Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitán trajektu čelí podezření, že z lodi prchl hned po havárii

Devětašedesátiletý kapitán ztroskotaného jihokorejského trajektu čelí trestnímu vyšetřování. Podle nepotvrzených zpráv opustil loď mezi prvními a nyní mu hrozí obvinění z nedbalosti a porušení zákonů o chování posádek lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A66l15e41š 88M44á84c54h11a85l 1829978338311

"Podle nepotvrzených zpráv" a v CZ už probíhá mediální lynč.

0/0
18.4.2014 14:21

V24i93k87t49o73r 39K40u57č66e91r66a 5319366756251

Zachoval se jako každý který se boji o život. Tak si tu nehrejte na hrdiny.

0/0
18.4.2014 9:51

M58i78c27h33a49l 63M32i77l98l11e83r 9106692869972

dalsi Schettino?

0/0
18.4.2014 5:30
Foto

L53a98d83i13s47l13a65v 87S48t40r38n66a10d 7234731664178

A není to brácha kapitána z Costa Concordia?

0/0
17.4.2014 17:32

R18a39d51e16k 64N74e82u67m91a25n88n 5482882398695

Asijská poslušnost - řekli jim čekejte, tak čekali

+1/−1
17.4.2014 16:41

M69i68c47h67a46l 33M38i22l92l90e78r 9926202959312

ale houbelec, nevis co mluvis. V dopravnich prostredcich ve vsech civilizovanych statech plati pravidlo c.1, ze v emergencich se postupuje podle pokynu posadky. Vsude je to vyveseno a je to v brozurkach, v kajutach, v instrukcnim videu v letadlech, vlacih a lodich.....A budes se asi divit, ale vetsina civilizovanych pasazeru i z jinych kontinentu se zastavi a poslechne pokyny. Pokud to nejsou lemplove, uvedomi si, ze posadky jsou v emergencich cvicene a asi vi trochu lip nez pasazeri, co v jake situaci delat, kde jsou nouzove vychody a jak tam pasazery dostat.

Podle meho, v dane situaci ohlasili prvni bezpecnostni pokyn, aby zabranili chaosu a bezhlavemu pobihani sem a tam. Z nejakych duvodu - mozna z vlastni dezorganizace a paniky, potoze lod se naklanela rychleji nez cekali- uz neohlasili dalsi, ktery meli : nevyhlasili vseobecny poplach, vzit zachranne vesty, vsechny cleny posadky na sve (predem urcene) emergencni pozice a odvadet skupiny pasazeru bud ke clunum, nebo v pripade nejvyssi nouze kudy skocit do vody.

0/−1
18.4.2014 5:43

P64a35v43e76l 90M39i44k90u88l34a 6118443546867

Máš pravdu, že uposlechnout pokyny posádky je na prvním místě. Ale kdybych byl jedním z pasažérů, loď se nakláněla a evidentně šla ke dnu, nečekal bych na místě déle než 5 minut. Raději budu plavat ve studené vodě než čekat až mne ten vrak stáhne pod hladinu. :-/

+1/0
18.4.2014 7:12

M75i49c58h11a67l 95M40i74l15l29e82r 9796272589252

to ano. zachoval bych se podobne. Rozhodne bych ze zacatku poslouchal posadku,ale kdyby se ukazalo, ze organizaci nezvlada jak by mela (uz jsem se plavil na dost lodich a prosel s nimi dost cvicnych poplachu, takze vim jaky je postup), pak bych nemohl cekat dal a musel bych postupovat podle vlastniho uvazeni.

 V dane situaci bylo nejhorsi to, ze meli delat co se studenty, kteri jsou dosud pod vlivem skolni discipliny. Malokdo mel potrebne zkusenosti a vetsina cekala, na nasledujici postup a prikaz posadky - jenze ta se na ne potom vykaslala.Rv

0/0
18.4.2014 10:40

P85e80t71r 70M69o60t62y14č22k47a 2392348760579

Tak to bude za hodně bodů. Počítám, že tak dva roky si bude muset dát sakra pozor, než mu to odmažou...

+1/0
17.4.2014 16:03

M43i45c87h82a34l 26W51e29i90n52e10r 8900885297

Taky mu ho kouřila nějaká Moldavanka? :-)

+1/0
17.4.2014 15:37

M24a92r21t22i85n 74S13o52v38á72k 3837365224443

Co kapitán, ale i ty lidi projevili naprostý nedostatek selského rozumu. Na Novinkách je video, co natočil jeden zachráněný zevnitř lodi v době kdy byla loď už brutálně nakloněná a oni tam jak ovce pořad čekají já nevím na co.

