Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyšehradu připisovali menší význam. To se teď změní, naznačuje archeolog

Nález základů chrámu na Vyšehradu, které jsou větší než soudobá rotunda na Pražském hradě, dává prudce se svažující skále naproti mocenskému centru metropole nový význam. Podle archeologů to totiž byl největší chrám na území obývaném západními Slovany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K13a26r68e61l 32D76v95o57ř63á62k 2304182132924

Na Vyšehradě stála Německá tvrz. Doufám, že archeologové nebudou ničit nalezené důkazy.

0/0
26.8.2014 14:02
Foto

R55a40d69i48m 10L96u51k20e81š 9812861772985

Vratislav I. byl kníže a vládl v letech 905-921? a byl otcem Svatého Václava. První český král se jmenoval Vratislav II., v. 1061-1092.

0/0
24.8.2014 12:57

E92l93e28o82n45o45r60a 44N37o62v27á 1364895636399

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10150778447-historie-cs/213452801400002

0/0
23.8.2014 18:20

E74l27e53o18n20o25r93a 73N15o65v47á 1824315306389

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10150778447-historie-cs/214452801400005

0/0
23.8.2014 18:14
Foto

J90a61n 38A81d76l73e27r 2276681736756

Ještě pár nálezů a Češi přijdou na to, že jejich kmen v údolí Vltavy a Prágl navrch založili Moravané coby hráz proti germánům.

Dnes hráz dávno nefunguje a Moravané aby si psali vlastní dějiny, jelikož v těch čecháčkovských se o sobě nedočtou.

+1/−1
23.8.2014 17:46

O39n38d13ř78e83j 69M32a34l66ý 3724703713823

Klídek, zase trollujete.

0/0
23.8.2014 19:24

P35e87t37r 80H98a24j24i31č 1520759348448

Je to odvážná představa a domnívám se, že jde nejspíše o to, abyste si trochu zaryl. Nic proti tomu, ale pokud se nad tím vážně zamyslím, tak nejspíše šlo také o jakousi přetahovanou, kdo z koho. I když v době Velkomoravské říše bylo centrum skutečně poněkud více na východ. ;-(

0/0
24.8.2014 23:26

R59a26d45o22v15a52n 77S78t81o21k24l88a45s43a 3239262576585

Objev kostela v byzantském slohu na Vyšehradě z poloviny 9. století mě zase tak nepřekvapuje. V této době byly Čechy pod politickým vlivem Velké Moravy, kníže Bořivoj byl dosazen na knížecí stolec velkomoravským knížetem Svatoplukem a asi v roce 883 přijal na moravském Velehradě křest od arcibiskupa Metoděje. Takže východní slovanská liturgie se z Velké Moravy rozšířila i do Čech.

+8/0
23.8.2014 11:04
Foto

J36a50n 53Č95e74r13m12á47k 4319108155937

ano a byla tu ještě za Lucemburků v omezené míře udržována... Např. v Sázavském klášteře...

+3/0
23.8.2014 11:18

T53o62m48á56š 26N80e88u93g88e59b67a45u51e93r 1660815650640

Omyl. Slovanská liturgie v Sázavském klášteře byla ukončena na sklonku 11. století.

0/0
23.8.2014 11:31
Foto

J64a44n 49Č82e89r62m51á41k 4209678315767

později nebyla běžná, byla však udržována a příležitostně i užívána. Asi jako nyní liturgie předkoncilní...

Faktem je, že úplně ji zlikvidovali až Husité... Jako ostatně mnoho dalšího hmotného i  kulturního dědictví (mimo totálního rozvratu tehdejší světové velmoci)...

+2/0
23.8.2014 11:41
Foto

J73a86n 66Č61e50r87m26á41k 4379638685167

... mimo jiné, i totálního rozvratu...

+1/0
23.8.2014 11:44

R49a89d97o59v39a91n 47S46t82o85k59l31a14s90a 3219162466585

máte pravdu, slovanská liturgie se udržela až do poloviny 15. století v Emauzském klášteře v Praze. Nenavazovala však přímo na tradici Sázavského kláštera. Emauzský klášter se slovanskou bohoslužbou založil až Karel IV. a první mniši pocházeli z Chorvatska.

