Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žákům s věkem klesá motivace. Každý čtvrtý se bojí zeptat učitele

Čeští žáci s přibývajícím věkem ztrácí některé znalosti i motivaci se učit. Vyplývá to z výsledků testování zhruba 20 tisíc čtvrťáků, osmáků a studentů středních škol, které provedla Česká školní inspekce. Čtvrtina z nich také v dotazníků přiznala, že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P31e62t22r 65Š97m83e75j88k91a69l 9465600738667

když A - ... že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí....

tak    B - jaké jsou všechny důvody toho, že se bojí...:-)

0/0
17.6.2014 15:22

J78i64ř97í 98U44h70e66r77e62k 2648388897778

Určitě se nejedná o strach a malou  motivaci.Jednoduše to mají na háku a háží na to bobek.

0/0
17.6.2014 9:15
Foto

B40r78o58n25i89s25l38a39v 80G31a31b59r86y58š 2872119121

Ano, znám to z vlastní zkušenosti. Studenti měli v mém předmětu vypracovat semestrální práci. Jen dva lidi z 15 za mnou přišli, jestli je jejich vize správná a jestli mohou pokračovat. Ostatním jsem to prostě vrátil, protože práce neodpovídala požadavkům v méně případech po obsahové, ve více případech po formální stránce. Měli na to 2,5 měsíce.

0/0
16.6.2014 23:02

R98o14b23e35r11t 51P13r33a84ž57á25k 4658636225310

Nevím jestli se BÁLI zeptat, spíš bych řekl, že to měli na háku.

0/0
16.6.2014 23:07

P36a26v97e35l 36O41d56r81a42z86i30l 6494189837160

Hehe, mě odevzdali protokol z měření, kterej obšlehli z minulé skupiny a ani se nenamáhali (!) změnit naměřený hodnoty.

0/0
17.6.2014 12:36
Foto

B41r84o55n40i15s50l40a88v 39G75a58b20r76y89š 2372879771

Předpokládám, že jste jim to nevzal a museli to vypracovávat znovu. :-)

0/0
17.6.2014 12:42

P96a46v12e70l 92O34d87r80a71z86i25l 6984739197560

Poradil jsem se s garantem kursu a řekl, že to vyřídí, takže jim promluvil do duše :-(

0/0
17.6.2014 15:34

P50a51v69e94l 25H55o38u24s94k40a 3511945310898

A řekl jste jim, že normální postup je za vámi přijít a zhruba v jakém termínu?

0/0
17.6.2014 17:18
Foto

B25r92o13n21i70s39l40a92v 77G53a17b58r93y13š 2792479641

A proč bych jim to neměl říkat? Tak špatný pedagog zase nejsem. Na každé hodině jsem se jich ptal, jestli mají k tématu nějakou otázku, jestli jim něco dělá problém, jestli chtějí s něčím poradit. Nic. Myslím, že jsem jim vycházel vstříc až moc. Termíny na odevzdání stejně jako zadání bylo řízeno systémem na internetu.

0/0
17.6.2014 22:35

F51r93a85n32t61i90š62e78k 30E56l93i41á74š 6767773595656

Nevím o tom, že by dnes existovali žáci, kteří se bojí učitele na něco zeptat. Ty doby už dávno minuly. S věkem roste lenost žáků a jejich chuť si hrát s elektronickými hračkami, tablety a podobně. Někteří lidé se naivně domnívají, že s užíváním počítačů roste schopnost studenta se vzdělávat.

+1/0
16.6.2014 21:24

Z76d56e73n13ě52k 28O40r57š48u58l33í85k 1245450467512

jojo je to tak....bez těhle elektronických nesmyslů nejdou ani wc.nagelované makovice ve kterých mnohdy nic není...o holkách ani nemluvit...jsou ale i vyjímky.čestné a je jich málo..

0/0
17.6.2014 9:06

Z33d92e10n27ě19k 77O37r61š26u83l16í78k 1115240747852

No moc tomu nevěřím...když jsou schopni natáčet učitele na mobily tak nevěřím tomu že se neumí či dokonce bojí zeptat.vždyť s jejich drzostí nejdále dojdeš ne?

