Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švejk, či Hamlet? Češtináři se přou o seznam četby pro maturanty

Co by měli středoškoláci přečíst, aby udělali maturitu? Kdo určí, která díla budou na maturitním seznamu četby? Dnes není úplně jasné, zda má škola vytvořit jeden seznam pro všechny maturitní ročníky, nebo zda může mít každá třída vlastní. Cermat přitom upřednostňuje variantu jednotných seznamů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R10u30d78o45l88f 39K83l19u14s81a14l 8697254719271

Kvůli takovým blbostem jsem od svých 15 do zhruba 25 nepřečetl JEDINOU knihu, dohnal jsem až pak; v momentě, co někdo nařídí, ať si něco přečtu, nebo dostanu "pětku", se ztrácí to, proč byly knihy napsány -- kvůli kráse. S tímto tedy zásadně nesouhlasím. 

Nevím třeba, proč bych měl číst Švejka, když to považuji za podřadnou hospodskou literaturu (která má svá skvělá místa, to uznávám), když se mi líbí třeba něco jiného. Já chápu, že je fajn, aby měly lidi před maturitou trošku přehled, ale ten nezískají tím, že přečtou hromadu krávovin, to jim stačí výtah. Nejlepší přehled dostanou tím, že budou mít literaturu rádi, protože je hezká a baví je a ne proto, že jim to někdo nařídí.

Pro trubky, co neumí číst:

Netvrdím, že: Nechci, aby děti četly. Nechci, aby byla literatura součástí maturity. Někteří mají rádi čtení i přes takový způsob výchovy. Někteří by bez takového způsobu výchovy literaturu vůbec rádi neměli.

Dále upozorňuji, že to píšu jako "Já", tedy v "ich formě", tedy píši svůj názor a ne, že "by se to tak mělo obecně dělat", anebo že "to tak obecně platí".

To jen vysvětlení pro ty, kteří mi takové názory budou chtít podsouvat (a nic ve zlém k dobrým komentátorům, ale 90 % toho tady jsou projevy idiocie, osobního napadání a asi důsledky malého penisu -- jen ne komentáře...)

0/−1
1.8.2014 2:51

R67u68d22o92l72f 67K92l88u45s86a15l 8927734719831

samozřejmě "lidi měli" přehled, sry za chybu...

0/0
1.8.2014 2:52

O18l92d86ř79i52c48h 37L52e94b33e89d95a 5507365451840

Film o Švejkovi s R. Hrušínským je dost dobrý, kdysi jsem zkoušel číst tu knihu a podle mně to moc nejde pro přílišnou ukecanost textu. Myslím, že nutit studenty do četby tolika knih je odporné pokrytectví, protože stejně jako dříve, tak i dnes to stejně nikdo číst nebude a pouze si sežene výtah. Škola by to mohla respektovat a spíš se snažit, aby studenti věděli, o čem ta významná a světonázorová díla zhruba jsou a měli přehled. Za nás mimo to fungovalo, že každý student dostal za úkol přečíst nějaké dílo a pak o něm referovat před třídou. Byly to asi dvě knihy za rok. To podle mně je až dost. Studenti se tak moc nabrejlí, že ještě číst knihy je přespříliš. Navíc některým dílům těžko mohou porozumět pro malé životní zkušenosti. Pěkně hloupé je učit se systémem autor-seznam děl, bez další informace. Číst nahlas vzorky z hodnotných knih by se mělo ve škole. Doma má student právo na odpočinek.

0/−1
7.7.2014 23:30
Foto

K29a14t96k32a 42B37o88b10k12o34v89á 8446411969351

Četba knih je na ústupu a je to škoda. Určité povědomí o stěžejních literárních dílech by měl mít asi každý. Švejk, či Hamlet... Je to otázka názoru, ale pro mě jsou ta díla čtivá obě. Bible... No fajn, je to nejslavnější kniha všech dob, ale taky asi nejtěžší k pochopení... Nerada to přiznávám, ale možná bych doporučila i Mein Kampf - čistě kvůli alespoň částečnému pochopení uvažování autora, nikoli kvůli propagaci některých jeho názorů ;-) A když jsme u těch cvoků, série Zpověď sériových vrahů (Christopher Berry-Dee) je taky docela zajímavá, a ne proto, že bych se v tom nacházela :-)

