Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žákům s věkem klesá motivace. Každý čtvrtý se bojí zeptat učitele

Čeští žáci s přibývajícím věkem ztrácí některé znalosti i motivaci se učit. Vyplývá to z výsledků testování zhruba 20 tisíc čtvrťáků, osmáků a studentů středních škol, které provedla Česká školní inspekce. Čtvrtina z nich také v dotazníků přiznala, že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P35e11t12r 80Š75m65e52j85k23a37l 9385850918207

když A - ... že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí....

tak    B - jaké jsou všechny důvody toho, že se bojí...:-)

0/0
17.6.2014 15:22

J30i56ř39í 16U55h16e69r95e97k 2748188727248

Určitě se nejedná o strach a malou  motivaci.Jednoduše to mají na háku a háží na to bobek.

0/0
17.6.2014 9:15
Foto

B65r88o96n78i41s58l20a53v 69G74a56b44r68y88š 2632609281

Ano, znám to z vlastní zkušenosti. Studenti měli v mém předmětu vypracovat semestrální práci. Jen dva lidi z 15 za mnou přišli, jestli je jejich vize správná a jestli mohou pokračovat. Ostatním jsem to prostě vrátil, protože práce neodpovídala požadavkům v méně případech po obsahové, ve více případech po formální stránce. Měli na to 2,5 měsíce.

0/0
16.6.2014 23:02

R24o77b36e43r24t 31P45r17a13ž72á59k 4388136365720

Nevím jestli se BÁLI zeptat, spíš bych řekl, že to měli na háku.

0/0
16.6.2014 23:07

P13a50v85e95l 25O58d96r36a81z66i59l 6804819707850

Hehe, mě odevzdali protokol z měření, kterej obšlehli z minulé skupiny a ani se nenamáhali (!) změnit naměřený hodnoty.

0/0
17.6.2014 12:36
Foto

B26r16o44n79i59s40l45a80v 51G67a61b70r38y85š 2592259651

Předpokládám, že jste jim to nevzal a museli to vypracovávat znovu. :-)

0/0
17.6.2014 12:42

P47a83v41e28l 13O66d45r68a27z50i54l 6754639497630

Poradil jsem se s garantem kursu a řekl, že to vyřídí, takže jim promluvil do duše :-(

0/0
17.6.2014 15:34

P45a26v55e52l 92H33o75u42s66k68a 3441385630878

A řekl jste jim, že normální postup je za vámi přijít a zhruba v jakém termínu?

0/0
17.6.2014 17:18
Foto

B67r49o31n50i93s42l96a39v 67G23a48b98r20y42š 2882909151

A proč bych jim to neměl říkat? Tak špatný pedagog zase nejsem. Na každé hodině jsem se jich ptal, jestli mají k tématu nějakou otázku, jestli jim něco dělá problém, jestli chtějí s něčím poradit. Nic. Myslím, že jsem jim vycházel vstříc až moc. Termíny na odevzdání stejně jako zadání bylo řízeno systémem na internetu.

0/0
17.6.2014 22:35

F86r28a97n34t21i40š16e31k 42E71l51i73á58š 6677383805806

Nevím o tom, že by dnes existovali žáci, kteří se bojí učitele na něco zeptat. Ty doby už dávno minuly. S věkem roste lenost žáků a jejich chuť si hrát s elektronickými hračkami, tablety a podobně. Někteří lidé se naivně domnívají, že s užíváním počítačů roste schopnost studenta se vzdělávat.

+1/0
16.6.2014 21:24

Z59d10e33n35ě69k 16O65r15š58u41l13í92k 1225430527742

jojo je to tak....bez těhle elektronických nesmyslů nejdou ani wc.nagelované makovice ve kterých mnohdy nic není...o holkách ani nemluvit...jsou ale i vyjímky.čestné a je jich málo..

0/0
17.6.2014 9:06

Z63d56e20n64ě62k 55O19r24š28u60l70í54k 1655190547202

No moc tomu nevěřím...když jsou schopni natáčet učitele na mobily tak nevěřím tomu že se neumí či dokonce bojí zeptat.vždyť s jejich drzostí nejdále dojdeš ne?

