Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tradiční chemie děti nebaví. Zájem mají o „sexy“ forenzní analýzu

Když se deváťáci rozmýšlí, kam dál po základní škole, o chemickém zaměření většinou neuvažují. Podobně i při volbě univerzity chemie studenty netáhne, byť o absolventy je na trhu práce velký zájem. Velmi populární jsou však v poslední době obory vývoje nových léků a forenzní analýzy. Reklamu jim dělají i televizní seriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31i66ř75í 30U37h80e80r70e56k 2138768657698

No,chtějí-li se zabývat forenzní analýzou stejně musí znát alespoň Mendělejevovou soustavou prvků a základy chemie,aby vůbec tušili co analyzují.Spíše v tom bude lenost a nechuť k učení.

+1/0
1.10.2014 13:33

K64a14r33e63l 83P58ů68č24e16k 6605893100130

No, výbuch je výbuch, to obrázkem v učebnici nenahradíš :-D

0/0
1.10.2014 10:44

P91e61t12r65a 71N57o35v48á54k82o53v98á 7208906804378

- Tak jak sis zapitval?

- Ále, nejsou mrtvoly.

0/0
1.10.2014 8:56

A90n64n10a 57K95i45r61š52o72v90á 9836500445173

Tak chemie děti nebaví? No to by se totiž musely učit! a to v dnešní době prostě není IN. Vždyť je přeci jen potřeba  děti naučit, jak si informace vyhledat, tak na co nějaké biflování :-P (všimli jste si, jak postupně v diskuzích přispěvatelé chybují ve vyjmenovaných slovech a někdy i ve shodě podmětu s přísudkem? Řekla bych, že to je už nová generace dětí-studentů, která už dobu, kdy se školní látka musela nabiflovat, nezažila. )

+3/0
30.9.2014 23:13

V59a24š39e37k 76Ř87í19h53a 2473143178442

Přesně tak chemie je jeden z mnoha oborů kde přebujelost gymnázií je problémem, který končí klesající odborností posluchačů na VŠ.

0/0
30.9.2014 21:02

K25a59r49e19l 84N47e76č43a77s 5683349980550

Forenzní analýza? To je výsledek seriálů z krimi prostředí.Na přírodní vědy ale  každý zaplaťpánbu nemůže,jako na politologii,ekonomii a jiné neexaktní vědy. Chemie,Fyzika,Medicína,Matematika etc.jsou samou svou podstatou  od dojem dělajících blbů ochráněny.R^;-D

+4/0
30.9.2014 19:59

D95a26l50i23b97o66r 50K97o20š75e92k 4832809631139

Na chemii je treba se moooooc ucit.. To se dneska nenosi, kdyz Vam na kazde druhe skole daji diplom zadarmo..

+4/0
30.9.2014 19:06
Foto

R48o81s21t62i52s88l10a45v 92H33r80á98č12e66k 6738810556140

Zadarmo né, za tlustou obálku.

+2/0
30.9.2014 19:09

D38a30l91i91b13o33r 16K49o93š27e49k 4732269101669

Pravdu mate -> zadarmo z narocnost/casoveho hlediska

+1/0
30.9.2014 19:10

J22i39r39i 85R23u45s13n17o25k 4145292747843

Jako chemik vam musim odporovat. Na chemii je naopak netreba se prilis ucit. Ale musite pochopit principy a mechanismy. A kdyz zvladnete tohle, tak uz je to potom vsechno snadne. Nikdo se neuci rovnice, to se da najit v knihach a casopisech, ale musite u chemie premyslet. To je to, co boli.

+7/0
30.9.2014 19:14
Foto

R50o94s52t12i21s38l75a35v 81H56r88á18č39e45k 6488160286530

Máte pravdu, chemii dělám přes třicet let, a co jsem zapomněl, to si pořád dokážu odvodit. A jinak jsme vždy říkali: chemie, chemie, z tebe blbě mi je.

