Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tradiční chemie děti nebaví. Zájem mají o „sexy“ forenzní analýzu

Když se deváťáci rozmýšlí, kam dál po základní škole, o chemickém zaměření většinou neuvažují. Podobně i při volbě univerzity chemie studenty netáhne, byť o absolventy je na trhu práce velký zájem. Velmi populární jsou však v poslední době obory vývoje nových léků a forenzní analýzy. Reklamu jim dělají i televizní seriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33i31ř74í 25U56h11e82r95e58k 2618578777978

No,chtějí-li se zabývat forenzní analýzou stejně musí znát alespoň Mendělejevovou soustavou prvků a základy chemie,aby vůbec tušili co analyzují.Spíše v tom bude lenost a nechuť k učení.

+1/0
1.10.2014 13:33

K66a27r92e39l 13P75ů91č51e44k 6795643330840

No, výbuch je výbuch, to obrázkem v učebnici nenahradíš :-D

0/0
1.10.2014 10:44

P53e94t35r79a 87N62o23v46á28k21o88v81á 7578496974448

- Tak jak sis zapitval?

- Ále, nejsou mrtvoly.

0/0
1.10.2014 8:56

A33n82n44a 61K26i70r22š90o87v89á 9436760935883

Tak chemie děti nebaví? No to by se totiž musely učit! a to v dnešní době prostě není IN. Vždyť je přeci jen potřeba  děti naučit, jak si informace vyhledat, tak na co nějaké biflování :-P (všimli jste si, jak postupně v diskuzích přispěvatelé chybují ve vyjmenovaných slovech a někdy i ve shodě podmětu s přísudkem? Řekla bych, že to je už nová generace dětí-studentů, která už dobu, kdy se školní látka musela nabiflovat, nezažila. )

+3/0
30.9.2014 23:13

V51a19š91e70k 56Ř87í70h77a 2733933648612

Přesně tak chemie je jeden z mnoha oborů kde přebujelost gymnázií je problémem, který končí klesající odborností posluchačů na VŠ.

0/0
30.9.2014 21:02

K47a16r14e57l 55N36e92č17a20s 5963299700680

Forenzní analýza? To je výsledek seriálů z krimi prostředí.Na přírodní vědy ale  každý zaplaťpánbu nemůže,jako na politologii,ekonomii a jiné neexaktní vědy. Chemie,Fyzika,Medicína,Matematika etc.jsou samou svou podstatou  od dojem dělajících blbů ochráněny.R^;-D

+4/0
30.9.2014 19:59

D82a82l44i90b96o29r 46K51o39š68e78k 4882859911209

Na chemii je treba se moooooc ucit.. To se dneska nenosi, kdyz Vam na kazde druhe skole daji diplom zadarmo..

+4/0
30.9.2014 19:06

R73o55s18t49i96s63l32a15v 86H40r44á16č82e86k 6788530896300

Zadarmo né, za tlustou obálku.

+2/0
30.9.2014 19:09

D12a73l14i36b85o76r 73K27o19š18e46k 4342679691449

Pravdu mate -> zadarmo z narocnost/casoveho hlediska

+1/0
30.9.2014 19:10

J82i42r63i 87R78u72s14n59o77k 4565602627223

Jako chemik vam musim odporovat. Na chemii je naopak netreba se prilis ucit. Ale musite pochopit principy a mechanismy. A kdyz zvladnete tohle, tak uz je to potom vsechno snadne. Nikdo se neuci rovnice, to se da najit v knihach a casopisech, ale musite u chemie premyslet. To je to, co boli.

+7/0
30.9.2014 19:14

R62o64s59t24i88s68l82a27v 15H47r68á41č75e79k 6538240676610

Máte pravdu, chemii dělám přes třicet let, a co jsem zapomněl, to si pořád dokážu odvodit. A jinak jsme vždy říkali: chemie, chemie, z tebe blbě mi je.

