Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cyklista vedl kolo a srazil ho jezdec na babetě. Letěl pro něj vrtulník

Policisté ve středočeském Českém Brodě vyjížděli k hodně neobvyklé dopravní nehodě. V pátek večer ve městě řidič mopedu Babeta v nízké rychlosti srazil cyklistu, který kolo vedl po ulici. Cyklista ale utrpěl vážné zranění a letěl pro něj vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L59e52n31k27a 42N17o90v34o98t23n67á 1450654923905

A co kdyby jste to nechali na PČR? HM?

0/0
8.4.2014 9:09

M56i93c56h12a50l 12S27l60a47v23í77č21e81k 1129608372939

Trochu jinak - vyhláška říká zhruba toto: Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. (Z hlediska vyhlášky je chodcem.) Dále: Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Toto nelze uvažovat u popsané nehody, neboť šlo o chodce, vedoucího kolo. Ovšem toto kolo musí být vybaveno dle platných předpisů - http://www.policie.cz/clanek/povinna-vybava-na-kolo.aspx. Z videa je zřejmé, že jediné odrazky mělo kolo na pedálech a v místě nehody není pouliční osvětlení. Spíše tma jako v pytli.

Kamarád, zarytý babetista, najezdil na tomto obzvláště silném stroji za život přes 120 000 km bez nehody, takže zkušeností má dost. A jednou z nich je poznatek, že je ještě zranitelnější než cyklista. Velmi obtížná je třeba právě noční jízda. Nízko sedící jezdec je oslněn (pokud neodvrátí hlavu, skoro pokaždé, míjí-li protijedoucí vozidlo. Zahlédnout pak chodce, natož je-li tmavě oblečen, je pak skutečně věcí štěstí. Podobné nehody jsou z větší části nešťastnou shodou přítomnosti jejich účastníků v jednom čase na jednom místě. Nicméně pořád platí - na silnici je třeba vidět, ale, a to zdůrazňuji, býti viděn. Chápu, že právo nemůže brát toto v potaz a je nutno najít viníka(y) nehody. Ale to už je o něčem jiném. Proto jsou ve vyhlášce ony "smrtíci paragrafy" - viz předvídání, stav a povaha vozovky, rychlost v závislosti na délce výhledu (v každé prudší zatáčce byste museli jet tak 20 km/hod či méně), což vám potvrdí každý seriózní instruktor autoškoly.

A pak ještě nějaký myslitel vymyslí kuriozity typu předjíždění cyklisty, kdy máte 2x dávat znamení o změně směru jízdy. Bezvadné před křižovatkou či v ní.

+1/0
22.3.2014 18:05

J70i51ř53í 11K39ü70h94r 2300396870106

Dle mě, pokud ten stroj jen vede, nemusí mít odrazky , sedátko či přední kolo.

+2/−1
22.3.2014 20:06

I58v23a 53K12r19i49s98t88o78f86o69v17á 7425903822142

Ať si má co chce, ale musí si uvědomit, že jde o jeho život a zdraví. ;-) A pokud má stroj neosvětlen a sám je v tmavém oblečení, musí počítat s tím, že ho něco může sejmout a zranit.

0/0
22.3.2014 22:36

J64i95ř19í 31K47ü85h72r 2740236480896

Riziko je vždy a všude.

+1/0
23.3.2014 8:59

J26a33r60o81s20l24a27v 12L34e68b75e11d41a 3136719577170

To je pravda. Ale vhodným opatřením jej lze výrazně snížit.

0/0
23.3.2014 10:14

J10i44ř21í 19K56ü65h40r 2340306650616

Ano, to samozřejmě ano. Třeba místo ve škodě 120 jezdit v nějakém poctivém SUV. Chápu, že ty reflexní prvky budou cenově dostupnější.

0/0
23.3.2014 10:44

J72a49r78o87s69l58a82v 64L27e15b58e91d25a 3886579457880

Povinná výbava na bicyklu je povinná pro každý bicykl, pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích. A odrazky v ní jsou.

http://cestovani.idnes.cz/na-kolo.aspx?poz=5&y=ig_kolo/povinnavybava.htm

0/0
23.3.2014 10:12

J93i76ř28í 75K37ü65h74r 2780376800696

Otázka je, zda li je to nutné i pokud tu věc vedete?