+6/0
17.4.2014 15:25

P46e62t37r 71K62n27ě71b82o94r95t 8912418739650

Čekali na rozkaz...a kapitán nikde.

+1/0
17.4.2014 16:06

L89u29c70i78e 70B43a89r28t36o27ň47o12v54á 5900178247985

Ale to je asijská mentalita, Korejci jsou velmi disciplinovaní, a když vydáte pokyn, tak zkrátka poslouchajá.

+4/0
17.4.2014 16:14

M97i13c16h81a38l 24K38o37l71o57v40r97a24t 5297533115462

Další [sketýno] ;-D

+3/0
17.4.2014 15:18
Foto

L19u12b14o64m78í53r 28J36a20n33o60t71a 5796754796965

Korejský Schettino. Zajimalo by mě, jak často tihle ,,kapitáni" chodí na psychické testy a přezkoušení 8-o

+1/−2
17.4.2014 15:16

B93ě38l66a 83H60o14r42á51k98o85v59á 1308222969930

A v tom přezkoušení jsou v reálném vraku? 8-o 8-o 8-o

+1/−1
17.4.2014 15:23

L10u18c38i97e 22B93a42r34t62o63ň11o14v15á 5750988767645

No, to se moc často asi netrénuje. Ale námořní kapitán byla a je je velmi privilegovaná funkce, s oobrovskou odpovědností - až do samého konce. Takže by to měla být vždy ten nej z nej...prostě k jejich pověsti nějak nesedí situace- on jedním z prvních v záchranném člunu a na 300 pasažérů ještě na lodi potápějící se lodi - navíc většina mladistvých. Samozřejmě, že je možné, že tento kapitán řídil záchranné práce vně, mimo loď, ale na toto je námořní svět dost háklivý. I kapitán Estonie a celá důstojnická posádka zůstali a řídili záchranné práce při této katastrofě na můstku a utonuli.

0/0
17.4.2014 16:46

B79ě97l40a 60H69o85r32á41k38o11v31á 1778832979490

Reaguji na testy a přezkoušení. Mohou trochu pomoci, ale tváří tvář smrti to jaksi nefunguje na víc než pár %...:-/

0/0
18.4.2014 10:01

B90ě23l95a 47H34o21r56á89k47o97v98á 1198782309290

Hrdinů jsou plné památníky, ale život je život...

+1/0
17.4.2014 15:15

M53i21c18h96a66e43l 83K16o43n88e86č39n19ý 6792273119249

Tak, třeba prostě neuměl plavat no:-/

+1/0
17.4.2014 15:15

J14a16n 48F44o80j24t44í58k 8786453651466

O zkušenostech zastupujícího kapitána nemůže být pochyb! Dostat se do záchranného člunu mezi prvními určizě vyžaduje hodně umu, mimo to 69let vs stovky středoškoláků, hmm. Jen se divím, že jej kapitán záchranného člunu nemrsknul osobně přes palubu :-/

+4/0
17.4.2014 15:14

I57v91a55n 69H65r55o21n 5764906216101

Podle hesla "Lepší živá krysa než mrtvý hrdina", ;-D

+2/0
17.4.2014 15:10

M59a59r26t69i61n 22K23r45á30s73a 1759436693143

padouch, nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina

+2/0
17.4.2014 15:58
Foto

K73a82r74e16l 89T71o50m69á59š49e29k 7184579947259

Proč tomu říkají trajekt, když to byla výletní loď? Trajekt by startoval blízko toho ostrova; tam kde se vybourali a nejel by kolem celého pobřeží. Nechtělo se jim jet na konec poloostrova za Soulu. Od toho konce učitě jezdí skutečné trajekty na ten ostrov.

0/0
17.4.2014 15:03

J12o35s50e44f 33D77r58d14a 6230339522836

Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je na vodě 58939 lodí je s podivem, že těch "kapitánů" není více.

+2/0
17.4.2014 14:59

J78i64ř86í 59Č37e42r47n63ý 7142626641

Tento kapitán už měl  být  v důchodu . Jak poučné !

+1/0
17.4.2014 14:55

P97a46v36e25l 77M61i82k46u87l70a 6148713886907

Za takové příkazy mají kapitán, resp. posádka na krku masové zabití z nedbalosti. Propána loď jde evidentně ke dnu a on přikáže oblečte si záchranné vesty a zůstaňte na svých místech! Že tam nezůstal on. :-( 

Kéž by se povedlo ještě alespoň část cestujících zachránit. Věřím, že někde ve vzduchových kapsách mohou být naživu, ale není možné se k nim dostat, a tak postupně umírají... ;-(

+4/0
17.4.2014 14:54

J79a86n 64Z58e47n48k34l 5395957210475

To snad ani nepište. To je tak příšerná představa, že z toho mám husí kůži ....

