Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OČIMA STŘEDOEVROPANA: Tragédie v metru spojila znesvářené Rusy a Ukrajince

Vztah Ukrajinců a Rusů má velmi blízko k vztahu Čechů a Slováků. Stačí se podívat už jen na jazyky, které mají k sobě opravdu nedaleko a pro běžného Rusa či Ukrajince není problém si i bez učení porozumět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88u61k59á96š 92P12a40v38l62á14s27e30k 8461719279331

Pane Palato, už zase mě dráždíte tím svým obligátním a urážlivým "očima středoevropana"... Nemohl byste to zaměnit za, řekněme, "očima demagoga", "očima ichtyla" či rovnou "očima slepce"?

Jinak děkuji za vyvážené a nezaujaté články a přeji hodně štěstí při hledání vlastní identity.

+1/0
17.7.2014 8:11

T15o10m84á62š 75T41a70t90í57č63e65k 5510862570218

Agitka jak vymalovaná. Putin = zločinec, který až bude odstraněn, zavládne na Rusi demokracie; Porošenko = slušný člověk, který se vypořádá na Ukrajině s ruskými teroristy. :-P

+2/0
16.7.2014 23:24

S50v77a85t32o48p68l56u63k 90S70i88l46n24ý 4332216379178

Že není Putin zločinec, to může tvrdit jen ten, kdo má morální hodnoty někde na úrovni skinheadů a podobných individuí ;-)

0/−2
17.7.2014 0:44

Z34d35e88n20e60k 28S88k56y89b67a 7489382454887

Ten pobyt mezi Ukrajinci se na Vás začíná projevovat ztrátou soudnosti,. vlastního názoru a vůbec ztrátou rozumu !!!!!!!

0/0
17.7.2014 7:42

S50v14a92t75o52p59l48u78k 63S58i46l92n90ý 4862946569678

Ještě na začátku 20 století se k Ukrajinské národnosti hlásilo víc lidí, než k Ruské. násilná rusifikace a následně uměle vyvolaný hladomor Stalinem převrátil ty hodnoty ve prospěch Rusů.

0/0
16.7.2014 19:05

S46v36a58t26o61p68l11u89k 58S96i75l57n11ý 4172356549818

"pro běžného Rusa či Ukrajince není problém si i bez učení porozumět." 

No je zajímavé, že jakéhokoliv Ukrajince se zeptám, tak mi řekne, že má Ukrajinština blíž k Polštině než Ruštině.

+1/−2
16.7.2014 19:02

T47o41m31á56š 67T76a68t55í70č39e72k 5660372120608

Jasně. A v ČR zase podle sčítání lidu žije celá armáda Jedi rytířů. Ti jsou ovšem na rozdíl od polsky mluvících Ukrajinců veselá kopa. :-/

0/−1
16.7.2014 23:47

T43o98m12á12š 86T71a88t44í90č85e93k 5620722300628

A ještě jinak: cobyžto vzdělaný člověk se určitě domluvíš rusky. Tak to vyzkoušej, polštinu přece taky budeš znát, alespoň z té stránky, že když oba mluví pomalu, tak se Čech s Polákem dorozumí bez slovníku. - Popros někoho ze svých bezpochyby tolerantních, stejně vzdělaných a tím pádem zvídavých ukrajinských přátel, jestli bys na něj mohl mluvit rusky a on by ti odpovídal ukrajinsky.

Pak poznáš, s kým se stýkáš. S náckama.

+1/−1
16.7.2014 23:51

S51v21a47t19o48p62l35u20k 77S58i89l70n89ý 4382386329318

Ano Tatíčku, já i moji Ukrajinci jsme vzdělaní, ale ty jsi evidentně primitiv, když dokážeš tak paušalizovat a všechny Ukrajince označit slovem "náckové" ;-)

A ne, Rusky nemluvím, jelikož je mi 31 let a rusky jsem se nikdy neučil a ani jsem ji nikdy k ničemu nepotřeboval. 

A schválně se zítra v práci ještě jednou a podrobně zeptám své Ukr. kolegyně pocházející od Karpat, která umí Rusky, Ukrajinsky i Polsky, jak že to s tou podobností je ;-)

0/0
17.7.2014 0:40

T93o24m23á11š 15T32a67t19í58č96e39k 5700732230948

Když je od Karpat, tak bude asi Rusínka resp. potomkyně Rusínů. Zakarpatský dialekt bych rozhodně jako vzor pro ukrajinštinu nebral. 

