Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Žákům s věkem klesá motivace. Každý čtvrtý se bojí zeptat učitele

Čeští žáci s přibývajícím věkem ztrácí některé znalosti i motivaci se učit. Vyplývá to z výsledků testování zhruba 20 tisíc čtvrťáků, osmáků a studentů středních škol, které provedla Česká školní inspekce. Čtvrtina z nich také v dotazníků přiznala, že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P36e77t51r 75Š69m89e20j75k63a66l 9435200158637

když A - ... že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí....

tak    B - jaké jsou všechny důvody toho, že se bojí...:-)

0/0
17.6.2014 15:22

J71i65ř87í 69U54h58e27r55e85k 2668418507938

Určitě se nejedná o strach a malou  motivaci.Jednoduše to mají na háku a háží na to bobek.

0/0
17.6.2014 9:15

B98r95o13n19i71s11l50a38v 77G12a45b56r85y28š 6395914270

Ano, znám to z vlastní zkušenosti. Studenti měli v mém předmětu vypracovat semestrální práci. Jen dva lidi z 15 za mnou přišli, jestli je jejich vize správná a jestli mohou pokračovat. Ostatním jsem to prostě vrátil, protože práce neodpovídala požadavkům v méně případech po obsahové, ve více případech po formální stránce. Měli na to 2,5 měsíce.

0/0
16.6.2014 23:02

R26o49b10e71r23t 73P47r44a59ž13á25k 4808906845430

Nevím jestli se BÁLI zeptat, spíš bych řekl, že to měli na háku.

0/0
16.6.2014 23:07

P29a95v20e78l 60O57d71r18a63z34i93l 6624529237680

Hehe, mě odevzdali protokol z měření, kterej obšlehli z minulé skupiny a ani se nenamáhali (!) změnit naměřený hodnoty.

0/0
17.6.2014 12:36

B39r87o63n68i49s91l49a31v 84G32a65b74r22y97š 6355574860

Předpokládám, že jste jim to nevzal a museli to vypracovávat znovu. :-)

0/0
17.6.2014 12:42

P27a12v36e89l 18O59d41r69a54z40i45l 6464299207930

Poradil jsem se s garantem kursu a řekl, že to vyřídí, takže jim promluvil do duše :-(

0/0
17.6.2014 15:34

P30a90v72e37l 26H32o44u51s78k73a 3341565940818

A řekl jste jim, že normální postup je za vámi přijít a zhruba v jakém termínu?

0/0
17.6.2014 17:18

B58r20o37n76i16s45l50a85v 77G30a37b32r97y93š 6605134840

A proč bych jim to neměl říkat? Tak špatný pedagog zase nejsem. Na každé hodině jsem se jich ptal, jestli mají k tématu nějakou otázku, jestli jim něco dělá problém, jestli chtějí s něčím poradit. Nic. Myslím, že jsem jim vycházel vstříc až moc. Termíny na odevzdání stejně jako zadání bylo řízeno systémem na internetu.

0/0
17.6.2014 22:35

F65r22a70n53t31i34š97e40k 63E81l60i57á25š 6837133465866

Nevím o tom, že by dnes existovali žáci, kteří se bojí učitele na něco zeptat. Ty doby už dávno minuly. S věkem roste lenost žáků a jejich chuť si hrát s elektronickými hračkami, tablety a podobně. Někteří lidé se naivně domnívají, že s užíváním počítačů roste schopnost studenta se vzdělávat.

+1/0
16.6.2014 21:24

Z95d30e18n69ě22k 73O53r44š22u52l98í93k 1335500897742

jojo je to tak....bez těhle elektronických nesmyslů nejdou ani wc.nagelované makovice ve kterých mnohdy nic není...o holkách ani nemluvit...jsou ale i vyjímky.čestné a je jich málo..

0/0
17.6.2014 9:06

Z88d68e43n33ě37k 37O84r38š45u52l62í88k 1375610467332

No moc tomu nevěřím...když jsou schopni natáčet učitele na mobily tak nevěřím tomu že se neumí či dokonce bojí zeptat.vždyť s jejich drzostí nejdále dojdeš ne?

