Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Upravit záhon, nakrmit morče. Na sladkosti v lesní školce ale zapomeňte

Rozloučí se s maminkou, najdou klacík na luk a rozkrájí jablko. Tím začíná ráno šestnácti dětí v lesní mateřské školce Šárynka. V zahradě v Šáreckém údolí ohraničené z jedné strany potokem a z druhé strání a lesem stráví příští hodiny hraním. Jestli budou moci lesní školky fungovat i nadále, brzy rozhodnou poslanci. Někteří se přišli do školek podívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A49l37e20š 88J61a96n18á35č49e24k 3683604926173

Jestli o tom mají rozhodovat poslanci tak je to ztracený. Skoro každá dobrá věc bohužel dojede na špatné zákony, nařízení apod. O našich životech rozhoduje nějaká sebranka netáhel v PS která by se neuživila ani uklízením ulic což by byla mnohem prospěšnější práce.

+2/0
4.9.2014 17:11

P82e83t70r 20K62o35l70á73ř 2248837804671

Do tohohle by se stát plést neměl ... Kdo chce tam děti dá, kdo nechce nedá ...

+3/0
4.9.2014 15:37

N39a54t15á90l30i71a 48S73y81r71ů46č19k33o62v43á 8318421812915

Já bych dítě do lesní školky nedala. Ale vůbec mi nevadí, že do ní chodí jiný děti. Ať si to holt každý dělá po svém. Na mě je to prostě moc alternativní...

+5/0
4.9.2014 13:17

D37a58n49i12e25l88a 59U60r66b95a39n83o18v49á 2164430335306

Pro ty co jsou proti lesním školkám. Uvědomte si, že se nikdo nesnaží z nich udělat obecný standard pro všechny děti, Jde pouze o to, že zákon, který se chystá je úplně zlikviduje.

Důvodem ale není to, že by si zákonodárci mysleli, že jsou lesní školky špatné, prostě jen při tvorbě zákona zapomněli, že existují i takovéto "dětské skupiny".

Nejde o to zda je to drahé a jen pro elitu nebo spartánské či jakékoli jiné námitky, které máte, jde o to, že stát "chce" rodičům, kteří takovouto školku preferují zcela tuto možnost zamezit. Chce dávám schválně do uvozovek, protože to ve skutečnosti cílem toho zákona myslím není jen jakým si vedlejším produktem jedné slovní formulace.

+14/0
4.9.2014 9:36

P97e43t40r 24N14i82v84n87i87c41k68ý 3682924875327

Souhlas. Lesní školky školky vznikly zdola, od rodičů a nadšených organizátorů, nikoli nějakým nařízením z ministerstva. Je to rozšíření nabídky ke klasickým školkám v kamenné budově s plastovými hračkami. Ani to není mainstream pro všechny. Prostě specifická nabídka pro specifickou skupinu rodičů a dětí. Nedivím se, že ministerstva a politici jim hází klacky pod nohy, kde to jen jde: "no jo, ale když oni tam nemají ty správné hajzlíky a umyvadla!"

+4/0
4.9.2014 10:40

M15i83r30k71a 13S83v73o58j89t14k77o70v34á 3287798736964

Docela v diskusi zaznívá, že se děti nenaučí držet tužku a další dovednosti, které by si měli přinést z klasické školky. Ale děti i v lesní školce kreslí, vyrábí, učí se barvy a čísla. Jen většinu dne jsou venku. Ale například po obědě a odpočinku(spánku) děti něco vyrábí, často si i kreslí, hrají pexeso. Tedy obava, že děti nebudou umět držet tužku nebo nůžky jsou zcela liché. V jurtě jsou většinou stolečky se židlemi, kde děti svačí a obědvají a u těch stejných stolečků pak vyrábí. Jedině co může být pro rodiče, kteří se nevyznají v moderních oděvních materiálech problematické, je jak dítě obléci, aby mu nebyla zima a zároveň aby mohlo být celý den venku. Ale s tím Vám většinou personál rád poradí. Protože dítko dost často potřebuje pořádné boty s goretexem, softshellové kalhoty či moirovou soupravu. Já si pamatuji z jedné akce s dětmi, jak jedna maminka na dětský den, kdy pršelo přišla s holčičkou celá v bílém(matka i dítě) a pak se na dítě pořád utrhovala, že se umazala(matka i dítě).  A ač ostatní děti byly nadšené, tato holčička pak říkala, že se jí tam nelíbí a s maminkou odcházely obě naštvané. A o tom to je. Pokud s lesní školkou rodič nesouhlasí, tak do ní dítě prostě nedá. Protože spokojený rodič spokojené dítě. Ale zároveň pro mě jako vystudovaného biologa, je přeci jenom příjemnější, když dítě lítá celý den venku, než když je zavřené s 25 smrkajícíma spolužáky celý den ve třídě protože prší.

