Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské jaderné ponorce selhala ventilace. Šlo o život, vzpomíná kapitán

Britská jaderná ponorka se v květnu roku 2011 dostala do velkých problémů. Při plavbě Indickým oceánem ji totiž zkolaboval systém klimatizace. Posádka se tak musela potýkat s obrovským horkem a vlhkostí. S dramatickým příběhem se nyní po svém odchodu z armády svěřil kapitán ponorky, podle kterého mohli před lety umírat lidé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39i68l47o10s30l58a12v 31U11r69b71a14n 2984173406711

To muselo být hrozné.;-D Ví se ještě, že ponorky za druhé světové neměly žádnou klimatizaci.;-D

0/0
5.6.2014 12:54

A71l87e91x88a72n48d51r 78K42o67s33t81k52a 5739336919536

A také neměly na palubě jaderný reaktor že? :) I přes veškerou izolaci "trochu" hřeje.

0/0
5.6.2014 13:19

K10a93r50e97l 42H21o77r92s37k91ý 9960169836876

No toto ? Já myslel, soudě podle našeho tisku, že závady jsou "výsadou" jen Ruských atomových ponorek! Nebo se náš tisk přece jen mýlil ?!!8-o;-D

+2/−4
5.6.2014 10:11

K35a27r10e82l 67N16a39s87t90o27u68p66i62l 3350291770371

Ne, to spíš jenom ty neumíš číst, nebo máš sklerózu...

+7/0
5.6.2014 10:17

J45i78ř59í 98Z23ý89k73a 9389763241940

britské součástky, ruské součástky ... všechno se vyrábí na Taiwanu ;-D

+1/0
5.6.2014 10:20

P44a55v53e71l 58K79a96f64k51a 8894643851235

tohle ale nebyl problém součástky, spíše se jednalo o koordinovaný útok korýšů, vycvičených sovětským námořnictvem a ve spolupráci s anti-ami arabskými režimy dopravenými přímo do nasávacích potrubí :)

+6/0
5.6.2014 10:41

J21a12n 32S38a74l57o51m73o58n 4649600371345

A nebo jim v tom nasávacím potrubí bylo prostě moc příjemně. To víte teplo, dostatek čerstvé potravy... ;-D

0/0
5.6.2014 11:02

A87l21e36x36a54n90d91r 44K53o44s72t96k18a 5829376649356

Co by se měli namáhat sami pumpovat vodu, když jim tady pomáhá čerpadlo :) Ostatně, případů, kdy zvířátka obsadí techniku je víc.. Pamatuji na průšvih letadla, protože stálo v tropech a v pitotově trubici si udělaly včely hnízdo..

+1/0
5.6.2014 11:08

R46i79c92h46a86r20d 67P44o63d28z71i31m84e90k 2921437346

jen podle toho která propaganda do nás zrovna hustí svoje moudra, Americké a britské ponorky mají za sebou taky řadu průserů, který stály mnohdy i lidské životy.

+1/0
5.6.2014 14:39

J90a84n 37S25a45l73o93m78o67n 4679580411655

Já vím, že asi budu vypadat jak generál po bitvě, ale proč tomu kapitánovi nedošlo že by se měl ponořit hned po zjištění toho problému s klimatizací? Já osobně bych tedy chtěl vědět jestli je porouchané jen chlazení a výroba kyslíku nadále funguje a nebo je to porouchané celé. Pokud by nefungovala ani výroba kyslíku, pak by bylo jasné proč kapitán váhal, ale pokud výroba kyslíku fungovala...

0/0
5.6.2014 9:51

P74e24t19r 32K27o80l44o86u11š11e68k 6909898713294

Pokud nevíte co je špatně, které systémy nefungují atd, asi není dobré okamžitě se ponořit. Vy si nevím proč myslíte, že na to nepomyslel. ( teda vím, není to napsané, tak na to nepomyslel) Ale ponořit se s ponorkou, kde kolabují systémy bez uvážení není to pravé ořechové.

Vybyste se "samozřejmě" hned ponořil, a pokud by byla chyba někde jinde, tak byste se už třeba taky nevynořil.

Komické jak si složitý problém rozdělíte na jednoduchou podmínku.

if ( výroba kyslíku funguje ) { ponořit }

+5/0
5.6.2014 10:02

A23l67e52x79a62n83d90r 51K36o20s11t16k97a 5679286529186

Už jen kontrola funkčnosti reaktoru (vypadne reaktor, dojdou baterie, nebude možnost se vynořit ani onen zmiňovaný kyslík) musela být v těch podmínkách doslova nadlidským výkonem. Tam je totiž horko i za ideálních podmínek.

+2/0
5.6.2014 10:06

J13a96n 53S57a21l62o72m21o98n 4469880831685

Nikdo z nás neví jak to v podstatě vypadá. Já mohu jen extrapolovat z jaderných elektráren. Čili domívám se, že řízení reaktoru má nějaký samostatný nezávislý systém a to včetně chlazení. Jeho kontrola by neměla být nikterak složitá a probíhá prakticky neustále, takže energii ponorka měla. Problém se týkal okruhu klimatizace, který má na starosti i výrobu ovšem nevím nakolik je to spřažené. Vzhledem k tomu že později rozhodl o ponoření, tak to asi takový problém nebyl (a dá se předpokládat že nové "tabulky" pro havarijní postup budou v tomto případě to ponoření doporučovat už mnohem dříve). Jinak kvůli kontrole reaktoru se k němu neleze. Do reaktorovny se v ponorkách leze jen když je třeba vyměnit palivo a nebo je nějákej obrprůser s reaktorem. Ono je to tam totiž za chodu docela radioaktivní ;-D.