+4/0
23.8.2014 11:51

T58o21m30á11š 92N15e94u63g76e34b54a11u94e57r 1940585830390

Netvrdil jsem, že nebyla užívána (za Karla IV byl pro ni dokonce zřízen klášter), ale nebylo to v Sázavském klášteře, jak jste uvedl vy.

0/0
23.8.2014 11:55
Foto

J33a58n 93Č72e84r45m27á51k 4829758505437

já napsal Sázavu coby příklad... Ale jinak děkuji za doplnění...

+1/0
23.8.2014 12:05
Foto

K50a67r81e26l 43S66e23i43d94l 8439825140478

Netušíte někdo, co je to za hudbu u leteckých záběrů Vyšehradu?

0/0
23.8.2014 10:58
Foto

J45a50n 34M89a10c47u73r67a 4616213732727

Už jenom to masivní opevnění Vyšehradu mi připadá skutečně... neskutečné.

+1/0
23.8.2014 10:33

T23o92m78á28š 26M64o60r23a18v51č37í67k 3377446603635

To už je ale klasika 17. století. Stejně to bylo téměř zbytečné.

+2/0
23.8.2014 13:22

J49a56n 28S21t58o31d59o54l26a 7131190173880

Kde vykopávka přesně je? Píše se, že hned u sv. Vavřince, ale kusé záběry videa mi to moc neosvětlily. Předpokládám, že je za zdí na pozemku Kapituly. Dá se k ní volně přijt, nebo jsou nějaké hodiny, kdy se tam může?

+3/0
23.8.2014 10:11
Foto

J31a75n 93M68a32c63u48r95a 4776433302737

...příslušníky kapituly všech svatých... to, že se na naší zahradě najdou...

- tj. přístupné asi jen výjimečně, po dohodě?

+1/0
23.8.2014 11:01

J61a19n 76S23t89o38d46o96l26a 7481490623520

Když už jsme tady v seriózní historické debatě, tak kapitula se skládá z kanovníků. Příslušníci spadají do historicky krátkého období nedávno minulého. Dohodnout se není problém, jen nerad někoho zbytečně votravuju, když by se to dalo vidět volně.

0/0
23.8.2014 15:02

M22i68r76o74s18l18a75v 39G46o23t82t14f13r88i47e82d 2306294826663

Takže Vyšehrad byl po určitou dobu sídlem představitelů východní liturgie. Později ale převážila liturgie západní a ta východní byla potlačena, stavby byly zbourány a Český stát se stal důležitou součástí Svaté říše římské národa německého, kdy český král byl dokonce jedním z kurfiřtů, tedy volitelů císaře :-)

+1/0
23.8.2014 9:59

M11i80l18a69n 25B78í16l91e68k 5484679331

Třeba kostel nebyl zbourán, protože ani nebyl dostaven...

+1/0
23.8.2014 10:11
Foto

J81a10n 55M88a39c87u12r14a 4826593782157

A nezapomínejme na mocné požáry, ty na Vyšehradě zničily leccos.

+2/0
23.8.2014 10:15

H72e33l52e55n26a 77Č43í81ž48k81o43v52á 9521961682258

Hm, také možné...

0/0
23.8.2014 11:17

R49a36d70o22v41a82n 58S24t58o59k79l25a45s32a 3879952176835

ano, v té době byly Čechy pod politickým vlivem Velké Moravy, existuje teorie, že kníže Bořivoj byl příbuzným velkomoravského knížete Svatopluka a je doloženo, že po smrti Bořivoje převzal na několik let vládu na Čechami přímo kníže Svatopluk. Éra Přemyslovců jako nezávislých knížat a později králů začíná až po rozpadu Velké Moravy. :-/ Škoda, že už se ve školách toto období moc neučí, je totiž neobyčejně zajímavé

+7/0
23.8.2014 12:09

J27a68r62o37s58l86a10v 85K89u38č56e57r30a 8246478750432

Velmi zajímavě o velkomoravské době píše Stanislav Češka. Jeho historické detektivky z tohoto období se snaží skloubit známá fakta s poutavým příběhem:

http://www.stanislavceska.cz/inpage/historicke-detektivky-972/

0/0
23.8.2014 13:03

Ř70e28h94o55ř 58V74l91a75s10á42k 2204934511736

Dává to smysl. Nikdy jsem nechápal, jak je možné, že hlavní mocenské středisko Prahy není na Vyšehradě, na monumentální skále přímo nad řekou a zároveň nad ústím Botiče.

