Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Minimální mzda vzroste na devět tisíc korun, domluvila se vláda s odbory

Zaměstnanci s nejnižšími platy mohou počítat se zvýšením minimální mzdy od ledna příštího roku o pětistovku. Na růstu minimální mzdy z 8 500 korun měsíčně na 9 000 korun se dohodla vláda s odboráři a zaměstnavateli při jednání tripartity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S52t29a53n23i98s18l87a42v 44T81e80s70a77ř 9847314582974

srpen 2013 >> leden 2015 +8,24%, to odpovídá +5,8% / 12 měsíců

ale za posledních 12 měsíců je inflace pod 1%, a průměrná mzda roste jen +2,3%

pane Sobotko, čemu je to přiměřené? Leda tak tomu, jak si sami sobě přidávají soudci a politici. Rv

0/0
16.9.2014 14:57
Foto

S39t16a37n88i61s77l12a34v 59T68e17s55a71ř 9807464792184

Socani a odboráři, to je smrt pro budoucí prosperitu téhle země. Tyhle parazity by měl šišla Mládek vidět!!!

0/0
16.9.2014 14:46

P22e20t12r 77K44o67r95b35é88l49y65i 3397258604529

Největší zklamání této vlády je hnutí ANO. Naivně jsem se domníval, že lidé z byznysu vnesou rozum do poslaneckých lavic. Zatím se zdají ještě hloupější než Sobotka.

Aby Češi dosáhli průměrného IQ muselo by dojít ke sčítání jednotlivých výsledků IQ testů a pak, možná, 200 Čechů by dohromady dosáhlo IQ 100.

0/0
20.8.2014 20:46

J15i93ř73í 54M91a69l89í51k 6507887483495

To bere kdejaká cikorka na soc. dávkách a v životě  přitom nepotáhla ani krávu za ocas.

+1/0
28.7.2014 21:45

I79v85a 72S10m43u90t69n72á 9200561296932

DÍKY Pane SOBOTKO.V

0/0
28.7.2014 17:08

J48o41s62e72f 37L45e93b44d17u64š49k77a 4162903863475

jak funguje minimální mzda

https://www.youtube.com/watch?v=c8djeW6iDvA

0/0
3.6.2014 23:02

M31a68r60t88i95n 28Ž25e48l25i48n31s47k54ý 9878429589732

Ha ... to je pekna blbost ... vsichni zamestnavatele proste srazi mzdu ipodminky na minimum takze zadny tlak na rust tam neni ... to je realita. Existuje nepsana domluva jak i u nas v regionu, ze zamestnavatele za nejaky druh prace davaji urcitou uroven ... skoro presnou ... mzdy a proste vic penez nedaji ... a jestli se najde nejaka vyjimka, tak tam si lide svou praci velice strezi takze to ostatni nejak neovlivni. V nejake civilizovamne zemi kde jsou lide vic socialni tak to tam do urcite miry muze fungovat, v bananovech ne.

+1/0
5.6.2014 22:36

V79l16a60d16i27m24í15r 93V13e42t25e46š94k93a 2521135315502

Minimální mzda vzroste ....... a následně, zcela logicky, počet nezaměstnaných. Bravo soudruzi.

+3/0
3.6.2014 13:39

M51i94r40o97s29l25a24v 56H87ý24l 5565887289329

Vzhledem k tomu, že minimální mzda vzroste zcela minimálně, dopady budou také zcela minimální.

0/0
3.6.2014 20:14

V89l13a36d84i36m41í14r 54V55e93t91e85š10k11a 2301545785442

Když myslíš.... 

A jen naokraj: kolik lidí zaměstnáváš?

+1/0
3.6.2014 20:28

M33a47r89t62i43n 81Ž85e44l91i69n35s89k47ý 9248239919562

Vis, ze ti moc neverim, ze ti tak moc jde o zamestnani lidi, co jsou na minimalni mzde? Alespon si ti lide zacnou vazit sama sebe, kdyz budou donuceni delat za slusnejsi mzdu ... nebudou za blby jak dosud.

0/0
5.6.2014 22:38

V91l67a66d76i88m45í96r 49V45e15t43e24š22k36a 2431455225652

Třeba máš pravdu, třeba za blby nebudou, oni se totiž spíš stanou nezaměstnanými.

