Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Úspěch „hloupých lajdáků“. Máme větší motivaci, shodují se dyslektici

Představte si, že před vámi leží papír s textem. Písmena se ale jakoby rozplývají a slévají. Mnohé tvary jsou si podobné. Čtete jen s velkou námahou, pomalu a obtížně chápete význam. Přesně to každý den zažívají dvě procenta Čechů. Mají dyslexii - handicap, který jim komplikuje život od první třídy. Je možné ho překonat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V41a50š92e32k 87Ř10í94h63a 2313973598712

Jinak ještě jeden postřeh. Dělám 15 let v konstrukční kanceláři a většina těch nejlepších odborníků má podobné problémy. Ať již z pravopisem nebo jiným jazykem. Ale co naplat jsou většinou jedinýma kdo v dnešní době dokážou bez počítače počítat statické nebo dynamické namáhání výrobků. Tak se stále ptám jestli ono to nebude více jak o nějakých poruchách spíše o lingvistických škatulkách do kterých , chvála bohu, hodně lidí nezapadá.

0/−1
16.9.2014 0:05

L85u45d56v86í88k 18G17a53j29d86o30š35í71k 2785353114342

Všechno se hodnotí nějakými škatulkami.

Někdo nemá hudební sluch a bude mít ze zpěvu pětku i kdyby se rozkrájel. Někdo je dyslektik a bude mít tu pětku z češtiny.

Jenže když někdo není schopen zpívat, tak to většina populace nebere jako problém (pokud se tedy dotyčný nechce stát Superstar). S češtinou je to trochu komplikovanější.

0/0
16.9.2014 9:05

V39a85š43e69k 39Ř79í56h24a 2633863418912

nemyslím si je to stejné jako s tím zpěvem.

0/−1
16.9.2014 21:41

M36a23r83i38e 54Z68e29l48e49n89á 2284441439631

Za sebe to vidím asi takhle: Každé dítě se narodí jako nezaměnitelný originál, který v sobě chtě-nechtě nese přírodou daný otisk mnoha předchozích generací matky i otce. Kdo - bůhví proč - očekává, že se dítě bude vyvíjet zcela nezávisle mimo tyto dané genetické linie, může být ve svých planých nadějích do určité míry zklamán. Co mě však zaráží mnohem víc je fakt, že mnozí rodiče nedokážou (a nikdo jiný to za ně nemůže udělat?!) formou srovnání s vrstevníky svého dítěte včas nejenže objevit, ale zejména řešit ve spolupráci s odborníky jeho vývojovou disproporci. Pak totiž přicházejí na řadu prapodivné omluvy typu - to "se" časem srovná, je ještě malý/á a to "se" dožene atd. Takže se nám plní první třídy dětmi, které ráčkují, koktají, patlají, žvatlají apod. jen proto, že jim rodiče nevěnovali dostatek času a trpělivosti. Není snad náhodou tohle, co popisuji, takzvaná opičí láska? Naštěstí žijeme v době, kdy už máme na školách dost odborníků na to, aby k takovým "drobnostem" zaviněných rodiči nepřibývalo všelijakých dysfunkcí, které samosebou měli dávno odhalit také oni.

+1/−1
15.9.2014 13:21

I54v29a 66K59r19i73s93t38o90f21o25v12á 7565643102722

Přesně tak. Kamarádka se divila (a diví), jaktože její děti neumí mluvit. Patlou, ráčkují, neznají slova.... Neměla jsem sílu jí po xté vysvětlit, že to asi bude tím, že je posadí před televizi a kašle na ně. Rv S dětmi se musí mluvit, mluvit, mluvit. !!

