Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hospic pro maminku udělali doma. Děsilo je, že by zemřela jinde

V den, kdy Miladě Javůrkové zemřela matka, se rodina sešla v jejím pokoji a dlouho u ní seděla. „Prohlíželi jsme fotky, pouštěli její oblíbenou hudbu, vzpomínali,“ vypráví pohnutým hlasem. Starat se o umírajícího až do konce v Česku není příliš časté. Rodiny však na péči nemusí být samy, pomoci může domácí hospic.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a35n58a 25N48o40v28a72k35o57v13a 1339763690937

ja nemam deti, ale doufam, ze si nasetrim dost penez abych si mohla dovolit platit domaci peci aby se o me nekdo postaral, hlavne dam advokatovi, ze kdybych mela nehodu nebo byla v koma, aby se mnou nic nedelali, abych nebyla mrzak a mohla umrit v pokoji a nikoho neobtezovat:-)

+1/0
23.9.2014 12:33

P68a35v33e94l 79O46d54r94a44z14i44l 6934859457660

Ano, je to hezké, když se někdo může vykašlat na práci a ještě lepit navíc tisíce za domácí hospic.

+1/−3
22.9.2014 21:41

H28e71l27e48n10a 78J19e34l92í33n74k77o75v29á 4634622712360

Sorry překlep, mělo tam být munus

0/0
23.9.2014 14:03

P44a58v73e82l 53O80d18r68a88z13i30l 6134359837770

Vážně, a proč? Já si myslím, že to hezké je, ale každý holt tu možnost nemá.

0/0
23.9.2014 15:57

A48n21n45a 15K15i52r55š67o56v23á 9706850225793

Rozhodně bych nechtěla udělat svým dětem ze života peklo - proč by se měly start o nějakého dementa (tedy mě) na úkor svého života? Vím, jak to ty starající se totálně vyčerpává, rozpadají se jim rodiny...to by si moje děti nezasloužily :-/

+1/−3
22.9.2014 20:04

J27o67s84e79f 41N23o19v32a68k 7963447939284

R^

0/0
22.9.2014 18:04

J69i50ř44í 89L13u70k51á91š51e25k 5500361310393

já zemřu na moři, jako strarej námořník a rozfoukaj mě do vody, ale musim se ještě vyplavit ;-D

+1/0
22.9.2014 17:02

Z16d28e24n96e66k 47B81o75h33a13c45e50k 1148457347129

Pichnout injekci do svalu ci pod kuzi /v pripade potreby, umit a obleci hned po smrti, bych rad aby moje deti umely. Dokonce se domnivam, ze by se to melo ucit; nic co by potrebovalo zvlastni vlohy, na tom neni. Pokud maji stari umirat vice doma, tak by to melo byt normalni.

+2/0
22.9.2014 16:54

P23a45v18e17l 61O48d85r72a35z95i19l 6194749757420

No, on je spíš problém s těmi injekcemi do žil, které jsou tvrdé a křehké, takže se při nejlepší vůli nevyhnete pěkným modrákům, za které vás případně váš senior pěkně peskuje.

0/0
22.9.2014 21:42

Z64d89e86n87e92k 61B78o29h96a60c32e67k 1688657107349

Ale o intravenoznim podani se zde v diskuzi nezminuji; pokud je to reakce na mne.

0/0
22.9.2014 22:33

P10a87v15e89l 48O22d84r31a97z65i75l 6204939227840

No, to nezmiňujete, ale já vám píšu, že právě to je problém a to u seniorů prostě občas taky musíte (spíš většinou).

0/0
23.9.2014 8:55

Z66d23e37n69e17k 48B54o47h24a30c82e38k 1878637867639

Ano;obecne se o tom vi a zavedeni je dobre sverit praktikum. I tak je to nekdy problem. Bezne injekcni podani napr. utisujiciho prostredku, insulinu, antialergika........by mel zvladnout temer kazdy, tak jako treba zakladni resuscitaci.

0/0
23.9.2014 9:48

P14a65v40e19l 83O73d87r37a73z51i74l 6124719627220

Zcela souhlasím, mělo by to být součástí základního vzdělání.