+1/0
30.9.2014 19:19

D71a73l71i10b53o24r 65K20o57š96e23k 4362789351239

Jako chemikar musim odporovat - abyste dospel do stadia, kdy pochopite mechanismy a principy, musite neco umet a ruku na srdce - neni to uplne snadna cesta, pokud se nespokojite s vysvetlenim "funguje to takhle". Moderni chemie (snad krome organicke syntezy) je vlastne fyzika a matematika :)

+2/0
30.9.2014 19:27

J60a64n54a 57B32a45r98t85o26ň76k94o93v55á 5137920604449

Vy máte tak získaný diplom?

0/−1
30.9.2014 20:52

L20e94o87š 87S50m62u21t45n58ý 2787219855132

s tou televizí je to fakt,v televizi jsem viděl reportáž ve které se reportérka ptala dětí čím chtějí být,já si pamatuju že my starší jsme chtěli být kosmonauti,policisti,lékaři,popeláři atd,a v té reportáži taková malá světlovlasá rostomilá holčička řekla že by chtěla být patoložkou,což mně celkem překvapilo:-)

0/0
30.9.2014 18:52

P78e67t43r 27H24e24l98l66e45r 5263726874554

No to nevypadá moc dobře, kdo pak bude vařit pervitin?

+1/0
30.9.2014 18:43

P32a57v29e19l 16Z63a46t78l25o82u47k35a20l 7121429222727

Pamatuji si, že na naší základní škole v pohraničním městečku byla v rámci stavby nové budovy v roce 1981 slavnostně vybavena chemická učebna. Na každé lavici byly dva vývody plynového potrubí pro připojení kahanů. V životě v nich plyn nebyl, ale každý rok jsme byli v záři poučeni, že za žádných okolností nesmíme manipulovat s kohouty, aby se náhodou někdy po letech nestalo neštěstí, až do potrubí plyn vpustí.

Celý školní rok 1988-89 jsme měli na chemii supl snad všech učitelů, včetně ředitele hudebkáře, který nám jednou ukázal na mističce povlak soli, kterou si prý předtím v kabinetu připravil sloučením chlóru se sodíkem, protože je to prý příliš nebezpečná reakce na to, aby ji předváděl před námi. Vzápětí o další hodině nám výtvarkář prozradil, že ve skutečnosti ten chlorid sodný sloučil on.

S takovým přístupem samozřejmě chemie těžko někoho oslní :D

+2/0
30.9.2014 18:31

V66l86a98d22i97m36í60r 38N88o77v60á77k 3742784246981

Základem chemie je Mendělejova tabulka.Nemyslím si,že by se měla biflovat,ale žáci základních škol by se měli v ní vyznat.Dále znát názvosloví.Pak vyložit chemické rovnice.Samozřejmě pak dělat pokusy.

Na tohle bych bazíroval a zvýšil počet hodin.Naopak,biflovat zpaměti rovnice,výrobu železa,cukru a podobné "nezáživné" věci bych zredukoval.

To je asi jako s angličtinou,když učitelka na střední škole(a ty případy se opravdu staly) zadá žákům,aby se naučili do příštího dne 40 slovíček.

Jen nevím,jak by se měla učit organická chemie,ta je dost složitá.

+2/0
30.9.2014 18:06

J93a39n62a 25B49a71r56t48o34ň62k84o94v91á 5137220654549

A 40 slovíček je hodně??

+1/0
30.9.2014 20:49

P71e58t84r87a 42N34o30v68á80k26o85v85á 7108506144328

Ano, 40 slovíček za jedno odpoledne, kdy nemáte jenom ten jeden úkol, je hodně. Plus to nebývá jen jednou do roka 40 slovíček, ale takový učitel se v podobných úkolech pohybuje neustále. Typicky naše angličtinářka byla schopná nám jeden den nadiktovat novou gramatiku, nijak ji neprocvičovat, ale druhý den to zkoušet a řvát na nás, jaktože to neumíme. O 30 větách na překlad co druhý den ani nemluvím. A ano, tehdy jsme byli zvyklí makat, ale tohle bylo dost drsné.