+1/0
15.9.2014 13:25

A35n31t75o60n91í72n 45S96v27o20b15o62d83a 3494663989352

Moderni zena a muz nemaji cas se venovat detem, spousta serialu, internet, FB, posilovna, cviceni, detem stacilo driv TV a video, dnes to zvladne internet. Smutne, odtrzeni vnuku od prarodicu nese casto trpke ovoce. Neumime starnout, vsichni nemame cas. Neinvestujeme cas do deti, ale do zbytecnosti

+2/0
15.9.2014 13:36

V74a35š36e56k 13Ř76í66h97a 2973313728222

ano a pokud přes to přeze všechno za 6-7 let  nenaškatulkujeme ono dítě do vašich škatulek tak nad ním v první třídě zlomíme hůl. děkuji přesně tohle jsem zažil a díky podobně demagogické učitelce jsem málem skončil ve zvláštní škole. Rv

0/0
15.9.2014 20:58

L52u22d63v47í76k 64G96a67j82d70o80š83í69k 2425983684402

No víte tohle jsou poruchy, s kterými se toho mnoho dělat nedá i při nejlepší péči rodičů.

Problém je v tom, že když se narodí postižené dítě a nemá nohu, většina lidí celkem snadno pochopí, že z něj asi v dospělosti špičkový atlet nebude a z hodin tělocviku je dítě omluveno.

Pokud se ale někdo narodí jako dyslektit, málokomu dojde že z něj nemůže být lingvista a jak rodiče tak zejména učitelé takové dítě ve škole mučí přípravou na takovou životní dráhu. Jazyková výuka se mu hodnotí stejně jako ostatním.

0/0
16.9.2014 9:24

K54a51r53e25l 75D80v39o73ř25á31k 2534192612934

Vzhledem k tomu, že údajný dyslektik vidí normálně, tak je nesmysl, aby viděl písmena jinak než my. Když jsem začal chodit do školy v roce 1959, tak žádné podobně vymyšlené nesmysly pro žáky, kteří se nechtěli učit neexistovali a pokud se někdo neučil, tak byl přemístěn do Zvláštní školy protože na to zjevně neměl. proto nazývejme věci pravými jmény a nevymýšlejme nesmysly.

+1/−7
15.9.2014 10:18

J51a71r84o74m97í50r 24L17i83t69e41r52á13k 8546521863697

Říká se, že prázdný sud duní nejhlasitěji.

+2/0
15.9.2014 12:07

I77v97a 67K53r78i29s95t75o40f34o73v61á 7435533572312

Však také rodiče lemplů a hlupáků (pozor, nezaměňovat za opravdové dyslektiky, dysgrafiky atd.) nejvíce řvou (duní), jak je jejich dítě "postižené".

+1/0
15.9.2014 13:23

M76a38r21t83i67n 11V27e26s46e67l83í 2836336762838

Vidím že jste na slovo vzaný "odborník". A je jich tady dnes opravdu spousta. Zajímalo by mě čím se živíte, že dokážete vše tak odborně popsat.

+1/0
15.9.2014 12:35

L31u37d60v75í21k 93G50a71j52d87o97š66í26k 2495553504252

Dyslektit písmenka vidí naprosto normálně, jen mu trvá mnohem déle než určí jejich význam. To je celé. A nejde o to že se někdo nechce učit. Nelze to totiž milý pane Dvořáku vůlí nijak ovlivnit.

Není důvod proč by takový člověk měl být umístěn do zvláštní školy. Sám jsem dyslektit a nebránilo mi to vystudovat vysokou školu s vynikajícím prospěchem. Jen za určitých okolností to je značný problém. Paradoxně nejvíc situací kdy to vadí je na prvním stupni základní školy.

0/0
15.9.2014 15:06

A82n31t36o26n41í13n 12S75v80o50b16o21d45a 3214523639502

Jste jiny a tak vas chteji "normalni" vyloucit, cim vyssi skola, tim maji ti normalni vic problemu a vzpominaji na zakladku, tam byli jednickari

0/0
15.9.2014 16:42

L52u33d81v77í46k 36G36a65j67d94o69š44í10k 2755903274672

To bych takhle útrpně nenesl.

Spíš je to o tom, že na základce se učí všeobecné dovednosti a rozdíly jsou víc vidět. Na základce neexistuje žádná selekce žáků a je snadné srovnávat, protože všichni musí umět totéž.

