Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kanada objevila plavidlo kapitána Franklina, zmizelo před 166 lety

Kanada našla jedno ze dvou britských plavidel, která zmizela před 166 lety při průzkumu Arktidy. Britské královské lodě Erebus a Terror se vydaly v polovině 19. století do nehostinných severních vod, aby našly cestu mezi Atlantickým a Tichým oceánem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L58u57d67ě84k 40F44u21x98a 9916490964757

Takže to nakonec musel jako první projet Nansen (s Amundsenem jako členem posádky) Fram

0/0
10.9.2014 1:41

R17a91d43e88k 84S71v58í75t42i81l 7297200964209

Ne tak zcela. Bavíme-li se o první plavbě Severozápadním průjezdem, první byl Amundsen bez Nansena na lodi Goya, http://en.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen#Northwest_Passage_.281903.E2.80.931906.29

Nansen se pokusil v zamrzlé lodi Fram dosáhnout severního pólu od pobřeží Sibiře (doufal, že ho na pól led donese), ale neuspěl, i když se pólu hodně přiblížil. Amundsen se této expedice neúčastnil.

0/0
10.9.2014 6:26

Ř70e21h42o83ř 80V78l22a21s29á40k 2334294351896

"bájné" plavidlo?

Autor doposud pokládal Franklinovu výpravu za pověst či báji? 8-o;-D;-D

+6/0
10.9.2014 1:08

J80i27ř87í 35Š56e97j38n69o66h77a 4472733364483

Nejzajímavější je  fakt, že i  bez antropogenního CO2 se vždy  střídala  teplá a  chladná období. Dnes jenom opět rozmrzlo moře, kde Britové zamrzli před  160-ti lety.

Takže můžeme být v klidu. Jedná se o přirozen střídání  chladných a teplých období. Tak, jak  jsme  se učili již na základní škole. Škoda, pro naše peněženky, že většina  klimatologů a  politiků tehdy právě nedávala pozor :-)

+11/−2
10.9.2014 0:47

P69e81t24r 85S64v30o47b10o38d79a 9167228930382

Objevil jste roční období. Gratuluji!

+2/−1
10.9.2014 1:05
Foto

J79i32r69k53a 47V39a50n52o10u12r31e71k 6637714828710

Udelal jste ze sebe pitomce programove nebo ciste nahodou?

+3/−1
10.9.2014 4:39

J27i12ř40í 47Š83e79j70n50o14h49a 4342603794863

Kde píšu o "ročních obdobích" ?  Hledali ji 160 let. Až nyní led roztál.

0/0
10.9.2014 9:03

D95u75š91a26n 75R38a97j25n14i81n11e40c 4414702843611

Vždy lepšie ako objaviť nejakú CO2 stopu a jej vplyv na globálne zmeny počasia. 

Severná morské cesta tu bola realita asi pred 1000-1200 rokmi . Asi v dobe keď vikingovia bežne cestovali do Ameriky . Alebo to nie je pravda?

0/0
10.9.2014 9:24

D98a75v46i65d 96M44u94n90z96a42r 3478892824966

dys to nejni cerne, musi to bejt bile…tak nejak? Ale milej zlatej…ono to tak jednoduche nejni….;-)

+1/−2
10.9.2014 1:15

I34v10o 27Z48d32e43b74o87r79s65k94ý 3873141250421

Jak to že ne?

Kysličník uhelnatý špatný, větrník dobrý.

Globální oteplování špatné, Mannova hokejka dobrá. Tady je drobná varieta, místo oteplování mohou být i klimatické změny.

0/0
10.9.2014 7:58

O12n78d39r19e43j 63S72i61d14o50n 6404786561312

Na zakladni skole jsem se ucil, ze je Lenin vecny. Nastesti se pak brzy ukazalo, ze to nebyla pravda. Tak bych byl byt vama opatrny i k tem rychlym klimatologickym palbam od zakladoskolskeho boku. A prosim neverte tomu, ze vsichni klimatologove sveta se nejen spojili, ale primo spikli, vymysleli globalni oteplovani, aby na nebohych danovych poplatnicich vymamili mrzky dolar na vyzkum.

+2/0
10.9.2014 5:20

R83a41d65e76k 23S97v13í15t40i52l 7457390644109

Neměl jsem čas pořádně si prohlédnout oblast, v níž letošní expedice pátrala, ale nakolik z dosavadních zpráv chápu, tak:

1. Loď nebyla nalezena v místě, kde zamrzla v ledu, ale jižněji, kam (patrně, a jak se předpokládalo už dávno) postupně dodriftovala či (v arktickém létě) doplula.

2. Samozřejmě, že i dříve se střídala teplejší a chladnější období na úrovni jednotlivých let (nemyslím roční)! Franklin měl asi smůlu, že se trefil do "předělu" mezi teplejším a chladnějším - tam to šlo, ven už ne...

3. Letošní nález byl učiněn (jestli správně chápu dosavadní zprávy) i díky tomu, že máme v kanadské Arktidě letos to chladnější období. Takže oblast, kde chtěla expedice původně pátrat (severněji, blíže místu, kde lodě zamrzly), je, hádejte co: zamrzlá.