0/0
5.6.2014 22:57

M80a41r36t69i53n 97Ž90e49l43i28n65s56k77ý 9718179549382

Ano, radeji byt nezamestnany, nez byt za blba.

0/0
6.6.2014 0:08

V85l21a66d43i11m92í23r 96V75e51t29e78š43k91a 2531355575422

Třeba jednou pochopíš, že ne každý nezaměstnaných je nezaměstnaným rád a dobrovolně. Velké řada z nich je v této pozici pouze díky nesmyslným socbolševickým nařízením která zvyšují nezaměstnanost a následně množství lidí závislých na podporách za které pak jejich příjemců jsou vděčni, paradoxně, oněm socbolševikům (kteří tuto situaci způsobili) a i proto je pak volí. Většina lidí totiž JE hloupá.

+1/0
6.6.2014 8:15

M60a29r31t23i67n 84Ž49e12l77i82n88s37k70ý 9168669979562

To chapu ale jiste mnoha lidem neuskodi kdyz zastavi sve sebeniceni na nizkych mzdach pro zisk nekoho jineho a rozviti se jim jak byli za blby zatim co jejich zamestnavatel si zil.

0/0
6.6.2014 22:14

V33l54a31d78i47m22í71r 77V55e71t69e10š35k21a 2301295395552

Pokus se někdy někoho zaměstnávat a pochopíš svůj omyl. Tím ale neříkám, že i mezi zaměstnavateli se nenajde s.ině.

0/0
6.6.2014 22:19

M34a16r72t52i81n 92Ž98e25l40i17n48s80k22ý 9228449459292

Prave i kvuli slusnym zamestnavatelum je potreba aby existovala vyssi, civilizovana minimalni mzda. Slusnemu zamestnavateli to totiz neni prijemne pozadovat po svych spoluobcanech praci za almuznu aby nezkrachoval kvuli tomu ze to dela jeho socialne necitliva konkurence. Vam by nebylo trapne chtit po nekom precizni, zodpovednou ac nekvalifikovanou 8 hodinovou praci za 8500 hrubeho mesicne pri dnesnich cenach?

0/0
7.6.2014 14:05

V79l36a62d23i16m59í45r 21V23e79t11e52š71k67a 2171415595422

Prakticky ve všem existuje nabídka a poptávka.

Ale vidím, že to nemá smysl....

+1/0
7.6.2014 14:08

M91a83r80t71i37n 79Ž32e81l64i38n74s58k57ý 9658899909492

Poptavka - nabidka je jedna vec, druha vec je svoboda. Kdyz ti nekdo namiri na hlavu pistoli at mu das prachy - poptavka, ty mu je rad nabidnes za stavajicich okolnosti a neznamena to ze ac se nabidka setkla s poptavkou, ze to je v tomto pripade v poradku. Trh, aby byl dobry sluha, musi byt pod kontrolou. Nabidnout nekomu prezivani a on to prijme, aby neprezival jeste hur ... . O tom je ta minimalni mzda aby tohle, tuto krizovou situaci clovek nemusel resit, aby v pohode vyzil. O tom mluvim.

+1/0
9.6.2014 17:44

V92l76a42d27i56m36í40r 68V23e97t71e68š48k41a 2481615785522

Páté přes deváté. Zkus ještě i šesté....

0/0
9.6.2014 19:47

V61á48c18l97a82v 90K34r93a16j46č63a 5326459619794

Víte, co mě zaráží? Že jinde, třeba v Rakousku, Německu stojí zboží stejně nebo méně než u nás, náklady na energie a lidi mají větší ( lidi na všech pozicích tam berou víc než u nás) a nikdo nebrečí, ž ekvůli vykosým mzdám zkrachuje. Možná to bude tím, že tam každý podnikatel nemusí mít každý rok nové auto za několik mega a 3x ročně dovolenou u moře a pak jenom nadávat, jak nemá na to, aby lidem přidal 500,-Kč.

A že znám dost podnikatelů, kteří lidem platí minimum, pozdě a pořád si stěžují, že firma málo vydělává, ale oni mají stále na nová auta a několik zahraničních dovolených ročně.

