Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Velmocenská politika, dnešní Rusko a Umění diplomacie

Letos uplyne sto let od vypuknutí první světové války. Lidé dodnes mají problémy pochopit, proč vlastně tato strašlivá katastrofa vznikla a jak to bylo možné. Úvahy nad tím nám mohou pomoci nejen porozumět vzdalující se historii, ale i přispět pochopení vývoje současných krizí a konfliktů, jako je například ten na Ukrajině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L87u43k54á15š 40P49a79v36l28á84s15e42k 8791829259681

Přiznejme si, že i když Klaus a jeho parta ztropili zločinnou amnestii a další alotria, občas mají i oni rozumné myšlenky. Žiji v Rusku už pár let, nejsem rusofil, ale po dlouhé době tady čtu něco, co má hlavu a patu... Díky za článek.

0/0
20.3.2014 15:02

M40a25r25t95i18n 51D67y88t31r60y66c32h 7944264938791

Od vzdělaného člověka bych očekával více, než jen oslavu imperialismu a bagatelizaci agrese a porušování mezinárodních dohod a práv...

+2/−2
20.3.2014 8:15

V34e36r66o89n50i69k62a 67S72k56a67l26o19v14á 1105607718674

Za domácí úkol máte doučit se čtení a logiku. Pak si teprve tento článek můžete přečíst znovu.  Rv

0/−1
20.3.2014 9:48
Foto

A75l36e81x55a84n45d75e64r 83W79i82n57t40e12r 9899344183531

Skvele shrnuti politicke situace. V podstate prvni rozumny elaborat na tema Ukrainska krize a svet.

+2/−6
20.3.2014 1:59

M26a34r28t70i62n 56D33y60t82r50y79c26h 7594154598361

Elaborát si představuju jinak, přestože vše, co je napsáno, je v podstatě pravda, ještě to neznamená, že se s tou pravdou musím smířit, ale proto snad nemusím být označován za hysterika, ne?

0/−1
20.3.2014 8:17

V49á67c97l78a50v 31D23l84o85u82h84ý 2247250654350

Solidní a pragmaticky napsaný článek, navíc obdivuji diplomatický styl p. exkancléře, například sdělení:  "Milí rusové, klidně si tu Ukrajinu sežerte, EU nehne ani prstem" je napsáno tak kulantně, že by nad ním zajásal nejeden ukrajinec. Bohužel s fakty souhlas, až na to, že uváděné velmocenské rozložení má jednu opomenutý detail, EU a USA jsou velmoci spolupracující, spojovacím článkem je politický systém západní demokracie, proti tomu politický systém Ruska je azijská demokracie a s západní demokracií je docela v rozporu, Takže ten začátek nové studené války mi příjde nejen jako strašení, ale docela reálný.

+2/−4
19.3.2014 23:54

J83i95ř55í 44B47l49u15m73a 9344313331615

Rusofilové se tady slétli, to bych blil. Klaus a jeho parta hic u mě obrovsky klesli loňskou amnestií a podporováním fašistického Ruska se moje mínění o nich dostalo pod bod mrazu. Agenti Stb a KGB. Takováhle chátra nám tu okupovala Hrad 10 let ;-(;-(;-(

+2/−4
19.3.2014 23:16

J35a84n 66N29o76v97á14k 6611326363383

A vy jste je ke všemu ještě volil. To bolí!

+1/0
20.3.2014 0:41
Foto

A12l93e20x42a83n78d70e18r 45W27i24n94t30e14r 9699214863441

tebe znam, ty nikdy neselzes ;-D;-D;-D

+1/−2
20.3.2014 2:02

M93i73c56h26a68l 87R10a29k 3633186265213

Je-li tady někdo se sklony k fašismu, tak Vy a vám podobní, např. na Ukrajině, kde už oprášili i obrazy Adolfa...