+6/0
4.9.2014 10:42

M96a44r81i95e 83H79o10m48o18l73k65o58v62á 2780395411

Děkuju za vysvětlení.  Bylo mi záhadou, jak se věci mají.  Ano, je to zajímavé. Ale asi hodně drahé, když je všechno bio?  Kolik se asi platí?   A je opravdu špatné, když o něčem tak důležitém, jako je dětství, rozhodují lidé, kteří ani neví, čemu říkají ANO nebo NE.

0/0
24.9.2014 20:32
Foto

L82u36b58o58m95í25r 18J52a72n26o22t35a 5416284286595

Já se jako dítě hrabal u babičky na dvoře v kuřincích, lítal po potoku a za deště jsme sbírali žížali dědovy na ryby. Dnes jsem v důchodu a nikdy jsem neměl žádnou ,,viróóózu" Dnes ty dědi jedou jenom na antibiotikách, foukne vítr a hned jsou na umřítí. Více takových školek aby se ten náš národ konečně ZOCELIL.;-)

+6/0
4.9.2014 8:48

A37d20e70l45a 10Č73e31r13n30á 4335937200175

Vy jste nikdy nemel rýmu ani jste nebyl nastydly? Prominte, ale tomu se mi nechce věřit, to měl proste každy, jen ruzne často.

Jinak o prospěšnosti pobytu na čerstvém vzduchu žádná diskuze, to je jednoznacne. Nicméně tahle konkretni školka se zda podle článku dost alternativní, tedy alespoň co se jídla týká. Nemyslím si, ze všechno musí byt v biokvalite and, ale souhlasím s tím, ze takovéto školky by mely i nadále existovat pro ty, kterým to vyhovuje.

+1/0
5.9.2014 11:03
Foto

G98e37o34r47g38i51s 90F30a24s10u80l36i38s 1336663673

Děti jsou zdravé, v lesních školkách je vychovávají hodné srny, všechny se jmenují Bobeš a na kompostovacich toaletách dělají krásné bobky. Má to jen malou chybičku: všichni malí Bobši jsou němí. :-)

+3/−6
4.9.2014 7:13
Foto

G73e17o89r54g16i30s 52F18a92s40u18l14i54s 1376723313

Koukám, že někteří (minusmakers) nemají smysl pro humor anebo neznají českého génia Cimrmana. Obojí je smutné.

+1/0
4.9.2014 8:41

P97a45v73e88l 86N86o12v75o36t38n22ý 8192884191705

Tyto školky by se měli jednoznačně nejen zachovat,ale naopak by se měli rozšířit do dalších měst,hlavně do velkoměst,kde kvalita ovzduší jš i v dnešní době katastrofální.

A ne jen to!O rozmnožení a fugování těchto školek by se měla starat a na jejich chod přispívat zdravotní pojišťovna,která potom díky odužování a pobytu dětí na čerstvém vzduchu ušetří nemalé částky na antibiotykách a jiných lécích hlavně na respiračních onemocněních!

+6/−2
4.9.2014 7:13
Foto

G50e64o45r56g25i14s 64F11a77s83u26l53i97s 1436853753

A děti by se měly už pomalinku učit v těch přírodních školkách taky gramatiku mateřského jazyka, aby později nepsaly na internetových fórech: "školky by se měl"i" zachovat" nebo aby se nemusely léčit pomocí antibiot"y"k. :-)

+5/0
4.9.2014 7:20

P86a37v59e38l 92O58d76r79a85z14i24l 6274769187430

A Fasulis se doučí interpunkci.