+1/0
17.4.2014 15:03

P35e11t81r 31L49e67h85n37e85r58t 2777555858196

Jak mužete takhle mluvit? Kapitán by neměl jako první opouštět lod ale jsem zvědav kolik místních hrdinů zde v diskusi co kapitána odsuzují by vydrželi na potápějící se lodi a jak dlouho.

+1/−2
17.4.2014 14:52

J33i64ř61í 78B96o92č84e47k 6861594655373

já osobně bych skočil přes palubu jako první. jenže nejsem kapitán

+1/0
17.4.2014 14:53

J12a30n 52Z23e11n41k78l 5485687690805

Pokud nejsem schopen setrvat na místě s cestujícími, tak nepřijímám místo kapitána, ale jdu dělat např. přístavního úředníka, ne?

+6/0
17.4.2014 15:00

S57t91á33ň39a 90K92o36m23o45r45o96u74s11o26v53á 3725963627829

za znatelně menší plat a nižší společenskou prestiž!!!!

0/0
17.4.2014 15:20

Z24u34z33a22n10a 35K18u86b48á81t82o27v30á 1256133836854

No, tak hlavně, že je mu ta prestiž teď k něčemu, fakt že jo... Rv

+1/0
17.4.2014 15:36

S24t39á78ň86a 20K41o37m45o87r46o77u55s72o81v31á 3505473817739

pracně nabyl, lehce pozbylRv

0/0
17.4.2014 15:49

P33e79t33r 14L82e16h87n40e62r28t 2757585978426

Ono se asi ve škole neučí jak si nezachránit krk jako první. To je prostě pud sebezáchovy a záleží na jednotlivci jak se v krajní situaci zachová a to nikdo předem neodhadne. Stejně jako u autonehody, kolik lidí začně instiktivně pomáhat jako robot kdy se svět smrskne na tu situaci a kolik lidí prostě v šoku sedne na cestu a bude čumět do blba neschopen pohybu??

0/0
17.4.2014 20:35

L66u57c67i82e 94B14a91r95t76o21ň87o39v40á 5740108607755

Jenže právě kapitáni námořních plavidel se to učí, a jejich smysl pro povinnost musí vždy převážit nad jejich pudem sebezáchovy. Jinak nemají na můstku co dělat. Proto prochází  velitelé velkých plavidel nebo by měli absolovat náročný výcvik a mají na lodi velmi privilegované postavení, které je na druhou stranu vyváženo obrovskou osobní zodpovědností. Mezinárodní námořní úmluva a organizace IMO nemá zákon, který by nařizoval, že kapitán musí opustit plavidlo v nebezpečí jako poslední. Pouze to uvádí jako "pokyn". Ovšem jednotliví signatáři této Úmluvy, což je i ČR, mají pak svou legislativu, která to konkrétně upravuje. Například náš zákon o námořní plavbě vysloveně uvádí, že kapitán musí opustit plavidlo při námořní nehodě jako poslední. Za porušení pravidel, úmyslu a nedbalosti může být odsouzen až na pět let. Dále Úmluva výslovně uvádí, že kapitán je vždy odpovědný za bezpečnost všech osob na palubě a také za průběh záchranných prací. Tedy záchranáři nevelí jemu, ale on jim. Vychází to z faktu, že se předpokládá, že kapitán zná plavidlo nejlépe. Protože Jižní Korea je také signatářem Úmluvy a členem IMO, tak předpokládám, že kapitán bude mít obrovský problém a možná stane i před soudem.

0/0
18.4.2014 0:02

P82e43t39r 59L16e90h34n95e80r31t 2107745268216

Pěkne jste to popsala to ale němní nic na tom že jednání v krizové situaci se nedá naučit, nedá se na to připravit. Nikdo nemuže předem říct že tam vydrží a bude pomáhatm že si zachová chladnou hlavu. Ty testy a školy atd. mají pomoci aby tomu tak skutečně bylo ale nikdy to není 100%

0/0
18.4.2014 15:32

L86u79c22i16e 33B63a66r51t77o80ň37o12v21á 5260528747235

Však také námořního kapitána by neměl dělat jen tak někdo. On by prostě vydržet měl - je to jeho povinnost. Vezměte to tak, že by třeba 

kapitán Avo Piht tehdy z Estonie skočil do záchranného člunu jako jeden z prvních a nechal utonout více než osm set osob. Upřímně, jak by mu asi na pevnině jako jednomu z pár stovek přeživších bylo.

0/0
17.4.2014 17:06

J40i11ř51í 91B25o67č82e60k 6661424865243

to se mu nedivím. kdo jiný než kapitán ví líp, že loď je totálně v řiti ?

