Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tradiční chemie děti nebaví. Zájem mají o „sexy“ forenzní analýzu

Když se deváťáci rozmýšlí, kam dál po základní škole, o chemickém zaměření většinou neuvažují. Podobně i při volbě univerzity chemie studenty netáhne, byť o absolventy je na trhu práce velký zájem. Velmi populární jsou však v poslední době obory vývoje nových léků a forenzní analýzy. Reklamu jim dělají i televizní seriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i31ř71í 81U30h18e90r92e74k 2318328397958

No,chtějí-li se zabývat forenzní analýzou stejně musí znát alespoň Mendělejevovou soustavou prvků a základy chemie,aby vůbec tušili co analyzují.Spíše v tom bude lenost a nechuť k učení.

+1/0
1.10.2014 13:33

K94a48r86e86l 55P55ů33č63e92k 6805133200370

No, výbuch je výbuch, to obrázkem v učebnici nenahradíš :-D

0/0
1.10.2014 10:44

P40e64t57r28a 17N49o87v84á30k93o62v92á 7478906284738

- Tak jak sis zapitval?

- Ále, nejsou mrtvoly.

0/0
1.10.2014 8:56

A67n60n34a 46K66i27r64š17o40v70á 9796960325593

Tak chemie děti nebaví? No to by se totiž musely učit! a to v dnešní době prostě není IN. Vždyť je přeci jen potřeba  děti naučit, jak si informace vyhledat, tak na co nějaké biflování :-P (všimli jste si, jak postupně v diskuzích přispěvatelé chybují ve vyjmenovaných slovech a někdy i ve shodě podmětu s přísudkem? Řekla bych, že to je už nová generace dětí-studentů, která už dobu, kdy se školní látka musela nabiflovat, nezažila. )

+3/0
30.9.2014 23:13

V38a90š78e20k 79Ř60í38h27a 2123243898172

Přesně tak chemie je jeden z mnoha oborů kde přebujelost gymnázií je problémem, který končí klesající odborností posluchačů na VŠ.

0/0
30.9.2014 21:02

K19a27r91e34l 62N18e41č44a28s 5233529850890

Forenzní analýza? To je výsledek seriálů z krimi prostředí.Na přírodní vědy ale  každý zaplaťpánbu nemůže,jako na politologii,ekonomii a jiné neexaktní vědy. Chemie,Fyzika,Medicína,Matematika etc.jsou samou svou podstatou  od dojem dělajících blbů ochráněny.R^;-D

+4/0
30.9.2014 19:59

D72a46l91i21b75o78r 18K86o97š43e34k 4122689801479

Na chemii je treba se moooooc ucit.. To se dneska nenosi, kdyz Vam na kazde druhe skole daji diplom zadarmo..

+4/0
30.9.2014 19:06
Foto

R23o38s43t31i31s76l19a54v 88H47r45á27č87e89k 6248190776350

Zadarmo né, za tlustou obálku.

+2/0
30.9.2014 19:09

D33a88l86i90b34o89r 48K21o98š32e29k 4582989591499

Pravdu mate -> zadarmo z narocnost/casoveho hlediska

+1/0
30.9.2014 19:10

J59i96r15i 83R19u63s68n95o37k 4465322377423

Jako chemik vam musim odporovat. Na chemii je naopak netreba se prilis ucit. Ale musite pochopit principy a mechanismy. A kdyz zvladnete tohle, tak uz je to potom vsechno snadne. Nikdo se neuci rovnice, to se da najit v knihach a casopisech, ale musite u chemie premyslet. To je to, co boli.

+7/0
30.9.2014 19:14
Foto

R89o97s17t28i25s34l42a57v 57H35r47á18č41e81k 6648200326690

Máte pravdu, chemii dělám přes třicet let, a co jsem zapomněl, to si pořád dokážu odvodit. A jinak jsme vždy říkali: chemie, chemie, z tebe blbě mi je.