+1/0
16.6.2014 19:58

P27a39v82e87l 67H78o26u21s42k29a 3621975120388

Žáci jsou často demotivováni hlavně ze strany ostatních spolužáků, kteří na ty, co najdou odvahu zeptat se, hledí jako na šprty. A když je ještě navíc při té otázce zostudí i učitel, tak si hodně dobře a rychle zapamatují, že ptát se na cokoli se nevyplácí.

+9/−1
16.6.2014 19:03

Z30d37e97n97ě93k 21O28r26š27u13l90í18k 1165190457202

tohle jsem nikdy nezažil, že by učitel zostudil žáka při dotazu.člověče co jste studoval a hlavně kde?

+2/0
16.6.2014 20:00

J49a48r85o92m74í81r 60K64r17á84l 4390979324439

Já také ne.  Asi tu školu před léty brali vážněji a zodpovědněji jak studenti, tak kantoři.

0/0
16.6.2014 21:36

P92a21v21e89l 40O42d55r66a25z43i91l 6114229797960

Tak učitelé jsou také lidé a někdy pěkní lempli a tudíž, když se ptá žák na něco, co sami nevědí, mohou reagovat i nevhodně.

0/0
17.6.2014 12:36

H58a72n17a 75F31o78r23m21a19n62o47v76á 5431900198

Jestli se žák bojí učitele na něco zeptat, asi to nebude chyba žáka. Jestli se žák bojí, že za svůj dotaz, že něčemu nerozumí bude trestán, tak je chyba v učiteli.

Jestli se žák nemá zájem učitele zeptat, tak těžko lze vinit učitele.

Vzpomínám na svou učitelku matiky na průmyslovce a srovnávám jí dnes po 20ti letech kdy zas chodím do školy, se svou učitelkou matiky na VŠ. Nebe a dudy.

Zatímco té první nebylo radno se i při výkladu nové látky vůbec na něco zeptat, tak téhle učitelky je možno se zeptat kdykoliv a obdivuju její nesmírné úsilí jak látku správně a srozumitelně pro všechny vysvětlit. Jednou řekla, že jí baví učit. Je skvělá. U zkoušky je u ní nutné prokázat, že látce rozumíme, jinak nelze projít. Nekompromisně. Ale prolomila moji zakořeněnou nechuť k matematice.

+4/0
16.6.2014 18:47

F80r29a93n82t19i78š96e26k 78E12l63i81á33š 6527103735696

Tu zakořeněnou nechuť jste prolomila sama svou pílí. Matematika vyžaduje samostatnou práci, jako sportovní trénink. Hodiny a hodiny samostatného počítání. Tak to funguje už po staletí a bude to fungovat i nadále.

+2/0
16.6.2014 21:27

J79a66n 57P22a32v32e11l63k78a 3987111364911

Zapomínáte na 3. stranu.

0/0
16.6.2014 22:00

V65ě22r75a 16B62e72n17o38v69á 9279610553

České děti by si měly vzít příklad z vietnamských šprtů,ty mají motivaci a nehledají příčinu, proč neznají. Pokud se žák nezeptá učitele, potom nemá zájem nebo neví zhola nic o učivu. Ale doučování doma - to snad jen vyjímečně.

+2/−1
16.6.2014 18:47

P38a72v66e95l 89H68o19u88s76k95a 3751435950578

"Nevědět zhola nic o učivu" je hodně nafukovací kategorie, dá se tím reagovat prakticky na jakýkoli dotaz.

+1/0
16.6.2014 18:58

F95r92a28n40t79i94š88e85k 46E51l16i27á88š 6377663415206

Šprtání je důležité pro rozvoj paměti. Ta, na rozdíl od logického myšlení, rozvíjet jde.

+1/0
16.6.2014 21:30

P48e94t65r 93P58o43k67o88r40n91ý 4472245682453

snad výjimečně ;-)

0/0
16.6.2014 21:43
Foto

P41a19v14e75l 24P19o39k47o66r66n51ý 2366244890722

Dříve žáci a studenti toho znali více i při horších učebních pomůckách, měli motivaci. Dnes žáci a studenti spoléhají na to, že můžou zůstat u rodičů.

