Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sebeobrana při útoku musí být přiměřená. Bradáčová je pro úpravu zákona

Lidé v Česku se mohou dostatečně účinně bránit případnému útoku. Shodli se na tom odborníci na senátní konferenci o nutné obraně. O tom, že není nutné měnit zákon, mluvil například nejvyšší žalobce Pavel Zeman. Podle pražské vrchní státní zástupkyně Lenky Bradáčová jsou ale případy, kdy to občané s obranou přeženou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M55i57r18o28s16l76a88v 59Š79í63d30l12o 9796373386205

Přiměřenost obrany je odvislá od způsobu a intenzity útoku. To je ale špatně. Agresor vybírá místo, čas a způsob, má i další výhodu, že útok má promyšlen. Obránce musí jednat ve zlomku sekundy ve stresu a nepřipraven. Jsem tedy pro změnu zákona v tom smyslu, že obránce je beztrestný téměř VŽDY. Agresor musí počítat s tím, že se bude oběť bránit a to i velmi účinně a že mu může způsobit zranění ba i smrt. Agresor ví, že podle dnešních zákonů se většina lidí bránit bojí, z důvodu obavy z trestního postihu. Nezle ale tolerovat to že mi někdo např. ukradne na zahradě jablko a já do něj vysypu zásobník.

+2/0
10.9.2014 15:48

F34r95a56n23t41i41š81e16k 61E64l25i66á72š 6837453225236

Sebeobrana musí být účinná. Přiměřenost je blbost. Neduživý důchodce se zmůže na zastřelení útočníka. Jiný způsob jeho obrany neexistuje.

+6/0
10.9.2014 12:52

F40r79a69n67t13a 85P93r47e92i42s63s 5754474687744

Nesmysl, dle mého... Člověk v případě útoku na něj, nepřemýšlí, zda reakci, kterou chystá udělat je přiměřená obrana. Když to přeženu, někdo na mě vlítne s kudlou, napřáhne se a chce mě bodnout. Udělám cokoliv, abych toho útočníka zneškodnil a zachránil si svůj život. 

Proč by v takovém případě měl být můj život méněcennější než ten útočníkův? 

Těžko se poté hodnotí (ne)přiměřená sebeobrana, tak to bylo vždy a bude.

+6/0
10.9.2014 12:49

F49r86a20n56t53i98š44e75k 86E33l69i36á93š 6637963575276

Máte pravdu. Ta nepřiměřenost je zavedena proto, aby živila právníky.

+4/−1
10.9.2014 12:53

T44o25m25á79š 34S66k65á92l69a 6288937

ta nepřiměřenost je zavedena proto, aby odlišila naprosto extrémní případy a musí tam být. Problém je výklad soudů nižších instancí, že za "zcela zjevně nepřiměřené" pokládají cokoliv "razantnějšího než vedený útok"

+2/0
10.9.2014 14:10

M47a49r52t85i27n 55J90e32s95e35n65s69k41ý 3458931803785

Obrana musí být razantnější než útok!

+10/0
10.9.2014 11:32

M15i34r30o19s59l55a48v 88H72a84v23r53á60n50e18k 1136463384245

J98a95n 73R15ů78ž24i21č60k82a 7272482385157

Obrana nemůže být nepřiměřená - je to obrana. Nebýt útoku, nebyla by potřeba žádná.

Tady pán napsal jednoduše to co má na mysli většina diskutujících,bohu-žel,paní Bradáčová je ve funkci již moc dlouho a uniká jí realita normálně mylslících a žijících lidí.

+103/−4

+9/0
10.9.2014 11:26

P93e13t30r 72V79y14s46l84o64u39ž39i80l 6808222613153

O půlnoci zazvoní telefon na služebně policie a v něm roztřesený hlas říká, že mu nějací lumpi vykrádají barák. V telefonu mu odpoví "Teď nemáme koho k Vánm poslat, někam ase schovejte a on to s Vámi pak rábno někdo sepíše!" Za chvíli zvoní telefon znovu - "Už nemusíte jezdit, pošlete havrany, já je myslím všechny postřílel" V ten moment jsou před domem čtyři auta plná policistů a chytají zloděje...