+1/0
30.9.2014 19:19

D88a46l66i48b39o27r 13K92o26š69e30k 4902639861679

Jako chemikar musim odporovat - abyste dospel do stadia, kdy pochopite mechanismy a principy, musite neco umet a ruku na srdce - neni to uplne snadna cesta, pokud se nespokojite s vysvetlenim "funguje to takhle". Moderni chemie (snad krome organicke syntezy) je vlastne fyzika a matematika :)

+2/0
30.9.2014 19:27

J21a78n18a 34B21a39r83t35o17ň12k48o79v46á 5107320854409

Vy máte tak získaný diplom?

0/−1
30.9.2014 20:52

L26e24o62š 47S94m33u59t76n11ý 2217409255872

s tou televizí je to fakt,v televizi jsem viděl reportáž ve které se reportérka ptala dětí čím chtějí být,já si pamatuju že my starší jsme chtěli být kosmonauti,policisti,lékaři,popeláři atd,a v té reportáži taková malá světlovlasá rostomilá holčička řekla že by chtěla být patoložkou,což mně celkem překvapilo:-)

0/0
30.9.2014 18:52

P37e43t82r 30H72e70l85l12e97r 5573586614414

No to nevypadá moc dobře, kdo pak bude vařit pervitin?

+1/0
30.9.2014 18:43

P40a37v78e33l 56Z25a46t44l60o46u72k14a72l 7821849732437

Pamatuji si, že na naší základní škole v pohraničním městečku byla v rámci stavby nové budovy v roce 1981 slavnostně vybavena chemická učebna. Na každé lavici byly dva vývody plynového potrubí pro připojení kahanů. V životě v nich plyn nebyl, ale každý rok jsme byli v záři poučeni, že za žádných okolností nesmíme manipulovat s kohouty, aby se náhodou někdy po letech nestalo neštěstí, až do potrubí plyn vpustí.

Celý školní rok 1988-89 jsme měli na chemii supl snad všech učitelů, včetně ředitele hudebkáře, který nám jednou ukázal na mističce povlak soli, kterou si prý předtím v kabinetu připravil sloučením chlóru se sodíkem, protože je to prý příliš nebezpečná reakce na to, aby ji předváděl před námi. Vzápětí o další hodině nám výtvarkář prozradil, že ve skutečnosti ten chlorid sodný sloučil on.

S takovým přístupem samozřejmě chemie těžko někoho oslní :D

+2/0
30.9.2014 18:31

V38l72a93d90i24m20í45r 62N79o58v24á53k 3242264146881

Základem chemie je Mendělejova tabulka.Nemyslím si,že by se měla biflovat,ale žáci základních škol by se měli v ní vyznat.Dále znát názvosloví.Pak vyložit chemické rovnice.Samozřejmě pak dělat pokusy.

Na tohle bych bazíroval a zvýšil počet hodin.Naopak,biflovat zpaměti rovnice,výrobu železa,cukru a podobné "nezáživné" věci bych zredukoval.

To je asi jako s angličtinou,když učitelka na střední škole(a ty případy se opravdu staly) zadá žákům,aby se naučili do příštího dne 40 slovíček.

Jen nevím,jak by se měla učit organická chemie,ta je dost složitá.

+2/0
30.9.2014 18:06

J43a90n28a 49B31a86r83t98o50ň92k82o45v57á 5677970134269

A 40 slovíček je hodně??

+1/0
30.9.2014 20:49

P33e24t30r88a 46N48o22v67á87k92o45v86á 7298166324558

Ano, 40 slovíček za jedno odpoledne, kdy nemáte jenom ten jeden úkol, je hodně. Plus to nebývá jen jednou do roka 40 slovíček, ale takový učitel se v podobných úkolech pohybuje neustále. Typicky naše angličtinářka byla schopná nám jeden den nadiktovat novou gramatiku, nijak ji neprocvičovat, ale druhý den to zkoušet a řvát na nás, jaktože to neumíme. O 30 větách na překlad co druhý den ani nemluvím. A ano, tehdy jsme byli zvyklí makat, ale tohle bylo dost drsné.

