Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

UKÁZKA: Hlad, střelba, smrt. Kniha Krvavé země odkrývá nejen ukrajinské dějiny

Pochopit dění na Ukrajině je obtížné bez znalosti historie této východoevropské země. Kniha amerického historika Timothy Snydera Krvavé země, která letos vyšla v českém překladu, přibližuje osudy lidí, které nejprve sovětský a poté nacistický režim hubil po milionech. Nejen na Ukrajině, ale i v Bělorusku, Pobaltí a v Polsku. Z knihy přinášíme několik ukázek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92e16t54r 32S81t44u13c17h77l16í80k 7396695951100

Stalin byla zrůda na kterou neměl ani Hitler. Komunismus a náboženství má za sebou tolik mrtvol, že se to nedá ani spočítat.

Nejhorší je to, že se komunismus může kdykoliv vrátit.

Současné Rusko bych ale s tím nespojoval. Co bylo to bylo. To je to samé jako současné německo spojovat s Fašismem.

+4/0
17.3.2014 13:01

R90a71d12e89k 85C21h88á33b 1549165982880

Historie je jasná. Jak Rusové, tak i Němci se chovali hůř než zvířata.

Vtip je v tom, že Rusové se takhle chovali k "vlastním" lidem.

To co tady vidíme dneska je o tom, že se Rusové v čele se soudruhem Putinem snaží získat svoje državy zpět. V tom by se mu mělo zabránit a nebo mu = rusům

ukázat, že tudy asi cesta nevede.

Ať se proruští občané Krymu seberou a jedou zpátky do matičky Rusy a je klid.

Stejně tak by jsme se my měli zachovat k Rusům u nás v Čechách. Ať jedou domů! Ono až budou zpátky doma, tak je stoprocentně trkne, že je asi někde něco špatně. Zatím se všude roztahují, ale kdo ví, třeba si zítra soudruh Putim vzpomene, že bude chtít bránit Ruské občany v karlových Varech.

+1/0
17.3.2014 8:44
Foto

J77a27n 97Č55e10r85m30á24k 4359848895757

no, naposled jsme takto vyhnali Němce. Zbyly po nich prázdné domy, osetá pole a pusté továrny... jen zmar a NICOTA... dodnes se ty kraje nevzpamatovaly...

možná ti Rusové nejsou kdovíjaká výhra, ovšem jsou tisíckrát lepší, než ti, kterými byli osídleny Sudety po Němcích...

A co se týká Ukrajiny a především Krymu, zkuste si o tom něco přečíst... I tam si Chruščov jen tak přemaloval hranici a proto je tam situace jaká je...

ještě dědové těchto lidí byli Rusy a náhle se vzbudili jako obyvatelé Ukrajiny... Nedivme se jim, že se stále cítí Rusy a k své krvi se hlásí... Tím spíš, že na Ukrajině je bída, kdežto matička Rus je proti Ukrajině velmi bohatá... Nebo to tak aspoň vnímají...

+1/0
17.3.2014 10:21

R98o50b77e29r41t 83M60á54s76l57o 1501451937137

Jsem rád, že jsme vyhnali Němce. A to i přes to, že osídlení pohraničí se (mírně řečeno) komunistům zrovna moc nepovedlo. Ale pořád mi to přijde lepší než kdyby sudety dnes organizovaly referendum o připojení k Německu.

0/−2
17.3.2014 11:45

B40e29d68ř61i48c32h 92M65r84á18z31e16k 7946191550704

Máte pravdu. Ale na druhé straně Rusko nemá právo obsadit část cizí země a anektovat ji. Nehledě na podepsané dohody z Budapešti, kde územní celistvost Ukrajiny, vč. Krymu, zaručilo.

0/0
18.3.2014 12:27
Foto

J10a94n 12Č48e18r91m56á49k 4929608325417

to máte pravdu a já nic podobného neříkám...

ovšem zcela jinak vypadá věc po referendu, kde 95% lidí vyjádřilo touhu po návrat do Matičky Rusi a nikdo toto referendum nezpochybnil v tom smyslu, že by bylo jakkoliv zmanipulované...

