Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chodci řidičům nevěří, ukázal průzkum u přechodů. Přibrzdit nestačí

Čeští chodci jsou vůči řidičům nedůvěřiví. Ukázal to výzkum olomoucké katedry psychologie. Z něj vyplynulo, že polovina chodců odmítá vkročit na zebru, pokud auto jen zpomalí, ale nezastaví. Z výzkumu také vyplynulo, že polovina řidičů nedá u přechodu přednost chodci, ač jim to nařizují předpisy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K43a48t68e30ř43i19n77a 37P72é95r41o19v68á 2590668387805

protože často na jihu německa, tak tam mají asi 20x míň zebrovitých přechodů/km než v zemi, kde ministr dopravy nemívá ani řidčský průkaz a o dopravě nepotřebuje mít ani potuchy. který zoufalec ty předpisy tady vůbec vymýšlí?

všude díry, ale hlavně že máme na to mít na každých 100m dva přechody s extra osvětlením.

+1/−1
16.4.2014 8:22

M42a98r98e16k 94H79r64u64b97y 6287102811868

..nemluve o kamerach usekoveho mereni :-/

0/0
16.4.2014 15:05

K59a52t74e27ř64i33n15a 56P85é35r51o90v27á 2310558397285

ty mi ale spíš připadají jako způsob výběru mýtného za použití rychlejšího průjezdu

0/0
16.4.2014 15:12

L63u50k56á96š 76V44a48l62e34n63t54a 7223398546958

S pouštěním chodců nemám problém. Mám ale problém s lidmi kteří si vychutnávají blokaci auta, po přechodu se plazí a záměrně brzdí provoz!!!

+3/0
15.4.2014 16:31

L59u32d18v17í91k 21G26a15j45d61o55š72í57k 2245773574182

To je mimochodem v rozporu s předpisy.

"...Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat..."

+1/0
15.4.2014 16:56

K34a79r63e58l 34F88a82i18t 1358643398682

A kdo ho za to potrestá? To bych chtěl vidět. Každý floutek má kapuci na hlavě, sluchátka v uších (bez těch dnes už mládež po ulici neumí ani chodit) a leze před přechod jak lempl div by si v polovině nechtěl odpočnout. V centru se stím setkávám x-krát denně.

+2/−1
16.4.2014 14:00

M60i43r56o80s55l41a94v 23B48u46d17a 9472452207452

Ta vaše "přednost chodců" má za následek jen to, že chodci lezou před auta jako ovce na porážku, "přednost" si vynucují a mnohem častěji za to zaplatí zdravím nebo životem. Nedají řidičům šanci zastavit! V drtivé většině případů je pro oba rychlejší a bezpečnější když chodec nechá auto projet a potom přejde. Neplatí to ovšem všude, někdy je provoz tak hustý, že by se chodec docela načekal. I v tomto případě ale nesmí vlézt bezprostředně před auto.

+4/−2
15.4.2014 13:21

I31v70a 90K47r56i16s45t87o59f89o46v34á 7425353982662

Tak vás bych rozhodně přejet nechala. Z hulvátů mám strach.

+2/−5
15.4.2014 13:43

Š56t85ě45p84á27n 97B90u12r82i82a44n 3683863711255

Pan Buda má naprostou pravdu. Uvádí argumenty, což u Vašeho příspěvku naprosto postrádám.

+4/−2
15.4.2014 14:30

M23i23r53o46s43l26a82v 24B55u96d89a 9182162627862

Bez komentáře, Kristofová ;-D

+3/−1
15.4.2014 17:52

M79a60r61e98k 35H27r32u79b88y 6647732711768

Rozhodnuti, zda prednost vyuzit ci ne, je ale treba nechat na chodci. Princip je stejny jako hlavni/vedlejsi komunikace. A v tomto pripade jste na vedlejsi vy - se vsim, co s tim souvisi.

+2/0
15.4.2014 16:37

M10i86r74o33s21l87a73v 61B32u39d13a 9822692717102

Vždyť sám musíte pozorovat, jak se chodci chovají. Princip jak ho popisujete se na toto nedá aplikovat.