0/−1
20.3.2014 14:00

M13a13r57t66i52n 49C37u17l31e93k 2622233875441

Autor vlastně obhajuje politiku "koncertu velmocí" před první světovou válkou. Že to nebyl dobrý systém, ukázala právě I. sv. válka. Proto po ní vznikla Společnost národů, aby se konflikty řešily i jinak. Byla slabá, II. sv. válce nezabránila, ale že je to potřebná cesta daly velmoci najevo tím, že se po II. sv. válce zasloužily o vznik OSN. To je přece jen trochu funkčnější než bývalá Společnost národů. Proto, aby nebyly ve hře jen sobecké nároky velmocí, vznikla i Evropská společenství, posléze EU, kde mají ti malí podstatně větší slovo, než by jim příslušelo dle síly ekonomiky či zbraní. Rusko k této optice ještě nedospělo, proto jedná postaru jak v 18. století. Nicméně vzorem Evropě být nemůže. Zájmy  velmocí jistě stále fungují, ale absolutizovat je (a tím obhajovat) jak to činí autor, znamená mířit opět ke světové válce.

+5/−3
19.3.2014 23:14

J20a88n 46N24o16v85á26k 6271376613803

Nevíte o čem mluvíte:

http://www.onwar.eu/2013/05/03/recenze-ve-znameni-americkeho-veku/

A jestli bude US-EU lézt Putinovi na zadní dvorek, tak se té války ještě dočkáme.

+1/−1
20.3.2014 0:48

M85a35r31t41i64n 25C62u90l33e23k 2212473625601

Mimo jste vy. Nepochopil jste, že Friedmanova kniha si sice všímá některých tendencí v americké politice, ale absolutizuje je, aby provokovala a vyvolala o nich diskusi a posun k něčemu lepšímu. Nikoliv, že by to byla 100% pravda tajená stratégy Bílého domu (to by to asi nezvěřejňovali ! :-P).

+1/0
20.3.2014 13:44

K30a83m79i22l 98K20r43b38á33l77e20k 6814482125403

ok jako literární cvičení, ale co jsou to ty "ruské národní zájmy", které máme respektovat? To autor nepíše. Myslím, že prvním zájem je tento: kupujte od nás ropu a plyn, dobře plaťte a hlavně se neptejte, kde a jak je získáváme a co děláme s penězi, které od vás dostáváme. - myslím, že tenhle zájem Putin hájí na Ukrajině, hlavně to "neptejte se, co děáme s penězi" protože Ukrajinci se ptát začali a odpověď se jim pranic nelíbila - většina penez je totálně rozkradena věrchuškou a spřátelenými oligarchy. A běda tomu, kdo to chce změnit na toho Putin pošle i tanky.

+3/−4
19.3.2014 22:00

J94a85n 74N94o84v66á24k 6151746653773

Co to plácáte? Vy tu ropu a plyn chcete zadarmo? A co je vám do toho, co dělaj s penězi za ten obchod. Ptá se někdo na vaše peníze? Když do toho obchodu nechcete, kdo vás nutí?  Kupte si to jinde. 

Putin se svými oligarchy zatočil. Že to nedokázali ukrajinci je jejich smůla. Nechali se okrádat  za Kučmy,  Jurčenka, Tymošenkové (oranžová revoluce) i Janukoviče. Nikdo je nenuti je volit.   Po tý jejich revoluci jim zbydou oči pro pláč ...a oligarchové (kromně fašistů):

https://www.youtube.com/watch?v=M9vafHG6VI4

+5/−1
20.3.2014 0:40

Z10d31e64n31ě98k 50O83p63p85o11l46z14e38r 2503470574112

Vracím se k úvodní otázce článku, proč vznikla 1. světová válka. Je to ale zcela jiný pohled na její příčiny.Je ale pravdivý. Ty skutečné příčiny, které jsou čistě hospodářské, ty nejsou uváděny ve většině dějepisných knih.  Ověřit si v číslech stav hospodářství ve státech tehdejší Evropy, bude pro obyčejné občany téměř nemožným úkolem. Trochu tomu pomůže pohled na mapu Evropy před a po válce

Zatím byly zveřejňovány a vysvětlovány příčiny vzniku válkyjen událostmi ze života vlád , a obyvatel zejména těch, co vládli v politice států. Malou ukázku ze "zajímavé" činnosti diplomatické společnosti ve Vídni přináší kniha Theodora Wolffa " Válka Pontia Piláta.V té na straně351 je uvedeno toto : " Ze zlomyslného, zákeřného jednání je usvědčena vídeňská společnost diplomatů, která zatajila , dokonce i před vlastním spojencem, naprosto dostačující srbskou odpověď Rakousku." Pouhé 3 dny rozhodly o vyhlášení války  Srbsku Rakouskem. Že to byla jen "třešnička " na dortu , není pochyb. Ale,  že to bylo předem plánované jednání diplomatů, není sporu. Byla to jen konečná záminka k dalšímu aktu jednání, jež vedlo k 4 letému vraždění obyčejných lidí na obou stranách konfliktu.  Po skončené válce a podivném jednání vítězů s poraženým, o posunu vlivu monopolních teritorií, nikde nebyla zmínka. Jen podružné , politické"hrátky" byly chaosně rozpitvávány.

