Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chládek: K maturitě půjde méně lidí, propadlíci nás stojí 2,6 miliardy

Čtyřletá výuka studentů, kteří letos neuspěli u maturit, přijde stát na přibližně 2,6 miliardy korun. Po pátečním jednání s děkany pedagogických fakult to uvedl ministr školství Marcel Chládek. Podle něj je potřeba počet maturantů snížit. Pomoci k tomu má zavedení jednotných přijímaček na střední školy i úprava učebních oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I37v14a 47S59m14u32t83n61á 9380971216612

Cestička k domovu

Karel Václav Rais

 

 

Cestička k domovu

známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné.   Douška a šalvěje kolem ní voní, nikde se nechodí tak jako po ní.   A kdybych na světě bůhví kam zašel, tu cestu k domovu vždycky bych našel.   A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.     (Z křišťálové studánky)

0/0
1.7.2014 13:26

J47i35ř79í 89R78o22d 7244748800360

Navrhuji, aby studenti, kteří školu nedokončí, finančně přispěli na náklady studia, které do nich stát vynaložil.  Nezájem studentů o získání kvalitních znalostí je do nebe volající a výplývá z toho, že je studium u nás zdarma! Například v "komunistické" Číně je téměř všechno studium placené a jak si tamní studenti studia váží!

0/−1
29.6.2014 18:07

P71a12v30e47l 94O96d76r23a55z70i73l 6434309537250

No, tomu se obecně říká školné ;-)

0/0
30.6.2014 8:44

M47a97r61t78i36n 18R98a95m 9231924381712

Pokud si student nesedne k papíru a nespočítá naprosto sám spousty příkladů, může mít pedagog sebemodernější motody výuky a bude to na nic! Výklad, počítání pod vedením kantora a procvičení - to je nejlepší metoda!

0/−1
29.6.2014 15:16

V11a91š13e74k 83Ř61í32h21a 2133413308622

Zajímalo by mně kolik z těch co propadli u matematiky bylo z gymnázia a kolik z odborných středních škol. Protože zatím co u jazyka se toto velice dobře zneužívá pro dehonestaci odborných škol, viz poslední vyjádření ministra školství, u matematických výsledků se vše zobecňuje. Přitom  mechanika pro 1 a 2 ročníky SPŠ počítá s matematikou na daleko vyšší úrovni než je na všeobecných gymnáziích.

Podle mého je hlavním problémem ve školství skutečnost, že je řízeno hlavně humanitně vzdělávanými lidmi a matematici jsou zde v značné menšině. Přitom si nikdo neuvědomuje že pro naše hospodářství jsou třeba více statici, kteří nám zaručí, že nám nebudou padat mosty, než překladatelé, kteří dokáží jen obecně překládat konstatování, že most spadl.

0/0
29.6.2014 13:48

F43r11a43n47t91i64š15e56k 57E68l98i36á81š 6747763445936

Matematika se po staletí učí jediným způsobem. Student samostatně počítá zadané příklady. Nikdy nebude existovat nějaká moderní metoda, která by žákům pomohla. Vliv na výsledky z matematiky nemá jakákoli módní metoda výuky. Pomohlo by zrušení kalkulaček.

+3/−2
28.6.2014 13:48

A31n50n80a 13T48v51a54r77ů70ž68k46o90v91á 4361946295578

Máte pravdu. Matematické myšlení je vrozené, stejně jako třeba hudební předpoklady.  Domnívám se, že na školách humanitárního typu ani není potřeba znalost vyšší matematiky. Určitě se bez ní neobejdou ti, kteří studují technické obory.

+1/0
28.6.2014 13:54

O73t93a65k94a79r 55S46t16e95i45n54e15r 8843342501451

R^ Tak. Místo toho ti naši pseudointelektuálové chtějí mít matematiku jako poviný mat. předmět.

