Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kapitán trajektu čelí podezření, že z lodi prchl hned po havárii

Devětašedesátiletý kapitán ztroskotaného jihokorejského trajektu čelí trestnímu vyšetřování. Podle nepotvrzených zpráv opustil loď mezi prvními a nyní mu hrozí obvinění z nedbalosti a porušení zákonů o chování posádek lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A40l44e71š 62M42á90c31h92a23l 1819728208751

"Podle nepotvrzených zpráv" a v CZ už probíhá mediální lynč.

0/0
18.4.2014 14:21

V68i78k98t34o42r 66K16u59č97e72r40a 5919946916121

Zachoval se jako každý který se boji o život. Tak si tu nehrejte na hrdiny.

0/0
18.4.2014 9:51

M38i77c98h85a41l 80M74i81l81l80e40r 9616712109512

dalsi Schettino?

0/0
18.4.2014 5:30
Foto

L19a92d35i38s50l53a31v 39S57t18r26n84a97d 7774651124448

A není to brácha kapitána z Costa Concordia?

0/0
17.4.2014 17:32

R28a89d10e28k 88N69e81u97m69a92n67n 5522672838335

Asijská poslušnost - řekli jim čekejte, tak čekali

+1/−1
17.4.2014 16:41

M78i66c20h68a91l 53M82i19l12l48e58r 9416192519262

ale houbelec, nevis co mluvis. V dopravnich prostredcich ve vsech civilizovanych statech plati pravidlo c.1, ze v emergencich se postupuje podle pokynu posadky. Vsude je to vyveseno a je to v brozurkach, v kajutach, v instrukcnim videu v letadlech, vlacih a lodich.....A budes se asi divit, ale vetsina civilizovanych pasazeru i z jinych kontinentu se zastavi a poslechne pokyny. Pokud to nejsou lemplove, uvedomi si, ze posadky jsou v emergencich cvicene a asi vi trochu lip nez pasazeri, co v jake situaci delat, kde jsou nouzove vychody a jak tam pasazery dostat.

Podle meho, v dane situaci ohlasili prvni bezpecnostni pokyn, aby zabranili chaosu a bezhlavemu pobihani sem a tam. Z nejakych duvodu - mozna z vlastni dezorganizace a paniky, potoze lod se naklanela rychleji nez cekali- uz neohlasili dalsi, ktery meli : nevyhlasili vseobecny poplach, vzit zachranne vesty, vsechny cleny posadky na sve (predem urcene) emergencni pozice a odvadet skupiny pasazeru bud ke clunum, nebo v pripade nejvyssi nouze kudy skocit do vody.

0/−1
18.4.2014 5:43

P72a65v94e42l 83M15i96k17u90l12a 6358203606837

Máš pravdu, že uposlechnout pokyny posádky je na prvním místě. Ale kdybych byl jedním z pasažérů, loď se nakláněla a evidentně šla ke dnu, nečekal bych na místě déle než 5 minut. Raději budu plavat ve studené vodě než čekat až mne ten vrak stáhne pod hladinu. :-/

+1/0
18.4.2014 7:12

M49i40c87h25a57l 41M40i92l41l32e76r 9176312179732

to ano. zachoval bych se podobne. Rozhodne bych ze zacatku poslouchal posadku,ale kdyby se ukazalo, ze organizaci nezvlada jak by mela (uz jsem se plavil na dost lodich a prosel s nimi dost cvicnych poplachu, takze vim jaky je postup), pak bych nemohl cekat dal a musel bych postupovat podle vlastniho uvazeni.

 V dane situaci bylo nejhorsi to, ze meli delat co se studenty, kteri jsou dosud pod vlivem skolni discipliny. Malokdo mel potrebne zkusenosti a vetsina cekala, na nasledujici postup a prikaz posadky - jenze ta se na ne potom vykaslala.Rv

0/0
18.4.2014 10:40

P16e60t78r 58M21o60t58y11č50k21a 2672838340369

Tak to bude za hodně bodů. Počítám, že tak dva roky si bude muset dát sakra pozor, než mu to odmažou...

+1/0
17.4.2014 16:03

M62i93c46h90a16l 76W38e96i57n69e20r 8370575177

Taky mu ho kouřila nějaká Moldavanka? :-)

+1/0
17.4.2014 15:37

M62a12r89t73i73n 39S82o80v27á45k 3547335704813

Co kapitán, ale i ty lidi projevili naprostý nedostatek selského rozumu. Na Novinkách je video, co natočil jeden zachráněný zevnitř lodi v době kdy byla loď už brutálně nakloněná a oni tam jak ovce pořad čekají já nevím na co.