+1/0
30.9.2014 19:19

D59a64l98i45b53o43r 51K68o90š91e27k 4842769971149

Jako chemikar musim odporovat - abyste dospel do stadia, kdy pochopite mechanismy a principy, musite neco umet a ruku na srdce - neni to uplne snadna cesta, pokud se nespokojite s vysvetlenim "funguje to takhle". Moderni chemie (snad krome organicke syntezy) je vlastne fyzika a matematika :)

+2/0
30.9.2014 19:27

J41a63n52a 32B95a71r14t70o89ň86k57o82v95á 5157160674679

Vy máte tak získaný diplom?

0/−1
30.9.2014 20:52

L18e85o75š 24S30m50u58t97n67ý 2687699845422

s tou televizí je to fakt,v televizi jsem viděl reportáž ve které se reportérka ptala dětí čím chtějí být,já si pamatuju že my starší jsme chtěli být kosmonauti,policisti,lékaři,popeláři atd,a v té reportáži taková malá světlovlasá rostomilá holčička řekla že by chtěla být patoložkou,což mně celkem překvapilo:-)

0/0
30.9.2014 18:52

P64e70t22r 19H34e13l83l62e95r 5573876604374

No to nevypadá moc dobře, kdo pak bude vařit pervitin?

+1/0
30.9.2014 18:43

P55a66v85e68l 71Z84a85t59l26o68u22k38a26l 7431129722967

Pamatuji si, že na naší základní škole v pohraničním městečku byla v rámci stavby nové budovy v roce 1981 slavnostně vybavena chemická učebna. Na každé lavici byly dva vývody plynového potrubí pro připojení kahanů. V životě v nich plyn nebyl, ale každý rok jsme byli v záři poučeni, že za žádných okolností nesmíme manipulovat s kohouty, aby se náhodou někdy po letech nestalo neštěstí, až do potrubí plyn vpustí.

Celý školní rok 1988-89 jsme měli na chemii supl snad všech učitelů, včetně ředitele hudebkáře, který nám jednou ukázal na mističce povlak soli, kterou si prý předtím v kabinetu připravil sloučením chlóru se sodíkem, protože je to prý příliš nebezpečná reakce na to, aby ji předváděl před námi. Vzápětí o další hodině nám výtvarkář prozradil, že ve skutečnosti ten chlorid sodný sloučil on.

S takovým přístupem samozřejmě chemie těžko někoho oslní :D

+2/0
30.9.2014 18:31

V13l44a11d14i53m91í21r 83N95o80v63á83k 3542884286361

Základem chemie je Mendělejova tabulka.Nemyslím si,že by se měla biflovat,ale žáci základních škol by se měli v ní vyznat.Dále znát názvosloví.Pak vyložit chemické rovnice.Samozřejmě pak dělat pokusy.

Na tohle bych bazíroval a zvýšil počet hodin.Naopak,biflovat zpaměti rovnice,výrobu železa,cukru a podobné "nezáživné" věci bych zredukoval.

To je asi jako s angličtinou,když učitelka na střední škole(a ty případy se opravdu staly) zadá žákům,aby se naučili do příštího dne 40 slovíček.

Jen nevím,jak by se měla učit organická chemie,ta je dost složitá.

+2/0
30.9.2014 18:06

J69a22n12a 40B80a98r96t10o55ň14k54o52v95á 5957850494609

A 40 slovíček je hodně??

+1/0
30.9.2014 20:49

P32e59t83r25a 36N50o23v92á57k86o88v15á 7948416234328

Ano, 40 slovíček za jedno odpoledne, kdy nemáte jenom ten jeden úkol, je hodně. Plus to nebývá jen jednou do roka 40 slovíček, ale takový učitel se v podobných úkolech pohybuje neustále. Typicky naše angličtinářka byla schopná nám jeden den nadiktovat novou gramatiku, nijak ji neprocvičovat, ale druhý den to zkoušet a řvát na nás, jaktože to neumíme. O 30 větách na překlad co druhý den ani nemluvím. A ano, tehdy jsme byli zvyklí makat, ale tohle bylo dost drsné.

