Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi neumí přijmout smrt. Umírají proto v nemocnicích, míní gerontoložka

Umírání je v Česku odsouváno za zdi ústavů, protože lidé nechtějí vidět smrt, nechtějí přemýšlet o vlastním konci. Na péči o umírající nejsou připravováni ani zdravotníci, kteří mnohdy za každou cenu prodlužují pacientův život, aniž by dbali o jeho kvalitu. V rozhovoru pro iDNES.cz to řekla gerontoložka Iva Holmerová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P91e61t45r 48S32k64o45k38a18n 3499599783719

Myslim ze vetsina lidi si spis preje (jak uz zaznelo v clanku), aby to s nim "definitivne seklo" nez pomale umirani nekde at uz doma ci v nemocnici. Smrt je nevyhnutelna, tak je asi lepsi kdyz prijde znenadani nez se na to nejak slozite pripravovat. Ale bohuzel s dnesni medicinou bude cim dal vice pribyvat pripadu dlouheho umirani a prodluzovani zivota spis nez ze to "definitivne sekne". To ale paradoxne muze prispet k tomu ze se lide zacnou zase vice zajimat a prijimat do zivota vedomi smrti. Takze vse ma sva pozitiva.

0/0
16.11.2014 9:47

P60a91v28e39k 84B29o27h24u40m15i52l 4684404682969

myslím,že je to v mentalitě národa,kdo si neváží mrtvývh,nemůže si vážit živých,jako jediná země v eu,nemáme státní svátek mrtvých,dušičky,kde by se setkala celá rodina,ale kdejaký den,na který většina lidí kašle,se slaví,pojmenovávají se ulice,letiště.milí pseudoumělci a šílení studenti, by se naši politici mohli posr...,

+1/−1
16.11.2014 8:11

F47r71a23n26t56a 18L64a65j58a 3955864503350

My co máme ovno se smrti nebojíme,ale takový Rittik,Janoušek a další milardáři půjdou k pánu taky s nahatým zadkem jako všichni.

0/0
29.9.2014 19:57

P46e63t36r34a29n45a 59S37l51á93m24o57v55á 4388616559919

Tedy já nevím proč je to pro vaše rodiče děsný zážitek?! Já jsem nikdy ve svém životě neviděla nikoho umírat, připadalo mi, že to patří do nemocnice. Pak zemřel můj děda, doma a bylo jasné, že to tak mělo být. Když byl mému muži diagnostikován mozkový nádor, podstoupil léčbu a byl doma. V poslední fázi života byl totálně nemohoucí a péče o něho byla náročná. Jeho mozek fungoval normálně, takže si všechno, co se dělo s fyzickým tělem uvědomoval, o to to bylo pro něho horší. Ale v tu chvíli mi bylo jasné, že patří k nám a musí zůstat s námi. A s námi byl až do poslední chvíle. Zemřel též doma a já věřím, že jsme prostě do poslední chvíle měli zůstat spolu a jsem vděčná, že doma obklopen dcerami mohl v klidu odejít, poté, co se s nimi a svými nejbližšími přáteli rozloučil. Představa, že ho odvezou a zemře někde sám opuštěný byla nesnesitelná.

0/0
13.9.2014 10:28

K78a90r94e47l 89D46v35o43ř31á63k 2954362692424

Je to celkem jednoduché. Tady nejde o to, že Češi neumí přijmout smrt, ale o to, že lidé nemají peníze, aby si mohli zaplatit profesionální pečovatele. Tento zlodějský stát by se měl stydět, že vlastní lidi okrádá a naše peníze rozhazuje pro přivandrovalce a nepřizpůsobivé parazity.

+6/−2
7.9.2014 11:29

J97a77n91a 77B75o77h27m49o94v19a 1686953763

Práce a názorů paní doktorky si velmi vážím, ráda čtu rozhovory s ní a následně o jednotlivých tématech přemýšlím, protože jde o věci, které všichni řešíme nebo budeme řešit. Svůj názor bych shrnula takto:

Znám případy, kdy intenzivní a dlouhodobá péče o seniora způsobila rozvod 20-30 let trvajících manželství. Myslím, že je samozřejmostí o rodiče pečovat, ale je nutné na druhou stranu vah dát svůj život, svého partnera a své děti. Ve chvíli, kdy tato péče fungování nukleární rodiny ohrožuje, je třeba volit, co je důležitější.

