Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek: K maturitě půjde méně lidí, propadlíci nás stojí 2,6 miliardy

Čtyřletá výuka studentů, kteří letos neuspěli u maturit, přijde stát na přibližně 2,6 miliardy korun. Po pátečním jednání s děkany pedagogických fakult to uvedl ministr školství Marcel Chládek. Podle něj je potřeba počet maturantů snížit. Pomoci k tomu má zavedení jednotných přijímaček na střední školy i úprava učebních oborů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I38v57a 11S46m69u94t25n65á 9250841796492

Cestička k domovu

Karel Václav Rais

 

 

Cestička k domovu

známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné.   Douška a šalvěje kolem ní voní, nikde se nechodí tak jako po ní.   A kdybych na světě bůhví kam zašel, tu cestu k domovu vždycky bych našel.   A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.     (Z křišťálové studánky)

0/0
1.7.2014 13:26

J66i24ř50í 24R50o31d 7704118740870

Navrhuji, aby studenti, kteří školu nedokončí, finančně přispěli na náklady studia, které do nich stát vynaložil.  Nezájem studentů o získání kvalitních znalostí je do nebe volající a výplývá z toho, že je studium u nás zdarma! Například v "komunistické" Číně je téměř všechno studium placené a jak si tamní studenti studia váží!

0/−1
29.6.2014 18:07

P35a64v60e75l 10O14d38r14a95z45i32l 6524199607480

No, tomu se obecně říká školné ;-)

0/0
30.6.2014 8:44

M28a61r65t18i22n 25R24a59m 9231294631482

Pokud si student nesedne k papíru a nespočítá naprosto sám spousty příkladů, může mít pedagog sebemodernější motody výuky a bude to na nic! Výklad, počítání pod vedením kantora a procvičení - to je nejlepší metoda!

0/−1
29.6.2014 15:16

V38a13š90e62k 91Ř25í49h31a 2453853928942

Zajímalo by mně kolik z těch co propadli u matematiky bylo z gymnázia a kolik z odborných středních škol. Protože zatím co u jazyka se toto velice dobře zneužívá pro dehonestaci odborných škol, viz poslední vyjádření ministra školství, u matematických výsledků se vše zobecňuje. Přitom  mechanika pro 1 a 2 ročníky SPŠ počítá s matematikou na daleko vyšší úrovni než je na všeobecných gymnáziích.

Podle mého je hlavním problémem ve školství skutečnost, že je řízeno hlavně humanitně vzdělávanými lidmi a matematici jsou zde v značné menšině. Přitom si nikdo neuvědomuje že pro naše hospodářství jsou třeba více statici, kteří nám zaručí, že nám nebudou padat mosty, než překladatelé, kteří dokáží jen obecně překládat konstatování, že most spadl.

0/0
29.6.2014 13:48

F21r36a21n88t44i27š24e14k 89E74l31i68á14š 6917623725216

Matematika se po staletí učí jediným způsobem. Student samostatně počítá zadané příklady. Nikdy nebude existovat nějaká moderní metoda, která by žákům pomohla. Vliv na výsledky z matematiky nemá jakákoli módní metoda výuky. Pomohlo by zrušení kalkulaček.

+3/−2
28.6.2014 13:48

A15n47n56a 45T65v10a11r15ů81ž39k36o69v38á 4131416675698

Máte pravdu. Matematické myšlení je vrozené, stejně jako třeba hudební předpoklady.  Domnívám se, že na školách humanitárního typu ani není potřeba znalost vyšší matematiky. Určitě se bez ní neobejdou ti, kteří studují technické obory.

+1/0
28.6.2014 13:54

O96t84a13k35a25r 94S14t58e57i62n80e31r 8583102621751

R^ Tak. Místo toho ti naši pseudointelektuálové chtějí mít matematiku jako poviný mat. předmět.