Touto "malou" připomínkou jsem chtěl přispět svým názorem k odpovědi na otázku, co bylo příčinou vzniku války, ve které pud sebezáchovy a nejstatečnější vůle k vítězství tu splývaly, a ve kterézvířeckypropukající pudy překročovaly všechny vynálezy na ochranu humanity a nedbaly desatera přikázání. Celá lidská společnost v Evropě se měnila Morálka lidí byla otřesena. Jako po každé válce.

+3/−1
19.3.2014 21:28

J53a30r81o76s59l60a37v37a 45K51a76n92i15o78k14o55v30á 7202219722127

I toto je rozumný racionální článek - 

Petr Robejšek: "nemám problém říci, že Vladimir Putin je jedním z nejlepších technologů moci v současnosti"

http://www.revuepolitika.cz/clanky/2003/petr-robejsek-

+3/−2
19.3.2014 21:08

S78t68a97n83i26s38l57a80v 46V54a47l19e22n60t53a 7836118496704

Překvapivě rozumný názor.

+3/−5
19.3.2014 20:48

J36a92r62o98s16l69a79v32a 42K57a17n39i36o83k97o74v60á 7822919432327

Hospodářské sankce vůči Rusku? Doplatilo by na ně Německo a Nizozemsko

Zdroj: http://www.lidovky.cz/hospodarske-sankce-vuci-rusku-doplatilo-by-na-ne-nemecko-a-nizozemsko-1kh-/zpravy-svet.aspx?c=A140319_175950_ln_zahranici_vam

+2/−1
19.3.2014 20:47

E79v55z97e96n 38S83o91u27k59u71p 1287694506468

Plně souhlasím s autorem článku....

+2/−5
19.3.2014 18:53

E19v25z69e90n 24S45o15u25k32u39p 1247214356248

Jan Werich před 46 -ti lety.... Stojí za zhlédnutí i za poslech....

https://www.youtube.com/watch?v=NMSfR5uWal0

0/0
19.3.2014 18:34

K85a91r11e19l 15D48v56o46ř64á11k 3767857867

Unipolární svět nikdy nezmizel a to je dobře. Jako v každé lidské činnosti je konkurence dobrá a Američané pouze zjistili, že jim stromy nerostou do nebe. Rozhoně by nebylo dobře, aby svět ovládala Amerika a Rusové vy jim prostě vystavili stopku, když si Amerika myslela, že se dál rozleze..

+4/−2
19.3.2014 18:17

L14u81b85o87m69í84r 47K88a59m90e90n77s97k26ý 3630338683826

Bipolární svět Amerika Rusko je nenávratná minulost, v nových pólech zatím není tak úplně jasno, kandidátů je spousta, Čína je asi ten hlavní, ovšem s ohledem na aktuální demografii může být hlavní silou budoucnosti Islám.

+4/−1
19.3.2014 18:23

J58a77r40o66s70l19a64v12a 88K71a59n68i23o38k57o11v42á 7462509542357

je jedno, jestli bipolární, tripolární. Nikdy nebude unipolátní ! A je to dobře, ono to ty mocnosti nutí brát na vědomí realitu a rozumně vyvažovat..

+1/0
19.3.2014 21:05

M86a34r36t11i19n 41D17y31t91r23y94c28h 7594364198731

Vaše příliš mírná fráze "brát na vědomí realitu a rozumně vyvažovat" většinou znamená "válčit a posílat lidi na smrt". Nevím, co si představujete pod pojmem unipolární svět, ale pravděpodobně si pod tím jedním pólem představujete USA... což je sice dost omezená představivost, ale jinak si nedovedu váš odpor k tomu, aby svět byl jednotný, vysvětlit.