Problém je třeba v tom, že žák se ptá na zlomky na střední škole a má je znát ze základní školy. A druhý problém je, že učitel řekne, že příště budou navazovat na zlomky a žák se diví, že by se měl něco doučit, vždyť chodí do školy, tak ho to mají naučit. Studenti pak jaksi nechápou, že není možné opakovat donekonečna pořád to samé, počínaje učivem ze základní školy, učitelé mají osnovy, které vycházejí třeba ze znalosti zlomků, a na opakování učiva základní školy není čas. Dříve bylo doučování (kondice), kdo z těch, co neumí třeba ty zlomky, si zaplatí doučování? Spíše očekává zázrak v nějakých učebních pomůckách a logice, že škola ho to má přece naučit, aniž on pro to cokoliv udělá.

+6/0
16.6.2014 18:34

P78a81v32e45l 85H37o47u40s63k46a 3581605500498

A co kdyby se hodiny rovnou zrušily a každý se to naučil sám? To by bylo mnohem efektivnější než zabíjet čas pořváváním "tohle máš už umět".

0/−2
16.6.2014 18:38
Foto

P12a51v70e76l 16P73o17k84o60r52n31ý 2806114370982

Já píšu o něčem jiném, že není možné opakovat pořád stejnou výuku, tedy to, co se učilo na základní škole se musí student střední školy opravdu doučit sám. Na střední škole s učí úplně něco jiného a tomu se mají věnovat hodiny..

0/0
16.6.2014 19:37

P51a32v29e77l 26H60o20u25s78k82a 3181925770498

Tak dobře, řekněme, že se žák zeptá na něco, co měl umět už ze základky. Co by měl učitel teda udělat, zdrbat ho, že to má už dávno umět?

0/−1
16.6.2014 21:07

F39r64a57n87t97i64š25e80k 59E17l25i64á92š 6307783235146

Učitel na střední škole nemívá často čas opakovat s obtížně vzdělatelnými studenty látku základní školy

+1/0
16.6.2014 21:34

J35a20r41o22m24í39r 82K34r87á90l 4350919924979

Ano.  Na střední škole se samosebou rozumí, že žák zná učivo ZŠ.  Pokud ne, nemá na střední co dělat.  Nelze zdržovat ostatní žáky tím, že se bude suplovat ZŠ.

+2/0
16.6.2014 21:38

J80a39n 45P31a86v73e91l12k71a 3827701714211

Pak přijde do zaměstnání a diví se, že se tam musí pracovat a šéf nic dvakrát neopakuje.

0/0
16.6.2014 22:03

Z62d61e66n88ě45k 65O77r81š82u46l37í24k 1355730637192

tak to jo.už tak jsme dost hloupej národ.a už vidím jak se učí doma?dobrej vtip...;-D

0/0
16.6.2014 20:01

R72a88d88e65k 19P44r34o57c98h91á49z21k32a 2473579518

Nesouhlasím, je to pořád stejné :-)

+1/0
16.6.2014 19:17

P52a27v30e71l 30H11o89u35s24k26a 3961925180168

Já jsem se zeptat nebál, ale když mě podesáté poslal do p*dele, tak jsem si řekl, že tudy asi cesta nepovede... :-P

+1/−2
16.6.2014 18:34

J60a98r38o91m97í93r 81K16r11á28l 4360199894529

No, možná z toho časem vyrostete, až vyjdete ze ZŠ. :-)

0/0
16.6.2014 18:52

P25a66v58e45l 87H85o71u17s53k90a 3871715980628

Myslíte, že pak už se bát budu?

0/0
16.6.2014 18:55

J50a92r46o41m49í92r 40K49r82á40l 4480639684459

To ne, ale možná se budete ptát k věci. ;-)

+1/0
16.6.2014 19:13

P25a12v45e21l 21H46o19u57s66k61a 3141325440538

"Ptát se k věci", další nafukovací pořekadlo ;-D

0/−1
16.6.2014 21:04

J55a47r13o36m93í28r 64K18r80á93l 4680959214759

Nevím, jak dnes, ale dříve se předpokládalo, že stačí vysvětlit jednou a komu to nestačilo, musel holt víc máknout doma.