Rozdělit seznam na celostátní a školní část je podle mě asi nejlepší řešení. Ať si svišti udělají přehled :-) Stejně si v průběhu života každý z nich najde ten "svůj" směr, kterým se v četbě vydá :-)

0/0
4.7.2014 7:29

P31a94v18e54l 58O74d34r23a30z29i64l 6454499637240

Bible není těžká na pochopení, Bible je těžká na správný výklad, neboť je napsána hrubě nejednoznačně a tak si z toho každej vybere, co se mu hodí.

Mein Kampf je především strašlivej blábol, to bych nikoho číst nenutil, stejně jako komunistický zvrhlosti. Jak se říká, komunista je ten, kdo četl Kapitál, antikomunista ten, kdo ho pochopil.

Omezení čtení a jeho nahrazení audioknihami či dokonce filmy bere dětem způsob rozvíjení fantazie a tedy schopnost invence. Vidím to v práci, kdo hořekuje nad tím, že ho na střední nutili číst, považte, tři knihy ročně, ten málokdy přijde s nějakou inovací.

+2/−1
4.7.2014 10:05

K96a33r45e47l 92D28r25d64a 6494752657

Narazil jsem na rozdílné překlady bible. Česká ekumenička, to je přímo román a ne Písmo. Není to věrný překlad, ale překladatel se snaží o výklad. Jak když znění diskutuje tlupa politiků a volí kompromisy schvalované nejspíš StB. V této podobě Písma pracuje čtenář s dojmy a ne pojmy.

  Ve slovenštině je uznávaný roháčkův překlad, který se blíží nejlepšímu překladu do nám srozumitelného jazyka. Bylo by fajn ji přepsat do češtiny. (Můj laický názor.)

http://www.ceit.sk/wwwisis/biblia.htm

http://www.obohu.cz/uvahy/ktery-preklad-bible-je-nejlepsi

  Osobně se mi líbí nová Kralická v této podobě:

http://www.bkr.cz/   Jinak mají čeští katolíci od roku cca 2009 konečně českou katolickou bibli - Jeruzalémskou bibli - zpracovanou pod vedením Dominika Duky. (Trvalo jim to jen 2000 let, než našli potřebu přečíst si Písmo v češtině. Jasně slyším výkřiky katolických čtenářů: "To jsou mi ale věci?!") ;-D   Písmo je v situaci jak Harry Potter. Divoké překlady kde koho. A nakonec přijdou mnohá vlastní přepisování a dopisování "příběhu". ;-D

0/0
4.7.2014 15:08

P97a79v50e23l 47O18d62r35a63z73i54l 6274909367530

A to je na tom to kouzelné. Ostatně, tu správnou cestu nenajdete jen v Bibli, tu vám ukáže Bůh, že.

0/0
4.7.2014 16:07
Foto

K78a83t12k23a 71B53o59b48k19o91v20á 8956591429131

A ted se nabizi otazka... Spolehat na Boha,nebo si umet najit vlastni dobrou cestu i bez nej (bez ohledu na to,zda jsem Bibli cetla,ci nikoli) :-)

0/0
4.7.2014 16:26

K79a53r14e81l 19D36r43d79a 6154272377

Jestli tomu rozumím dobře, tak žádná doba temna v Česku neexistovala. Šlo o náš kulturní rozkvět. Od roku 1620 jsme jenom neměli Písmo v češtině. Jezuité sice poskytli vulgátu v češtině, která zde byla v oběhu do 20. století. Ale když si pohraji s překladem slova "vulgáta" vyjde mi něco jako "masově šířený komentář přijatý mermomocí za standardní znění". Což katolíkům vyhovovalo. I když, "masově šířený", na likvidaci klášterních knihoven je fascinující, že 200-300 svazků představovalo v Česku po staletí "vědění a kulturu lidstva". "Nějakou knihu" do 20. století u nás vlastnili jen boháči, Němci a skalní fandové. Což teprve podtrhuje význam Babičky Božky Čechové. Českého Písma se Češi dočkali až s tatíčkem Masarykem a hnutím "Pryč od Říma!". ;-D