0/−1
28.6.2014 14:52

J20a40r48o45m58í55r 36K20r82á62l 4870869444619

Čímž zákonitě musí snížit nároky na úroveň učňáků s maturitou.  Takže třeba na SPŠE, strojárně a pod.  se u maturit ubere odborný předmět a nahradí matematikou na úrovni druháku. :-/

0/0
28.6.2014 15:20

M71i88l11a43n 93D76v68o84ř89á51k 7512853177467

Jestliže někdo není schopen dát matiku na úrovni maturity (nemusí jít vůbec o diferenciální počet) tak mu v myšlení něco chybí (možná byť jen selský rozum) A to něco bude chybět pro každý obor. Rozhodně povinná maturita pro všechny na úrovni školy, na které se dělá (ne ten státní paskvil, kterému se gymnazista směje už v prváku a učeň nestihá) Po generace ji měl povinnou každý a kde jsem byly v testech ještě po revoluci - a kam jsme se dostali a ještě řítíme nyní po vyjádření Buzkové - na ní zrovna bylo vidět, že jí kus v tom myšlení chybí.

+2/−1
28.6.2014 20:42

M29i83c33h38a72l 92M28i71l92l31e21r 9516572929512

Jak resi matematiku na maturitni urovni jine staty:

Spousta povolani a univerzitnich kursu pozaduje NEJAKY ZAKLAD z matematiky a formalni vysledek ze zkousky, ale uznavaji, ze ne vsechny potrebuji matematiku na nejvyssi urovni.

Maturitni matematika tam byla rozdelena do nekolika stupnu, lisicich se osnovami a obtiznosti. V podminkach prijmu na univerzitu nebo do povolani se potom uverejni, ktery maturitni stupen je pozadovan jako minimum. a zadatel uvadi  KTEROU matematiku absolvoval.

U protinozcu neni matematika u maturity povinny predmet. Kdo ale vi, ze ji bude potrebovat pro vybrany kurs/ povolani, ma na vyber 3 stupne - Further Mathematics (zakladni maturitni matematika), prostredni Matematicke Metody a nejtezsi je Specializovana Matematika. Metody a Spec maji v osnovach napr. diferencialni pocet a Spec samozrejme dalsi matematicke "delikacie". Univerzitni prijem se dela az po maturitach (statnich) a jeji vysledky (celkovy pocet bodu = umisteni v percentilach, vyber maturitnich predmetu a bodove hodnoceni jednotlivych predmetu) jsou rozhodujicim cinitelem. Studenti, kteri se chteji dostat na univerzitu, bezne delaji maturitu z alespon 5 predmetu a mnozi zvoli povolene maximum 6 predmetu. To jim umoznuje podle individualni potreby maturovat ze skupin pribuznych predmetu: 2 ruzne matematiky + 2 prirodni vedy / spec + met + IT+ ucetnictvi/  Spec + Met + chem + fyz / bio +chem /  chem + fyz + bio /  bio + chem + psychol. / dej + zem + cizi jazyk / 2 cizi jazyky + literatura / IT + ucetnictvi + fur. mat. ......atd.

Inzenyrske obory pozaduji jako absolutni minimum dobry vysledek z  Metod (ekv. vasim jednickam a dvojkam), strojarina, stavarina apod dobry vysledek ze Specializovane a davaji bonus pri prijmu, kdyz kandidati maji i Metody, proto hodne kandidatu na tyto obory dela maturu ze Spec + Metod.

Obory, ktere predpokladaji pouze urcitou zakladni matematickou uroven se spokoji, kdyz kandidat udela maturu z Further Maths.

0/0
29.6.2014 6:07

P61a17v27e24l 95O90d90r30a24z16i85l 6174349507950

To je zbytečně složité, stačí, aby byla jedna zkouška. Kdo vyřeší jenom základní příklady, tak dostane trojku, kdo i pokročilé, tak dvojku a kdo všechny, tak za jedna. Nevidím důvod to komplikovat. Mít maturitu není právo a za jedna už vůbec ne.

0/0
30.6.2014 8:47

J93a72r47o89m90í98r 38K58r23á51l 4420109954789

Ono to tak dříve bývalo.  Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ (a to se z ní ani nematurovalo) a například na zdravotce jen to nejnutnější.  Průmyslovky a specializované školy by měly klást důraz hlavně na odborné předměty a ev. jazyky.

+2/−1
28.6.2014 15:18

M32i51c28h74a43l 37M44i34l71l21e55r 9376622199322

"Na průmyslovkách matematika na úrovni dnešní VŠ" Kdy?

Co ja pamatuji, inzenyrske smery VS si neustale stezovaly, ze absolventi prumyslovek maji nizsi uroven v matematice, nez absolventi strednich skol gymnasijniho typu.