+2/−2
4.9.2014 8:44
Foto

G28e83o68r67g49i19s 80F56a26s42u44l94i15s 1706433143

Interpunkce není mnohdy až tak jednoduchá záležitost ani pro zkušené jazykové lektory, nicméně se domnívám, že v mém příspěvku mezi "nebo" a "aby" čárka nepatří, neboť věta "aby se nemusely léčit...." je větou souřadnou, nikoliv vedlejší, ale to je jedno. Nebazíruji na fórech na bezchybné gramatice, jen mě hrubky ihned zarazily do očí. Upozornil jsem na ně s úsměvem. Jde o to, ať si autor dá příště větší pozor. Jeho příspěveky bez hrubých chyb tak budou mít jistě vetší váhu. :-)

+1/0
4.9.2014 9:08

P42a50v62e35l 81O39d80r76a90z87i64l 6694219897460

Vy máte především jakýsi problém s lesními školkami, proč? Lesní učitelka s váma nešla na rande?

+1/−1
4.9.2014 9:20
Foto

G69e38o74r46g66i15s 79F42a94s58u63l71i19s 1526103803

Proboha, kde jste na to přišel, že mám problém s lesními školkami? Nemám a nikdy jsem neměl problém s žádným podobným, bohulibým zařízením. :-)

0/0
4.9.2014 10:36

P76a24v81e60l 88O12d90r75a61z53i21l 6454369947210

Áha, tak to pak jó, to jsem jen špatně četl.R^EUV;-):-)

0/0
4.9.2014 19:56

J34a63n 72K72m75í66n14e95k 9294115958854

U nás funguje lesní oddělení při klasické MŠ. Školkovné je stejné. Papírově splňují i ty aktuálně probírané nároky na záchodky apod., ale prakticky mají zázemí jinde.

+2/0
4.9.2014 6:49

E26l21i18š69k18a 86K88u18č67e46r98o83v22á 1936438167989

a jsme u toho: u papírů.

+1/0
4.9.2014 9:19

J47a38r17o46s79l33a24v 71N28e62h59o92n26s72k48ý 3450972931

Lesni školka je jen sezoní myslete taky na ty dětičky .Co až příde první sníh,to tam maj chudinky malí umrznout?! Příroda ano ale sohledem na ty male.

+1/−20
4.9.2014 5:58
Foto

P34a28v35l12a 47Z74a63n15d38l67o29v82á 7344665880852

Zatím žádné dítě v lesní školce neumrzlo.

+9/−1
4.9.2014 6:59

P79e97t18r 18N46i86v92n96i89c34k39ý 3242504725597

Neexistuje špatné počasí. Jen nevhodné oblečení.

+7/0
4.9.2014 10:36

D48a23n10i19e86l73a 45U90r42b81a74n94o56v52á 2444380915136

ale jistě že - rodiče i učitelé jsou máklí na hlavu a pravidelně nechávají děti v lesní školce umrznout, od toho je přece zřízená...

0/0
4.9.2014 14:37

P39e91t50r 36T89y57č47k35a 6375222239442

6 let to funguje bez státu a dotací. Tak do toho musí poslanci rýpat zákonem. Proč?

+7/−1
4.9.2014 5:51

M49i63l64a17n 80B68u34r57i12a22n 4447162742351

Ronald Reagan: "Názor státu na ekonomiku lze shrnout takto: Když se to hýbe, zdaňte to. Když se to hýbe ještě dál, regulujte to. Když se to už nehýbe, dotujte to."