4. S klimatologickými závěry od základoškolského boku bych fakt byl opatrný. Jde mj. o velikost těch výkyvů, frekvenci atd. Nevyvozoval bych z nálezu Franklinovy lodě, že klimatologové jsou pitomci :-)

+4/0
10.9.2014 6:15

J57i84ř40í 48Š16e86j81n98o45h21a 4522873904463

Jenom k bodu 4., ať se text nerozvíjí exponenciálně:

Ano velikost  výkyvů byla rúzná. Nepochybně byly mnohem větší, než bychom dnes  vůbec dokázali  snést.  Mé pochyby o rozledu klimatologů a jejich inteligenci jsou samozřejmě nadsázkou. Spíš  mají za hlupáky  nás  laiky.  Oni  se mazaně snaží svést na na  vlně módního alarmismu.

+1/−1
10.9.2014 8:52

D54u86š28a92n 43R18a32j44n21i56n48e47c 4294132743341

k bodu 2. nebolo to ročne , a ani 100 ročne , ale trochu viacročne . 1000 ročné cykly , 10000 ročné cykly a viacročné .....posledná doba ľadová z pohľadu historie nie je až tak vzdialená . A od vtedy sa v Europe iba otelpuje a nasledujúcich 10000 rokov tiež.

0/0
10.9.2014 9:28

J77a89r27o43s96l13a91v 54J48e18ž24e96k 5586651413120

Dovolim si opravit to tvrzeni o Leninovi. Autor puvodne nechtel rict, ze je Lenin vecny, ale ze je Lenin v Ječný...

+3/0
10.9.2014 6:38

J55i25ř24í 93Š97e58j20n70o66h48a 4622943374593

Já jsem zapomněl, že na základní škole nám komunisté vymývali mozky.   Žádné ledové a meziledové doby nikdy nebyly a  před začátkem průmyslové revoluce bylo klima naprosto neměnné a  odpovídalo stavu v roce 1800. Ještě štěstí, že dnes  máme naprosto netendenční a objektivní média ;-D

0/−1
10.9.2014 9:01

D48u43š79a42n 45R28a19j10n28i21n89e25c 4104882693241

Ale máme superpresné meráky a super počítače. A ako si zaslúžiť grant ? Vyberiem si nejaký jeden rok a to by v tom musel byť čert aby som neobjavil novú teoriu , anomáliu.

0/−1
10.9.2014 9:31

J30i24ř96í 81M16a26c57e59k 3195835914681

Škoda, že západní vlády jsou tak hloupé, že platí klimatology, místo aby si podstatně levněji pořídili zprávy od českých diskutujících. Proč jen nám nenaslouchají? Vždyť u nás víme všechno nejlépe!

+1/0
10.9.2014 10:00

R32a35d45e52k 91S52v79í63t58i25l 7857980654369

Zajímalo by mne, jaký předpis zabraňuje českým novinářům ověřovat fakta, když stačí trocha hledání na internetu. Navíc když v článku BBC to mají správně, stačí jen umět opisovat.

1. Franklinova expedice vyplula z Anglie v roce 1845, naposledy byla bělochy spatřena v létě téhož roku v Baffinově zálivu u Grónska. Kde autor resp. ČTK, ze které opisuje, sebral rok 1846, je mi záhadou.

2. 24+110+Franklin je 135. Franklin z Anglie vyplul se 133 dalšími muži, do Arktidy se však vypravilo jen celkem 129 mužů (5 se z různých příčin vrátilo).

3. Záchranné výpravy nebyly vyslány pro "nalezení těl posádky" (to je ale blbá formulace!), ale napřed k záchraně expedice, později k objasnění jejího osudu. Tři hroby členů expedice na Beecheyho ostrově byly nalezeny v roce 1850, zásadní nález byl učiněn v roce 1859, kdy na Ostrově krále Viléma nalezl poručík Hobson de facto jediné písemné zprávy, které se po expedici dochovaly. Z nich vyplývalo, že poté, co byly lodě zamrzlé od roku 1846 do jara 1848, rozhodly se posádky lodě opustit a vydat se na jih. Sám Franklin zemřel v roce 1847. http://franklinova-expedice.comehere.cz/w/Zpr%C3%A1vy_na_Ostrov%C4%9B_kr%C3%A1le_Vil%C3%A9ma

Jen tato McClintockova expedice nalezla nejméně tři těla členů expedice. V dalších letech byly nalezeny další tělesné pozůstatky, řádově jde o desítky nalezených obětí, nikoli tři, nalezené někdy v 80. letech 20. století - to je další výmysl. V 80. letech 20. století proběhla pitva těl z hrobů na Beecheyho ostrově.

Podrobněji viz http://franklinova-expedice.comehere.cz/ a http://franklinova-expedice.comehere.cz/w/Prvn%C3%AD_nalezen%C3%A1_Franklinova_lo%C4%8F

+34/0
9.9.2014 23:38

J15a23n 74K85ř67í94ž 6705773775478

R^

0/0
10.9.2014 4:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.