0/0
28.6.2014 21:53

V86a84š92e30k 95Ř37í48h14a 2673123518322

přelom 80 a 90 tých let. Ostatně naší SPŠ šlo hodně lidí na matfyz.

+1/0
29.6.2014 13:52

A57n13d71r62e90a 94N51o90v63á 8674411896235

a to já mám tedy opačnou zkušenost. Studenti ze SPŠ měli na VŠ poměrně velký problém s matematikou, zatímco gymnazisté zase měli zásadní problém s odborností.

+1/0
29.6.2014 14:07

P61a68v10e36l 43O62d46r29a35z36i65l 6494789107500

Za nás měli studenti ze SPŠ problémy s matematikou i odborností, ono totiž odbornosti založená na středoškolské matematice nestačí, stručně a nepřesně - na SŠ se naučíte, jak to funguje, na VŠ PROČ to tak funguje.

0/0
30.6.2014 8:46

M83i47c59h72a91l 14M85i30l10l57e64r 9426212279682

tohle byla take zkusenost moji generaceR^

0/0
30.6.2014 13:10

O29t53a12k17a43r 67S47t76e34i49n15e13r 8313762151231

Ovšem pan ministr to vidí tak, že učitelé matematiky půjdou na školení. Ještě nedávno platilo, že student se má sám vzdělávat, sám chtít a učitel mu je jenom zprostředkovatel vědění. Učitel látku vysvětlí, ukáže vzorové příklady a aplikovat na další příklady to musí student sám. Pokud není zfetovanej, tak by to takto mělo jít.

+2/0
28.6.2014 14:56

J21o93s10e16f 26Š17l67o97u18f 1749487988771

No já jsem na vysoké slýchal jenom : "student je tady proto, aby sám studoval, my tady nejsme žádná nalejvárna" !!

0/0
30.6.2014 17:11

M78i30c34h12a66l 16N21o46v70á65k 4815457692351

Hlavně potřebujeme školství, které produkuje nezaměstnatelné lidi v minimálním množství. Pokud někdo propadne u maturity, ale je schopen nalézt si práci a být přínosný, nevidím v tom žádný problém.

+1/−1
28.6.2014 12:21

M33i86c11h64a53l 93M44i52l47l20e21r 9516212849142

kdyz nekdo nema na rozumne vysledky u maturity predpoklady, proc by mel mermomoci chodit k maturite? Pokud je schopen najit si praci a byt prinosny, jak pises, usetri sobe cas a statu penize, kdyz se nebude o maturitu pokouset a zacne hledat zamestnani driv, nez az po nekolika neuspesnych pokusech o maturitu.

+1/0
28.6.2014 13:19

J97a68r29o48m97í54r 28K79r11á63l 4690939754509

A není lepší, když to ve druháku vzdá a raději se vyučí ?  Dobrých řemeslníků je stále nedostatek.

0/0
28.6.2014 15:22

E38d28u69a55r81d 44Ř21e17z20n94í15k 7439355810236

nechal bych to na nich. Takto shora (na)řízené věci jsou často k ničemu.

0/0
28.6.2014 23:12

D89a25l94i36b42o71r 96R62o96z70s79y14p16a10l 7100823106689

Dokud budou střední školy placeny podle počtu žáků, nic se nezmění. Kvůli penězům nechají i ty nejslabší prolézt až k maturitě.

+4/0
28.6.2014 10:21

J12o19s91e50f 94D39r50d92a 6900589342426

S tím jen souhlas, právě systém peněz pro školu podle počtu žáků má vliv na konečné výsledky. Je to systém "užitečných blbců", kteří prolézají z ročníku do ročníku i za cenu třeba opravných zkoušek a ve finále je učitel nepusí k maturitě, aby mu neudělali problém. V takový žák splnil svůj účel. Škola na něj dostávala po celou dobu peníze...

0/0
30.6.2014 10:52
Foto

D64a29v46i65d 20M48a74t67ě43j77ů 2415652727848

Od stredni skoly vyse by melo byt zavedeno skolne spolu s moznosti pujcek pro studenty. Stat pak nebude muset v takove mire dotovat stredni a vysoke skolstvi a studenti budou ve vyberu skoly a v samotnemu studiu zodpovednejsi.

+1/−4
28.6.2014 10:10

J11a40r14o17m19í21r 15K74r33á72l 4300499294649

A paradoxně budou moci studovat i ti, co na dnešní státní školy nemají.

