Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Desetiletá Islanďanka nedostala pas, protože se jmenuje Harriet

Desetileté islandské dívce jménem Harriet se nečekaně zkomplikovala cesta na prázdniny ve Francii. Úřady jí kvůli jejímu anglickému jménu odmítají vydat pas. Není totiž na seznamu povolených jmen, kterým kontroverzní zákon chrání islandský jazyk a kulturu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55a89n 21P24u15l25e62c 4988867381155

Vypatlaný nacionalismus v praxi. :-/

0/0
30.6.2014 10:25

M25a73r16e97k 76Š81i14m97o20n 2274687768918

Já se naopak přikláním na stranu úřadu. Islandská kultura je stará tisíc let, jejich jazyk se prakticky nezměnil (původní vikingské texty napsané na Islandu jsou dodnes čitelné), ale tu kulturu tvoří jen 320 tisíc lidí, to je ještě o něco míň než Brno. Pokud by tomu chtěli nechat volný průběh, tak jejich islandština zanikne, zaplaví ji anglicismy.

Jestli se ptá  "To nás tady nechtějí?", tak odpověď je "Ano, cizince na Islandu nechtějí". Chceš-li se usadit na Islandu, nauč se islandsky, jez islandská jídla, pij islandský pití, svým dětem dávej islandská jména a na svou původní kulturu co nejrychleji zapomeň. Myslím, že by se Evropa měla inspirovat a ne dávat britské pas každýmu, kdo se na pasovce umí kouknout do objektivu .

Připouštím, že je špatně, že to jméno nejprve jakžtakž prošlo a teď se to hrotí, ale s jejich celkovým pohledem na situaci souhlasím.

+1/−1
28.6.2014 20:10

P87e72t70r 59N32e40d52o91m96a 4836705238

Kdyby se to tykalo vas, tak byste to videl jinak. ta holka uz pas ma a oni ji ho nechreji prodlouzit. to je v rozporu snad se vsim co lidstvo v oblasi lidskych prav prijalo.

+2/0
28.6.2014 23:46

K87a54t48e14ř22i60n28a 44V26a84š46á25k95o27v96á 5291342409565

tak holt jim nemeli to jmeno povolit pri narozeni. Nekomu pas dat a pak tvrdit, ze najednou to nejde, je dost hloupe

0/0
29.6.2014 10:32

M37i31l44o32u27š 51K91n49o64t96e61k 4334763312361

Nejspíš našli způsob, jak se bráni přílivu cizinců. Já jim fandím.

+1/−2
28.6.2014 10:58

P63a93v58e58l 16O15d18r57a56z70i87l 6334439367220

Je to chyba úřadů. Pokud zákon platil před narozením dětí, a podle všeho tomu tak je, tak neměly jména uznat už při narození a ne deset let poté. Když vám ouřada nesprávně povolí postavit barák, taky vám ho pak nemůžou jen tak zbourat.

http://eng.innanrikisraduneyti.is/laws-and-regulations/english/personal-names/

+4/0
28.6.2014 8:38

M55a72r71e53k 24Š84i65m19o25n 2864697678788

Ty to vidíš českým pohledem. Na Islandu řekneš, že se nějak jmenuješ a žádné papíry k tomu nepotřebuješ. V matrice byli zapsaní pod jmény  Stúlka a Drengur, což ale nejsou skutečná jména.

0/0
28.6.2014 19:58

K78a28t32e23ř48i73n90a 43V35a74š80á50k32o23v85á 5741552639675

coz je ovsem chyba matriky, pokud to tam tak jde, neni problem jim tak vydat i pas. Pokud to nejde, nemeli to delat. Ty dve veci si protireci.

0/0
29.6.2014 10:33

M15a38r84e16k 60Š14i77m22o78n 2374487438288

Ano, zřejmě byl první pas vydán protiprávně.

0/0
30.6.2014 0:30

P44a49v78e76l 51O64d20r94a61z31i21l 6464959727720

Nevím, jak jste na to přišel, islandský zákon říká něco úplně jiného.

0/0
29.6.2014 10:47
Foto

D61a52v32i50d 41M15a10t72ě50j43ů 2255612437958

Socialni inzenyri jsou postrachem kazde spolecnosti. V CR jich je bohuzel take na muj vkus az moc :-(

+3/0
28.6.2014 8:26

P78a64v96e36l 47O32d86r73a17z97i14l 6984569207760

Vzhledem k absolutně jinému systému jmen a oslovování na Islandu to má racionální základ.