0/0
16.9.2014 8:54

I11v12a 50K67r88i34s58t98o40f52o43v60á 7175763552132

Dobře, určité mizivé procento populace má problém a potřebuje pomoci s jeho řešením. Do této chvíle s tím souhlasím. Ale prosím, nesplachujte do dys čehokoliv hlupáky a lemply. Škodí to těm opravdu postiženým, na které se pak nahlíží stejně. :-P

+2/0
15.9.2014 6:09

L74u96d31v67í47k 45G93a98j59d72o17š42í41k 2795743244922

"...Písmena se ale jakoby rozplývají a slévají..."

"Umíte si představit jak vidí dyslektik? Na tomto textu doktorka Drahomíra Jucovičová ve své příručce ilustruje, jak obtížně dyslektici luští písmena."

Dyslexie proboha NENÍ ZRAKOVÁ VADA! Co to je za bludy a bláboly?

+7/0
15.9.2014 0:39

K76a20r50e22l 82D62v98o32ř77á16k 2834912142604

Je vidět, že ti co o tom píší nechápou o co jde. Žák se prostě nechce učit a proto lže, že špatně vidí. Ale jinak vidí vše dobře.

0/−3
15.9.2014 10:20

I28v23a 40K35r77i69s58t29o65f17o50v17á 7265263262662

Tak zajdeme na oční a je po problému, ne? ;-) Jinak dyslektikům se plete třeba d/b - podobně vypadající písmena.

0/0
15.9.2014 13:26

L59u77d29v66í39k 66G15a89j91d43o31š45í68k 2385193164552

Ale není to tím že by ta písmena špatně viděli. :-)

Jen je prostě nedokáží dostatečně rychle určit aby to stačilo na plynulé čtení.

+1/0
15.9.2014 14:42

L22u88d28v10í53k 95G54a44j57d53o42š70í75k 2465813164212

Asi jste problém nepochopil. :-)

0/0
15.9.2014 14:44
Foto

A55n16n72a 46V31e61s18e50l43á 2430478236

Co ten chudák Albert Einstein všechno neměl... Jeden článek tvrdí, že Aspergerův syndrom, další zas že dyslexii. Zřejmě proto, aby se matky dyslektiků a dětí s Aspergrem netrápily a mohly se šťastně tetelit, že jim doma roste malý zatím nepochopený génius...

Vždycky jsem si myslela, že speciální výuka dyslektikům pomůže jejich handicap překonat, takže v dospělosti už čtou bez problémů. Pokud tomu tak není, nedovedu si představit, jak by člověku mohla v životě i práci pomáhat neschopnost rychle číst a chápat psaný text. Rozhodně si myslím, že by zaměstnavatel (pokud se nejedná o převážně manuální práci) měl o tom, že zaměstnanec není schopen normálně číst a psát bez chyb, vědět. Nedovedu si představit důvod, proč by tuto neschopnost měl nějaký zaměstnavatel tolerovat.

To, že se dyslektici snaží šířit představu, že dyslexie je jakýmsi potvrzením jejich zvláštního talentu a kreativity v jiném oboru, než je čtení, celkem chápu, nějak si svůj handicap kompenzovat musí.

Možná by bylo dobré v rámci objektivity v podobných článcích jmenovat i pár geniálních matematiků a umělců, kteří kupodivu vůbec žádným handicapem netrpěli...

+2/−4
14.9.2014 22:24

A60n36t96o43n61í13n 37S97v65o16b80o74d32a 3804223719282

Kazdy clovek ma vadu, nekdo ma v sobe nemoc fyzickou a jiny dusevni. Co to je normalni clovek? Jak ho chcete definovat? Potom musite uvest vsechny vady. Vsechny vady i skryte v celem strome zivota minimalne 10 generaci, protoze otcove jsou nejisti, tak to nelze splnit

+1/−1
14.9.2014 22:48
Foto

A25n96n49a 38V57e82s13e43l18á 2900368196

Možná jste jedním z těch, kdo mizerně čtou a nechápou psaný text, jelikož já jsem nic o „normálních“ lidech nepsala. 

Psala jsem pouze o tom, že zaměstnavatel by se měl včas dozvědět, že zaměstnanec, se kterým hodlá uzavřít pracovní smlouvu, není schopen normálně (čili rychle a bez problémů a  s pochopením psaného textu) číst a psát bez chyb.

