Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komunisté si Slovenské národní povstání přivlastnili, říká historik

Po druhé světové válce si komunisté „zprivatizovali“ Slovenské národní povstání proti nacismu a využívali jej pro svou propagandu. Prohlašovali, že stěžejní roli v bojích hráli partyzáni, ačkoli rozhodující silou byla spíše armáda. Při příležitosti 70. výročí povstání to v rozhovoru pro iDNES.cz řekl historik Jiří Rajlich.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K53a24r34e72l 52D30v55o96ř41á82k 2334642712184

Viděli jste někdy film Kapitán Dabač? Z komunistů se běžně promítal, ale po roce 1989 se nesmí promítat hlavně proto, že je tam vidět, jak Hlinkovci vraždili Slováky a házeli je do dolu mrtvé. Většinu lidí v nesmyslném SNP totiž povraždili sami Slováci z Hlinkových gard.

0/−3
30.8.2014 15:21

R75o63m11a43n 36S65m64a40t73a32n11a 6765602197888

Akurát 29.augusta ho vysielali na RTVS. Väčšina ľudí bola povraždená uniformovanými vojakmi zo všetkých zúčastnených strán. To, čo tu tvrdíš je totálny nezmysel ako väčšina klišé a blbostí ohľadom Slovenska a SNP, čo tu prezentujú "pseudohistorici" ako je Karolko.

0/0
30.8.2014 16:32

K63a68r95e26l 91D14v74o98ř39á48k 2644172902584

Když uvážíme, že Slováci byli celou 2 světovou válku spojenci Nacistického Německa, tak je jasné, že SNP byl jen podvod, jak Slovensko opět připojit k Českému státu, aby Rusáci měli přes Slovensko přístup do Československa a tím k západní k východní hranici Německa.

0/0
30.8.2014 15:17

K64a41r43e13l 18D38v28o40ř16á91k 2914982232504

Oprava: východní hranici

0/0
30.8.2014 15:18

J12u71l74i69u46s 17H77u24r36k48a 9788135100633

ano, a este tu o dyke do zad atd. Boli sme presne taki isti spojenci ako vy, jediny rozdiel bol v tom, ze vy ste sa volali protektorat a my stat. Tancovalo sa ako nemci piskali. Jedina sanca, kedy sme mozno mohli nieco zmenit, bolo nepodriadit sa mnichovskemu diktatu a bojovat. Tam cs. politicka elita zlyhala a potom sa obidva narody uz len dostali do vleku udalosti a nemohli svoj osud nijako ovplyvnyt.

0/0
30.8.2014 16:34

R71o94m70a58n 73S81m18a89t66a72n51a 6795692337618

Tento pohľad sa tu nenosí. Všetci ti tu potvrdia, že udatní Česi chceli bojovať za vojny proti nepriateľovi, ale nemohli. Museli chodiť do práce a vyrábať zbrane, obuv a ošatenie pre Nemcov. To sa fakt nedalo. Iba že by boli Nemci zaplatili nejaké nadčasy.;-D

0/0
30.8.2014 16:51
Foto

L14u34d91ě90k 34F95u67x72a 9936690824797

Faitl a Tri Duby, králové nebeR^

0/0
30.8.2014 10:19

M50a15r94t33i14n 38S63v68o21b30o42d35a 2416428210142

Nebylo by už konečně na čase uzavřít mír se státy který Slovensko vyhlásilo válku?

0/0
29.8.2014 19:32

R12o28m66a46n 54S61m31a24t86a22n75a 6675142327768

Ďalšie české klišé. S kým že to máme byť vo vojnovom stave? S Maďarskom? Albánskom? Alebo nebodaj s USA?  Že vás tie nezmysly bavia ....

0/0
30.8.2014 16:54

M88i90l11a66n 84K70o48l46e51n15č64í50k 4834908663589

je neskutocne trapne citat bezmozgovcov , ktori zo seba robia doslova obet protektotatu a obvinuju iny narod co mal a nemal robit

vsetci by ste mali povinne citat http://guidemedia.cz/item/hitlerovi-cesi/

+1/0
29.8.2014 19:22

M91i84l62a70n 75K13o45l35e87n82č80í46k 4914618953639

http://ziegler.blog.idnes.cz/c/404208/Cesi-za-protektoratu-netrpeli-aneb-kauza-ministryne-Valkove.html

+1/0
29.8.2014 19:26

M87i53l53a43n 39K74o36l43e62n80č25í40k 4894218473329

http://tomaskrystlik.blogspot.cz/2014/03/neucta-k-pravde.html

+1/0
29.8.2014 19:58

V29í62t 83M81r50h61a10l 1845549743780

Zajímalo by mě, jak se k této události staví pan Kotleba, člověk, který zastává Slovenský válečný stát.