Ovšem ti, kteří vytrhnou ukrajinštinu ze skupiny východoslovanských jazyků, aby ji strčili mezi západoslovenské, ti argumentují prostě jako fanatici, protože je to neudržitelné tvrzení. No a fanatici čeho asi budou?

+1/0
17.7.2014 0:52

S34v17a87t61o28p27l62u97k 18S87i33l52n96ý 4102976169628

Ne, není Rusínka, je obyčejná Ukrajinka a dialektem nemluví. Navíc pochází se severního předpolí Karpat, nikoliv ze zakarpatské Ukrajiny. 

Mám ještě jednu kamarádku z Kyjeva, pro kterou je rodný jazyk ruština. I ta mi potvrdila, že Ukrajinština se od ruštiny docela dost liší a mnohá slova jsou spíš podobnější češtině. 

Ano, ukrajinština je oficiálně východoslovanský jazyk. Ale jestliže sami Ukrajinci tvrdí, že je podobnější nebo přinejmenším stejně vzdálená polštině nebo češtině jak ruštině, tak je to pro mě směrodatnější, než nějaké lingvistické škatulkování ;-)

0/0
17.7.2014 1:26

T62o71m68á57š 16T60a46t87í79č10e89k 5650942490148

Tak já to nemám ze "škatulkování", ale především z praxe. Rusky mluvím, a je pravda, že někteří ukrajinci na otázku nebo pobídku k mluvení rusky řeknou: Já mluvím ukrajinsky!, ale když se s nima člověk baví, tak to jaksi nehraje roli. 

Druhá věc je, že by se dneska asi taky dala odlišit mluvená ukrajinština od oficiální. Oni totiž po rozpadu CCCP za účelem vytvoření co nejmíň ruského národa začali prohrabávat starý spisy a znovuzavádět ukrajinská slova - asi jako kdyby moravisti začali používat to, co najdou v Komenským. - Prostě když si pustím na trubce video z Ukrajiny, tak tomu rozumím, protože umím rusky. Tak to je. A nějaké tvrzení, které strká ukrajinštinu co nejdál od ruštiny, přes slovenštinu až k češtině, to je prostě blábol pomatenýho nacionalisty.

Jo, napadá mě cosi, o čem vím, že se to liší od ruštiny. Třeba motýl je v ruštině báboška, v ukrajinštině se dá říct maťjólok. Ale troufám si tvrdit, že se mezi slovenštinou a češtinou nachází mnohem víc čučoriedek, konárů nebo somárů. A to by ani toho nejfanitečtějšího Slováka nenapadlo tvrdit, že naše jazyky jsou příbuzné skoro na úrovni dialektu.

0/0
17.7.2014 2:14

Z44d93e45n81e50k 75S13k14y40b26a 7159222804787

Jak to můžeš Svatopluku poznat, že Ukrajinka nemluví dialektem, když neumíš ani rusky ani ukrajinsky?

0/0
17.7.2014 7:40

A70l18e59x90a76n17d11r 54Š46í27r 5561510723

Obávám se, že pan Palata plácá, co mu slina na jazyk... Silně pochybuji, že by Ukrajinci chovali k Rusům nějaké kladné pocity. Existuje snad v historii ukrajinského národa nějaká situace ze strany Rusů, kterou by mohli příznivě hodnotit? Nevím o žádné. Je dobře známo, že Hitlera vítali Ukrajinci velmi vřele, jako osvoboditele od ruských vrahů. Hitler učinil obrovskou chybu (naštěstí jednu z mnoha), že se k nim choval jako k podřadnémo dobytku, takže záhy jejich sympatie ztratil. Myslím, že poučná je osobní historie Stefana Bandery, který byl v podstatě zahnán do osobní nenávisti a boje proti všem, s heslem, že co si sami nevybojujeme, to nám nikdo nedá - tedy ani Poláci, ani Rusové, ani nikdo jiný. Zkrátka všichni kolem se k nim vždy chovali velmi ukrutně. A mimochodem, že by se diktátorský režim v Rusku nějak chýlil k zániku? Opravdu chiméra, jako by pan Palata neměl sebemenší tušení o mentalitě ruského národa, pro něhož je Putin zřejmě opravdu cosi jako milovaný báťuška car.