+1/0
1.10.2014 9:01

V35l25a71d79i96m32í93r 40N60o86v44á51k 3642454856641

K J.Bartoňová.Zkuste ta slovíčka si zapamatovat ještě další týden.Kolik z nich budete vědět vyslovit a kolik správně napsat?A je fakt,že na středních školách se učí další předměty.

0/0
1.10.2014 9:40

M93a33r12e29k 38K21r61o14l41l 5561682540700

Nejsem chemik, ale ona existuje nějaká výroba železa, která se učí v rámci chemie?

0/0
1.10.2014 8:17

V62l33a21d79i72m65í86r 50N85o56v49á63k 3542374556881

Chemik být nemusíte.Ale měli jsme v chemii na ZŠ popis postupu výroby surového železa včetně popisu chemických reakcí.

0/0
1.10.2014 9:35

J78o13s44e40f 30V90a76l48a 9830923243633

ucit deti jenom to, co je bavi, je cesta do pekel. Da se to videt i na srovnavacich testech PISA studie, kde puvodne krasne misto CR nekde v druhe polovine prvni desitky  nekdy v roce 2005 vystridal stremhlavy pad na (dneska) takovou 35. pricku. Ty staty, ktere PISA studii vedou, maji vetsinou skolstvi jihokorejskeho typu, tzn. biflovat, biflovat, a zase biflovat. Tedy ten system, ktery se povazuje v Evrope za prekonany. Nicmenne je to jediny system zarucujici uspech......

+9/0
30.9.2014 17:52

J66a47n 50M63a49j68e96r 9623339708911

Částečně souhlasím, ale hlavně dávat důraz na to, aby se věcem rozumělo! Co pomůže, když snaživý šprt nebo šprtka recituje chemii, když jí vůbec nerozumí. A pro kritiky - organickou chemii mám vystudovanou. ;-)

+1/0
30.9.2014 18:23

J78o97s24e17f 75V61a64l83a 9820153253623

ja se ucil medicinu, a muzu tady mistoprisezne prohlasit, ze na takove anatomii na 1000 strankach neni jedina vec, ktera by se dala odvodit a ktera by se nemusela nabiflovat. A navic, clovek se musel naucit, jak nepotrebne veci po zkousce co nejrychleji zapomenout a volna mista v pameti obsadit jinym akutualnim zkouskovym predmetem......

+1/0
30.9.2014 19:21

J53i33r24i 50R70u56s71n95o78k 4515322827483

Nektere veci se daji v chemii nabiflovat, ale neni jich zas tolik. Ano, muzete se naucit spousty rovnic nazpamet, ale nic z toho mit nebudete. Tam musite pochopit co s cim a jak reaguje. Musite se podivat na molekulu a videt, kde se neco dit muze a kde to naprosto nelze.

Neco jineho je biflovani a neco jineho je trenovani ziskanych informaci. Osobne si myslim, ze matematika a fyzika se jinak, nez resenim prikladu, naucit neda.

+2/0
30.9.2014 19:11

A16n84d24r84e39a 91N65o17v20á 8644411156835

to přeci není o tom, učit děti jen co je baví, to je o vzbuzení zájmu- když se dítě pro něco nadchne, pak už chce samo vědět víc a bude se i raději biflovat. Když se chemie, matika, fyzika učí u nás tak, jak se učí, tak prostě nikoho nebaví a v málokom vzbudí zájem.

0/0
30.9.2014 21:32

J11o85s29e19f 40V57a51l84a 9950393343283

rekneme si na rovinu, ze to neni pravda. Vysledky studii ukazuji, ze tam, kde je motivace "zajem o predmet" jsou jednoznacne horsi vysledky ve srovnavaci studii nez u deti, kde panuje dril. Ta pohadka o motivaci plati pouze pro deti, ktere se uci lehce a ktere se u standardni vyuky nudi, protoze nemaji dostatecnou zatez. Ty deti, ktere se musi k uceni pritahnout silou, tak ty musi mit motivaci uplne jinou nez zajem. Ja vim ze to zni hrube a nelidsky, ale vysledky mezinarodnich studii nemluvi jinak.....uceni je proste prace jako kazda jina.....