0/−1
20.3.2014 8:22

L24u25b77o14m82í57r 26K98a32m77e49n49s25k31ý 3860288373916

Zní to veliře rozumně a inteligentně. Přesně do chvíle než si člověk uvědomí jednu věc. Česko se dnes cítí samozřejmou součástí toho západního světa. A to co se děje na Ukrajině nám zní jako cosi na východě mezi barbary. Ovšem pro většinu světa je rozdíl mezi Českem a Ukrajinou prakticky nepostřehnutelný. Problémy Ukrajiny se nás mohou týkat mnohem víc než si myslíme. Ať chceme nebo ne patříme stejnětak do zóny nikoho. V současném stavu je jediná jistota emigrace na západ (nebo na východ, jak komu libo). Stabilitu pro tuhle zónu nikoho by mohla přinést jen jednota neruských slovanských zemí, Česko, Slovensko, Polsko, Ukrajina. To by už byl partner, který by se nedal ignorovat, jak v EU, tak v NATO i celosvětově. Ovšem to je zřejmě utopie.

+8/−5
19.3.2014 18:15

K70a52r14e64l 61D77v56o79ř96á58k 3647497637

Je tedy otázkou, proč jsme se podíleli a podílíme se na rozšťourání situace na Ukrajině.  Schwarzenberg, Kocáb, Kalousek, Zaorálek, Štětina....Netoužím po tom být ve spolku vyjmenovaných zemí, Ukrajina a Polsko jsou pro nás moc velké a jejich ambice jsou neuchopitelné. Hrají si na regionální mocnost a zejména s Poláky máme špatné historické zkušenosti.

Jsme prakticky německou hospodářskou kolonií a to je jasný limit naší politiky i zahraniční.!!

+5/−1
19.3.2014 18:23

L11u48b37o27m30í71r 49K51a39m17e37n78s41k91ý 3660168703356

to je naše stigma minulosti, pořád se snažíme ze zóny nikoho utéct, střídavě na východ nebo na západ. Přijmout realitu, že můžeme jen zůstat nebo zmizet je těžké..

+3/0
19.3.2014 18:25

P76e89t66r 65K65ř68í59ž 5636108575

německou hospodářskou kolonií - a je to tak dobře, škoda jen, že v nedávné době vše co mohlo udělat špatně se tak i provedlo a povedlo.

0/−1
19.3.2014 22:08

J13o60s67e43f 81S23t47e11h87l13í65k 7558875509404

Pro všechny zde jásající kastrované samce rohatého skotu. Komentář je perfektní, dokud člověk nezačně číst mezi řádky. A tam se člověk dočte třeba toho, že Rusko a Západ mají svoji sféru vlivu, do kterého mu ten druhý (pokud zůstane rozumný) hrabat nebude a rozhodně proti němu nebude bojovat. Spojení s tím, že komentář psal člověk pracující pro našeho báťušku Vaška I. říká i ten nepříjemný zbytek. Že SSSR, pardon, Rusko si může dělat co chce všude možně, protože Západ je slabý - a naopak komentář chytře mlčí o tom - CO je vlastně sféra vlivu Ruska. Podle autora bychom tedy zcela rozumně a logicky měli brzy zamávat na rozloučenou Pobaltským zemím, celé Ukrajině atd atd - a já se ptám, copak autor poradí, až Rusko obnoví SSSR a začne mít pocit, že jeho bývalé satelity by k mu měly patřit taky??? Jak správně napsal, Rusové jsou všude - a ta fraška o pogromech na rusy a krymské domoobraně byla zahraná tak blbě, že to už hůř nešlo. Západ přesto nic nepodnikl, tzn příště se nemusí ani zdržovat s divadlem.

+2/−7
19.3.2014 17:50

M44a76r84t29i85n 89C72u36l32e87k 2582963445811

Inteligentní názor, souhlas.R^

0/−3
19.3.2014 23:19

R67e67n66é 71N91o48v78á49k 8925966279538

;-D;-DNa tohle se podívejte, to stojí za to!!!!

Ředitel televize na Ukrajině je přesvědčen, aby odstoupil:

https://www.youtube.com/watch?v=1c6eYId4fPE&feature=youtu.be

!!

Diví se někdo Krymu, že v takovém státě nechce být?

Stačí od cca 4. minuty

+9/−3
19.3.2014 17:42

L64u28d66v69í31k 12U26r34b30a91n 8736430247

Pragmatismus jak vyšitý! Pojmy práva a demokracie jste zametl pod rohožku institutu, že ano? Už oprašujete Vlajku?