  Celé tisícileté kulturní snažení své existence Češi završili Biblí 21, která zpřístupnila Písmo i současným negramotným čtenářům trpícím pixlexií a jejíž jazyková čistota si bere za základ hlášky z filmu "Hele vole, kde mám káru?" ;-D

  Úžasná maturitní otázka. V tom jsou veškeré vědomosti české střední školy. ;-D

  A pak, že v Písmu není správná cesta. A napadá mě, že celý ten český kulturní guláš je o hledání "vlastní dobré cesty" svým vlastním jedinečným a prozíravým rozumem. Nezapomínejme, že jsme patrně jediným národem světa, který podstoupil mnohočetnou převýchovu svých reflexů a instinktů a jsme dík tomu notně vyhozeni z kolejí. Když Čechovi tečou sliny, neznamená to, že sedí nad chutným jídlem, ale že v Moskvě hrají na Rudém náměstí ruskou hymnu. ;-D

  Je to takové hloupé. My nejsme svéprávní k rozhodnutí, na co lze spoléhat.

0/−1
5.7.2014 9:50

J37o60s33e77f 27M55i66k73o45v80e47c 5627922540304

svejk by se mel cist pro vystrahu![>-]

Žižka & Švejk - spolecnost s rucením velmi omezeným

http://www.blisty.cz/art/62997.html;-)

+1/0
4.7.2014 5:25

K11a13r54e96l 66D74r30d69a 6744732857

„Ne, Švejka vám neprodám.

Vy to nečtete jako literaturu, ale jako návod, jak žít !“

Vladimír Renčín ;-D

+1/0
4.7.2014 9:16
Foto

P53e44t51r 49Š32m17e54j25k72a20l 9585670428787

Doporučuji Kámasutru a Stopařova průvodce Galaxií...:-)

+3/0
4.7.2014 0:19

F13r75a39n44t71i66š29e25k 81E23l77i11á71š 6407293615396

Seznam by měl být jednotný pro celou republiku. Doporučuji čtivou četbu. Žádného Švejka, ani Hamleta, žádného nečtivého "klasika", raději kvalitní fantasy. U maturity často studenti podvádí tvrzením, že dílo četli, i když znají pouze výtah z internetu nebo film. Proto by měli číst to, co je může bavit. Většina z nich jsou pologramotní a knihu čtou třeba měsíc.

+2/0
3.7.2014 19:11

F63r13a52n68t22i39š92e40k 24M54o48r38a56v90e54c 8857644872

I fantasy ctu mesic... Neni cas ;)

0/0
3.7.2014 20:05

F70r53a40n40t12i29š34e28k 69E36l54i15á81š 6847523575286

Průměrnou knihu čtu dvě až tři hodiny. Tolik času si denně vždy najdu. Považuju to za svou osobní úchylku.

+1/0
3.7.2014 21:11

M14i38l35a44n 63T98a50n40c52o73š 1765534651858

Taky dávám 4 Dostojevské za den kecko

+2/−1
3.7.2014 22:14

A56n85n74a 41K90o84v32á72ř50o49v86á 9219339149683

To, že vy čtete pomalu, neznamená, že ostatní taky.

+1/0
3.7.2014 23:35
Foto

K48a66t52k14a 42B35o80b35k61o36v89á 8406881709751

Problém je v tom, že se podvádělo, podvádí a podvádět vždycky bude. Je to vpravdě jejich škoda. Tím, že nečtou, přichází o hodně - aspoň z mýho pohledu :-) Co se týká času trávenýho u jedné knížky, je to těžce individuální. Jsem schopná dát šestisetstránkovýho Kinga za dva dny, když malá není doma, a z toho čtu Epochu (časopis) tři týdny a nejsem schopná se prolouskat do konce :-) A to jsem na čtení taky takovej malej úchyl... 

A zase mít v seznamu četby jen fantasy, jakkoli kvalitní, by asi nebylo nejlepší...