+1/−1
3.6.2014 10:26

L27e24o63p27o24l45d 56L49a12s24k81o59v23s25k96ý 5351959779232

Tihle kritici minimální mzdy vám na to odpoví - ano, máte pravdu, ale oni mají vyšší produktivitu práce.  Jenomže, oni mají taky vyšší daně .....  já bych řekl, to je o té rozdílné kultuře u nás a tam, kde tržní prostředí má  již nepřerušovaně tradici mnoha desítek let a prošli si mnohými a mnohými situacemi, ze kterých se poučili. Včetně tvrdých sociálních nepokojů, které má západní Evropa v živé paměti z doby restrukturalizace těžebního a ocelářského průmyslu.   !!!

+1/0
3.6.2014 10:36

L38e52o41p93o93l50d 92L61a30s93k14o89v61s19k87ý 5301269839442

A ještě k tomu, co jsem napsal níže. Jedním z příkladů, kdy  zaměstnanec dělá za minimální mzdu dvanáctihodinové směny, za každého počasí jsou např. firmy, nabízející ostrahu různých areálů.  Mají to těžké - jsou závislí "na velkorysosti" provozovatelů či majitelů těch areálů. Ti logicky (ale nejen oni, je to obecný trend), musí minimalizovat náklady na ostrahu objektů formou výběrových řízení.  Že  je výsledná cena pro dodavatele služby na úrovni, kdy po uhrazení všech povinných nákladů, firmě nezbude již opravdu na víc, než na minimální mzdu pro jejich zaměstnance ? To ty dominantní firmy (často nadnárodní korporace), nezajímá.  Budou tvrdit, že to jinak nejde.  Musí být přece konkurenceschopní, životaschopní a nikdo na ně "nemá páku". Totéž se děje ve stavebnictví, obchodě, dopravě, v resortech průmyslu  atd.  atd.   Jenomže ten malý a nebo střední podnikatel řeší úplně totéž. Tady je na místě zvážit, jak tyto podnikatele chránit před silou těch "mocných". Nemůžou donekonečna "slevovat", pokud má jejich firma přežít a udržet práci zaměstnancům. A stát těm velkým rozdal už dost (pobídky, daňové úlevy) a neměl by mlčet k tomu, že oni chtějí více a více, byť formou, že zaměstnanci dodavatelů musí ke mzdě ještě žádat o sociální dávky.    !!!

+4/0
3.6.2014 4:19

J64o16s14e98f 15V83o10m41á20č78k18a 5203674543324

Opravdu nemohou slevovat - proto musejí bojovat jiným způsobem. Nechodit za každou cenu do výběrových řízení, kde je jediným kritériem cena, ale stavět na kvalitě a specializaci. Ale chránit někoho? To pomůže jednomu, druhému to ublíží.

0/0
3.6.2014 10:57

P33a36v85e29l 69M75o30t82y35č54k97a 1333295498

Koho z diskutérů se dotkne zvýšení minimálním mzdy a jak. Je-li to možné, tak konkrétněji.

0/0
3.6.2014 2:13

P34a94v79e51l 60M22o16t33y53č36k20a 1923195818

Proč a v jakých oborech jsou zaměstnáváni lidé za minimální mzdu. Kdo je zaměstnává, osobní zkušenosti ?

0/0
3.6.2014 2:08

K82a21r83e46l 45Z39e84m60a44n 6964243678432

Chce to úplně legalizovat Švarcík. Stejně už v reálu normálně funguje, protože v tomto socialismu už pomalu nelze někoho normálně zaměstnant. Pak si může Sobotka prudit jak chce a dělat populismus jaký chce.

+3/−2
3.6.2014 0:57

P33a78v53e17l 59M80o91t85y82č38k68a 1163415258

Švarcík - z principu fajn, ale :

- z hlediska zaměstnavatele - fajn, méně starostí.

- z hlediska zaměstnance - musí si vše pohlídat sám, část bude muset najmou poradce = další platby

- z hlediska státu - problém s kontrolou, počet neplatičů se zvýší, obtížnější kontrola a sledování = více úředníků = vyšší náklady státu

0/0
3.6.2014 1:04

K10a82r59e19l 76Z66e47m10a24n 6704603878882

Další možností je, vykašlat se na sociální inženýrství a nechat zaměstnavatele zaměstnávat a zaměstnance pracovat.

+3/0
3.6.2014 1:07

P63a72v59e82l 36M92o77t82y53č98k28a 1593215278

Ale ano, jenomže v tom je nějaká minimální mzda nepodstatná věc.