+3/−4
19.3.2014 17:22

K66a39r33e45l 55D32v26o13ř29á29k 3447987837

Neoprašuje, prostě se vydal na cestu pravdy a lásky;-D

+1/−3
19.3.2014 18:12

S95t12a61n94i82s87l12a42v 34S54r68b62a 4665564798194

Absolutní blábol. Přesně tak vzniká nic nedělání. Konkrétní činy konkrétních lidí se "zabalí" do "historického", "národního" či "státního" kontextu a rázem je vše tak křišťálově čisté. Ne,ne a ne. Nic se nestalo tak, že oni Němci, oni Britové, oni Rusové něco. Vždycky to byli konkrétní lidé a to, že měli v nějakou státní příslušnost je irelevantní. Není to ta západní Evropa, nejsou to ty USA a není to to Rusko, je to pár ouřadů z EU, je to několik jednotlivců na ministerstvech zahraničí a jsou to prezidenti. A je to také náš Sobotka, náš Zaorálek. Odpovědnost už skoro po někoilk století neleží na národech, ale vždy na jednotlivcích. Žádný Rus nevolil Putina kvůli tomu, jak se postaví k Ukrajině, žádný Američna nevolil Obamu jak se postaví k Rusku a ždáný komisař z Evropské komise se nestal komisařem podle toho, jaký má názor na Ukrajinu a Rusko. Toto pohodlí vidět za vším sálodlouhé příběhy šahající do starověku vede přesně k těm spekulacím a konspiracím jak za vším stojí ten či onen.

+4/−4
19.3.2014 16:33

L60a75d93i32s57l34a18v 54M14i46k73a 1101499454974

pouze vlastně shrnutí faktů, bez EU agitky......

+5/−1
19.3.2014 17:13

M72a35r18t84i40n 81K41r83a64u81s 8884750455926

Nemáte pravdu - jednotlivce formuje národ a ten formuje historie. Kdo první uznal nezávislé Chorvatsko? Německo s Rakouskem. Kdo byl naopak největším spojencem Srbska - samozřejmě Rusko a to za situace kdy SSSR a Jugoslávie žádné kamarádské vazby neměli, naopak Rusko a Srbsko je mají a pokračuje se v nich díky době starší než pamatuje většina stromů uvnitře Kremlu, natož nějaký jeho vládce. Krym je zosobněním historické snahy Ruska dosáhnout na středomoří a jeho ztráta, což přesně hrozilo, bez jediné reakce by znamenala rezignovat na politiku Petra velikého a Kateřiny veliké.

Jak říkal státní úředník v jednom špičkovém seriálu o politice. EU? Zakoušeli jsme to rozložit zvenčí, ale pochopili jsme, že musíme být uvnitř. Stále nám jde o to samé poštvat Němce proti Španělům, Italy proti Francouzům a Francouze proti Holanďanům - to je základní prvek Britské politiky za posledních čtyřista let;-)

+3/−2
19.3.2014 17:39

S67t53a50n75i36s70l92a17v 89S46r24b11a 4915884568464

dukazem ze nemate pravdu necht je to ze ne kazdy vudce daneho naroda se chova stejne. gruzii a ukrajinu delal putin, pred nim po nekolik vudcu byl klid. nemecko od hitlera take nemelo vudce s podobnymi ambicemi. narod si zvoli vudce nikoli podle toho, jake uzemi chce zabrat, naopak narody maji vesmes strach z valek a konfliktu a teprve vudci je do nich zatahnou mezavisle na culi narodu. copak ceske volby rozhodoval nejaky postoj k rusku a ukrajine? a presto se aktualni pozice ceska odviji od viteze minulych voleb

0/0
19.3.2014 21:47

J91a29r50o65s46l35a66v18a 90K74a91n33i89o31k57o97v64á 7562779542807

Nesouhlasím.