Zůstat doma = využívat vhodné sociální služby, nikoli "obětovat" život svých dětí. Každý by se měl na své stáří připravit (malý, levný, dobře dostupný byt, našetřeno atd.). Málokdo si může dovolit platit rodičům soc. služby, pokud daný senior např. žije sám ve velkém starém rodinném domě a jeho důchod nestačí ani na běžný provoz a opravy.

+1/0
6.9.2014 22:59
Foto

J98a67r10o79s13l19a65v27a 94Š55v86a55j27c10r90o96v81á 7620112804613

Ne, pane, tentokrát nemáte pravdu ! Hovoříme o tom, co se děje !  Popisujeme pravdu a to by Vás nemělo urážet !

0/0
6.9.2014 17:33
Foto

J77a73r38o94s84l78a93v68a 35Š75v31a82j92c27r14o24v12á 7320142314583

Článek se mi líbí; pacient, který si už k doktorovi dojít nedokáže, je vlastně v době, kdy by péči potřeboval nejvíce, bez zdravotní ochrany.

Chybějí služby !

Je tomu opravdu tak !

A co víc, milující člen rodiny není odborníkem a tak když se např. stane, že tatínkovi je zima, ani ve snu ho nenapadne, že by měl vysadit jeho léky na snížení krevního tlaku, apod.

Také je v našich domácnostech velký problém s tatínkem, který si nedokáže dojít na "velkou", ale hrdost mu nedovolí, použít pleny. Ale to se dá ještě řešit.

Horší je případ, kdy se rodič už nedokáže pozvednout z lůžka, abyste pod ním vše umyli a nedovolí, abyste jej obrátili na druhý bok, protože pohyb jeho těla je pro něj naprosto nepřijatelný, i když jej nevykonává on sám !

Protože ho milujete, nenecháte ho řvát a bezmocně jej necháte v klidu. Naštěstí je lůžko poddajné, takže se pod tělo nemocného dostanete na tloušťku dlaně, u mě jsou to  - 4 cm, více nedovolil. 

A teď dále, jen pro Vaši představivost ? Co uděláte teď ? Malé umyvadlo, jako bývá v našich panelákových koupelnách, všude koberce; kdo to neprožil, neumí si to představit! 

A navíc : mysl otce je alespoň natolik v pořádku, aby Vám rázně zamítl každý návrh na nemocniční služby !

Panígerontoložku Ivu Holmerovou bych ráda požádala, aby ponechalalaskavě rozhodnutí v této věci (pasivní eutanázie) u každéhoz lékařů na jeho vlastním svědomí ! V

+1/0
6.9.2014 16:54

K56a67t24e25ř82i87n45a 28S27l40u90n87e98č69k17o61v57á 7740253757973

Nejde skloubit peci o nemohouciho ci v pokročilé fázi Alzheimerovy nemoci, přitom naplno pracovat a vydělávat peníze na nájem a potřeby nemocneho. Hlídat ho, aby nepodpalil dum nebo se neztratil v ulicích. Pece o nemocného je na 24 hodin. Příspěvek je minimální a na svůj důchod z toho neusetrite. Opomijim to, ze vám nemocní nadávají do svini a podobne, aniz vy si to uvedomili. To je vadě cesta k psychiatrovi. Nemluvíme o tom, ze si sundání pleny a fekalie rozmazou po zdi, nevypnou plotnu a podobně. Oni za to nemohou.... A chápu, když rodina na toto nemá sily ani prostředky.

+5/0
6.9.2014 9:12

J69i82r76i 46D23o56m58i38n35i10k 1461868821380

Já to nechápu. V té rodině je zpravidla více lidí a podělit se o starost o nemocného rodiče považuji za morální povinnost. Vše ostatní jsou výmluvy. Je žalostné, že se rodič dokáže postarat o x potomků, ale oněch x potomků se nedokáže postarat o jednoho rodiče. Správný výraz ale není "nedokáže" ale NECHCE. :-/

0/−7
6.9.2014 9:17

J21o78s53e52f 86K84r64ů74p85a 4222362122618

Neodsuzujte.