0/−1
28.6.2014 14:52

J35a95r36o41m72í61r 96K93r95á47l 4850439864219

Čímž zákonitě musí snížit nároky na úroveň učňáků s maturitou.  Takže třeba na SPŠE, strojárně a pod.  se u maturit ubere odborný předmět a nahradí matematikou na úrovni druháku. :-/

0/0
28.6.2014 15:20

M76i16l10a86n 54D29v70o98ř64á55k 7112573117447

Jestliže někdo není schopen dát matiku na úrovni maturity (nemusí jít vůbec o diferenciální počet) tak mu v myšlení něco chybí (možná byť jen selský rozum) A to něco bude chybět pro každý obor. Rozhodně povinná maturita pro všechny na úrovni školy, na které se dělá (ne ten státní paskvil, kterému se gymnazista směje už v prváku a učeň nestihá) Po generace ji měl povinnou každý a kde jsem byly v testech ještě po revoluci - a kam jsme se dostali a ještě řítíme nyní po vyjádření Buzkové - na ní zrovna bylo vidět, že jí kus v tom myšlení chybí.

+2/−1
28.6.2014 20:42

M57i42c26h62a61l 65M51i89l68l33e31r 9426302149962

Jak resi matematiku na maturitni urovni jine staty:

Spousta povolani a univerzitnich kursu pozaduje NEJAKY ZAKLAD z matematiky a formalni vysledek ze zkousky, ale uznavaji, ze ne vsechny potrebuji matematiku na nejvyssi urovni.

Maturitni matematika tam byla rozdelena do nekolika stupnu, lisicich se osnovami a obtiznosti. V podminkach prijmu na univerzitu nebo do povolani se potom uverejni, ktery maturitni stupen je pozadovan jako minimum. a zadatel uvadi  KTEROU matematiku absolvoval.

U protinozcu neni matematika u maturity povinny predmet. Kdo ale vi, ze ji bude potrebovat pro vybrany kurs/ povolani, ma na vyber 3 stupne - Further Mathematics (zakladni maturitni matematika), prostredni Matematicke Metody a nejtezsi je Specializovana Matematika. Metody a Spec maji v osnovach napr. diferencialni pocet a Spec samozrejme dalsi matematicke "delikacie". Univerzitni prijem se dela az po maturitach (statnich) a jeji vysledky (celkovy pocet bodu = umisteni v percentilach, vyber maturitnich predmetu a bodove hodnoceni jednotlivych predmetu) jsou rozhodujicim cinitelem. Studenti, kteri se chteji dostat na univerzitu, bezne delaji maturitu z alespon 5 predmetu a mnozi zvoli povolene maximum 6 predmetu. To jim umoznuje podle individualni potreby maturovat ze skupin pribuznych predmetu: 2 ruzne matematiky + 2 prirodni vedy / spec + met + IT+ ucetnictvi/  Spec + Met + chem + fyz / bio +chem /  chem + fyz + bio /  bio + chem + psychol. / dej + zem + cizi jazyk / 2 cizi jazyky + literatura / IT + ucetnictvi + fur. mat. ......atd.

Inzenyrske obory pozaduji jako absolutni minimum dobry vysledek z  Metod (ekv. vasim jednickam a dvojkam), strojarina, stavarina apod dobry vysledek ze Specializovane a davaji bonus pri prijmu, kdyz kandidati maji i Metody, proto hodne kandidatu na tyto obory dela maturu ze Spec + Metod.

Obory, ktere predpokladaji pouze urcitou zakladni matematickou uroven se spokoji, kdyz kandidat udela maturu z Further Maths.

0/0
29.6.2014 6:07

P84a58v98e30l 61O57d42r38a77z34i62l 6904169357360

To je zbytečně složité, stačí, aby byla jedna zkouška. Kdo vyřeší jenom základní příklady, tak dostane trojku, kdo i pokročilé, tak dvojku a kdo všechny, tak za jedna. Nevidím důvod to komplikovat. Mít maturitu není právo a za jedna už vůbec ne.

0/0
30.6.2014 8:47

J75a27r59o49m92í61r 88K53r26á34l 4590219634199

Ono to tak dříve bývalo.  Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ (a to se z ní ani nematurovalo) a například na zdravotce jen to nejnutnější.  Průmyslovky a specializované školy by měly klást důraz hlavně na odborné předměty a ev. jazyky.

+2/−1
28.6.2014 15:18

M27i31c96h38a78l 60M57i26l97l12e24r 9956832839342

"Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ" Kdy?

Co ja pamatuji, inzenyrske smery VS si neustale stezovaly, ze absolventi prumyslovek maji nizsi uroven v matematice, nez absolventi strednich skol gymnasijniho typu.