0/0
29.8.2014 14:04

R11o89m12a54n 88S19m10a61t40a46n32a 6285262577298

Má jednoznačný postoj (netvrdím, že správny). Považuje SNP za vládno-armádny puč, ktorý zmaril slovenskú suverenitu a na ďalších 50 rokov uvrhol Slovákov do ešte horšej totality komunizmu. Inak mnohí diskutéri by si konečne mali vytĺcť z hlavy komunistickú propagandu, že SNP zrežírovali komunisti a vykonali iba partizáni. V skutočnosti ho pripravili niektorí ministi Tisovej vlády, vykonala ho slovenská armáda a financovala Národná banka Slovenska. Po neúspechu sa mnohí presunuli do hôr a pridali k partizánom. Celé financovanie geniálne vymyslel a zrealizoval jej vtedajší guvernér Imrich Karvaš. Skončil za to odsúdený Gestapom na smrť. podarilo sa mu ujsť, ale počkali si na neho komunisti z Prahy a ako nacionálneho fašisticko-buržoázneho zločinca si pre neho do Bratislavy prišli v čiernych kabátoch a internovali ho doživotne niekde mimo Bratislavy.  Kto si chce urobiť jasno, nech si pozrie dokument "Financoval som SNP" . Dá sa zhliadnuť na nete. Ale radšej to nerobte - vzal by mnohým doposiaľ pestované klišé. Je to taká bomba, ako ostravský dokument "Uloupené Kosovo".

0/0
30.8.2014 16:48
Foto

J17a94n 86B15r45a75u44n 1588268383765

Je čas zvolit nové partizány, soudruzi!

0/0
29.8.2014 13:23

J24a23r36o52s67l88a64v 94N34o53v60o35t35n31ý 3885596170843

Je čas, aby jsi šel hlupáku

0/0
30.8.2014 9:02

P96a43v66e34l 31W53o15l97f 8490398126658

Nakolik mí staří rodičové byli přímí účastníci SNP tlumočím přímo jejich svědectví:

Můj děda byl z Holešova na Moravě (syn grófa z Holešova) a vzal si za manželku mou babičku v Bratislavě. Oba aktivně připravovali skutečné povstání s centrem v Bratislavě a proto mou babičku i s mou matkou vyslal počátkem srpna 1944 za příbuznými do Zvolena (20 km od Banské Bystrice), aby nebyli v centru dění. Jenomže... Přežili přímo SNP i s ústupem s partyzány na Donovaly a po dramatickém návratu do Bratislavy pokračovali s odbojem až do dubna 1945. Bez komunistů! Pouze dny před koncem války byl děda za přípravu povstání společně s ostatními intelektuály transportem odvezen do Mauthausenu a tam zahynul. Zradili ho ne komunisté ale Češi v Bratislavě, kteří mu záviděli jeho pozici u Rusů i Britů.

Není to pohádka,  pokud nevěříte, tak se podívejte na googlu na hřbitov v Holešově s bustou mého "povstaleckého" dědy (Oldřich Seiler). Po válce celou naší rodinu, protože jsem bratislavští Němci po 5 generací, vyhnali "noví revolucionáři" jako odplatu za fašizmus v rámci Benešových dekretů a zhabali veškerý majetek včetně zestátnění Holešova.... Zkuste se prosím nad tím zamyslet dřív, než začnete někoho nebo něco kritizovat. Má přímá rodina si vytrpěla za jedny i druhé a taky za vaší a moji budoucnost. Pamatujte na to, protože i o tom bylo povstání.

P.S. nevím proč kritizujete SNP ze srpna 1944, když Pražské povstání vypuklo až po smrti Hitlera a de fakto po pádu Německa...

+7/0
29.8.2014 12:15

M40i84r26e21k 93P86r34o86k78š 4422631308

-většina nějakého většího ozbrojeného odporu  v Evropě vypukla v době, kdy za humny stála nějaká spojenecká armáda - t.j. na hranicích se Slovenskem stáli rusové a bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy obsadí Slovensko

- stejné to bylo i v západní Evropě, nějaký větší ozbrojený odpor vypukl až v době, kdy za humny stály američani. 