0/0
5.6.2014 10:20

A34l54e12x73a64n10d24r 77K77o81s83t71k81a 5229266749456

Mrkl jsem na technická data.. Ta ponorka je na jadernou ponorku vlastně miniaturní.. Délka jen 85 metrů.. Takže vedro od reaktoru tam bude naprosto všude. A jestliže má vzduch 60, očekával bych teplotu ovládání tak 80 a od toho spojené další lahůdky (jako třeba nefunkčnost moderních LCD, určitě tam nějaké mají). Fakt zážitek, který jim nezávidím.

+1/0
5.6.2014 10:30

J29a81n 57S59a86l92o28m71o11n 4149790671635

Péct se tam museli fakt příšerně, to nepopírám. Podobnou situaci znám z toho když jsem v teplotách venku přes 30 musel jít nahoru na kotel a tam být. Taky tam bylo vedro k zalknutí. A dovedete si představit ty teploty na procesorech?

Otázka je jak vlastně ta diagnostika reaktoru vypadá. K němu samotnému fakt nikdo nepoleze (troufám si říct že přímo v reaktorovně mohlo být také těch 80), kontrolní panel je většinou hned za přepážkou, ale nemám představu nakolik je to řízení reaktoru na ponorkách zjednodušeno oproti elektrárnám (a že zjednodušené je).

0/0
5.6.2014 10:36

A47l11e66x66a84n55d13r 33K12o28s37t39k34a 5259696849396

Protože u ponorky je doslova každé ponoření riskantní. V okamžiku, kdy už předem vědí, že mají poruchu na klimatizaci, tak je to dvojnásob o život. Ano, voda v hloubce má stejnou (chladnou) teplotu, takže se dá očekávat jisté ochlazení, ael dokud nevíte, kde je problém.. Dnes je vše řízené přes počítač (obdoba fly by wire u letadla) a teď si představte situaci, že ve skutečnosti neselhala klimatizace jako taková mechanicky, ale ten řídící počítač.. Vy mu nařídíte se ponořit a skončíte 150 metrů pod hladinou, bez možnosti vynoření a ještě s poškozeným chlazením. Chudák kapitán, který toto musí rozhodnout, navíc s vidinou soudu, pokud rozhodne špatně. (v tomto případě s příkladem jménem KURSK před očima)

+2/0
5.6.2014 10:03

J50i56ř46í 62Z26ý17k35a 9189463601830

vojenský soud je ještě "v pohodě", horší by bylo, kdyby musel stanout před posledním soudem ...

0/0
5.6.2014 10:16

A12l62e94x44a19n24d43r 81K14o25s36t69k70a 5229276639306

Vždyť připomínám ten Kursk ne? Až nepříjemně reálná možnost pro každého kdo slouží na ponorce.

+2/0
5.6.2014 10:26

J29a62n 77S58a85l71o63m32o31n 4119310931415

Tak dá se předpokládat, že bude i možnost tu vodu ze zatěžovacích nádrží dostat i "ručně" pomocí stlačeného vzduchu, jako se to dělávalo kdysi. I ze záběrů moderních ponorek jsou vidět takové ty šílené "rozvodnice" se spoustou ručních ventilů. ;-D U systémů typu "fly by wire" je řídící systém a síť několikanásobně jištěný opakováním prvků, čili jsou tam minimálně tři řídící počítače přičemž na řízení samotné stačí jen jeden. V tom případě se "vadný počítač buď resetuje a nebo odpojí a přejde se do nouzového režimu.

U Kursku došlo pravděpodobně k výbuchu torpéda v hlavni torpédometu, to byla úplně jiná situace :-)

0/0
5.6.2014 10:27

P57a48v94e29l 30K48a32f91k29a 8194803861795

jenom doplnění k tomu Kursku: V 11:28 místního času (08:28UTC) vysoce koncentrovaný peroxid vodíku, sloužící pro pohon torpéda, prosákl rzí v torpédovém pouzdře. Peroxid reagoval s mědí a mosazí v torpédometu, a tak způsobil řetězovou chemickou reakci vedoucí k explozi o síle cca 100-250kg TNT...

+1/0
5.6.2014 10:45

J23a23n 86S75a49l97o52m15o88n 4829820351255

Jj, tohle také znám, ale jsou to všechno v podstatě dohady, protože příďová část s inkriminovaným torpedometem zůstala na dně po odříznutí. Nicméně tohle je oficiální výsledek vyšetřování. :-)

0/0
5.6.2014 11:01

M90i40c22h87a23l 22C86h72a66l86u74p51a 6908770419373

Nevím, jak fungují ponorky, ale řídící počítač asi nebude jeden, spíš několik nezávislých systémů řídících různé části, takže těžko bude něco řídit klimatizaci i motory.

U vynořování bych čekal i nějaký bezpečnostní mechanický systém, který umožní vynoření i když selže řídící systém.

Jinak souhlasím, že to je riziko a v tomhle případě bych taky váhal.

0/0
5.6.2014 20:41

P10a52v95e70l 16O57d50r45a55z60i32l 6504359687640

No mně to napadlo ve chvíli čtení o pálícím slunci a špatné barvě ponorky.

+1/0
5.6.2014 10:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.