+3/0
10.9.2014 10:21

M74i70c86h36a82l 46Š45u68l59c 8537287541434

Už vidím paní Bradáčovou a jí podobné, jak na útočníka, který jim hrozí nožem nebo střelnou zbraní vytáhnou trestní zákoník a začnou citovat paragrafy o nutné sebeobraně s naivním představou, že se útočník zalekne, okamžitě zanechá svého jednání a vyčká, ležíc čelem k zemi, příjezdu policie. Bravo! Tohle může vypustit z úst pouze člověk, který žije snad někde za zdí, ale ne v reálném světě. 99% lidí bude spíš sledovat to, jestli následující minutu bude ještě na živu a jestli se mu podaří třeba paličkou na maso trefit útočníka pokud možno přímo na hlavu. Na to, jaký v tu chvíli jistě porušuje paragraf si ani nevpomene. I já si raději půjdu sednou do basy za "nepřiměřenou" obranu, než sledovat to, jak mi rodina chodí každý měsíc vylejvat shnilou vodu z vázy na krchově a útočník možná dostane podmínku. Jo jo, dokud se tohle nestane těm "vyšším", tak se obyčehní lidé budou trestat. Ale ti "vyšší" se schovávají za ochranky, proč asi, že?

+10/0
10.9.2014 9:12

J73a86r72d64a 11K29o17l36c42u69n 6128706715272

Panove, zacnete uvazovat i o jinych pripadech, nez extremech. Heslo "muj dum, muj hrad" je moc hezke, ale co kdyz na zahradu vleze dite, protoze bude chtit hrusky?Anebo i dospely. Take ho zastrelite? Kvuli hruskam??? A co kdyz ano, jak to budete posuzovat? "Muj dum, muj hrad"? Ale no tak....Soucasne zneni neni idealni, souhlasim, ale zatim nikdo neprisel s lepsi verzi. Soucasny zakon je svym zpusobem ochranou i pro obrance (jeho psychiku), protoze zabit cloveka je takovy napor na psychiku, ze by to clovek mel udelat opravdu jen v krajnim pripade a v pripade ohrozeni zivota (nikoliv majetku). Vojaci ci policiste, kteri museli zabit, vam o tom mohou rici sve. Drsnacke reci mistnich diskuteru o tom, jak by nekoho s klidem strelili,ci podrizli jsou pronaseny temi, kteri dosud nikoho nezabili a nevi o cem to je. Tim jsem si jisty.

0/−9
10.9.2014 9:05

M63a82r11t23i27n 14H24a25v64l19í49k 4660205667833

Můj dům můj hrad si jen blbě vykládáte. Ono to není o tom, jeslti vám někdo vleze na zahradu. Ale o tom, že někdo překoná zábranu a vnikne do domu. Tam už se můžete obávat o zdraví své rodiny, protože nevíte co má v úmyslu, tak ho prostě nejdříve vypnete a až pak budete zjištovat co chtěl.

+7/0
10.9.2014 9:59

F14r29a60n27t39i31š64e52k 17E25l20i42á96š 6477383265346

Věřte tomu, že v případě, že zastřelím zloděje, budu dobře spát. Dokonce ještě lépe, než dříve. Bude mě hřát vědomí, že už nikoho neokrade, že jsem vykonal dobrý skutek. Nevěřím na polepšitelnost zločinců.

+3/0
10.9.2014 12:57

T22o74m28á14š 76Z51e15m37á38n59e70k 5180548616616

Na děti kradoucí hrušky stačí vlítnout s holí. Pistoli si budete muset připravit, až Vám to přijde vysvětlit  zbytek jejich početné rodiny.

+1/0
11.9.2014 7:50

P95e69t57r 65N81o20v53o87t42n27y 3589162129932

Co vlastně pani Bradacova chce zavest - trestny čin bránění sveho majetku či zivota.

+12/0
10.9.2014 2:10

P32e42t97r90a 65N98o52v19a 6225111918152

Nikoliv.

0/0
10.9.2014 8:46

T97o69m57á79š 10Z76e79m60a51n 3115318404715

Nižší tresty pro ty, kteří to s obranou přehnali a dle dnešního zákony by dostali plnou sazbu...

Tedy jestli ji chápu správně, novináři to obvykle pomotají.

0/−1
10.9.2014 9:41

T59o91m98á35š 44S77k52á90l73a 6388297

specificky obrana, ktera ale byla zcela zjevne neprimerena, je stale polehcujici okolnost i podle dnesniho zakona a umoznuje snizeni sazby jiz dnes. Popravde, pokud se normalni bezuhonny clovek brani, tak se na nej vztahuje asi 8 tech polehcujicich okolnosti. To, ze je soudy nakonec ignoruji je problem soudu, ne zakonu.

0/0
10.9.2014 11:35

P97e78t90r 66S39c11h40ö85n 7493216772173

Chce zavést to, aby ve vašem trestním rejstříku bylo, když to přeženete a zabijete útočníka - "překročení meze nutné obrany" a ne "vražda".