"Každému spojenci lzedůvěřovat pouze do výše jeho vlastních zájmů." Georg Washington

“Začnou-li se zájmy rozcházet, pouze idiot nehájí ty vlastní.“

+2/0
19.3.2014 20:43

M93a20r44i30e 64K44l71o70u39d88o52v37á 8271890695340

Autor je příliš servilní k Putinovi a jeho imperiálnímu rozmachu. Celkově působí jeho analýza situace ,jakoby autor názorově ustrnul v minulém století. Teorie velmocí a jejich vytýčování oblastí vlivu je dnes již, vlivem globalizace a technologické a mediální revoluce posledních desetiletí ,na dramatickém sestupu. Analýza pana Weigla vypadá, že on to ještě nepochopil. V tom jsou s panem Putinem a jeho kremelskými hochy na stejné vlně.

+2/−11
19.3.2014 16:24

R79i55c42h85a41r83d 60N78o68v26á67k 9871262462446

Já s tou Weiglovou analýzou sice taky ne zcela souhlasil, ale z jiných důvodů. 

Mám obavu, že dramatická role "globalizace a technologické a mediální revoluce posledních desetiletí" je jen wishful thinking dané klidem posledních desetiletí. 

Když jde do tuhého, počítá se pořád jen hrubá síla a Ukrajina je toho jasný důkaz - Západ může vydat spoustu rádobyostrých prohlášení, vyhlásit spoustu bezzubých sankcí, ale bude to ve stylu, že psi štěkají a karavana jede dál. Putin se bude akorát pošklebovat, a oprávněně.

+4/−2
19.3.2014 16:40

M21a12r64t97i18n 16K44r80a89u94s 8474610845486

Naopak velmoci se vrací v plné parádě. Unipolární svět, kdy se demokracie vyvážela jako Křesťanství v raném středověku - kdo jí měl dle gusta velmoci, byl kamarád a kdo ne tomu bylo třeba otevřít oči, se chýlí svou existencí ke konci. Bylo jasné, že poklidný rozpad SSSR má před sebou korekce, jakmile se Rusko vzpamatuje, čekal jsem třicet let, stihli to dříve, ale nástroj ve formě Kosova jsme jim dali my. Západ měl dvacet let na to ukázat světu jak bude vypadat když mu bude vládnout, za tu dobu se však namísto upevnění států pustil do druhého Mnichova, bylo jasné, že třetí, čtvrtý a pátý Mnichov už bude konat někdo jiný. SSSR a jeho republiky namalované soudruhy na stole, bylo jasně na ráně, možná s trochou snahy západu o mírnění vlastních mocenských přemetů se tomu dalo zabránit, ale nestalo se

+2/−2
19.3.2014 17:44

J95o71s41e87f 72S83t10e44h67l48í19k 7598645619474

Autor totiž maká pro báťušku Vaška. To snad vysvětluje vše potřebné.

+1/−3
19.3.2014 17:57

J76a82r54o92s54l41a35v61a 90K60a28n44i74o52k90o93v32á 7742399722547

"Říkej mi jen pravdu ! Tu mou..."

Takže když někdo říká, co nesouhlasí s vaším vidějím, je - servilní, neschopný, lže, nemá pravdu, je prostě bl...

Zvláštní, jací my jsme demokraté !

+1/0
19.3.2014 20:50

R36i10c53h61a44r75d 43N26o88v57á50k 9821422232216

Ta analýza je racionální a ve většině bodů s ní souhlasím, ale jednu zásadní chybu má, a to že v téhle podobě platila jen do srpna 1945. 

Od tý doby existuje skupina států, která jinak může být jinak víceméně jakákoli, klidně může jít i o docela hnusný diktatury, ale stejně si na ně nikdo netroufne, protože náklady na velmocenskou politiku vůči nim by byly potenciálně příliš vysoký.

Z mýho pohledu bych radši patřil téhle skupiny, než abych se jednou dočkat situace, že nám třeba někdo anektuje Moravu a jediný, čeho se pak od spojenců dočkáme, bude blahosklonná rada, že máme držet hubu a krok, protože tak to chodí a velmoci se tak chovaly vždycky.

...btw, kdo z vás věříte, že kdyby za rok nebo dva Putin zkusil něco v Pobaltí, že NATO by tam doopravdy šlo do války? Obama? EU? Haha Rv

+3/−6
19.3.2014 15:40

R91i68c40h17a69r19d 50N36o53v48á35k 9911762532856

Aha, sorry za opakování commentu - nezobrazil se mi, tak jsem ho poslal podruhé

0/0
19.3.2014 16:18

R84i35c87h92a50r82d 11N40o19v65á91k 9451122122776

Ta analýza je racionální a ve většině bodů s ní souhlasím, ale jednu zásadní chybu má, a to že v téhle podobě platila jen do srpna 1945. 

