Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektrárnu Dlouhé stráně zvolili čtenáři unikátním turistickým cílem

V hlasování o nejzajímavější unikátní turistický cíl v regionech zvítězila přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně v Jeseníkách. Rozhodli o tom čtenáři iDNES.cz a MF DNES. Za výjimečným inženýrským dílem se v anketě umístila nejužší česká ulička a klášter vystavěný na pilotách v bažině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D17u21š96a14n 44M59a93s30á89r 3701651622505

Stavba začala 1978, zajímavé, jaké věci se děly v době, kdy tu vládli "komunističtí hrdlořezové". Navzdory tomu v masívu Mravenečníku vznikl malý div, nebo velký?

Stavba je zajímavá jednak technicky, ale současně je i estetickým zážitkem. Při pohledu a na horní nádrž, připomíná horské oko, či pleso.R^

0/0
21.6.2014 9:38

T12o60m57á27š 87H85o83l79i75č 5518374751458

Ako keby sa za napríklad 1. republiky nič nepostavilo a Rakúsko v roku 1948 rozbité vojnou a rozdelené správou spojencov až do 50-tych rokov sa po zavedení kapitalizmu a demokracie premenilo na mesačnú krajinu a všetko sa tam len zničilo....

+2/0
21.6.2014 11:35

J93i82r53i 24M62a75l44i78n33a 1139652907476

Jak rikal Werich, pane Masar. "Veci se dely. Dely se veci ruzne a dely se i veci hruzne". Jeste, ze je to za nami…….

0/0
22.6.2014 17:28

M10i33r83o23s27l18a91v 26B62u94č65e55k 6723823851934

Utrácíme značné prostředky, abychom si lehli na písek k moři. Opět se prokazuje, že česká kotlina skýtá mnoho krás a podivuhodností. Musím uznat, že nádrž Dlouhé stráně, je fakt větší, než-li můj zahradní bazének .. R^

0/−1
21.6.2014 5:08

A41n69t68o38n98í65n 21Š75e74v17č89i27k 7706773563901

Nevím kde jsi přišel na to, že Dlouhé stráně leží v české kotlině.?

Vrať se do škole a studuj zeměpis. ;-D

Jeseníky se nachází od nepaměti na Moravě V ne v Čechách. Rv

0/0
21.6.2014 22:01

J36a49n 84F59r94o62l34í29k 6836290405864

Návštěva přečerpávací nádrže Dlouhé stráně je velmi poučná. Návštěvníci na místě zjistí jak gigantické a nákladné dílo je třeba vybudovat aby se vyrobilo množství el. energie odpovídající 60% jednoho bloku JE Temelín. 2,5 mil. m3 vody vystačí na 10 hod. provozu. Je to pěkná ukázka jak by to dopadlo, kdybychom se plně spolehli na obnovitelné zdroje a celou naši spotřebu bychom museli zálohovat. Museli by jsme si půjčit i nějaké kopce v Alpách.:-P

0/0
20.6.2014 20:31

J86a68n 88P91a58v84e91l43k96a 3627481444221

Přečerpávací elektrárna neslouží k výrobě, ale k akumulaci energie.

+1/0
21.6.2014 9:52

D17a47v19i27d 73P54e84t48r 7740296330965

Krásné místo, technicky Velmi zajímavé. Jen jsem zvědav, jestli budou dnešní mladí čeští technici něco podobně užitečného a relativně šetrného k přírodě vyprojektovat.

0/0
20.6.2014 19:16

T35o97m77á45š 49M54o78r34a33v87č16í27k 3967686853845

A proč by nebyli?

0/0
20.6.2014 19:31

T22o93m72á10š 50M47o87r24a24v11č20í74k 3557486223485

99% z toho je "obyčejná" přečerpávací elektrárna - turbína, generátory, transformátory, přivaděče, elektrická vedení...... Lidé na tom obdivují právě to zbývající procento, které stvořil architekt....horní nádrž a i když se mně moc líbí, myslím, že k tomu není potřeba tak unikátního talentu jako měl třeba Gaudí.