+1/0
1.10.2014 9:01

V20l89a73d88i70m66í31r 44N13o14v96á86k 3652404986831

K J.Bartoňová.Zkuste ta slovíčka si zapamatovat ještě další týden.Kolik z nich budete vědět vyslovit a kolik správně napsat?A je fakt,že na středních školách se učí další předměty.

0/0
1.10.2014 9:40

M76a44r92e66k 67K51r53o85l61l 5271872510190

Nejsem chemik, ale ona existuje nějaká výroba železa, která se učí v rámci chemie?

0/0
1.10.2014 8:17

V20l50a18d22i38m73í85r 95N75o71v61á92k 3622794326451

Chemik být nemusíte.Ale měli jsme v chemii na ZŠ popis postupu výroby surového železa včetně popisu chemických reakcí.

0/0
1.10.2014 9:35

J25o15s91e55f 88V30a28l96a 9300643513473

ucit deti jenom to, co je bavi, je cesta do pekel. Da se to videt i na srovnavacich testech PISA studie, kde puvodne krasne misto CR nekde v druhe polovine prvni desitky  nekdy v roce 2005 vystridal stremhlavy pad na (dneska) takovou 35. pricku. Ty staty, ktere PISA studii vedou, maji vetsinou skolstvi jihokorejskeho typu, tzn. biflovat, biflovat, a zase biflovat. Tedy ten system, ktery se povazuje v Evrope za prekonany. Nicmenne je to jediny system zarucujici uspech......

+9/0
30.9.2014 17:52

J29a13n 18M48a43j92e92r 9923559778521

Částečně souhlasím, ale hlavně dávat důraz na to, aby se věcem rozumělo! Co pomůže, když snaživý šprt nebo šprtka recituje chemii, když jí vůbec nerozumí. A pro kritiky - organickou chemii mám vystudovanou. ;-)

+1/0
30.9.2014 18:23

J11o35s97e79f 67V31a15l74a 9880733623253

ja se ucil medicinu, a muzu tady mistoprisezne prohlasit, ze na takove anatomii na 1000 strankach neni jedina vec, ktera by se dala odvodit a ktera by se nemusela nabiflovat. A navic, clovek se musel naucit, jak nepotrebne veci po zkousce co nejrychleji zapomenout a volna mista v pameti obsadit jinym akutualnim zkouskovym predmetem......

+1/0
30.9.2014 19:21

J11i81r58i 62R30u30s89n25o18k 4185432587553

Nektere veci se daji v chemii nabiflovat, ale neni jich zas tolik. Ano, muzete se naucit spousty rovnic nazpamet, ale nic z toho mit nebudete. Tam musite pochopit co s cim a jak reaguje. Musite se podivat na molekulu a videt, kde se neco dit muze a kde to naprosto nelze.

Neco jineho je biflovani a neco jineho je trenovani ziskanych informaci. Osobne si myslim, ze matematika a fyzika se jinak, nez resenim prikladu, naucit neda.

+2/0
30.9.2014 19:11

A67n52d53r28e85a 39N51o68v37á 8484531636315

to přeci není o tom, učit děti jen co je baví, to je o vzbuzení zájmu- když se dítě pro něco nadchne, pak už chce samo vědět víc a bude se i raději biflovat. Když se chemie, matika, fyzika učí u nás tak, jak se učí, tak prostě nikoho nebaví a v málokom vzbudí zájem.

0/0
30.9.2014 21:32

J47o38s97e58f 75V57a55l49a 9920463613433

rekneme si na rovinu, ze to neni pravda. Vysledky studii ukazuji, ze tam, kde je motivace "zajem o predmet" jsou jednoznacne horsi vysledky ve srovnavaci studii nez u deti, kde panuje dril. Ta pohadka o motivaci plati pouze pro deti, ktere se uci lehce a ktere se u standardni vyuky nudi, protoze nemaji dostatecnou zatez. Ty deti, ktere se musi k uceni pritahnout silou, tak ty musi mit motivaci uplne jinou nez zajem. Ja vim ze to zni hrube a nelidsky, ale vysledky mezinarodnich studii nemluvi jinak.....uceni je proste prace jako kazda jina.....

