Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zaměstnavatel rodiči musí umožnit zkrácený úvazek, rozhodl Nejvyšší soud

Zaměstnavatel je povinen umožnit lidem pracovat na zkrácený pracovní úvazek, pokud pečují o dítě do 15 let nebo jinou závislou osobu, rozhodl Nejvyšší soud. Rozhodnutí se týká případu úřednice, po které zaměstnavatel požadoval, aby z částečného úvazku přešla na plný. Když odmítla, dostala výpověď.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95a77r72e44k 63R86o60k57y46t72a 6896218184332

Takže matky s malým dítětem které i teď těžkohledaly práci jsou momentálně nahrané... představa že někoho přijmu a pak mi po zkušební době dotyčná řekne...sorry mám malé dítě MUSÍTE mi zkrátit úvazek..8-o to ho radši..čistě preventivně...nepřijmu vůbec ...:-/tady v tom státě je tolik příkazů a zákazů,že už teď si každý desetkrát rozmyslel jestli vezme dalšího zaměstnance a jestli mu stojí zato rziko vzít matku od malých dětí....a teď?? co když je to prodavačka z krámku co se sotva drží a teď by chtěli nutit aby kvuli ní přijali dalšího člověka do práce?každý ví,že dva lidi na zkrácený uvazek nejsou stejně drazí jako jeden na celý...jsou mnohem dražší, navíc víc byrokracie, papírování, organizování...bych se nato vy...Rv

+1/0
22.8.2014 19:53

V31l48a94d40i37m92í71r 30P62r81o86k21e63š 8407246690501

Nějak mi v tom rozhodnutí Nejvyššího soudu chybí sdělení, že umožňování zkráceného úvazku by mělo být až tou poslední možností, respektive povinností pro zaměstnavatele umožnit zkrácenou pracovní dobu, když už selžou všechny jiné možnosti, jak se postarat o nezletilé děti. Už vidím, jak někteří rodiče toho musení zaměstnavatele poskytnou zkrácený pracovní úvazek budou někteří zneužívat, i když budou mít jiné možnosti jak si péči o nezlatilé zařídit v rodině nebo u prarodičů atp. Je lehké vše přesunout na zaměstnavatele.

+1/−1
21.8.2014 22:03

I22v56a 48K45r18i64s46t57o32f12o85v62á 7635883202592

Tak to je pěkná medvědí služba rodičům malých dětí. Teď se o ně tuplem budou zaměstnavatelé prát.

+2/0
21.8.2014 19:52

J65a79r18o97s14l85a22v 65S53t42u62c60h41l63í62k 7186898242556

Tak jim zaměstnavatel umožní a při nejbližší příležitosti je vyhodí.To by taky mohl soud rozhodnout kolik kdo musí mít povinně míst na menší úvazek a máme zase socialismus

+2/0
21.8.2014 17:45

A47n63n65a 41T26v41a71r31ů36ž34k26o58v54á 4951626885978

S první části Vašeho komentáře souhlasím.

0/0
22.8.2014 14:26

J63a77r61d85a 21C94h60o30v35a72n45e20c 6631275673129

Zcela s tím souhlasím.

0/−2
21.8.2014 16:30
Foto

F15i80l56i10p 48D90o65n41é 2643851419361

To je rozhodnutí na zakázku, aby firmy museli přijmout v průměru o nějaké procento víc zaměstnanců a klasla nezaměstnanost.

OK, ať stát ty hodiny podniku doplatí, jestliže je to zákonem. Nevím, ale takový verdikt je protiprávní. Stát nesmí zasahovat takovým způsobem do dohody - To už bychom mohli dělat zaměstnanost povinnou, firmám dát normy na počet zaměstnanců a lidem pracovní knížky.