Každý má jiné možnosti a hranice svých sil. Když pečujete o nemocné dítě máte (většinou) jistotu, že to bude trvat jen pár dnů, že horečky pominou a že bude zase dobře. Dítě zvládnete i fyzicky. Když má ale šedesátikilová dcera pečovat o 120 kg matku, která potřebuje přebalovat, krmit, která se ve dne i v noci dožaduje pozornosti, přítomnosti a vy víte, že už bude jen hůř... Jednu, dvě noci lze nespát, ale co dál? Připusťte si, že jsou skutečně věci, které jsou nad lidské síly - i kdyby dotyční stokrát chtěli.

+4/0
6.9.2014 21:14
Foto

P96a69v11e12l 21J75a23n85c83i47k 9772693401869

Co ta prvni, to neni nic. Kazdy tim projdem. ALE TA DRUHA! Brrr, to bych nechtel.

Zjeveni 21:8

0/0
6.9.2014 3:19

J89a91n 40N53o11v26o40t95n81ý 2144326375890

Jediná cesta jak dospět ke klidnému a vyrovnanému odchodu z tohoto těla a života je být schopen rozlišovat mezi věcmi pomíjivými a nepomíjivými a denně se věnovat hlubším a podstatnějším aspektům své existence. Ani majetek, ani blízcí, ani rodina, ani opakování náboženských dogmat nám v posledních chvílích nepomohou. Zůstaneme sami sobě tváří v tvář. Jen vhled do esence sebe sama, nezávislé na pomíjivém těle i prchavé mysli je poklidná cesta dál ...

+2/0
5.9.2014 23:45
Foto

E43v94a 96P64u20j20m93o61n68o34v96á 5354206686526

Dobrý den, zamyslel se vůbec někdo nad tím proč senioři umírají v nemocnicích?

Je spousta rodin, která se chce starat o své nebližší doma a nebo se stará.

A nemá to vůbec jednoduché o věškerou péči pro nemocného  musí přímo prosit a plno věcí musí uhradit z vlasních prostředků. Je to nekonečný příběh.

Dovolím si říci, že češi umí přijmout smrt,ale péče o nemocného seniora v domácích podmínkách je o mnoho složitější než v nenocnici.Spousta rodin  nemá peníze na vybavení a péči, která je běžná v nemocnici, ale v domácí péčí je posuzovaná jako nadstandart a  to nám pojištovna nezaplatí oponují ošetřující lékaři nemocného.

A to ani nemluvím o příspěvku na péči, kterého se nemocný senior upoutaný na lůžko ani nedožije. Stále se ptám proč to tak je!! Proč je to tak složité!!

Proč musí nemohoucí stařeček nakonec skončit v nemocnici a nemůže mít stejně kvalitní péči domácích podmínkách. Kde je problém ptám se ??

+7/0
5.9.2014 23:10

J37a41r74o81s56l97a73v 81D54r67o34b85n31ý 6106868957797

tak jdu umřít k Holmerové, když to má ráda

0/0
5.9.2014 22:42

P86e82t66r 59H45o34l30e67č43e28k 7898573875684

..a nejaky blb se vzdycky najde..

+1/0
6.9.2014 21:16

B38o49h79u91š 68F22l51e95y84b34e72r60k80o37v27á 4506356872609

generace našich rodičů, prarodičů byli daleko chudší,žili ve dvou místnostech a přesto se dokázali postarat o své umírající rodiče...Kde jsou ty hodnoty? Čím jsou lidé chudší,většinou méně potřebují, ale více dávají, to je zkušenost ....

+4/0
5.9.2014 22:39

J49o58s18e32f 21K72r53ů24p21a 4492442372428

Mám obavu,že někdy se zde pletou dvě věci. Lidé dříve neumírali doma jen proto, že příbuzní byli jaksi "lidštější", ale především proto, že pobyt v nemocnici prostě nepřicházel do úvahy, protože na něj nebylo...

Ti lidé sice umírali doma, ale často také sami, protože i tehdy museli rodinní příslušníci do práce - ať už do fabriky, nebo na pole...

Moc bych si tu dobu neidealizoval, ale je pravda, že dík této realitě brali  tehdy lidé smrt jako fakt, s kterým se snad více počítalo o kterém se dokázali bavit a lze-li to vůbec, tak i připravit...

+9/0
5.9.2014 22:46

J41o46s66e39f 14K91r20ů77p44a 4852802342728

Potkáváme na nemocničních chodbách, při čekání před dveřmi na různá vyšetření pacienty strkané zdr. personálem na nemocničním lůžku nebo vozíku. 

