Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tradiční chemie děti nebaví. Zájem mají o „sexy“ forenzní analýzu

Když se deváťáci rozmýšlí, kam dál po základní škole, o chemickém zaměření většinou neuvažují. Podobně i při volbě univerzity chemie studenty netáhne, byť o absolventy je na trhu práce velký zájem. Velmi populární jsou však v poslední době obory vývoje nových léků a forenzní analýzy. Reklamu jim dělají i televizní seriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84i53ř34í 57U32h25e49r34e61k 2208818697108

No,chtějí-li se zabývat forenzní analýzou stejně musí znát alespoň Mendělejevovou soustavou prvků a základy chemie,aby vůbec tušili co analyzují.Spíše v tom bude lenost a nechuť k učení.

+1/0
1.10.2014 13:33

K84a90r49e86l 61P81ů32č55e10k 6755313930560

No, výbuch je výbuch, to obrázkem v učebnici nenahradíš :-D

0/0
1.10.2014 10:44

P73e66t68r57a 35N54o30v41á64k98o17v15á 7238746544298

- Tak jak sis zapitval?

- Ále, nejsou mrtvoly.

0/0
1.10.2014 8:56

A80n10n43a 60K15i36r29š31o16v87á 9306420655613

Tak chemie děti nebaví? No to by se totiž musely učit! a to v dnešní době prostě není IN. Vždyť je přeci jen potřeba  děti naučit, jak si informace vyhledat, tak na co nějaké biflování :-P (všimli jste si, jak postupně v diskuzích přispěvatelé chybují ve vyjmenovaných slovech a někdy i ve shodě podmětu s přísudkem? Řekla bych, že to je už nová generace dětí-studentů, která už dobu, kdy se školní látka musela nabiflovat, nezažila. )

+3/0
30.9.2014 23:13

V96a34š80e10k 30Ř91í59h93a 2503333438552

Přesně tak chemie je jeden z mnoha oborů kde přebujelost gymnázií je problémem, který končí klesající odborností posluchačů na VŠ.

0/0
30.9.2014 21:02

K64a58r84e87l 54N75e19č80a55s 5563499920220

Forenzní analýza? To je výsledek seriálů z krimi prostředí.Na přírodní vědy ale  každý zaplaťpánbu nemůže,jako na politologii,ekonomii a jiné neexaktní vědy. Chemie,Fyzika,Medicína,Matematika etc.jsou samou svou podstatou  od dojem dělajících blbů ochráněny.R^;-D

+4/0
30.9.2014 19:59

D22a61l42i38b14o47r 42K20o32š42e55k 4172879921539

Na chemii je treba se moooooc ucit.. To se dneska nenosi, kdyz Vam na kazde druhe skole daji diplom zadarmo..

+4/0
30.9.2014 19:06

R97o88s49t49i20s80l91a72v 66H56r13á42č87e89k 6518260786340

Zadarmo né, za tlustou obálku.

+2/0
30.9.2014 19:09

D59a36l78i47b41o18r 94K39o17š31e47k 4612549971679

Pravdu mate -> zadarmo z narocnost/casoveho hlediska

+1/0
30.9.2014 19:10

J30i86r11i 57R60u52s72n12o79k 4495642477903

Jako chemik vam musim odporovat. Na chemii je naopak netreba se prilis ucit. Ale musite pochopit principy a mechanismy. A kdyz zvladnete tohle, tak uz je to potom vsechno snadne. Nikdo se neuci rovnice, to se da najit v knihach a casopisech, ale musite u chemie premyslet. To je to, co boli.

+7/0
30.9.2014 19:14

R38o77s44t52i14s90l19a68v 92H71r19á12č17e12k 6848620656440

Máte pravdu, chemii dělám přes třicet let, a co jsem zapomněl, to si pořád dokážu odvodit. A jinak jsme vždy říkali: chemie, chemie, z tebe blbě mi je.