0/0
23.3.2014 10:46

J66a30r57o89s57l64a38v 84L89e86b40e82d29a 3166409117500

zkusím znova: "pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích", pokud chodec vede kolo po vozovce, pak se zúčastňuje...

http://www.kpo.cz/dokument/povinna_vybava.htm

0/0
23.3.2014 10:57

J51i94ř30í 97K30ü51h39r 2520476850456

Takže v případě, že té věci upadne třeba přední odrazka(kterou dle předpisu potřebujete) přestává se jednat o jízdní kolo a děje se co?

Chodec vedoucí tuto věc, má jít jako chodec vlevo....protože to co vede není jízdní kolo? Má si zavolat odtahovku?

Nebo jít vpravo, protože vede kolo, které ovšem není způsobilé do provozu?

Prosím o váš odborný názor.

0/0
23.3.2014 14:09

J83a14r18o42s77l22a96v 95L57e68b44e60d59a 3726549117630

Hehe... tak když upadne přední odrazka, přestává se jednat o jízdní kolo, technicky způsobilé k provozu.

Takže povede jízdní kolo technicky nezpůsobilé a může nést následky (nehoda, pokuta).

Kdyby měl být důsledný, pak si skutečně má zavolat odtahovku (její náhradu) nebo se pohybovat výhradně mimo pozemní komunikaci.

Osobně bych upadlou odrazku řešil nahrazením jiným materiálem obdobných vlastností = reflexní páskou, kterou nosím u sebe.

0/0
23.3.2014 14:23

J92i97ř68í 95K63ü33h36r 2410606700466

A máte někde odkaz na povinnou výbavu ručního vozíku? Když s ním budu chtít vyjet na komunikace? Ono se s tím jde stejně jak s tím kolem, jen je řidič blíže ke středu silnice, takže je více ohrožen.

A kdyby se vám na tom kole pokazila brzda? To také nosíte rezervní?

Pak by jste si volal odtah?

+1/0
23.3.2014 14:34

J78a27r47o20s77l92a10v 84L77e97b15e17d19a 3436539817170

Nemám, nepoužívám ho. Ale vím, že a) pokud je jeho šířka <= 600 mm, nebere se v úvahu. b) je -li celková šířka > 600 mm, pak platilo, že za snížené viditelnosti mám mít vlevo bílé světlo.

Ale o zákon jde až při průšvihu. Mnohem důležitější je pud sebezáchovy & 'selský' rozum...

Kdyby se mi pokazila brzda, pak - při vedení kola to ničemu nevadí a kdyby mě (hahaha) kontrolovali PaCHové, hájil bych se chybějícím materiálním aspektem přestupku. Při jízdě záleží na tom, která z brzd. Přizpůsobil bych rychlost samozřejmě a případně se hájil tím, že jde o nouzové dojetí.

0/0
23.3.2014 14:54

J44i69r35i 74O49s74v58a49l27d 2485294796807

Hledej smudlo :))

0/0
23.3.2014 16:20

J11i27ř50í 60K26ü39h31r 2340816660716

V zákoně je zmínka jen o tom světle, jak psal pan Lebeda. Jinak nic.

0/0
23.3.2014 16:30

M69i32c65h87a89l 59S62l19a51v29í95č89e45k 1709388512879

Dle vyhlášky však ano.

0/0
23.3.2014 16:48

F69r60a54n79t15a 95T95i87m65a57n 7260248601820

Ale v článku je řeč čistě o chodci, který kolo vedl. Mimoto když se podíváš na video, tak to kolo má dynamo; takže kdyby chodec to dynamo pustil (což ale nemusí), tak se za prvé nadře a za druhé při rychlosti chůze světla od dynama prakticky nesvítí (dynamo dává plně zatížené 3W, z toho přední žárovka 2,4W a zadní 0,6W).

+1/0
22.3.2014 21:38

I62v13a 62K15r27i19s70t58o67f85o20v38á 7615143362152

Je každého věc, jestli chce být v noci v silničním provozu vidět. ;-) Tento cyklista nechtěl a nese si následky. :-P

0/−1
22.3.2014 22:37

F89r86a86n42t63a 30T22i90m63a35n 7680108341110

Kdo kolo vede, není rozhodně cyklista a právě taky není to každého věc: řidiči a cyklisti ve tmě svítit ze zákona prostě musí. V případě sražení si za to můžou sami. Jinak je tomu ale u chodce - jestli chodec nesvítí (i třeba vedoucí kolo nebo jedoucí na bruslích), neporušuje tím žádný předpis a není možné ho za to pokutovat. Stačí se podívat do zákona - o osvětlení chodce tam totiž není ani slovo.