Často se jedná o staroušky, na kterých už i laik pozná, že tito lidé by si více než různá, náročná a nepříjemná a evidentně  (již) marná vyšetření zasloužili a zřejmě i přáli klid - nechat je zemřít (tím nemám na mysli euthanasii). 

Zvlášť smutná je tato praxe a zkušenost ve srovnání s jinou zkušeností - totiž co úsilí stojí mnohdy relativně mladé a podle lékařů ještě "ne dost nemocné" pacienty, aby byli na totéž vyšetření odesláni oni.

Jinými slovy: speciální a zřejmě drahé vyšetření se jen nerado poskytuje těm u kterých by mělo význam, pomohlo určit diagnozu a umožnilo zahájit úspěšnou léčbu - tedy lidem,  kteří se "pouze" cítí být nemocní (když podle statistik a věku by přece měli být zdraví), ale namísto toho jsou po těchto vyšetřeních vláčeni lidé, kteří už o to mnohdy ani nestojí a jimž tato různá vyšetření jen přinášejí do jejich posledních dnů jen další nepohodlí, stres a často jen další zbytečnou bolest...;-(

+6/0
5.9.2014 22:32

M72i48c39h26a77l 64P68a37š28e90k 5301277680288

Psaní, jako kdybych ho měl objednaný. Jsme tři sourozenci a umírá nám máma. Je to hodně těžké, karcinom pankreatu, kdo zná, ví co to znamená. Jsme na konci, ale jsme doma a tady už zůstaneme. Všechno v článku potvrzuju. Máme předjednanou Cestu domů, ale už je asi nevyužijeme. Mimochodem o příspěvek na péči jsme žádali na přelomu května a června a dodnes nic, ale to je teď úplně vedlejší.

+11/0
5.9.2014 22:16

H25a97n39k56a 50C95h39e28n 7447699865465

hodně sil...

+6/0
5.9.2014 22:35

A42l77e81š 15L71i36s96o47v98s14k83ý 9942714793688

Se zrátou vztahu k duchovnu ztrácí lidé i schopnosti se vyrovnat s takovýmito věcmi.

+10/0
5.9.2014 21:10

J15a23n 54K46u22č44e73r94a 5791145391391

A tak já také přispěji svým. Zhruba v r. 2011 ukázala MR tumor v kraniální oblasti (malý mozeček/mícha) - v té době WHO gr II - nezhoubný, ale svou expanzí nebezpečný pro životní funkce. Radikální operace a ta rozhodla, že se ze mne stal na několik měsíců "ležák" následná intenzivní rehabilitace pomohla na nohy, ale již nikdy jsem to nedotáhla dál než FHole a nyní lůžko a vozík. Po roce recidiva, ozařování, po dalším tedy 2014, přeměna již ozářeného nádoru na maligní. Po všech konzultacích a nápadech léčby jsme se shodly naprosto otevřenou debatou a za to patří mé díky MUDr z ONKO FNHK za upřímnost, kterou zrovna já raději snáším než "milosrdné lži", že vyhlídka je u 9%pacientů na 6-12měsíců při nasazení chemo.

Nyní "kroutím" 7 měsíc, chemo ukončeno a paradoxně mne naživu drží onen nádor který zadržuje tekutinu, která by mne zabila mnohem dříve. Prostě jsem se u všech operací, ozáření, chemo trefil do těch 5% přežití, i když vím že tyto poslední jsou jen o měsících.

Jsem doma, ukecal jsem chemo na doma a tak jsem s rodinou která se o mne stará, dětma kteří mne zlobí :-D v prostředí, které není "sterilní jedna místnost s cizím člověkem" a nějakou službou,ale které znám a je blízké.

Ono i když se člověk sám u sebe smíří co přichází, což je asi základ, jde hlavně pak i okolí které tento fakt také musí nějako vstřebat a ne vždy si ho chtějí připustit. Člověk si řekne vždyť je to normální, ale já tentokrát odpovím, že v mých 38 letech se smiřují s tímto faktem rodiče, sourozenci děti.

+11/0
5.9.2014 21:07

I38v42a 54K14r69i38s40t31o90f54o22v29á 7935303302282

Přeji mnoho sil. Jste statečný!

+7/0
5.9.2014 21:28

J21a24n 44K84u70č37e34r14a 5891335741111

Díky,

myslím že to není o moji statečnost, jde právě o to smíření se situací a to aby se s ní smířilo i okolí.