+1/−2
21.8.2014 15:25

M83i17c64h78a74e64l54a 22F62r68y36c67o14v20á 6906688352200

Nejvyšší soud se drží ve zdůvodnění zákona (Zákoník práce), jak to tedy může být protiprávní? Měla se zaměstnavatelem nějakou pracovní smlouvu. zaměstnavatel ji jednostranně změnil. Což bez souhlasu druhé strany nelze. Protiprávně tu jednal zaměstnavatel, ta úřednice -  aspoň podle informací v článku - byla v právu.

+4/0
21.8.2014 15:36
Foto

F71i16l57i56p 48D24o15n87é 2593711219291

OK, ale vznikne-li příčina nemožnosti vykonávat práci, je možné přesunout jinam, změnit pracovní dohodu nebo odchod. Vždy je to dohoda obou stran - ne že ze zákona.

Soud si totiš neuvědomil, že tímto dává zaměstnancům do ruky bič na firmy. Lidi budou požadovat zkrácené úvazky, no logicky většina zaměstnaných má děti.

To povede k tomu, že věková kategorie cca 30-45 let se stane nezaměstnatelnou!!A kdyby takový člověk práci vyloženě vyžebral, tak bude platově degradován.

Každý normální zaměstnavatel ví jak je drahé najít nového zaměstnance a raději se domluví. Tohle rozhodnutí vráží klín mezi zaměstnavatele a zaměstnance.

+1/−1
21.8.2014 15:49

A31n35n63a 33T46v27a17r66ů45ž98k71o55v48á 4451546875948

Proč by měl stát něco doplácet? Při odpracování polovičního úvazku dostane jen poloviční plat.

0/0
22.8.2014 14:29

V53a23n34d78a 36M67a50l72k86o15v82a 7103421474112

Bohužel jsou u nás zkrácené úvazky jedna velká habaďůra. Za prvé, jí spousta podniků prostě nenabízí a za druhé, tady půl úvazek znamená pracovní dobu šest hodin, práce stejně jako na úvazek celý a plat poloviční.Kamarádka žijící v Kanadě dělá na půl úvazek. Akorát to tam znamená, že na jednom pracovní místě se střídá s kolegou, který také pečuje o dítě.

+3/0
21.8.2014 14:34

J14a80r73d72a 60C68h74o72v43a12n17e13c 6691275913319

Už nebudou.

0/0
21.8.2014 16:38

Š70á24r24k77a 21K38i54l19n59a66r93o58v93á 2884545168978

pokud žena stojí o to být více s dítětem a mít zkrácený úvazek, mělo by ji být vyhověno. Přispívá to stabilitě rodiny, což v dnešní hektické době není zanedbatelné.Je dost nezaměstnaných a jistě mohou někoho příjmout na výpomoc.

+2/−1
21.8.2014 14:29

A53n83n24a 62M37a45c46h77a49č89o76v29á 2646808554938

Máte pravdu. Tak ať navléká doma korále. A proč bych si brala někoho z nezaměstnaných, když ji prostě propustím a toho nezaměstnaného si vezmu na celý úvazek. Proč bych proboha měla mít na jedno místo zbytečnou agendu na dva lidi.

+5/−4
21.8.2014 14:39

J82a21r85d28a 68C88h74o35v64a22n93e74c 6261785543569

Proč?

No přeci proto, aby zase ve volbách nezvítězila strana, která Vám Váš podnik znárodní a Vás pošle do vězení.

0/0
21.8.2014 16:35

J25i76ř68í 43P78l76a98v70s47k77ý 9880936841479

soukroma firma tady opravdu neni od toho, aby se starala o stabilitu rodin ... a pevne doufam, ze od toho tady nejsou ani statni ci obecni urady.

+8/−1
21.8.2014 14:43

A63n20n76a 68M87a38c63h19a88č97o24v50á 2716618704458

Ani státní. Zaměstnanec jako zaměstnanec.

