Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cyklista vedl kolo a srazil ho jezdec na babetě. Letěl pro něj vrtulník

Policisté ve středočeském Českém Brodě vyjížděli k hodně neobvyklé dopravní nehodě. V pátek večer ve městě řidič mopedu Babeta v nízké rychlosti srazil cyklistu, který kolo vedl po ulici. Cyklista ale utrpěl vážné zranění a letěl pro něj vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L35e95n42k43a 47N34o11v86o56t74n24á 1720414203795

A co kdyby jste to nechali na PČR? HM?

0/0
8.4.2014 9:09

M15i37c91h65a14l 20S86l98a44v89í59č51e55k 1529618282579

Trochu jinak - vyhláška říká zhruba toto: Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. (Z hlediska vyhlášky je chodcem.) Dále: Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Toto nelze uvažovat u popsané nehody, neboť šlo o chodce, vedoucího kolo. Ovšem toto kolo musí být vybaveno dle platných předpisů - http://www.policie.cz/clanek/povinna-vybava-na-kolo.aspx. Z videa je zřejmé, že jediné odrazky mělo kolo na pedálech a v místě nehody není pouliční osvětlení. Spíše tma jako v pytli.

Kamarád, zarytý babetista, najezdil na tomto obzvláště silném stroji za život přes 120 000 km bez nehody, takže zkušeností má dost. A jednou z nich je poznatek, že je ještě zranitelnější než cyklista. Velmi obtížná je třeba právě noční jízda. Nízko sedící jezdec je oslněn (pokud neodvrátí hlavu, skoro pokaždé, míjí-li protijedoucí vozidlo. Zahlédnout pak chodce, natož je-li tmavě oblečen, je pak skutečně věcí štěstí. Podobné nehody jsou z větší části nešťastnou shodou přítomnosti jejich účastníků v jednom čase na jednom místě. Nicméně pořád platí - na silnici je třeba vidět, ale, a to zdůrazňuji, býti viděn. Chápu, že právo nemůže brát toto v potaz a je nutno najít viníka(y) nehody. Ale to už je o něčem jiném. Proto jsou ve vyhlášce ony "smrtíci paragrafy" - viz předvídání, stav a povaha vozovky, rychlost v závislosti na délce výhledu (v každé prudší zatáčce byste museli jet tak 20 km/hod či méně), což vám potvrdí každý seriózní instruktor autoškoly.

A pak ještě nějaký myslitel vymyslí kuriozity typu předjíždění cyklisty, kdy máte 2x dávat znamení o změně směru jízdy. Bezvadné před křižovatkou či v ní.

+1/0
22.3.2014 18:05

J24i45ř28í 72K62ü41h41r 2440316120926

Dle mě, pokud ten stroj jen vede, nemusí mít odrazky , sedátko či přední kolo.

+2/−1
22.3.2014 20:06

I80v53a 52K81r85i81s38t87o17f78o88v77á 7475953972522

Ať si má co chce, ale musí si uvědomit, že jde o jeho život a zdraví. ;-) A pokud má stroj neosvětlen a sám je v tmavém oblečení, musí počítat s tím, že ho něco může sejmout a zranit.

0/0
22.3.2014 22:36

J86i82ř55í 44K93ü56h65r 2580956900166

Riziko je vždy a všude.

+1/0
23.3.2014 8:59

J51a94r59o30s81l18a92v 28L89e47b76e64d73a 3246729217780

To je pravda. Ale vhodným opatřením jej lze výrazně snížit.

0/0
23.3.2014 10:14

J34i66ř79í 76K64ü88h53r 2600756670986

Ano, to samozřejmě ano. Třeba místo ve škodě 120 jezdit v nějakém poctivém SUV. Chápu, že ty reflexní prvky budou cenově dostupnější.

0/0
23.3.2014 10:44

J33a87r93o85s93l74a85v 92L56e57b17e69d54a 3766179147200

Povinná výbava na bicyklu je povinná pro každý bicykl, pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích. A odrazky v ní jsou.

http://cestovani.idnes.cz/na-kolo.aspx?poz=5&y=ig_kolo/povinnavybava.htm

0/0
23.3.2014 10:12

J28i81ř30í 31K45ü85h33r 2380216390866

Otázka je, zda li je to nutné i pokud tu věc vedete?

