Diskuze

Švejk, či Hamlet? Češtináři se přou o seznam četby pro maturanty

Co by měli středoškoláci přečíst, aby udělali maturitu? Kdo určí, která díla budou na maturitním seznamu četby? Dnes není úplně jasné, zda má škola vytvořit jeden seznam pro všechny maturitní ročníky, nebo zda může mít každá třída vlastní. Cermat přitom upřednostňuje variantu jednotných seznamů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Kvůli takovým blbostem jsem od svých 15 do zhruba 25 nepřečetl JEDINOU knihu, dohnal jsem až pak; v momentě, co někdo nařídí, ať si něco přečtu, nebo dostanu "pětku", se ztrácí to, proč byly knihy napsány -- kvůli kráse. S tímto tedy zásadně nesouhlasím. 

Nevím třeba, proč bych měl číst Švejka, když to považuji za podřadnou hospodskou literaturu (která má svá skvělá místa, to uznávám), když se mi líbí třeba něco jiného. Já chápu, že je fajn, aby měly lidi před maturitou trošku přehled, ale ten nezískají tím, že přečtou hromadu krávovin, to jim stačí výtah. Nejlepší přehled dostanou tím, že budou mít literaturu rádi, protože je hezká a baví je a ne proto, že jim to někdo nařídí.

Pro trubky, co neumí číst:

Netvrdím, že: Nechci, aby děti četly. Nechci, aby byla literatura součástí maturity. Někteří mají rádi čtení i přes takový způsob výchovy. Někteří by bez takového způsobu výchovy literaturu vůbec rádi neměli.

Dále upozorňuji, že to píšu jako "Já", tedy v "ich formě", tedy píši svůj názor a ne, že "by se to tak mělo obecně dělat", anebo že "to tak obecně platí".

To jen vysvětlení pro ty, kteří mi takové názory budou chtít podsouvat (a nic ve zlém k dobrým komentátorům, ale 90 % toho tady jsou projevy idiocie, osobního napadání a asi důsledky malého penisu -- jen ne komentáře...)

0 1
možnosti

samozřejmě "lidi měli" přehled, sry za chybu...

0 0
možnosti

Film o Švejkovi s R. Hrušínským je dost dobrý, kdysi jsem zkoušel číst tu knihu a podle mně to moc nejde pro přílišnou ukecanost textu. Myslím, že nutit studenty do četby tolika knih je odporné pokrytectví, protože stejně jako dříve, tak i dnes to stejně nikdo číst nebude a pouze si sežene výtah. Škola by to mohla respektovat a spíš se snažit, aby studenti věděli, o čem ta významná a světonázorová díla zhruba jsou a měli přehled. Za nás mimo to fungovalo, že každý student dostal za úkol přečíst nějaké dílo a pak o něm referovat před třídou. Byly to asi dvě knihy za rok. To podle mně je až dost. Studenti se tak moc nabrejlí, že ještě číst knihy je přespříliš. Navíc některým dílům těžko mohou porozumět pro malé životní zkušenosti. Pěkně hloupé je učit se systémem autor-seznam děl, bez další informace. Číst nahlas vzorky z hodnotných knih by se mělo ve škole. Doma má student právo na odpočinek.

0 1
možnosti
Foto

Četba knih je na ústupu a je to škoda. Určité povědomí o stěžejních literárních dílech by měl mít asi každý. Švejk, či Hamlet... Je to otázka názoru, ale pro mě jsou ta díla čtivá obě. Bible... No fajn, je to nejslavnější kniha všech dob, ale taky asi nejtěžší k pochopení... Nerada to přiznávám, ale možná bych doporučila i Mein Kampf - čistě kvůli alespoň částečnému pochopení uvažování autora, nikoli kvůli propagaci některých jeho názorů ;-) A když jsme u těch cvoků, série Zpověď sériových vrahů (Christopher Berry-Dee) je taky docela zajímavá, a ne proto, že bych se v tom nacházela :-)

Rozdělit seznam na celostátní a školní část je podle mě asi nejlepší řešení. Ať si svišti udělají přehled :-) Stejně si v průběhu života každý z nich najde ten "svůj" směr, kterým se v četbě vydá :-)

0 0
možnosti

Bible není těžká na pochopení, Bible je těžká na správný výklad, neboť je napsána hrubě nejednoznačně a tak si z toho každej vybere, co se mu hodí.

Mein Kampf je především strašlivej blábol, to bych nikoho číst nenutil, stejně jako komunistický zvrhlosti. Jak se říká, komunista je ten, kdo četl Kapitál, antikomunista ten, kdo ho pochopil.

Omezení čtení a jeho nahrazení audioknihami či dokonce filmy bere dětem způsob rozvíjení fantazie a tedy schopnost invence. Vidím to v práci, kdo hořekuje nad tím, že ho na střední nutili číst, považte, tři knihy ročně, ten málokdy přijde s nějakou inovací.