+1/0
16.6.2014 19:58

P84a20v97e39l 94H24o52u47s26k19a 3181815970468

Žáci jsou často demotivováni hlavně ze strany ostatních spolužáků, kteří na ty, co najdou odvahu zeptat se, hledí jako na šprty. A když je ještě navíc při té otázce zostudí i učitel, tak si hodně dobře a rychle zapamatují, že ptát se na cokoli se nevyplácí.

+9/−1
16.6.2014 19:03

Z40d41e69n82ě36k 25O68r22š58u67l45í78k 1345690207642

tohle jsem nikdy nezažil, že by učitel zostudil žáka při dotazu.člověče co jste studoval a hlavně kde?

+2/0
16.6.2014 20:00

J16a59r15o75m18í23r 52K60r78á74l 4250959174289

Já také ne.  Asi tu školu před léty brali vážněji a zodpovědněji jak studenti, tak kantoři.

0/0
16.6.2014 21:36

P28a12v40e98l 22O31d29r54a35z30i63l 6724609397930

Tak učitelé jsou také lidé a někdy pěkní lempli a tudíž, když se ptá žák na něco, co sami nevědí, mohou reagovat i nevhodně.

0/0
17.6.2014 12:36

H26a88n82a 36F61o12r57m75a32n37o26v87á 5181130608

Jestli se žák bojí učitele na něco zeptat, asi to nebude chyba žáka. Jestli se žák bojí, že za svůj dotaz, že něčemu nerozumí bude trestán, tak je chyba v učiteli.

Jestli se žák nemá zájem učitele zeptat, tak těžko lze vinit učitele.

Vzpomínám na svou učitelku matiky na průmyslovce a srovnávám jí dnes po 20ti letech kdy zas chodím do školy, se svou učitelkou matiky na VŠ. Nebe a dudy.

Zatímco té první nebylo radno se i při výkladu nové látky vůbec na něco zeptat, tak téhle učitelky je možno se zeptat kdykoliv a obdivuju její nesmírné úsilí jak látku správně a srozumitelně pro všechny vysvětlit. Jednou řekla, že jí baví učit. Je skvělá. U zkoušky je u ní nutné prokázat, že látce rozumíme, jinak nelze projít. Nekompromisně. Ale prolomila moji zakořeněnou nechuť k matematice.

+4/0
16.6.2014 18:47

F98r72a14n40t48i42š47e35k 57E88l44i60á34š 6837223455616

Tu zakořeněnou nechuť jste prolomila sama svou pílí. Matematika vyžaduje samostatnou práci, jako sportovní trénink. Hodiny a hodiny samostatného počítání. Tak to funguje už po staletí a bude to fungovat i nadále.

+2/0
16.6.2014 21:27

J22a66n 61P84a42v69e55l25k70a 3367181704941

Zapomínáte na 3. stranu.

0/0
16.6.2014 22:00

V43ě20r50a 73B30e89n67o30v89á 7607770635349

České děti by si měly vzít příklad z vietnamských šprtů,ty mají motivaci a nehledají příčinu, proč neznají. Pokud se žák nezeptá učitele, potom nemá zájem nebo neví zhola nic o učivu. Ale doučování doma - to snad jen vyjímečně.

+2/−1
16.6.2014 18:47

P50a33v90e19l 91H63o74u51s50k75a 3661135580248

"Nevědět zhola nic o učivu" je hodně nafukovací kategorie, dá se tím reagovat prakticky na jakýkoli dotaz.

+1/0
16.6.2014 18:58

F77r16a39n63t62i55š33e20k 59E63l31i76á41š 6327153825306

Šprtání je důležité pro rozvoj paměti. Ta, na rozdíl od logického myšlení, rozvíjet jde.

+1/0
16.6.2014 21:30

P17e31t38r 74P46o44k97o78r40n67ý 4682105972633

snad výjimečně ;-)

0/0
16.6.2014 21:43
Foto

P86a19v15e21l 54P47o10k71o91r92n40ý 2736374860252

Dříve žáci a studenti toho znali více i při horších učebních pomůckách, měli motivaci. Dnes žáci a studenti spoléhají na to, že můžou zůstat u rodičů.