0/0
4.7.2014 7:38

R59u50d25o69l67f 58K94l19u20s66a42l 8807654839931

S kostrou souhlasím -- prostě o klasicích se má učit, ale ne je nutit na čtení. Stejně jako dnes nikdo nikoho nenutí poslouchat nějakou hudbu, ať už to znělo jakkoliv, i když je to základ pro celou hudební kulturu dneška.

Současně nevím, jestli fantasy je "to pravé", ale ať si každý vybere, co se mu líbí. V tom je krása umění a literatury ;)

0/0
1.8.2014 2:54

M75i87l27a36n 82T34a20n10c61o53š 1305144491788

Ideálně oboje. Nicméně na chuť dílům z povinné četby jsem přišel až později.

+1/0
3.7.2014 17:28

F63r94a91n82t78i72š37e69k 17E43l11i89á70š 6437923745926

Měl jsem tu výhodu, že jsem dobře četl už od první třídy. Proto jsem rád četl literaturu povinnou i nepovinnou. I dnes čtu denně knihu.

+1/0
3.7.2014 19:13

M98i69l76a42n 24T52a70n44c92o35š 1405254181238

já jsem přečetl opravdu velice hodně knih, nejen v češtině, ale nepovinné četbě jsem přišel na chuť, a to ještě jen některé, až v pozdějším věku. "četl jsem od první třídy" mi přijde jako argument irelevantní

+1/0
3.7.2014 22:16

M37a90g69d41a13l47e88n81a 15M30a48c27h20o91v80á 2443495666678

Já jsem Švejkovi nepřišla na chuť vůbec. Nedávno jsem to zkoušela a zase nic. Ale to je věc osobního vkusu. Myslím, že pokud chtějí děcka naučit číst, měl by se seznam obnovovat a neměli by tam být notoricky známá díla.

0/0
4.7.2014 6:50

M77a37g14d79a11l31e79n48a 22M44a79c12h39o91v34á 2863625786728

Neměla....

0/0
4.7.2014 7:04

J61a71r54m20i86l 71V21e74p34ř60e52k 21S89t90. 5576505454989

Tak tedy: "Švejk? Nebo Hamlet?" Možná oba, že? Ale co se do toho pletou ti příživníci z CERMATU? Ti jsou navíc!

0/0
3.7.2014 17:07

K85a89r39e81l 66D50r69d70a 6504462877

K těm montovnám mám dva příběhy ze života. Známý strojař žije od 68. v Německu (NSR). Živil se strojařinou. Snad čtyřikrát za 20 let jeho firma zkrachovala a musel začínat znovu jinde. Vskutku stabilní, lukrativní a jisté povolání. ;-D

  Mám za domem montovnu německých automobilek. Jeden známý tam nastoupil. Německá firma. Zaměstnanci pěkně pod drilem a dohledem. V Česku ohromná zmetkovitost a reklamace. A jakpak to? Jednoduchá výroba je bezproblémová, rychlá a nese zisk. Takže si jí Němci drží v podobných provozech v Německu. Pokud mají nějaký špek, co je složitý, problémový, nedá se téměř vyrobit v předepsaných parametrech a je s tím tolik komplikací, že se na tom prodělají i kalhoty, šoupnou takovou výrobu do Česka a za vysokou zmetkovitost srážejí Čechům odměny z 1/4 platů než v Německu. ;-D

  Měřeno tímto pohledem, nemám pocit, že háček vězí jen v nedostatku techniků pro zahraniční firmy. Koneckonců, známý - studovaný technik a byl rád, že našel místo v montovně dílů pro auta. Takže s kvalitní matikou jasná perspektiva, kde chlapec skončí. Skutečně má strojařina v "pomocných provozech" perspektivu, aby se na ni vyplatilo masově hrnout české děti? Například ve Škodovce jedou výrobu brigádníci z řad Vietnamců a Ukrajinců. Opravdu chceme tato místa zaplácnout kvalitnějšími českými školenými řemeslníky? ;-)

0/−3
3.7.2014 14:49

J27a66n 93S81a69l92o16m16o81n 4939910391195

Nějak mi uniká logika vašeho příspěvku. Že jsme dovolili aby z nás němci udělali montovnu složitých dílů a ještě nám za to dávali pokuty? Nebo o co vám jde? A co tedy naše děti mají studovat jiného? Mají být višichni ve "veřejnosprávní činnosti", v obchodních školách, nebo co mají vlastně dělat? A jak to souvisí s literaturou?