+2/−1
15.4.2014 18:07

M10a92r75e29k 56H29r17u21b63y 6237872351388

Totez plati o ridicich. Take se rozhodujete, komu date prednost a komu ne?:-P

0/−2
16.4.2014 0:19

L65u54d61v19í90k 47G54a20j25d84o94š73í23k 2865563304582

Chodec samozřejmě NESMÍ vlézt před auto. To zákon přímo zakazuje. Zrovnatak ta přednost není zas taková jak si mnozí chodci myslí. Řidič akorát nesmí chodce ohrozit a omezit, pokud už je na přechodu. v případě potřeby i zastavit. To ale neznamená, že chodec může na přechod vstoupit jak se mu zlíbí.

+2/0
15.4.2014 17:00

K26a64r55e31l 78F94a87i53t 1248563928742

souhlas R^

+1/0
16.4.2014 14:01

L21u19d33v61í44k 94G77a76j93d90o32š26í89k 2845183794552

Z pohledu řidiče je největší problém chodec jdoucí zcela neohrořeně na červenou.

Vjedete na zelenou do křižovatky a tam na zebře v klidu někdo přechází.

První co máte pocit že jste udělal něco špatně. Pak překontrolujete semafor pro chodce (na který jako řidič prakticky nevidíte) a tam svítí červená. ;-€

+4/−1
15.4.2014 12:46

M43a42r59e90k 15H95r32u79b17y 6867582731648

A pokud mozno chodec jeste telefonuje a prechodu ci semaforu si vubec nevsiml...:-/

+1/0
15.4.2014 16:38

M75a89r61t45i14n 74R71o22s78o90l 4780533642341

Pokud kotrolujete semafor pro chodce až po vstupu chodce do vozovky, je to pozdě, protože chodec mohl vstupovat na přechod na zelenou a smí dokončit přecházení i po přebliknutí na červeného panáčka.

0/0
17.4.2014 10:07

L42u39d41v93í86k 18G97a80j24d42o83š15í22k 2105813364182

Nějak závěry z výzkumu nechápu.

Chodci se většinově chovají přesně tak, jak zákon chce aby se chovali. Tak nevím co je špatně.

0/0
15.4.2014 12:40

M29i13r38o25s41l64a53v 79B42u17d42a 9642502807472

"že polovina řidičů nedá u přechodu přednost chodci, ač jim to nařizují předpisy."

Žádný předpis dávání PŘEDNOSTI nenařizuje, lžete a blbnete lidi!!

OPRAVTE SI TO!!

+2/−5
15.4.2014 10:59

I50v70a 89K50r75i91s70t64o66f94o75v28á 7615973622712

Podle §5 zákona o provozu na pozemních komunikacích  je „Řidič povinen (s výjimkou řidiče tramvaje) umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.“ Dále také: “Řidič nesmí… … ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.“

.

Asi si to pletete s absolutní předností. Ta skutečně neexistuje. Ovšem když stojím před přechodem jak týdýt klidně 10 minut a auta jezdí a jezdí a jezdí.... To je na tečku řidiči.

+2/−1
15.4.2014 11:22

L40u51d81v58í49k 35G19a10j73d86o23š54í10k 2645263734612

Máte pravdu že má chodec přednost podle §5 před vozidly vyjma trmavají. Jenže tu máte ještě §54 odst. 3 - ...Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

Takže celá přednost chodců na přechodu spočívá v "rukou" velmi vágního termínu BEZPROSTŘEDNĚ.

Z toho plyne, že chodec musí dát dostatečně včas řidiči najevo svůj ůmysl vstoupit na přechod. Jinak přednost NEMÁ.

+6/0
15.4.2014 11:48

P46a64v50e20l 40O60d25r57a47z70i30l 6654469917810

Přednost nemá nikdy. Pouze řidič má povinnost mu přechod vozovky umožnit. Pokud na přechodu srazí auto chodce, došlo k porušení až dvou ustanovení zákona.

O dávání úmyslu najevo v zákoně není nic.

0/−1
15.4.2014 12:26

L79u45d12v22í67k 31G96a24j61d88o75š87í77k 2265643114772

Ale ano. §5 pís. f): "...který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci..."

zjevně hodlá přecházet =  musí dát svůj úmysl najevo. Jinak to není ZJEVNÉ.