+6/0
17.4.2014 15:25

P76e64t98r 40K88n81ě73b48o51r80t 8682238379240

Čekali na rozkaz...a kapitán nikde.

+1/0
17.4.2014 16:06

L30u23c13i88e 89B23a63r60t31o32ň46o88v29á 5160188357595

Ale to je asijská mentalita, Korejci jsou velmi disciplinovaní, a když vydáte pokyn, tak zkrátka poslouchajá.

+4/0
17.4.2014 16:14

M51i34c97h38a60l 92K17o31l22o17v98r35a87t 5127213145182

Další [sketýno] ;-D

+3/0
17.4.2014 15:18
Foto

L40u78b68o60m62í60r 20J50a75n28o22t27a 5296434786925

Korejský Schettino. Zajimalo by mě, jak často tihle ,,kapitáni" chodí na psychické testy a přezkoušení 8-o

+1/−2
17.4.2014 15:16

B30ě15l27a 51H38o71r77á89k61o61v70á 1538982199380

A v tom přezkoušení jsou v reálném vraku? 8-o 8-o 8-o

+1/−1
17.4.2014 15:23

L88u93c28i16e 23B54a82r20t54o39ň76o97v41á 5950808467885

No, to se moc často asi netrénuje. Ale námořní kapitán byla a je je velmi privilegovaná funkce, s oobrovskou odpovědností - až do samého konce. Takže by to měla být vždy ten nej z nej...prostě k jejich pověsti nějak nesedí situace- on jedním z prvních v záchranném člunu a na 300 pasažérů ještě na lodi potápějící se lodi - navíc většina mladistvých. Samozřejmě, že je možné, že tento kapitán řídil záchranné práce vně, mimo loď, ale na toto je námořní svět dost háklivý. I kapitán Estonie a celá důstojnická posádka zůstali a řídili záchranné práce při této katastrofě na můstku a utonuli.

0/0
17.4.2014 16:46

B85ě17l67a 67H42o20r87á35k61o26v32á 1908822309880

Reaguji na testy a přezkoušení. Mohou trochu pomoci, ale tváří tvář smrti to jaksi nefunguje na víc než pár %...:-/

0/0
18.4.2014 10:01

B24ě57l68a 27H19o15r89á97k12o98v13á 1958542609330

Hrdinů jsou plné památníky, ale život je život...

+1/0
17.4.2014 15:15

M59i83c63h38a56e28l 72K48o12n85e59č47n80ý 6442943849929

Tak, třeba prostě neuměl plavat no:-/

+1/0
17.4.2014 15:15

J23a53n 16F57o74j90t32í40k 8276893571616

O zkušenostech zastupujícího kapitána nemůže být pochyb! Dostat se do záchranného člunu mezi prvními určizě vyžaduje hodně umu, mimo to 69let vs stovky středoškoláků, hmm. Jen se divím, že jej kapitán záchranného člunu nemrsknul osobně přes palubu :-/

+4/0
17.4.2014 15:14

I52v22a85n 35H57r29o76n 5404596706141

Podle hesla "Lepší živá krysa než mrtvý hrdina", ;-D

+2/0
17.4.2014 15:10

M59a28r21t97i46n 66K86r22á51s61a 1329616593743

padouch, nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina

+2/0
17.4.2014 15:58
Foto

K39a46r39e56l 80T80o37m49á17š84e95k 7114849387319

Proč tomu říkají trajekt, když to byla výletní loď? Trajekt by startoval blízko toho ostrova; tam kde se vybourali a nejel by kolem celého pobřeží. Nechtělo se jim jet na konec poloostrova za Soulu. Od toho konce učitě jezdí skutečné trajekty na ten ostrov.

0/0
17.4.2014 15:03

J18o59s44e92f 76D75r97d14a 6860719222156

Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je na vodě 58939 lodí je s podivem, že těch "kapitánů" není více.

+2/0
17.4.2014 14:59

J90i21ř94í 64Č98e43r73n35ý 7672266641

Tento kapitán už měl  být  v důchodu . Jak poučné !

+1/0
17.4.2014 14:55

P29a33v74e13l 47M39i70k95u58l12a 6268493756927

Za takové příkazy mají kapitán, resp. posádka na krku masové zabití z nedbalosti. Propána loď jde evidentně ke dnu a on přikáže oblečte si záchranné vesty a zůstaňte na svých místech! Že tam nezůstal on. :-( 

Kéž by se povedlo ještě alespoň část cestujících zachránit. Věřím, že někde ve vzduchových kapsách mohou být naživu, ale není možné se k nim dostat, a tak postupně umírají... ;-(

+4/0
17.4.2014 14:54

J39a51n 24Z93e53n62k79l 5815767490775

To snad ani nepište. To je tak příšerná představa, že z toho mám husí kůži ....