Stát se musí zaměřit na to, aby zbytečně neprudil. Podnikatelé se musí zaměřit na to, aby inovovali a efektivněji řídili své firmy a své zaměstnance brali jako lidi, kteří jim v tom pomáhají. Zaměstnanci mají mít ke svým zaměstnavatelům respekt a plnit to, co mají.

Jenomže tohle všechno nefunguje. Politici jsou nepřátelé všech, zaměstnavatelé zaměstnanců a naopak.

+3/0
3.6.2014 1:16

M95i98c82h25a39l 13K24u84r77z 3831867465108

Minimální mzda ve výši 9 tis. je neetická, ale z hlediska fungování celé ekonomiky skutečně nepodstatná. Minimální mzda ve výši 12 tis., jak jí chtějí odbory i ČSSD, to bude ovšem jiné kafe.

+1/0
3.6.2014 2:05

P95a32v63e82l 55M70o91t37y22č33k54a 1413235638

Buďto budeme argumentovat z pohledu ekonomie, práva nebo etiky. Dávám přednost ekonomii a logice, chceš-li mohu i etiku. 

Co vím, tak záměr vlády je, aby minimální mzda byla v roce 2018 na úrovni 40 %. Pokud se nepletu, tak to je někde na úrovni 10-10,5.

Je možné, že se pletu, potom mě oprav linkem.

0/0
3.6.2014 2:12

P42a55v82e40l 58M64o49t51y11č41k55a 1313845748

... 40 % průměrného platu ...

0/0
3.6.2014 2:14

M78i94c75h95a89l 91K81u59r89z 3261717875298

Těch 40% vyjednali v téhle koalici, ale plány ČSSD jsou ambicioznější, viz např. http://zpravy.idnes.cz/cssd-se-schazi-na-volebnim-sjezdu-v-ostrave-dorazil-i-zeman-po1-/domaci.aspx?c=A130315_081711_domaci_kop, a odbory se toho samozřejmě chytly - viz dnešní TK.

Samozřejmě etický pohled je primární, ale většinu lidí etika zcela míjí. Ekonomickou škodlivost by ale ignorovat nemuseli.

+1/0
3.6.2014 2:34

P88a83v75e37l 83M26o49t80y38č93k53a 1373805608

Ano, máš pravdu. Před volbami se slibuje, při sestavování vlády se upravuje a ve volebním období je to jinak. 

Tohle pamatuješ ? 

http://archiv.ods.cz/volby/weby/2006/smlouva.php

Z mého osobního hlediska je mi minimální mzda v podstatě jedno. Nedotýká se mě, blízké rodiny, snad ani mých zákazníků.

Čemu ale nerozumím, že se vždy kolem toho rozhoří taková debata.

+1/0
3.6.2014 2:41

M53i31c32h36a34l 85K26u58r26z 3571587505308

Dotýká se v této chvíli 100 tis. lidí, podle ministryně nezaměstnanosti. Samozřejmě ti o práci všichni nepřijdou, jen část z nich, druhá část dostane 500 Kč přidáno.

Ovšem další zvyšování nad (podle mého odhadu) 9500 se nás už dotkne všech. Při minimální mzdě kolem 10 tis. by mohla být nezaměstnanost vyšší o cca. 2%. To znamená vyšší daně nebo vyšší deficit (nebo obojí).

+1/−3
3.6.2014 2:58

J80a82n 65M65a68š70e45k 9595665341133

O to sis teď vycucal z prstu??

0/0
3.6.2014 8:22

P71a15v45e93l 50M10o31t67y18č40k37a 1373675888

Podle mého odhadu uváděná minimální mzda nebude mít na nezaměstnanost žádný vliv.

+1/0
3.6.2014 9:32

M47i12c12h39a66l 28K78u42r94z 3671967715378

To je odhad, nebo světový názor? :-) "Žádný vliv" je zbožné přání odporující ekonomické teorii i empirickým pozorováním, otázka nezní zda se zvýší, ale o kolik. 

Spočítat to není možné. Nezaměstnanost totiž samozřejmě zvyšují i jiné faktory, lze mít vysokou nezaměstnanost i bez minimální mzdy (Itálie). Litva, která má relativně nižší minimální mzdu než ČR, má nezaměstnanost vyšší o 5%.

Ale neexistuje v Evropě země s významně nižší nezaměstnaností než ČR, která by měla minimální mzdu. Země s podstatně vyšší (relativně) minimální mzdou mají i podstatně vyšší nezaměstnanost. "Optimistická" extrapolace ukazuje při zvýšení min. mzdy na 10 tis. Kč růst nezaměstnanosti o 0,5 až 2%.