0/0
23.9.2014 15:58

P52a86v66e20k 82B12o52h71u64m92i48l 4594524342909

je umění se narodit,ale větší umění je dobrý odchod,štastný ten,kdo se neprobudí

+7/0
22.9.2014 15:51

J11a91n20a 11V88y56s88k55o54č56i38l62o81v79á 8747138719214

Bohužel, to si člověk nemůže zařídit ani objednat...;-(

+1/0
22.9.2014 16:25

J58i29ř26i45n76a 29K52r31a63t86o46c29h80v48í76l31o27v82á 1116784528207

Jako článek dobrý, ale škoda, že "jen" pro Prahu. Čekala bych, že se v něm taky dočtu, pokud nejsem z Prahy, jestli mám možnost podobné služby. Třeba příště. každopádně každý, kdo se rozhodne starat o své nejbližší umírající má můj velký obdiv. Určitě to není jednoduché.

+10/0
22.9.2014 15:39

J63a40n 77V64a38c54a23, 19i82D23N73E56S79.22c42z 5816744741343

Vážená paní Kratochvílová,

děkujeme za Vaše upozornění. Do článku jsme zapomněli dodat odkaz na stránku, kde je soupis všech mobilních i "klasických" hospiců v celé ČR. Adresa je: http://asociacehospicu.cz/hospice-v-cr/

S pozdravem

JV

+4/0
22.9.2014 15:52

O68l13d67ř90i66c19h 19H81o42r12á52k 2844889201785

Děsí mne představa být bezmocný, či částečně bezmocný a závislý na pomoci. V okamžiku, kdy nedokážu ani dojít si sám na záchod chci, aby to neviděla rodina.

Pokud bych dokonce ztrácel sám sebe a svou rodinu a stával se něčím, co Alzheimer postupně vymazává a krade, chci umřít včas. Bez mozku a vzpomínek už to nejsem já. Snad budu mít sílu a možnosti, abych to ukončil sám. Co má asi rodina, děti a vnoučata ze slintajícího magora (mluvím o sobě) co je nepozná, utíká od nich jako od cizích lidí a v malých  okamžicích (

intervalla lucida) být zoufalým a chtít se zabít.

+6/0
22.9.2014 15:26
Foto

E76v15a 80N46é51m87e91t18h73o37v46á 1668743293509

Z pocitu deprese a smutku z blížícího se odchodu mé maminky (mně je 62, jí 85) jsem začala číst (dala mi dcera - osvícená) Tibetskou knihu o životě a smrti. Je tam vše tak úžasně vysvětleno! Doporučila bych tuto knihu jako povinnou četbu - pro dospělé samozřejmě. Napsal ji člověk (Sogjal Rinpočhe), který vyrůstal u mnichů v Tibetu a poznal tisíciletou tamní moudrost, po vystudování přišel "na Západ" a konfrontuje zde své dřívější duchovní poznatky s naším "západním" světem. V součastosti přednáší na předních světových univerzitách. Kdyby si každý, nebo alespoň každý druhý, tuto knihu přečetl a "něco si z ní vzal", bylo by líp na světě. Kniha odpovídá též na spoustu "pro nás ze Západu" téměř nezodpověditelných otázek, a sice právě ohledně bytí a smrti.

+3/0
22.9.2014 15:07

M14a50r29t13i77n 85K93ř36í19ž 9723702450137

Až jednou budu umírat, rozhodně nebudí chtít, aby u toho byly moje děti.

Budu chtít, aby si mě pamatovaly zaživa, a ne jako umírajícího. Byť bych asi chtěl vidět, nebudu sobec.

+13/−5
22.9.2014 14:17

E36v49a 20H30r70u90b12á 4620147692922

Jste sobec, protoze nedovolite svym detem se rozloucit ;)

+5/−5
22.9.2014 14:18

M86a27r24t74i81n 92K80r72t24e67k 3819125803

Myslím, že pan Kříž mluvil o něčem trochu jiném... :-/

+8/0
22.9.2014 14:20
Foto

M47a90r74i97e 29M86e20t42l24i31c72k69á 9101954561532

Myslím, že paní Hrubá má velkou pravdu. Už skoro dvacet let se potýkám s tím, že jsem neměla možnost rozloucit se se synkem. Pokud bere v potaz jen svoje pocity je to sobectví.

+4/0
22.9.2014 16:33

P59a12v86e24l 43O84d97r76a21z43i89l 6774639407220

To je zvláštní, v diskusi o potratech jste exkluzivní práva pocitům žen bez potíží přiznala.

0/0
22.9.2014 21:44

T81o37m28a89s 52T21h86o16m49a16e76s 6834100535188

Dobrý den pane Kříži, nesouhlasím s Vámi. Pokud Vás děti uvidí umírat, budou mít myslím menší strach z vlastní smrti...