+9/0
4.9.2014 7:07
Foto

P71e91t46r 54Ž54u94r46e21k 4217807193

Nechť si každý udělá vlastní úsudek zda ANO či NE. Jako ditě jsem trávil venku celé dny, když byla žízeň tak se pila voda z potůčku a nepamatuji se, že bych si nosil hračky z domů nebo se šel převléknout do suchého když jsem stoupnul do bláta či kaluže. V létě jsme běhali v dešti , nebo z pod střišky pozorovali blesky a průtrž mračen. Po dešti jsme z kaluži na lesní cestě stavěli přahrady a posílali lodičky z dřivek. A když byl hlad , byl chleba s máslem ta největší lahůdka. V zimě jsme šli domů až když přišel někdo z rodičů že už je opravdu pozdě. Zvalené promočené a zmrzlé kalhoty, na svetrech kulicky zmrzlého sněhu a " teplé" pletené rukavice od babičky by někdo v kusu zmražené hmoty na rukou hadal jen někdo. Nepřijemné páleni mrazu na tepnách, které nic nekrylo se dalo vydržet. Cucali jsme rampouchy, jedli sních a neřešili promočené punčocháče. A když jsme večer skončili ve vaně, bylo malé hrdinství vydržet vlažnou vodu, která na promrzlém těle v prvních minutách palila jako oheň. A největši trest nebyla zakázaná televize, ale domácí vězení zrovna když napadl metr čerstvého sněhu. To bylo opravdu za trest zůstat doma! A to nemluvím o nadšeni když velcí kluci udělali za domem mezi paneláky kluziště! A v hokejové " třetině" ( řešilo se rozbité koleno, faul nebo ztracený puk v závěji) jsme se mohli chvíli klouzat a padat při tomna zadek. A za odměnu pomáhat večer s kropením! Já těm ďetem v lesní školce prostě závidím!

+28/0
4.9.2014 2:54

P21e33t52r 71K61a45l32v77o96d42a 9205397489704

Obdobně jsem to prožíval i já. To ještě v době, kdy paneláky nebyly. Byla to paráda. Hodně legrace, dobrodružství, chvíle plné zážitků.

+8/0
4.9.2014 4:51

R74a14d44o11s27l57a43v 61K64l85a55u87d82a 5664278974372

Tak úplně bez následků to nezůstalo. Podívej se na ten rypák co máš:-P

+2/−8
4.9.2014 6:25

P33a74v59l68a 66K26v72a61p65i60l98o14v67á 7549498114397

Krásně napsáno. Můžu se zeptat? Dnes jako dávno dospělý, taky nadávate, když začne v zimě pořádně sněžit? Já totiž ten metr čerstvého sněhu miluju i dnes, jen naprostá většina mý přátel i známých zvedá nad mým nadšením oči v sloup:-)

+6/0
4.9.2014 7:58

D93a18n60i49e79l32a 16U93r65b38a94n92o38v50á 2604290895836

Asi záleží na tom jestli  ho musíte jít odklidit nebo ne.;-)

+3/0
4.9.2014 9:23

P45a16v90l22a 73K44v80a19p67i74l67o84v37á 7359108854457

Budete překvapena, ale z fyzických prací je odhalování sněhu jedna z mých nejoblíbenějších.  Fakt je, že jsem si ho za posledních 20 let "užila" opravdu pomálu :-) Lidi s kancelářskou prací vítají většinou jakýkoli pohyb.

0/0
4.9.2014 12:46

A52l87e72š 52J49a43n59á23č54e50k 3323134616453

Já odlízení sněhu nerad. Ono když ráno vstanu v půl čtvrté a čeká mě 12 hodin pořádný makačky ve fabrice tak mě prohazování chodníku a manželky auta moc nebaví :-( ale aspoň mám chodník uklizenej protože u nás město prohrnuje protější chodník a ještě jen když mají náladu ale já i sousedi v ulici si uklízíme jako před změnou zákona sami.

0/0
4.9.2014 17:17
Foto

P24e52t20r 94Ž41u64r67e18k 4257487393

Marně čekám na 2metrové závěje z roku 1975 .Za komunistů se špatně nežilo, v létě bylo teplo, v zimě sněžilo ( urývek skladby Jaromíra Nohavici) to vystihuje přesně- když zima tak se vším všudy, plno sněhu, minus 10 a pořádná zimní nálada ! Ty břečky co nám tady předvádí současná příroda - styděl bych se to vydádvat za zimu !