+1/0
17.4.2014 15:03

P94e78t14r 89L89e72h32n73e85r19t 2357595208776

Jak mužete takhle mluvit? Kapitán by neměl jako první opouštět lod ale jsem zvědav kolik místních hrdinů zde v diskusi co kapitána odsuzují by vydrželi na potápějící se lodi a jak dlouho.

+1/−2
17.4.2014 14:52

J79i21ř67í 74B74o30č24e46k 6621824935973

já osobně bych skočil přes palubu jako první. jenže nejsem kapitán

+1/0
17.4.2014 14:53

J41a37n 74Z50e35n79k21l 5325647620305

Pokud nejsem schopen setrvat na místě s cestujícími, tak nepřijímám místo kapitána, ale jdu dělat např. přístavního úředníka, ne?

+6/0
17.4.2014 15:00
Foto

S28t62á32ň22a 59K84o29m17o76r38o84u28s12o69v13á 3955383197309

za znatelně menší plat a nižší společenskou prestiž!!!!

0/0
17.4.2014 15:20

Z14u82z74a52n20a 48K79u86b76á96t83o69v52á 1106103446194

No, tak hlavně, že je mu ta prestiž teď k něčemu, fakt že jo... Rv

+1/0
17.4.2014 15:36
Foto

S21t98á95ň82a 40K70o44m22o22r29o97u21s49o61v18á 3625613657919

pracně nabyl, lehce pozbylRv

0/0
17.4.2014 15:49

P18e42t27r 38L83e42h19n68e95r51t 2177305288986

Ono se asi ve škole neučí jak si nezachránit krk jako první. To je prostě pud sebezáchovy a záleží na jednotlivci jak se v krajní situaci zachová a to nikdo předem neodhadne. Stejně jako u autonehody, kolik lidí začně instiktivně pomáhat jako robot kdy se svět smrskne na tu situaci a kolik lidí prostě v šoku sedne na cestu a bude čumět do blba neschopen pohybu??

0/0
17.4.2014 20:35

L59u95c37i74e 21B91a83r78t68o79ň76o45v74á 5640778857585

Jenže právě kapitáni námořních plavidel se to učí, a jejich smysl pro povinnost musí vždy převážit nad jejich pudem sebezáchovy. Jinak nemají na můstku co dělat. Proto prochází  velitelé velkých plavidel nebo by měli absolovat náročný výcvik a mají na lodi velmi privilegované postavení, které je na druhou stranu vyváženo obrovskou osobní zodpovědností. Mezinárodní námořní úmluva a organizace IMO nemá zákon, který by nařizoval, že kapitán musí opustit plavidlo v nebezpečí jako poslední. Pouze to uvádí jako "pokyn". Ovšem jednotliví signatáři této Úmluvy, což je i ČR, mají pak svou legislativu, která to konkrétně upravuje. Například náš zákon o námořní plavbě vysloveně uvádí, že kapitán musí opustit plavidlo při námořní nehodě jako poslední. Za porušení pravidel, úmyslu a nedbalosti může být odsouzen až na pět let. Dále Úmluva výslovně uvádí, že kapitán je vždy odpovědný za bezpečnost všech osob na palubě a také za průběh záchranných prací. Tedy záchranáři nevelí jemu, ale on jim. Vychází to z faktu, že se předpokládá, že kapitán zná plavidlo nejlépe. Protože Jižní Korea je také signatářem Úmluvy a členem IMO, tak předpokládám, že kapitán bude mít obrovský problém a možná stane i před soudem.

0/0
18.4.2014 0:02

P12e47t90r 81L57e55h16n87e50r22t 2427595798126

Pěkne jste to popsala to ale němní nic na tom že jednání v krizové situaci se nedá naučit, nedá se na to připravit. Nikdo nemuže předem říct že tam vydrží a bude pomáhatm že si zachová chladnou hlavu. Ty testy a školy atd. mají pomoci aby tomu tak skutečně bylo ale nikdy to není 100%

0/0
18.4.2014 15:32

L60u12c69i42e 40B89a62r11t69o63ň43o31v35á 5530158727385

Však také námořního kapitána by neměl dělat jen tak někdo. On by prostě vydržet měl - je to jeho povinnost. Vezměte to tak, že by třeba 

kapitán Avo Piht tehdy z Estonie skočil do záchranného člunu jako jeden z prvních a nechal utonout více než osm set osob. Upřímně, jak by mu asi na pevnině jako jednomu z pár stovek přeživších bylo.