0/0
23.3.2014 10:46

J16a16r69o16s50l93a93v 12L53e90b69e97d37a 3796639307270

zkusím znova: "pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích", pokud chodec vede kolo po vozovce, pak se zúčastňuje...

http://www.kpo.cz/dokument/povinna_vybava.htm

0/0
23.3.2014 10:57

J96i35ř10í 57K83ü43h42r 2930476760876

Takže v případě, že té věci upadne třeba přední odrazka(kterou dle předpisu potřebujete) přestává se jednat o jízdní kolo a děje se co?

Chodec vedoucí tuto věc, má jít jako chodec vlevo....protože to co vede není jízdní kolo? Má si zavolat odtahovku?

Nebo jít vpravo, protože vede kolo, které ovšem není způsobilé do provozu?

Prosím o váš odborný názor.

0/0
23.3.2014 14:09

J11a69r57o82s45l98a85v 50L87e10b29e60d81a 3146609297570

Hehe... tak když upadne přední odrazka, přestává se jednat o jízdní kolo, technicky způsobilé k provozu.

Takže povede jízdní kolo technicky nezpůsobilé a může nést následky (nehoda, pokuta).

Kdyby měl být důsledný, pak si skutečně má zavolat odtahovku (její náhradu) nebo se pohybovat výhradně mimo pozemní komunikaci.

Osobně bych upadlou odrazku řešil nahrazením jiným materiálem obdobných vlastností = reflexní páskou, kterou nosím u sebe.

0/0
23.3.2014 14:23

J82i91ř50í 80K64ü16h41r 2840396390326

A máte někde odkaz na povinnou výbavu ručního vozíku? Když s ním budu chtít vyjet na komunikace? Ono se s tím jde stejně jak s tím kolem, jen je řidič blíže ke středu silnice, takže je více ohrožen.

A kdyby se vám na tom kole pokazila brzda? To také nosíte rezervní?

Pak by jste si volal odtah?

+1/0
23.3.2014 14:34

J72a36r22o12s26l16a11v 82L42e85b62e38d92a 3236429267760

Nemám, nepoužívám ho. Ale vím, že a) pokud je jeho šířka <= 600 mm, nebere se v úvahu. b) je -li celková šířka > 600 mm, pak platilo, že za snížené viditelnosti mám mít vlevo bílé světlo.

Ale o zákon jde až při průšvihu. Mnohem důležitější je pud sebezáchovy & 'selský' rozum...

Kdyby se mi pokazila brzda, pak - při vedení kola to ničemu nevadí a kdyby mě (hahaha) kontrolovali PaCHové, hájil bych se chybějícím materiálním aspektem přestupku. Při jízdě záleží na tom, která z brzd. Přizpůsobil bych rychlost samozřejmě a případně se hájil tím, že jde o nouzové dojetí.

0/0
23.3.2014 14:54

J73i27r52i 32O23s83v20a54l36d 2165454636267

Hledej smudlo :))

0/0
23.3.2014 16:20

J96i16ř68í 63K77ü60h87r 2260436750136

V zákoně je zmínka jen o tom světle, jak psal pan Lebeda. Jinak nic.

0/0
23.3.2014 16:30

M76i85c71h29a62l 56S67l32a88v63í21č21e86k 1989588522119

Dle vyhlášky však ano.

0/0
23.3.2014 16:48

F57r89a98n65t29a 26T87i56m68a39n 7440808381590

Ale v článku je řeč čistě o chodci, který kolo vedl. Mimoto když se podíváš na video, tak to kolo má dynamo; takže kdyby chodec to dynamo pustil (což ale nemusí), tak se za prvé nadře a za druhé při rychlosti chůze světla od dynama prakticky nesvítí (dynamo dává plně zatížené 3W, z toho přední žárovka 2,4W a zadní 0,6W).

+1/0
22.3.2014 21:38

I39v51a 48K54r37i22s89t90o78f47o22v73á 7615853932812

Je každého věc, jestli chce být v noci v silničním provozu vidět. ;-) Tento cyklista nechtěl a nese si následky. :-P

0/−1
22.3.2014 22:37

F64r29a18n85t68a 53T75i47m57a68n 7820728931270

Kdo kolo vede, není rozhodně cyklista a právě taky není to každého věc: řidiči a cyklisti ve tmě svítit ze zákona prostě musí. V případě sražení si za to můžou sami. Jinak je tomu ale u chodce - jestli chodec nesvítí (i třeba vedoucí kolo nebo jedoucí na bruslích), neporušuje tím žádný předpis a není možné ho za to pokutovat. Stačí se podívat do zákona - o osvětlení chodce tam totiž není ani slovo.