0/0
18.3.2014 17:25
Foto

J37a81r14o52m68í66r 60R62y86b62e96n19s24k42ý 7553225469732

Když jsem četl o tom nemluvněti, sajícím ze studeného prsu mrtvé matky, normálně jsem se rozbrečel. Je strašné, čeho my, lidé jsme schopní. Přitom hmotné bohatství této planety a dnešní (ale i tehdejší) vyspělá technika nám teoreticky - čistě z materiálního hlediska umožňuje, abychom si všichni žili jako prasata v žitě. My se ale budeme z nenávisti a chamtivosti a paranoity raději vraždit, okrádat se, utlačovat slabé, ničit úspěch druhých. Jistě, utlačovatelů je většinou hrstka a obětí nekonečné zástupy. Co se to tu ale na té planetě děje za bláznovství?

+7/0
17.3.2014 1:11

2142831615562

Jo, celovek - eto zvucit gordo.

0/0
17.3.2014 8:13

J54a42r55o93s48l71a28v 67V86o10r61e38l 2120148789461

Jo a: Muščina eto saldat :-/

0/0
19.4.2014 10:08
Foto

J38a57r92o82m61í13r 85R87y16b62e78n20s74k88ý 7763705839812

Zaujalo mě, na kolik diskutérů tento článek zapůsobil jako zaměřený proti Rusku. Přitom v podstatě obsahuje kritiku dvou ultra-politických režimů dvou národů - sovětského Ruska a Hitlerovského Německa. Jedna tato politika je ultralevicová a druhá naopak ultrapravicová - tedy z opačných konců politického spektra (je zajímavé, jak jsou si tyto konce podobné, jakoby se setkávaly v kruhu). Je to tedy kritika jak východu, tak západu, přičemž oba zmíněné národy už mají politický režim jiný, než v době zmíněných genocid a masakrů.

Pokud by tento článek byl vložen ne v této době napjatého dění na Ukrajině, patrně by takové reakce čtenářů nevyvolával. Nemohu samozřejmě vědět, s jakou pohnutkou byl uveřejněn, ale autora si netroufnu soudit, ježto mu do hlavy nevidím.

Přesto však podrážděné reakce čtenářů o čemsi svědčí - že si totiž jsou vědomi toho, že naše média jakožto celek nejsou nestranná a nezaujatá. Proto reakce čtenářů chápu - je to stejné, jako když je proti vám zaujatý jakýkoli člověk - tchýně, kolega v práci - za zaujaté nakonec začnete považovat vše, co řekne. Je to sice chyba, ale vyprovokovaná tím zaujatým člověkem. Nelze se tomu divit.

Autorem zmíněné knihy je američan - přiznám, že i ve mě to dnes vyvolává emoci nedůvěry a to právě proto, že vnímám stále více, že Západ (USA, EU) zdaleka není tím, za co se vydává a co hlásá - svobodu, demokracii, rovnoprávnost. Ne, ve skutečnosti prosazuje tvrdě militantní mocenskou politiku s cílem ovládnutí světa. Důkazem je už jen automatické odmítnutí referenda na Krymu - tedy toho, co jindy tak vehementně prosazuje - ovšem je vidět že jen tehdy, vyhovuje-li to jeho zájmům. V tuto chvíli tedy vůbec nevnímám jako útočnou politiku Ruska, nýbrž USA a EU. Ovšem netvrdím, že je onen autor zaujatý - i z jiných zdrojů a to i Ruských si lze ověřit, že k těmto neskutečným hrůzám vážně docházelo a žel nejen v Evropě a nejen v uplynulém století.