Že nějakou dobu existovala blízko sebe dvě mocenská střediska a Pražský hrad se rozvíjel v konkurenci jiného, které až po delší době, kdy už byl Pražský hrad plně rozvinut a etablován, ztratilo na významu, mi dává lepší smysl.

+8/0
23.8.2014 9:13

P58ř34e83m43y40s65l 62L36u83k32á12š 2355112920441

První Český král Vratislav ho tam přesunul v 11 století a vládnul z Vyšehradu. Ono to souviselo i s rozpory s Pražským biskupem, které měl...

+3/0
23.8.2014 9:18

O21n14d81ř74e14j 91M50a58l18ý 3344913613943

Tak Pražský hrad taky vždy nevypadal takto. Původně to byla taky dost strmá skála, a samotný vrchol byl sice hodně protáhlý, ale taky o hodně užší než dnes.

+3/0
23.8.2014 9:18

T48o91m57á22š 40M13o71r23a88v57č84í48k 3587476253695

Lepší je vizuální ukázka: http://kuc.cz/gyyafv

+1/0
23.8.2014 13:27
Foto

L53u64k40á80š 71Z28á67v15o11d11s24k50ý 9101909811

on byl dokonce Vyšehrad od poloviny 11 stol.do poloviny 12 století mnohem významnější, než Pražský hrad. Bylo to královské sídlo, sídlil tam král VratislavI a také významný kníže Soběslav. Upadat začal až za vlády druhého Českého krále Vladislava, který se přesunul na Pražský hrad ze strategických a politických důvodů.

+3/0
23.8.2014 9:39

J45a27n 69S78t70o91d98o62l86a 7141850353640

Pražský hrad je chráněn Vltavou ze tří stran, nevypadá to tak, ale řeka ho obtéká. Kopcovitý Strahov Hrad chránil z jediné suché strany. Navíc potok Brusnice a jeho hluboké údolí je dalším strategickým prvkem. Hrad navíc potřeboval i podhradí. Možná to je to, co rozhodlo. Podhradí Hradu mělo větší možnosti rozvoje, více místa, mohlo vzniknout město. Vyšehrad má v tomto výrazně omezenější možnosti.

+5/0
23.8.2014 9:43

P32ř36e88m32y95s93l 77L52u30k43á37š 2425892550971

ano, zejména prudký rozvoj Pražských měst ve druhé polovině 12 století určil mocenské centrum, které král Vladislav definitivně přesunul na Pražský hrad.

0/0
23.8.2014 9:45
Foto

J89a13n 80Č41e53r39m25á69k 4879558265167

mslím, že jste to popsal dost slušně a realisticky... Ona realita je vždy o trochu šedivější, než nějaké senzace typu vzpour a nějakých třenic... Ty jistě také mohly být a hrát svou roli, ale hlavní důvody bývají přece jen prostší.. :-).

+4/0
23.8.2014 10:33

T65o60m53á54š 17N94e40u26g78e15b30a71u56e70r 1470175830780

Doplnil bych to ještě o jeden důvod. V blízkosti Pražského Hradu se nacházelo významné tržiště, tedy klíčový bod "mezinárodního" obchodu. V blízkosti Vyšehradu pouze několik vesniček.

+2/−1
23.8.2014 10:48

J32a72n 11S94t81o55d59o56l20a 7931440793720

Ano, kolem Hradu je plácek pro trh i domy obchodníků. Kolem Vyšehradu ne. Jih je "mimo Prahu", tj. bez terénní obrany, na západě řeka, na severu potok v hlubokém údolí a na východě to samé jako na jihu.