+5/0
6.9.2014 11:36

H68a81n12k10a 42C95h67e15n 7547989245655

V

+4/0
5.9.2014 22:41

J40a57n 76Z60a10p35l52e90t24a54l 3838659695546

V nemocnici by mělo být tlačítko podobné tomu, kterým přivoláváte sestřičku. Tím tlačítkem by si každý mohl přivolat smrt. Dokonce by to tlačítko mohlo být stejné, podobně jak v mobilním telefonu. Krátkým stiskem přivoláte sestřičku, dlouhým stiskem přivoláte svoji smrt.

+1/−3
5.9.2014 17:56

J68a11n 18S49t24o45d63o39l62a 7181520223860

Tento šílený nápad nejde vyzkoušet v praxi. Domnívám se, že bychom se divili, že to tlačítko by nepoužil nikdo, nebo jen nepatrné množství lidí.

+2/0
5.9.2014 19:48

J96a61r24o73s21l10a78v 54D22r59o72b14n63ý 6806828857237

to by byla krása, ale všichni by čekali až na výplatní termín důchodu

+1/0
5.9.2014 22:44

M97a46r40t87i36n 66N96e15r84m77u11t 9107947688179

pozor, aby ho nemačkali příbuzní, co chtějí dědit

0/−1
6.9.2014 8:27

L87u47k54á39š 98M80a71l64v89i98n55s50k44y 2458594643808

Zajistit důstojné umírání pro všechny není možné, protože na to nestačí zdroje které je pro to společnost ochotna vydělit. Za této situace je dobrovolný odchod projevem  zodpovědnosti zejména vůči nejbližším. A to říkám při vědomí toho, že sám nevím, zdali až přijde čas budu schopen svým slovům dostát..

+1/−7
5.9.2014 16:34

H52a48n19k16a 81C97h69e93n 7267679355315

Já bych teda od svojí mamy "dobrovolný odchod" nečekala...vlastně ani od tchýně ne :) Nevím, jaký máte/jste měl vztah s rodiči, ale přece pokud lidi spolu žijou, jsou rodina, mají se rádi, tak spolu i něco překonají...

+3/0
5.9.2014 22:40

J76o53s27e90f 64T26u25r35k 4531856420361

Velmi pravdivý článek od paní doktorky. Dnešní lékařská věda neustále posouvá hranice lidského života. Pokud je na tom člověk i v pozdním věku fyzicky a mentálně dobře, může dnes šťastně a plnohodnotně žít až do svého přirozeného skonu třeba do sta nebo i více let. Pokud ale fyzicky a mentálně v konečné fázi již na tom dobře není, už to není jeho šťastný a plnohodnotný život ale jen přežívání a tomu bych se já osobně chtěl vyhnout. Co mi to pak bude platné, že mne i pod kvalitní paliativní péčí s utlumujícími  medikamenty nic bolet nebude když pak budu jen ležet na lůžku, přijímat potravu kterou mi někdo podá a zpracované produkty potravy odnášet. Toho se prostě děsím, příkladů ze života znám několik. Když budu takto jen přežívat roky je v neposlední řadě potřeba zohlednit i ekonomické hledisko. Má případná dlouhodobá paliativní hospicová péče a můj vyplácený důchod přijde sociální a zdravotní pojištění na pěkné peníze, které by se daly ve zdravotnictví účelněji využít. Proč bych pak měl jen prakticky vegetativně přežívat na úkor těch, kteří ještě mají po úspěšném a nákladném léčení možnost dál vést plnohodnotný život? Proto si myslím, že eutanazie by měla být i u nás legalizována třeba i bez účasti lékaře tak, jak je tomu ve Švýcarsku. Domnívám se, že i smrt je nedílnou součástí existence člověka a její svobodná volba v bezvýchodné situaci by i v našem demokratickém státě měla patřit k základním lidským právům.

+3/−2
5.9.2014 16:21

K62a69r35e23l 30V56í55t 1581110157498

Ještě skok do hrobu, nás budou učit!Děs!

0/−4
5.9.2014 15:37

M83i44c81h22a45l 43M23a55l38a58t 6781281438382

Z toho článku cítím tlak systému na to, vydělat státu co nejvíc peněz a pak co nejdřív umřít.

+1/−2
5.9.2014 15:27

K36a66r16e82l 34V42í20t 1881770637978

Takovou představu má Kalousek.