0/0
10.9.2014 23:24

F41r45a12n27t49i10š71e90k 95S69o35k36o92l 7265234741566

Prostor pro nutnou obranu má a musí být co nejširší. útočník vybírá místo a čas, razanci a způsob napadení. Obránce pak způsob, jakým se bude bránit.

Většina oběti přepadení doplatila na strach aby útočníkvi nepřiměřeně neublížila a neměla pak oplétačky se zákonem a to je špatně, velmi špatně.

Co se týče zloděje utíkajícího s vaším majetkem, anebo zloděje utíkající proto aby ho nedopadli a zloděj se vyhnul následkům za svůj čin, tak logicky útok trvá, protože při krádeži mohl způsobit škodu (například poškození dveří) a to se musí prověřit. Takže odhozením například vaší peněženky neskončil útok na váš majetek.

Zloděj má mít povinnost na první výzvu stát a ruce dát nad hlavu, popřípadně na výzvu obránce lehnout a vyčkat příjezdu policie.

Současné judikatury jsou k obráncům nepřiměřeně přísné.

+18/−1
10.9.2014 0:04

M37a38r17t95i28n 59H12a97v87l93í22k 4100895537323

Smutné je, že nemůžete zastavit zloděje který prchá s vaším majetkem. A přitom je v zákoně výslovně uvedeno k že zbraň lze použít ochraně zdraví, života a majteku. Ale nikdy jsem nezažil, že by poslední slovo někdy platilo. Protože každý soudce vám řekne, že majetek nepřevišuje lidský život. I ten bezcenný zlodějův. Takže pokud načapete zloděje a on začne útíkat se šperkama po babičce, můžete se za ním jen smutně koukat.

+5/0
10.9.2014 10:02

T47o24m90á93š 98S74k34á50l72a 6668387

treba kdyz zastrelite lisku, nebo ciziho psa, ktery vam likviduje slepice. K lidskemu zivotu (eventualne zraneni/leceni) se pohlizi jako, ze ma docela vysokou cenu. Takze kvuli par tisicum...

0/−1
10.9.2014 11:32
Foto

M11a18r65e39k 45C83e27r20n91y 5838486987

Sebeobrana musi NAVZDY odradit pachatele od spachani dalsiho zlocinu. Amen

+20/−1
9.9.2014 22:49

L45u26m51í25r 51H21o77r77á95k 4793819141

Když pročítám diskusi, tak nabývám dojmu, že článek nebyl až tak dobře pochopen. Je řeč o tom, že jsem napaden a v tu chvíli se buď vzdám nebo použiji institut nutné obrany a je jedno jestli klacek, nůž či pistoli. Použití zbraně má svá pravidla, což asi pár majitelů zbrojních průkazů, kteří zde jsou, dosvědčí. Příklad mluvící za vše: Útočník přepadne s nožem či jiným předmětem (klacek, tyč, basebolová pálka...) človíčka jdoucího parkem, ten vytáhne pistoli a vystřelí. Útočník je mrtvý, napadený po vyšetření incidentu je uznám, že použil nutnou obranu. V čem je problém, takhle to dnes funguje. Problém nastane, když napadený vytáhne při napadení zbraň, útočník prchá a napadený mu vystřílí do zad svůj monogram, to je vražda. O tom je nutná obrana.

+6/−4
9.9.2014 21:12

J54i12ř31í 80P57o61k13o66r33n61ý 6311105888320

To není vražda, to je reakce na napadení - pokud by se nebránil, mohl sám zahynout.

Dám příklad:

1. Budete chtít podnikat a vezmete si úvěr, který nebudete moci splácet. Přijde exekutor a skončíte pod mostem. Jednou jste se tak rozhodl a jste sám strůjce svého osudu. Je to jak skočit do rozbouřené řeky.

2. Půjdete a napadnete člověka s taškou, v ruce budete mít nůž. On se však ubrání, tašku vám nedá a když pochopíte, že je silnější prcháte a on po vás ve zmatku vystřelí z legálně držené zbraně a zabije vás. To je podle vás hlavní viník a vrah? Trochu mimo, ne?

Gauner, který se přepočítal je najednou obětí s právy a povinnostmi? On nevěděl, do čeho jde a že jestli udělá chybný krok, tak přijde o život?

To je opravdu dojemné... :-)

+13/−1
9.9.2014 21:43

P63a75v25e71l 42O39d63r74a90z57i81l 6334199977600

Pokud lupič prchá, tak útok netrvá, čili se není proti čemu bránit.