+2/−1
14.9.2014 23:08

A59n20t61o16n30í96n 27S44v36o23b42o53d17a 3544493349962

Zamestnavatel to muze snadno zjistit, testu je dost a odborniku na hledani vhodnych zamestnancu je dost. Zamestnavatele zajima velmi zdravotni stav pracovnika, kdyz do nej ma investovat cas a penize. To se zjistuje hure nez dysgrafie a jine dys

0/0
14.9.2014 23:20
Foto

A24n49n48a 45V31e27s46e96l83á 2120538936

Zjišťování zdravotního stavu zaměstnanců zaměstnavateli je jistě zajímavé téma, ale příliš s článkem ani mým příspěvkem nesouvisí...

0/0
14.9.2014 23:26

A10n52t22o10n87í15n 94S28v67o11b83o93d37a 3904123649952

Nechme na zamestnavatelich, aby si nasli vhodne zamestnance. Najit u nas vhodneho absolventa je drina, uroven skol je propastna, takze studijni vysledky nejsou dulezitym udajem, rozhodne test a pohovor

0/0
14.9.2014 23:37

I31v12a 42K78r45i93s50t87o72f38o92v25á 7185463932732

Když si kandidát na pracovní pozici neumí pořádně přečíst otázku v testu, je nepoužitelný. ;-)

+1/0
15.9.2014 6:09
Foto

A50n36n70a 29V52e28s48e53l15á 2390228646

Důvod, proč by zaměstnavatel (I když čert ví, koho jste měl ve svém pomateném příspěvku na mysli) měl znát všechny zjevné i skryté „vady“ celé široké rodiny zaměstnance deset generací do minulosti, si skutečně nedovedu představit... ;)

+1/0
14.9.2014 23:15

M53a18r39i25e 81Z11e62l10e20n24á 2634581709221

Pane Antoníne Svobodo, já Vás začínám podezírat, že jste jeden z lékařů tvrdících, že neexistuje zdravý člověk, jen špatně vyšetřený pacient...:-)

0/0
15.9.2014 12:48

A25n76t12o13n59í64n 89S30v86o63b40o44d52a 3124623879722

Nebo jeste nenasli diagnozu :-)

+1/0
15.9.2014 13:20
Foto

R16i80c85h43a64r97d 77F42a16k82e93n62b35e72r21g 7574395138702

Nevím co se zase řeší za hlouposti. Dneska se musí všechno co neodpovídá předepsanému standardu pojmenovat nějakou diagnózou. S námi se ve škole nikdo nenimral, prostě jsem z diktátů nedostal lepší známku než 5 a doma si pak vyslechl přednášku o tom jaký jsem debil a lajdák, nic jiného moje rodiče nezajímalo.

Někdo hold i v dospělosti nedokáže srozumitelně přečíst na hlas stránku textu, ale zdrojové kódy programů pochopí jako kdyby četli oblíbený román. Stejně tak jako mi dělá problém napsat e-mail bez automatické opravy pravopisu ale řešení technického problému člověk vidí téměř ihned.

Vůbec si nepřipadám nějak geniální, jen se mi v hlavě točí kolečka trochu jinak a pohybuju se v pracovním prostředí, kde to nikoho netrápí a není důvod si něco kompenzovat.

A vůbec nevidím důvod, proč bych se měl tímhle zaměstnavateli chlubit a následně si to nějak obhajovat. Pokud teda nemám v úmyslu dělat moderátora v televizi.

Nemá smysl, tyhle děti ještě navíc dusit speciálním přístupem nad rámec všech těch povinností co se na ně nahází... stejně se v dospělosti přizpůsobí všechno podle svých představ.

+5/−1
14.9.2014 23:28

H51a12n78a 56K73r33i30v74a83n47e58k 2601465322513

driv se dyslektikove stricili do pomocne skoly, dnes jsou z nich castecni analfabeti a zivi je socialka. proto je spravne, ze se tato porucha u deti zavcas rozpozna a ze dostanou odpovednou vyuku.

tomu se rika: myslet do budoucnosti.