0/0
17.4.2014 17:06

J90i59ř75í 51B52o42č50e56k 6571454915623

to se mu nedivím. kdo jiný než kapitán ví líp, že loď je totálně v řiti ?

+2/0
17.4.2014 14:49

P46e76t89r 28T66y44č84k94a 6615262829872

Myslím, že tohle je ještě vyšší stupeň Itala. Nařídit cestujícím aby zůstali v kajutě a sám zdrhnout na záchranném člunu bych přirovnal téměř k úmyslnému zabití těch lidí.

+10/0
17.4.2014 14:49

H69e16l11e28n56a 84K52a54v29k86o87v54á 4163736699513

At už to bylo jakkoliv, to, že kapitán opustil lod před potopením a zanechal v ní živé lidi, je morální i profesionální selhání.

+5/0
17.4.2014 14:49

P92ř89e87m57e22k 53H21o28m50o67l87a 5768245535716

Podle dostupných zpráv, haha, prostě novináři tahaj z lidí nesmysly. Počkal bych na výsledky vyšetřování..

+1/0
17.4.2014 14:47

P55e74t80r 88T35y58č62k86a 6505442739162

Podle dostupných zpráv kapitán přežil a skoro 300 cestujících ne.

+5/0
17.4.2014 14:50

P61e34t45r 98M79a55r40š87o87u56n 5415948786286

ano, to je také to jediné, co se ví.

(ale k tomu opuštění lodi kapitána jako poslední. Když začnou záchranné práce tak by měl kapitán stále zůstat na lodi v bivaku, než vyprostí i toho posledního? Nebo spáchat sebevraždu aby náhodou nepřežil nějakého cestujícího? Se ptám, ty pravidla přesně neznám)

0/0
17.4.2014 16:29

L52u15c13i72e 34B14a60r97t21o40ň62o11v23á 5760218117625

Jedná  se skutečně o koncept a protokol, který zavedlo do obecné praxe a velmi striktně prosazovalo a hlídalo hlavně britské námořnictvo od konce 19. století. Dříve při námořních katastrofách šlo především o náklad a loď jako takovou, o posádku se zase tak moc nikdo nestaral, kdo dřív přijde, kdo je silnější, přežije. Přednostně se zachraňovala nanejvýš nějaká VIP osoba. Ve viktoriánské éře, při skokovém nárůstu personální námořní dopravy se začalo dodržovat pravidlo "women and chidren first". Pravidlo rytířského přístupu bylo uvedené do smutné praxe roku 1852, při potopení parníku Birkenhead, kdy skutečně důstojníci, kapitán a ostatní muži na palubě umožnili přednostní záchranu takřka všech žen a dětí z potápějící se lodi na svůj úkor. Je to heslo "raději smrt než ostuda". V dnešní době má kapitán osobní odpovědnost za loď a především za posádku a je předpis, že nesmí nechat posádku úmyslně bezprizornou. Ve válečném stavu se kapitán opustivší loď bez ohledu na posádku dopouští nejtěžšího zločinu a za to by mohl být i zastřelen (teď už asi ne, ale souzen a odsouzen určitě bude). V civilním životě může být odsouzen také. Kapitán nemusí vždy "povinně" utonout i s lodí a opustit palubu jako poslední, ale musí být zřejmé, že pro záchranu posádky udělal všechno, co bylo možné a především, musí osobně on a první důstojník řídit záchranné práce.

+1/0
17.4.2014 17:30

L97u59c65i70e 82B75a60r36t52o77ň54o90v98á 5430928107785

pardon "children"

0/0
17.4.2014 17:32

L27u66c18i32e 90B68a13r87t10o41ň47o80v44á 5980348857425

Aha, tak já jsem se řídila podle kapitánského slibu.  Ovšem je to ostřejší -podle českého zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě opravdu musí český velitel námořního plavidla při námořní nehodě opustit plavidlo jako poslední. Tedy i kapitán jiné národnosti a jiné příslušnosti lode, pokud se plaví pod českou vlajkou. Jak je to v Korei, netuším, ale tohle mne skutečně překvapilo. Myslela jsem, že jde o obecně dodržovaný koncept,  ale že je to například v ČR kodifikováno.

0/0
17.4.2014 18:57

M77a65r54e55k 46K12o50š37n98á71ř 7671611174205

Schettino 2

+1/0
17.4.2014 14:43

J42a28n 10F82o80j91t57í47k 8906173571486

Ne, ne Schettino nadruhou ;-)

+2/0
17.4.2014 15:18

M52a46r17e20k 63V44o67k24á45l 1626834395669

řídí tyhle lodi alespoň občas taky někdo normální ?? Nebo to je náhoda, že to byl Schrettinův brácha ??

+4/−1
17.4.2014 14:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.