0/−2
28.6.2014 8:39
Foto

D63a93v23i18d 15M48a26t84ě26j91ů 2865392487158

A jaky? To by me fakt zajimalo.

+1/0
28.6.2014 9:03

P36a18v48e57l 60O64d51r56a49z69i34l 6504739777250

Něco si o tom přečtěte.

0/0
29.6.2014 10:45

P51e36t16r 53N62e72d79o31m48a 4356905408

Je to cele pitomost. Je to omezovani osobni svobody a navic je to v rozporu s ustavou i tou islandskou a i ta ma klauzuli o rovnosti obcanu. Coz zde evidentne neplati. Zakon nesmyslne zamenuje narodnost a obcanstvi a navic ho urednici uplatnuji retroaktivne.

0/0
28.6.2014 9:34

L47u21k20á54š 44K57r34a12u70s 4958591977580

Ano souhlasim. Při neexistenci prijmeni v nasem slova smyslu by potom potomci onoho Duncana nosili přidomek Duncanson resp. Duncandottir a to nektere islandske vlastence drazdi uz ted

0/0
28.6.2014 11:20

P21e21t47r 72N48ě79m96e51č16e10k 1502594332943

Dobrá parta magorů.

+1/0
28.6.2014 8:09

M51a62r37t27i19n 35V73o21j19á37č59e79k 9152268528227

tam se jim asi moc abdulláhů nerodí;-D;-D

+1/0
28.6.2014 7:26

J79i40n55d54ř14i61c68h 82H74a85n21z43a94l14í19k 9143846346396

Mě by zajímalo co by na to řekla taková Doughertyová...

+1/0
28.6.2014 7:21

P59e18t67r 42N87e32d47o10m37a 4456875108

to je presne !

0/0
28.6.2014 23:47

M90i35c63h87a69l 28B76ř49e47z11i68n43a 7435484610773

Zákonodarci celého světa by měli spáchat hromadnou rituální sebevraždu uhlasováním...

+5/−1
28.6.2014 7:04

S24t32a50n75i30s91l22a61v 71R72o23s66e80c23k67ý 9545399971219

Nicméně zákon je zákon

+2/−4
28.6.2014 6:11

S51t68a50n30i43s66l56a89v 22R16o98s97e54c82k84ý 9325239221479

A který se má vědomě porušovat?

0/0
28.6.2014 8:42

S33t70a43n50i35s97l55a63v 81R66o86s10e87c14k50ý 9505359541819

Ještě že se nejmenuje Aisha,,,,

+1/−1
28.6.2014 6:10

Š29t41e62f44a32n 49F64r72i24č21a 7972388453416

Varovný příklad nacionalismu, který nás bohužel obklopuje na každém kroku. Nebo jen příklad bezmezně hloupého a příliš snaživého úředníčka?

+5/−8
28.6.2014 2:51

P27a60v86l79a 35S10k93l45e20n92á17ř55o29v97á 7199494412

Ubližuje to snad někomu? Na tohle měli rodiče pomyslet dřív, nebo ať ji vezmou na matriku a nechají ji přejmenovat.

+5/−9
28.6.2014 2:54

Š94t64e56f13a90n 96F17r44i97č12a 7632258833986

Proč by to měli dělat? Kvůli náckovi na radnici? To dítě již jednou přece na matrice identitu dostalo.

+9/−6
28.6.2014 3:00

L60u85b83o60m89i92r 92K73u89b63a33t 4577733461290

Evidentně ale v rozporu se zákonem. Vždyť ani tady to vpodstatě není zas tak odlišné. Taky nenechají rodiče pojmenovat děti zcela libovolně. A to i přesto, že to je již výrazně volnější než dřív. A různé formy jazykových zákonů fungují prakticky všude. Vždyť jednou z podmínek získání občanství prakticky jakékoliv země na světě je právě znalost jazyka. Také to považujete za nacismus?

+7/−5
28.6.2014 3:20

K43a37t98e15r86i92n20a 55M72a66t70t29h74e57w86s 3124184785611

Ano, v CR takovy zakon take je, ale u deti ze smisenych manzelstvi se bezne dovoluji jmena bezna v zemi puvodu rodice/rodicu.

