Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Británie schvaluje eutanazii. Rapidně přibývá lidí, kteří ji chtějí

Británie je další zemí, která vážně zvažuje zavedení eutanazie. Sněmovna lordů ve čtvrtek projedná zákon o asistovaném umírání. Podobný návrh letos projedná i skotský parlament. Počet lidí, kteří o eutanazii stojí, roste. Ve Švýcarsku stoupl na trojnásobek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K56a19r87e98l 19N98e42č96a50s 5683959690150

Neoliberálové zatím plošně zavedli euthanázii ekonomickou. Tohle už je její pokračování trochu radikálnějšími prostředky.Přijde i eugenika.Rv:-)

0/−2
14.7.2014 19:31

V43á44c87l33a16v 26Š75u81b78r57t 9277563158257

Myslím, že pojítkem diskuze je spor o to, zda existuje či neexistuje nadosobní či mimoosobní autorita (bůh, svědomí), která by měla schopnost ovlivňovat rozhodování jedince o vlastním osudu - v tomto případě o vlastní smrti. Zastánci neomezené individuální svobody si myslí, že taková autorita není - že je jim maximálně pouze vnucována zvnějšku. Ač zcela jistě nemarxisté, chápou svobodu v tak trochu "marxistickém pojetí" jako osvobození člověka od této nadosobní autority. Oproti tomu stojí pojetí svobody jako "poznané nutnosti" (jak to vyjádřil Masaryk), kdy lidé jsou "nuceni" dělat to, k čemu je nabádají zvnitřnělé etické imperativy svědomí. Paradoxně ale právě tato vnitřní disciplína činí člověka nakonec svobodným ve smyslu nezávislosti na utilitaristických hlediscích (hlediscích vlastního prospěchu). V tomto silném smyslu pak nesvobodou není chápán stav, kdy je člověk omezený v nějakém svém jednání (to je běžné a se svobodou zcela slučitelné), ale stav, kdy je nucen buď sám jednat nebo přihlížet jednání odporujícímu právě těmto zvnitřnělým etickým principům. Banální pojetí svobody jako možnosti "dělat si, co chci" vede na druhé straně nikoli k osvobození, nýbrž k zotročení člověka (utilitárními hledisky momentálního prospěchu).

+1/−1
14.7.2014 19:00

M66a66r90t80i17n 84R87ů64ž14i79č57k33a 9684551498939

svědomí je to se utváří výchovou - podle mne, každý má to svědomí jinde...

Matka Tereza --- masový vrah (to jsou asi ty mezní hranice ... a zbytek lidí se pohybuje někde uvnitř)

dělat to co chci a neubližovat druhým - moje prává a práva druhých s tím, že se někdo musí i postarat o ty co se nemůžou o sebe starat (nejlépe rodina)

+1/0
14.7.2014 19:10

O64n77d78ř86e20j 41Š16r13u87b41a44ř 1865761615706

Delej si co chces, pokud pri tom neomezis druheho. Pokud by se ta mohlo stat, mel bys se s nim domluvit.

0/0
15.7.2014 7:52

B51l13a83n75k39a 58B86a88u83e26r77o40v18a 4741810569307

Eutanasia je lidska. Nelidske je nechat, aby se tezce  nemocni a umirajici trapili. bolesti.

+2/−2
14.7.2014 18:24

M41a83r91t48i77n 28F14r35a59n87t92i74š50e11k 7875520183155

jak se dočítáme, tento trh je malý je třeba prodat službu i těm, kteří jen nechtějí dal žít.... to je lidské?

0/−1
14.7.2014 21:00

V84á79c20l45a77v 88Š93u69b42r10t 9977373158847

Druhá věta je pravdivá.

0/0
14.7.2014 21:23

J24o54s92e68f 31N73o83v78a49k 7783707939244

vrazdit nemocne je pro pojistovnu levnejsi, nez je lecit.proto ten povyk o "pravu na euthanasii" - mimochodem, pokud se budu opravdu "citit na obtiz" euthanasii k tomu nepotrebuji, hodim si to sam.

