Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské jaderné ponorce selhala ventilace. Šlo o život, vzpomíná kapitán

Britská jaderná ponorka se v květnu roku 2011 dostala do velkých problémů. Při plavbě Indickým oceánem ji totiž zkolaboval systém klimatizace. Posádka se tak musela potýkat s obrovským horkem a vlhkostí. S dramatickým příběhem se nyní po svém odchodu z armády svěřil kapitán ponorky, podle kterého mohli před lety umírat lidé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68i33l11o17s90l26a56v 64U35r62b22a67n 2894563876711

To muselo být hrozné.;-D Ví se ještě, že ponorky za druhé světové neměly žádnou klimatizaci.;-D

0/0
5.6.2014 12:54

A75l26e62x49a48n97d59r 59K52o45s80t36k73a 5299666729116

A také neměly na palubě jaderný reaktor že? :) I přes veškerou izolaci "trochu" hřeje.

0/0
5.6.2014 13:19

K81a51r73e58l 21H87o78r36s55k67ý 9900439736786

No toto ? Já myslel, soudě podle našeho tisku, že závady jsou "výsadou" jen Ruských atomových ponorek! Nebo se náš tisk přece jen mýlil ?!!8-o;-D

+2/−4
5.6.2014 10:11

K74a82r45e85l 54N20a89s88t69o73u50p64i54l 3450301900151

Ne, to spíš jenom ty neumíš číst, nebo máš sklerózu...

+7/0
5.6.2014 10:17

J94i49ř66í 18Z15ý24k22a 9639383821220

britské součástky, ruské součástky ... všechno se vyrábí na Taiwanu ;-D

+1/0
5.6.2014 10:20

P91a40v67e26l 78K66a15f53k38a 8434213621215

tohle ale nebyl problém součástky, spíše se jednalo o koordinovaný útok korýšů, vycvičených sovětským námořnictvem a ve spolupráci s anti-ami arabskými režimy dopravenými přímo do nasávacích potrubí :)

+6/0
5.6.2014 10:41

J91a80n 10S17a56l42o42m16o63n 4619940931175

A nebo jim v tom nasávacím potrubí bylo prostě moc příjemně. To víte teplo, dostatek čerstvé potravy... ;-D

0/0
5.6.2014 11:02

A69l69e68x32a31n26d36r 76K95o39s15t34k85a 5879406759626

Co by se měli namáhat sami pumpovat vodu, když jim tady pomáhá čerpadlo :) Ostatně, případů, kdy zvířátka obsadí techniku je víc.. Pamatuji na průšvih letadla, protože stálo v tropech a v pitotově trubici si udělaly včely hnízdo..

+1/0
5.6.2014 11:08

R71i82c85h54a26r33d 24P15o17d94z50i16m38e77k 2711317716

jen podle toho která propaganda do nás zrovna hustí svoje moudra, Americké a britské ponorky mají za sebou taky řadu průserů, který stály mnohdy i lidské životy.

+1/0
5.6.2014 14:39

J95a44n 84S16a21l94o35m43o94n 4509930821705

Já vím, že asi budu vypadat jak generál po bitvě, ale proč tomu kapitánovi nedošlo že by se měl ponořit hned po zjištění toho problému s klimatizací? Já osobně bych tedy chtěl vědět jestli je porouchané jen chlazení a výroba kyslíku nadále funguje a nebo je to porouchané celé. Pokud by nefungovala ani výroba kyslíku, pak by bylo jasné proč kapitán váhal, ale pokud výroba kyslíku fungovala...

0/0
5.6.2014 9:51

P54e12t39r 11K89o21l17o61u53š45e53k 6279248313854

Pokud nevíte co je špatně, které systémy nefungují atd, asi není dobré okamžitě se ponořit. Vy si nevím proč myslíte, že na to nepomyslel. ( teda vím, není to napsané, tak na to nepomyslel) Ale ponořit se s ponorkou, kde kolabují systémy bez uvážení není to pravé ořechové.

Vybyste se "samozřejmě" hned ponořil, a pokud by byla chyba někde jinde, tak byste se už třeba taky nevynořil.

Komické jak si složitý problém rozdělíte na jednoduchou podmínku.

if ( výroba kyslíku funguje ) { ponořit }

+5/0
5.6.2014 10:02

A67l60e42x12a23n90d94r 90K55o60s87t59k21a 5319816299316

Už jen kontrola funkčnosti reaktoru (vypadne reaktor, dojdou baterie, nebude možnost se vynořit ani onen zmiňovaný kyslík) musela být v těch podmínkách doslova nadlidským výkonem. Tam je totiž horko i za ideálních podmínek.

+2/0
5.6.2014 10:06

J46a49n 47S75a36l87o59m24o19n 4529970401885

Nikdo z nás neví jak to v podstatě vypadá. Já mohu jen extrapolovat z jaderných elektráren. Čili domívám se, že řízení reaktoru má nějaký samostatný nezávislý systém a to včetně chlazení. Jeho kontrola by neměla být nikterak složitá a probíhá prakticky neustále, takže energii ponorka měla. Problém se týkal okruhu klimatizace, který má na starosti i výrobu ovšem nevím nakolik je to spřažené. Vzhledem k tomu že později rozhodl o ponoření, tak to asi takový problém nebyl (a dá se předpokládat že nové "tabulky" pro havarijní postup budou v tomto případě to ponoření doporučovat už mnohem dříve). Jinak kvůli kontrole reaktoru se k němu neleze. Do reaktorovny se v ponorkách leze jen když je třeba vyměnit palivo a nebo je nějákej obrprůser s reaktorem. Ono je to tam totiž za chodu docela radioaktivní ;-D.