0/0
28.6.2014 21:53

V82a40š87e98k 62Ř96í93h65a 2133533578912

přelom 80 a 90 tých let. Ostatně naší SPŠ šlo hodně lidí na matfyz.

+1/0
29.6.2014 13:52

A96n20d76r44e33a 81N26o24v25á 8454691186955

a to já mám tedy opačnou zkušenost. Studenti ze SPŠ měli na VŠ poměrně velký problém s matematikou, zatímco gymnazisté zase měli zásadní problém s odborností.

+1/0
29.6.2014 14:07

P57a24v68e43l 50O89d47r91a68z42i98l 6764799747200

Za nás měli studenti ze SPŠ problémy s matematikou i odborností, ono totiž odbornosti založená na středoškolské matematice nestačí, stručně a nepřesně - na SŠ se naučíte, jak to funguje, na VŠ PROČ to tak funguje.

0/0
30.6.2014 8:46

M63i33c12h71a75l 17M10i33l10l91e46r 9616602119172

tohle byla take zkusenost moji generaceR^

0/0
30.6.2014 13:10

O67t25a52k38a53r 11S46t50e44i19n16e11r 8593272181111

Ovšem pan ministr to vidí tak, že učitelé matematiky půjdou na školení. Ještě nedávno platilo, že student se má sám vzdělávat, sám chtít a učitel mu je jenom zprostředkovatel vědění. Učitel látku vysvětlí, ukáže vzorové příklady a aplikovat na další příklady to musí student sám. Pokud není zfetovanej, tak by to takto mělo jít.

+2/0
28.6.2014 14:56

J33o15s46e48f 14Š80l45o15u34f 1809177688201

No já jsem na vysoké slýchal jenom : "student je tady proto, aby sám studoval, my tady nejsme žádná nalejvárna" !!

0/0
30.6.2014 17:11

M50i97c10h40a17l 40N90o18v63á32k 4805197322641

Hlavně potřebujeme školství, které produkuje nezaměstnatelné lidi v minimálním množství. Pokud někdo propadne u maturity, ale je schopen nalézt si práci a být přínosný, nevidím v tom žádný problém.

+1/−1
28.6.2014 12:21

M49i73c38h59a36l 95M70i29l21l71e91r 9476752649432

kdyz nekdo nema na rozumne vysledky u maturity predpoklady, proc by mel mermomoci chodit k maturite? Pokud je schopen najit si praci a byt prinosny, jak pises, usetri sobe cas a statu penize, kdyz se nebude o maturitu pokouset a zacne hledat zamestnani driv, nez az po nekolika neuspesnych pokusech o maturitu.

+1/0
28.6.2014 13:19

J74a98r65o13m59í86r 10K69r42á95l 4810269334709

A není lepší, když to ve druháku vzdá a raději se vyučí ?  Dobrých řemeslníků je stále nedostatek.

0/0
28.6.2014 15:22

E23d50u13a49r19d 74Ř87e10z33n70í80k 7799445290886

nechal bych to na nich. Takto shora (na)řízené věci jsou často k ničemu.

0/0
28.6.2014 23:12

D52a59l87i71b55o98r 86R65o97z37s28y89p86a38l 7880933986889

Dokud budou střední školy placeny podle počtu žáků, nic se nezmění. Kvůli penězům nechají i ty nejslabší prolézt až k maturitě.

+4/0
28.6.2014 10:21

J12o86s10e78f 96D72r25d34a 6100209642796

S tím jen souhlas, právě systém peněz pro školu podle počtu žáků má vliv na konečné výsledky. Je to systém "užitečných blbců", kteří prolézají z ročníku do ročníku i za cenu třeba opravných zkoušek a ve finále je učitel nepusí k maturitě, aby mu neudělali problém. V takový žák splnil svůj účel. Škola na něj dostávala po celou dobu peníze...

0/0
30.6.2014 10:52
Foto

D88a15v29i35d 22M17a38t65ě44j98ů 2675502257838

Od stredni skoly vyse by melo byt zavedeno skolne spolu s moznosti pujcek pro studenty. Stat pak nebude muset v takove mire dotovat stredni a vysoke skolstvi a studenti budou ve vyberu skoly a v samotnemu studiu zodpovednejsi.

+1/−4
28.6.2014 10:10

J20a47r69o20m45í41r 90K85r44á40l 4850649594199

A paradoxně budou moci studovat i ti, co na dnešní státní školy nemají.

