Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stále se ptám, proč jsem nezemřel, vzpomíná Číňan na Tchien-an-men

Číňané si potají připomínají výročí brutálního zásahu na pekingském náměstí Tchien-an-men. O život tehdy přišly stovky lidí a komunistický režim dodnes jakékoli vzpomínky na masakr dusí. Jedním z mála, kteří přežili a neskončili za mřížemi, je někdejší studentský vůdce Wu-er Kchaj-si.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30u13r85a46j 39V36á92c21l46a93v68í63k 9339710525376

Tak s Čínou máte problém? A s Ukrajinou ne? Dvojí metr ovládá českou kotlinu!

+2/−1
3.6.2014 15:47

M33a79r33t35i71n 34R77o50h76á90č 6749936916737

Nezapomeňte jedním dechem dodat, že za všechno může USA.R^;-D

+2/−2
3.6.2014 15:56

M96a64r87t20i95n 52V39e87j33m72o54l36a 1923591343868

Kyjev nechává bombardovat vlastní občany a jsou tací, co tomu ještě tleskají :-(

+1/−5
3.6.2014 14:38

M26i57l70a78n 51K61l94o91u48č58e78k 3180945628447

Jakto, vždyť tu někdo tvrdil, že to nejsou jeho občané, ale občané nové doněcké republiky, případně občané ruska....

+3/−1
3.6.2014 15:13

M28a27r53t30i71n 97V44e60j56m83o93l90a 1983611273968

Ještě jim tam hodíme pár bomb. To by bylo, aby pak s námi nechtěli žít radostně v jednom státě!

0/0
4.6.2014 12:58

L83u89k52á13š 57P45e31c94h55a 5132922283565

Na Ukrajině zasahují i bombardéry a svět mlčí.

+3/−6
3.6.2014 10:43

K93a59r79e38l 20N19a18s74t16o14u25p28i23l 3190311660671

proti těžce ozbrojeným teroristům je to v pořádku

+8/−3
3.6.2014 11:58
Foto

R14o91m85a41n 80P33o14l20á40č69e81k 1320356260935

Při rozptylu bombardéru a blízkosti obytné zástavby by to asi byl problém :D

+1/−1
3.6.2014 16:27
Foto

L51u42d98ě88k 43F20u70x51a 9176880194837

Jestliže vaše srdce bije pro odvážné ozbrojené separatisty, to asi nebudete mít moc rád Rusko a jeho akce v Čečensku, že?;-)

+3/−2
3.6.2014 13:11

T47o87m38á32š 21P72a87v45e87l35k70a 6626773563336

Chtělo by to vyjádření od Zaorálka, že zabíjení studentů a nasazení tanků je v pořádku a Češi ho podporují.

+10/0
3.6.2014 9:15

J10i77ř47í 92H82o78v98o33r71k76a 2326777330921

1) žádný masakr se na Tchien-an-men nekonal, to je již dávno prokázaný fakt. Je pravda, že k násilnému a krvavému potlačení povstání studentů došlo, ale jinde. Myslím, že už by bylo možné konečně označovat tu událost pravdivě, ale na druhou stranu chápu, že "masakr na Tchien-an-men" je určitý mediální úzus.

2) pro pochopení toho co se stalo je naprosto nezbytné znát kontext. V té době v Čině žili lidi (a byli ve vedení státu), kteří osobně zažili, co se dělo, když v zemi převzali moc rozdivočení studenti v extázi, že se ruší tisícileté konfuciánské pravidlo seniority. Studentské bouře zabily milióny lidí a Čínu vrhly o 50 let zpět. Řada tehdy vládnoucích politiků byla oběti takových bouří a ztratili při nich své rodinné příslušníky. Nic takového nedopustit pro ně bylo pravidlo č.1, právě proto, že se snažili zemi modernizovat - a tím umožnit i demokratizaci.

V našem kulturním kontextu, kde studentské revolty bývají naopak nositelkami pokroku, to samozřejmě nechápeme.

Možná že kdyby v Číně začala nějaká parta svážet nějaké etnikum do táborů, tam jim nařídili se svléknout a jít do hromadných sprch, tak by se všichni divili a čekali, co se bude dít. V našemu kulturním kontextu bychom pravděpodobně vzali samopaly a tu partu postříleli na hromadu s tím, že je to lepší z těch špatných možností.