+1/−1
28.6.2014 12:00

J84a49r80o48m37í64r 16K60r66á49l 4890619174429

Anno, zkuste se nad tím zamyslet.  Dnes stojí VŠ "zdarma" cca 6-8 tisíc měsíčně.   Pokud by si nemajetný, ale nadaný student vzal výhodnou půjčku, může studovat a pak jí během několika let splatit.  Dobrý konstruktér dva roky po škole si může dovolit platit 8 tisíc měsíčně splátku, když má o dest víc, než maturant.  Samozřejmě to neplatí u všelijakých pofideních humanitních oborů, ale tam zpravidla ti nadaní nechodí.

0/−1
28.6.2014 15:26

Č35e33s77t36m77í20r 38P20u87n82č48o22c37h88á94ř 1734449692287

A socky makat hned od základky.

0/0
28.6.2014 12:52

Č20e81s92t95m91í37r 17P77u49n72č63o27c57h13á72ř 1494989942937

Ostatně nemělo by se i tam zavést školné?

0/0
28.6.2014 12:53

A71n18n35a 74T60v97a98r24ů36ž26k65o92v15á 4291426965598

Potom dítě, které bude mít mozek nositele Nobelovy ceny, ale bude z chdé rodiny, do školy nepůjde, ale tí z bohatých rodin, kteří budou blbí jak pantok tam budou. Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší. Všichni absolventi VŠ nemají takové příjmy, aby mohli platit vysoké dluhy. Nebrat na střední školy žáky, kteří ukončí ZŠ se čtyřkami a velkým počtem trojek, to je řešení. Stejně i při vstupu na VŠ. Ti, kteří na střední mají 3 a 4, stejně nepůjdou na technické obory. A všelijakých psychologů, manažerů a podobných nesmyslů už teď jsou mezi nezaměstnanými tisíce.

0/0
28.6.2014 13:50

J41a36r84o98m69í42r 88K46r34á64l 4900189644499

Naopak.  méně majetní rodiče si dnes nemohou dovolit platit studia na VŠ "zdarma".  Pokud by byly studentské půjčky, už by to zvládli.  A nadaný student nepůjde na nějaký pochybný obor, ze kterého může jít jen ke kase v marketu.

0/0
28.6.2014 15:28

M94i78c50h97a20l 83M16i42l97l92e22r 9806612839782

"Státy, které školné na VŠ mají, už je pomalu ruší"

Neni pravda, naopak skolne je zavadeno vic a vic, castky zvysovany. Jakmile stat zavede skolne, "zvykne si " na tento rijem a tezko se ho vzdava. Studentum nezbyva nez vzit si pujcku, nebo prijmout statni system splaceni studentskeho dluhu (v nekterych statech splatky na nizky urok a jenom az absolvent dosahne urcite vyse prijmu.)

Jinak souhlas, ze kdo nema urcitou pozadovanou uroven (pod prijatelny limit), nemel by byt na SS prijat.

0/0
28.6.2014 22:00

E58d97u24a16r22d 18Ř71e19z94n11í75k 7469385350426

je to přesně naopak. Správně nastavená půjčka umožní studovat opravdu těm, kteří chtějí a kteří na to mají

0/0
28.6.2014 23:13

O18t16a71k76a69r 24S63t30e32i22n53e97r 8383902851881

Voni jsou hlava Matějů. Největší problémy jsou ve školách soukromých, které si studující platí. A protože ta škola potřebuje jeho peníze, tak ho nikdy nevyhodí. A tak vystudují i ti co nemají schopnosti, ale jejichž rodiče mají peníze. Maturita a diplom dnes nemají hodnotu. Kéž by vámi Matějů operoval takto vyštudovaný medik slepák. Tak to bych vám přál.

0/0
29.6.2014 8:28

J80i14ř66í 75R66o75d 7124528410320

Souhlasím s panem Matějů. Školné(alespoň částečné) a na druhou stranu sleva na něm pro nadané studenty s dobrým prospěchem. Není jiná cesta. Školství zdarma pro všechny je ekonomický nesmysl!

0/0
29.6.2014 18:12

J68o55s95e43f 47Š77l17o65u84f 1169187838241

Žádná sleva pro "nadané studenty", pro všechny stejně! Půjčky na školné (kladu důraz na školné !!!) pro všechny, kteří si o ně zažádají, od zvláštní (státní, ne komerční) banky, s úrokem 1 až 1,5 %.

