Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žákům s věkem klesá motivace. Každý čtvrtý se bojí zeptat učitele

Čeští žáci s přibývajícím věkem ztrácí některé znalosti i motivaci se učit. Vyplývá to z výsledků testování zhruba 20 tisíc čtvrťáků, osmáků a studentů středních škol, které provedla Česká školní inspekce. Čtvrtina z nich také v dotazníků přiznala, že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P35e60t55r 29Š71m88e31j79k37a31l 9895820158917

když A - ... že se bojí zeptat učitele, když něčemu nerozumí....

tak    B - jaké jsou všechny důvody toho, že se bojí...:-)

0/0
17.6.2014 15:22

J54i72ř15í 34U52h85e16r82e86k 2778108967848

Určitě se nejedná o strach a malou  motivaci.Jednoduše to mají na háku a háží na to bobek.

0/0
17.6.2014 9:15
Foto

B43r41o83n28i27s68l18a35v 17G39a72b55r11y79š 2102799411

Ano, znám to z vlastní zkušenosti. Studenti měli v mém předmětu vypracovat semestrální práci. Jen dva lidi z 15 za mnou přišli, jestli je jejich vize správná a jestli mohou pokračovat. Ostatním jsem to prostě vrátil, protože práce neodpovídala požadavkům v méně případech po obsahové, ve více případech po formální stránce. Měli na to 2,5 měsíce.

0/0
16.6.2014 23:02

R29o47b30e11r68t 33P47r16a76ž39á77k 4528726765280

Nevím jestli se BÁLI zeptat, spíš bych řekl, že to měli na háku.

0/0
16.6.2014 23:07

P74a13v87e48l 52O12d72r23a95z65i47l 6424419777510

Hehe, mě odevzdali protokol z měření, kterej obšlehli z minulé skupiny a ani se nenamáhali (!) změnit naměřený hodnoty.

0/0
17.6.2014 12:36
Foto

B15r13o54n58i62s76l83a73v 17G45a22b49r38y40š 2822439621

Předpokládám, že jste jim to nevzal a museli to vypracovávat znovu. :-)

0/0
17.6.2014 12:42

P53a79v96e90l 61O36d38r56a33z33i44l 6314899167370

Poradil jsem se s garantem kursu a řekl, že to vyřídí, takže jim promluvil do duše :-(

0/0
17.6.2014 15:34

P35a34v71e48l 27H28o65u97s28k24a 3401175890338

A řekl jste jim, že normální postup je za vámi přijít a zhruba v jakém termínu?

0/0
17.6.2014 17:18
Foto

B65r81o14n79i86s96l53a23v 53G76a25b11r39y52š 2482529271

A proč bych jim to neměl říkat? Tak špatný pedagog zase nejsem. Na každé hodině jsem se jich ptal, jestli mají k tématu nějakou otázku, jestli jim něco dělá problém, jestli chtějí s něčím poradit. Nic. Myslím, že jsem jim vycházel vstříc až moc. Termíny na odevzdání stejně jako zadání bylo řízeno systémem na internetu.

0/0
17.6.2014 22:35

F39r83a23n14t67i44š25e43k 87E81l77i76á31š 6297483335486

Nevím o tom, že by dnes existovali žáci, kteří se bojí učitele na něco zeptat. Ty doby už dávno minuly. S věkem roste lenost žáků a jejich chuť si hrát s elektronickými hračkami, tablety a podobně. Někteří lidé se naivně domnívají, že s užíváním počítačů roste schopnost studenta se vzdělávat.

+1/0
16.6.2014 21:24

Z67d62e27n20ě29k 40O80r20š28u71l11í26k 1365550797712

jojo je to tak....bez těhle elektronických nesmyslů nejdou ani wc.nagelované makovice ve kterých mnohdy nic není...o holkách ani nemluvit...jsou ale i vyjímky.čestné a je jich málo..

0/0
17.6.2014 9:06

Z23d77e16n19ě79k 96O46r87š45u97l24í74k 1455310567762

No moc tomu nevěřím...když jsou schopni natáčet učitele na mobily tak nevěřím tomu že se neumí či dokonce bojí zeptat.vždyť s jejich drzostí nejdále dojdeš ne?