+1/0
22.3.2014 22:42

I32v50a 60K13r80i69s47t53o30f40o21v65á 7215603522552

No, tak se budeme držet striktně zákonů a budeme se válet mrtví okolo silnic. Já mým příspěvkem chtěla říct, že pokud člověk chce být viděn, tak se o to sám postará a na vyhlášku kašle. Oblékne si např. reflexní vestu, na kolo si instaluje světlo (které zapne, i když kolo jen vede a je zrovinka chodcem), prostě se stará o svoji osobu. Chápete to? To, že neosvětlený chodec nedostane pokutu mne nezajímá. Já v noci svítím ne proto, abych nedostala pokutu, ale abych byla viděna. A to i v případě, že KOLO JEN VEDU a jsem chodec. ;-€

+3/−1
22.3.2014 22:48

J64i12ř62í 85K74ü25h72r 2510906850746

Pokud člověk nechce být zastřelen (či chce tuto hrozbu zmenšit) oblékne si vestu neprůstřelnou.Já to chápu,ale nikoho si jí nutit kupovat a používat nebudu.

+1/−1
23.3.2014 8:58

I11v96a 67K38r27i96s60t25o71f22o57v15á 7335443202972

Na ulicích běžně jezdí vozy. Ovšem střelba běžná není, neprůstřelná vesta je tedy irelevantní.

0/0
23.3.2014 9:01

J77i74ř13í 42K24ü93h11r 2140806200176

Střelné, bodné , sečné....Ono to má efekt nejen proti kulkám.

Jinak, co to je běžné??

0/0
23.3.2014 9:30

J52i17r77i 18O22s94v93a45l56d 2625114926677

Neprustrelna vesta a vesta prodi bodnuti jsou dva ruzne typy vest :)) Az si budes kupovat neprustrelnou vestu tak se zeptej prodejce jestli chrani taky proti bodnuti, protoze to neni u beznych neprustrelnych vest bezne :))))

+1/0
23.3.2014 12:41

J60i45ř80í 42K16ü95h38r 2510636270936

Rozhodně to bude lepší nežli bavlněné tričko....

0/0
23.3.2014 14:12

J76i86r52i 60O17s94v62a56l16d 2895174186927

Proc se tedy poustis do temat kterym nerozumis?

+1/0
23.3.2014 16:13

J14i44ř20í 39K98ü63h45r 2750806450816

Proč mi tykáte?

0/−1
23.3.2014 16:22

J77i22r68i 96O83s81v65a88l88d 2825414356517

Proc se do toho porad pokousis naroubovat zakon clovece? Ty mas nejaky problem s chapanim bezne mluvy? :)

+1/0
23.3.2014 8:11

J43i38ř60í 98K53ü85h77r 2520376860386

Možná proto, že ten zákon upravuje, jak se mají účastníci provozu chovat.Jaké mají povinnosti a tak.

+1/−2
23.3.2014 8:57

I71v85a 98K52r10i81s28t94o51f70o81v93á 7355643712342

Jo a zákon taky říká, že se nemá vraždit a krást. :-)

0/0
23.3.2014 9:02

J34i28ř28í 20K71ü19h67r 2940706120456

Není...citujte.

+1/−1
23.3.2014 9:35

J32i93ř67í 38K49ü35h40r 2350976810226

Resp neříká....

0/0
23.3.2014 10:47

J87i17r64i 46O82s79v60a43l34d 2435804616527

Zakon rika ze se to nema protoze jinak nasleduje trest. Zase jsme u toho chapani :D

+1/0
23.3.2014 12:45

J33i19ř75í 65K61ü27h13r 2810966450946

Ne zákon říká, že kdo to udělá bude dle zákona potrestán.

+1/−1
23.3.2014 14:11

J10i83r41i 42O68s94v38a73l52d 2215394206557

Smyslem zakona je pusobit na verejnost tak aby k uvedenym cinnostem nedochazelo :)) Zakon je potreba taky chapat, ne se ho ucit jako basnicku :))

+1/0
23.3.2014 16:18

J34i35ř87í 43K36ü77h11r 2500426240156

To je možná váš pohled na věc, realita je ovšem taková,že k těmto věcem prostě ,v omezené míře, docházet bude.

Stále čekám na tu citaci.....