0/−2
14.7.2014 18:06

M89a87r98t68i61n 70R49ů31ž48i24č59k82a 9584701348619

myslíte že podnět pro eutanázii vyšel od pojišťoven

já bych řekl, že podnět je jinde - kriminalizování lékařů, kteří svým pacientům ulehčili od bolesti a utrpení !!

+1/−1
14.7.2014 19:16

J59o86s88e35f 56N93o82v86a40k 7443157399414

dekuji pekne, za "lekare", ktery namisto leceni svym pacientum "ulehcuje" - mengele svetec.

0/−2
14.7.2014 19:27

M73a83r73t60i54n 52R22ů97ž67i52č23k73a 9324531548719

vy děláte jakoby ti lékaři zabíjeli mladé a zdravé jedince pro svou potěchu

ony jsou nemoce, které se léčit nedají a pacient při nich trpí

plete si lékaře a zrůdy

+1/0
14.7.2014 22:15

V90á35c17l25a26v 21P16o34l17á67š94e14k 9226380261647

Obávám se,že mnozí nepochopili, v čem je základní problém. Eutanasie jistě pomůže několika desítkám lidí v jejich bolestné nevyléčitelné nemoci. Dále eutanasie zaviní smrt několika set nebo i tisíc lidí, které k vyžádání eutanasie svým nátlakem (třeba i neuvědomělým) doženou jejich příbuzní, které již obtěžuje o své staré a nemocné příbuzné dlouhodobě pečovat. Ale daleko nejhorší je, že uzákonění eutanasie (a dokonce i pouhá diskuse o ní) bude působit na většinu starých a nemocných lidí jako signál, že tato společnost je určena jen pro mladé a zdravé, zatímco ti staří a nemocní jsou v ní jen nadbyteční příživníci, kteří ty mladé a zdravé jen obtěžují, a měli by sami dobrovolně zmizet. Můžete jim stokrát vysvětlovat, že takto eutanasie není zamýšlena, oni to nepřijmou a neuvěří vám. Starý člověk, jemuž ubývají síly a přibývají nemoci, se často trápí vědomím, že je tady již zbytečný a že je ostatním jen na obtíž, a uzákonění eutanasie bude chápat jako oficiální potvrzení těchto svých obav. O skutečnou eutanasii požádá třeba jen jeden z tisíce, ale statisícům dalších starých a nemocných lidí už jen samotné uzákonění eutanasie ztrpčí a otráví zbytek života a ještě více prohloubí jejich pocit zbytečnosti a obtížnosti. Vím, že moje matka právě takto diskusi o eutanasii chápala. Ona již nežije, ale pro klid a šťastné stáří statisíců jiných matek i otců jsem zcela zásadně proti eutanasii i proti diskusím o ní.

+4/−1
14.7.2014 16:08

K19a89m74i40l 84B31e13d28n21a63r 8900434756606

Respektuji Vas nazor. Presto vsak mam nekolik vyhrad. 1)Obavate se, ze se "oni" budou citit zbytecne a pod natlakem. Bylo by fajn, kdyby "oni" promluvili. Uz dnes se citi, ze tahle spolecnost neni pro stary. 2) I dnes dohani lide svoje stare pribuzne do hrobu, jen nelegalne. A koneckoncu, bylo tomu tak vzdy. Urcite procento populace je proste bez moralky. 3) Proc maji mit potencionalni obavy prednost, pred realnym utrpenim realnych lidi? 4)Dle Vasi argumentace, zakon o potratu implicitne podnecuje budouci matky k preruseni tehotenstvi.Coz je blbost.

+3/−1
14.7.2014 16:28

H33a50n37a 24K49r19i97v24a24n62e76k 2491525852573

mam dojem, ze jste nepochopil vy.

o eutanazii muze zazadat jen clovek, ktery je pri smyslech, psychologove a doktori s nim vedou rozhovory, musi uvest padny duvod.

to neni zabiti nepohodlneho pribuzneho na objednavku.