+1/0
16.6.2014 19:58

P77a89v83e84l 35H16o20u52s41k92a 3491725230268

Žáci jsou často demotivováni hlavně ze strany ostatních spolužáků, kteří na ty, co najdou odvahu zeptat se, hledí jako na šprty. A když je ještě navíc při té otázce zostudí i učitel, tak si hodně dobře a rychle zapamatují, že ptát se na cokoli se nevyplácí.

+9/−1
16.6.2014 19:03

Z61d36e97n15ě17k 51O42r23š68u70l25í38k 1745300257162

tohle jsem nikdy nezažil, že by učitel zostudil žáka při dotazu.člověče co jste studoval a hlavně kde?

+2/0
16.6.2014 20:00

J73a95r24o34m47í45r 70K93r46á17l 4660629764859

Já také ne.  Asi tu školu před léty brali vážněji a zodpovědněji jak studenti, tak kantoři.

0/0
16.6.2014 21:36

P57a73v73e29l 46O87d76r40a23z15i44l 6644319237690

Tak učitelé jsou také lidé a někdy pěkní lempli a tudíž, když se ptá žák na něco, co sami nevědí, mohou reagovat i nevhodně.

0/0
17.6.2014 12:36

H95a40n88a 37F35o28r52m57a88n77o25v64á 5131680108

Jestli se žák bojí učitele na něco zeptat, asi to nebude chyba žáka. Jestli se žák bojí, že za svůj dotaz, že něčemu nerozumí bude trestán, tak je chyba v učiteli.

Jestli se žák nemá zájem učitele zeptat, tak těžko lze vinit učitele.

Vzpomínám na svou učitelku matiky na průmyslovce a srovnávám jí dnes po 20ti letech kdy zas chodím do školy, se svou učitelkou matiky na VŠ. Nebe a dudy.

Zatímco té první nebylo radno se i při výkladu nové látky vůbec na něco zeptat, tak téhle učitelky je možno se zeptat kdykoliv a obdivuju její nesmírné úsilí jak látku správně a srozumitelně pro všechny vysvětlit. Jednou řekla, že jí baví učit. Je skvělá. U zkoušky je u ní nutné prokázat, že látce rozumíme, jinak nelze projít. Nekompromisně. Ale prolomila moji zakořeněnou nechuť k matematice.

+4/0
16.6.2014 18:47

F83r78a45n81t22i50š63e55k 82E36l39i43á81š 6187883825246

Tu zakořeněnou nechuť jste prolomila sama svou pílí. Matematika vyžaduje samostatnou práci, jako sportovní trénink. Hodiny a hodiny samostatného počítání. Tak to funguje už po staletí a bude to fungovat i nadále.

+2/0
16.6.2014 21:27

J56a34n 49P75a76v35e51l66k14a 3257841504301

Zapomínáte na 3. stranu.

0/0
16.6.2014 22:00

V32ě72r71a 23B31e64n28o48v10á 9289410843

České děti by si měly vzít příklad z vietnamských šprtů,ty mají motivaci a nehledají příčinu, proč neznají. Pokud se žák nezeptá učitele, potom nemá zájem nebo neví zhola nic o učivu. Ale doučování doma - to snad jen vyjímečně.

+2/−1
16.6.2014 18:47

P16a10v95e84l 70H48o98u93s11k17a 3781285340168

"Nevědět zhola nic o učivu" je hodně nafukovací kategorie, dá se tím reagovat prakticky na jakýkoli dotaz.

+1/0
16.6.2014 18:58

F52r93a25n18t34i78š14e62k 13E65l70i68á86š 6347643745566

Šprtání je důležité pro rozvoj paměti. Ta, na rozdíl od logického myšlení, rozvíjet jde.

+1/0
16.6.2014 21:30

P15e18t89r 70P35o55k80o43r76n85ý 4552285252933

snad výjimečně ;-)

0/0
16.6.2014 21:43
Foto

P53a87v24e21l 34P32o91k92o62r79n52ý 2956394240112

Dříve žáci a studenti toho znali více i při horších učebních pomůckách, měli motivaci. Dnes žáci a studenti spoléhají na to, že můžou zůstat u rodičů.

