Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cyklista vedl kolo a srazil ho jezdec na babetě. Letěl pro něj vrtulník

Policisté ve středočeském Českém Brodě vyjížděli k hodně neobvyklé dopravní nehodě. V pátek večer ve městě řidič mopedu Babeta v nízké rychlosti srazil cyklistu, který kolo vedl po ulici. Cyklista ale utrpěl vážné zranění a letěl pro něj vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L17e33n64k71a 98N87o68v83o26t27n20á 1230164773975

A co kdyby jste to nechali na PČR? HM?

0/0
8.4.2014 9:09

M27i64c56h11a14l 33S24l61a52v63í22č62e19k 1229358282299

Trochu jinak - vyhláška říká zhruba toto: Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. (Z hlediska vyhlášky je chodcem.) Dále: Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Toto nelze uvažovat u popsané nehody, neboť šlo o chodce, vedoucího kolo. Ovšem toto kolo musí být vybaveno dle platných předpisů - http://www.policie.cz/clanek/povinna-vybava-na-kolo.aspx. Z videa je zřejmé, že jediné odrazky mělo kolo na pedálech a v místě nehody není pouliční osvětlení. Spíše tma jako v pytli.

Kamarád, zarytý babetista, najezdil na tomto obzvláště silném stroji za život přes 120 000 km bez nehody, takže zkušeností má dost. A jednou z nich je poznatek, že je ještě zranitelnější než cyklista. Velmi obtížná je třeba právě noční jízda. Nízko sedící jezdec je oslněn (pokud neodvrátí hlavu, skoro pokaždé, míjí-li protijedoucí vozidlo. Zahlédnout pak chodce, natož je-li tmavě oblečen, je pak skutečně věcí štěstí. Podobné nehody jsou z větší části nešťastnou shodou přítomnosti jejich účastníků v jednom čase na jednom místě. Nicméně pořád platí - na silnici je třeba vidět, ale, a to zdůrazňuji, býti viděn. Chápu, že právo nemůže brát toto v potaz a je nutno najít viníka(y) nehody. Ale to už je o něčem jiném. Proto jsou ve vyhlášce ony "smrtíci paragrafy" - viz předvídání, stav a povaha vozovky, rychlost v závislosti na délce výhledu (v každé prudší zatáčce byste museli jet tak 20 km/hod či méně), což vám potvrdí každý seriózní instruktor autoškoly.

A pak ještě nějaký myslitel vymyslí kuriozity typu předjíždění cyklisty, kdy máte 2x dávat znamení o změně směru jízdy. Bezvadné před křižovatkou či v ní.

+1/0
22.3.2014 18:05

J38i46ř66í 48K66ü26h24r 2980336370206

Dle mě, pokud ten stroj jen vede, nemusí mít odrazky , sedátko či přední kolo.

+2/−1
22.3.2014 20:06

I29v95a 22K63r35i38s10t74o11f16o61v92á 7925713222182

Ať si má co chce, ale musí si uvědomit, že jde o jeho život a zdraví. ;-) A pokud má stroj neosvětlen a sám je v tmavém oblečení, musí počítat s tím, že ho něco může sejmout a zranit.

0/0
22.3.2014 22:36

J85i34ř59í 71K89ü98h89r 2830696200586

Riziko je vždy a všude.

+1/0
23.3.2014 8:59

J59a47r41o11s79l94a13v 41L56e50b58e37d80a 3226609277220

To je pravda. Ale vhodným opatřením jej lze výrazně snížit.

0/0
23.3.2014 10:14

J76i53ř73í 76K54ü17h37r 2740736650296

Ano, to samozřejmě ano. Třeba místo ve škodě 120 jezdit v nějakém poctivém SUV. Chápu, že ty reflexní prvky budou cenově dostupnější.

0/0
23.3.2014 10:44

J30a15r38o92s24l78a49v 36L68e15b80e96d89a 3396659677370

Povinná výbava na bicyklu je povinná pro každý bicykl, pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích. A odrazky v ní jsou.

http://cestovani.idnes.cz/na-kolo.aspx?poz=5&y=ig_kolo/povinnavybava.htm

0/0
23.3.2014 10:12

J95i77ř58í 39K81ü77h17r 2250456810156

Otázka je, zda li je to nutné i pokud tu věc vedete?