0/0
30.9.2014 21:52

A39n71d35r87e37a 92N26o63v31á 8224621626315

Pokud musíte dítě přitahovat k učení "silou", tak to nikdy studijní typ nebude a je to celkem zbytečné. Já mluvím o dětech, které s učením coby "prací" nemají problém, klidně mají i z té matiky, chemie atd. jedničky, ale nic dál jim to neříká. A u těch je třeba vzbudit zájem, a to i třeba formou "sexy" forenzní analýzy, popř. jinými vhodnými formami. Učení je třeba ve spoustě věcí zmodernizovat.

0/0
30.9.2014 22:00

J70o86s33e72f 41Z53a20h18á66l97k51a 4853199588676

Což o to, ale i ta forenzní analýza je o dobrých znalostech anorganické i organické chemie (a nezřídka i některých oborů fyziky). A pokud to nedá už ZŠ nebo nejsou pro ni vlohy od boha, těžko je co rozvíjet na úrovni středoškolské a vysokoškolské.

(Mají problém se základem - matikou a češtinou, natož potom nějaká chemie)

+7/0
30.9.2014 17:25

T11e98r28e58z16a 66N52o98v78o42t48n21á 7609463667267

jojo. hodiny a hodiny anorgány, orgány a hlavně taky matiky. Sice to vypadá jako "sexy" obor, ale prvák jsem koukala, je pěkně nechutný :-)

0/0
30.9.2014 18:01
Foto

J25a45n 95V54a86l68č26í29k 7145178335300

Je fakt, že nemít na střední poněkud svéráznou, ale rozhodně nezapomenutelnou profesorku chemie, která předmět dokázala "prodat" s přehledem, kvalitně a i s legrací, asi bych na chemii nešel ;-). Už jt to pár let, kdy jsem dokončil magisterské na VŠCHT a rozhodně nelituju. Byť jsem málem vyletěl ve na orgáně, která mě hodně bavila, zápolil s anorgánou, ale pak už to šlo nějak snadněji, došlo na zajímavější a zajímavější předměty a obory... nepmuset začít pracovat, klidně studuju dodnes ;-).

+1/0
30.9.2014 17:22

H15e37l45e50n82a 67K95a30v23k44o13v24á 5146443330926

Na chemii musí mít člověk buňky, mít o ni opravdu zájem  a taky dobrého kantora.

+5/0
30.9.2014 17:12

J97a15r98o57m29í40r 34K69r73á61l 4220249404119

To na všechny technické obory a přirodní vědy.

+6/0
30.9.2014 17:38

M39i11l58o28s77l73a15v 12K69a77n78t69o95r12e10k 1919407811349

Vono by stačilo málo. Zrušit velkou většinu VŠ humanitního, ekonomického a  právního zaměření. Zcela zrušit ty, které VŠ  nejsou, to jsou ty různé manažerské, ekologické, politické, pseudo-pedagogické apod.  U těch, které by zůstaly,  mít  podstatně větší nároky na studenty a ponechat tam ještě kvalifikované vysokoškolské pedagogy, teda pokud je ještě existují. Na všech  VŠ zavést školné  (diferencované) a nesnižovat jejich náročnost. No a pokud děti nebude bavit náročné studium na VŠ a nebudou mít na školné (ty báchorky o nadaných, ale chudých si nechte od cesty), tak mohou jít na řemeslu. Kvalifikované a šikovné řemeslníky potřebuje jak prase drbání a výdělky tam určitě (u těch šikovných) také nejsou malé

+12/−5
30.9.2014 17:02

L92a36d16i12s34l72a85v95a 20H80r18u15š83k16o82v43á 6737226548250

Pane Kantorku, to by ale nebylo "sexy" :-P:-P:-P

0/−2
30.9.2014 17:18

A54l29e92x12a38n79d50r 70K38o66s73t68k80a 8412158186124

Ani by nebylo nutné rušit, ale ať si dotyční to "studium" 100% hradí ze svého. Není sebemenší důvod, proč to platit ze státního. Proč platit studium lidem, kteří budou buď mimo obor, nebo ještě lépe, profesionální nezaměstnaní? Podobného "vysokoškoláka" prakticky nelze přeučit na něco užitečného a to, na co by opravdu měl (skladník, manipulant, řidič a podobně) mu přijde pod úroveň, takže to dělat nebude.