+1/0
30.9.2014 19:19

D18a50l87i88b31o30r 38K76o75š98e82k 4162449611689

Jako chemikar musim odporovat - abyste dospel do stadia, kdy pochopite mechanismy a principy, musite neco umet a ruku na srdce - neni to uplne snadna cesta, pokud se nespokojite s vysvetlenim "funguje to takhle". Moderni chemie (snad krome organicke syntezy) je vlastne fyzika a matematika :)

+2/0
30.9.2014 19:27

J40a91n26a 92B69a27r11t93o76ň20k28o18v85á 5507500644109

Vy máte tak získaný diplom?

0/−1
30.9.2014 20:52

L93e85o98š 12S81m87u88t54n31ý 2827629425912

s tou televizí je to fakt,v televizi jsem viděl reportáž ve které se reportérka ptala dětí čím chtějí být,já si pamatuju že my starší jsme chtěli být kosmonauti,policisti,lékaři,popeláři atd,a v té reportáži taková malá světlovlasá rostomilá holčička řekla že by chtěla být patoložkou,což mně celkem překvapilo:-)

0/0
30.9.2014 18:52

P93e87t13r 67H55e42l54l70e48r 5513486334854

No to nevypadá moc dobře, kdo pak bude vařit pervitin?

+1/0
30.9.2014 18:43

P94a53v19e19l 68Z89a57t42l50o44u66k81a41l 7881449152807

Pamatuji si, že na naší základní škole v pohraničním městečku byla v rámci stavby nové budovy v roce 1981 slavnostně vybavena chemická učebna. Na každé lavici byly dva vývody plynového potrubí pro připojení kahanů. V životě v nich plyn nebyl, ale každý rok jsme byli v záři poučeni, že za žádných okolností nesmíme manipulovat s kohouty, aby se náhodou někdy po letech nestalo neštěstí, až do potrubí plyn vpustí.

Celý školní rok 1988-89 jsme měli na chemii supl snad všech učitelů, včetně ředitele hudebkáře, který nám jednou ukázal na mističce povlak soli, kterou si prý předtím v kabinetu připravil sloučením chlóru se sodíkem, protože je to prý příliš nebezpečná reakce na to, aby ji předváděl před námi. Vzápětí o další hodině nám výtvarkář prozradil, že ve skutečnosti ten chlorid sodný sloučil on.

S takovým přístupem samozřejmě chemie těžko někoho oslní :D

+2/0
30.9.2014 18:31

V72l79a20d23i77m36í23r 96N47o82v19á66k 3492254596601

Základem chemie je Mendělejova tabulka.Nemyslím si,že by se měla biflovat,ale žáci základních škol by se měli v ní vyznat.Dále znát názvosloví.Pak vyložit chemické rovnice.Samozřejmě pak dělat pokusy.

Na tohle bych bazíroval a zvýšil počet hodin.Naopak,biflovat zpaměti rovnice,výrobu železa,cukru a podobné "nezáživné" věci bych zredukoval.

To je asi jako s angličtinou,když učitelka na střední škole(a ty případy se opravdu staly) zadá žákům,aby se naučili do příštího dne 40 slovíček.

Jen nevím,jak by se měla učit organická chemie,ta je dost složitá.

+2/0
30.9.2014 18:06

J42a64n12a 58B76a73r52t73o11ň45k54o62v32á 5877600234809

A 40 slovíček je hodně??

+1/0
30.9.2014 20:49

P14e46t66r59a 16N84o40v40á82k54o92v20á 7598406764268

Ano, 40 slovíček za jedno odpoledne, kdy nemáte jenom ten jeden úkol, je hodně. Plus to nebývá jen jednou do roka 40 slovíček, ale takový učitel se v podobných úkolech pohybuje neustále. Typicky naše angličtinářka byla schopná nám jeden den nadiktovat novou gramatiku, nijak ji neprocvičovat, ale druhý den to zkoušet a řvát na nás, jaktože to neumíme. O 30 větách na překlad co druhý den ani nemluvím. A ano, tehdy jsme byli zvyklí makat, ale tohle bylo dost drsné.