+1/−1
28.6.2014 12:00

J73a81r83o62m64í87r 71K47r10á80l 4180629804919

Anno, zkuste se nad tím zamyslet.  Dnes stojí VŠ "zdarma" cca 6-8 tisíc měsíčně.   Pokud by si nemajetný, ale nadaný student vzal výhodnou půjčku, může studovat a pak jí během několika let splatit.  Dobrý konstruktér dva roky po škole si může dovolit platit 8 tisíc měsíčně splátku, když má o dest víc, než maturant.  Samozřejmě to neplatí u všelijakých pofideních humanitních oborů, ale tam zpravidla ti nadaní nechodí.

0/−1
28.6.2014 15:26

Č60e46s52t11m20í56r 57P40u24n62č50o54c43h56á24ř 1434899812317

A socky makat hned od základky.

0/0
28.6.2014 12:52

Č72e16s35t35m85í65r 62P28u31n74č31o19c64h32á37ř 1144529782487

Ostatně nemělo by se i tam zavést školné?

0/0
28.6.2014 12:53

A22n57n97a 27T34v53a48r12ů47ž26k14o53v66á 4741716985708

Potom dítě, které bude mít mozek nositele Nobelovy ceny, ale bude z chdé rodiny, do školy nepůjde, ale tí z bohatých rodin, kteří budou blbí jak pantok tam budou. Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší. Všichni absolventi VŠ nemají takové příjmy, aby mohli platit vysoké dluhy. Nebrat na střední školy žáky, kteří ukončí ZŠ se čtyřkami a velkým počtem trojek, to je řešení. Stejně i při vstupu na VŠ. Ti, kteří na střední mají 3 a 4, stejně nepůjdou na technické obory. A všelijakých psychologů, manažerů a podobných nesmyslů už teď jsou mezi nezaměstnanými tisíce.

0/0
28.6.2014 13:50

J86a40r27o75m34í89r 93K21r91á86l 4280459784339

Naopak.  méně majetní rodiče si dnes nemohou dovolit platit studia na VŠ "zdarma".  Pokud by byly studentské půjčky, už by to zvládli.  A nadaný student nepůjde na nějaký pochybný obor, ze kterého může jít jen ke kase v marketu.

0/0
28.6.2014 15:28

M85i38c47h12a81l 59M57i36l17l60e22r 9246262839582

"Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší"

Neni pravda, naopak skolne je zavadeno vic a vic, castky zvysovany. Jakmile stat zavede skolne, "zvykne si " na tento rijem a tezko se ho vzdava. Studentum nezbyva nez vzit si pujcku, nebo prijmout statni system splaceni studentskeho dluhu (v nekterych statech splatky na nizky urok a jenom az absolvent dosahne urcite vyse prijmu.)

Jinak souhlas, ze kdo nema urcitou pozadovanou uroven (pod prijatelny limit), nemel by byt na SS prijat.

0/0
28.6.2014 22:00

E27d65u96a57r65d 15Ř80e91z18n94í81k 7729365390416

je to přesně naopak. Správně nastavená půjčka umožní studovat opravdu těm, kteří chtějí a kteří na to mají

0/0
28.6.2014 23:13

O56t24a28k80a35r 29S80t46e33i95n87e37r 8813892671721

Voni jsou hlava Matějů. Největší problémy jsou ve školách soukromých, které si studující platí. A protože ta škola potřebuje jeho peníze, tak ho nikdy nevyhodí. A tak vystudují i ti co nemají schopnosti, ale jejichž rodiče mají peníze. Maturita a diplom dnes nemají hodnotu. Kéž by vámi Matějů operoval takto vyštudovaný medik slepák. Tak to bych vám přál.

0/0
29.6.2014 8:28

J76i79ř93í 17R38o11d 7784808750300

Souhlasím s panem Matějů. Školné(alespoň částečné) a na druhou stranu sleva na něm pro nadané studenty s dobrým prospěchem. Není jiná cesta. Školství zdarma pro všechny je ekonomický nesmysl!

0/0
29.6.2014 18:12

J32o66s20e72f 64Š75l62o80u31f 1809667118651

Žádná sleva pro "nadané studenty", pro všechny stejně! Půjčky na školné (kladu důraz na školné !!!) pro všechny, kteří si o ně zažádají, od zvláštní (státní, ne komerční) banky, s úrokem 1 až 1,5 %.