+2/−4
14.9.2014 23:46
Foto

R56i77c84h78a59r78d 34F69a52k81e95n66b61e90r29g 7854225978902

Mě do pomocné školy nikdo nestrkal a sociálka mě neživí...

+4/0
14.9.2014 23:49

H45a70n36a 34K21r19i43v32a92n94e57k 2311575402823

dyslexie ma ruzne stupne, znala jsem 100% dyslektiky, ti nebyli schopni se naucit jedno pismenko. psat uz vubec.

0/−1
14.9.2014 23:57

L25u43d72v60í52k 91G27a41j36d74o77š65í68k 2835633604452

Jenže takto těžká forma dyslexie je mimořádně vzácná. 80% dyslektiků své potíže dokáže při troše úsilí zvládnout tak, že okolí ani nepozná že mají nějaký problém. Pouze za určitých situací se to dá těžko skrýt.

+3/0
15.9.2014 1:04

A62n54t85o80n29í52n 72S68v26o56b40o74d94a 3594483369772

Mne zajimalo, proc syn ma problemy ve skole, tam mne rekli,ze budu rad, kdyz se vyuci. Tak jsme jim ukazali, ze to jde. Nemusel jsem mu nadavat a jsem rad, ze jsem mu pomohl. Kazdy neni silna osobnost, nektere to zlomi

+3/0
15.9.2014 0:05
Foto

R74i85c22h60a54r98d 28F39a10k58e42n53b74e48r38g 7444215688122

No s tím mám podobné zkušenosti, základní škola bylo peklo, písmenka se mě snažili psacím písmem učit ještě ve 4té třídě a chování některých spolužáků si pamatuju doteď. A když sem se hlásil na průmyslovku, tak mi češtinářka před celou třídou zesměšňovala otázkami typu: "a co tam jako chceš dělat". Zajímavé že profesorce na střední škole to došlo hned a jen mi bylo řečeno, že pokud se naučím zpaměti otázky z literatury, nechá mě projít...

Speciální pedagogika jak si ji pamatuju já byla k ničemu, psací písmo sem se nikdy nenaučil, prostě mi splývá... Bylo nutné začít psát tak, že se opisovala tiskací písmenka (zajímavý, že dnes je to na školách běžné) a pod.

Chce to jen dětem ukázat jako to dělat jinak, ne na ně házet speciální kurzy a doučování.

+4/0
15.9.2014 0:27

I53v12a 95K89r10i91s36t45o85f66o41v25á 7395383892182

Se mnou chodil do školy evidentní dyslektik. Nikdo se mu neposmíval, prostě měl špatné známky z češtiny. Ovšem dobře jezdil na kole, byl v reprezentaci a dnes má maloobchod s bicykly. R^ Žádný analfabet, žádná sociálka. Plácáte nesmysly.

0/0
15.9.2014 6:11

H77a47n84a 17K54r67i51v29a93n39e24k 2501175112403

vy nejste moc tolerantni clovek, ze?

Mj. Einstein byl dyslektik + autista.

0/−2
14.9.2014 23:39

I82v89a 45K82r75i78s94t22o68f27o63v41á 7725683432132

Jj a nenosil ponožky, propadl z matematiky a z fyziky měl trojku. Co já se o něm toho již načetla. Standartní výmluva. ;-D

+1/0
15.9.2014 6:12

L95u36d60v57í85k 60G76a95j69d76o85š37í83k 2355573344932

Ten problém se překonat nedá ani v dospělosti. Lze se jen naučit jak ho kompenzovat k čemuž speciální výchova jistě může pomoci. Na druhou stranu si každý většinou najde svůj způsob jak se s tím vypořádat.

Převážná většina dyslektiků má méně závažné formy této poruchy, které jim nevadí ve vykonávání téměř žádné práce a dokonce i lidé z jejich nejbližšího okolí nemusí o jejich dyslexii vědět. Nevidím důvod proč by o tom měl být informován zaměstnavatel. Práci kde by to mohlo vadit stejně tito lidé nevyhledávají, protože je to pro ně stresující.