+3/0
22.9.2014 16:34

V32ě79r76a 67B23e33n52o78v60á 7767410235309

Pane Kříž, já vám přeji, aby jste měl dostatek odvahy a síly k vašemu přání. V době stáří člověk většinou není soudný, je trochu sobec, dítě,  a rád by měl okolo sebe ti nejbližší, nejdražší

0/−1
22.9.2014 16:39

E19v97a 97H34r52u19b39á 4870247282352

A to je spatne?

+2/0
22.9.2014 17:59

L68u16k90á10š 17A93d78a31m91e21c 3897803550827

S tou smrtí se poslední dobou nějak nadělá. Smrt je teďka trendy nebo co?

+2/−4
22.9.2014 14:14

L63e54n67a 14P75á21t91k43o55v92á 8281953774859

Trendy je být mladá/ý a krásná/ý

+3/0
22.9.2014 14:44

T75o11m97á91š 91C62h48r86u64d45i86m60s68k46ý 5444976277866

smrt kje tzrendy celou historii lidstva, církev si na ní třeba postavila živnost

+3/−5
22.9.2014 14:46

L18u52d96ě36k 75R43á55j24e59c56k24ý 7568537240744

Přístup jako ten váš - pouze ovšem předpokládám - (smrt je na nic, proč o ní mluvit) je mj. důvod proč lidi o smrti nemluví a pak umírají v nemocnicích a domovech důchodců, aniž by třeba viděli rodinu, i roky.

O smrti by se mělo mluvit, v přiměřené míře. To, že se zdá, že se o ní mluví teď hodně, je jen tím, že nějakých dvacet pět let se o ní nemluvilo skoro vůbec. Všichni podnikali a pracovali a cestovali a na smrt nebyl čas. Populace stárne, ať tomu chceme nebo ne.

+5/0
22.9.2014 15:01

H81e53l16e45n88a 82K62a89v10k15o80v49á 5396333410736

Smrt je nezvratným koncem života.A člověk je na ni připraven. Ale určitě je lepší  zavřít navždy oči doma mezi svými nejbližšími, ten odchod není  tak bolestný, jako zemřít v cizím prostředí nějakého ústavního zařízení.

+11/0
22.9.2014 14:03

O18l58d29ř78i90c77h 32H13o71r26á58k 2164349371175

A to je právě velmi diskutabilní.

Pokud zemřu v plné duševní svěžesti a do poslední chvíle budu soběstačný tak, že se alespoň najím, dojdu si na záchod a umyji se sám, pak rád zemřu v kruhu rodinném (ale nejlépe v noci a ráno se neprobudit, žádné scény pro rodinu).

Ale pokud bych nezvládl ani zajíti si na záchod či nepoznával ani vlastní rodinu (Alzheimer apod.), pak mi prosím dopřejte rychlý odchod a mimo nejbližší. Chci, aby si mne pamatovali jaký jsem byl člověk, ne jaká troska.

To nepíšu jako nějaký puberťák, co má času moře, ale jako člověk co zažil úmrtí více než dost a ví něco i o tom, co je být chronicky nemocen.

+4/−1
22.9.2014 15:37
Foto

M31a40r16i54e 71M61e54t21l50i29c69k43á 9451744371742

A co vzít v potaz to co cítí rodina? Je to pokaždé jiné. Zažila jsem jak babi nechtěla, aby ji rodina navštěvovala - právě z těch důvodů, které uvádíte - a rozmyslela si to když se jí pravnučka zeptala proč ji nemá vůbec ráda, co provedla.

+2/0
22.9.2014 16:36

O73l30d33ř81i81c44h 65H54o13r61á37k 2224849201465

Jedna věc je návštěva a úplně jiná věc je trvalá péče.

Dokud rodinu poznám, tak ji vždy uvidím rád. Pokud ji nepoznám, tak už jsem mrtvý (duševně už to prostě nejsem já a upřímně pokud nejsem duševně, nechci být ani tělesně).

Ale nechci být koulí na noze, ten okamžik, kdy se začnou ztrácet vzpomínky na krásné chvíle a přepisují vzpomínky jak rodina nemá čas, jak jeden nemůže chodit do práce, není tolika peněz, není možno odjet na delší dovolenou protože někdo o mne musí pečovat a nejsou peníze ...

Prostě návštěva a péče jsou odlišné věci.