+2/0
4.9.2014 15:47

J36a93n 72P65a73v69e78l94k72a 9404987291928

jako dobrý, ale zřejmě se musí děti kontrolovat každej večír zda nejsou osypané klíšťáky:-/

+3/−8
4.9.2014 2:23

D15a11n95i91e76l17a 25U33r26b46a35n57o38v30á 2124850915756

tak že co z toho vyvozujete - že je lépe děti vychovávat zavřené v domě, kde na ně klíšťáci nemohou?

+4/0
4.9.2014 9:23

P56a52v66l95a 92K66v20a95p88i11l22o82v62á 7979278594807

Typický příklad člověka z8lblého reklamou.....a propagandou. Ještě jsem nikdy neviděla nebo neslyšela o člověku obsypaném klǐšťaty (ani na rádiu Jerevan);-D

0/0
4.9.2014 15:52

J22a64r55o83s40l14a74v 60T39a85c36h46o29v94s29k28y 2282610454210

Jak resi odpoledni spanek ? A co kdyz leje jak z konve ? Ty deti si nekresli jako v normalnich skolkach ? To se nauci drzet tuzku az ve skole ?

+4/−16
4.9.2014 1:10

P19a17v38e81l 79J27e23ř21á43b83e36k 7391772484887

Obávám se, že držet tužku se má dítě naučit doma. To co jste napsal o tužce mne doslova děsí, že jako rodič necháváte základní znalosti a dovednosti dítěte na školkách. Ale pokud si pamatuji své dětství, tak venku jsme drželi klacíky, učili jsme se z nich stavět domky pro skřítky a lesní duchy, čmárali klacíky do jehličí apod.

A když leje jako z konve, tak tam mají nějakou střechu nad hlavou. Někde je to maringotka, jinde lesní chatka, jurta, mobilní buňka apod. Uniká nám velká drobnost - lesní školky jsou zpravidla pro celkem malou skupinu dětí, která se dokáže při nepříznivém počasí vtěsnat i na malý prostor. Protože ve své podstatě je to jen na chvilku.

Myslím, že nejlepší by bylo se podívat na web a podívat se jak která školka je vybavena a potom se plašit.

+15/−3
4.9.2014 1:22

J30a45r90o25s47l90a45v 62T80a82c58h69o16v91s64k43y 2462810474710

Takze tahle skolka nesplnuje to, co se od predskolni vychovy ocekava. Hrat si po lesich muzu s detmi sam. Predpokladam, ze se tady nic podstatneho nenauci. Pohyb na crstvem vzduchu maji i deti klasickych skolek. Taky chodi ven. Diky, ale tuto "alternativu" opravdu nechci.

+4/−20
4.9.2014 2:24

A14l36e73n14a 23V89e63s27e55l58á 3953681795158

Hrát si s dětmi hodiny po lesích můžete - a sám dát děcku papír a nechat ho malovat a přitom si s ním povídat nemůžete? Co by se proboha mělo pětileté děcko podstatného naučit, co by nezvládl doma rodič? Jen jak se chovat ve společnosti jiných dětí - a to tahle školka určitě splní.

+16/−1
4.9.2014 6:20

P98a81v36l45a 96K30v72a53p56i97l30o57v17á 7289778494897

Já jsem do školky nechodila vůbec, jako jedno z "husákových dětí" s mamkou na mateřské s mladší setstrou jsem neměla nárok ani jako předškolák a to jsme mamka i já moc chtěly. Přesto mám VŠ i dobrou práci a necítím se zanedbaná. Spousta věcí je dnes uměle přeceňovaná (jakože bez toho to nejde) a je vás hodně co tomu věří, bohužel.

+5/0
4.9.2014 8:14

P57a39v75e84l 93J71e86ř11á57b36e28k 7171322864897

Mám pocit, že dítě musí rok přez ZŠ do oficiální mateřské školy. tak co tady řešíte.

Nicméně, základní dovednosti, sociální návyky a další musí učit rodiče. mateřská školka jakéhokoliv typů tyto dovednosti jen rozvíjí.

Možná, že právě ta lesní školka naplňuje děti víc než klasická školka. Učí je poznávat základy přírody - tj - prostředí nezbytné pro existenci člověka. V betonové školce na školní zahradě děti roky nevidí ani motýla.