+2/−1
16.7.2014 14:03

K48a26r72e41l 23H48a29n18á12k 4633265644853

Proč nám tady pan "objektivní" novinář Palata nekomentuje řádění ukrajinské armády v Lugansku? Vypadá to pak, že podle něho je spojencům USA dovoleno naprosto vše. Vraždy civilistů i odstřelování nevojenských cílů vám Palato nestojí za komentář?

https://www.youtube.com/watch?v=pDmVbSdhu_k

+3/−3
16.7.2014 13:30

A59l67e38x41a11n47d64r 18Š19í90r 5401740283

Mezi nevojenské cíle řadíte i ruské rakety Grad? které rozhodně "civilisté" v maskáčích nemohli ukořistit ze skladů ukrajinské armády.

+2/0
16.7.2014 14:05

R41o12b89i56n 28S35k97o13u64p86ý 3668831916

;-D;-D;-D;-D;-D

Tohle mi zde chybělo... Tento "expert"

+1/−2
16.7.2014 12:59

L73u61b70o67m53í43r 35K89l57u42b25u15s 1265187858635

No jo Palata se vrátil z dovolené a zase perlí...

+2/−2
16.7.2014 12:51

P39a35v41e66l 93O16d26r28a55z45i89l 6664829947800

Ono je to naopak: Ukrajina vrátila Krym Rusku. Díky R^

+2/−6
16.7.2014 11:35

K70a56r18e73l 13H47a51n46á96k 4493375824683

Ti co dávají květiny před ruskou ambasádu, to nejsou ti, kteří podporují nynější kyjevskou vládu. A je dobře, že jich je mnoho.

Takže v Kyjevě nyní bohužel vládnou ti méně slušní. Opravte si to pane Palato v posledním odstavci.

+4/−5
16.7.2014 11:23

P73a51v11e27l 21M48a34r61e35k 5277964663441

Vztah Čechů a Slováků že je podobný jako Rusů a Ukrajinců? Naštěstí není! To je hodně zvláštní konstrukce a úplně ujetá. Asi už docházejí smysluplná témata...

+2/−2
16.7.2014 11:03

M51i21c17h52a67l 16P62o61n54o57c17n43ý 2824265861

Palatovi? ;-D

+2/−1
16.7.2014 11:21

M87i44l26a65n 33V57o54s13t43r72ý 6549436694294

Zajímavě pojato... musím říct, že srovnat Rusko a Ukrajinu se Slovenskem a ČR je zajímavé... osobně mě to nikdy nenapadlo, ale svoji logiku to má...

+3/−1
16.7.2014 10:48

J45a38n 20T17r68á94v39a 2388539808317

to se nemusite divit, nenapadlo vas to, protoze to je hrozna pitomost

+4/−3
16.7.2014 10:55

B30o17h28u92s93l82a38v 32P46a72r89t11y41k 5433854960175

Společné to má jen to, že se jedná o dva státy, které kdysi byly v jednom svazku.

+1/0
16.7.2014 13:44

A73l79e23x71a92n41d19r 29Š95í36r 5241300573

Zkuste se zeptat kteréhokoliv Ukrajince, co je vlastně zač, jestli je Rus. Uvidíte, jak vás požene.

+1/0
16.7.2014 14:07
Foto

J58a89n 45B44a13č50o35v20č49i88n 1262214325555

Krásný článek jako vždy.

+6/−1
16.7.2014 10:42
Foto

J54i37r78i 73J81a96l31u64v73k67a 3588369744197

Taky mi ukápla slza.. hlavně nad posledním odstavcem. V

0/0
18.7.2014 8:57

N73i96k56o23l11a88j 24K98r64e95č39e45v 5702966333895

Doufat a čekat. V této jedné větě je obsažena všechna moudrost světa.

0/0
16.7.2014 10:02

J96a60n 69N84o63v90á27k 9625428324355

Obávám se že režim v Kyjevě se zhroutí daleko dříve než ten Putinův.

A co se týká předání Krymu s černomořskou ruskou vojenskou základnou Ukrajině - Jen velký hlupák by udělal stejnou chybu dvakrát (poprvé Chruščov), navíc proti vůli většiny místního obyvatelstva.

+3/−3
16.7.2014 10:00

B92o25h77u85s75l74a26v 46P52a41r12t20y43k 5413544710825

Od Chruščova to bylo jen velké gesto. Svým způsobem to asi i obyvatelům bylo jedno. Nikdo tehdy netušil, že Rusko a Ukrajina jednou budou samostatné státy. A základny nebyly ani ruské, ani ukrajinské, ale sovětské. Myslím, že dnes to už nikdo neudělá.

+1/0
16.7.2014 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.