+1/0
20.6.2014 19:38

M65i93r32o85s23l97a56v 17U68r19b87a28n 1416907291149

Jen upresneni : Elektrarna neni na kopci Mravenecnik, nybrz (prekvapive) na vrcholu Dlouhe Strane. Mravenecnik je vedle, je o neco nizsi a jsou na nem vetrniky. :) Jinak hezky clanek o zajimavych mistech

+4/0
20.6.2014 17:24

J67o10s35e79f 55S32t56r87á20s63k30ý 5472443144788

Elektrárna není na vrcholu Dlouhé Stráně, nýbrž o 500 m výškových níž pod úrovní hladiny spodní nádrže (tam doteče voda zbytkovým tlakem) v kaverně, o níž se v textu píše. Na vrcholu je "pouze" nádrž, vpust do podzemních tunelů a pár protipřetlakových opatření.

0/0
21.6.2014 7:07

M83i75r67o61s13l46a98v 70U23r46b65a40n 1406587681829

Mate pravdu, napsal jsem to spatne, spravne ma byt, ze horni nadrz je na vrcholu Dlouhe strane, nikoliv na Mravenecniku

0/0
21.6.2014 21:21

J32a80n 15P16a54v22e42l91k42a 3467431754591

Nevím. Třeba nad Kadaní je stolová hora Úhošť, bývalé hradiště, zřejmě Wogastisburg, kde Sámo porazil Dagoberta s viditelnými zbytky opevnění, pramenem, který mi přijde zajímavéjší, než katova ulička. Stejně tak zastávka ve srovnání s Telčí, Slavonicemi, J. Hradcem, Vranovskem.

0/0
20.6.2014 13:51

J76a19n 72P64a39v13e52l73k39a 3267671674381

K čemu je toto žebříčkování?

+1/0
20.6.2014 13:53

J22i43ř89í 91M26a39l51í80k 1979659382966

Poznámka k Dlouhé stráni. Ekologicky velmi sporné. Esteticky zavrženíhodné, jakkoli je nutné zadržovat vodu v krajině, ne takto (jakkoli je jasné, že jde z hlediska energie o přínos). Stojí ale za to budovat hráze, obrovské přesuny hmot, zničení původních prostor, snížení biologické rozmanitosti - tedy dopad s vysoká ekologickou stopou - prostě řečeno: stavbě je hodně špinavá záležitost.

Vodopád v Adršpachu. Za prvé nejde o jeskyni ale rozsedlinu mezi skalami. Vodopád byl uměle vytvořen při odklonu Metuje, ale budiž. A to křičení, aby dal Krakonoš vodu je opravdu v Národní přírodní rezervací nevhodné, rušící. To volání někdy desítek dětských hrdélek (hlavně polsky) je opravdu otravné, pokud jste na místě delší dobu. Chápu, že jde o jakousi tradici. Ale přednost v rezervaci by měla mít příroda a klid - to je jejich hlavní účel. Zejména nevhodný je tento cirkus v jarním období, kde tím dochází k rušení ptactva. O tom, že řada lidí by ráda vychutnala klid při prohlídce skalních útvarů mluvě! Bohužel turismus zde překračuje únosnou mez, takže místní do skal ve špičkách už ani nechodí. Davy návštěvníků připomínají zácpy v metru. Druhotný výsledek? Závěje toaletních papírů a dámských vložek v močí čpících zákoutích za každou vhodnou skálou. Takže zvát další návštěvníky, i pomocí této ankety, do tohoto území, je zcela nevhodné.

A tuhle jsem právě vyposlechl názor jedné polské školačky, právě poté, co absolvovala návštěvu adršpašského vodopádu: "Proč se sem vlastně chodí?"