+1/0
22.3.2014 22:42

I45v94a 89K46r42i86s82t64o21f41o27v21á 7925673692752

No, tak se budeme držet striktně zákonů a budeme se válet mrtví okolo silnic. Já mým příspěvkem chtěla říct, že pokud člověk chce být viděn, tak se o to sám postará a na vyhlášku kašle. Oblékne si např. reflexní vestu, na kolo si instaluje světlo (které zapne, i když kolo jen vede a je zrovinka chodcem), prostě se stará o svoji osobu. Chápete to? To, že neosvětlený chodec nedostane pokutu mne nezajímá. Já v noci svítím ne proto, abych nedostala pokutu, ale abych byla viděna. A to i v případě, že KOLO JEN VEDU a jsem chodec. ;-€

+3/−1
22.3.2014 22:48

J44i91ř60í 60K67ü38h36r 2270286420896

Pokud člověk nechce být zastřelen (či chce tuto hrozbu zmenšit) oblékne si vestu neprůstřelnou.Já to chápu,ale nikoho si jí nutit kupovat a používat nebudu.

+1/−1
23.3.2014 8:58

I70v50a 90K50r69i33s65t50o24f47o24v70á 7495313342752

Na ulicích běžně jezdí vozy. Ovšem střelba běžná není, neprůstřelná vesta je tedy irelevantní.

0/0
23.3.2014 9:01

J54i25ř52í 37K53ü31h87r 2890756480736

Střelné, bodné , sečné....Ono to má efekt nejen proti kulkám.

Jinak, co to je běžné??

0/0
23.3.2014 9:30

J72i27r10i 95O21s24v29a90l56d 2865374276547

Neprustrelna vesta a vesta prodi bodnuti jsou dva ruzne typy vest :)) Az si budes kupovat neprustrelnou vestu tak se zeptej prodejce jestli chrani taky proti bodnuti, protoze to neni u beznych neprustrelnych vest bezne :))))

+1/0
23.3.2014 12:41

J37i29ř30í 21K38ü42h62r 2800126750146

Rozhodně to bude lepší nežli bavlněné tričko....

0/0
23.3.2014 14:12

J45i49r62i 11O73s30v59a31l43d 2555744966697

Proc se tedy poustis do temat kterym nerozumis?

+1/0
23.3.2014 16:13

J52i19ř19í 55K63ü68h65r 2980366750596

Proč mi tykáte?

0/−1
23.3.2014 16:22

J70i55r37i 44O10s52v86a70l51d 2945594716617

Proc se do toho porad pokousis naroubovat zakon clovece? Ty mas nejaky problem s chapanim bezne mluvy? :)

+1/0
23.3.2014 8:11

J28i26ř35í 36K15ü82h97r 2620326590686

Možná proto, že ten zákon upravuje, jak se mají účastníci provozu chovat.Jaké mají povinnosti a tak.

+1/−2
23.3.2014 8:57

I28v32a 17K27r42i20s15t19o72f12o40v28á 7925253302902

Jo a zákon taky říká, že se nemá vraždit a krást. :-)

0/0
23.3.2014 9:02

J68i14ř54í 74K91ü47h57r 2360466420386

Není...citujte.

+1/−1
23.3.2014 9:35

J93i52ř76í 96K47ü95h68r 2250766450686

Resp neříká....

0/0
23.3.2014 10:47

J37i41r89i 50O97s58v87a97l42d 2215844916397

Zakon rika ze se to nema protoze jinak nasleduje trest. Zase jsme u toho chapani :D

+1/0
23.3.2014 12:45

J57i77ř84í 76K80ü74h79r 2790106800216

Ne zákon říká, že kdo to udělá bude dle zákona potrestán.

+1/−1
23.3.2014 14:11

J66i95r14i 91O32s34v98a52l54d 2105764226837

Smyslem zakona je pusobit na verejnost tak aby k uvedenym cinnostem nedochazelo :)) Zakon je potreba taky chapat, ne se ho ucit jako basnicku :))

+1/0
23.3.2014 16:18

J50i48ř98í 48K48ü10h26r 2180596470496

To je možná váš pohled na věc, realita je ovšem taková,že k těmto věcem prostě ,v omezené míře, docházet bude.

Stále čekám na tu citaci.....

