Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán trajektu čelí podezření, že z lodi prchl hned po havárii

Devětašedesátiletý kapitán ztroskotaného jihokorejského trajektu čelí trestnímu vyšetřování. Podle nepotvrzených zpráv opustil loď mezi prvními a nyní mu hrozí obvinění z nedbalosti a porušení zákonů o chování posádek lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A76l47e52š 11M80á46c14h44a93l 1659748388831

"Podle nepotvrzených zpráv" a v CZ už probíhá mediální lynč.

0/0
18.4.2014 14:21

V78i60k80t59o28r 13K25u19č85e55r26a 5379636276181

Zachoval se jako každý který se boji o život. Tak si tu nehrejte na hrdiny.

0/0
18.4.2014 9:51

M67i31c75h23a16l 80M97i47l93l70e32r 9716542359762

dalsi Schettino?

0/0
18.4.2014 5:30
Foto

L29a19d31i67s12l29a96v 68S29t60r75n46a89d 7904351724268

A není to brácha kapitána z Costa Concordia?

0/0
17.4.2014 17:32

R95a75d72e89k 61N32e12u79m23a86n87n 5952402708825

Asijská poslušnost - řekli jim čekejte, tak čekali

+1/−1
17.4.2014 16:41

M18i36c16h16a95l 24M88i70l61l55e62r 9406442179552

ale houbelec, nevis co mluvis. V dopravnich prostredcich ve vsech civilizovanych statech plati pravidlo c.1, ze v emergencich se postupuje podle pokynu posadky. Vsude je to vyveseno a je to v brozurkach, v kajutach, v instrukcnim videu v letadlech, vlacih a lodich.....A budes se asi divit, ale vetsina civilizovanych pasazeru i z jinych kontinentu se zastavi a poslechne pokyny. Pokud to nejsou lemplove, uvedomi si, ze posadky jsou v emergencich cvicene a asi vi trochu lip nez pasazeri, co v jake situaci delat, kde jsou nouzove vychody a jak tam pasazery dostat.

Podle meho, v dane situaci ohlasili prvni bezpecnostni pokyn, aby zabranili chaosu a bezhlavemu pobihani sem a tam. Z nejakych duvodu - mozna z vlastni dezorganizace a paniky, potoze lod se naklanela rychleji nez cekali- uz neohlasili dalsi, ktery meli : nevyhlasili vseobecny poplach, vzit zachranne vesty, vsechny cleny posadky na sve (predem urcene) emergencni pozice a odvadet skupiny pasazeru bud ke clunum, nebo v pripade nejvyssi nouze kudy skocit do vody.

0/−1
18.4.2014 5:43

P67a96v15e51l 57M58i13k38u57l98a 6648313156207

Máš pravdu, že uposlechnout pokyny posádky je na prvním místě. Ale kdybych byl jedním z pasažérů, loď se nakláněla a evidentně šla ke dnu, nečekal bych na místě déle než 5 minut. Raději budu plavat ve studené vodě než čekat až mne ten vrak stáhne pod hladinu. :-/

+1/0
18.4.2014 7:12

M79i32c29h15a62l 80M64i29l66l30e14r 9176152209442

to ano. zachoval bych se podobne. Rozhodne bych ze zacatku poslouchal posadku,ale kdyby se ukazalo, ze organizaci nezvlada jak by mela (uz jsem se plavil na dost lodich a prosel s nimi dost cvicnych poplachu, takze vim jaky je postup), pak bych nemohl cekat dal a musel bych postupovat podle vlastniho uvazeni.

 V dane situaci bylo nejhorsi to, ze meli delat co se studenty, kteri jsou dosud pod vlivem skolni discipliny. Malokdo mel potrebne zkusenosti a vetsina cekala, na nasledujici postup a prikaz posadky - jenze ta se na ne potom vykaslala.Rv

0/0
18.4.2014 10:40

P97e90t67r 71M66o28t90y90č87k22a 2332148960579

Tak to bude za hodně bodů. Počítám, že tak dva roky si bude muset dát sakra pozor, než mu to odmažou...

+1/0
17.4.2014 16:03

M16i40c92h82a59l 81W33e42i35n80e35r 8890485397

Taky mu ho kouřila nějaká Moldavanka? :-)

+1/0
17.4.2014 15:37

M83a47r50t53i92n 93S59o18v96á58k 3477915874413

Co kapitán, ale i ty lidi projevili naprostý nedostatek selského rozumu. Na Novinkách je video, co natočil jeden zachráněný zevnitř lodi v době kdy byla loď už brutálně nakloněná a oni tam jak ovce pořad čekají já nevím na co.