0/0
30.6.2014 17:24
Foto

R20o41m18a92n 64S36v15o23b10o59d58a 7462493850273

Chládku..ty amatére, tys asi propadal každý rok...podívej se kolem sebe a vyber si libovolného korupcí prolezlého poslance,exposlance,ministra,exministra,soudně stíhané politiky,pochybné premiéry,expremiéry tzv.lobbisty např. Janoušek a spol.nabídni slušnou protislužbu a peníze máš i v hotovosti...protože v této republice platí...čím blbější tím vlivnější...

+3/0
28.6.2014 9:33

O53t52a60k23a66r 85S25t71e15i36n86e51r 8953222921501

Pokud takový Nečas může být učitelem na VŠ, tak jsou zbytečné vškeré diskuze. Tento kapitalistický stát je na dně.

+5/−3
28.6.2014 7:41

J60a19r42o64m64í88r 23K73r55á46l 4590629624319

Vás někdy učil, nebo jen tak žvaníte ?

+4/−2
28.6.2014 8:47

J71a43r27o25m48í75r 47K92r64á95l 4730329764919

Karle, pokud ho znáte osobně, pak přidejte svůj názor místo trapného minusu. :-)

0/0
28.6.2014 12:01

J31a77r36o57m62í46r 53K97r34á17l 4670879864719

Takže se konečně vracíme k osvědčené praxi, že student, který není schopen absolvovat studium, má včas odejít ?  No, konečně !

+11/−1
28.6.2014 7:29

J10a92r40o78m22í52r 73K65r79á62l 4930769124849

Anno, než dáte minus, zkuste se zamyslet nad tím, co jsem napsal. ;-D

+1/0
28.6.2014 15:30

F71r49a98n68t24i90š95e63k 24K80o35v15a67l 2354886293896

A kolik nás stojí poslanci a výsledek?????????A co učí ve škole jak vše překrucujete??Nebo si poslanci myslí že od počítače jim vyroste obilí a bude k jídlu.

+1/−1
28.6.2014 7:11

J40i18ř58í 15H92u95m79p91o97l78í77k 4134707776101

a Chládek k maturitě půjde kdy??;-D

0/−2
28.6.2014 6:29
Foto

J51a76n 94C49a45b28a88l 8284563180964

A co prostě ty lidi tu školu nejdřív zaplatit a když jí dodělají, tak nějak odměnit. A nemusí to být třebas finanční odměna, ale zajištěné pracovní místo, kde předtím student úspěšně dodělal work placement?

+1/−3
28.6.2014 4:25

P75a63v40e26l 68K96ř53í72ž 8747851700759

Tyto myšlenky vedou k dalším a to by se asi mnoha lidem nelíbilo. Zajistit pracovní místo po absolvování školy znamená přijmout pouze tolik žáků, kolik je pracovních míst. A to sebou nese další důsledky jako povinnost na držené místo nastoupit a podobně...

+4/0
28.6.2014 5:17

O22t43a16k71a44r 97S96t83e45i77n64e36r 8673832221331

To znamení zrušit některé školy, převážně soukromé.

+3/0
28.6.2014 7:42

R50a94d89i69m 86P46o86l81á25š44e47k 9606443729339

Ty myšlenky vedou k podpoře takové kariéry, kdy jen částečně a obecně vyškolený a vyučený nejdřív začne pracovat a teprve potom, po roce nebo i klidně po 10 letech, když s jistotou zjistí, co za odborné předmět\y potřebuje, tak začne studovat.

Takové školství by bylo mnohem úspornější a cílenější, ale bohužel v našem prostředí by to ztroskotalo na lenosti lidí, po nějakém roce v práci by se většina Evropanů už nedokázala vrátit do školy a učit se. A na odporu úředníků a politiků, protože by tak podstatně klesla papírová vzdělanost společnosti. I na odporu školské kliky, protože by tak mnoho lidí živících se relativně jernoduchou a snadnou pedagogikou základního vzdělání muselo přestoupit na nejistou a mnohem složitější pedagogiku kariérního vzdělávání. Nebo se živit něčím jiným než učením.

+1/−1
28.6.2014 7:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.