0/−1
14.7.2014 16:29

J18i84ř39i35n57a 64S42a78v24o85v69a 1321885146623

a jste si tím skutečně jistá? on takový psychický nátlak na starého člověka udělá svoje a o eutanazii pak ani příbuzný žádat nemusí - udělá to vyčerpaný senior sám, jen aby měl pokoj; bohužel;

+2/−2
14.7.2014 16:33

K29a72m58i56l 44B53e76d96n88a17r 8660944746216

Castecny souhlas, ale takovehle natlaky se deji i dnes. Jen pak konci sebevradou nebo tim cemu eufemisticky rikame "uz nemel pro co zit"...

+1/−1
14.7.2014 16:38

V62á45c77l26a69v 13Š77u61b17r27t 9957893718227

To je sice pravda, ale zatím to pořád vnímáme jako silně amorální. Jakmile ale uzákoníme eutanazii, stane se to časem pod ideologickým pláštíkem neomezené osobní svobody normální a jednou se možná "propracujeme" k tomu, že amorálním se bude jevit naopak žít "na úkor příštích generací". Toho bych se tedy dožít nechtěl:-)

+4/0
14.7.2014 16:44

O38n78d85ř18e20j 61Š43r14u90b95a51ř 1145401865506

opet argument sikme plochy

0/−2
14.7.2014 16:53

V28á89c68l66a66v 61Š50u90b16r28t 9107843678647

Chápu sice, co tím asi myslíte, ale podstata není v tvrzení: "ukradl jsi rohlík, nevyhnutelně skončíš na šibenici". Podstata je v tom, že jestliže se nějaké jednání stane legálním, ovlivní to vnímání přijatelnosti takového jednání - jinými slovy, posune to zpětně i morální měřítka.

+4/−1
14.7.2014 17:00

O40n59d53ř81e64j 68Š19r31u57b84a23ř 1775581535816

prectete si odkaz

http://cs.wikipedia.org/wiki/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam#.C5.A0ikm.C3.A1_plocha_.28slippery_slope.29

0/−1
14.7.2014 17:13

V73á65c71l89a20v 88Š36u36b33r14t 9607863878797

Tomu já rozumím. Právě proto píši, že se "možná" propracujeme...A za druhé: to, že legalizace jevu vede k jeho rozšíření a všeobecnému přijetí, ať je to dobře nebo špatně, je prokázané historickou zkušeností. Nevidím důvod, proč by tomu mělo být s asistovanými sebevraždami jinak.

+1/0
14.7.2014 17:25

H89a19n76a 75K48r59i45v97a31n75e28k 2411955412833

samozrejme, ze to vim, ziju ve svycarsku, vim o organizacich exit a dignitas vic, nez se pise v clanku.

0/−1
14.7.2014 16:40

V53á87c12l95a18v 41Š62u38b93r56t 9747143328307

Pan Polášek píše hlavně o lidech, kteří budou žít s vědomím, že se vlastně už možná měli nechat zabít. Možná jim bude připadat, že jsou někomu na obtíž, ačkoli to ani nebude pravda a nechají se třeba zabít jen z obavy, aby tomu tak nebylo..

+2/−1
14.7.2014 16:34

H76a13n81a 30K50r67i74v46a12n19e93k 2451755432953

nesmysl. taci lide pachaji sebevrazdu i bez pomoci.