+2/0
4.9.2014 9:31

A88l11e92n82a 16V10e84s27e98l59á 3783751825658

Nemusí, povinné to není.

Platívalo (ale netuším, jestli platí ještě teď), že ten poslední rok byl ve státních školkách zdarma - hlavní motivace byla ale v tom, dostat tam i děti ze sociálně "slabých" rodin. Tedy zejména z těch, kde by je jinak ty základní návyky a úkony opravdu nikdo jiný nenaučil.

+1/0
4.9.2014 9:49

D82a45n48i15e67l48a 39U14r29b14a20n49o44v49á 2934530465346

předškolní výchova je o rodičích a né školkách.

0/0
4.9.2014 14:51

P20e40t67r 15K34o94l42á89ř 2728217764341

Schrupnou si v mechu a když prší, tak zalezou do liščí nory ...

0/0
4.9.2014 15:39

V89l79a11d63a 48S59i84m80o88n71i66k 3649453333545

Mne školková studia minula úplně , poněvadž to na vesnici nebylo ani potřeba. A přesto, že jsem chodil do jednotřídky a poprvé jsem byl v okresním městě sám někdy ve 13 letech, jsem vystudoval  a tužku držet umím. I dítě v lesní školce pochopí, že když prší, tak ( většinou ) jdu schovat.

0/0
4.9.2014 22:03
Foto

M96a76r20i52e 72M77e75t27l36i93c88k24á 9441984731132

Opravdu úchvatný článek. Například, jak je taškolka nízkonákladová, když na měsíc stojí deset tisíc? A kolik rodičů si může něco takového dovolit? Přijde mi to co do způsobu fungování značně přehnané. A přínos pro děti v tom nevidím žádný. Leda podpoření jejich pocitu nadřazenosti a vyjímečnosti. Je mi jasné, že děti z této školky do normální školy nepůjdou. Budou pokračovat na některé soukromé placené. V normální škole by byly dočista ztracené.

+6/−17
4.9.2014 0:38

P73a44v69e71l 79J82e33ř45á32b74e34k 7361872314217

Nízkonákladová je na provoz, cena je vysoká, že oproti klasickým školkám lesní nedostávají dotace od zřizovatele.

Na tom není nic nepochopitelného. Až vám váš úřad vyčíslí skutečné náklady na provoz klasické školky, tak se vám protočí očička.

A pokud jde o tu cenu - to záleží na rodičích, na práci matky a hlavně na volné kapacitě klasických školek. Takže pokud rodiče dokáží na školku dát peníze, tak to může být třeba tím, že se uskromní, že máma dítěte neztratí práci delší mateřskou a nebo vědomím, že dítěti ten pohyb venku, pokud je vhodně oblečené, jen prospěje.

Ve své podstatě - v lesní školce nevidím nic nenormálního - jako děti jsme nikdy do školky nechodily a dětství do základní školy jsme prolítaly na zahradě, na procházkách s mámou do lesa, pomáhaly jsme na zahradě apod. A to nebyly žádné moderní obleky, ale tepláky, kabát, punčocháče, do mokra přezůvky apod.

Mám pocit, že lesní školky odmítají dost často lidi, kteří své dětství prožili v klasické školce, kdy na zahradu MŠ byly vypuštěny jen když bylo sucho, za vlhka tak jedině na procházku po ulici do nějakého parku.

+16/−3
4.9.2014 0:51

D70a40n61i47e96l79a 36U38r85b72a42n57o86v98á 2574320645706

Vy si opravdu zcela vážně myslíte, že děti, které jsou vedeny k tomu aby si hrály s blátem a dřívky jsou tímto podporovány v pocitu nadřazenosti??

Předpokládám že jte asi jako dítě vyrůstala ve městě+ a v životě jste nejela k babičce na chatu, tak že žížalu a pod znáte jen z vyprávění a nevíte jaké to je být dítě a moct si hrát volně venku. Jinak byste takovéhle hlouposti nemohla říct.

Jestli je pro vás cokoli placeného zároveň špatné, tak máte dost zvláštní chápání světa.

+6/0
4.9.2014 9:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.