+6/0
17.4.2014 15:25

P40e91t39r 75K67n70ě60b89o21r33t 8552388219640

Čekali na rozkaz...a kapitán nikde.

+1/0
17.4.2014 16:06

L65u85c46i76e 78B61a17r50t70o79ň21o13v97á 5960428437445

Ale to je asijská mentalita, Korejci jsou velmi disciplinovaní, a když vydáte pokyn, tak zkrátka poslouchajá.

+4/0
17.4.2014 16:14

M67i92c90h12a42l 51K58o32l77o78v92r35a26t 5977633825932

Další [sketýno] ;-D

+3/0
17.4.2014 15:18
Foto

L51u21b22o70m22í36r 34J89a31n59o64t63a 5716624576775

Korejský Schettino. Zajimalo by mě, jak často tihle ,,kapitáni" chodí na psychické testy a přezkoušení 8-o

+1/−2
17.4.2014 15:16

B88ě86l45a 29H62o33r43á86k54o11v82á 1238252539810

A v tom přezkoušení jsou v reálném vraku? 8-o 8-o 8-o

+1/−1
17.4.2014 15:23

L57u30c14i55e 30B30a72r54t65o66ň22o21v91á 5930678157255

No, to se moc často asi netrénuje. Ale námořní kapitán byla a je je velmi privilegovaná funkce, s oobrovskou odpovědností - až do samého konce. Takže by to měla být vždy ten nej z nej...prostě k jejich pověsti nějak nesedí situace- on jedním z prvních v záchranném člunu a na 300 pasažérů ještě na lodi potápějící se lodi - navíc většina mladistvých. Samozřejmě, že je možné, že tento kapitán řídil záchranné práce vně, mimo loď, ale na toto je námořní svět dost háklivý. I kapitán Estonie a celá důstojnická posádka zůstali a řídili záchranné práce při této katastrofě na můstku a utonuli.

0/0
17.4.2014 16:46

B45ě56l37a 20H28o62r40á28k77o35v26á 1218532209730

Reaguji na testy a přezkoušení. Mohou trochu pomoci, ale tváří tvář smrti to jaksi nefunguje na víc než pár %...:-/

0/0
18.4.2014 10:01

B76ě77l16a 43H67o17r36á56k25o41v78á 1628502229510

Hrdinů jsou plné památníky, ale život je život...

+1/0
17.4.2014 15:15

M91i85c94h66a77e67l 26K70o38n66e72č36n52ý 6942563439219

Tak, třeba prostě neuměl plavat no:-/

+1/0
17.4.2014 15:15

J55a47n 43F24o87j33t46í17k 8186103211776

O zkušenostech zastupujícího kapitána nemůže být pochyb! Dostat se do záchranného člunu mezi prvními určizě vyžaduje hodně umu, mimo to 69let vs stovky středoškoláků, hmm. Jen se divím, že jej kapitán záchranného člunu nemrsknul osobně přes palubu :-/

+4/0
17.4.2014 15:14

I49v10a89n 16H35r43o39n 5254866426151

Podle hesla "Lepší živá krysa než mrtvý hrdina", ;-D

+2/0
17.4.2014 15:10

M59a16r76t75i94n 80K83r60á68s97a 1669166123773

padouch, nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina

+2/0
17.4.2014 15:58
Foto

K37a14r62e57l 58T68o67m14á92š88e66k 7814299267619

Proč tomu říkají trajekt, když to byla výletní loď? Trajekt by startoval blízko toho ostrova; tam kde se vybourali a nejel by kolem celého pobřeží. Nechtělo se jim jet na konec poloostrova za Soulu. Od toho konce učitě jezdí skutečné trajekty na ten ostrov.

0/0
17.4.2014 15:03

J27o27s34e23f 42D82r17d20a 6570519362346

Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je na vodě 58939 lodí je s podivem, že těch "kapitánů" není více.

+2/0
17.4.2014 14:59

J48i52ř79í 81Č93e86r38n96ý 7382766661

Tento kapitán už měl  být  v důchodu . Jak poučné !

+1/0
17.4.2014 14:55

P37a73v46e55l 23M87i19k22u60l66a 6988513796427

Za takové příkazy mají kapitán, resp. posádka na krku masové zabití z nedbalosti. Propána loď jde evidentně ke dnu a on přikáže oblečte si záchranné vesty a zůstaňte na svých místech! Že tam nezůstal on. :-( 

Kéž by se povedlo ještě alespoň část cestujících zachránit. Věřím, že někde ve vzduchových kapsách mohou být naživu, ale není možné se k nim dostat, a tak postupně umírají... ;-(

+4/0
17.4.2014 14:54

J92a69n 93Z29e92n15k16l 5325437290605

To snad ani nepište. To je tak příšerná představa, že z toho mám husí kůži ....