+4/−1
5.9.2014 15:37

K10a18r55e96l 70S42o63c20h75ů50r18e13k 2290896479365

Moje maminka mi stále říká, že pokud bude jednou nesamostatná, chce v každém případě být někde v nemocnici či v jiném zařízení. Nejvíc ji prý děsí představa, že nám zůstane na krku a totálně nám překope život třeba na 10 let. Já bych o ni pečoval, pokud by to chtěla, ale chápu její postoj. Mám na to názor podobný. Až moje děti vypiplají své děti, poplatí hypotéky a leasingy, bude před nimi pár let života, kdy mohou žít naplno, než začnou být sami nemocní. Poslední, co bych chtěl, je, aby tento čas trávily u mé postele a utíraly mi zadek. Proto jsem si děti nepořizoval a považoval bych to za sobecké. To říkám s vědomím toho, jak logicky správně a ušlechtile zní slova v tomto článku. Jinak naprosto souhlasím s potřebou vytvořit umírajícím důstojné prostředí a umožnit jim klidné dožití.

+12/−1
5.9.2014 15:18

I83v50a 90K84r92i89s49t74o75f72o38v94á 7665283242452

A proto si společnost postupem doby vytvořila stát, začala platit daně, aby tento servis byl dostupný všem. No a pak někteří jedinci peníze určené pro všechny si přivlastnili a zmanipulované tupé osoby vám řeknou, že máte nechat práce, starat se o své nemohoucí 24 hodin denně a pást se.

+3/−1
5.9.2014 15:40

M34a66g58d67a 26K24ü18m66m86e28l62o86v92á 1864154775472

Je to přesně tak, jak paní doktorka píše: "Češi neumí přijmout smrt." I z toho důvodu náš prachatický hospic nedávno otevřel  v Českých Budějovicích Jihočeské centrum pomoci rodinám umírajících pacientů a pozůstalým "PROVÁZEK" (=od slova doprovázet), kde se právě s tímto snažíme pomoci všem, kteří téma okolo konce života právě řeší. Jestli chcete, zvu vás na stránky našeho centra - možná se tam dočtete leccos zajímavého. Najdete tam mj. odkaz na zajímavý rozhovor s námi na toto téma na radiu Kiss Jžní Čechy, který jsme natočili letos v červenci, nebo nově otevřená diskuze v záložce "názory". Budu moc ráda, když tam do naší návštěvní knihy nějaký svůj názor také připíšete.Takže: www.hospicovy-provazek.cz.

+3/0
5.9.2014 15:13

K20a78r57e18l 33V61í16t 1311660867478

Čert vezmi tyto morbidity!

0/−6
5.9.2014 15:38

I47v55a 51K84r15i53s22t68o82f82o50v68á 7425343962742

To nejsou morbidity. Já osobně, až jednou budu umírat, bych se ráda dostala do nějakého takového specializovaného pracoviště.

+7/0
5.9.2014 15:45

A37u61g80u88s66t 59F56o55r48m66á36n11e14k 6515469580376

Paní doktorka se mýlí. Otce mi zavraždili v nemocnici - odmítli mi ho vydat domů, protože spící pacient nemá žádné potřeby ani péči, ale stovka za nicnedělání jim byla dobrá. podobně to bylo loni s matkou. Tu jsem jednoduše sebral a z nemocnice odvezl, takže "péči" lékařů přežila.

+3/−4
5.9.2014 15:09

J76a76n 81J49e74n46i93c 1634684207254

Super článek, super téma. Škoda, že se o kvalitě života nemluví více. Dnešní zdravotnictví se sice tváří jako péče o člověka, ale není to tak. Pacient musí mít stejný názor jako lékař. Pokud ne, tak je označen jako "nespolupracující" a vykázán z nemocnice. Je to asi jeden z unikátních případů, kdy si člověk celý život platí zdravotní pojištění a měl by se v nemocnici cítit jako zákazník, ale necítí. Ten jež je živen z jeho peněz mu dává ultimata a má právo rozhodovat...

Třeba podobné články a někteří osvícení doktoři co vychovávají mladé něco časem změní...