+1/0
1.10.2014 9:01

V66l80a38d11i50m77í23r 12N45o70v14á34k 3772514836591

K J.Bartoňová.Zkuste ta slovíčka si zapamatovat ještě další týden.Kolik z nich budete vědět vyslovit a kolik správně napsat?A je fakt,že na středních školách se učí další předměty.

0/0
1.10.2014 9:40

M30a16r36e43k 55K24r75o14l95l 5731462420690

Nejsem chemik, ale ona existuje nějaká výroba železa, která se učí v rámci chemie?

0/0
1.10.2014 8:17

V28l18a34d94i31m55í71r 92N41o52v12á95k 3882454136481

Chemik být nemusíte.Ale měli jsme v chemii na ZŠ popis postupu výroby surového železa včetně popisu chemických reakcí.

0/0
1.10.2014 9:35

J68o36s57e76f 50V35a10l19a 9700893323343

ucit deti jenom to, co je bavi, je cesta do pekel. Da se to videt i na srovnavacich testech PISA studie, kde puvodne krasne misto CR nekde v druhe polovine prvni desitky  nekdy v roce 2005 vystridal stremhlavy pad na (dneska) takovou 35. pricku. Ty staty, ktere PISA studii vedou, maji vetsinou skolstvi jihokorejskeho typu, tzn. biflovat, biflovat, a zase biflovat. Tedy ten system, ktery se povazuje v Evrope za prekonany. Nicmenne je to jediny system zarucujici uspech......

+9/0
30.9.2014 17:52

J23a35n 45M81a49j64e13r 9103849268521

Částečně souhlasím, ale hlavně dávat důraz na to, aby se věcem rozumělo! Co pomůže, když snaživý šprt nebo šprtka recituje chemii, když jí vůbec nerozumí. A pro kritiky - organickou chemii mám vystudovanou. ;-)

+1/0
30.9.2014 18:23

J56o61s13e58f 22V93a90l53a 9280853673913

ja se ucil medicinu, a muzu tady mistoprisezne prohlasit, ze na takove anatomii na 1000 strankach neni jedina vec, ktera by se dala odvodit a ktera by se nemusela nabiflovat. A navic, clovek se musel naucit, jak nepotrebne veci po zkousce co nejrychleji zapomenout a volna mista v pameti obsadit jinym akutualnim zkouskovym predmetem......

+1/0
30.9.2014 19:21

J34i76r15i 21R51u67s98n93o22k 4845802697173

Nektere veci se daji v chemii nabiflovat, ale neni jich zas tolik. Ano, muzete se naucit spousty rovnic nazpamet, ale nic z toho mit nebudete. Tam musite pochopit co s cim a jak reaguje. Musite se podivat na molekulu a videt, kde se neco dit muze a kde to naprosto nelze.

Neco jineho je biflovani a neco jineho je trenovani ziskanych informaci. Osobne si myslim, ze matematika a fyzika se jinak, nez resenim prikladu, naucit neda.

+2/0
30.9.2014 19:11

A38n76d59r17e95a 48N45o68v50á 8414341926725

to přeci není o tom, učit děti jen co je baví, to je o vzbuzení zájmu- když se dítě pro něco nadchne, pak už chce samo vědět víc a bude se i raději biflovat. Když se chemie, matika, fyzika učí u nás tak, jak se učí, tak prostě nikoho nebaví a v málokom vzbudí zájem.

0/0
30.9.2014 21:32

J95o59s57e95f 41V80a94l48a 9770883243873

rekneme si na rovinu, ze to neni pravda. Vysledky studii ukazuji, ze tam, kde je motivace "zajem o predmet" jsou jednoznacne horsi vysledky ve srovnavaci studii nez u deti, kde panuje dril. Ta pohadka o motivaci plati pouze pro deti, ktere se uci lehce a ktere se u standardni vyuky nudi, protoze nemaji dostatecnou zatez. Ty deti, ktere se musi k uceni pritahnout silou, tak ty musi mit motivaci uplne jinou nez zajem. Ja vim ze to zni hrube a nelidsky, ale vysledky mezinarodnich studii nemluvi jinak.....uceni je proste prace jako kazda jina.....