+1/−12
20.6.2014 12:16

J33i71n43d74ř29i65c12h 33Š20k45o37p91e75k 4105541250195

Dlouhé stráně - esteticky v pohodě, vliv na přírodu řádově menší než leckerá dálnice

+7/0
20.6.2014 12:41

J92i64ř47í 48M26a10l97í12k 1509309142346

Estetika je věc subjektivní, přesto lze převést na ekologickou stopu. Pak to v pohodě není. Kdyby příroda chtěla udělat v tomto místě jezero, bylo by tam :-) 

Co se týče ekologické stopy, je těžké srovnat přehradu a dálnici. Zejména proto, že dálnice po vybudování nadále působí patrně významnější škody provozem, než přehrada, i když ani to dosud nikdo patrně nespočítal a hlavně jde o to, ta jaké časové období. Elektrárna vodní má totiž hlavní plus, že působí proti uhlíkové stopě, dálnice přesně naopak - a navíc generuje vysušování krajiny, její ohřívání a to poměrně masivně. Z naší bezvýznamné debaty však lze učinit významný celosvětový závěr: lidstvo se musí naučit myslet v souvislostech a definovat udržitelnost ekosystémů. Pro to by např. kategorie DPH měl být zcela podružná, stejně jako růst. V dnešní době je zásadní, aby nastal nerůst, začlo se brzdit a k tomu může posloužit právě stanovení ekologické stopy lidstva, regionů atd. Hezký den.

0/0
20.6.2014 12:59

J78i78n52d44ř66i15c41h 19Š97k19o60p65e44k 4275751160975

srovnání dálnice vs. přehrada je těžké, ale vybudování přehrady v této podobě není zásadní problém pro přírodu

+3/0
20.6.2014 13:01

F25i25l83i35p 70S14i11r89o58t17e70k 9442719782451

I člověk je dílem přírody a jeho základní přirozeností je snaha mít se zítra líp než dnes. A to je mororem růstu HDP a ten jde přes investice ruku v ruce se zaměstnaností. Pokud chcete lidem vnucovat "nerůst", jinak než s hlavní u hlavy to, obávám se, nepůjde.

+2/0
20.6.2014 15:43

J96i97ř41í 65M83a57l19í93k 1229159202826

Zdravím. Řekl jsem, nastal nerůst. On nastane tak jako tak. Pistole u hlavy? Ne, to není třeba. Půjde to buď s láskou dobrovolně, pochopením, vyšší kvalitou odpovědnosti a morálky lidstva nebo to nepůjde. Násilí nikdy nikam, než do pekla, nevedlo.

0/0
20.6.2014 17:12

R13i81c13h97a33r91d 14P34o14d29z97i17m74e50k 2531177976

jj Dlouhé stráně je krásný dílo. Ještě že to komanči začali budovat. Dneska by nic takovýho bohužel nebylo možný postavit.

+5/0
20.6.2014 13:28

J70a74k36u40b 25Š67a46f85a20n31d50a 7165307711291

Ekologicky sporné? Jaký negativní dopad má dnes tato elektrárna? A kolik uhlí potažmo emisí to ušetří?

Esteticky zavrženíhodné? Pokud se nekoukáte z letadla, nevidíte vůbec nic jen kopec s rovným vrcholem.

+2/0
20.6.2014 16:39

J60i31ř96í 18M55a18l47í51k 1679539402766

Napsal jsem už do diskuze, ale zopakuji. Ekologický dopad: stavba: zábor původně vysoce rozmanité přírody, spotřeba ropy s vlivem na klima, přesuny hmot atd. Současný: nízká biologická rozmanitost. O tom, že ušetří emise uhlí jsem psal, to je jasné plus. Estetika není prostě o tom, jestli je nebo není něco vidět. Máme tolik přetvořené a znetvořené krajiny, že i do jisté míry ekologický projekt tohoto typu by se měl zvažovat. Už bychom hlavně neměli stavět stavby ve volné krajině, které mění místní dochované prostředí případně stavět tak, aby byly respektovány únosné dimenze krajiny. Míním tedy tím např. zejména to, že se voda dá zadržet s minimálními stavebnímu úpravy (revitalizace toků) namísto magalomanských přehrad, které jsou zcela chybnou koncepcí, kterou podporuje pouze na tom bující betonová lobby.