+1/−1
17.3.2014 1:02

R48o57b57e30r93t 42M93á98s62l44o 1791211377757

Hezký komentář. S čím ale nemohu souhlasit je začazení Hitlerovského Německa na krajní pravici. Historicky to totiž bylo takto. Na začátku 20. století se levicové socialistické hnutí rozdělilo na tři hlavní směry:

1. Internacionální socialismus (bolševismus)

2. Národní socialismus (nacionalismus)

3. Korporátní socialismus (fašismus)

Všechny tyto směry samy sebe definovaly jako levicové. Po uchopení moci a před druhou světovou válkou se Stalin potřeboval proti ostatním levicovým směrům vyhranit a proto na sjezdu komunistické internacionály (poprvé 6.sjezd Moskva 1928) "přesunul" nacionalismus a fašismus na pravici. Tento přesun byl po druhé světové válce vnucen všem státům pod vládou Moskvy a přijat i levicovými (bolševickými) intelektuály na západě. A mezi mnoha lidmi se traduje dodnes. Osa levice-pravice by se dala zhruba popsat jako "naprosté rovnostářství" - "velké přerozdělování" - "malá solidarita s ostatními" - "bezbřehý individualismus". Tato osa nemá nic společného s mírou nacionalismu - to je úplně jiná kategorie.

Poměrně značnou levicovost Hitlerovského Německa lze dovodit i z jeho praktické předválečné a válečné politiky a z programových bodů NSDAP  Je zde mnohokrát uplatněno velké potlačení individuálních svobod (pracovní povinnost, branná povinnost, uzavření hranic, zákaz příjmu cizích rozhlasových stanic, ...) a naopak preferování kolektivního řízení společnosti (čtyřletky, zavedení jednotných cen elektřiny a plynu, znárodnění obchodních domů, uzákonění placené dovolené, velmi výhodné novomanželské půjčky, rodinné přídavky, kampaně proti alkoholismu, kampaně proti kouření a drogám, dokonce prosazovaní vegetariánství atd...).

+5/0
17.3.2014 1:38

R75o18b26e21r10t 98M52á68s54l49o 1401691617527

začazení mělo být zařazení ... překlep

Jinak se zbytkem Vašeho komentáře souhlas, včetně toho, že západ není tak úplně tím za co se vydává.

0/0
17.3.2014 1:42
Foto

J78a20r38o77m56í62r 55R30y26b43e25n98s83k98ý 7683155759772

Děkuju za doplnění, o tom přesunu jsem nevěděl. Proto mi i dnešní "ultrapravicové" strany, jako Dělnická apod., více či méně sympatizující německým fašismem, vždy připadaly velmi podobné ultralevicovým, třebaže se jejich příznivci mezi sebou dokážou "pěkně" servat.

Proto jsem si onu osu levice-střed-pravice představoval spíše jako kruh, v němž se pomyslné okraje úsečky ideologicky i prakticky (výsledkem svého působení) svým způsobem setkávají - třebaže jsou jinak v nesmiřitelnosti (každá hledá nepřítele jinde).

+1/0
17.3.2014 3:38

R13o12b58e77r75t 70M40á23s93l18o 1271591427887

Nevěděl - jasný ... ono se o tom moc nemluví, ale z historického hlediska je to naprosto zřejmé. Předpokládám, že nálepka krajní pravice a už zůstane fašismu a nacismu natrvalo i když je to zcela matoucí, ale je potřeba aby každý věděl, že je to historický omyl. (Stejně jako se třeba dodnes původním obyvatelům ameriky říká indiáni - ale přitom si nikdo už nemyslí, že by Kolumbus doplul do Indie).

To, že pokud se nějaký filozofický směr rozštěpí tak se přívrženci jednotlivých odnoží dokáží pěkně servat je také historické pravidlo. Oba nové směry totiž volí své zastánce ve stejných vodách. Je to velmi dobře vidět třeba na vztahu "katolíci x protestanti (včetně husitů)" nebo "šíité x sunnité" atd...

Jinak os je samozřejmě více. Nejen pravice - levice, ale další důležitá je třeba nacionalismus-kosmopolitismus (internacionalismus). Tyto dvě základní si lze třeba vynést do plošného grafu a tam si pak umisťovat jednotlivé strany nebo režimy.