+1/0
16.6.2014 19:58

P11a98v70e15l 70H85o90u38s19k75a 3871865200598

Žáci jsou často demotivováni hlavně ze strany ostatních spolužáků, kteří na ty, co najdou odvahu zeptat se, hledí jako na šprty. A když je ještě navíc při té otázce zostudí i učitel, tak si hodně dobře a rychle zapamatují, že ptát se na cokoli se nevyplácí.

+9/−1
16.6.2014 19:03

Z89d97e55n82ě50k 89O63r24š29u35l32í80k 1135340187622

tohle jsem nikdy nezažil, že by učitel zostudil žáka při dotazu.člověče co jste studoval a hlavně kde?

+2/0
16.6.2014 20:00

J29a85r41o48m78í45r 43K31r76á46l 4900109564149

Já také ne.  Asi tu školu před léty brali vážněji a zodpovědněji jak studenti, tak kantoři.

0/0
16.6.2014 21:36

P16a50v69e87l 74O40d89r23a13z24i95l 6134529867630

Tak učitelé jsou také lidé a někdy pěkní lempli a tudíž, když se ptá žák na něco, co sami nevědí, mohou reagovat i nevhodně.

0/0
17.6.2014 12:36

H79a32n76a 18F83o52r17m83a85n50o36v77á 5691510118

Jestli se žák bojí učitele na něco zeptat, asi to nebude chyba žáka. Jestli se žák bojí, že za svůj dotaz, že něčemu nerozumí bude trestán, tak je chyba v učiteli.

Jestli se žák nemá zájem učitele zeptat, tak těžko lze vinit učitele.

Vzpomínám na svou učitelku matiky na průmyslovce a srovnávám jí dnes po 20ti letech kdy zas chodím do školy, se svou učitelkou matiky na VŠ. Nebe a dudy.

Zatímco té první nebylo radno se i při výkladu nové látky vůbec na něco zeptat, tak téhle učitelky je možno se zeptat kdykoliv a obdivuju její nesmírné úsilí jak látku správně a srozumitelně pro všechny vysvětlit. Jednou řekla, že jí baví učit. Je skvělá. U zkoušky je u ní nutné prokázat, že látce rozumíme, jinak nelze projít. Nekompromisně. Ale prolomila moji zakořeněnou nechuť k matematice.

+4/0
16.6.2014 18:47

F21r27a79n96t57i85š88e12k 77E13l55i77á26š 6537733485546

Tu zakořeněnou nechuť jste prolomila sama svou pílí. Matematika vyžaduje samostatnou práci, jako sportovní trénink. Hodiny a hodiny samostatného počítání. Tak to funguje už po staletí a bude to fungovat i nadále.

+2/0
16.6.2014 21:27

J30a28n 61P50a87v57e68l50k36a 3287911784891

Zapomínáte na 3. stranu.

0/0
16.6.2014 22:00

V86ě82r38a 27B72e68n34o82v45á 7617680145969

České děti by si měly vzít příklad z vietnamských šprtů,ty mají motivaci a nehledají příčinu, proč neznají. Pokud se žák nezeptá učitele, potom nemá zájem nebo neví zhola nic o učivu. Ale doučování doma - to snad jen vyjímečně.

+2/−1
16.6.2014 18:47

P21a35v66e27l 80H18o47u79s10k52a 3961375710718

"Nevědět zhola nic o učivu" je hodně nafukovací kategorie, dá se tím reagovat prakticky na jakýkoli dotaz.

+1/0
16.6.2014 18:58

F58r78a95n45t11i54š18e62k 29E59l33i73á82š 6607713905106

Šprtání je důležité pro rozvoj paměti. Ta, na rozdíl od logického myšlení, rozvíjet jde.

+1/0
16.6.2014 21:30

P88e80t62r 73P32o87k66o23r94n66ý 4642305652573

snad výjimečně ;-)

0/0
16.6.2014 21:43
Foto

P19a35v87e34l 39P47o34k96o42r48n42ý 2396304250352

Dříve žáci a studenti toho znali více i při horších učebních pomůckách, měli motivaci. Dnes žáci a studenti spoléhají na to, že můžou zůstat u rodičů.