0/0
20.6.2014 17:31

J98a33k90u42b 13Š12a95f51a40n83d51a 7875237661221

Tak málokterá přehrada je postavena pouze s cílem zadržet vodu. Většinou je těch důvodů více. Jedním z nich je výroba elektřiny. Ale jak je vidět, některým ekologům vadí i tato výroba. Zajímalo by mě, jaký zdroj jim vyhovuje. Dlouhé stráně nemají vůbec v popisu práce zadržovat vodu.

A proč by se neměly tyto stavby stavět ve volné přírodě? Jaký je rozdíl mezi přehradou a přírodním jezerem? V zásadě žádný.

Spotřeba ropy, přesuny horniny.... To, že pár tisíc kubíků spotřebované nafty ušetří miliony tun spáleného uhlí pro vás není argument.

Tito ekologové se mi opravdu líbí. Jsou kategoricky proti třeba těžbě kamene v povrchovém lomu. Po ukončení těžby lom zaroste, objeví se tam vzácná květena (která na tomto místě dříve nebyla), lom se zatopí a nastěhují se tam chránění obojživelníci (kteří v té lokalitě dříve nežili) a pod a najednou je to vzácné území které mají potřebu chránit a zakázat tam vstup obyčejným lidem.

Prostě si myslím, že Dlouhé stráně jsou ve výsledku velmi ekologický projekt který na chvíli narušil biologickou rozmanitost na části jednoho kopce která se samozřejmě za chvíli obnoví. A co se týče estetiky, spousta návštěvníků tohoto místa hovoří jasně. Přece by nejezdili někam, kde jim to připadá hnusný.

+1/0
20.6.2014 21:37

M23i69r63o28s82l57a78v 56U53r52b45a60n 1886337321679

Souhlasim s Vami, nicmene smysl teto elektrarny neni v zadrzeni vody, ale ve vyuziti vody coby media pro akumulaci energie. A tam je pochopitelne, ze vim vyssi bude vyskovy rozdil nadrzi, tim vyssi mnozstvi energie bude mozne "odlozit". A pocitejme s tim, ze cim vice budeme mit nestabilnich zdroju energie (slunce a vetr), tim vice budeme potrebovat techto akumulacnich prvku

0/0
21.6.2014 21:25

P86a83v90e46l 61O28d87r46a14z34i29l 6884759787190

Pokles rozmanitosti prosím doložte.

0/0
22.6.2014 20:17

E93r87i95k 33D80r14a35g56o28m30i76r47e89c67k50ý 2161283177269

pokud chcete mít "ekologické" elektrárny na obnovitelné zdroje (mimo vodních), tak potřebujete něco jako Dlouhé stráně. Jinak to prostě momentálně řešit nejde. Estetika je subjektivní dojem a mě se třeba elektrárna velmi libí a to i na živo.

+1/0
20.6.2014 19:02

M64i13c32h30a59l 93Z81e26l23e58n37ý 6884793735436

Nesmí, je to ochranné pásmo. 

Ale lidé tam chodí poměrně často. Pokud se tam chcete podívat, tak si nevybírejte slunečný teplý víkend, to tam jsou policisti jak na souši, tak občas přijedou na člunu.

+1/0
20.6.2014 10:52

M50i71c92h98a51l 63Z60e37l71e25n84ý 6804973785626

Omlouvám se, měla to být reakce na dotaz, jestli se smí k tomu nedokončenému mostu

0/0
20.6.2014 10:52

J27a11k81u59b 24Z15a71m67a45z38a98l 4873215968903

Diky :-)

0/0
20.6.2014 11:04

M41a96r72t55i26n 77Z23i28k65m61u13n75d 7605145744231

Photoshop level: God

0/0
18.6.2014 10:32

P82e46t60r 40N36e17c29h59a37n78i14c56k70ý 7513756498390

Škoda toho zatopeného mostu, aspoň lávka na druhou stranu by neškodila. Pak by to zas nebyl "český Avignon"

0/0
16.6.2014 9:28

J80i83ř86í 18E51u61l84e13r 5818269966206

No, zpětně jsem si uvědomil a ověřil, že uvedený seznam není výsledné pořadí (naštěstí), ale jen nabídka lokalit. Ale i tak, zastávka Kaproun není unikátní turistický cíl, spíše jen uměle vytvořená menší kuriozita. Promiňte mistře.