2 1
možnosti

svejk by se mel cist pro vystrahu![>-]

Žižka & Švejk - spolecnost s rucením velmi omezeným

http://www.blisty.cz/art/62997.html;-)

1 0
možnosti

K10a58r18e98l 11D35r49d63a

4. 7. 2014 9:16

„Ne, Švejka vám neprodám.

Vy to nečtete jako literaturu, ale jako návod, jak žít !“

Vladimír Renčín ;-D

1 0
možnosti
Foto

Doporučuji Kámasutru a Stopařova průvodce Galaxií...:-)

3 0
možnosti

Seznam by měl být jednotný pro celou republiku. Doporučuji čtivou četbu. Žádného Švejka, ani Hamleta, žádného nečtivého "klasika", raději kvalitní fantasy. U maturity často studenti podvádí tvrzením, že dílo četli, i když znají pouze výtah z internetu nebo film. Proto by měli číst to, co je může bavit. Většina z nich jsou pologramotní a knihu čtou třeba měsíc.

2 0
možnosti

I fantasy ctu mesic... Neni cas ;)

0 0
možnosti

Ideálně oboje. Nicméně na chuť dílům z povinné četby jsem přišel až později.

1 0
možnosti

Měl jsem tu výhodu, že jsem dobře četl už od první třídy. Proto jsem rád četl literaturu povinnou i nepovinnou. I dnes čtu denně knihu.

1 0
možnosti

Tak tedy: "Švejk? Nebo Hamlet?" Možná oba, že? Ale co se do toho pletou ti příživníci z CERMATU? Ti jsou navíc!

0 0
možnosti

K68a55r84e64l 62D52r46d48a

3. 7. 2014 14:49

K těm montovnám mám dva příběhy ze života. Známý strojař žije od 68. v Německu (NSR). Živil se strojařinou. Snad čtyřikrát za 20 let jeho firma zkrachovala a musel začínat znovu jinde. Vskutku stabilní, lukrativní a jisté povolání. ;-D

  Mám za domem montovnu německých automobilek. Jeden známý tam nastoupil. Německá firma. Zaměstnanci pěkně pod drilem a dohledem. V Česku ohromná zmetkovitost a reklamace. A jakpak to? Jednoduchá výroba je bezproblémová, rychlá a nese zisk. Takže si jí Němci drží v podobných provozech v Německu. Pokud mají nějaký špek, co je složitý, problémový, nedá se téměř vyrobit v předepsaných parametrech a je s tím tolik komplikací, že se na tom prodělají i kalhoty, šoupnou takovou výrobu do Česka a za vysokou zmetkovitost srážejí Čechům odměny z 1/4 platů než v Německu. ;-D

  Měřeno tímto pohledem, nemám pocit, že háček vězí jen v nedostatku techniků pro zahraniční firmy. Koneckonců, známý - studovaný technik a byl rád, že našel místo v montovně dílů pro auta. Takže s kvalitní matikou jasná perspektiva, kde chlapec skončí. Skutečně má strojařina v "pomocných provozech" perspektivu, aby se na ni vyplatilo masově hrnout české děti? Například ve Škodovce jedou výrobu brigádníci z řad Vietnamců a Ukrajinců. Opravdu chceme tato místa zaplácnout kvalitnějšími českými školenými řemeslníky? ;-)

0 3
možnosti

Nějak mi uniká logika vašeho příspěvku. Že jsme dovolili aby z nás němci udělali montovnu složitých dílů a ještě nám za to dávali pokuty? Nebo o co vám jde? A co tedy naše děti mají studovat jiného? Mají být višichni ve "veřejnosprávní činnosti", v obchodních školách, nebo co mají vlastně dělat? A jak to souvisí s literaturou?

1 0
možnosti

A co takhle povinná maturiata z matematiky? A podívejte se na ten ohromný rozdíl v náročnosti maturity z matematiky a z češtiny. Ale budiž, asi pro to máte své důvody:

Povinná maturita z češtiny, ok, chcete mít techniky a lékaře vzdělané v českém jazyku.

Nepovinná maturita z matematiky, ok, nechcete mít národ, který umí logicky myslet.

Nepovinná maturita z angličtiny nebo němčiny - ok, nemáte zájem, aby se lidi domluvili.

Čtvrtinové průměrné mzdy oproti Německu, a rozdíl se stále zvyšuje - ok, to přesně odpovídá strategii předchozich bodů.

Je to všechno o prioritách, jestli tu chcete mít montovny a manuální práci, nebo něco vymýšelet. Ale pak si nestěžujte, že jste žebráci, a že jde v Česku málo lidí na technické obory.

3 1
možnosti

Pozn. tím rozdílem mezi matikou a češtinou myslím trapně jednoduchou letošní státní matiku a proti tomu komplexní zkoušku z češtiny.

1 0
možnosti