0/0
5.6.2014 10:20

A95l73e49x72a36n89d60r 80K56o62s17t48k54a 5389336569496

Mrkl jsem na technická data.. Ta ponorka je na jadernou ponorku vlastně miniaturní.. Délka jen 85 metrů.. Takže vedro od reaktoru tam bude naprosto všude. A jestliže má vzduch 60, očekával bych teplotu ovládání tak 80 a od toho spojené další lahůdky (jako třeba nefunkčnost moderních LCD, určitě tam nějaké mají). Fakt zážitek, který jim nezávidím.

+1/0
5.6.2014 10:30

J31a63n 33S94a77l80o48m93o41n 4719820861145

Péct se tam museli fakt příšerně, to nepopírám. Podobnou situaci znám z toho když jsem v teplotách venku přes 30 musel jít nahoru na kotel a tam být. Taky tam bylo vedro k zalknutí. A dovedete si představit ty teploty na procesorech?

Otázka je jak vlastně ta diagnostika reaktoru vypadá. K němu samotnému fakt nikdo nepoleze (troufám si říct že přímo v reaktorovně mohlo být také těch 80), kontrolní panel je většinou hned za přepážkou, ale nemám představu nakolik je to řízení reaktoru na ponorkách zjednodušeno oproti elektrárnám (a že zjednodušené je).

0/0
5.6.2014 10:36

A48l95e60x66a63n24d20r 47K93o91s68t50k89a 5869396379806

Protože u ponorky je doslova každé ponoření riskantní. V okamžiku, kdy už předem vědí, že mají poruchu na klimatizaci, tak je to dvojnásob o život. Ano, voda v hloubce má stejnou (chladnou) teplotu, takže se dá očekávat jisté ochlazení, ael dokud nevíte, kde je problém.. Dnes je vše řízené přes počítač (obdoba fly by wire u letadla) a teď si představte situaci, že ve skutečnosti neselhala klimatizace jako taková mechanicky, ale ten řídící počítač.. Vy mu nařídíte se ponořit a skončíte 150 metrů pod hladinou, bez možnosti vynoření a ještě s poškozeným chlazením. Chudák kapitán, který toto musí rozhodnout, navíc s vidinou soudu, pokud rozhodne špatně. (v tomto případě s příkladem jménem KURSK před očima)

+2/0
5.6.2014 10:03

J59i36ř66í 68Z30ý44k16a 9929283911110

vojenský soud je ještě "v pohodě", horší by bylo, kdyby musel stanout před posledním soudem ...

0/0
5.6.2014 10:16

A77l93e27x77a92n52d24r 20K87o87s73t18k46a 5129366719646

Vždyť připomínám ten Kursk ne? Až nepříjemně reálná možnost pro každého kdo slouží na ponorce.

+2/0
5.6.2014 10:26

J53a86n 93S18a66l60o22m55o30n 4449270611535

Tak dá se předpokládat, že bude i možnost tu vodu ze zatěžovacích nádrží dostat i "ručně" pomocí stlačeného vzduchu, jako se to dělávalo kdysi. I ze záběrů moderních ponorek jsou vidět takové ty šílené "rozvodnice" se spoustou ručních ventilů. ;-D U systémů typu "fly by wire" je řídící systém a síť několikanásobně jištěný opakováním prvků, čili jsou tam minimálně tři řídící počítače přičemž na řízení samotné stačí jen jeden. V tom případě se "vadný počítač buď resetuje a nebo odpojí a přejde se do nouzového režimu.

U Kursku došlo pravděpodobně k výbuchu torpéda v hlavni torpédometu, to byla úplně jiná situace :-)

0/0
5.6.2014 10:27

P73a44v32e19l 68K10a73f90k57a 8474713291495

jenom doplnění k tomu Kursku: V 11:28 místního času (08:28UTC) vysoce koncentrovaný peroxid vodíku, sloužící pro pohon torpéda, prosákl rzí v torpédovém pouzdře. Peroxid reagoval s mědí a mosazí v torpédometu, a tak způsobil řetězovou chemickou reakci vedoucí k explozi o síle cca 100-250kg TNT...

+1/0
5.6.2014 10:45

J92a84n 27S30a66l92o72m51o48n 4409970921215

Jj, tohle také znám, ale jsou to všechno v podstatě dohady, protože příďová část s inkriminovaným torpedometem zůstala na dně po odříznutí. Nicméně tohle je oficiální výsledek vyšetřování. :-)

0/0
5.6.2014 11:01

M43i14c31h71a17l 95C58h43a23l39u85p36a 6428360969733

Nevím, jak fungují ponorky, ale řídící počítač asi nebude jeden, spíš několik nezávislých systémů řídících různé části, takže těžko bude něco řídit klimatizaci i motory.

U vynořování bych čekal i nějaký bezpečnostní mechanický systém, který umožní vynoření i když selže řídící systém.

Jinak souhlasím, že to je riziko a v tomhle případě bych taky váhal.

0/0
5.6.2014 20:41

P95a49v31e88l 27O67d37r37a98z76i34l 6874129347130

No mně to napadlo ve chvíli čtení o pálícím slunci a špatné barvě ponorky.

+1/0
5.6.2014 10:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.