0/0
23.9.2014 8:50

M41a93r80t52i41n 17K91ř34í29ž 9463952740677

Koukám, že umírání je trendem poslední doby. Tolik článků o smrti nepamatuji a je k nevíře, kolik máme odborníků, kteří rádi cizim lidem, jak správně umírat.

+2/−13
22.9.2014 13:58

M49a58r62t69i35n 50H30a41v59l16í82k 4480575707883

Tak nějak mi to vychvalování příde jako PR článek na geocentrum.

+2/−11
22.9.2014 13:53

M26a58r92k82é38t43a 58Ž96e14m80l56i31č42k22o40v57á 1624970683793

Až na vaše blízké párkrát hrábne smrt, budete se na to dívat jinak.

+1/0
22.9.2014 14:26

L44á21ď78a 58M24a84l94ý 5217616305455

To není reklama na Geo hry.

0/0
22.9.2014 14:33

J58a68n 43B63u39r29i46a81n 2833219244140

Před desetiletími to bylo naprosto běžné, že lidé umírali v rodině. Jenže to umírání tehdy bylo otázkou hodin nebo dní, dnes to lékaři dokáží "prodloužit" na roky.

Já bych si přál odejít doma uprostřed své rodiny.

+3/−1
22.9.2014 13:51

J72a31n 69P73r20o27v93a52z90n94í72k 6298464230801

To bylo. A třeba na chřipku, ve třiceti.

0/−1
22.9.2014 13:54

M14a78r28t73i11n 92H29a35v84l82í53k 4950925327773

Ano to je přesně ono. Dřív člověk normálně pracoval, pak se mu přitížilo a za pár dní bylo po. Navíc rodiny dříve měli víc dětí a byli víc semknuté. V dnešní době, kdy se musí chodit do práce je nemyslítelné se třeba 7 let o někoho starat. A aby třeba pracoval jen jeden z rodiny a druhý se věnoval péči není pro mnoho rodin myslitelné i kdyby sebevíc chtěly.

+7/−1
22.9.2014 13:55

N31a97t59a10š63a 53H51á62j34k46o50v13á 2511162766485

Já bych rozhodně nechtěla být dětem koulí na krku. Raději bych byla, kdyby mi zařídily samostatný pokoj s rychlým internetem a varnou konvicí. Ono to již nebude trvat dlouho vzhledem k mému zdravotnímu stavu.....

+5/−1
22.9.2014 13:08

I89v20a 82K33a10i79s41e94r40o70v38a 6508481354438

souhlas, chci, aby si mě děti a vnučata pamatovali normální, zdravou, veselou ...R^R^R^

+9/−2
22.9.2014 13:15

V50á55c96l72a93v 96M48a62ř80í49k 3346754202754

To je nesmysl. Život se má brát takový, jaký je. A k životu prostě nemoci a umírání patří.

Vždy mě bude mrzet, že jsem svojí babičku před smrtí neviděl, přijel jsem o den později..

+27/0
22.9.2014 13:33

M55a77r31t43i76n75a 57T13r21o93j97a96n79o67v67á 5233808345

Tak jsou děti, které to jako kouli na krku nevnímají.

+14/0
22.9.2014 13:23

P83a97v25l69í10n59a 79B74u95t22a44n69o29v40á 3174294308938

To, že to tak nevnímají, nebo se snaží to tak nevnímat, neznamená, že to tak není. Což ale nepochopí nikdo, kdo to na vlastní kůži nezažil.

+6/−3
22.9.2014 14:18

M81a71r26t91i65n74a 96T93r60o98j98a50n82o23v80á 5213938845

No, já jsem to na vlastní kůži zažila, a ne jenom jednou, a umírající rodiče pro mě koule na krku prostě nebyli.

+4/0
22.9.2014 14:54

D91u57š62a61n 42P27e94š82e16k 3985599374770

Máte naprostou pravdu, nikdy, ani na zlomek vteřiny mě nenapadlo myslet si, že naše milovaná babička byla nějaká koule na krku.

+2/0
22.9.2014 15:48

P48a59v48e92l 86Š52i22m80e33č13e35k 5613851231957

Tak to moje mamka také vždycky říkala. Osud to ale chtěl jinak a v zařízení následné péče je několik let. Sami se o ni nedokážeme postarat, tak jsme vděčni za péči kterou jí tam poskytují. Nemá každý štěstí zemřít na chodníku, než přijedou rychlý šípy s doktorem... My se staráme aby jsme u ní podle možností denně byli.

+8/0
22.9.2014 13:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.