25i60r27e39k 58Z29á50v68o93d53n41ý 7662577620538

No nejsem si jistý, že zrovna rozpad Britského impéria v minulém století je ukázkou neměnnosti a tradice.

+10/−1
19.9.2014 9:52

S20v45a95t35o54p68l91u32k 29S77i46l21n70ý 4802426279398

Dřív nebo později se stejně Británie rozpadne a nakonec zůstane samostatná Anglie.

0/0
20.9.2014 0:13

J20a94n 91Š41e19s52t55á41k 3198679289834

"Snad si ani nekupujte atlas, byly by to vyhozené peníze." díky za upozornění, zůstanu tedy i nadále o google maps a tak;-D

0/0
19.9.2014 9:47
Foto

M74i46r63o77s81l97a65v 64S34t35e55i33n37e96r 1615225178783

Anglie si tím zachovala levicové voliče- kompenzují tak Camerona a spol.

Levice je nesena zejména příjemci dávek- takže stačí, zvýšit ve Skotsku zaměstnanost a bude po levici.

+3/−3
19.9.2014 9:29

P83e49t68r 14D21v89o43r33a40k 9798650579723

Ono obecně platí že levicové strany dělají kroky které jim snižují elektorát, na tohle si stěžoval Clinton že zvyšováním životní úrovně chudých američanů dělá nové voliče konzervativcům...platí to i naopak ;-)

+1/−1
19.9.2014 9:32

P89a10v16e69l 96H72o25r41á90k 8531593875532

Tak všichni prezidenti po něm už životní úroveň snižovali.

0/0
19.9.2014 10:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.