+1/0
1.10.2014 9:01

V10l83a49d92i55m93í16r 85N19o91v73á27k 3622264316891

K J.Bartoňová.Zkuste ta slovíčka si zapamatovat ještě další týden.Kolik z nich budete vědět vyslovit a kolik správně napsat?A je fakt,že na středních školách se učí další předměty.

0/0
1.10.2014 9:40

M26a50r96e92k 89K67r53o53l78l 5361632970890

Nejsem chemik, ale ona existuje nějaká výroba železa, která se učí v rámci chemie?

0/0
1.10.2014 8:17

V63l62a72d75i23m11í67r 24N63o32v77á29k 3232134376561

Chemik být nemusíte.Ale měli jsme v chemii na ZŠ popis postupu výroby surového železa včetně popisu chemických reakcí.

0/0
1.10.2014 9:35

J20o54s85e13f 30V32a12l85a 9740243693543

ucit deti jenom to, co je bavi, je cesta do pekel. Da se to videt i na srovnavacich testech PISA studie, kde puvodne krasne misto CR nekde v druhe polovine prvni desitky  nekdy v roce 2005 vystridal stremhlavy pad na (dneska) takovou 35. pricku. Ty staty, ktere PISA studii vedou, maji vetsinou skolstvi jihokorejskeho typu, tzn. biflovat, biflovat, a zase biflovat. Tedy ten system, ktery se povazuje v Evrope za prekonany. Nicmenne je to jediny system zarucujici uspech......

+9/0
30.9.2014 17:52

J50a26n 31M86a23j72e23r 9493659698191

Částečně souhlasím, ale hlavně dávat důraz na to, aby se věcem rozumělo! Co pomůže, když snaživý šprt nebo šprtka recituje chemii, když jí vůbec nerozumí. A pro kritiky - organickou chemii mám vystudovanou. ;-)

+1/0
30.9.2014 18:23

J87o47s57e97f 67V82a11l62a 9700263183293

ja se ucil medicinu, a muzu tady mistoprisezne prohlasit, ze na takove anatomii na 1000 strankach neni jedina vec, ktera by se dala odvodit a ktera by se nemusela nabiflovat. A navic, clovek se musel naucit, jak nepotrebne veci po zkousce co nejrychleji zapomenout a volna mista v pameti obsadit jinym akutualnim zkouskovym predmetem......

+1/0
30.9.2014 19:21

J38i95r48i 73R92u73s10n79o59k 4475482707543

Nektere veci se daji v chemii nabiflovat, ale neni jich zas tolik. Ano, muzete se naucit spousty rovnic nazpamet, ale nic z toho mit nebudete. Tam musite pochopit co s cim a jak reaguje. Musite se podivat na molekulu a videt, kde se neco dit muze a kde to naprosto nelze.

Neco jineho je biflovani a neco jineho je trenovani ziskanych informaci. Osobne si myslim, ze matematika a fyzika se jinak, nez resenim prikladu, naucit neda.

+2/0
30.9.2014 19:11

A32n54d78r39e23a 15N87o54v83á 8764241816735

to přeci není o tom, učit děti jen co je baví, to je o vzbuzení zájmu- když se dítě pro něco nadchne, pak už chce samo vědět víc a bude se i raději biflovat. Když se chemie, matika, fyzika učí u nás tak, jak se učí, tak prostě nikoho nebaví a v málokom vzbudí zájem.

0/0
30.9.2014 21:32

J13o27s90e23f 17V82a34l18a 9120583263333

rekneme si na rovinu, ze to neni pravda. Vysledky studii ukazuji, ze tam, kde je motivace "zajem o predmet" jsou jednoznacne horsi vysledky ve srovnavaci studii nez u deti, kde panuje dril. Ta pohadka o motivaci plati pouze pro deti, ktere se uci lehce a ktere se u standardni vyuky nudi, protoze nemaji dostatecnou zatez. Ty deti, ktere se musi k uceni pritahnout silou, tak ty musi mit motivaci uplne jinou nez zajem. Ja vim ze to zni hrube a nelidsky, ale vysledky mezinarodnich studii nemluvi jinak.....uceni je proste prace jako kazda jina.....