+1/−2
14.7.2014 16:41

V71á78c91l93a51v 79Š25u57b89r78t 9487373808817

...takže jim to usnadníme a pomůžeme jim v tom. To je opravdu vrchol humanity:-/

+1/−1
14.7.2014 16:49

V28á72c55l22a77v 54P71o46l20á54š73e19k 9166850911127

Já jsem psal o něčem jiném. Těch starých a nemocných lidí, které jejich příbuzní doženou (většinou neuvědoměle) k tomu, že si zažádají o eutanasii, ačkoliv by tady při péči a lásce těchto příbuzných mohli ještě pár měsíců nebo i let klidně a šťastně žít, budou jen stovky, maximálně tisíce. Já jsem psal o těch statisících starých a nemocných lidí, kteří o eutanasii nepožádají, ale přesto už samotná existence eutanasie jim utvrdí jejich pocit zbytečnosti a obtěžování druhých, a tak jim ztrpčí a pokazí zbytek života. Mladý a zdravý člověk tohle asi nepochopí, ale u mé matky jsem viděl, že právě takto už i samotnou diskusi o možnosti eutanasie chápala a že ji to velmi deptalo.

+1/0
14.7.2014 16:44

H72a64n28a 41K32r76i81v19a80n50e60k 2551905502123

proto tyto organizace vedou diskuze atd.... jak pisu nahore. nebudu se opakovat.

proste to nejde, aby ste vasi babicku nalozil na koleckove kreslo, dostrkal ji k EXIT a rekl "dejte ji injekci, ona uz nechce zit".

0/−3
14.7.2014 16:48

V40á93c64l82a46v 48Š32u97b88r34t 9357673478307

Škoda jen, že vám stále uniká podstata toho, co pan Polášek píše.

+2/−1
14.7.2014 16:51

H42a72n39a 64K87r16i82v19a48n58e50k 2891455412373

podstata mi neunikla, ale je tezke z nekym diskutovat, ktery necte me prispevky a natoz aby se nad nimi zamyslel.

+1/0
14.7.2014 22:28

M92a25r54t68i52n 42R24ů51ž13i55č63k49a 9664381168969

ale to je problém té rodiny - bohužel hlavně těch rodičů, že to své děti takto naučili, asi se nestarali o své rodiče

mne by to třeba ani ve snu nenapadlo!!!

+2/0
14.7.2014 19:15

J19i44n88d47ř76i31c89h 13M44i28t31t54e15r 6411550123903

Tak proč zde diskutujete ?

0/0
14.7.2014 16:40

M70a95r18t79i98n 94R87ů27ž30i35č19k33a 9654261798419

bez diskuse se svět vpřed nepohne

vy to berete jako zabíjení starých

já to beru jako možnost zbavení starých a nevyléčitelně nemocných a trpících lidí jejich utrpení

to je ten zásadní rozdíl

kdyby se nediskutovalo, tak stále věříme, že je země placatá

+1/−1
14.7.2014 16:44

V60á41c55l56a92v 59P71o35l51á34š33e20k 9696460711107

Omyl. Já nemluvím o zabíjení starých. Já mluvím o tom, jaký vliv může mít uzákonění eutanasie na duševní pocity starého nemocného člověka, jenž se cítí zbytečný a má pocit, že své blízké obtěžuje. Byť o eutanasii nepožádá.

+2/−1
14.7.2014 16:50

M60a58r94t42i97n 27R20ů49ž11i30č56k94a 9804781778129

to je v rodině - pokud je dobrá rodina, tak to starého člověka možná napadne v noci, když nemůže spát, ale pak to zmizí

pokud je špatná rodina, tak je to možná opravdu lepší řešení ... bohužel

+2/0
14.7.2014 18:44

H51a22n53a 98K10r55i96v21a33n82e38k 2731705762573

Na clanku mi vadi, ze pisou o Dingitas a Exit jako o firmach. To jsou organizace, ne firmy.

Jeji clenove jsou mj. lekari, psychologove, notari ... interni a externi.

Cely clanek pusobi dojmem, ze i pribuzni nemocneho zvednou telefon a poprosi tuto "formu" o "zabiti" sveho pradedecka aby mohli dedit. :-/

0/−1
14.7.2014 15:38

O83n63d19ř72e17j 30Š47r43u43b31a15ř 1545721125756

to vite, clankz na idnes, obcas pouziji nevhodne slovo u euthanasie, obcas u Zemana, obcas u Putina.