Problém je třeba v tom, že žák se ptá na zlomky na střední škole a má je znát ze základní školy. A druhý problém je, že učitel řekne, že příště budou navazovat na zlomky a žák se diví, že by se měl něco doučit, vždyť chodí do školy, tak ho to mají naučit. Studenti pak jaksi nechápou, že není možné opakovat donekonečna pořád to samé, počínaje učivem ze základní školy, učitelé mají osnovy, které vycházejí třeba ze znalosti zlomků, a na opakování učiva základní školy není čas. Dříve bylo doučování (kondice), kdo z těch, co neumí třeba ty zlomky, si zaplatí doučování? Spíše očekává zázrak v nějakých učebních pomůckách a logice, že škola ho to má přece naučit, aniž on pro to cokoliv udělá.

+6/0
16.6.2014 18:34

P31a52v46e67l 54H58o80u29s49k41a 3711415830318

A co kdyby se hodiny rovnou zrušily a každý se to naučil sám? To by bylo mnohem efektivnější než zabíjet čas pořváváním "tohle máš už umět".

0/−2
16.6.2014 18:38
Foto

P86a64v19e60l 98P44o66k35o20r60n44ý 2306454390452

Já píšu o něčem jiném, že není možné opakovat pořád stejnou výuku, tedy to, co se učilo na základní škole se musí student střední školy opravdu doučit sám. Na střední škole s učí úplně něco jiného a tomu se mají věnovat hodiny..

0/0
16.6.2014 19:37

P43a72v16e20l 63H18o24u32s42k52a 3141155880658

Tak dobře, řekněme, že se žák zeptá na něco, co měl umět už ze základky. Co by měl učitel teda udělat, zdrbat ho, že to má už dávno umět?

0/−1
16.6.2014 21:07

F79r82a16n26t50i14š38e30k 22E38l52i57á95š 6417853325346

Učitel na střední škole nemívá často čas opakovat s obtížně vzdělatelnými studenty látku základní školy

+1/0
16.6.2014 21:34

J22a51r83o16m67í64r 30K29r22á71l 4420769184939

Ano.  Na střední škole se samosebou rozumí, že žák zná učivo ZŠ.  Pokud ne, nemá na střední co dělat.  Nelze zdržovat ostatní žáky tím, že se bude suplovat ZŠ.

+2/0
16.6.2014 21:38

J38a76n 69P40a76v38e13l94k34a 3167221604771

Pak přijde do zaměstnání a diví se, že se tam musí pracovat a šéf nic dvakrát neopakuje.

0/0
16.6.2014 22:03

Z67d16e22n82ě46k 19O27r91š63u14l59í21k 1275850957372

tak to jo.už tak jsme dost hloupej národ.a už vidím jak se učí doma?dobrej vtip...;-D

0/0
16.6.2014 20:01

R41a95d52e13k 43P24r79o35c11h18á92z31k27a 2273769928

Nesouhlasím, je to pořád stejné :-)

+1/0
16.6.2014 19:17

P17a86v62e23l 98H88o94u66s89k12a 3741725200288

Já jsem se zeptat nebál, ale když mě podesáté poslal do p*dele, tak jsem si řekl, že tudy asi cesta nepovede... :-P

+1/−2
16.6.2014 18:34

J59a52r17o67m91í20r 68K56r43á52l 4350869814379

No, možná z toho časem vyrostete, až vyjdete ze ZŠ. :-)

0/0
16.6.2014 18:52

P26a95v73e46l 37H65o13u39s32k82a 3371525100858

Myslíte, že pak už se bát budu?

0/0
16.6.2014 18:55

J23a40r49o17m25í81r 57K50r23á59l 4340659344609

To ne, ale možná se budete ptát k věci. ;-)

+1/0
16.6.2014 19:13

P52a19v86e22l 16H67o50u92s37k37a 3441535240298

"Ptát se k věci", další nafukovací pořekadlo ;-D

0/−1
16.6.2014 21:04

J29a33r39o49m20í82r 42K13r13á28l 4710109784749

Nevím, jak dnes, ale dříve se předpokládalo, že stačí vysvětlit jednou a komu to nestačilo, musel holt víc máknout doma.