+1/0
3.7.2014 14:59

K15a23r60e90l 67D21r47d43a 6834512627

Navazuji na Sobotku níže, že neumíme vymýšlet a prodávat nápady. 1) Příklad první, ani v Německu to není snadné. Patrně je to na celé věci to nejobtížnější. 2) Vláda hodlá nahnat české děti do technických oborů na nátlak zahraničních firem. Což znamená změnu preferovaných oborů i maturit. Požadavek zahraničních firem pak v praxi vypadá jak uvádím. Patrně je vysoká poptávka po šikovných technicích pracující za minimální mzdu. To je celé. Jen další snaha jak Česko poškodit.

  Níže se hádáme o Pohlreicha. Co aby Češi raději zaplavili evropské hotely, spíš než Škodovku? Od R-U mají prý Češi buňky ke kariérismu ve státní správě. Čeští Němci tvrdí, aby si Evropa dala na Čechy pozor. No vida! Evropský úředník je post pro české děti jak vyšitý. Atd. ;-D

0/−3
3.7.2014 15:14

D89a87v68i27d 11B70r38u46c42k84n27e18r 5312644449385

Vláda by nejdřív musela přijít s nějakou zcela novou komplexní koncepcí školství, což se nestalo už dobrých 27 let. Verbálním naháněním do technických oborů nic nezmění, řekl bych.

0/0
3.7.2014 15:24

K26a91r97e10l 71D61r36d19a 6784822357

V pondělí to probírali dost podrobně ve večerních zprávách, že vláda chystá opatření od září. Zahraniční firmy chtějí vidět výsledky, údajně hrozí odchodem z Česka. (Nevím kdo to spustil. Bylo by dobré znát pozadí. Babiš?) Má jít o likvidaci oborů, kde studenti končí na pracovních úřadech a nemají uplatnění. Škola bude hodnocena podle zaměstnanosti absolventů. Má jít o podporu technických oborů.

0/0
3.7.2014 15:34

D49a83v82i51d 28B75r19u83c25k93n34e73r 5372484759765

Nemám nejmenší pochybnost, že by ten tlučhuba Chládek dokázal cokoli změnit - ať k lepšímu, nebo horšímu. To je typický vymetač sekretariátů determinovaný tak akorát vlastní sebeprezentací.

Nicméně nejsme jediná země ve vyspělém světě, která trpí jistou nekoncepčností školství. Svět se totiž mění v poslední době tak dynamicky, že na něj školství prostě nestíhá reagovat ani v zemích, které do něj investují víc peněz. Celý profesní život se pohybuji v zahraničních firmách, a mohu Vám potvrdit, že bláboly našich vládních figurek nikoho nezajímají.

Dnes už ani nikoho nezajímá kvalifikace Čechů, v EU je dostatek zemí, v nichž se dají perspektivní pracovníci pro jakoukoli práci s výkonem v Česku najít. Všimněte si např. kolik v Česku přibývá mladých Rumunů a Bulharů.

0/0
3.7.2014 15:40

K27a16r49e12l 26D77r49d22a 6454112847

Zvyšujete mé obavy, že z toho nekouká nic dobrého. Patrně se vláda chystá na velké změny, aniž to po ní kdokoliv chce.

0/0
3.7.2014 15:46

D31a27v36i42d 18B32r86u13c95k58n11e74r 5882544549595

Osobně žádné obavy nemám. Vzdělání v Česku je jedno z nejdostupnějších v na světě. Jeho kvalita je uspokojivá. Stát zajišťuje jednu z nejvyšších gramotností na světě. Čeština je natolik složitý jazyk, že kdo ji zvládá, nemůže mít problém naučit se plynně hovořit, rozumět, psát a komunikovat v jednom až dvou dalších jazycích. Vše lze, a věci tu nestojí skoro nic ve srovnání se zahraničím, kde jsem třeba roky žil.