Problém je třeba v tom, že žák se ptá na zlomky na střední škole a má je znát ze základní školy. A druhý problém je, že učitel řekne, že příště budou navazovat na zlomky a žák se diví, že by se měl něco doučit, vždyť chodí do školy, tak ho to mají naučit. Studenti pak jaksi nechápou, že není možné opakovat donekonečna pořád to samé, počínaje učivem ze základní školy, učitelé mají osnovy, které vycházejí třeba ze znalosti zlomků, a na opakování učiva základní školy není čas. Dříve bylo doučování (kondice), kdo z těch, co neumí třeba ty zlomky, si zaplatí doučování? Spíše očekává zázrak v nějakých učebních pomůckách a logice, že škola ho to má přece naučit, aniž on pro to cokoliv udělá.

+6/0
16.6.2014 18:34

P61a74v39e36l 60H72o19u43s44k27a 3471435730578

A co kdyby se hodiny rovnou zrušily a každý se to naučil sám? To by bylo mnohem efektivnější než zabíjet čas pořváváním "tohle máš už umět".

0/−2
16.6.2014 18:38
Foto

P92a58v43e87l 71P27o79k72o22r39n51ý 2636214550202

Já píšu o něčem jiném, že není možné opakovat pořád stejnou výuku, tedy to, co se učilo na základní škole se musí student střední školy opravdu doučit sám. Na střední škole s učí úplně něco jiného a tomu se mají věnovat hodiny..

0/0
16.6.2014 19:37

P28a39v25e66l 41H25o20u25s91k63a 3301435540788

Tak dobře, řekněme, že se žák zeptá na něco, co měl umět už ze základky. Co by měl učitel teda udělat, zdrbat ho, že to má už dávno umět?

0/−1
16.6.2014 21:07

F93r85a88n27t45i68š31e18k 17E66l96i31á87š 6627983835966

Učitel na střední škole nemívá často čas opakovat s obtížně vzdělatelnými studenty látku základní školy

+1/0
16.6.2014 21:34

J60a63r33o26m87í31r 76K42r42á81l 4420519344519

Ano.  Na střední škole se samosebou rozumí, že žák zná učivo ZŠ.  Pokud ne, nemá na střední co dělat.  Nelze zdržovat ostatní žáky tím, že se bude suplovat ZŠ.

+2/0
16.6.2014 21:38

J82a35n 92P27a53v62e45l75k85a 3877191314571

Pak přijde do zaměstnání a diví se, že se tam musí pracovat a šéf nic dvakrát neopakuje.

0/0
16.6.2014 22:03

Z69d20e36n57ě26k 18O66r68š78u31l62í15k 1635210847122

tak to jo.už tak jsme dost hloupej národ.a už vidím jak se učí doma?dobrej vtip...;-D

0/0
16.6.2014 20:01

R86a88d66e82k 25P23r95o94c44h55á30z60k83a 2773449178

Nesouhlasím, je to pořád stejné :-)

+1/0
16.6.2014 19:17

P66a73v17e32l 16H33o26u43s67k81a 3141135400228

Já jsem se zeptat nebál, ale když mě podesáté poslal do p*dele, tak jsem si řekl, že tudy asi cesta nepovede... :-P

+1/−2
16.6.2014 18:34

J88a51r60o73m97í98r 51K48r42á56l 4240409234699

No, možná z toho časem vyrostete, až vyjdete ze ZŠ. :-)

0/0
16.6.2014 18:52

P86a16v83e11l 86H54o48u89s14k62a 3951625710338

Myslíte, že pak už se bát budu?

0/0
16.6.2014 18:55

J25a42r19o91m64í32r 65K78r98á20l 4780449644279

To ne, ale možná se budete ptát k věci. ;-)

+1/0
16.6.2014 19:13

P40a60v17e74l 20H55o55u60s97k13a 3261845720988

"Ptát se k věci", další nafukovací pořekadlo ;-D

0/−1
16.6.2014 21:04

J46a97r77o44m37í28r 33K98r46á31l 4750909144189

Nevím, jak dnes, ale dříve se předpokládalo, že stačí vysvětlit jednou a komu to nestačilo, musel holt víc máknout doma.