0/0
17.3.2014 11:34
Foto

J25a88r33o66m33í57r 81R54y58b73e11n22s26k10ý 7833635789702

Ono je to v tom vlastně i slyšet: Národní SOCIALISMUS, Korporátní SOCIALISMUS (jakési v uvozovkách "myslíme na lidi víc než na peníze"), společné mají tyto ultralevicové směry i tvrdé potírání svobody projevu a další věci.

Spíš než historický omyl to vnímám jako záměr - ať už zmást veřejné mínění, nebo snahu bolševiků důrazně se distancovat od fašismu a nacismu, jaké si "my jsme úplně jiní a lepší, než tamti".

K tomu mocensko-ideologickému rozštěpování - jakožto křesťan (bez církevní příslušnosti) musím konstatovat, že v tom, co si o sobě mylně představuje, že je "křesťanské", je to obzvlášť tragédie, protože skutečné křesťanství nemá s usilováním o moc, ideologický vliv, nedejžto s válkami "za víru" nic společného. Husité dle mého názoru jen zneužili jméno Jana Husa, který neřešil moc, ale samotnou víru (třeba svatokrádež prodávání odpustků - že si někdo koupí Boha penězi) a nakonec se i z nich stala banda hrdlořezů, kteří ničili na co přišli.

To plošné zobrazení se dvěma kolmými osami je zajímavé a řekl bych odpovídající (přemýšlím, zda se nanabízí i třetí osa, do zobrazení prostorového, ale momentálně mě nic nenapadá, třeba by se toho najde i víc).

Kažopádně díky za zajímavý "pokec" ;-)

0/0
17.3.2014 16:26

R53o65b58e93r11t 43M67á46s43l68o 1471131657117

Od Stalina to byl záměr, to že to po jeho smrti komunisti nedestalinizovali vnímám také jako záměr, ale u normálních lidí (jako u Vás) to většinou býva omyl.

I další osy lze nalézt. Interzita víry je jedna z nich. Technika - příroda další (schválně píšu příroda a vynachávám slova začínající eko).

Rozebírat křesťanství (a jeho štěpení) by bylo na strašně dlouho... Jsou tam stinné i světlé stránky ... Mě osobně hodně zaujala třeba "Protestantská etika a duch kapitalismu" (Max Weber) - za toto jsem křesťanství hodně vděčný a myslím, že to byl základ prosperující Evropy

+1/0
17.3.2014 18:42
Foto

J36a82r93o75m11í80r 27R95y41b53e38n56s65k58ý 7703555589242

Nedalo mi to, abych si o té "Protestantské etice a duchu kapitalismu" od Maxe Webera něco nenašel :-) (s pojmem "protestantská etika" jsem se už setkal, ale nezkoumal jsem jej podrobně). Budu citovat:

"Kalvinismus byl založen na předpokladu, že Bůh předem určil, kdo bude vyvolen ke spáse a kdo bude zatracen. Životně důležitým zájmem věřícího bylo hledání odpovědi na otázku, zda je on tím vyvoleným. Nejlepším prostředkem, jak se o vyvolenosti ujistit, je neúnavně pracovat v povolání. Pokud se věřícímu v jeho práci dařilo, byla to známka vyvolenosti (Weber, 1997, s. 235-248).“  ( http://blog.wuwej.net/2010/05/20/protestantska-etika-jako-zaklad-kapitalismu.html ) 

Dále popisovaný princip vzniku kapitalismu mi rovněž připadá reálný.

Nicméně z hlediska skutečného křesťanství - tedy učení samotného Ježíše Krista je výše citované Kalvínovo učení stejná hereze, jako prodávání odpustků, neboť Kristu hrubě odporuje (a s Bohem, který se dá koupit penězi nebo který jednomu předem určí spásu a jinému nedá šanci, bych nechtěl mít nic společného).