Je tu jenom děsná lenost. Ale s tím žádný ministr nic neudělá.

Je to prostě jenom v rukách Čechů, zdali zůstanou, a prosadí se, nebo budou ve své vlastní zemi nahrazeni nějakým schopnějším upgradem. Což mimochodem, sečtělí vědí, se tu už také prokazatelně stalo.

+1/0
3.7.2014 15:56

M23i32l66a33n 72T33a84n58c90o71š 1425324331168

bláboly. Hrozné, socialistické. Pouhé školné by lidem usnadnilo studovat to, o co je zájem.

+1/0
3.7.2014 17:31

M43i39l82a74n 34M61i97k67o91j65a14n 2605711809689

To je opravdu, ale opravdu vynikající myšlenka: ..."likvidaci oborů, kde studenti končí na pracovních úřadech a nemají uplatnění. Škola bude hodnocena podle zaměstnanosti absolventů"...

To už mělo být dávno, bylo by těch nezaměstnaných o půl milionů víc, rozšířily by je řady naprosto zbytečných právníků, ekonomů, společenskovědců a podobných zbytečníků.

Hlavní problém je v tom, že tento stát už nemá co světu nabídnout a nemůže ani nic ovlivnit, protože majetkového puče rezignoval na aktivní vytváření předpokladů pro vlastní rozvoj. Český stát je v celosvětovém měřítku zbytečný, naprosto postradatelný a může být rád, že vůbec existuje, není zde (zatím) hladomor a v zimě se ještě topí... 

Výsledek 25-letého budování demokradcie!

0/−1
3.7.2014 17:36

J14a73n 23S70a33l88o98m23o43n 4619580921505

O nás ( o češích) je známo že jsme v C a K monarchii zavedli byrokracii, to je fakt ;-D. Ale máme vlohy i pro technické obory. Co nám moc nikdy nešlo to byl obchod, na ten jsou lepší němci a taky nám nikdy moc nešlo si sami vládnout ;-D. Managment a obchod prostě zvládají němci lépe, technika jim jde také, ale v tom se jim vyrovnáme. Navíc jsme měli nekonvenčnější konstruktéry a projektanty než němci.

+3/0
3.7.2014 16:37
Foto

V82l26a60d53i80m72í51r 67V45o16l78k29o 6970242637749

R^

0/0
3.7.2014 17:33
Foto

V67l67a72d22i77m32í66r 68V18o61l81k54o 6400682417729

dobrý technik nedělá za minimální plat a čeští technici se rozhodně nemají za co stydět. Atypy v ČR dělají zejména proto, že Češi umí použít zdravý rozum. Dělník u pásu se má opravru bídně, ale už obsluha cnc či technik i v takové "nehumání" firmě jako např.  Hyundai (čti hjundéééé;-)...brrr) mluví jinak. Samotného mě to překvapilo (17 let praxe ve výrobním poradenství...prošel jsem desítky firem).

Techniků je málo...knihovníci, ekonomové (nejsou-li špička), či filozofové to fakt nespasí. Já naopak tleskám. Asiati dřou matiku, fyziku a technologie "jak barevní". A my?

+2/0
3.7.2014 17:32

K13a14r27e18l 48D53r16d90a 6174262467

Za vysvědčení mě naše "holky" vzaly do Plzně na Techmanii a do 3D Planetaria. (Nechápu, že to chytlo holky.) Doporučuji rodinám s dětmi, tatínkové si pohrají. ;-D

  Provoz jak v pražské ZOO - parkoviště, jídelna, fajn prostředí. K tomu hala plná fyzikálních exponátů. Vévodí tomu parní lokomotiva. Pak jeden funkční model za druhým - fyzikální kabinet - mechanika, optika, ekologie, zdroje energie, sluneční panely, vodní mechanika. K tomu přednášky z chemie. Dráha na segwaye. Mají tam Černého Entropu. Sportoviště s měřením času, váhy, frekvence... 