Problém je třeba v tom, že žák se ptá na zlomky na střední škole a má je znát ze základní školy. A druhý problém je, že učitel řekne, že příště budou navazovat na zlomky a žák se diví, že by se měl něco doučit, vždyť chodí do školy, tak ho to mají naučit. Studenti pak jaksi nechápou, že není možné opakovat donekonečna pořád to samé, počínaje učivem ze základní školy, učitelé mají osnovy, které vycházejí třeba ze znalosti zlomků, a na opakování učiva základní školy není čas. Dříve bylo doučování (kondice), kdo z těch, co neumí třeba ty zlomky, si zaplatí doučování? Spíše očekává zázrak v nějakých učebních pomůckách a logice, že škola ho to má přece naučit, aniž on pro to cokoliv udělá.

+6/0
16.6.2014 18:34

P98a83v60e49l 29H33o53u20s10k66a 3781175630478

A co kdyby se hodiny rovnou zrušily a každý se to naučil sám? To by bylo mnohem efektivnější než zabíjet čas pořváváním "tohle máš už umět".

0/−2
16.6.2014 18:38
Foto

P80a84v74e61l 45P38o16k28o40r16n43ý 2896624910382

Já píšu o něčem jiném, že není možné opakovat pořád stejnou výuku, tedy to, co se učilo na základní škole se musí student střední školy opravdu doučit sám. Na střední škole s učí úplně něco jiného a tomu se mají věnovat hodiny..

0/0
16.6.2014 19:37

P43a83v63e69l 80H55o34u35s98k49a 3311205510378

Tak dobře, řekněme, že se žák zeptá na něco, co měl umět už ze základky. Co by měl učitel teda udělat, zdrbat ho, že to má už dávno umět?

0/−1
16.6.2014 21:07

F83r20a24n79t85i42š80e63k 32E66l76i54á23š 6197973135896

Učitel na střední škole nemívá často čas opakovat s obtížně vzdělatelnými studenty látku základní školy

+1/0
16.6.2014 21:34

J26a35r79o92m32í87r 53K71r18á46l 4110209914649

Ano.  Na střední škole se samosebou rozumí, že žák zná učivo ZŠ.  Pokud ne, nemá na střední co dělat.  Nelze zdržovat ostatní žáky tím, že se bude suplovat ZŠ.

+2/0
16.6.2014 21:38

J81a81n 92P40a66v22e79l21k63a 3547331684821

Pak přijde do zaměstnání a diví se, že se tam musí pracovat a šéf nic dvakrát neopakuje.

0/0
16.6.2014 22:03

Z83d48e74n69ě12k 42O71r75š95u41l39í79k 1295970547162

tak to jo.už tak jsme dost hloupej národ.a už vidím jak se učí doma?dobrej vtip...;-D

0/0
16.6.2014 20:01

R48a57d74e77k 93P67r17o22c97h15á48z18k43a 2423489368

Nesouhlasím, je to pořád stejné :-)

+1/0
16.6.2014 19:17

P20a18v42e17l 63H23o41u36s18k25a 3171215890978

Já jsem se zeptat nebál, ale když mě podesáté poslal do p*dele, tak jsem si řekl, že tudy asi cesta nepovede... :-P

+1/−2
16.6.2014 18:34

J93a45r82o78m34í73r 13K70r38á77l 4980269944339

No, možná z toho časem vyrostete, až vyjdete ze ZŠ. :-)

0/0
16.6.2014 18:52

P47a13v67e83l 43H33o40u21s63k21a 3661225470668

Myslíte, že pak už se bát budu?

0/0
16.6.2014 18:55

J45a86r14o93m79í70r 96K32r11á32l 4520499414739

To ne, ale možná se budete ptát k věci. ;-)

+1/0
16.6.2014 19:13

P35a62v81e88l 20H70o96u40s25k90a 3261655590898

"Ptát se k věci", další nafukovací pořekadlo ;-D

0/−1
16.6.2014 21:04

J76a97r45o11m43í90r 16K27r20á86l 4770379874609

Nevím, jak dnes, ale dříve se předpokládalo, že stačí vysvětlit jednou a komu to nestačilo, musel holt víc máknout doma.