Skutečná podstata křesťanství tkví v tom, že Ježíš Kristus zemřel na kříži za hříchy všech lidí a byl vzkříšen. A zdarma dává věčný život v Boží rodině všem - i těm sebehříšnějším - kteří své hříchy před Ním vyznají - přiznají a tuto oběť a milost nezaslouženě přijmou (řeknou to Bohu). A Bůh o tom dá člověku nadpřirozené svědectví (není to pouhé uvěření nějaké líbivé věrouce). To je křesťansví, jak je zapsáno v Bibli.

Není to v dodržování něčeho, ale ve vztazích - k Bohu a lidem - a v tom, že si člověk přizná, co a kým je (hříšníkem). Přičemž je užitečné zjistit, co skutečně je hříchem a co nikoli, neboť mnohé církve v tom udělaly "pěkný" hokej (např. antikoncepce žádný hřích není, stejně jako sex mezi manželi pro potěšení, hříchem je naopak nenávist a neodpuštění). Tolik jen k samotnému křesťanství.

0/0
30.3.2014 2:31
Foto

J46a72r93o82m93í23r 54R64y30b89e87n44s51k91ý 7713735389312

1/2

Ještě musím dodat, že kapitalismus nepovažuji za racionální - jak píše Max Weber, nýbrž silně iracionální. Uvedu dva příklady, přičemž vycházím z toho, co člověk z materiálního hlediska potřebuje - kvalitní stravu, oblečení, střechu nad hlavou + nějakou zdravotní péči:

1) Ve starověku a středověku pracovala v zemědělství většina lidí (a bývala to pěkná dřina). Z prostého důvodu - aby uživili sebe i řemeslníky, vojáky, vladaře, zkrátka procento lidí, kteří na poli nepracovali, bylo silně limitováno. V současné době pracuje v západním světě v zemědělství řádově několik % lidí (v ČR 2%), a to díky technice, herbicidům, pesticidům, umělým hnojivům.

Podobné ulehčení umožňuje technika i ve stavebnictví a oděvním průmyslu, rovněž v lékařství bylo dosaženo úžasného pokroku.

To nám čistě teoreticky umožňuje žít si "jako prasata v žitě", mít hojnost kvalitního dobrého jídla, kvalitního oblečení, kvalitního bydlení - a to vše s minimální námahou a tudíž spoustou času a energie pro vztahy s druhými lidmi, pro věnování se dětem, studiu, sportu, koníčkům, vynálezům, zkrášlování prostředí, v němž žijeme. Pojem stres a spěch by mohl existovat maximálně v lékařství a to pouze nárazově (úraz, prudká infekce, mrtvice, infarkt...). 

...

0/0
30.3.2014 3:48
Foto

J33a82r81o60m74í22r 22R30y46b45e84n96s89k83ý 7533105399712

2/2

Jenže opak je pravdou, kvůli honbě za ziskem pár "vyvolených", kteří vlastní 80% světového bohatství, žijeme ve větším stresu a zátěži, než bylo nutné bez dnešní techniky. Ničíme prostředí, které potřebujeme k životu (kálíme si do vlastního hnízda), horečnatě vyrábíme věci, které nám mají usnadnit život (proto, abysme mohli vyrábět ještě víc), nesmyslně (z "obchodních důvodů") převážíme věci z místa na místo (třeba nafetovaný česnek z Číny jezdící měsíce v kontejnerech - jako by nemohl vyrůst u nás) jíme šizené potraviny, trávíme méně času s dětmi, které učí žít jiní lidé, staré lidi šoupneme do pečovateláků (mnoha lidem opravdu nic jiného nezbývá, když jsou systémem nuceni jít dělat něco důležitějšího např. vyrábět obrazovky k televizím nebo čalounění do aut) než my atd, atd. A to vše ne pro nás, lidi, ale pro zisk, pro kapitál.

2) Vynález - či spíše objevení - elektřiny. Pohání motory, svítí nám ve skepě i večer v domovech, umožňuje komunikaci. Jedna z významných věcí, která nám má usnadňovat život.