0/0
30.6.2014 17:24
Foto

R64o93m76a91n 92S67v19o43b27o18d22a 7942413700593

Chládku..ty amatére, tys asi propadal každý rok...podívej se kolem sebe a vyber si libovolného korupcí prolezlého poslance,exposlance,ministra,exministra,soudně stíhané politiky,pochybné premiéry,expremiéry tzv.lobbisty např. Janoušek a spol.nabídni slušnou protislužbu a peníze máš i v hotovosti...protože v této republice platí...čím blbější tím vlivnější...

+3/0
28.6.2014 9:33

O74t41a13k29a45r 46S55t18e34i87n74e74r 8903712161781

Pokud takový Nečas může být učitelem na VŠ, tak jsou zbytečné vškeré diskuze. Tento kapitalistický stát je na dně.

+5/−3
28.6.2014 7:41

J79a95r89o12m80í89r 82K18r83á31l 4880509464829

Vás někdy učil, nebo jen tak žvaníte ?

+4/−2
28.6.2014 8:47

J48a15r17o56m89í52r 12K88r48á76l 4180859524149

Karle, pokud ho znáte osobně, pak přidejte svůj názor místo trapného minusu. :-)

0/0
28.6.2014 12:01

J28a91r28o70m21í39r 42K98r50á67l 4770849574949

Takže se konečně vracíme k osvědčené praxi, že student, který není schopen absolvovat studium, má včas odejít ?  No, konečně !

+11/−1
28.6.2014 7:29

J44a23r57o14m70í50r 49K69r67á43l 4810629764899

Anno, než dáte minus, zkuste se zamyslet nad tím, co jsem napsal. ;-D

+1/0
28.6.2014 15:30

F56r23a93n93t47i78š89e90k 12K27o39v17a50l 2484636483786

A kolik nás stojí poslanci a výsledek?????????A co učí ve škole jak vše překrucujete??Nebo si poslanci myslí že od počítače jim vyroste obilí a bude k jídlu.

+1/−1
28.6.2014 7:11

J15i94ř16í 54H34u29m13p24o11l63í58k 4334847886571

a Chládek k maturitě půjde kdy??;-D

0/−2
28.6.2014 6:29
Foto

J61a51n 51C37a73b82a46l 8784153520214

A co prostě ty lidi tu školu nejdřív zaplatit a když jí dodělají, tak nějak odměnit. A nemusí to být třebas finanční odměna, ale zajištěné pracovní místo, kde předtím student úspěšně dodělal work placement?

+1/−3
28.6.2014 4:25

P40a74v63e10l 10K15ř28í63ž 8757671690459

Tyto myšlenky vedou k dalším a to by se asi mnoha lidem nelíbilo. Zajistit pracovní místo po absolvování školy znamená přijmout pouze tolik žáků, kolik je pracovních míst. A to sebou nese další důsledky jako povinnost na držené místo nastoupit a podobně...

+4/0
28.6.2014 5:17

O31t92a89k79a45r 24S40t66e27i37n80e54r 8973952351741

To znamení zrušit některé školy, převážně soukromé.

+3/0
28.6.2014 7:42

R94a67d26i11m 11P23o88l38á60š10e63k 9526153309229

Ty myšlenky vedou k podpoře takové kariéry, kdy jen částečně a obecně vyškolený a vyučený nejdřív začne pracovat a teprve potom, po roce nebo i klidně po 10 letech, když s jistotou zjistí, co za odborné předmět\y potřebuje, tak začne studovat.

Takové školství by bylo mnohem úspornější a cílenější, ale bohužel v našem prostředí by to ztroskotalo na lenosti lidí, po nějakém roce v práci by se většina Evropanů už nedokázala vrátit do školy a učit se. A na odporu úředníků a politiků, protože by tak podstatně klesla papírová vzdělanost společnosti. I na odporu školské kliky, protože by tak mnoho lidí živících se relativně jernoduchou a snadnou pedagogikou základního vzdělání muselo přestoupit na nejistou a mnohem složitější pedagogiku kariérního vzdělávání. Nebo se živit něčím jiným než učením.

+1/−1
28.6.2014 7:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.