0/0
23.3.2014 10:46

J40a14r36o16s39l82a21v 50L21e64b23e12d72a 3336579177940

zkusím znova: "pokud se účastní provozu na pozemních komunikacích", pokud chodec vede kolo po vozovce, pak se zúčastňuje...

http://www.kpo.cz/dokument/povinna_vybava.htm

0/0
23.3.2014 10:57

J56i83ř46í 88K49ü10h77r 2950166890476

Takže v případě, že té věci upadne třeba přední odrazka(kterou dle předpisu potřebujete) přestává se jednat o jízdní kolo a děje se co?

Chodec vedoucí tuto věc, má jít jako chodec vlevo....protože to co vede není jízdní kolo? Má si zavolat odtahovku?

Nebo jít vpravo, protože vede kolo, které ovšem není způsobilé do provozu?

Prosím o váš odborný názor.

0/0
23.3.2014 14:09

J37a31r77o77s95l43a95v 64L77e74b66e16d28a 3246559717820

Hehe... tak když upadne přední odrazka, přestává se jednat o jízdní kolo, technicky způsobilé k provozu.

Takže povede jízdní kolo technicky nezpůsobilé a může nést následky (nehoda, pokuta).

Kdyby měl být důsledný, pak si skutečně má zavolat odtahovku (její náhradu) nebo se pohybovat výhradně mimo pozemní komunikaci.

Osobně bych upadlou odrazku řešil nahrazením jiným materiálem obdobných vlastností = reflexní páskou, kterou nosím u sebe.

0/0
23.3.2014 14:23

J74i85ř16í 33K70ü21h68r 2610446260896

A máte někde odkaz na povinnou výbavu ručního vozíku? Když s ním budu chtít vyjet na komunikace? Ono se s tím jde stejně jak s tím kolem, jen je řidič blíže ke středu silnice, takže je více ohrožen.

A kdyby se vám na tom kole pokazila brzda? To také nosíte rezervní?

Pak by jste si volal odtah?

+1/0
23.3.2014 14:34

J13a57r19o33s92l72a23v 89L86e44b15e38d36a 3926389297880

Nemám, nepoužívám ho. Ale vím, že a) pokud je jeho šířka <= 600 mm, nebere se v úvahu. b) je -li celková šířka > 600 mm, pak platilo, že za snížené viditelnosti mám mít vlevo bílé světlo.

Ale o zákon jde až při průšvihu. Mnohem důležitější je pud sebezáchovy & 'selský' rozum...

Kdyby se mi pokazila brzda, pak - při vedení kola to ničemu nevadí a kdyby mě (hahaha) kontrolovali PaCHové, hájil bych se chybějícím materiálním aspektem přestupku. Při jízdě záleží na tom, která z brzd. Přizpůsobil bych rychlost samozřejmě a případně se hájil tím, že jde o nouzové dojetí.

0/0
23.3.2014 14:54

J76i27r73i 93O37s93v30a29l83d 2235664196187

Hledej smudlo :))

0/0
23.3.2014 16:20

J26i61ř27í 16K60ü30h64r 2420236540106

V zákoně je zmínka jen o tom světle, jak psal pan Lebeda. Jinak nic.

0/0
23.3.2014 16:30

M65i83c47h69a57l 78S40l41a91v78í83č26e51k 1959748622889

Dle vyhlášky však ano.

0/0
23.3.2014 16:48

F14r19a59n56t79a 77T28i53m20a30n 7420188631550

Ale v článku je řeč čistě o chodci, který kolo vedl. Mimoto když se podíváš na video, tak to kolo má dynamo; takže kdyby chodec to dynamo pustil (což ale nemusí), tak se za prvé nadře a za druhé při rychlosti chůze světla od dynama prakticky nesvítí (dynamo dává plně zatížené 3W, z toho přední žárovka 2,4W a zadní 0,6W).

+1/0
22.3.2014 21:38

I63v72a 73K37r53i55s60t70o14f82o34v27á 7395413442742

Je každého věc, jestli chce být v noci v silničním provozu vidět. ;-) Tento cyklista nechtěl a nese si následky. :-P

0/−1
22.3.2014 22:37

F20r84a66n75t38a 13T94i52m84a15n 7290258461570

Kdo kolo vede, není rozhodně cyklista a právě taky není to každého věc: řidiči a cyklisti ve tmě svítit ze zákona prostě musí. V případě sražení si za to můžou sami. Jinak je tomu ale u chodce - jestli chodec nesvítí (i třeba vedoucí kolo nebo jedoucí na bruslích), neporušuje tím žádný předpis a není možné ho za to pokutovat. Stačí se podívat do zákona - o osvětlení chodce tam totiž není ani slovo.