+1/0
21.8.2014 14:49

Š29á28r60k64a 22K26i24l76n16a50r69o28v36á 2574745288188

podle Zákoníku práce na to měla nárok, a myslím, že Zákoník by měly dodržovat obě strany. V zahraničí je běžné pracovat  na zkrácený úvazek, ale zjevně v naši zemi tento standart nefrčí . Nicméně proč potom v Zákoníku práce je uvedená tato možnost, když ji v praxi zaměstnavatelé nechtějí zaměstnanci umožnit?;-)

+1/0
21.8.2014 18:57

V67l76a86d22i74m61í33r 87P69r29o37k15e46š 8107126570701

Paní Kilnarová, až budete jednou někdy možná zaměstnavatelkou sama, tak pochopíte, že není vůbec jednoduché dát dohromady výrobu a dodržovat termíny a přitom ještě vycházet vstříc všem těm, kteří chtějí pracovat, z nějakých důvodů, na zkrácený úvazek.Jak už je u nás zvykem, někteří ti s nezletilými dětmi toho budou prachsprostě zneužívat, když jim to Nejvyšší soud posvětil.

+1/0
21.8.2014 23:28

Š43á30r35k46a 95K98i62l47n68a45r81o40v32á 2954415448108

chápu, že zaměstnavatel to má v tomto ohledu těžké, nicméně pokud není s tímto zákonem spokojený, měl by se obrátit na vládu a ty, kteří zákon tvoří. Z článku vyplývá, že problém nebyl zkrácený úvazek, ale to, že někteří šli do důchodu. V tomto konkretním případě bylo vhodné přijmout nové pracovníky-že půjdou do důchodu jistě věděli včas a chod firmy to nikterak nečekaně nenabouralo. Ale uznávám, že někteří zaměstnanci mohou tuto možnost zneužit.

0/0
22.8.2014 9:41
Foto

P68e42t16r 84P12. 87V38e53s57e77l44s32k27y 7344101146833

To je velmi socialistické rozhodnutí. V praxi ovšem jen snižuje hodnotu rodiče na pracovním trhu. Zaměstnání není nárokové, zaměstnavatel pracovní místo vytváří, pokud mu zkrácené úvazky nevyhovují, což je zcela legitimní, dá si teď velký pozor, aby někoho s dítětem nepřijal.

+8/0
21.8.2014 13:58

A87n10n24a 71M76a34c73h16a26č51o57v46á 2336958694468

Jednodušší bude řešit pro zaměstnavatele agendu přes pracovní agentury. A i levnější.

0/0
21.8.2014 14:00

A96n42n24a 64M58a27c47h18a51č51o83v12á 2456278574408

Neznám v EU žádný jiný stát který by matkám na rodičovské sypal tak dlouho jako ČR. A jak se o děti na této státem dotované dovolené starají o své děti? Děti padají z oken, každou chvíli je nějaké děcko opařené, padají na ně branky. A matinky sedí na diskusích kde si stěžují na to jak jsou vytížené.

Celken jednoduché řešení. Smlouvu na rok a šmitec.

+1/−4
21.8.2014 13:52

M28a21r53t44i84n40a 90T18r41o78j85a45n80o17v34á 5813748855

S první větou souhlas. Poslední věta se už dávno praktikuje.

Zbytek je blábol.

+4/0
21.8.2014 14:05

A49n35n69a 61M16a29c35h49a71č69o97v92á 2266278214518

Ten zbytek je to nejpravdivější co v mém příspěvku je.

0/−3
21.8.2014 14:17

V35a61n65d51a 16M32a79l41k11o37v44a 7263121374592

Neznám žádnou rodinu z okolí, kde by děti padaly z oken, byly opařené a podobně. Kde to žijete?

+2/0
21.8.2014 15:12

I96v65a 54K78r85i83s81t78o21f65o67v68á 7185863522632

Žije na i dnes.

0/0
21.8.2014 19:55
Foto

L88u22d39m48i33l63a 49K78ř26í55ž38o59v77á 2838186479447

...když nesedí na diskuzích, tak na facebooku mastí hry.

0/0
21.8.2014 18:32

D20a11l36i70b48o35r 67K52u82r54b85e48l 8625709534581

Tímto rozhodnutím akorát přinutí zaměstnavatele hledat si bezdětné zaměstnance, protože při zkráceném úvazku musí platit i toho, kdo jej nahradí.