0/0
23.8.2014 15:07

T25o39m43á33š 97M22o47r95a26v21č50í77k 3277566193925

Ono to bylo jinak, kupci byli jak pod Pražským hradem, tak pod Vyšehradem a postupně se ta oblast zaplňovala až vzniklo téměř souvislé Mezihradí a následně vzniklo hlavní tržiště na Staromáku.

0/−1
23.8.2014 16:12

T45o55m45á47š 24M53o30r33a20v10č96í43k 3227606593525

To mé mínus bylo pane Neugebauere faktické, vaše nejspíš jen z uraženosti, když k tomu nemáte žádné komentáře anebo fakta. Mně to nevadí, historie se tím nemění. Vyšehrad byl významným ("mezinárodním") obchodním centrem ať už si to dokážete přiznat anebo ne;-)

0/0
23.8.2014 16:43

T62o74m85á47š 58N58e98u21g66e67b81a94u83e48r 1710615230100

Tak ji pane Moravčíku nedeformujte. Na Staroměstském náměstí bylo tržiště mnohem, mnohem dříve (12. století), než došlo ke spojení prostoru mezi Vyšehradem a  Pražským Hradem. Navíc, já jsem psal o "mezinárodním" tržišti, nikoliv o tržišti místního významu. Též židovská osada (obchodníci) se nacházela v blízkosti Pražského Hradu (na druhém Vltavském břehu, než vzniklo pozdější židovské město), nikoliv Vyšehradu.

0/−1
23.8.2014 16:53

T74o56m29á35š 51M91o28r42a36v63č10í86k 3457736573745

Bohudík nic nedeformuji, jen cituji historiky. Pletete staletí, vynecháváte nebo překrucujete fakta a slovíčkaříte za účelem snížit význam Vyšehradu. 

1) S těmi Židy lžete anebo o nich prd víte. Byli jak v podhradí Vyšehradu, tak Pražského hradu a též na Starém Městě. 

2) Nerozporuji 12. století, kdy vzniklo hlavní pražské tržiště. Ale abyste nemusel slovíčkařit tak vám to ulehčím trefnou citací: "téměř nepřetržitý chuchvalec osad" "Shluku sídel takřka souvisle lemující tuto trasu se říkávalo Mezihradí"

0/0
23.8.2014 17:18

T90o78m96á60š 93M34o87r76a64v29č69í81k 3607576863965

3) Ad "místního významu".....to zní vtipně ve srovnání s realitou, kdy byl Vyšehrad již od 10. století centrem pražského obchodu (tudíž i globálním/mezinárodním nebo nevím jak ještě si to chcete nazvat)

0/0
23.8.2014 17:33

T68o64m40á33š 10N70e56u53g21e93b57a21u74e92r 1200165140140

Právě vy motáte vše dohromady bez časové posloupnosti. Já píši o počátcích. Pražská židovská osada se nejprve nacházela někde v místech dnešní Josefské ulice. Centrum pražského podhradí se nacházelo někde v blízkosti dnešního Malostranského náměstí. Zde též bylo "mezinárodně" významné tržiště, na kterém obchodovali i Židé. Uvádí se, že panovík vydělával miliony denárů, a že židovští kupci měli zisk až neuvěřitelných 1350 procent. V roce 1050 byli Židé z podhradí vyhnáni a usadili se na druhém břechu Vltavy.

Je pravdou, že na území DNEŠNÍ Prahy se nacházely i jiné židovské osady - v okolí dnešní Spálené a Vladislavovy ulice a pod Vyšehradem. To však nebyly pražské osady a nevedl se zde, tak významný obchod.

0/−1
23.8.2014 19:08

T50o21m67á88š 21M96o90r10a65v69č40í69k 3547396933445

Vy jste směšný, nevidím tam, že bych něco motal. To vy tady vše motáte, popíráte logiku vlákna a popíráte fakta nebo vás mám citovat, pokud si to po sobě neumíte přečíst? Nejdřív tady popíráte možnost výskytu židů na Vyšehradě, pak si své pochybení omlouváte tím, že je to mimo Prahu (což je naprosto irelevantní) a pak tady s "kolegou" píšete, že pod Vyšehradem nebyl plácek pro domy obchodníků, následně to omlouváte lokálním významem a dalšími bláboly. Židé jsou v Česku doloženi od 10. století a to už byli v obou v podhradích.