+1/0
22.3.2014 22:42

I97v33a 37K32r29i53s77t67o31f17o38v42á 7145763322622

No, tak se budeme držet striktně zákonů a budeme se válet mrtví okolo silnic. Já mým příspěvkem chtěla říct, že pokud člověk chce být viděn, tak se o to sám postará a na vyhlášku kašle. Oblékne si např. reflexní vestu, na kolo si instaluje světlo (které zapne, i když kolo jen vede a je zrovinka chodcem), prostě se stará o svoji osobu. Chápete to? To, že neosvětlený chodec nedostane pokutu mne nezajímá. Já v noci svítím ne proto, abych nedostala pokutu, ale abych byla viděna. A to i v případě, že KOLO JEN VEDU a jsem chodec. ;-€

+3/−1
22.3.2014 22:48

J48i85ř18í 45K20ü56h51r 2870276590766

Pokud člověk nechce být zastřelen (či chce tuto hrozbu zmenšit) oblékne si vestu neprůstřelnou.Já to chápu,ale nikoho si jí nutit kupovat a používat nebudu.

+1/−1
23.3.2014 8:58

I30v52a 47K36r44i33s55t84o11f88o16v21á 7895963512632

Na ulicích běžně jezdí vozy. Ovšem střelba běžná není, neprůstřelná vesta je tedy irelevantní.

0/0
23.3.2014 9:01

J59i47ř94í 98K28ü30h32r 2660426160116

Střelné, bodné , sečné....Ono to má efekt nejen proti kulkám.

Jinak, co to je běžné??

0/0
23.3.2014 9:30

J47i50r80i 49O15s68v76a57l24d 2835794926187

Neprustrelna vesta a vesta prodi bodnuti jsou dva ruzne typy vest :)) Az si budes kupovat neprustrelnou vestu tak se zeptej prodejce jestli chrani taky proti bodnuti, protoze to neni u beznych neprustrelnych vest bezne :))))

+1/0
23.3.2014 12:41

J57i91ř30í 72K42ü74h27r 2480676920916

Rozhodně to bude lepší nežli bavlněné tričko....

0/0
23.3.2014 14:12

J50i31r60i 58O98s30v79a92l37d 2325184436297

Proc se tedy poustis do temat kterym nerozumis?

+1/0
23.3.2014 16:13

J49i11ř51í 23K49ü36h78r 2780536850506

Proč mi tykáte?

0/−1
23.3.2014 16:22

J36i98r58i 33O67s88v62a78l57d 2885984836187

Proc se do toho porad pokousis naroubovat zakon clovece? Ty mas nejaky problem s chapanim bezne mluvy? :)

+1/0
23.3.2014 8:11

J28i57ř93í 13K86ü65h85r 2480576110326

Možná proto, že ten zákon upravuje, jak se mají účastníci provozu chovat.Jaké mají povinnosti a tak.

+1/−2
23.3.2014 8:57

I41v32a 14K98r41i23s22t96o44f20o31v98á 7705553342482

Jo a zákon taky říká, že se nemá vraždit a krást. :-)

0/0
23.3.2014 9:02

J68i39ř85í 39K50ü27h43r 2940906410756

Není...citujte.

+1/−1
23.3.2014 9:35

J91i86ř10í 11K77ü97h35r 2910456830636

Resp neříká....

0/0
23.3.2014 10:47

J47i43r76i 12O48s97v95a57l33d 2565614276277

Zakon rika ze se to nema protoze jinak nasleduje trest. Zase jsme u toho chapani :D

+1/0
23.3.2014 12:45

J19i71ř70í 81K24ü87h18r 2170986470306

Ne zákon říká, že kdo to udělá bude dle zákona potrestán.

+1/−1
23.3.2014 14:11

J19i44r18i 53O11s44v63a88l63d 2155914516627

Smyslem zakona je pusobit na verejnost tak aby k uvedenym cinnostem nedochazelo :)) Zakon je potreba taky chapat, ne se ho ucit jako basnicku :))

+1/0
23.3.2014 16:18

J47i77ř45í 97K42ü18h28r 2390696810916

To je možná váš pohled na věc, realita je ovšem taková,že k těmto věcem prostě ,v omezené míře, docházet bude.

Stále čekám na tu citaci.....