Ale my ne, my "chytří lidé" budeme díky ní při vyrábění spotřebního zboží pracovat i v noci (neřeknu záchranná služba, hutě, žně) - ač VÍME, že nám práce na směny ničí zdraví. A opět je za tím co? Prachy, zisk, kapitál. _ To jest náš kapitalismus. Žádné zvíře na této planetě se nechová tak iracionálně, jako člověk (a to jsem nepsal o tom, jak rádi se my lidé nenávidíme, okrádáme, zabíjíme, válčíme...). Nějak jsem se rozepsal ;-D Ale pozor, nejsem socialista ani zastánce rovnostářství (i mezi "kapitalisty" se najdou zářné vyjímky, neodlidštění lidé, kteří se nestarají jen o zisk, ale i s hlubokým osobním zájmem o druhé lidi - ať už zaměstnance nebo lidi vně firmy, takovým majetek právem patří). Příčina není v režimu, ale v nás, lidech. Je to to, co si tak neradi přiznáváme a co říká i Bible - hřích, do něhož se rodíme a nad nímž sami nemáme šanci zvítězit.

0/0
30.3.2014 4:01

R27o41b68e49r20t 80M90á38s61l88o 1601651827367

(1)

Dobrý den,

já to zkoumal spíše z historicko-technického než křesťanského hlediska. Rozhodně se s Vámi nebudu přít o tom zvali Kalvinismus byl nebo nebyl správný z křesťanského hlediska... navíc chápu pojem protestanství o něco šířeji než jen Kalvinismus.

Naprosto souhlasím s tím, že ve středověku bylo hlavním problémem jídlo, na poli dřeli skoro všichni a pokud byly nějaké přebytky spotřebovala je vládnoucí třída. Na to aby někdo roky živil nějaké vědce prostě nebyly prostředky a ani morálka - oficiální křesťanská morálka byla "rozdat chudým" přestože to samozřejmě dělal málokdo. Prostě technický pokrokj (narozdíl od řecka a říma) se zastavil.

Pak ovšem přišly brambory a kukuřice - to byl první zlom. Najednou už nebylo potřeba tolik lidí v zemědělství. Tvrdá doba - dnes bychom řekli obrovská nezaměstnanost vzniklá propouštění v sektoru zemědělství. Spousta lidí se začala díky tomuto technologickému pokroku mít hůř než dřív - kdy měli přece jen jistotu, že se nějak uživí. Začaly se rozvíjet města - no spíše shromaždiště chudých a nepotřebných. Ale pak někoho napadlo že pokud chtěji jíst musí něco vyrábět. A začal obrovský rozvoj řemesel. Někteří zbohatli - ale narazili na stropy současného systému - nejsi král ani šlechtic (tj. nemáš to od boha) tak to rozdej a necpi se mezi (vládnoucí) elitu. Takže postup těchto nových schopnějších (než šlechta) podnikatelů narazil. V tom okamžiku přichází protestantská morálka  a říká "Pokud se o majetek dobře staráš a daří se Ti ho rozvíjet je to znamení, že Tě bůh má rád." A oni chtěli aby je "bůh měl rád" a proto neprožírali majetek jako šlechta (ale ani ho nerozdávali) ale akumulovali - opravdu žili hodně asketicky a snažili se co to šlo. Pak přišli na to, že velkým faktorem rozvíjející bohatství je technika. A začal obrovský nástup zájmu o ní. Rozvoj technických škol které zkoumali praktické věci - narozdíl od teologických škol zabývajících se (nadneseno) problémy typu kolik andělů se vejde na špičku jehly.

+1/0
30.3.2014 11:51

R37o46b72e76r63t 71M60á80s62l56o 1771691677397

(2) To podle mě je to za co jsem "protestantské morálce" vděčný. Obrovský rozvoj vědy, doba kdy kdy lidé plánovali dlouhodobě dopředu (k okamžiku smrti kdy se budou zodpovídat bohu - nikoliv k nejbližším volbám nebo nejbližší valné hromadě). Doba kdy sponzorovat vědce bylo v módě a kdy se vědecké pokusy dostávali na první stránky novin. Doba vzestupu západní civilizace. Elektřina, telefony, dopravní síť ... Díky totmuto si stále žijeme jako ty prasata žitě.