To že k nám se spojenecká vojska dostal až v květnu tak proto byl nějaký větší odpor až v té době..

+4/0
29.8.2014 12:52

M32i75l56o68š 61B82o55u26k37a72l 8293937193884

Myslím, že nikdo normální nekritizuje samotné SNP, to byl prostě dějinný vývoj, ať už organizovaný z jakéhokoliv popudu... takových podobných povstání v rámci WWII a konkrétně Evropy byly desítky.

Snad jen hysteričtí a fanatičtí Slováci nemuseli být při vyhánění tak tvrdí vůči Čechům, kteří je učili číst, psát a jíst příborem.:-/

0/−5
29.8.2014 13:02

V90í82t 46M69r49h34a92l 1685229743190

Ten závěrečný dovětek jste si mohl odpustit, neříkám, že se někteří Slováci nechovali, jako pominutý, tak se chovali i Češi, ale ty úplně poslední slova z Vašeho komentáře jsou dost hnusná, dalo by se říct až urážlivá.

+4/0
29.8.2014 14:40

R23o36m12a34n 29S16m63a78t46a11n55a 6955452467658

S tým záverečným dodatkom som sa v 80-tich rokoch stretával osobne s veľkou intenzitou v Čechách, až som si uvedomil, že to nie je len nejaký ojedinelý extrémny názor, ale rozšírený postoj veľkej časti populácie k časti spoločného štátu. Vtedy som si uvedomil, že takto sa žiť nedá a s uľahčením a obavami som prijal novú vlasť s názvom Slovenská republika.

0/0
30.8.2014 17:23

J82u84l38i67u65s 31H11u15r94k51a 9508185920393

tak poprve, desiatky ich neboli.

Za druhe, neviem odkial beriete to, ze nas Cesi naucili pisat a jest priborom? Ak narazate na ceskych ucitelov a uradnikov, ktori za prvej CSR prisli na Slovensko, nebolo to z toho dovodu, ze by ich Slovensko nemalo. Malo ich, iba neboli loajalni novej republike. Bol to dosledok tvrdej madarizacie, kto chcel karierne napredovat, musel byt Madar, nieco ako ked ste museli byt v strane. Trosku si nastudujte a potom urazajte.

0/0
30.8.2014 9:36

R37o63m63a81n 59S47m55a53t91a18n66a 6645242727868

Presne tak. Väčšina inteligencie, školských profesorov, dôstojníkov a úradníkov odmietla zložiť sľub novej republike a odišli do Maďarska. Pekne to popisuje vo svojich poviedkách spisovateľ Emo Bohúň. Dokonca kompletne vzali so sebou nielen inventár Banskej a lesníckej akadémie z Banskej Štiavnice (ostali len budovy, škola začala nový školsný rok tuším v Segedíne), ale aj zbierky mnohých múzeí. Takmer celý rok 1919 vládol na Slovensku chaos a Maďari stále dúfali, že o Slovensko/Felvidék neprídu. Až musela prísť česká armáda na juh Slovenska. Odsun Čechov bol neetický a necitlivý. Na druhú stranu Slovák si na úrade ešte v 30. rokoch neškrtol, i keď mal vyššie vzdelanie, ako na úrade dosadený Čech. Každá pomoc (hlavne tak citlivá personálna) sa musí postupne končiť, pokiaľ sa ukončil dôvod trvania tejto pomoci. To sa tu žiaľ nestalo a malo to za následok nielen masové vysťhovalectvo zo Slovenska, ale aj vzrastajúca nevraživosť voči dosadeným úradníkom . Z histórie sa treba poučiť a neopakovať staré chyby.

0/0
30.8.2014 17:37

L45á86ď11a 33V82r51a17n39ý 7538198868217

Jak víte toto:

"Češi v Bratislavě, kteří mu záviděli jeho pozici u Rusů i Britů"

To je nezjistitelné. Obecně se velmi těžko dokládalo kdo udával.

0/0
29.8.2014 16:33

T31o17m82á78š 96Z70e49m18a47n 3915238854975

Čechy z Bratislavy a Slovenska obecně vyhnali už v roce 1939..

0/0
29.8.2014 17:02

M19i39l92o30š 11B10o17u38k27a59l 8633487843194

...a už se ví, na které straně byl ten hajný, který všechny vyhnal z toho lesa?;-D

+2/0
29.8.2014 11:45

Z86d29e33n19ě72k 71W35e34r45n18h38a68r92t 6737635492528

Na své...