+1/0
17.4.2014 15:03

P22e17t72r 94L89e29h32n49e60r95t 2487945378936

Jak mužete takhle mluvit? Kapitán by neměl jako první opouštět lod ale jsem zvědav kolik místních hrdinů zde v diskusi co kapitána odsuzují by vydrželi na potápějící se lodi a jak dlouho.

+1/−2
17.4.2014 14:52

J31i47ř39í 74B67o49č11e98k 6481104275443

já osobně bych skočil přes palubu jako první. jenže nejsem kapitán

+1/0
17.4.2014 14:53

J77a45n 71Z60e15n39k27l 5935107790465

Pokud nejsem schopen setrvat na místě s cestujícími, tak nepřijímám místo kapitána, ale jdu dělat např. přístavního úředníka, ne?

+6/0
17.4.2014 15:00
Foto

S27t69á47ň75a 11K29o45m53o74r66o35u70s66o75v56á 3755793587239

za znatelně menší plat a nižší společenskou prestiž!!!!

0/0
17.4.2014 15:20

Z68u71z77a55n50a 86K77u98b90á19t77o42v93á 1516103226144

No, tak hlavně, že je mu ta prestiž teď k něčemu, fakt že jo... Rv

+1/0
17.4.2014 15:36
Foto

S30t72á10ň79a 12K56o51m76o52r73o14u83s57o62v46á 3445863217749

pracně nabyl, lehce pozbylRv

0/0
17.4.2014 15:49

P49e24t95r 88L33e29h54n44e95r33t 2407295658636

Ono se asi ve škole neučí jak si nezachránit krk jako první. To je prostě pud sebezáchovy a záleží na jednotlivci jak se v krajní situaci zachová a to nikdo předem neodhadne. Stejně jako u autonehody, kolik lidí začně instiktivně pomáhat jako robot kdy se svět smrskne na tu situaci a kolik lidí prostě v šoku sedne na cestu a bude čumět do blba neschopen pohybu??

0/0
17.4.2014 20:35

L51u55c17i58e 42B65a24r35t77o97ň23o72v25á 5420558407965

Jenže právě kapitáni námořních plavidel se to učí, a jejich smysl pro povinnost musí vždy převážit nad jejich pudem sebezáchovy. Jinak nemají na můstku co dělat. Proto prochází  velitelé velkých plavidel nebo by měli absolovat náročný výcvik a mají na lodi velmi privilegované postavení, které je na druhou stranu vyváženo obrovskou osobní zodpovědností. Mezinárodní námořní úmluva a organizace IMO nemá zákon, který by nařizoval, že kapitán musí opustit plavidlo v nebezpečí jako poslední. Pouze to uvádí jako "pokyn". Ovšem jednotliví signatáři této Úmluvy, což je i ČR, mají pak svou legislativu, která to konkrétně upravuje. Například náš zákon o námořní plavbě vysloveně uvádí, že kapitán musí opustit plavidlo při námořní nehodě jako poslední. Za porušení pravidel, úmyslu a nedbalosti může být odsouzen až na pět let. Dále Úmluva výslovně uvádí, že kapitán je vždy odpovědný za bezpečnost všech osob na palubě a také za průběh záchranných prací. Tedy záchranáři nevelí jemu, ale on jim. Vychází to z faktu, že se předpokládá, že kapitán zná plavidlo nejlépe. Protože Jižní Korea je také signatářem Úmluvy a členem IMO, tak předpokládám, že kapitán bude mít obrovský problém a možná stane i před soudem.

0/0
18.4.2014 0:02

P17e39t35r 71L89e33h83n76e60r57t 2227555538216

Pěkne jste to popsala to ale němní nic na tom že jednání v krizové situaci se nedá naučit, nedá se na to připravit. Nikdo nemuže předem říct že tam vydrží a bude pomáhatm že si zachová chladnou hlavu. Ty testy a školy atd. mají pomoci aby tomu tak skutečně bylo ale nikdy to není 100%

0/0
18.4.2014 15:32

L53u48c29i15e 17B39a85r53t55o59ň24o45v96á 5750598147215

Však také námořního kapitána by neměl dělat jen tak někdo. On by prostě vydržet měl - je to jeho povinnost. Vezměte to tak, že by třeba 

kapitán Avo Piht tehdy z Estonie skočil do záchranného člunu jako jeden z prvních a nechal utonout více než osm set osob. Upřímně, jak by mu asi na pevnině jako jednomu z pár stovek přeživších bylo.

0/0
17.4.2014 17:06

J87i65ř35í 33B88o40č90e61k 6311334815803

to se mu nedivím. kdo jiný než kapitán ví líp, že loď je totálně v řiti ?