+5/−2
28.6.2014 6:16

K16a25r52e38l 78D13v30o26ř90á39k 3727407607

Pane vsude ve svete nejsou nasi pravdolaskari !

+1/−2
28.6.2014 6:41

L22u96b73o80m52i47r 41K28u82b26a46t 4257113511210

Každá země si to může udělat posvém. Takže pokud na Islandu lidé chtějí, aby každý měl místní jméno, tak proč ne? Je to jen jejich věc a já jim to schvaluju. Stejně jako jsem pro to, aby se v ČR konečně sjednotilo přechylování. Buď striktně u všech podle dokladů, nebo striktně u všech podle českého pravopisu. Ne aby se používalo u jasných cizinců přechylování a pár vypatlaných aktivistických feministek trvalo na nepřechylování jejich jména.

+1/−1
28.6.2014 11:38

K74a90t40e10ř56i51n44a 50V28a84š70á36k82o72v92á 5631422929405

jasne, sedite doma a jste chlap, takze holt nevite, co to muze zpusobit, kdyz za hranicemi pro uredniky jsou to ruzna prijmeni.

Tam sedi vam podobny, ktery rika, ze  holt bud maji stejne prijmeni a jsou manzele (pribuzni)  nebo holt maji smulu.

co je vam vlastne do toho a proc potrebujete mit vsechno podle sablony ?

0/0
29.6.2014 10:37

M68a62r59e23k 31Š65i41m29o86n 2414357908628

Kvůli tomu, že chtějí žít na Islanďanu a Islanďané chtějí, aby s nimi žili jen Islanďané. Je nutné se tedy Islanďanem nejprve stát, aby Vás respektovaly i úřady.

0/0
28.6.2014 20:21

K12a77t15e26r47i42n40a 13M69a62t32t61h67e76w15s 3454204335811

A ono nekomu ublizuje, ze maji britska jmena, jeste navic, kdyz jeden z rodicu je brit?

+6/−2
28.6.2014 6:14

M81a18r21e51k 22Š41i27m77o90n 2204247628868

Ano. Ubližuje to islandskému jazyku a kultuře.

0/0
28.6.2014 21:02
Foto

M58a78r72t80i93n 86P47a94v60l98í64č91e95k 7890681969631

Nás že obklopuje nacionalismus? Já spíš vidím, že nás obklopuje multikulti a národní identita pomalu mizí.

+3/−1
28.6.2014 6:25

M24a51r30e12k 18Š79i93m66o62n 2144157248618

Jiné varovné příklady multikulturní tolerance a ustupování se sebezničujícími následky nás obklopují na jiných místech. Na útok nožem v Angli odpoví vláda zákazem nožů všem. Jako by zákaz vraždit někdy někomu zabránil vraždit. Polovina novorozených chlapců v Angli má jméno odvozené od Muhamad. Když mají přistěhovalci demonstraci, provolávají hesla jako "Mrtvý Angličan, dobrý Angličan" nebo "Smrt Británii".

Kdybyste měl doma kamaráda, kterému poskytnete azyl, protože se doma pohádal s manželkou, a on by začal křičet "Smrt Fričovi", jak dlouho by tam u Vás asi bydlel?

+1/0
28.6.2014 20:19

J22a58n 48M69a74j19z96n41e64r 6252452448868

Nechápu, proč tolik křiku od místních diskutérů. Už vůbec nechápu, proč si stěžuje onen Brit - ten zákon jistě existoval dávno předtím, než na Island přišel. Proč tedy leze do země, jejíž zákon mu vadí a evidentně je nechtěl respektovat? 

Jakmile je tady diskuze o Arabech, mají všichni plný huby keců, že mají respektovat zákony dané země, ať už jde o Česko, Německo nebo Nizozemsko, a pokud jde o Island, tak je tu najednou humanismus. Zákon jako každý jiný, pokud se mu to nelíbí, neměl se do dané země stěhovat. Je úplně jedno jestli jde o zákon ohledně jmen nebo ohledně nošení burek.

+16/−3
28.6.2014 2:00

Š56t21e86f29a45n 37F19r93i55č98a 7212658563696

Asi jste přehlédl, že již dříve jejich jméno bylo uznáno. Zřejmě je mají zapsané v rodném listu, matrice atd. Pod tím jménem řádně žijí dlouhodobě. Spíše bych řekl, že ten pohled, který úředník uplatnil, by se měl nanejvýš používat u nově narozených.