0/−1
23.3.2014 16:25

J15i36r53i 77O57s75v56a47l95d 2555914146887

Pokud mas predstavu ze je normalni projizdet ostrou zatackou tak ze sejmes auto ktere tam stoji s poruchou tak se vzpamatuj a bez vratit ridicak rozumbrado :)))

+3/0
23.3.2014 12:42

M52i56c88h92a71l 62S22l26a30v18í43č45e51k 1199738902289

Jednak nevím, proč mi tykáte a už vůbec nechápu vaši agresivitu. Vyhláška mluví jasně ...smí jet jen takovou rychlostí, aby dokázal vozidlo zastavit na vzdálenost, na kterou vidí. Tedy v ostřejší zatáčce rychlostí pod 20km/hod. Už jste něco takového viděl v praxi?

Právě tyto a podobné paragrafy jsou ve vyhlášce proto, aby se vždy dal najít viník.

P.S.

Auto, stojící v zatáčce je překážkou silničního provozu a jako takové musí být označeno výstražným trojúhelníkem atd.....

+1/0
23.3.2014 16:45

J89a49n 61F26i47a74l90a 7844417875589

Je muž, vedoucí kolo, cyklista nebo chodec? Protože chodec, vedoucí kolo, je podle zákona něco jiného, než cyklista. Cyklista například nesmí na přechod pro chodce, muž, vedoucí kolo smí na přechod. Podle mne je výraz "cyklista vedl kolo" nesmyslný, jako "vítr se ani nehnul". Takže toto byla nehoda chodce, nikoliv cyklisty. Podobně nehoda chodce, nesoucího v batohu padák jistě není letecká nehoda.

+12/0
22.3.2014 6:41

M53i55r16e55k 72T56u55r85e28č35e67k 4163692740842

Je to cyklochodec.

+3/0
22.3.2014 6:59

J27a19n 42F15i65a81l56a 7764657525529

Možná cyklochodcoplavec.

+1/0
22.3.2014 7:07

J72i15r80i 97O18s40v74a63l71d 2735124876727

Zda se ze jsi cizinec ktery se uci cesky, nebo mas problem s cestinou jako se svym rodnym jazykem. Snad Ti pomuzu.

Pokud resime jen urcity okamzik kdy nekdo vedl kolo a nezkoumame souvislosti, tak bychom o nem meli mluvit jako o cyklistovi. Muzeme ale taky resit to, ze nekdo opravdu jen vede kolo a bude mu to trvat treba jenom 5 minut. Potom budeme spis rikat, ze je to muz vedouci kolo. Nebo pokud o nekom vime, ze denne jezdi 6 hodin na kole, tak o nem muzeme taky mluvit  jako o cyklistovi ackoliv nevime, co prave dela. 

V cestine tak jako v jinych jazycich jsou urcita ustalena slovni spojeni (napr. "vitr se ani nehnul") ktera sama o sobe nedavaji smysl, je potreba naucit se je a znat  co vyjadruji (v tomto pripade "bezvetri").

0/0
22.3.2014 18:45

J94i63ř86í 71N92e32u42m90e50i61s56t80e52r 2362315753961

A to on, hádám, vedl kolo jistě po správné straně komunikace..

+6/0
22.3.2014 2:33

J78a50n 12F29i82a50l15a 7304267375409

Jak to ovlivnilo nehodu?

0/−2
22.3.2014 7:06

M16i12r20o25s30l68a19v 12B94u84d82a 9422202617322

No, pokud vedl kolo, měl se nacházet vlevo čelem k protijedoucím vozidlům a možná by se to nestalo, protože by mohl zareagovat a uhnout.

+2/−1
22.3.2014 8:20

J52a34n 26F65i13a53l86a 7744947605859

Pokud mopedista vjel do díry a zavrávoral těsně před střetem, šance na uskočení s kolem není.

0/−4
22.3.2014 8:23

M52i22r22o81s51l75a94v 11B83u47d50a 9402592827262

Ono se něco takového stalo nebo máš jen bujnou představivost?

+1/0
22.3.2014 8:24

F29r80a22n94t17a 91T67i60m96a79n 7130608331860

No já nevím, já našel totok: "§53 (7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky." Takže by se čelem k babetářovi nenacházel, kdyby šel po pravé

+3/0
22.3.2014 8:34

M29i36r24o63s44l25a96v 88B22u42d16a 9472182767832

Máš pravdu, spletl jsem se, chodec chodí vlevo, polo-cyklista vpravo :-)

+1/0
22.3.2014 9:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.