+2/0
17.4.2014 14:49

P17e12t78r 34T85y68č34k94a 6375482119212

Myslím, že tohle je ještě vyšší stupeň Itala. Nařídit cestujícím aby zůstali v kajutě a sám zdrhnout na záchranném člunu bych přirovnal téměř k úmyslnému zabití těch lidí.

+10/0
17.4.2014 14:49

H62e83l75e57n54a 35K17a26v56k46o33v89á 5276873630186

At už to bylo jakkoliv, to, že kapitán opustil lod před potopením a zanechal v ní živé lidi, je morální i profesionální selhání.

+5/0
17.4.2014 14:49
Foto

P37ř53e84m16e13k 72H47o57m44o20l20a 5168355195826

Podle dostupných zpráv, haha, prostě novináři tahaj z lidí nesmysly. Počkal bych na výsledky vyšetřování..

+1/0
17.4.2014 14:47

P48e63t24r 70T15y64č43k17a 6955252659342

Podle dostupných zpráv kapitán přežil a skoro 300 cestujících ne.

+5/0
17.4.2014 14:50

P69e77t88r 17M97a14r25š66o83u63n 5935188896456

ano, to je také to jediné, co se ví.

(ale k tomu opuštění lodi kapitána jako poslední. Když začnou záchranné práce tak by měl kapitán stále zůstat na lodi v bivaku, než vyprostí i toho posledního? Nebo spáchat sebevraždu aby náhodou nepřežil nějakého cestujícího? Se ptám, ty pravidla přesně neznám)

0/0
17.4.2014 16:29

L28u23c43i24e 10B89a46r62t83o35ň12o27v58á 5530938467885

Jedná  se skutečně o koncept a protokol, který zavedlo do obecné praxe a velmi striktně prosazovalo a hlídalo hlavně britské námořnictvo od konce 19. století. Dříve při námořních katastrofách šlo především o náklad a loď jako takovou, o posádku se zase tak moc nikdo nestaral, kdo dřív přijde, kdo je silnější, přežije. Přednostně se zachraňovala nanejvýš nějaká VIP osoba. Ve viktoriánské éře, při skokovém nárůstu personální námořní dopravy se začalo dodržovat pravidlo "women and chidren first". Pravidlo rytířského přístupu bylo uvedené do smutné praxe roku 1852, při potopení parníku Birkenhead, kdy skutečně důstojníci, kapitán a ostatní muži na palubě umožnili přednostní záchranu takřka všech žen a dětí z potápějící se lodi na svůj úkor. Je to heslo "raději smrt než ostuda". V dnešní době má kapitán osobní odpovědnost za loď a především za posádku a je předpis, že nesmí nechat posádku úmyslně bezprizornou. Ve válečném stavu se kapitán opustivší loď bez ohledu na posádku dopouští nejtěžšího zločinu a za to by mohl být i zastřelen (teď už asi ne, ale souzen a odsouzen určitě bude). V civilním životě může být odsouzen také. Kapitán nemusí vždy "povinně" utonout i s lodí a opustit palubu jako poslední, ale musí být zřejmé, že pro záchranu posádky udělal všechno, co bylo možné a především, musí osobně on a první důstojník řídit záchranné práce.

+1/0
17.4.2014 17:30

L90u47c47i76e 78B54a12r22t12o19ň52o98v84á 5690168807695

pardon "children"

0/0
17.4.2014 17:32

L46u29c72i80e 24B74a86r17t92o63ň14o80v55á 5710718467735

Aha, tak já jsem se řídila podle kapitánského slibu.  Ovšem je to ostřejší -podle českého zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě opravdu musí český velitel námořního plavidla při námořní nehodě opustit plavidlo jako poslední. Tedy i kapitán jiné národnosti a jiné příslušnosti lode, pokud se plaví pod českou vlajkou. Jak je to v Korei, netuším, ale tohle mne skutečně překvapilo. Myslela jsem, že jde o obecně dodržovaný koncept,  ale že je to například v ČR kodifikováno.

0/0
17.4.2014 18:57

M13a70r51e67k 48K68o41š12n97á79ř 7931621984655

Schettino 2

+1/0
17.4.2014 14:43

J95a45n 88F17o74j72t18í75k 8716593691846

Ne, ne Schettino nadruhou ;-)

+2/0
17.4.2014 15:18

M89a97r40e56k 47V79o61k21á65l 1456384115969

řídí tyhle lodi alespoň občas taky někdo normální ?? Nebo to je náhoda, že to byl Schrettinův brácha ??

+4/−1
17.4.2014 14:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.