+2/−5
9.9.2014 22:12
Foto

M88a59r14e38k 83C34e90r81n94y 5388436317

8-o8-o..Aha, takze vlastne staci si pockat az mne domlati, eventuelne je to proste perstane bavit a v klidu odejdou...tak tomu rikam logika;-D

+4/−4
9.9.2014 22:46

P45a42v22e64l 29O24d62r88a23z12i80l 6174489747900

To není logika, to je zákon.

0/−3
9.9.2014 22:47

F37r39a32n75t38i93š67e71k 72S71o95k60o48l 7395844431756

Zákon je špatný a je třeba ho změnit. Pokusem o útěk neskončil útok na váš majetek. Je třeba taky prověřit jestli zloděj nezpůsobil při krádeži škodu ze které vám vzniká nárok od něj na náhradu. Útěkem vás zloděj může připravit o možnost nárok na něm vymáhat a tudíž vám působí další škodu, takže jeho útok na váš majetek trvá taky při jeho útěku. Majitel tedy musí mít právo zloděje zastavit třeba i použitím střelné zbraně.

+13/0
10.9.2014 0:09

P13e94t41r 38N58o45v27o13t94n45y 3709742569332

Pokud prcha s lupem, tak trvá utok na vas majetek.

+10/0
10.9.2014 1:10

P30e44t59r98a 53N65o16v67a 6925511748492

Ano, neútočí na vás,tudíž ho nemůžete pripravit o život,to by byl nepoměr.

+1/−2
10.9.2014 8:48

L91a57d28i12s50l83a27v 47Ž41e45n79í59š97e80k 6856574348988

Děkuji, tak nějak jsem to chtěl taky napsat...

+1/0
10.9.2014 0:30

J90i67ř11í 27P95o29k84o58r81n52ý 6711185118500

Každý má právo bránit svůj majetek, rodinu i život. Pokud zloděj vnikne do mého domu, měl bych mít právo ho beztrestně zabít, protože nevím, jestli je ozbrojený a jestli je schopen zabít někoho z mé rodiny. Zloděj na útěku je na mém pozemku pořád zloděj a potenciální zabiják a zloděj jako takový by v případě vloupání neměl mít žádná práva, protože žádný soudce mi nezaručí, že nemá v kapse zbraň a že ji nechce použít proti mé rodině. Pokud vlezu v noci někomu do domu, musím počítat s tím, že mohu přijít o svůj život - to si prostě musí uvědomit každý gauner a naše dobře placená justice, většinou sama dobře zabezpečená, by tohle měla pochopit.

Každý nemá kolem domu železný plot s ostnatým drátem a několika dobrmany - to by si ti, kteří ze zákonodárců brojí proti větším pravomocem obětí měli laskavě uvědomit. Rv

+26/0
9.9.2014 21:08
Foto

O48t39a90k24a77r 88K52i61n62d49l 2501793133243

Mrtvý zločinec, dobrý zločinec!!!!

+16/−1
9.9.2014 20:40

J11a95n 66M30a96t94ú30š 5287440705676

Sebeobrana musí mít jednoznačně zničující účinek na pachatele a musí mu způsobit takovou újmu, že již nikdy nebude schopen nikoho napadnout a v lepším případě ukončí svůj život.

+19/0
9.9.2014 20:18
Foto

M73a18r49e88k 43C84e22r53n30y 5958496617

R^

0/0
9.9.2014 22:48

J86a52n 48D16u48d77k55a 6488808448177

Bradáčová "Zmínila například příběh muže, který na Litoměřicku střelil zloděje na útěku. Jednalo se o správce kostela, kam se zloději vloupali opakovaně, a on se proto ozbrojil. 

Při dalším vloupání vešel dovnitř a dvojici recidivistů vyplašil. Jeden ze zlodějů se snažil utéci oknem ve výšce téměř dva metry a právě v té chvíli ho správce postřelil. Nešlo tedy o nutnou obranu a byl odsouzen."

A nějak, pro samou přiměřenost, pozapomněla na princip příčiny a následku.

Kdyby pan zločinec nelezl krást do kostela, což se nedělá, tak by po něm nikdo nestřílel.

Nemůžu se nepřiměřeně bránit, když na mě nikdo neútočí.

Neexistuje obrana bez ataku.

Ani přiměřená, ani nepřiměřená.

Podle logiky věci, by tedy nebylo marné, obvinit útočníka z podněcování k trestnému činu nepřiměřené obrany,  či za podílnictví na TČ.