+5/−1
30.9.2014 17:45

J94o56s93e15f 87V19a90l87a 9680723853893

souhlas - pokud za vlastni bude skolstvi, zdravotnictvi a socialni pece vcetne duchodu - tzn. mam jenom to, na co jsem si nasetril.......jinak to nema smysl

0/−3
30.9.2014 17:55

J29i66r28i 28R37u18s47n17o22k 4985942927443

S tim hrazenim 100 % ze sveho tedy nesouhlasim. Mate predstavu kolik spotrebuji chemici pri vyuce materialu a kolik to tu skolu stoji? A kolik toho spotrebuji napr pravnici? Vidite ten rozdil?

+3/0
30.9.2014 19:07

J35a81n 23K44r45á12l 6735765346702

Ak do to as platí? Daňový poplatník. Proč bychom měli komukoli přispívat na jakékoli VŠ vzdělání? Chemik si tady vystuduje a odjede do Německa vydělávat eura a my mu zacálujeme milion za vzdělání... proč?

0/−2
30.9.2014 23:58

M26i97c31h49a40l 82K20r50e20j76č83í 1476470171503

Přírodní vědy jsou fascinující, jakmile do nich člověk pronikne, ale to nejde bez toho, aby je k tomu někdo inspiroval a motivoval. To ale umí jen opravdu dobří učitelé a těch je bohužel zatraceně málo. Zoufale chybí popularizace, ale to je stále dokola...

+8/0
30.9.2014 16:57

J62a13r95o69m94í81r 56K97r22á52l 4820199744349

Což o to, učitelé by to uměli, ale nejsou k tomu podmínky.  Děcko si pokecá kalhoty a rodiče z toho udělají aféru.  To samé v dílnách.

+3/0
30.9.2014 17:11

J36i82r25i 52R41u56s11n39o86k 4975752387883

Mozna by studenti i zajem o chemii meli, ale kdyz zjisti, ze prvni dva roky je to prakticky jen matematika a fyzika, tak vymeknou. A nutno rici, ze i kdyz ucitele pristupuji ke studentum opravdu slusne a snazi se jim vyjit vstic a znalosti z nich dostat (mluvim z pozice byvaleho studenta), tak ty pozadavky na matematicko-fyzikalni aparat jsou pro vetsinu studentu prilis narocne.

Kdyz jsem pred lety koncil skolu ja, tak nas dostudovalo v radnem terminu (mysleno i s podzimnim) 20 % a v nasledujcich dvou letech jeste dokoncilo par lidi z naseho prvniho rocniku. Celkem bych to odhadl, ze uspesne skoncilo 25 % lidi. Zbytek odpadl, protoze to bylo prilis tezke nebo protoze je to nakonec nebavilo.

+4/−2
30.9.2014 16:56

J54i81r67i 50R43u75s37n94o49k 4695792647743

Za co jsem proboha dostal minus, vzdyt jsem nikoho ani nenapadl, ani neurazil. Reflex?

0/0
30.9.2014 19:05
Foto

J43a50r32o36m87í10r 10K74o85b49e11l32k94a 7754924601735

Někteří prostě :-)mínuskují kdyby na chleba nebylo

0/0
30.9.2014 19:29
Foto

J18a71r29o53m67í53r 40K84o42b74e97l96k41a 7424544711765

Sakra, ten smajlík patří na konec věty, nějak se vytrhnul poslušnosti, potvora jeden:-)

0/0
30.9.2014 19:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.