+2/0
17.4.2014 14:49

P81e90t30r 59T10y10č59k28a 6675752959192

Myslím, že tohle je ještě vyšší stupeň Itala. Nařídit cestujícím aby zůstali v kajutě a sám zdrhnout na záchranném člunu bych přirovnal téměř k úmyslnému zabití těch lidí.

+10/0
17.4.2014 14:49

H40e64l57e32n13a 79K18a53v15k18o69v72á 5746293700216

At už to bylo jakkoliv, to, že kapitán opustil lod před potopením a zanechal v ní živé lidi, je morální i profesionální selhání.

+5/0
17.4.2014 14:49
Foto

P39ř55e66m31e79k 37H94o88m16o52l21a 5258915565546

Podle dostupných zpráv, haha, prostě novináři tahaj z lidí nesmysly. Počkal bych na výsledky vyšetřování..

+1/0
17.4.2014 14:47

P64e15t41r 61T60y20č59k56a 6865342429192

Podle dostupných zpráv kapitán přežil a skoro 300 cestujících ne.

+5/0
17.4.2014 14:50

P73e31t57r 83M79a38r48š87o22u19n 5745398136696

ano, to je také to jediné, co se ví.

(ale k tomu opuštění lodi kapitána jako poslední. Když začnou záchranné práce tak by měl kapitán stále zůstat na lodi v bivaku, než vyprostí i toho posledního? Nebo spáchat sebevraždu aby náhodou nepřežil nějakého cestujícího? Se ptám, ty pravidla přesně neznám)

0/0
17.4.2014 16:29

L68u26c60i67e 91B60a57r63t15o67ň42o66v20á 5110798977785

Jedná  se skutečně o koncept a protokol, který zavedlo do obecné praxe a velmi striktně prosazovalo a hlídalo hlavně britské námořnictvo od konce 19. století. Dříve při námořních katastrofách šlo především o náklad a loď jako takovou, o posádku se zase tak moc nikdo nestaral, kdo dřív přijde, kdo je silnější, přežije. Přednostně se zachraňovala nanejvýš nějaká VIP osoba. Ve viktoriánské éře, při skokovém nárůstu personální námořní dopravy se začalo dodržovat pravidlo "women and chidren first". Pravidlo rytířského přístupu bylo uvedené do smutné praxe roku 1852, při potopení parníku Birkenhead, kdy skutečně důstojníci, kapitán a ostatní muži na palubě umožnili přednostní záchranu takřka všech žen a dětí z potápějící se lodi na svůj úkor. Je to heslo "raději smrt než ostuda". V dnešní době má kapitán osobní odpovědnost za loď a především za posádku a je předpis, že nesmí nechat posádku úmyslně bezprizornou. Ve válečném stavu se kapitán opustivší loď bez ohledu na posádku dopouští nejtěžšího zločinu a za to by mohl být i zastřelen (teď už asi ne, ale souzen a odsouzen určitě bude). V civilním životě může být odsouzen také. Kapitán nemusí vždy "povinně" utonout i s lodí a opustit palubu jako poslední, ale musí být zřejmé, že pro záchranu posádky udělal všechno, co bylo možné a především, musí osobně on a první důstojník řídit záchranné práce.

+1/0
17.4.2014 17:30

L95u46c28i31e 67B58a67r40t85o53ň68o41v55á 5400128577895

pardon "children"

0/0
17.4.2014 17:32

L50u43c95i28e 41B80a60r20t26o88ň50o22v28á 5470188247395

Aha, tak já jsem se řídila podle kapitánského slibu.  Ovšem je to ostřejší -podle českého zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě opravdu musí český velitel námořního plavidla při námořní nehodě opustit plavidlo jako poslední. Tedy i kapitán jiné národnosti a jiné příslušnosti lode, pokud se plaví pod českou vlajkou. Jak je to v Korei, netuším, ale tohle mne skutečně překvapilo. Myslela jsem, že jde o obecně dodržovaný koncept,  ale že je to například v ČR kodifikováno.

0/0
17.4.2014 18:57

M77a92r84e48k 11K67o91š37n16á17ř 7881311584375

Schettino 2

+1/0
17.4.2014 14:43

J40a19n 30F59o45j12t60í64k 8646663211506

Ne, ne Schettino nadruhou ;-)

+2/0
17.4.2014 15:18

M68a27r27e67k 16V59o27k25á62l 1186724515499

řídí tyhle lodi alespoň občas taky někdo normální ?? Nebo to je náhoda, že to byl Schrettinův brácha ??

+4/−1
17.4.2014 14:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.