0/0
14.7.2014 15:45

V54á71c55l30a68v 56Š91u71b98r14t 9617833188257

Firma je organizace zaměřená na dosažení zisku. Takže, pokud mají za cíl dosažení zisku, jsou to firmy.

+1/0
14.7.2014 16:19

V88á45c77l33a71v 72Š41u70b15r70t 9817133788207

A kdy bude poukázka na eutanazii ve Slevomatu? Zastánci neomezené osobní svobody ji pak budou moci darovat prarodičům třeba k Vánocům...:-P

+2/0
14.7.2014 15:28

K77a94m10i33l 18B57e37d65n28a50r 8180104916916

A proc by ne? Babicka mi vzycky pred vanocema rikala, at ji nedavam darky. Pry budou stacit nejaky penize na pohreb a rakev. To chtela mit s celou paradou. Tak proc ne slevicka na eutanazii...

0/0
14.7.2014 15:40

V19á67c55l45a38v 28Š54u85b36r31t 9107393438827

A dával jste jí je? To pak muselo být pod stromečkem veselo..

0/0
14.7.2014 16:39

L65u84d47m64i77l80a 93Z14e13l37i75n59k86o32v26á 3373244710796

Rozhodnutí je na každém. Křížové výpravy byly kvůli rozpínavosti islámu. Pokud by nebyly, Evropa by byla pod vlivem islámu. Bůh soudí a kdo se utíká k Jeho milosrdenství, toho nezavrhne.

+1/−3
14.7.2014 14:42

M48a61r47t25i45n 74R59ů65ž91i67č78k32a 9784231548989

takže zabíjení ve jménu víry je OK?

kradení ve jménu víry je OK?

nevykládáte si to tak nějak volně a jak vám vyhovuje?

+2/−1
14.7.2014 14:49

V43á12c52l32a20v 97P14o64l27á69š78e41k 9316680981167

Přečetl jste si vůbec, co paní Zelinková napsala? Umíte i číst, nebo jen psát?

+1/0
14.7.2014 15:04

H38a58n93a 30K28r68i11v89a27n24e12k 2461345152953

ja jsem zase nepochopila, proc pani Zelinkova pise o krizovych valkach pod clankem o eutanazii. :-) ergo: proc nemuze psat pan Ruzicka o zabijeni ve jmenu Boha?

+1/−1
14.7.2014 15:09

V46á41c33l82a34v 70P48o69l50á57š81e96k 9756940281447

Souhlas. Paní Zelinková napsala příspěvek, jenž nemá nic společného s článkem o eutanasii,a pan Růžička na to reagoval příspěvkem, jenž nemá nic společného s příspěvkem paní Zelinkové. Jeden o voze, druhý o koze.

0/−1
14.7.2014 15:14

H32a68n71a 92K29r28i33v79a73n10e62k 2141945952673

asi tak.

0/0
14.7.2014 15:16

L39u22d72m41i98l96a 85Z73e44l89i88n53k72o45v70á 3353934970796

Žádné zabíjení ani kradení jménu čehokoli není OK. Omlouvám se, já jsem zapomněla stisknout REAGOVAT a tak se odpověď dostala na začátek diskuse.

+1/0
14.7.2014 15:27

K78a77m61i21l 76B27e18d52n18a34r 8180434736546

Jednou zijete ve spolecnosti, ktera o vsech tematech garantuje diskuzi. Laskave si svoje ultimata a fanatizmus nechte do kostela.

0/−2
14.7.2014 15:31

L88u52d84m13i62l29a 46Z46e93l36i13n40k74o59v43á 3123744680166

Máte svobodnou vůli, můžete si vybrat.

+1/0
14.7.2014 15:47

K25a26m88i76l 10B95e24d90n53a76r 8490364556256

Coz evidentne neplati o Vas...

0/−1
14.7.2014 15:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.