+6/−10
3.6.2014 8:58
Foto

L31u44d33ě91k 24F30u71x52a 9406580204627

1. Můžete prosím PROKÁZAT to, co považujete za "dávno prokázaný fakt? Prokázaný kým? Prokázaný jak? Víte, hovoříte-li o faktech, musíte je doložit, tvzení "to ví každý" prostě nestačí!

2. Kdyže se staly ty studentské bouře ve kterých zemřely miliony lidí? Další případ vámi deklarovaného faktu který je faktem jen proto, že to tvrdíte? Podle vašich náznaků o čase průběhu "studentských bouří" se domívám, že si to pletete s Maovou Kulturní revolucí. Porušení tisíciletých tradic a miliony mrtvých....ano, to vypadá na sociální experiment velkého Mao Ce Tunga.

Je to ono?

+7/−1
3.6.2014 10:22

J37i58ř62í 17H38o36v64o63r47k50a 2386507250101

Ano, bylo to v rámci tzv. kulturní revoluce. Ano, na začátku stálo mj. Maovo heslo, co mají dělat mladí lidé v každém systému: Bouřit se, bouřit se, bouřit se :-) Z pohledu např. studentů v ČSSR v roce 1988-1989 docela sympatické heslo :-)

Ano, Mao to rozpoutal s docela egoistickými mocenskými úmysly, ztrácel moc a díky "revoluci dětí" jí chtěl získat zpět.

To ale nic nemění na tom, že studentské bouře byly strašlivě, my si to dovedeme těžko představit. A od té doby je představa studentů v ulicích, co se utrhnou ze řetězu v Číně obrovské trauma.

A Teng Siao-pching si dobře pamatoval, jak už proti modernizačním a demokratizasčním snahám takové studentské bouře zasáhly a rozhodně to nechtěl zopakovat. Ale chápu, že kdo o Číně moc neví a nahlíží na situaci pohledem z českými zkušenostmi 17.11.39/89 to nemůže pochopit.

+1/−5
3.6.2014 10:55
Foto

L68u87d15ě60k 44F49u19x21a 9946130354387

Jenže oba dva víme, že to co prováděli ti studenti v roce 1989 strašné nebylo. A stejně tak oba dva víme, že strašné bylo to, co provedla armáda na popud papalášů. A oba dva víme, že bagatelizovat to nebo omlouvat ten masakr prostě nejde:-/ Tak se o to nepokoušejte, je to marné. Obhajovat zabíjení neozbrojených studentů strachem........vlastně ano, ale obávám se, že ten strach byl ze ztráty moci, ničeho jiného;-)

+4/0
3.6.2014 13:08

L85u42d12ě38k 35R16á43j72e26c70k74ý 7188687930514

Davy studentů v rámci Maovy Kulturní revoluce zvládly udělat věci, proti kterým jsou zásahy VB v roce 1989 k smíchu. Samozřejmě srovnávat Nebeské náměstí a Václavák je relevantní - problém je, že Číňani tehdy o žádném Václaváku nevěděli, věděli jen o svých studentských bouřích, při kterých umřelo x milionů lidí.

A strach ze ztráty moci tam samozřejmě byl, ale připisovat to jen jemu je dost krátkozraké, v kulturním kontextu.

+1/−3
3.6.2014 13:50

M68a39r83t92i93n 51H97u29d12e64c35e97k 3753229289463

michate jabka s hruskama,

castecne mate pravdu, ze se mozna bali o moc, ale na druhou stranu jak pan Hovorka tady uvadi to bylo nezbytne, Nikdo nevi co by se delo kdyby se pravdu zacalo dit neco pdobneho jako "prvne".

Co se tyce toho vyroci, tak to je opravdu na uvazenou, jak je mozne neco "oslavovat" ci pripominat, kdyz se to vlastne nestalo...

+2/−1
3.6.2014 14:00

M66a13r12t96i78n 30R44o22h13á43č 6809376526267

Ano a tito studenti, protože chtěli demokracii a méně korupce, chtěli vyvraždit milióny svých spoluobčanů. Dává to někomu smysl? ;-)

0/−1
3.6.2014 16:04

T39o51m74á55š 67H52y64n29e42k 2446438438828

2.To nebyly studentské bouře,ale jeden z mnoha Maových Velkých skoků tento se nazýval Kulturní revoluce.Těch Velkých skoků bylo více a všechny řízeny Mao Ce Tungem.Ale pokaždé i prý přiznal chybu.je krásné vidět jeho usměvavou tvář na tričkách mladých komunistů,Mao je můj nejoblíbenější komouš.