"Zvláštní" schopnosti jsou ovšem skutečně s touto poruchou spojeny. Pramení to právě z oněch technik, které si od dětství dyslektici vytváří pro kompenzaci své poruchy. Zejména jde o daleko vyvinutější vizuální i mechanickou paměť, kterou trénují daleko intenzivněji než většina normálních lidí. To v řadě oborů může být a také je obrovská výhoda.

Z vašeho posledního odstavce je cítit nějaká zášť. Možná to je komplex toho, že jste "trapně normální" a ničím výjimečným "netrpíte" ;-).

0/0
15.9.2014 1:30

V55a24š39e82k 34Ř25í89h90a 2353783598602

No můžete to zkusit, ale obávám se že moc geniálních lidí bez poruch prostě nenajdete. Ne všechno musí být stále v jaké si škatulce objektivnosti.

0/0
15.9.2014 21:28

A36n10t66o77n50í43n 56S38v87o95b24o12d98a 3524903419352

Mohli by nam definovat normovaneho cloveka :-), tedy normalniho

0/0
15.9.2014 22:22

V43a91š10e94k 16Ř59í10h37a 2823813348572

:-) Máte pravdu leč obávám se že postupem času se k tomu opět vracíme. V podstatě se jedná o lingvisty, kteří toho sice moc nevymyslí, ale hlavně dokáže všechno okecávat v různých jazycích. Jen jsem zvědav kde potom vezmou ty co za ně budou myslet.

0/0
15.9.2014 23:59

V64a77š41e48k 51Ř27í41h96a 2773733728462

Proč mám ze všech podobných článků pocit, že se stále snažíme vše škatulkovat, abychom pak měli ještě větší potřebu pojmenovávat ty co do našich škatulek nezapadají. Co by technik, jsem poznal mnoho úžasných odborníků, kteří přiznávají problémy s pravopisem, češtinou, angličtinou atd., jaké jsou popisovány v článku. Je ale otázkou zda jsou ony nedostatky natolik závažné abychom je potřebovali popisovat a zkoumat. Není to spíše o nepřesných hodnotách, kterými se snažíme v těch našich škatulkách určovat kdo je a kdo není "chytrý". Není to spíše o tom, že je dosti omezené posuzovat inteligenci jednotlivce  podle pravopisu. Podle mého je hlavní problém v tom, že příliš rychle o dětech rozhodujeme kdo je a kdo není in. Píšu In protože ve školkovém věku se nic jiného poznat nedá. Možná je trochu problémem nevyrovnanost předmětů na prvním stupni školy. Pak ale vyřešme tyhle problémy, a neselektujme ty co se nehodí do našich šablon.

0/0
14.9.2014 19:03

I67v31a 45Z42i84k63e18š23o22v75á 2231544208236

Vůbec netušíte, k čemu se tu vyjadřujete. Problém dys- (ono totiž není jen dyslexie, ale je i dysgrafie, vývojová dysfázie, dysortografie, dysnumerologie...je toho opravdu hodně) nemá vůbec nic společného s inteligencí. Naopak - mnoho vysoce nadprůměrně nadaných lidí má nějaké to dys. Problém je, že i to dys- může být různě těžké a i nadané dítě při těžší formě potřebuje pomoc. Ono těžký dyslektik se bez odborné pomoci taky nemusí v přijatelné době (první až druhá třída) ani naučit číst. Viděla jsem těžkého dyslektika, který ještě ve třetí třídě těžce slabikoval! A při tom to bylo úplně normální dítě. Právě diagnostika problému může takovému dítěti hodně pomoci - speciálním přístupem pedagogů a prací rodičů s dítětem doma. Bohužel, spousta rodičů si myslí, že od toho je jen škola.