0/0
30.9.2014 21:52

A49n56d90r68e39a 38N98o18v37á 8234591556825

Pokud musíte dítě přitahovat k učení "silou", tak to nikdy studijní typ nebude a je to celkem zbytečné. Já mluvím o dětech, které s učením coby "prací" nemají problém, klidně mají i z té matiky, chemie atd. jedničky, ale nic dál jim to neříká. A u těch je třeba vzbudit zájem, a to i třeba formou "sexy" forenzní analýzy, popř. jinými vhodnými formami. Učení je třeba ve spoustě věcí zmodernizovat.

0/0
30.9.2014 22:00

J40o12s13e41f 83Z21a71h59á20l10k96a 4613689348416

Což o to, ale i ta forenzní analýza je o dobrých znalostech anorganické i organické chemie (a nezřídka i některých oborů fyziky). A pokud to nedá už ZŠ nebo nejsou pro ni vlohy od boha, těžko je co rozvíjet na úrovni středoškolské a vysokoškolské.

(Mají problém se základem - matikou a češtinou, natož potom nějaká chemie)

+7/0
30.9.2014 17:25

T86e29r24e52z29a 22N88o64v40o62t25n47á 7849813647757

jojo. hodiny a hodiny anorgány, orgány a hlavně taky matiky. Sice to vypadá jako "sexy" obor, ale prvák jsem koukala, je pěkně nechutný :-)

0/0
30.9.2014 18:01
Foto

J14a40n 67V33a52l31č15í70k 7745158615890

Je fakt, že nemít na střední poněkud svéráznou, ale rozhodně nezapomenutelnou profesorku chemie, která předmět dokázala "prodat" s přehledem, kvalitně a i s legrací, asi bych na chemii nešel ;-). Už jt to pár let, kdy jsem dokončil magisterské na VŠCHT a rozhodně nelituju. Byť jsem málem vyletěl ve na orgáně, která mě hodně bavila, zápolil s anorgánou, ale pak už to šlo nějak snadněji, došlo na zajímavější a zajímavější předměty a obory... nepmuset začít pracovat, klidně studuju dodnes ;-).

+1/0
30.9.2014 17:22

H45e90l71e76n69a 74K76a49v92k45o13v62á 4283226479103

Na chemii musí mít člověk buňky, mít o ni opravdu zájem  a taky dobrého kantora.

+5/0
30.9.2014 17:12

J30a95r34o73m37í44r 30K57r37á65l 4170449964199

To na všechny technické obory a přirodní vědy.

+6/0
30.9.2014 17:38

M80i54l16o37s74l94a71v 53K69a25n16t87o35r20e93k 1639697331199

Vono by stačilo málo. Zrušit velkou většinu VŠ humanitního, ekonomického a  právního zaměření. Zcela zrušit ty, které VŠ  nejsou, to jsou ty různé manažerské, ekologické, politické, pseudo-pedagogické apod.  U těch, které by zůstaly,  mít  podstatně větší nároky na studenty a ponechat tam ještě kvalifikované vysokoškolské pedagogy, teda pokud je ještě existují. Na všech  VŠ zavést školné  (diferencované) a nesnižovat jejich náročnost. No a pokud děti nebude bavit náročné studium na VŠ a nebudou mít na školné (ty báchorky o nadaných, ale chudých si nechte od cesty), tak mohou jít na řemeslu. Kvalifikované a šikovné řemeslníky potřebuje jak prase drbání a výdělky tam určitě (u těch šikovných) také nejsou malé

+12/−5
30.9.2014 17:02

L66a69d53i19s37l26a17v55a 50H29r41u18š68k15o95v36á 6317186218840

Pane Kantorku, to by ale nebylo "sexy" :-P:-P:-P

0/−2
30.9.2014 17:18

A72l15e58x51a64n57d31r 55K94o47s43t12k47a 8202878516204

Ani by nebylo nutné rušit, ale ať si dotyční to "studium" 100% hradí ze svého. Není sebemenší důvod, proč to platit ze státního. Proč platit studium lidem, kteří budou buď mimo obor, nebo ještě lépe, profesionální nezaměstnaní? Podobného "vysokoškoláka" prakticky nelze přeučit na něco užitečného a to, na co by opravdu měl (skladník, manipulant, řidič a podobně) mu přijde pod úroveň, takže to dělat nebude.