0/0
30.9.2014 21:52

A96n88d43r58e53a 61N49o28v77á 8514851616765

Pokud musíte dítě přitahovat k učení "silou", tak to nikdy studijní typ nebude a je to celkem zbytečné. Já mluvím o dětech, které s učením coby "prací" nemají problém, klidně mají i z té matiky, chemie atd. jedničky, ale nic dál jim to neříká. A u těch je třeba vzbudit zájem, a to i třeba formou "sexy" forenzní analýzy, popř. jinými vhodnými formami. Učení je třeba ve spoustě věcí zmodernizovat.

0/0
30.9.2014 22:00

J67o78s70e53f 88Z18a63h78á26l73k35a 4973619368836

Což o to, ale i ta forenzní analýza je o dobrých znalostech anorganické i organické chemie (a nezřídka i některých oborů fyziky). A pokud to nedá už ZŠ nebo nejsou pro ni vlohy od boha, těžko je co rozvíjet na úrovni středoškolské a vysokoškolské.

(Mají problém se základem - matikou a češtinou, natož potom nějaká chemie)

+7/0
30.9.2014 17:25

T37e36r42e37z81a 27N80o59v47o78t17n82á 7809413337777

jojo. hodiny a hodiny anorgány, orgány a hlavně taky matiky. Sice to vypadá jako "sexy" obor, ale prvák jsem koukala, je pěkně nechutný :-)

0/0
30.9.2014 18:01
Foto

J81a15n 20V79a14l37č69í16k 7455358785420

Je fakt, že nemít na střední poněkud svéráznou, ale rozhodně nezapomenutelnou profesorku chemie, která předmět dokázala "prodat" s přehledem, kvalitně a i s legrací, asi bych na chemii nešel ;-). Už jt to pár let, kdy jsem dokončil magisterské na VŠCHT a rozhodně nelituju. Byť jsem málem vyletěl ve na orgáně, která mě hodně bavila, zápolil s anorgánou, ale pak už to šlo nějak snadněji, došlo na zajímavější a zajímavější předměty a obory... nepmuset začít pracovat, klidně studuju dodnes ;-).

+1/0
30.9.2014 17:22

H19e26l84e28n63a 87K90a93v23k59o28v48á 5856603890926

Na chemii musí mít člověk buňky, mít o ni opravdu zájem  a taky dobrého kantora.

+5/0
30.9.2014 17:12

J50a38r56o95m45í41r 12K29r78á31l 4730579314159

To na všechny technické obory a přirodní vědy.

+6/0
30.9.2014 17:38

M66i74l81o55s80l15a69v 89K97a62n77t44o85r87e90k 1599607641509

Vono by stačilo málo. Zrušit velkou většinu VŠ humanitního, ekonomického a  právního zaměření. Zcela zrušit ty, které VŠ  nejsou, to jsou ty různé manažerské, ekologické, politické, pseudo-pedagogické apod.  U těch, které by zůstaly,  mít  podstatně větší nároky na studenty a ponechat tam ještě kvalifikované vysokoškolské pedagogy, teda pokud je ještě existují. Na všech  VŠ zavést školné  (diferencované) a nesnižovat jejich náročnost. No a pokud děti nebude bavit náročné studium na VŠ a nebudou mít na školné (ty báchorky o nadaných, ale chudých si nechte od cesty), tak mohou jít na řemeslu. Kvalifikované a šikovné řemeslníky potřebuje jak prase drbání a výdělky tam určitě (u těch šikovných) také nejsou malé

+12/−5
30.9.2014 17:02

L19a26d51i83s49l84a23v80a 52H26r43u19š69k29o65v37á 6227816208770

Pane Kantorku, to by ale nebylo "sexy" :-P:-P:-P

0/−2
30.9.2014 17:18

A43l22e45x68a66n97d82r 63K66o42s90t39k24a 8952668646574

Ani by nebylo nutné rušit, ale ať si dotyční to "studium" 100% hradí ze svého. Není sebemenší důvod, proč to platit ze státního. Proč platit studium lidem, kteří budou buď mimo obor, nebo ještě lépe, profesionální nezaměstnaní? Podobného "vysokoškoláka" prakticky nelze přeučit na něco užitečného a to, na co by opravdu měl (skladník, manipulant, řidič a podobně) mu přijde pod úroveň, takže to dělat nebude.