+1/0
16.6.2014 21:41

P16a72v31e51l 89H30o58u53s54k31a 3521265760638

Jak už jsem psal, to je pak výhodnější studovat všechno doma, neztratí se tak zbytečně zabitý čas.

0/0
17.6.2014 17:15

V44l16a74d79i58m66í41r 11K42u44n17č46a 4936413232859

Žákům s věkem klesá motivace a stoupá pohlavní pud ....

0/0
16.6.2014 17:54

R97a29d51e47k 54P34r80o74c93h52á49z92k52a 2563919208

Jj, proto bývaly dřív chlapecké a dívčí třídy zvlášť. Navíc jsou v jednom období holky intelektuálně napřed, ale později je kluci doženou. Míchat to do jedné třídy je blbost.

0/0
16.6.2014 17:56

P50e68t64r 40V56i95n41t46r75l14í40k 3856444531

částečnou odpovědnost nesou i rodiče, ti by měli dítě motivovat, učit se s ním způsobem, který je pro dítě hrou a baví ho atd... a nejdůležitější bude mít i dobrého kvalitního učitele

+1/0
16.6.2014 17:50

R35a27d39e68k 32P33r73o39c18h19á34z10k84a 2163279488

Já se nedivím. Viděl jsem to na vlastních dětech (nakonec raději soukromá škola pro všechny) a vidím i na dětech příbuzných, které ke mě občas pošlou, abych jim pomohl s matikou nebo fyzikou. Mnoho učitelů, možná dokonce většina, vůbec nevidí nic špatného na tom, že se mají děti učit nazpaměť zbytečnosti, místo toho, aby si procvičovaly dovednosti :-) Pak se stane to, že dítě zoufale přemýšlí, jestli má násobit tlak teplotou nebo to celé dělit objemem, protože vůbec netuší, jaký že fyzikální děj to vlastně počítá :-P A když se zeptá, učitel mu jen odsekne, že si má najít vzoreček a dosadit do něj :-)

+14/0
16.6.2014 17:43

J57a85n 52N95o94v34á75k 6814394

Jak nevíš, kde leží Zanzibar, tak nemůžeš v životě uspět. .-)

0/0
16.6.2014 17:45

R11a86d14e70k 49P93r94o39c50h26á31z62k83a 2333679468

Pravda, pravda. Už beru slepou mapu a jdu to trénovat!

+1/0
16.6.2014 17:47

P20e60t54r 16M55a21c34h29á37l56e54k 7435476576116

Byl jste v hodině na hospitaci a viděl jste, jak učitel odsekl něco o vzorečku? Nebo máte ty nejlepší a jediné informace od svých děcek?

+3/0
16.6.2014 17:48

R51a57d39e30k 45P69r67o68c25h39á69z43k89a 2943849738

Tohle nebylo od mého děcka. Ale uvěřil jsem tomu, když jsem viděl jak děvče švihá vzorečky jako když bičem práská, ale když dostane vyřešit velmi jednoduchou úlohu, je totálně vedle. A myslím si, že když jsem jí to dokázal vysvětlit během chvíle já, že to měl studovaný učitel dokázat taky a líp :-) Samozřejmě můj názor není založený na tomto jediném pozorování.

+2/0
16.6.2014 17:54

J61a83n 59N84o73v30á75k 6824894

Moje sestřenice je úča na druhém stupni. U kafíčka doma vymýšlí pomsty pro ty žáky, které nemá ráda. Nikdy jsem od ní neslyšel otázku "jak je motivovat?".

Ona nikde nebyla, nic nezažila, nic neumí. Vede strašně nudný život, ona je nudná. Vždycky měla samé jedničky a pajdák s červeným diplomem. Má ráda jen stejné šprty (opakovače, básničkáře). 

Já vím, jeden příklad, ale podobných jsem potkal dost (nejhorší byli na základce a pak doktoranti).

+4/0
16.6.2014 17:57

P62e83t43r 92M48a60c91h91á25l79e15k 7545136326756

Trochu extrém, ne?

+1/−1
16.6.2014 18:03

J51a90n 39N76o85v76á44k 6344514

Extrém to je. Jen se obávám, že to není moc velká výjimka.

+2/0
16.6.2014 18:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.