0/0
30.9.2014 21:52

A36n16d60r74e23a 37N74o41v68á 8684761496975

Pokud musíte dítě přitahovat k učení "silou", tak to nikdy studijní typ nebude a je to celkem zbytečné. Já mluvím o dětech, které s učením coby "prací" nemají problém, klidně mají i z té matiky, chemie atd. jedničky, ale nic dál jim to neříká. A u těch je třeba vzbudit zájem, a to i třeba formou "sexy" forenzní analýzy, popř. jinými vhodnými formami. Učení je třeba ve spoustě věcí zmodernizovat.

0/0
30.9.2014 22:00

J53o23s58e54f 42Z67a81h44á86l54k84a 4763689208746

Což o to, ale i ta forenzní analýza je o dobrých znalostech anorganické i organické chemie (a nezřídka i některých oborů fyziky). A pokud to nedá už ZŠ nebo nejsou pro ni vlohy od boha, těžko je co rozvíjet na úrovni středoškolské a vysokoškolské.

(Mají problém se základem - matikou a češtinou, natož potom nějaká chemie)

+7/0
30.9.2014 17:25

T40e63r20e54z89a 66N13o85v15o42t95n37á 7669733247427

jojo. hodiny a hodiny anorgány, orgány a hlavně taky matiky. Sice to vypadá jako "sexy" obor, ale prvák jsem koukala, je pěkně nechutný :-)

0/0
30.9.2014 18:01
Foto

J19a78n 21V86a44l92č39í63k 7705528825480

Je fakt, že nemít na střední poněkud svéráznou, ale rozhodně nezapomenutelnou profesorku chemie, která předmět dokázala "prodat" s přehledem, kvalitně a i s legrací, asi bych na chemii nešel ;-). Už jt to pár let, kdy jsem dokončil magisterské na VŠCHT a rozhodně nelituju. Byť jsem málem vyletěl ve na orgáně, která mě hodně bavila, zápolil s anorgánou, ale pak už to šlo nějak snadněji, došlo na zajímavější a zajímavější předměty a obory... nepmuset začít pracovat, klidně studuju dodnes ;-).

+1/0
30.9.2014 17:22

H61e74l97e53n27a 10K11a15v58k31o59v40á 5496373530216

Na chemii musí mít člověk buňky, mít o ni opravdu zájem  a taky dobrého kantora.

+5/0
30.9.2014 17:12

J45a40r25o69m71í21r 75K96r57á32l 4390469334559

To na všechny technické obory a přirodní vědy.

+6/0
30.9.2014 17:38

M82i46l82o63s33l39a44v 52K20a65n72t19o83r87e28k 1799477171489

Vono by stačilo málo. Zrušit velkou většinu VŠ humanitního, ekonomického a  právního zaměření. Zcela zrušit ty, které VŠ  nejsou, to jsou ty různé manažerské, ekologické, politické, pseudo-pedagogické apod.  U těch, které by zůstaly,  mít  podstatně větší nároky na studenty a ponechat tam ještě kvalifikované vysokoškolské pedagogy, teda pokud je ještě existují. Na všech  VŠ zavést školné  (diferencované) a nesnižovat jejich náročnost. No a pokud děti nebude bavit náročné studium na VŠ a nebudou mít na školné (ty báchorky o nadaných, ale chudých si nechte od cesty), tak mohou jít na řemeslu. Kvalifikované a šikovné řemeslníky potřebuje jak prase drbání a výdělky tam určitě (u těch šikovných) také nejsou malé

+12/−5
30.9.2014 17:02

L27a27d40i37s22l76a49v98a 10H94r93u70š63k81o12v47á 6237576858130

Pane Kantorku, to by ale nebylo "sexy" :-P:-P:-P

0/−2
30.9.2014 17:18

A24l76e92x30a58n96d62r 36K86o78s77t84k31a 8972158386524

Ani by nebylo nutné rušit, ale ať si dotyční to "studium" 100% hradí ze svého. Není sebemenší důvod, proč to platit ze státního. Proč platit studium lidem, kteří budou buď mimo obor, nebo ještě lépe, profesionální nezaměstnaní? Podobného "vysokoškoláka" prakticky nelze přeučit na něco užitečného a to, na co by opravdu měl (skladník, manipulant, řidič a podobně) mu přijde pod úroveň, takže to dělat nebude.