+2/0
15.4.2014 12:34

P11a65v25e42l 21O60d98r89a65z10i11l 6634889437370

Dát úmysl najevo = aktivní úkon. Ten potřeba není. Zjevně má v úmyslu přecházet člověk, který se blíží k přechodu. No však voni vám to případně vopicajti vysvětlí.

0/0
15.4.2014 13:17

M94i41r73o63s62l13a15v 39B48u50d88a 9302642727472

K přechodu se blíží každý, kdo jde po chodníku. Jak mám vědět, že hodlá přecházet když se ani nezastaví, nerozhlédne a udělá úkrok stranou tři metry před auto?

0/−2
15.4.2014 13:24

L41u81d69v51í63k 79G76a48j68d84o13š32í11k 2315943594722

Váš výklad je chybný.

Chodec který se blíží k přechodu není ještě chode, který chce přecházet. Pokud chce chodec přejít, je jeho POVINNOSTÍ zkontolovat, jestli nevstupuje bezprostředně před blížící vozidlo - tedy minimálně podívat se jestli něco nejede (aktivní úkon který mu ukládá zákon). Toto gesto samo o sobě je dostatečné dání najevo úmyslu přejít.

+1/0
15.4.2014 17:09

M55i48r92o45s51l11a48v 74B95u35d75a 9912312407442

Nepletu si to s ničím, nic o přednosti se tam na rozdíl od od ostatních paragrafů nepíše!!

0/−2
15.4.2014 11:53

L26u28d68v29í93k 46G78a57j28d92o15š78í58k 2795143184532

Slovo "přednost" v §5 pís. f) sice přímo uvedeno není, nicméně z formulace celého odstavce to faktická přednost je, protože povinnost řidiče je vlastně stejná jako kdyby měl chodec přednost (nemí ohrozit, omezit, musí i zastavit...).

Přednost chodce je ale podmíněna situacemi: ...přechází... a ...zjevně hodlá přecházet...

+2/−1
15.4.2014 12:31

M89i26r74o25s79l11a88v 80B30u75d67a 9532102557462

Nevím, přoč záměrně opomíjíte i druhou část kdy chodec nesmí vstoupit bezprostředně před auto? Žádná "přednost" chodců ze znění paragrafu nevyplývá ani náhodou!

+1/−2
15.4.2014 13:03

M53i67r15o81s61l75a64v 35B75u89d74a 9522462327882

...zmiňujete to výše v jiném příspěvku, takže omluva:-)

0/0
15.4.2014 13:09

L93u90d27v32í11k 15G65a28j46d27o79š47í73k 2695203134272

:-)

0/0
15.4.2014 17:10

I46v68a 34K90r73i31s55t76o35f89o97v35á 7155573512582

http://www.novapravidla.cz/absolutni-prednost/

.

Také se tam píše o vzájemné ohleduplnosti. V

0/0
15.4.2014 11:24

M40i81r76o36s76l54a40v 87B49u68d64a 9812372907642

Já poučovat nepotřebuji. Vzájemná ohleduplnost, jistě, tedy oboustranná!!

+1/−2
15.4.2014 11:51

I64v86a 56K16r77i96s97t29o69f70o55v75á 7245663922412

Ovšem z vaší strany bych ji rozhodně nečekala. :-P

+1/0
15.4.2014 13:43

M68i37r88o42s87l43a76v 50B91u37d45a 9512152667732

Jinak, nezastavuji, pokud nemá chodec nohu na přechodu. Výjimku dělám u malých dětí (zprava i zleva) a u maminek s kočárky (pouze zprava).

0/−1
15.4.2014 11:58

L49u43d35v42í47k 57G51a73j60d42o61š16í64k 2315773254302

Pravidla neříkají nic o tom, že řidič nesmí vjet na přechod, pokud na něm je chodec. Pouze nařizují řidiči, že chodce nesmí ohrozit ani omezit.

+2/−1
15.4.2014 12:36

M55i37r94o54s47l57a75v 30B19u16d23a 9502612567242

To máte pravdu.