+28/0
9.9.2014 20:14

E61v69z22e44n 29S51o44u69k95u43p 1287834866538

R^

+1/0
9.9.2014 22:22

J10a60n 46N28o11v30á69k 8157566146

Jestli to byl pánbíčkář, neměl spíš nastavit druhou tvář? :-)

+1/−2
10.9.2014 8:43

P42e54t55r 24J79a66r24o29š 2914721415377

Jinymi slovy, kdyz pachatel situaci prehodnoti, jako pro nej nevyhodnou a zacne se dekovat, stava se hajenym a defakto nezastavitelnym. At zije kleptokracie R^

+21/0
9.9.2014 20:09

J72a72n 76N33o78v60á78k 8657536336

Politici si brání svůj zlodějský cech. ;-D

+3/0
10.9.2014 10:09

L64u28b93o76š 94M12a62r42e85k 1902645646391

Je problém posoudit co je přiměřená obrana.

Ale bránit se útoku kapsáře, kterého chytnete za ruku a začne vás kopat a kousat a je mu 14 let a méně, způsobem přiměřeným, je problém.

Jednu mu flákneš, on spadne a rozbije si hlavu. A nepřežije.

Je to pak přiměřené? Nebo se mám nechat okrást?

+8/0
9.9.2014 19:58

P86e96t87r 55J25a75r13o64š 2944791675327

Muzete ho slusne vyzvat, aby se sel sam udat na nejblizsi sluzebnu PCR.

+7/0
9.9.2014 20:10

P72e54t34r96a 90V53a76ň48k88o30v90á 4944844886292

dle zákonů se máte nechat bez protestů okrást [>-]Rv

+4/0
9.9.2014 20:38

J27a38k39u55b 46Š18p17r47i45n80g72e33r 9491772302

To, že jste pokakánek a neznáte svá práva, je váš problém.

0/−1
9.9.2014 22:27
Foto

M10a33r23e19k 72C38e18r18n87y 5988216877

No v tomto pripade toho fracka za usi dotahnu na cetnickou stanici a ma po hehe.;-)

+1/0
9.9.2014 22:52

P90e96t76r95a 59N39o85v83a 6475651508222

V tom případě jste ho zabil.

0/0
10.9.2014 8:50

M84a64r46t85i60n 20V79a53n97ě21k 9984907712713

Možná, ale škoda to není.

+1/0
10.9.2014 12:16

T79o55m87á30š 30S66k46á95l29a 6568487

je. Nejvyšší soud opakovaně potvrzuje, že se hodnotí přiměřenost obrany, ne důsledků. Pokud uděláte něco, s úmyslem neublížit, ale z vám neznámých nebo nezaviněných příčin způsobíte větší zranění nebo i smrt (použijete paralizer na kardiaka), má se hodnotit přiměřenost způsobu obrany, ne důsledků. I když to nižší soudy obvykle vidí jinak.

0/0
10.9.2014 14:19

F14r75a72n19t90i46š62e66k 72K96a86l72v70o32d36a 5887407433911

Já nevím, co pořád řeší. Nejlépe chráněný je pořád lump. Pořád lezeme do...USA, tak proč si od nich nevezmeme i jejich způsob ochrany. Všichni lumpové mají pistole a jiné zbraně na černo a jediný, kdo je bez ochrany je slušný člověk. Ten se musí nejprve nechat střelit, aby s pak mohl bránit a bude se u něj řešit přiměřená obrana...Když mne půjde jako důchodce přepadnout mladý lenoch kvůli tisícikoruně, tak mne klidně zabije a je mu to jedno a soudcům koneckopncu taky, vždyť je to jen kauza, jako  každá jiná....

+14/0
9.9.2014 19:09

P85e76t15r 86L67u15k37á58š 8449290542487

Já si myslím, že USA možná není vždy ten nejlepší příklad a ani v tomhle ohledu.Sice si myslím, že lidé v naší zemi by měli mít více možností se bránit proti vloupání ale mělo by se rozlišovat jestli se někdo ztratí a nechtěně vstoupí na cizí pozemek či dítě, které si vezme jednu kukuřici z pole nebo hrušky ze stromu, jak je v článku nebo někdo kdo se chce násilím vloupat někomu do bytu a to násilí či zbraň chce použít( zde si myslím, že by se zákony měli změnit ve prospěch obránce).Nevím jestli máte děti, nicméně děti občas vyvedou nějakou lumpárnu a třeba ani o lumpárnu nejde, ale nevím zda byste mluvil takhle pokud by jste zjistil, že vaše dítě někdo zastřelil, protože si utrhlo kukuřici nebo vzalo nějaké ovoce ze stromu ze soukromého pozemku.

0/0
9.9.2014 20:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.