0/−1
23.3.2014 16:25

J40i58r73i 73O79s78v40a90l70d 2685464986477

Pokud mas predstavu ze je normalni projizdet ostrou zatackou tak ze sejmes auto ktere tam stoji s poruchou tak se vzpamatuj a bez vratit ridicak rozumbrado :)))

+3/0
23.3.2014 12:42

M28i74c38h15a17l 19S41l93a97v30í41č36e39k 1689548282449

Jednak nevím, proč mi tykáte a už vůbec nechápu vaši agresivitu. Vyhláška mluví jasně ...smí jet jen takovou rychlostí, aby dokázal vozidlo zastavit na vzdálenost, na kterou vidí. Tedy v ostřejší zatáčce rychlostí pod 20km/hod. Už jste něco takového viděl v praxi?

Právě tyto a podobné paragrafy jsou ve vyhlášce proto, aby se vždy dal najít viník.

P.S.

Auto, stojící v zatáčce je překážkou silničního provozu a jako takové musí být označeno výstražným trojúhelníkem atd.....

+1/0
23.3.2014 16:45

J54a66n 69F36i11a19l31a 7644937735799

Je muž, vedoucí kolo, cyklista nebo chodec? Protože chodec, vedoucí kolo, je podle zákona něco jiného, než cyklista. Cyklista například nesmí na přechod pro chodce, muž, vedoucí kolo smí na přechod. Podle mne je výraz "cyklista vedl kolo" nesmyslný, jako "vítr se ani nehnul". Takže toto byla nehoda chodce, nikoliv cyklisty. Podobně nehoda chodce, nesoucího v batohu padák jistě není letecká nehoda.

+12/0
22.3.2014 6:41

M47i48r86e87k 35T49u25r60e48č95e43k 4333812200412

Je to cyklochodec.

+3/0
22.3.2014 6:59

J38a42n 46F49i19a85l71a 7364237785399

Možná cyklochodcoplavec.

+1/0
22.3.2014 7:07

J20i26r65i 17O49s22v45a61l55d 2585424526107

Zda se ze jsi cizinec ktery se uci cesky, nebo mas problem s cestinou jako se svym rodnym jazykem. Snad Ti pomuzu.

Pokud resime jen urcity okamzik kdy nekdo vedl kolo a nezkoumame souvislosti, tak bychom o nem meli mluvit jako o cyklistovi. Muzeme ale taky resit to, ze nekdo opravdu jen vede kolo a bude mu to trvat treba jenom 5 minut. Potom budeme spis rikat, ze je to muz vedouci kolo. Nebo pokud o nekom vime, ze denne jezdi 6 hodin na kole, tak o nem muzeme taky mluvit  jako o cyklistovi ackoliv nevime, co prave dela. 

V cestine tak jako v jinych jazycich jsou urcita ustalena slovni spojeni (napr. "vitr se ani nehnul") ktera sama o sobe nedavaji smysl, je potreba naucit se je a znat  co vyjadruji (v tomto pripade "bezvetri").

0/0
22.3.2014 18:45

J88i53ř93í 79N47e21u43m86e26i69s80t87e27r 2532635933751

A to on, hádám, vedl kolo jistě po správné straně komunikace..

+6/0
22.3.2014 2:33

J21a72n 19F95i39a97l94a 7404557305879

Jak to ovlivnilo nehodu?

0/−2
22.3.2014 7:06

M30i64r81o94s88l46a59v 64B91u91d87a 9122452517932

No, pokud vedl kolo, měl se nacházet vlevo čelem k protijedoucím vozidlům a možná by se to nestalo, protože by mohl zareagovat a uhnout.

+2/−1
22.3.2014 8:20

J56a83n 29F31i67a80l67a 7784477695439

Pokud mopedista vjel do díry a zavrávoral těsně před střetem, šance na uskočení s kolem není.

0/−4
22.3.2014 8:23

M55i97r49o91s89l54a66v 60B86u84d98a 9802922977122

Ono se něco takového stalo nebo máš jen bujnou představivost?

+1/0
22.3.2014 8:24

F82r32a70n72t53a 44T50i20m21a34n 7610178611840

No já nevím, já našel totok: "§53 (7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky." Takže by se čelem k babetářovi nenacházel, kdyby šel po pravé

+3/0
22.3.2014 8:34

M44i35r54o41s10l19a92v 52B95u21d89a 9842432687982

Máš pravdu, spletl jsem se, chodec chodí vlevo, polo-cyklista vpravo :-)

+1/0
22.3.2014 9:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.