+1/0
29.8.2014 12:01
Foto

V72l24a34s73t21i24m19i52l 18Č79e82r13n56ý 3287393225

Myslíte jestli byl v tom lese na malé nebo na velké? ;-D

+1/0
29.8.2014 12:06

M61i61l88o23š 82B50o24u72k84a92l 8833907413174

To asi nemělo na akci větší vliv:-P

0/0
29.8.2014 13:03

M42i73r77e17k 90P34r59o44k75š 4142241658

míáš v tom velký hokej.Slovensko byl legitimní fašistický stát, podepsaný na spojenecké smlouvě států OSy, proto také nebyl kontrolovaný německým vojskem, neměl na svém území gestapo. -stejně jako ostatní fašističtí spojenci Německa.Protektorát bylo území obsazené a de fakto řízené němci, stejně jako ostatní okupované státy Evropy.To že do čela státu byli nasazení lidé, kteří vytvářeli zdání jakésy legitimní vlády je jasné 

t-j. nesnaž se dát rovnítko mezi Protektorát čechy a morava a Slovensko v té době..Stejně jako nelze dát rovnítko mezi Slovensko a třeba Belgii, Francii, Holandsko atd.Všude v těchto obsazených státech byla dosazena vláda němci

+3/0
29.8.2014 11:34

M64i91r51e30k 88P89r98o56k41š 4212741358

tak jsem to posadil někam jinam..:-)

+1/0
29.8.2014 11:36

M69i32l10a61n 87Š28v39a27g21r10o46v19s35k49ý 9372159615268

Celkově. ;-D

+1/0
29.8.2014 12:35

J85u83l97i26u85s 32H30u64r14k93a 9918835740303

keby mali cesi nejake ine vychodisko, tak by ho asi urobili. Slovensko malo na vyber, bude bude loajalne Hitlerovi, alebo nas hodia Madarom. Myslim, ze vasa forma kolaboracie bola pre Hitlera prospesnejsia ako nasa. S nasim "spolahlivym" vojskom sa ratat snad ani nemohlo :D Cesi doma alebo v hospode pohundrali a rano poslusne do fabriky vyrabat pre Hitlera zbrane. Myslim, ze si nemame co vycitat. Bola to tazka doba a kazdy stat sa ju pokusal nejako prezit

+1/0
30.8.2014 9:41

L97u51b46o68š 33U97l56r57i74c95h 5541630548424

Po 70-tych rokoch, sa už môžeme dozvedieť pravdu o skutočnostiach, ktoré museli byť tabu, kvôli podozreniu s propagácie fašizmu. V slovenských médiach už dostávame postupne informácie, ktoré neboli publikované.

http://www.topky.sk/cl/10/1416273/Slovensky-utok-na-sovietske-Rusko--Archiv-odhalil--preco-z-dvoch-pilotov-urobili-hrdinov-

0/0
29.8.2014 11:25

P93a48v61e92l 93C24h35v89a36l52i46n77a 3401334230441

Pan historik se zřejmě snaží dostat do čítanek překrucováním a zoufalou snahou poupravovat historii tak, jak si myslí, že bude nejlépe odpovídat současnému politickému trendu. Možné je i to, že hledá slušně zaopatřené místečko.

Nevěšte hlavu a hledejte. Ale dobrých míst, pro historiky Vašeho ražení, je málo, Církve, už si podobné přepisovače našly a v restitucích, se jim daří, tam už se nedostanete. Myslíte, že Slovenské národní povstání, bude pro Vás zlatým dolem? Nevím, nevím z toho asi moc nevytlučete.

0/−5
29.8.2014 11:25

V35a36c34l26a20v 83W12a68n80d63e69r38e19r 8128716319762

Tak jsme se dozvedeli Vase antipatie k autorovi clanku. A ted tedy k veci. Co napsal spatneho? Muzete to nejak blize specifikovat, ci dat nejake odkazy, ze nam predklada jen sve smyslenky?

+4/0
29.8.2014 11:46

O87t69o 64Z42a97p89l60e94t18a24l 8934327551671

Plne súhlasím z názvom článku ! Rozprávali mi o tom starí rodičia ktorí to zažili.