+3/0
3.6.2014 10:39

L35u70d80ě45k 95R13á52j38e50c65k90ý 7538897180484

A vy si představujete, že Mao při tom Velkém skoku všechny lidi vyvraždil sám? Kdepak, on byl jen v čele, jinak šlo hlavně o studenty a mladé lidi ve jménu revoluce. Jsou zaznamenány případy, kdy vraždili prakticky starší členy své rodiny.

+1/−2
3.6.2014 13:45

M80a89r17t27i91n 58R47o94h56á11č 6659596926127

Ono je psychologicky dokázáno, že vraždit dokáže (po vymytí mozku, získání autority) téměř každý. ;-)

0/0
3.6.2014 16:02

J82i69ř62í 44D86v61o85ř42á62k 5458413488720

Tento "příblábol" má cenu opičího zvratku.

0/0
3.6.2014 19:15

P11a10v18e64l 23Č61e56r79n60ý 7534365261907

Tady už ztrácím přehled o tom slavném jakože "masakru na Tchien-an-men"  - udělejte si trochu pořádek ve svých blábolech, ať je to trochu konzistentní....

-

Masakr se nekonal na Tchien-an-men, naznačují depeše diplomatů USA

http://zpravy.idnes.cz/masakr-se-nekonal-na-tchien-an-men-naznacuji-depese-diplomatu-usa-pxu-/zahranicni.aspx?c=A110605_162330_zahranicni_stf

"Před dvěma lety například tehdejší zpravodaj BBC v Pekingu James Miles připustil, že před 22 lety zprostředkoval divákům své mylné dojmy.

Ani podle něj se prý na Tchien-an-men masakr nekonal. "Protestujícím, kteří byli na náměstí, když dorazila armáda, bylo po vyjednávání s jednotkami, jež měly na starosti dodržování výjimečného stavu, dovoleno odejít," popsal tehdejší události po letech Miles. "Nebyl to masakr na Tchien-an-men, ale Pekingský masakr," dodal.

+2/−1
3.6.2014 8:06

P75e32t84r 87D93v47o92ř44á48k 1817315904556

Napsat, že "masakr" je "slavný" může jen blb. :-/ Ten váš zb(L)ytek komentovat radši ani nebudu :-/

+4/−3
3.6.2014 8:09

P31a86v93e57l 53Č80e59r19n73ý 7934565911117

Podívejte, ten zbytek je čistá kopie toho, co vyšlo tady na idnes.cz. Žádný masakr na Tchien-an-men nebyl, proto píšu "slavný". Údajně něco proběhlo o pět kilometrů dál od náměstí, ale to už je dávno snad známo díky wikileaks, tak proč pořád tvrdit něco o masakru na Náměstí Nebeského klidu, to je prostě faktografický nesmysl...

+7/−1
3.6.2014 8:15

P45e40t54r13a 18N18o18v69á69k19o20v77á 7568466114798

A myslíte, že tolik záleží na tom, na kterém náměstí to bylo? Myslíte, že pokud by u nás za revoluce 1989 postříleli polovinu protestujících, tak by záloželo na tom, jestli to bylo na Staromáku nebo Václaváku? Ono o místo až tolik nejde.

+6/0
3.6.2014 10:09

Z66d60e36n42ě32k 16P34o92l65á94k 3819449405652

Opravdu nezáleží na tom kde to bylo, kdy to bylo, co se stalo. Hlavně že se něco stalo.8-o

0/0
3.6.2014 10:41

V57í89t 41J12e45ž57e13k 4926789229815

Takže Velká říjnová revoluce se nikdy nekonala, protože se nestala v říjnu? :-)

Nebo Stoletá válka se nikdy nekonala, protože netrvala sto let? :-D

Dobrá metodika zahlazování historie ;-)

+4/0
3.6.2014 11:58

M47a60r26t84i47n 75H34u23d18e93c36e95k 3653679239343

mate pravdu, nejhorsi je na tom, ze tu mluvime o ?masakru" ale pritom nikdo z nas nevi jestli to opravdu byl masakr, kolik lidi zebrelo, ci co se presne stalo.

Tak akorat vsichni varime z vody. A kdyz se zeptate cinana, tak taky nevi.

0/−1
3.6.2014 14:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.