+5/0
21.8.2014 13:34

A26n75n62a 40M54a31c10h36a56č29o34v96á 2856258914508

Ale kdepak. Začnu si brát zaměstnance přes agentury a mám pokoj. Oni si vydělají starou belu a já budu mít klid.

0/−1
21.8.2014 13:58

S86o70ň94a 50M19i62ň39o62v83s83k11á 9145380141

Dělené a zkrácené úvazky v celé EU normálně fungují. Přijde mi celkem logické, že v dnešní době, kdy se ze tří manželství dvě rozvedou a děti jsou svěřeny jednomu z rodičů, je to pro starajícího se rodiče těžké. I když si práci najdou, školky obvykle končí v 17.00. Nikomu normálnímu se nechce nechávat dítě ve školce od nevidím do nevidím, dál jsou starosti co s dětmi v období prázdnin a nemocí - proč nevyjít zaměstnaným rodičům trochu vstříc?

+5/−1
21.8.2014 13:27

J94i85ř94í 22P31l81a28v38s28k38ý 9730676431809

protoze uredni hodiny ... az prijdete neco vyrizovat na urad, a na zamcenych dvecich bude v pul pate cedule "sla jsem pro dite do skolky", budete mit stejne pochopeni ?

+3/−5
21.8.2014 13:37

Z14d27e10n91ě84k 33J62a45n98o55u70t 1302955964521

Samozřejmě máte pravdu. Ale lidé jako pan Plavský Vás asi za tento názor "sežerou".:-)

+1/0
21.8.2014 13:38

J53i78ř22í 26P15l96a64v91s58k73ý 9670896341219

i kdez, ja nikoho zrat nehodlam ... ja klidne necham podobna rozhodnuti na managementu jednotlivych firem ;-)

0/0
21.8.2014 13:43

J34o19s26e66f 32B34r86o74ž62e10k 7443565582851

Proč ne dělené úvazky? Pokud bude firma odvádět - patit - za dva zaměstnance tolik co za jednoho na plný úvazek, pak u hodně profesí to možné je. Jenže v česku tohle neplatí - firmu prostě stojí dva zaměstnanci víc než 1 i když součet jejich pracovní doby je jen 1 celá.

Nebo jste ochotná pracovat na 4 hodiny za 40% platu?? Navíc je problém s neustále se zvyšující minimální mzdou.

0/0
21.8.2014 13:51

A48n51n10a 85M30a84c73h59a61č50o38v83á 2496348514288

Protože je každý za dobrý flek vděčný a nedělá paže.

0/0
21.8.2014 13:56

H26e42l38e34n74a 46K53a62v72k72o65v78á 4253226809583

Tak nevím. Třeba na Městském úřadě či Finančáku jsou dvakrát týdně stanoveny úřední hodiny do 17.00 a paní se o hodinu dřív sbalí a odejde, tak není divu, že s ní zaměstnavatel pracovní poměr ukončí. Už proto, že snadno najde síílu pro plný úvazek,která nebude  chtít úlevy i pro plynulých chod úřadu.Paní si musí nají takovou práci, kde ji budou úlevy tolerovat.

+4/−3
21.8.2014 13:18

A47n77n52a 16M73a80c69h48a47č73o57v74á 2386478834618

Třeba někde hákovat v kravíně. Tam má dělenou i zkrácenou pracovní dobu.

0/−2
21.8.2014 14:02

H32e44l82e12n27a 34K21a12v96k46o22v57á 4293936439493

Ona ta práce ve státní správě má svá pravidla a není to žádný holubník, aby si odtud odcházeli pracovníci, jak potřebují či chtějí. To byste měla vědět. Takže toho si milá úřednice musela být vědoma.,pokud si při nástupu předem  legálně nevyjednala pracovní dobu s ohledem na dítě.Pokud by to    udělala, situace by byla jiná. Jenže z článku vyplývá, že to neudělala.