+5/−1
30.9.2014 17:45

J58o39s70e40f 29V56a19l54a 9460433343263

souhlas - pokud za vlastni bude skolstvi, zdravotnictvi a socialni pece vcetne duchodu - tzn. mam jenom to, na co jsem si nasetril.......jinak to nema smysl

0/−3
30.9.2014 17:55

J67i35r31i 48R82u39s40n81o39k 4485802287253

S tim hrazenim 100 % ze sveho tedy nesouhlasim. Mate predstavu kolik spotrebuji chemici pri vyuce materialu a kolik to tu skolu stoji? A kolik toho spotrebuji napr pravnici? Vidite ten rozdil?

+3/0
30.9.2014 19:07

J97a88n 58K10r27á40l 6155685706572

Ak do to as platí? Daňový poplatník. Proč bychom měli komukoli přispívat na jakékoli VŠ vzdělání? Chemik si tady vystuduje a odjede do Německa vydělávat eura a my mu zacálujeme milion za vzdělání... proč?

0/−2
30.9.2014 23:58

M33i61c47h72a80l 25K22r56e52j45č29í 1416260331133

Přírodní vědy jsou fascinující, jakmile do nich člověk pronikne, ale to nejde bez toho, aby je k tomu někdo inspiroval a motivoval. To ale umí jen opravdu dobří učitelé a těch je bohužel zatraceně málo. Zoufale chybí popularizace, ale to je stále dokola...

+8/0
30.9.2014 16:57

J91a57r83o34m27í76r 10K31r59á10l 4410209654879

Což o to, učitelé by to uměli, ale nejsou k tomu podmínky.  Děcko si pokecá kalhoty a rodiče z toho udělají aféru.  To samé v dílnách.

+3/0
30.9.2014 17:11

J42i17r85i 61R65u59s90n58o77k 4915182587333

Mozna by studenti i zajem o chemii meli, ale kdyz zjisti, ze prvni dva roky je to prakticky jen matematika a fyzika, tak vymeknou. A nutno rici, ze i kdyz ucitele pristupuji ke studentum opravdu slusne a snazi se jim vyjit vstic a znalosti z nich dostat (mluvim z pozice byvaleho studenta), tak ty pozadavky na matematicko-fyzikalni aparat jsou pro vetsinu studentu prilis narocne.

Kdyz jsem pred lety koncil skolu ja, tak nas dostudovalo v radnem terminu (mysleno i s podzimnim) 20 % a v nasledujcich dvou letech jeste dokoncilo par lidi z naseho prvniho rocniku. Celkem bych to odhadl, ze uspesne skoncilo 25 % lidi. Zbytek odpadl, protoze to bylo prilis tezke nebo protoze je to nakonec nebavilo.

+4/−2
30.9.2014 16:56

J67i70r71i 61R69u26s83n93o37k 4235212867323

Za co jsem proboha dostal minus, vzdyt jsem nikoho ani nenapadl, ani neurazil. Reflex?

0/0
30.9.2014 19:05
Foto

J83a47r50o30m24í80r 46K85o57b85e34l40k71a 7464414651355

Někteří prostě :-)mínuskují kdyby na chleba nebylo

0/0
30.9.2014 19:29
Foto

J56a34r67o51m97í90r 38K68o58b94e70l58k23a 7584474541725

Sakra, ten smajlík patří na konec věty, nějak se vytrhnul poslušnosti, potvora jeden:-)

0/0
30.9.2014 19:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.