+1/0
16.6.2014 21:41

P98a73v14e71l 35H17o20u41s68k26a 3791725410828

Jak už jsem psal, to je pak výhodnější studovat všechno doma, neztratí se tak zbytečně zabitý čas.

0/0
17.6.2014 17:15

V14l25a82d19i72m66í16r 20K16u85n89č51a 4956363272809

Žákům s věkem klesá motivace a stoupá pohlavní pud ....

0/0
16.6.2014 17:54

R55a28d63e79k 29P38r22o87c77h98á90z13k93a 2723749358

Jj, proto bývaly dřív chlapecké a dívčí třídy zvlášť. Navíc jsou v jednom období holky intelektuálně napřed, ale později je kluci doženou. Míchat to do jedné třídy je blbost.

0/0
16.6.2014 17:56

P80e74t57r 92V17i14n95t15r55l83í89k 3946974681

částečnou odpovědnost nesou i rodiče, ti by měli dítě motivovat, učit se s ním způsobem, který je pro dítě hrou a baví ho atd... a nejdůležitější bude mít i dobrého kvalitního učitele

+1/0
16.6.2014 17:50

R10a10d35e81k 36P38r76o14c64h33á68z63k54a 2923469778

Já se nedivím. Viděl jsem to na vlastních dětech (nakonec raději soukromá škola pro všechny) a vidím i na dětech příbuzných, které ke mě občas pošlou, abych jim pomohl s matikou nebo fyzikou. Mnoho učitelů, možná dokonce většina, vůbec nevidí nic špatného na tom, že se mají děti učit nazpaměť zbytečnosti, místo toho, aby si procvičovaly dovednosti :-) Pak se stane to, že dítě zoufale přemýšlí, jestli má násobit tlak teplotou nebo to celé dělit objemem, protože vůbec netuší, jaký že fyzikální děj to vlastně počítá :-P A když se zeptá, učitel mu jen odsekne, že si má najít vzoreček a dosadit do něj :-)

+14/0
16.6.2014 17:43

J96a27n 18N89o59v92á42k 6534154

Jak nevíš, kde leží Zanzibar, tak nemůžeš v životě uspět. .-)

0/0
16.6.2014 17:45

R30a47d88e32k 35P30r17o90c71h53á17z22k97a 2743169348

Pravda, pravda. Už beru slepou mapu a jdu to trénovat!

+1/0
16.6.2014 17:47

P79e49t74r 66M78a37c91h49á31l24e36k 7495156316326

Byl jste v hodině na hospitaci a viděl jste, jak učitel odsekl něco o vzorečku? Nebo máte ty nejlepší a jediné informace od svých děcek?

+3/0
16.6.2014 17:48

R12a17d73e46k 77P82r70o20c28h48á26z65k70a 2203569898

Tohle nebylo od mého děcka. Ale uvěřil jsem tomu, když jsem viděl jak děvče švihá vzorečky jako když bičem práská, ale když dostane vyřešit velmi jednoduchou úlohu, je totálně vedle. A myslím si, že když jsem jí to dokázal vysvětlit během chvíle já, že to měl studovaný učitel dokázat taky a líp :-) Samozřejmě můj názor není založený na tomto jediném pozorování.

+2/0
16.6.2014 17:54

J35a45n 46N52o80v44á78k 6984954

Moje sestřenice je úča na druhém stupni. U kafíčka doma vymýšlí pomsty pro ty žáky, které nemá ráda. Nikdy jsem od ní neslyšel otázku "jak je motivovat?".

Ona nikde nebyla, nic nezažila, nic neumí. Vede strašně nudný život, ona je nudná. Vždycky měla samé jedničky a pajdák s červeným diplomem. Má ráda jen stejné šprty (opakovače, básničkáře). 

Já vím, jeden příklad, ale podobných jsem potkal dost (nejhorší byli na základce a pak doktoranti).

+4/0
16.6.2014 17:57

P66e49t56r 68M51a78c98h32á32l91e85k 7585686836116

Trochu extrém, ne?

+1/−1
16.6.2014 18:03

J77a41n 11N30o10v54á31k 6384124

Extrém to je. Jen se obávám, že to není moc velká výjimka.

+2/0
16.6.2014 18:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.