---------

a nakonec i ta práce v kravíně má svá pravidla.

+1/0
21.8.2014 16:21

J68a79n 45K70r81á44s54a 9443726884

V článku nejsou všechny informace pro opravdu objektivní posouzení situace. Takže dělat závěry je nemístné. Základní problém je v tom, že stanovení úvazku (týdenní pracovní doba) je součástí pracovní smlouvy. To je dvoustranný právní akt a nelze ji měnit jen tak, musí s tím souhlasit obě strany. Nevíme jak to bylo, takže nedělejme závěry....

+3/0
21.8.2014 12:41

V78e34r35o87n14i56k80a 38Š78k40v23á66r50o19v36á 5681210296526

Rozsudek považuji za spravedlivý, v článku není napsáno vše, podle mě je zádrhel v tomhle: "Po odchodu kolegů do důchodu však vedení úřadu chtělo, aby přešla na plný, tedy čtyřicetihodinový úvazek."

To jako jedna hodina denně navíc práce této paní měla nahradit chybějící práci několika kolegů, co odešli do důchodu? Není tohle spíše vykořisťování zaměstnanců a práce od nevidím do nevidím, hlavně, že se ušetří na zaměstnancích? Snad řešením je přijetí tolika nových kolegů, kolik jich odešlo do důchodu a ne jedné úřednici prodloužit úvazek o 5 hodin. Ještě, že se nedala.

+4/−3
21.8.2014 12:33

J40i18ř16í 57P11l23a79v86s89k47ý 9380376471209

novemu zamestnanci zrejme jeho pracovni napln nevadila ... je tedy naprosto logicke, ze zamestnavatel vymeni nestihajici pracovni silu za nekoho, kdo s pracovni naplni problem nema.

+1/−5
21.8.2014 12:37

J23a28n 21Š86l68é24g47l 8612200888493

A je fuk, že je to matka co se stará o dítě. Ta si práci přece najde snadno kor s částečným úvazkem jak potřebuje... jojo být matkou je velmi snadné :-/

0/0
21.8.2014 15:05

J32i13ř40í 35P27l75a60v68s43k68ý 9780716761339

ano, zamestnavateli to opravdu je fuk ... zamestnavatel neni zaopatrovaci ustav, ani pobocka ceske spravy socialniho zabezpeceni.

0/0
21.8.2014 19:10
Foto

D74a34n68a 90W90a49r12k75e56n36t89i24n 5802510156146

Jo a sorry ... pokud ta pani potrebuje pracovat kratsi dobu tak fajn. Vim, ze by odpracovala dost takze v cem je sakra problem?

+1/0
21.8.2014 12:02

L78i19b48o60r 71H71l77u68b14u50č44e55k 4440620937897

...no - třeba v tom, že pracuje na magistrátu...a lidé tam většinou mohou přijít až po své práci - ale to už tam ta paní sedět nebude...

+4/0
21.8.2014 12:21

D78a70v29i49d 46K56r56á13l 1449136939188

ale to je věc magistrátu, jak to organizačně zajistí.

+2/0
21.8.2014 12:27

J63i38ř90í 80P55l67a53v64s84k17ý 9280296711439

vsak magistrat zajistil - propustil urednici, ktera nebyla schopna akceptovat beznou pracovni dobu, a zamestnal nekoho jineho. jenom ta propustena urednice s tim ma nejaky problem ...

+8/−3
21.8.2014 12:35

J91i44n78d28ř57i25c35h 17Š77k76o70p32e61k 4445251680765

co je to běžná pracovní doba ? Pro někoho 8 - 15, pro jiného 10 - 17

0/0
21.8.2014 12:36

J68i14ř74í 59P62l10a76v19s38k14ý 9700516101769

v pripade uradu zrejme uredni hodiny ... pokud nekomu takova pracovni doba nevyhovuje, zrejme se bude muset poohlednout po jinem pracovnim uplatneni.

+7/0
21.8.2014 12:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.