+11/0
5.9.2014 14:51

Z83u35z86a78n68a 85V96o79l87n97a 1949454472266

Osobni zkusenost - pomahali jsme mamince asi mesice a pul s babickou, kterou odmitla nechat v nemocnici. Uz pri propusteni jsme vedeli, ze to je proste konecna a mamka se o ni chtela starat. Zamestnavatel ji vysel vstric a se segrou a s tatkou jsme pomahali co jsme mohli. Kdyz babicka nakonec zemrela, byla doma jen mamka a tatka spal po nocni. Pro oba to byl sileny zazitek, ktery nechteji zopakovat nikdy. Ani usebe. Oba na nas se segrou tlacili ze az to prijde, chteji do nemocnice. Zazili to proste v desni dobe a vi, jaky to jeproblem zkloubit v zamestnani a ten psychicky tlak.... Tatka se nam ten prvni vecer sesypal. Mamka se drzela, protoze prijeli jeji brachove(jeden 60km a druhy 250km) a zarizoval se pohreb. Ten mamcin bracha, co bydli bliz, nam pomahal s babickou jeden den a po nem byl tak na dne, ze nebyl schopen ani ridit, a obdivoval mamku ze to zvlada uz pres mesic....

+2/−1
5.9.2014 14:46

J20a63n 41J46e91n40i70c 1154664977594

Asi to má každý nastavené jinak. Maminka zemřela už dávno, měla 82 a zemřela v pohodě uprostřed rodiny. Ten večer tam byly i děti, tedy její vnoučata. Můj osobní pocit je, raději zemřít doma mezi blízkými a v poslední minutě držet někoho blízkého za ruku. Ono se asi neodchází z tohoto světa snadno...

Jistě byl to smutek a trval měsíce, ale to si asi musí prožít každý a tak nějak s tím počítat. Rozhodně raději umřít při vědomí a třeba o rok dříve, než chodit měsíce po špitálech, být jak pokusný králík, příbuzní vyčerpání z neustálých návštěv a čekání na konec a pak zemřít a ani nevědět co se se mnou děje, protože mám v sobě tolik opiátů...

+8/0
5.9.2014 14:58
Foto

A79n41n24a 30V64e92s86e38l51á 2520758276

Moje maminka měla slabší mrtvici a při té příležitosti se zjistilo, že umírá na rakovinu. V nemocnici nechtěla zůstat, měsíc se o ni staral bratr s rodinou, v té době byla chodící a jakž takž soběstačná. Pak si přála jít domů, do svého bytu. Postarala se o sebe, stačilo za ní jen obden docházet. V závěru, když už nemohla chodit, starala jsem se o ni tři týdny já. Příjemná a veselá doba to nebyla, ale rozhodně to nebyl šílený zážitek a nic, kvůli čemu by se měl normální člověk „sesypat“. Že lidé umírají a každého to čeká, to přece člověk ví od dětství. Jsem ráda, že jsme mamince umožnili zemřít doma, tak jako ona to umožnila své mamince a ta zas svojí matce a svému muži, čili dědečkovi. Věřím, že se o mě syn také postará, pokud moje umírání a bezmocnost bude trvat týdny nebo pár měsíců a nikoliv léta. Pokud by ale trvalo léta (což se ale žádnému z mých příbuzných nepřihodilo) nežádala bych ho o to.

+2/0
5.9.2014 16:26

I72v77a 72K39r89i40s41t80o40f43o32v63á 7815623272762

Tři týdny jste se starala, s prominutím, o ležáka? Moje babička 12 let. O ležícího manžela po mrtvici. Sama přiznala, že měla být sobečtější a myslet víc na sebe. Nikdy nikde nebyla, nic nezažila. Jen práce, rychle domů. Přebalovat, koupat, krmit....

0/0
5.9.2014 16:54
Foto

A78n53n77a 67V87e28s87e53l82á 2590328156

Z  toho důvodu jsem napsala:

„Věřím, že se o mě syn také postará, pokud moje umírání a bezmocnost bude trvat týdny nebo pár měsíců a nikoliv léta. Pokud by ale trvalo léta (což se ale žádnému z mých příbuzných nepřihodilo) nežádala bych ho o to.“

0/0
5.9.2014 17:06

I18v17a 95K73r43i46s67t68o29f11o80v74á 7345263282462

A jakou délku opatrování si představujete? 11 týdnů.. měsíců..? Pak mne milí příbuzní dejte do ústavu?

+1/0
5.9.2014 17:18

V19a59c47l12a75v 19M58e96d74e18k 5391532885285

jestli on nebude problém také v tom, že lidé celodenní péči o příbuzného nezvládnou proto, že musí chodit do práce.

+18/0
5.9.2014 14:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.