0/0
15.4.2014 13:05

J12a96n 16E41s88t34e54r82k26a 6637380109369

Vyžadovat zastavení auta je blbost. Nezastavuji, když za mnou nic nejede. Tu chvilinku může chodec počkat. Vytáčí mě, když stojí chodec u přechodu, nic nejede a až zastaví nějaké auto, tak se uráčí přecházet. To je jak v tom vtipu: Stojí holčička u přechodu a pláče. Proč pláčeš? Maminka mi říkala, že než přejdu silnici, tak musím počkat až přejede auto. A proč pláčeš? Protože žádné už dlouho nejede...

+3/0
15.4.2014 10:30

I37v21a 28K23r21i25s94t77o70f29o11v85á 7585213382512

Tak to já zase nezastavuji, když za mnou něco jede a jede to blízko. Nechci mít z kufru šroťák. ;-)

+1/0
15.4.2014 11:23

D37a33v98i84d 47R14y67c25h46e36t95s11k53ý 9776901190560

Jak vidím dopravního psychologa tak se mi otevírá kudla v kapse. Po ekologických aktivistech a genderových odbornicích je to další povolání, které parazituje na daních a svou existenci staví na ukrajování svobody mlčící většiny, v zájmu boje proti neviditelnému nepříteli.

+4/−1
15.4.2014 9:24

K49a92r96e86l 10D38u45b 9615468411761

Kolik ltisíc litrů benzinu se denně v ČR zbytečně na přechodech spálí a zamoří vzduch ? Uvědomte si, že motor nejvíc "žere",  když zrychluje z nuly !

0/−2
15.4.2014 7:15

I14v55a 39K23r26i40s87t39o39f25o87v33á 7535133762842

Jsou ale komunikace, kde nepřejdete, pokud vám auta nezastaví... Mám nápad. Zrušíme chodce. R^V;-D

+1/−1
15.4.2014 11:25

M28i93c33h91a37l 90P38a18v27l40á64t 9373933624339

A jak to tam asi fungovalo pred zmenou zakona, co? ;o)

Lebsi by bylo zrusit hlupaky.

+1/−2
15.4.2014 12:52

M10i71c89h20a89l 95P82a83v23l88á60t 9793413604699

Eh, "lepsi".

0/0
15.4.2014 12:52

M53a83r33e52k 27H67r22u48b49y 6237272301948

Staci trochu predvidavosti - bliknout na chodce, kdyz se k prechodu teprve blizite - pak muze stacit jen pribrzdit ;-)

0/0
15.4.2014 16:41

T85o75m60á45š 75J90u87r60e62č91k85a 3873452199203

Propaganda "absolutní přednosti chodců na přechodu" má svoje důsledky. A pro některé jedince by byla dobrá školní docházka Besipu: 1.tohle je přechod pro chodce, tak se nediv že jsem ti dal facku až si z toho kola spadl. 2.vidím tu přechod pro cyklisty tak se nerozčiluj že jsem tě málem přejel protože si mi vlezl pod kola na přechodu pro cyklisty. 3. to že je tu přechod ještě neznamená, že mi vyběhneš mezi parkujícími auty přímo pod kola. Může mě maximálně dožrat když zpomaluji před přechodem a blikám na chodce, že ho vidím, že může jít, ne on musí počkat až úplně zastavím a já se jak de***l musím rozjíždět znovu. A pak jsou tu experti kteří si po zásluze vynucení přednosti připadají jak na vejletě a evidentně schválně jdou co nejpomaleji a v nejhorším případě se uprostřed zastaví, otočí se a jdou zpátky.

+1/0
15.4.2014 7:05

M12a76r21e95k 57H56r85u79b14y 6507452651878

Porad tvrdim, ze soucasti autoskoly by mely byt psychotesty :-P

0/0
16.4.2014 0:24
Foto

J33a50n 96B72r74a86u97n 1468388253135

Jó, jde to po přechodu.

Ále už to není vono, jako za mlada.;-D

0/0
15.4.2014 6:29

M50i72c19h90a90e47l63a 80L57h12o45t71s11k30á 7726481989948

Jak kdo, zrovna dneska mi jedna krasavice skocila do silnice.Ona se rozhlizet nemusi.Ma prechod.A brzdna draha auta je jen teorie...asi...b#ba studentka ze sovetskeho svazu!!! $/$#@#$

0/0
15.4.2014 2:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.