+1/0
16.6.2014 21:41

P83a55v50e27l 49H15o67u50s87k87a 3751205230268

Jak už jsem psal, to je pak výhodnější studovat všechno doma, neztratí se tak zbytečně zabitý čas.

0/0
17.6.2014 17:15

V73l22a71d42i16m37í23r 14K77u48n22č10a 4916563102609

Žákům s věkem klesá motivace a stoupá pohlavní pud ....

0/0
16.6.2014 17:54

R50a53d91e94k 37P24r89o34c46h17á37z74k56a 2533679198

Jj, proto bývaly dřív chlapecké a dívčí třídy zvlášť. Navíc jsou v jednom období holky intelektuálně napřed, ale později je kluci doženou. Míchat to do jedné třídy je blbost.

0/0
16.6.2014 17:56

P88e94t96r 58V93i95n25t61r15l79í76k 3126154491

částečnou odpovědnost nesou i rodiče, ti by měli dítě motivovat, učit se s ním způsobem, který je pro dítě hrou a baví ho atd... a nejdůležitější bude mít i dobrého kvalitního učitele

+1/0
16.6.2014 17:50

R23a21d49e37k 46P32r27o28c88h58á31z46k94a 2973109488

Já se nedivím. Viděl jsem to na vlastních dětech (nakonec raději soukromá škola pro všechny) a vidím i na dětech příbuzných, které ke mě občas pošlou, abych jim pomohl s matikou nebo fyzikou. Mnoho učitelů, možná dokonce většina, vůbec nevidí nic špatného na tom, že se mají děti učit nazpaměť zbytečnosti, místo toho, aby si procvičovaly dovednosti :-) Pak se stane to, že dítě zoufale přemýšlí, jestli má násobit tlak teplotou nebo to celé dělit objemem, protože vůbec netuší, jaký že fyzikální děj to vlastně počítá :-P A když se zeptá, učitel mu jen odsekne, že si má najít vzoreček a dosadit do něj :-)

+14/0
16.6.2014 17:43

J56a33n 79N12o20v96á58k 6514664

Jak nevíš, kde leží Zanzibar, tak nemůžeš v životě uspět. .-)

0/0
16.6.2014 17:45

R37a39d88e56k 47P87r29o96c93h25á34z29k17a 2453909708

Pravda, pravda. Už beru slepou mapu a jdu to trénovat!

+1/0
16.6.2014 17:47

P15e47t36r 56M11a26c61h65á32l53e32k 7125386266626

Byl jste v hodině na hospitaci a viděl jste, jak učitel odsekl něco o vzorečku? Nebo máte ty nejlepší a jediné informace od svých děcek?

+3/0
16.6.2014 17:48

R97a69d91e93k 87P38r41o21c43h27á96z14k83a 2243379268

Tohle nebylo od mého děcka. Ale uvěřil jsem tomu, když jsem viděl jak děvče švihá vzorečky jako když bičem práská, ale když dostane vyřešit velmi jednoduchou úlohu, je totálně vedle. A myslím si, že když jsem jí to dokázal vysvětlit během chvíle já, že to měl studovaný učitel dokázat taky a líp :-) Samozřejmě můj názor není založený na tomto jediném pozorování.

+2/0
16.6.2014 17:54

J43a20n 48N90o20v24á19k 6524214

Moje sestřenice je úča na druhém stupni. U kafíčka doma vymýšlí pomsty pro ty žáky, které nemá ráda. Nikdy jsem od ní neslyšel otázku "jak je motivovat?".

Ona nikde nebyla, nic nezažila, nic neumí. Vede strašně nudný život, ona je nudná. Vždycky měla samé jedničky a pajdák s červeným diplomem. Má ráda jen stejné šprty (opakovače, básničkáře). 

Já vím, jeden příklad, ale podobných jsem potkal dost (nejhorší byli na základce a pak doktoranti).

+4/0
16.6.2014 17:57

P76e32t33r 92M64a27c67h76á62l35e58k 7245516136416

Trochu extrém, ne?

+1/−1
16.6.2014 18:03

J73a36n 92N39o13v22á77k 6514944

Extrém to je. Jen se obávám, že to není moc velká výjimka.

+2/0
16.6.2014 18:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.