0/−1
23.3.2014 16:25

J69i20r90i 44O12s65v87a37l60d 2785824126537

Pokud mas predstavu ze je normalni projizdet ostrou zatackou tak ze sejmes auto ktere tam stoji s poruchou tak se vzpamatuj a bez vratit ridicak rozumbrado :)))

+3/0
23.3.2014 12:42

M95i75c17h22a41l 46S38l79a64v10í35č41e74k 1409418982639

Jednak nevím, proč mi tykáte a už vůbec nechápu vaši agresivitu. Vyhláška mluví jasně ...smí jet jen takovou rychlostí, aby dokázal vozidlo zastavit na vzdálenost, na kterou vidí. Tedy v ostřejší zatáčce rychlostí pod 20km/hod. Už jste něco takového viděl v praxi?

Právě tyto a podobné paragrafy jsou ve vyhlášce proto, aby se vždy dal najít viník.

P.S.

Auto, stojící v zatáčce je překážkou silničního provozu a jako takové musí být označeno výstražným trojúhelníkem atd.....

+1/0
23.3.2014 16:45

J12a16n 57F64i32a21l42a 7634507885219

Je muž, vedoucí kolo, cyklista nebo chodec? Protože chodec, vedoucí kolo, je podle zákona něco jiného, než cyklista. Cyklista například nesmí na přechod pro chodce, muž, vedoucí kolo smí na přechod. Podle mne je výraz "cyklista vedl kolo" nesmyslný, jako "vítr se ani nehnul". Takže toto byla nehoda chodce, nikoliv cyklisty. Podobně nehoda chodce, nesoucího v batohu padák jistě není letecká nehoda.

+12/0
22.3.2014 6:41

M49i61r14e67k 46T54u52r72e92č14e76k 4223182680142

Je to cyklochodec.

+3/0
22.3.2014 6:59

J19a65n 13F36i34a56l37a 7954767755539

Možná cyklochodcoplavec.

+1/0
22.3.2014 7:07

J87i72r63i 73O57s90v57a27l40d 2135954666947

Zda se ze jsi cizinec ktery se uci cesky, nebo mas problem s cestinou jako se svym rodnym jazykem. Snad Ti pomuzu.

Pokud resime jen urcity okamzik kdy nekdo vedl kolo a nezkoumame souvislosti, tak bychom o nem meli mluvit jako o cyklistovi. Muzeme ale taky resit to, ze nekdo opravdu jen vede kolo a bude mu to trvat treba jenom 5 minut. Potom budeme spis rikat, ze je to muz vedouci kolo. Nebo pokud o nekom vime, ze denne jezdi 6 hodin na kole, tak o nem muzeme taky mluvit  jako o cyklistovi ackoliv nevime, co prave dela. 

V cestine tak jako v jinych jazycich jsou urcita ustalena slovni spojeni (napr. "vitr se ani nehnul") ktera sama o sobe nedavaji smysl, je potreba naucit se je a znat  co vyjadruji (v tomto pripade "bezvetri").

0/0
22.3.2014 18:45

J29i87ř68í 16N59e34u92m49e95i27s11t76e60r 2232635643211

A to on, hádám, vedl kolo jistě po správné straně komunikace..

+6/0
22.3.2014 2:33

J65a37n 90F91i66a78l18a 7284557855649

Jak to ovlivnilo nehodu?

0/−2
22.3.2014 7:06

M90i37r11o23s97l17a17v 45B86u31d45a 9512812147912

No, pokud vedl kolo, měl se nacházet vlevo čelem k protijedoucím vozidlům a možná by se to nestalo, protože by mohl zareagovat a uhnout.

+2/−1
22.3.2014 8:20

J55a62n 96F96i77a92l62a 7294477675759

Pokud mopedista vjel do díry a zavrávoral těsně před střetem, šance na uskočení s kolem není.

0/−4
22.3.2014 8:23

M12i62r19o60s87l13a48v 38B58u67d26a 9872772527162

Ono se něco takového stalo nebo máš jen bujnou představivost?

+1/0
22.3.2014 8:24

F27r76a89n29t85a 18T87i73m33a55n 7300588181700

No já nevím, já našel totok: "§53 (7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky." Takže by se čelem k babetářovi nenacházel, kdyby šel po pravé

+3/0
22.3.2014 8:34

M37i18r63o55s32l15a53v 36B36u43d42a 9132532557332

Máš pravdu, spletl jsem se, chodec chodí vlevo, polo-cyklista vpravo :-)

+1/0
22.3.2014 9:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.