Od tý doby existuje skupina států, která jinak může být jinak víceméně jakákoli, klidně může jít i o docela hnusný diktatury, ale stejně si na ně nikdo netroufne, protože náklady na velmocenskou politiku vůči nim by byly potenciálně příliš vysoký.

Z mýho pohledu bych radši patřil téhle skupiny, než abych se jednou dočkat situace, že nám třeba někdo anektuje Moravu a jediný, čeho se pak od spojenců dočkáme, bude blahosklonná rada, že máme držet hubu a krok, protože tak to chodí a velmoci se tak chovaly vždycky.

...btw, kdo z vás věříte, že kdyby za rok nebo dva Putin zkusil něco v Pobaltí, že NATO by tam doopravdy šlo do války? Obama? EU? Haha

+2/−5
19.3.2014 15:37

J61i41ř38í 78W12i63m43m31e12r 3442846720982

Ta analýza pana Weigla by mohla působit seriózně nanejvýše do roku 1938. Tento rok a válečné roky následující totiž ukázaly, že právě náhled pana Weigla je ten, který přivádí lidstvo k válečnému utrpení. Ústupky ze strany velmocí vůči třetí říši daly Hitlerovi více času na mobilizaci zbrojního průmyslu, budování válečné propagandy a k zfanatizování německého obyvatelstva. Pan Weigl demagogicky interpretuje i příčiny první světové války. K této válce nevedly závazky západních velmocí ke svým balkánským spojencům. Kdyby tomu tak skutečně bylo, tyto velmoci, ačkoli by to bylo cynické, by své závazky nechaly ta tam a své balkánské spojence sobě na pospas. Na Balkáně ale nešlo o nic jiného, než o snahu překreslit hranice sfér vlivu mezi mocenskými bloky evropských mocností a Ruska. A k tomuto jim sloužilo partnerství s balkánskými státy, účelově vydávané jako závazky mocností vůči Balkánu. Ačkoli by to s tématem článku pana Weigla nesouviselo, měl by tento pán na závěr svého každého příspěvku v médiích uvádět, kdo Klausovi, tedy jeho ideovému příteli, platí různé přednášky po světě a kdo za účast Klause na těchto přednáškách lobuje. Kdo to neví, tak nechť zví, že jsou to především ruské organizace, financované kremelským režimem nebo soukromé ruské a někdy i západoevropské nadace. Jak ty ruské, tak někdy i ty západní, jsou často financované ruskými oligarchy. Menší část Klausových přispěvatelů a lobbistů jsou ultrapravicové a nacionalistické spolky v různých státech Evropy (státy demokratického západu Evropy nevyjímaje). Silné zastání má Klaus též v Srbsku. P.S.: Pokud současná anexe Krymu je pro někoho bleskem z čistého nebe, tak nikoli proto, že by krymští rusové byli diskriminováni a on se to dověděl až z úst Putina. Nýbrž obsazení Krymu je přímo příznačné pro režim, který stále uctívá kult válečných diktátorů, konkrétně Lenina a Stalina. Pokud by si někdo myslel, že přeháním, nechť se více zajímá o reálie života v dnešním Rusku a možná šokován otevře oči.

+1/−3
19.3.2014 17:03

Z23b19y82n65ě71k 12S72y24c93h49r72a 8386900374315

Anglie a Francie obětovaly nás i Polsko, protože předpokládaly další postup Hitlera na Rusko dle plánu Drank nach Osten. Tím, že Stalin uzavřel s Hitlerem pakt o neútočení oddálil napadení SSSR a obrátil Hitlera na západní směr

+5/0
19.3.2014 17:21

J50o77s73e48f 33S75t86e93h62l97í51k 7328505139854

Až na to, že to máte pomotané. Stalin neuzavřel - Hitler uzavřel. A zatímco Stalin Hitlerovi věřil a plánoval ho podrazit za 10-15 let, Hitler bral RM pakt jako cár papíru, na západ se vydal plánovaně, dle plánu ho dobyl a první co dle plánu nevyšlo bylo až to, že Británie se odmítla spojit se svým germanským bratrem - a aby to korunovala, tak se ani nenechala porazit.

+1/−4
19.3.2014 18:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.