  Zařval jsem si do komory, kde mi to hodilo 120 dB. Pohrál jsem si s tepelným čerpadlem. Nechápu optiku, všechny ty spojky, rozptylky... Lze si pohrát s principy 3D. Zahlédl jsem děcko polévané kapalným dusíkem. Pohrál jsem si na klávesách, kde mi osciloskop ukazoval sčítání vln. Vypotil jsem nějaké ty vysokonapěťové výboje, barvičky v různých plynech apod.

  Pak jsme zvládli filmy ve 3D promítané na polokouli. Tak trochu nyní chápu jak hledat souhvězdí a k čemu je to dobré. (Vlasy Bereniky znám z TV, tak ještě do nich píchnout prstem na obloze.) Pak jsme prošli výcvikem astronauta a chvíli se motali nad Zemí kolem raketoplánu. Pytlíky na zvracení v pohotovosti... K tomu je tam skutečné křeslo s prostorovou rotací a plno exponátů z astronomie. 

  Všude plno děcek. Jak na potřebný fígl nějaký špunt přijde, hned školí ostatní. Dobrá "školní pomůcka", zvlášť v Plzni. (Jinak Techmanií je v ČR již víc.) Doporučuji návštěvu.

0/0
4.7.2014 8:54

P38a17v91e13l 90O83d59r68a92z89i30l 6374159927920

Asiati dřou, ale výsledky krom Japonska zatím nic moc.

0/0
4.7.2014 16:09

P84a71v20e69l 23O15d46r47a56z94i20l 6464669287240

To je zase výtrysk, co, Drdo?

+2/0
3.7.2014 15:05

K66a31r69e16l 29D39r11d69a 6784622557

A safra, opět potřebuje génius Odrazil pomoc s pochopením?

0/0
3.7.2014 15:15

P19a71v78e22l 83O89d12r54a59z30i28l 6964559337330

Proč? Vždyť tě chválím.

+1/0
3.7.2014 15:22

D70a53v55i94d 73B22r11u73c75k63n15e45r 5862734549705

Přítel z paneláku na okraji jihomoravského městečka plného obyčejných lidí má prostě silnější, chtěl jste se pochlubit, že

0/0
3.7.2014 15:22

P50a90v59e58l 36O74d76r82a35z56i63l 6734649457120

Nevím, vaše sexuální partnery neznám.

0/0
3.7.2014 15:27

D72a59v95i16d 40B25r32u67c81k95n69e15r 5452304839665

Vracečka přímo bučovická! A neberou za ní body, jako včera....

0/0
3.7.2014 15:31

M67i85l74a56n 55T64a73n74c43o77š 1785224471658

jak pak ta firma funguje, když produkuje zmetky? To je nesmysl. Takhle by rychle zkrachovali

0/0
3.7.2014 17:30

P47a10v21e27l 13S72o36b76o48t40k34a 5670914

A co takhle povinná maturiata z matematiky? A podívejte se na ten ohromný rozdíl v náročnosti maturity z matematiky a z češtiny. Ale budiž, asi pro to máte své důvody:

Povinná maturita z češtiny, ok, chcete mít techniky a lékaře vzdělané v českém jazyku.

Nepovinná maturita z matematiky, ok, nechcete mít národ, který umí logicky myslet.

Nepovinná maturita z angličtiny nebo němčiny - ok, nemáte zájem, aby se lidi domluvili.

Čtvrtinové průměrné mzdy oproti Německu, a rozdíl se stále zvyšuje - ok, to přesně odpovídá strategii předchozich bodů.

Je to všechno o prioritách, jestli tu chcete mít montovny a manuální práci, nebo něco vymýšelet. Ale pak si nestěžujte, že jste žebráci, a že jde v Česku málo lidí na technické obory.

+3/−1
3.7.2014 12:57

P75a39v15e71l 46S15o71b96o15t77k69a 5550264

Pozn. tím rozdílem mezi matikou a češtinou myslím trapně jednoduchou letošní státní matiku a proti tomu komplexní zkoušku z češtiny.

+1/0
3.7.2014 13:00

D93a31v41i95d 47B53r54u44c39k32n14e34r 5122804939415

však také brzy bude.

0/0
3.7.2014 13:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.