Bohužel současná doba je jiná - plánuje se tak aby vyšel dobře nejbližší kvartál, aby byly prémie a ty se prožraly. Dlouhodobý rozvoj nikoho nezajímá. Protestantská morálka zmizela. Přenos výroby do Číny atd... jsou jen výsledkem tohoto krátkodobého plánování. Stát se to občas snaží dohnat nějakými granty - ale to je vše hrozně formální, nepružné a neúčinné.Zmizela zodpovědnost za naakumulovaný kapitál vůči bohu i vůči budoucím generacím.

+1/0
30.3.2014 12:07
Foto

J16a43r43o21m30í53r 41R68y81b23e11n90s31k23ý 7323605639632

Děkuji za zajímavou odpověď, asi vám na rozdíl ode mě chodí upozornění na nové reakce. V tom vývoji zemědělství sehrál významnou roli též vynález koňského chomoutu, který umožnil nahradit před pluhem pomalá a nákladná volská spřežení za koňská, podobně při tahání těžkých vozů (dřívější koňské postroje koně v silnějším tahu dusily). Paradoxně to však časem vedlo k růstu přepychu vládnocí elity - šlechty a k většímu zotročení prostého lidu.

Žijeme si jako prasata v žitě? Řekl bych jak kdo... třeba taková samoživitelka SŠ, pracující za něco mezi minimální mzdou a polovičkou mzdy průměrné (která je pro mnoho lidí pouhé nedosažitelné sci-fi). Nebo manželé střídající se na směnách (někdo musí být odpoledne a v noci s dětmi). To vše i přes nebývalý technický pokrok a celkové světové bohatství. Tedy zbytečně, ale tak je to co svět světem stojí. Kdo má meč, panuje nad tím, kdo má pluh, kdo má majetek, panuje nad tím, kdo jej nemá.

Ale souhlasím, jak píšete v posledním odstavci, že dnes je to rys zejména poslední doby, kdy mizí zodpovědnost, plánování pro příští generace (na čemž dříve lpělo lidstvo po celá staletí). Zaujal mě tento článek: http://www.czechfreepress.cz/amerika/dvoji-tvar-spojenych-statu-cast-1-zivotni-podminky.html 

Z úplně jiného zdroje jsem už před časem slyšel, že v USA se před pár desítkama let dalo žít neuvěřitelně pohodově - i člověk bez vzdělání snadno sehnal práci a pohodově se uživil nebo si vydělal na měsíce života bez práce - a pak zase něco snadno sehnal. To však už padlo. Možná i díky tomu podnikání Číně, krátkozrakosti, nenažranému vmanipulování lidí do pořizování si všeho na dluh - což se vehementně dere i k nám. Přitom nikdo nemyslí - a to z toho ryze kapitalistického hlediska - na odbyt dalšího zboží - zadlužený člověk, který bude celý život splácet úroky z kreditek (což se týká mnoha američanů) toho už příliš nenakoupí... Henry Ford byl chytrý kapitalista, když zvedl mzdu na pětinásobek a zavedl volnou sobotu...

0/0
21.4.2014 2:17

I18v57a59n27a 17N89o37v78o89t64n84á 3907790510502

Výstižný přesný komentář, lidé jsou snadno ovlivnitelní zprávami z médií.

0/0
17.3.2014 9:46

A83n93t27o76n40i22n 50K67a54d33l70c84e41k 9582379301976

Ta vase zminena ultra levice a pravice je pouze v ramci socialismu a tudiz je doleva od stredu.  Myslim, ze opravdovou pravici v CR ani neznate.  Proto asi nemuzetet objektivne posuzovat US, ktere prirovnavate k Rusku.