0/0
23.8.2014 19:40

T56o21m72á85š 28N46e67u13g12e81b58a94u66e58r 1250655400490

Je vidět, že již vám došly argumenty pro vaše nepřesná tvrzení. Nikdy jsem nepopíral výskyt Židů u Vyšehradu. Pouze jsem tvrdil, že se nejednalo o pražskou židovskou osadu, což je pravda. Též jsem nikde nepsal, že pod Vyšehradem nebyl plácek pro domy obchodníků atd. Obviňujete mne ze slovíčkaření, ale o pochopení nijancí tady právě jde. Vy vše příliš zobecňujete.

Já jsem použil zmíňku o pražské židovské osadě k podpoře významu obchodu v Praze a pražském podhradí. Což znamená pouze Pražský Hrad a území kolem dnešního Malostranského náměstí. Praha v té době byl vlastně jen Pražský Hrad.

Takže detailněji čtete co píši a nepodsouvejte mi, co tam není a co si vy domýšlíte.

0/−1
23.8.2014 20:19

T89o97m84á71š 72M39o67r39a39v85č98í81k 3987236633635

Hmm, pak by to co jste napsal a proč jste to vůbec psal nedávalo smysl. Ale když vidím vaše příspěvky podobné trollingu, tak tomu i věřím.

0/0
23.8.2014 20:57

T30o33m87á66š 46N47e18u84g39e26b39a42u84e98r 1390905790560

Je vidět, že jste nic nepochopil. Smysl to pochopitelně dává. Svým příspěvkem jsem chtěl doplnit informaci p. Stodoly, co možná rozhodlo o větší významnosti Pražského Hradu, tedy o tržišti, které je popisováno v dobovém dokumentu. Nic víc, nic míń. O tak významném tržišti u Vyšehradu není písemných zpráv, ani archeologických dokladů. Asi jste vyšehradský patriot a dotklo se vás to a napadl mě, že jsem vám dal mínus z uraženosti. Přitom jste uvedl, že tržiště na Staroměstkém náměstí vzniklo po téměř souvislém vyplnění prostoru mezi hrady, což je značně nepřesná informace, a proto jsem dal mínus. Pak už následovaly další útoky - že lžu apod. Tak jsem se proti nim bránil. Takže, jak vidíte smysl to dává.

Dobrou noc.

0/0
23.8.2014 21:28

T53o32m70á27š 52M42o56r42a47v84č13í87k 3287946733435

;-DVyšehradský patriot nejsem, jsem z Moravy. Ty mé "útoky" se nazývají fakta a jsou útokem proti vaší neznalosti, kterou zakrýváte směšným slovíčkařením a napadáním nepodstatných detailů. Z vás by mohl být druhý Jirásek, spousta blbostí, ale určitě by to byl bestseller.

0/0
23.8.2014 22:02

T69o57m29á91š 40M15o67r67a41v39č54í67k 3107486163515

Tomáš Neugebauer: "Též židovská osada (obchodníci) se nacházela v blízkosti Pražského Hradu (na druhém Vltavském břehu, než vzniklo pozdější židovské město), nikoliv Vyšehradu."

0/0
23.8.2014 21:12

T37o75m52á46š 20N86e76u55g29e60b43a30u66e44r 1510955720360

A co tím autor chtěl říci? Vzhledem k tomu, že židovská osada obchodníků byla v blízkosti Pražského hradu, tak nemohla být v blízkosti Vyšehradu. Tam byli jen jednotliví obchodníci. Ale židovské obchodní centrum bylo v blízkosti nejvyýznamnějšího tržišta, které se nacházelo přibližně někde, kde je dnes Malostranské náměstí.

0/0
27.8.2014 15:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.