+2/0
15.6.2014 11:47

J39a21n 63S69a25l26o50m60o65n 4639330761225

Je to unikátní cíl, protože je unikátní aby jedna recese vydržela tak dlouho a stala se v podstatě kulturním dědictvím. ;-);-D

+2/0
20.6.2014 11:06

J27a47n 73M66o57t23ů85r63e45k 7790292871149

Proč nemůže být uměle vytvořená kuriozita unikátní turistický cíl? - btw vždyť většina ze zde uvedeného je uměle vytvořena!

+1/0
20.6.2014 12:02

J40i84ř74í 37E53u90l31e49r 5978669496866

Poznámka k zastávce Kaproun: Projel jsem se úzkokolejkou z Nové Bystřice do Jindřichova Hradce a zpět a měl jsem tedy možnost zastávku Kaproun vidět na vlastní oči. Konstatuji, že kromě zmíněné mohyly s odlitkem tam není nic jiného k vidění. Jenom okolní les. A to je, myslím, k zařazení tohoto místa na třetí místo trochu málo. Cimrmann Necimrmann...

+6/−1
15.6.2014 11:43

J55a34n 34S87a72l26o59m19o94n 4339230211465

Ale o to právě jde ;-D. Je to "zastávka na nic" ;-D.

+2/0
20.6.2014 11:06

J34a12n 20V55o92s41t44ř81e20l 8859641853389

Proč hlasovat v anketě, která byla odflinknutá? Výběr prvních turistických cílů byl velmi zmatečný a měl slabou nabídku. To je v každém kraji pouze kolem pěti zajímavých cílů?

0/0
15.6.2014 9:01

J19i42ř55í 72K29u79c33h78t11a 6878615759717

S tou nejužší uličkou je to trochu sporné. Jednu mají v Tišnově a jinou se chlubí Praha.

+2/0
14.6.2014 12:34

J62a68n 77S19a16l70o63m89o29n 4879200921145

Hm, ale v Praze to není ulička, ale spíš proluka mezi domy. :-)

0/0
20.6.2014 11:07

J35a14k14u45b 48Š69a12f44a16n27d63a 7325147431861

A jaký je rozdíl mezi prolukou a uličkou? Jméno?

+1/0
20.6.2014 16:41

J66a32n 23S58a79l31o77m75o14n 4119780931315

Třeba v délce? Ta Kadaňská je docela dlouhá. 55 metrů :-).

+1/0
20.6.2014 17:18

M48a89r54t45i79n 25P53l29a74t65i49l 9901723371558

Mě zaujala ta slečna na úvodní foce :-).

+7/0
13.6.2014 18:38

M51i23c86h12a37e75l 32K95o74n60e22č82n57ý 6382103439699

Pardon , ale já žadnou slečnu nevidim?

0/0
20.6.2014 15:23

J74a79k94u25b 71M28a51r88e88k 4673912658730

a kde? vždyť tam žádná není

0/0
20.6.2014 17:40

M67a16r92t31i34n 89P24l76a66t55i25l 9931783831668

Byla na fotce, která byla u původního článku z 13/6.

0/0
20.6.2014 17:48

P42e95t89r 73H31a78n26á92k 8411394786947

Já bych hlasoval pro to místo , kde je ta slečna v modrém tričku. Tam je na co koukat ;-)

+2/0
12.6.2014 17:05

J44i22ř48í 17K39u39c11h92t15a 6888355149197

detail by neškodil

+1/0
14.6.2014 12:32

M29a91r18t33i78n31a 92M44o83u56d91r76á 7280433936509

O Vlčích jámách: http://martinamoudra.blog.idnes.cz/c/232723/Slunce-v-Ledove-jame.html

0/0
12.6.2014 17:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.