+5/−1
30.9.2014 17:45

J10o96s10e57f 86V25a13l49a 9830963293293

souhlas - pokud za vlastni bude skolstvi, zdravotnictvi a socialni pece vcetne duchodu - tzn. mam jenom to, na co jsem si nasetril.......jinak to nema smysl

0/−3
30.9.2014 17:55

J24i67r41i 61R22u34s93n64o93k 4665712677853

S tim hrazenim 100 % ze sveho tedy nesouhlasim. Mate predstavu kolik spotrebuji chemici pri vyuce materialu a kolik to tu skolu stoji? A kolik toho spotrebuji napr pravnici? Vidite ten rozdil?

+3/0
30.9.2014 19:07

J10a54n 81K97r16á31l 6935175836202

Ak do to as platí? Daňový poplatník. Proč bychom měli komukoli přispívat na jakékoli VŠ vzdělání? Chemik si tady vystuduje a odjede do Německa vydělávat eura a my mu zacálujeme milion za vzdělání... proč?

0/−2
30.9.2014 23:58

M17i24c84h24a28l 43K48r24e72j33č36í 1746330741703

Přírodní vědy jsou fascinující, jakmile do nich člověk pronikne, ale to nejde bez toho, aby je k tomu někdo inspiroval a motivoval. To ale umí jen opravdu dobří učitelé a těch je bohužel zatraceně málo. Zoufale chybí popularizace, ale to je stále dokola...

+8/0
30.9.2014 16:57

J84a97r63o57m55í15r 39K37r89á10l 4250579674859

Což o to, učitelé by to uměli, ale nejsou k tomu podmínky.  Děcko si pokecá kalhoty a rodiče z toho udělají aféru.  To samé v dílnách.

+3/0
30.9.2014 17:11

J90i96r35i 16R83u30s53n97o48k 4785462607283

Mozna by studenti i zajem o chemii meli, ale kdyz zjisti, ze prvni dva roky je to prakticky jen matematika a fyzika, tak vymeknou. A nutno rici, ze i kdyz ucitele pristupuji ke studentum opravdu slusne a snazi se jim vyjit vstic a znalosti z nich dostat (mluvim z pozice byvaleho studenta), tak ty pozadavky na matematicko-fyzikalni aparat jsou pro vetsinu studentu prilis narocne.

Kdyz jsem pred lety koncil skolu ja, tak nas dostudovalo v radnem terminu (mysleno i s podzimnim) 20 % a v nasledujcich dvou letech jeste dokoncilo par lidi z naseho prvniho rocniku. Celkem bych to odhadl, ze uspesne skoncilo 25 % lidi. Zbytek odpadl, protoze to bylo prilis tezke nebo protoze je to nakonec nebavilo.

+4/−2
30.9.2014 16:56

J57i94r62i 72R79u58s32n45o45k 4955532357643

Za co jsem proboha dostal minus, vzdyt jsem nikoho ani nenapadl, ani neurazil. Reflex?

0/0
30.9.2014 19:05
Foto

J11a83r56o34m27í28r 90K55o86b41e38l49k26a 7904494411105

Někteří prostě :-)mínuskují kdyby na chleba nebylo

0/0
30.9.2014 19:29
Foto

J24a77r18o54m21í78r 94K46o51b77e19l62k55a 7614384621575

Sakra, ten smajlík patří na konec věty, nějak se vytrhnul poslušnosti, potvora jeden:-)

0/0
30.9.2014 19:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.