+1/0
16.6.2014 21:41

P83a28v95e33l 26H35o90u50s54k76a 3591625520918

Jak už jsem psal, to je pak výhodnější studovat všechno doma, neztratí se tak zbytečně zabitý čas.

0/0
17.6.2014 17:15

V35l84a36d27i57m86í93r 45K36u21n69č49a 4806173312519

Žákům s věkem klesá motivace a stoupá pohlavní pud ....

0/0
16.6.2014 17:54

R52a24d34e43k 73P47r65o80c16h18á61z14k91a 2363759408

Jj, proto bývaly dřív chlapecké a dívčí třídy zvlášť. Navíc jsou v jednom období holky intelektuálně napřed, ale později je kluci doženou. Míchat to do jedné třídy je blbost.

0/0
16.6.2014 17:56

P75e71t82r 95V66i51n47t34r80l47í91k 3836624751

částečnou odpovědnost nesou i rodiče, ti by měli dítě motivovat, učit se s ním způsobem, který je pro dítě hrou a baví ho atd... a nejdůležitější bude mít i dobrého kvalitního učitele

+1/0
16.6.2014 17:50

R54a83d29e13k 33P45r38o18c28h86á28z55k21a 2493349898

Já se nedivím. Viděl jsem to na vlastních dětech (nakonec raději soukromá škola pro všechny) a vidím i na dětech příbuzných, které ke mě občas pošlou, abych jim pomohl s matikou nebo fyzikou. Mnoho učitelů, možná dokonce většina, vůbec nevidí nic špatného na tom, že se mají děti učit nazpaměť zbytečnosti, místo toho, aby si procvičovaly dovednosti :-) Pak se stane to, že dítě zoufale přemýšlí, jestli má násobit tlak teplotou nebo to celé dělit objemem, protože vůbec netuší, jaký že fyzikální děj to vlastně počítá :-P A když se zeptá, učitel mu jen odsekne, že si má najít vzoreček a dosadit do něj :-)

+14/0
16.6.2014 17:43

J52a98n 45N38o73v18á34k 6344834

Jak nevíš, kde leží Zanzibar, tak nemůžeš v životě uspět. .-)

0/0
16.6.2014 17:45

R11a75d98e62k 35P55r80o27c39h63á77z83k87a 2133409128

Pravda, pravda. Už beru slepou mapu a jdu to trénovat!

+1/0
16.6.2014 17:47

P67e53t94r 76M21a39c97h98á90l94e92k 7485346116456

Byl jste v hodině na hospitaci a viděl jste, jak učitel odsekl něco o vzorečku? Nebo máte ty nejlepší a jediné informace od svých děcek?

+3/0
16.6.2014 17:48

R59a93d29e32k 68P38r55o91c41h47á37z80k84a 2563159648

Tohle nebylo od mého děcka. Ale uvěřil jsem tomu, když jsem viděl jak děvče švihá vzorečky jako když bičem práská, ale když dostane vyřešit velmi jednoduchou úlohu, je totálně vedle. A myslím si, že když jsem jí to dokázal vysvětlit během chvíle já, že to měl studovaný učitel dokázat taky a líp :-) Samozřejmě můj názor není založený na tomto jediném pozorování.

+2/0
16.6.2014 17:54

J95a14n 35N15o64v38á57k 6724704

Moje sestřenice je úča na druhém stupni. U kafíčka doma vymýšlí pomsty pro ty žáky, které nemá ráda. Nikdy jsem od ní neslyšel otázku "jak je motivovat?".

Ona nikde nebyla, nic nezažila, nic neumí. Vede strašně nudný život, ona je nudná. Vždycky měla samé jedničky a pajdák s červeným diplomem. Má ráda jen stejné šprty (opakovače, básničkáře). 

Já vím, jeden příklad, ale podobných jsem potkal dost (nejhorší byli na základce a pak doktoranti).

+4/0
16.6.2014 17:57

P76e10t70r 40M62a42c92h38á28l27e89k 7685796706736

Trochu extrém, ne?

+1/−1
16.6.2014 18:03

J21a60n 63N39o82v58á23k 6514854

Extrém to je. Jen se obávám, že to není moc velká výjimka.

+2/0
16.6.2014 18:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.