+2/0
14.9.2014 21:52

V12a18š68e71k 93Ř87í84h22a 2103813498762

Ale tuším a to více jak si myslíte. Na rozdíl od vašich pouček a  teoretizování o kamarádkách, já  jsem si jako diagnostikovaný dyslektik vše zažil na vlastní kůži. Když vám řeknu, že jsem tuto diagnozu ve škole musel tajit. jinak bych skončil ve zvláštní škole tak mě nebudete věřit. Jediné co si pamatuji z prvního stupně základky je každodenní dvoustránkové diktáty a strach z toho, že jakékoli zaváhání pro mě znamená zvláštní školu. O to více jsem si pak doslova užil průmyslovku a následně VŠ. Prostě matika a fyzika statistika atd. Zhrozil jsem se na srazu, když jsme zjistil, že najednou všichni češtináři a supr čtenáři sotva udělali maturitu na místní SPŠ. A to nemluvím o těch co studovali humanitní obory. Pokud se dnes podíváte na rozložení předmětů na prvním stupni je vám jasné, že největší důraz je kladen na jazyky. Kdo pak není přímo humanitní typ má prostě smůlu. Proto také jsem na prvním stupni radil synovcům aby si z češtiny nic nedělali a snažili se na škole najít to málo co je baví a to si užít. Dnes jsou úplně v pohodě. Jeden na gymplu vyhrává mat fyz olympiády a koketuje  s ČVUT a druhej si sestavuje prográmky ve druháku elektro-průmyslovky. A nemyslím si, že by měli být testováni na nějaké poruchy. Jenže jak jsme napsal pro naše učitele je snazší ty co nezapadají do škatulek tak diagnostikovat, ze škatulky vyhodit a zlomit nad nimi hůl.

0/0
15.9.2014 21:25

K92a26t45k31a 79K69o28d63ý37m83o23v66á 5511283723210

Taky se řadím k lidem s dys poruchou, a nejen jednou... v první a druhé třídě jsem byla právě za toho lajdáka, který se nesnaží apod... ano, ta klasická učitelka těsně nad hrobem. Pomohlo mě stěhování a přestup na jinou školu, kdy mě vyhmátly a hned jsem mířila do PPP... diagnóza zněla dyslektik, dysgrafik a dysortografik (pravopisná pravidla). Poté jsem ve třetí třídě nastoupila na "doučování" a maminka se mi také velmi věnovala. Ve čtvrté třídě se mi zlepšil prospěch v jazycích i ostatních předmětech a v páté třídě jsem přečetla sama svojí první knížku. Od té doby jsem chodila do knihovny a četla a sama se zajímala o mnohé obory. Střední jsem prošla sice za 5 let (kvůli přechodu na jiný typ školy) a úspěšně složila maturitu (z jazyků za 3, z odborných předmětů za 1) a dnes mířím na vysokou... nebýt toho, že mě diagnostikovali a poté se mě ve škole i doma věnovali, asi bych nebyla tam, kde dneska jsem.... nikdy jsem se papírem neoháněla, i přes veškeré úlevy jsem práci odevzdávala před časovým termínem a kvůli maturitě jsem do PPP ani nešla - připadalo mi to zbytečné a alibistické... takže to, že je dyslexie apod jen výmluva a tak dále... mi necpěte, já o výhody nestojím, ale jde o to, že člověk musí máknout, a rodiče se musí dětem věnovat... pakliže selžou rodiče dyslektika, tak bohužel bude přibývat lidí, kteří se budou ohánět celý život papírem, ale pro své zlepšení neudělají nic... proč taky, když jim to rodiče neukázali....

+6/0
14.9.2014 18:41

I45v87a 64Z86i38k37e24š32o38v16á 2781834608546

Přesně tak, já jsem jeden z těch rodičů, co s dítětem makali a balancovali na ostré hraně toho, co dítěti tak trochu tolerovat - trpělivě pořád dokola vysvětlovat, a kde neodpustit ani čárku. Jen mi ten článek připadá pěkně hloupý, jako by existovala (nebo byla nejhorší) jen dyslexie. Přitom těch dys- je celá řada a každý, kdo se o tohle jen trošičku někdy zajímal ví, že dys nikdy nechodí samo. Kdo má dys, má jedno základní (hlavní), ale pak několik "vedlejších". A co je nejsmutnější, že v PPP pracují i tak úžasní specialisté, kteří s dys diagnózami neumí pracovat a jsou schopni napsat posudek, který vyzní takto: "Posuzovaný má problémy s chůzí" - a on je při tom bez nohou - osobní zkušenost z jedné nejmenované pražské PPP.

+1/0
14.9.2014 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.