0/0
29.8.2014 11:22

Z32d43e39n70ě27k 38W38e31r19n46h92a22r40t 6547955802348

To se takhle sejdou na x-té výročí SNP bývalí partyzáni v nějakém kulturáku. Přijde novinář a kouká, jeden starý děda sedí na lavičce před tou budovou a kouří fajfku, tak se ho ptá: - Co vy, proč nejdete dovnitř s ostatníma? - Když ti, co se mnou byli tenkrát v horách už umřeli a já tyhle mladé kluky ani neznám...

+11/0
29.8.2014 10:58

J79a24r10d51a 63S58o12k36o46l 1736308121691

To že si komunisté přivlastňovali činy lidí kteří bojovali za své přesvědčení,rodinu,vlast není nic nového a že mezi nima byli převážně nekomunisté které po válce přesvědčovai do strany také ne .

+5/0
29.8.2014 10:47

V18a46c34l94a46v 93W78a40n54d92e48r66e59r 8278496859582

a proto, ze komunisti sami v tom meli hokej a sami uz nevedeli kdo drive hajloval a kdo provolaval slavu Stalinu, protoze v urcity okamzik to bylo to same, kdyz si delili Polsko, tak pak take hodne z nich bylo v kriminale....nakonec soudruh Hisak by mohl vypravet, kdyby jeste zil. ;-D;-D;-D

0/0
29.8.2014 11:54

A15l97e36š 88B23r17i55c25h68t83a 6378447803637

Vzpomínám, jak nám kdysi na střední školu přišel vyprávět o SNP nějaký jeho účastník. Vášnivě líčil bojové historky. Jenže po své přednášce šel s námi na pivo a v hospodě z něj vypadlo, že se s partou "povstalců" vydali do hor a někdo na ně vystřelil. Pak se s nimi prý potkal až v osmačtyřicátém. Takže všeho s mírou.

+1/0
29.8.2014 10:41

S17u29d49h37e55e86r 45M17y11n12e93n35i 4303600842134

Rád bych věřil Pana Husaka než toho pána Hystorika. Pan Husak žil v te době. Věděl fakty. Komuniste bojovaly proti Fašismus. To je fakt. Dneska protože nemame rády komunusty a nesouhlasíme snima neznamena to že můžeme zmenit fákty.

+1/−9
29.8.2014 10:23

J40á62n 50B87a67r31d74i79o94v38s78k78ý 6765209509953

A pán historik napsal, ze komunisté nebojovali? Asi jste to špatně četl.

+2/0
29.8.2014 10:26

M73i38c41h46a20l 89P92a97v23l97á95t 9343943864859

Ano, komuniste bojovali proti nacistum. Protoze nejprve s nimi uzavreli dohodu, rozdelili si castecne nasilne sousedni staty, ale pak se rozkmotrili. Jinak jsou tyhle zlocinne ideologie velmi podobne a z pohledu normalnich lidi je komunista stejny darebak jako nacista.

+11/−2
29.8.2014 10:32

M93i40c65h52a74l 92P92a94v84l53á68t 9413273174659

PS: A az do napadeni SSSR Nemeckem meli komuniste rozkaz valecne usili Velke Britanie a Francie sabotovat, coz uspesne cinili (protoze nacisticke Nemecko bylo nejdulezitejsim spojencem SSSR).

+7/0
29.8.2014 10:33

S39u90d60h96e61e91r 29M47y92n50e69n52i 4733690342494

Spiš Byla jejich idologie. Byla nejen proti Fasiymus ale taky proti koliniyalizmus.V te době Britanie měla skoro 85 kolonie.

+1/0
29.8.2014 10:44

K12a14r50e28l 35V59o14v83e33s 1744328262289

Inu Pavlat !

0/0
29.8.2014 11:48

J34a83r93o80s58l72a55v 52F91r93a61n26t12i29š75e86k 82B57r19ü55m48m63e70r 1611616173940

1) známe o mnoho více faktů než dříve, jsou dostupné mnohé dokumenty z archívů, což dříve nebyly

2) dokonce se to týká i takových maličkostí, ale zároveň očividných, jako jsou např. kamufláže sovětských letadel, po celá desetiletí se rekonstruovaly naprosto nesmyslně. 

3) věřit komunistům bezvýhradně může jen hlupák.

+4/−1
29.8.2014 10:45

K87a65r34e10l 66V40o48v79e88s 1134528442119

No a mafiani si zase privlastnili rok 1989 !

+5/−9
29.8.2014 10:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.