+3/−5
28.6.2014 2:57
Foto

M91a86r36t33i42n 88P46a46v51l43í56č29e93k 7860661819851

To vy jste přehlédl, že žádná uznaná jména neměla, v rodných listech měla jen syn a dcera. Děcka se narodila na Islandu, tak se měli rodiče řídit tamním zákonem. Asi si mysleli, že jim to projde, když už jim je deset. Do té doby zřejmě žádné oficiální dokumenty pro děti nepotřebovali, jinak by to museli řešit dřív.

+3/−1
28.6.2014 6:35

P15e65t73r 92N46e55d75o84m69a 4866525288

Ale houby. Ona pas uz ma, ale konci ji platnost a urady ji nechreji platnost prodlouzit. Asi a zrejme jen placate nesmyly. Blbci jsou proste vsudypritomni a jsou i na Islandu.

0/0
28.6.2014 23:02

M12a49r58e19k 62Š37i48m77o87n 2214117968208

Pod tím jménem dlouhodobě žili, tím jménem jim říkali asi i ve škole, ale nevěděli, že ty jména jsou vlastně nelegální, mohli se s nimi již přistěhovat. Před úřady tyhle jména ale neměli, v matrice je napsáno "Chlapec" a "Dívka". 

Vůbec netušíme, co proběhlo na matrice v den, kdy je pan otec poprvé přihlašoval - úředník ho přesvědčoval, že anglické jméno je nepřípustné, on žádné islandské jméno nesdělil, možná naštvaně odešel, úředník zapsal jména "Dívka" a "Chlapec", které se zřejmě používá pro děti, u kterých rodiče jméno dosud nesdělili. Chyba je, že to úřad neřešil tolik let, ale povinnost sdělit jméno je povinností rodiče, povinností úřady nejspíš není k tomu rodiče vyzývat.

Musel vědět, že to jméno nevyřešil lege artis a že z toho budou problémy, a teď dělá překvapeného

0/0
28.6.2014 20:32

K44a84t87e17r25i16n88a 26M34a60t89t95h98e49w80s 3574574285581

Pokud jim to chteli urednici zatrhnout, tak to meli udelat pri vydavani rodneho listu, ktery bezesporu existuje. Tak se to deje v CR. V deseti letech, uz je skoro pozde, ne?

+1/−1
28.6.2014 6:18
Foto

J44a33n 13Č23e98r26m58á46k 4799648225277

ale oni jim to zatrhli... V dosavadních papírech měli výjímku. jsou psány pouze jako "chlapec" a "děvče"... Nejsou tam uvedena jména...

+3/0
28.6.2014 6:59

M14a43r90t61i37n 15J52i48r68o98u20s42e27k 7936655835298

Nepříjemné. Nicméně, občanství asi mají. To statisíce lidí v pobaltských zemích takové štěstí, mít občanství své země,nemají. Ani jejich děti, co se tam narodily. A to jen kvůli tomu, že mají "nesprávnou" národnost.

+1/−4
28.6.2014 1:42

P56e73t68r 93N37o59v24o11t13n39y 3489802739352

Pátá kolona Moskvy,

0/−1
28.6.2014 2:42

P21a69v23l33a 30S33k82l23e24n73á76ř35o38v78á 7929784582

Ať se přihlásí ke správné národnosti, nebo se můžou odstěhovat tam, kde jim občanství dají.

+2/−2
28.6.2014 2:55

M47i40c95h57a32l 45M96r62a95z59i16k 6537817784960

Obcanstvi mit mohou, ale nechteji, nechteji se ucit mistni jazyk, tak maji smulu. I u nas v CR musite udelat zkouzky z cestiny abyste dostal obcanstvi - tato podminka plati temer ve vsech zemich sveta uplne stejne... zjistete si fakta nez zacnete plkat...

+1/−2
28.6.2014 5:49

K83a96t20e59r33i69n80a 83M60a72t59t54h30e60w33s 3844324195601

Ne tak uplne. Moje dite ma obcanstvi CR, a cesky neumi.

0/−3
28.6.2014 6:20
Foto

M89a42r43t38i63n 46P77a36v67l37í33č17e69k 7910961379541

Vy jste ale češka, ne? Pro vaše děti platí trochu jiná pravidla než pro přistěhovalce.

+2/0
28.6.2014 6:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.