+5/−1
30.9.2014 17:45

J19o69s85e82f 39V43a56l25a 9940193373813

souhlas - pokud za vlastni bude skolstvi, zdravotnictvi a socialni pece vcetne duchodu - tzn. mam jenom to, na co jsem si nasetril.......jinak to nema smysl

0/−3
30.9.2014 17:55

J49i15r32i 60R14u34s50n34o19k 4775252247223

S tim hrazenim 100 % ze sveho tedy nesouhlasim. Mate predstavu kolik spotrebuji chemici pri vyuce materialu a kolik to tu skolu stoji? A kolik toho spotrebuji napr pravnici? Vidite ten rozdil?

+3/0
30.9.2014 19:07

J21a30n 27K19r48á65l 6755735936132

Ak do to as platí? Daňový poplatník. Proč bychom měli komukoli přispívat na jakékoli VŠ vzdělání? Chemik si tady vystuduje a odjede do Německa vydělávat eura a my mu zacálujeme milion za vzdělání... proč?

0/−2
30.9.2014 23:58

M86i98c29h83a43l 46K15r63e87j34č54í 1476730551333

Přírodní vědy jsou fascinující, jakmile do nich člověk pronikne, ale to nejde bez toho, aby je k tomu někdo inspiroval a motivoval. To ale umí jen opravdu dobří učitelé a těch je bohužel zatraceně málo. Zoufale chybí popularizace, ale to je stále dokola...

+8/0
30.9.2014 16:57

J26a72r64o14m43í41r 54K71r70á27l 4220389164559

Což o to, učitelé by to uměli, ale nejsou k tomu podmínky.  Děcko si pokecá kalhoty a rodiče z toho udělají aféru.  To samé v dílnách.

+3/0
30.9.2014 17:11

J53i60r18i 55R11u45s61n84o50k 4165862147243

Mozna by studenti i zajem o chemii meli, ale kdyz zjisti, ze prvni dva roky je to prakticky jen matematika a fyzika, tak vymeknou. A nutno rici, ze i kdyz ucitele pristupuji ke studentum opravdu slusne a snazi se jim vyjit vstic a znalosti z nich dostat (mluvim z pozice byvaleho studenta), tak ty pozadavky na matematicko-fyzikalni aparat jsou pro vetsinu studentu prilis narocne.

Kdyz jsem pred lety koncil skolu ja, tak nas dostudovalo v radnem terminu (mysleno i s podzimnim) 20 % a v nasledujcich dvou letech jeste dokoncilo par lidi z naseho prvniho rocniku. Celkem bych to odhadl, ze uspesne skoncilo 25 % lidi. Zbytek odpadl, protoze to bylo prilis tezke nebo protoze je to nakonec nebavilo.

+4/−2
30.9.2014 16:56

J36i88r67i 73R56u71s84n31o91k 4215682597713

Za co jsem proboha dostal minus, vzdyt jsem nikoho ani nenapadl, ani neurazil. Reflex?

0/0
30.9.2014 19:05
Foto

J41a36r58o65m30í17r 97K17o44b73e46l90k71a 7194704411325

Někteří prostě :-)mínuskují kdyby na chleba nebylo

0/0
30.9.2014 19:29
Foto

J57a26r39o27m27í81r 12K53o65b66e30l33k60a 7484484941395

Sakra, ten smajlík patří na konec věty, nějak se vytrhnul poslušnosti, potvora jeden:-)

0/0
30.9.2014 19:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.