0/0
3.6.2014 14:38

L84e66o45p10o86l95d 28L64a29s50k32o18v26s35k89ý 5411899539542

Myslím si, že jste to vystihnul přesně. Ten humbuk některých taky "zaměstnavatelů" je prostě neakceptovatelný. Buď jsem schopný tu minimální mzdu zaměstnancům dát a nebo to zabalím. Není možné, aby zaměstnanci rostly sedm let povinné náklady, ale jeho mzda stagnovala a musel čerpat sociální dávky. !!!

+4/0
3.6.2014 3:26
Foto

J97i75ř30í 67K42h29e10i16l 9346384190773

R^R^

0/0
3.6.2014 5:56

M95i77c71h46a10l 72K39u50r41z 3491337285608

Čili zaměstnavatele donutíte zavřít krám a zaměstnanec bude brát jenom dávky. Nevadí, že to nechce ani ten zaměstnavatel, ani ten zaměstnanec (protože jinak už by si navzájem dávno dali výpověď). Vy prostě víte lépe, co je pro ně dobré.

+1/0
3.6.2014 7:14

P79a31v50e92l 87M10o15t23y52č73k61a 1633975128

Čili neschopný zaměstnavatel skončí a bude nahrazen schopnějším.

Standardní chování trhu.

+2/−1
3.6.2014 7:55

J79o86s88e92f 36V19o72m35á39č53k87a 5893674593124

Standardní chování trhu není způsobeno administrativním zásahem státu. Váš příklad je podobný situaci, kdybyste nařídil, že cena za ostříhání nepřekročí 50 Kč a pak tvrdil, že ti, co to zabalili, jsou důsledkem trhu.

0/0
3.6.2014 11:08

P23a58v52e12l 17M61o97t58y23č46k37a 1143635538

Toto byla opět reakce na to, že přispěvatel automaticky předpokládal, že pokud firma zanikne a zaměstnanci budou na ÚP. 

Nicméně pokud to vezmeme do důsledků, tak firma, která zanikne kvůli podobnému zvýšení minimálních mezd je pravděpodobně firmou bez perspektivy. Nejspíše zanikne tak jako tak, neboť nezvládne jakoukoli i menší změnu na trhu. Tím potom tato neschopná firma uvolní místo schopnější, nebo zanikne poptávka po jejích produktech.

+1/0
3.6.2014 13:34

M14i20c82h12a70l 58K63u51r55z 3961187875538

Pokud tvrdíte, že uvolněné zaměstnance přebere "schopnější" firma, která jim dokáže dát vyšší mzdu, pak nastává otázka, proč už u ní dávno nepracují. V případě volného trhu by tu dávno měla být.

Předpoklad, že je nutné administrativně odstranit jednu firmu, aby mohla vzniknout jiná, nemá nic společného s realitou.

Jen pro jistotu zopakuji, že ne všichni zaměstnanci, kteří dnes berou minimální mzdu, budou při jejím zvýšení nezaměstnaní. Dokonce ani ne většina. Ale někteří ano.

0/0
3.6.2014 14:53

J90o95s15e97f 41V55o21m39á25č18k61a 5903494813374

Kde děláte, že jsou zaměstnavatelé nepřátelé zaměstnanců a naopak?

0/0
3.6.2014 11:05

P75a55v97e14l 19M81o35t43y14č86k96a 1103485708

Jsem OSVČ. Jde spíš o moje rozčarování nad určitou nesmiřitelností uvedených skupin. Určité nepřátelství je patrné na zdejších diskuzích (ano, nelze to brát doslovně) ale hlavně z osobních zkušeností z některých firem. Samozřejmě to neplatí všude.

0/0
3.6.2014 13:30

D12a54v92i28d 18P16e62t18r 7480956580515

Klidně, ale napřed se musí srovnat daně (zaměstnanců +zaměstnavatelů) a osvč.

0/0
3.6.2014 5:45

M24a87r11t31i20n 30K76a36r74á10s98e14k 9788703658628

Ten se povolit nemuze, protoze by statni kasa prisla na buben, nebo by se museli osvc drasticky zvednout dane - ani jedno neni uplne zadouci rekl bych...

0/0
3.6.2014 10:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.