0/0
17.3.2014 23:26
Foto

J91a69r22o17m22í97r 53R15y42b39e87n56s76k11ý 7703595169362

Všiml jsem si Vašeho komentáře až nyní :-) Jistě, to vše socialistické je doleva od středu, byť bývá nacionalismus a fašismus nazýván "pravicový". Robert Máslo to pod mým komentářem velmi srozumitelně vysvětluje a já ještě před Vaším komentářem děkuji za jeho poučení (nejsem z těch, co vědí všechno;-)).

Jen nevím, kde jste přišel na to, že "US přirovnávám k Rusku". ?

0/0
30.3.2014 2:51

A94n54t30o51n23i49n 12K36a55d32l57c78e50k 9692669911306

S Robertem Maslem take velmi souhlasim.  Priznam se, ze na toto prerozdeleni Stalinem jsem pozapomel, ale nezapomel.:-) 

Vase prirovnavani US k Rusku jsem videl v tom, ze vidite US jako militantni mocenskou silu v nejakem negativnim a neduverivem svetle.  Tato nalepka patri spise na Rusko.  At si kdokoliv mysli co chce, US ma doktrinu vzdy jednat ve prospech dobra, svobody, lidskych prav, volneho trhu, ochraneho zajmu lidu spojenych statu atd.  Amerika osvobozuje jine zeme z podruci totality a valecneho besneni.  Nikdy nezabira zeme ve svuj prospech tak jak to ma ve zvyku Rusko.  Samozrejme se najdou vyjimky jako Kosovo, kde se dodnes zvazuje vynam bombardovaci akce pro US, par marinaku s rychlou spousti nekde v Afg. atd..

0/0
30.3.2014 20:55
Foto

J67a43r38o85m50í21r 44R10y33b92e89n53s61k20ý 7773155629822

Dějuju za oodpověď, asi Vám na rozdíl ode mě stále chodí upozornění na nové reakce.

Ano, je to pravda, US vidím jako militantní mocenskou sílu - tedy samozřejmě vládnoucí elitu, obyčejní lidé - to je něco jiného. Ale přiznám, že můj názor byl ještě donedávna podobný tomu Vašemu - že to ta vládnoucí elita "myslí dobře", jen se jim to občas nedaří (Irák, Afganistán...). Ještě za války v Iráku jsem jim tiše fandil - "bojují přeci proti terorismu a chtějí svobodu a demokracii", v Lybii podobně.

Jisté varovné signály jsem sice vnímal už dříve (skupina Bilderberg, události kolem 11.září, nenalezené zbraně hromadného ničení kvůli kterým údajně začaly US druhou válku v Iráku...), ale pořád jsem si nějak myslel, že je to ta "lepší strana". Naplno mě probraly až události na Ukrajině - mocná podpora US (a Západu vůbec) fašistickým pučistům, kteří masakrovali neozbrojené policisty řetězy, zápalnými lahvemi versus démonizace Ruska za anexi historicky ruského Krymu, podpořenou tím, co Západ vždy chválil - demokratickým rozhodnutím obyvatel v referendu. Tedy podle Západu: "Majdan je demokratický x Krym násilně zabraný Rusy" (mimochodem stejně tak např. anektovaly US Havajské ostrovy). Nemohu si pomoci, ale mě dostupná fakta (např. dostupná videa z Majdanu) ukazují opak. Přesto komerční média vedou silně prozápadní masírku (patrně vedena heslem "koho chleba jíš, toho píseň zpívej (zda je v právu, je vedlejší").

Nechci Vám tím, co píšu v žádném případě brát Váš názor. Ten si vždy musí člověk utvořit sám (alespoň tak to má být) a podle mé zkušenosti se utváří celý život. Zkuste třeba http://www.czechfreepress.cz/ Neříkám, že se vším souhlasím, ale není na škodu porovnávat informace z různých zdrojů.

0/0
21.4.2014 1:32

K98a56r78e30l 19P80a65n75c94e36r 7901690318644

Komunisticka ideologie neni Ruska ale zidovska (Marx), US podporovali jak Stalina tak Hitlera, po valce zacali vysetrovat , ale brzy narazili na US Congress. Spojenci se nezdrahali prijimat zlato od Nemcu prez BIS v Basel a to do konce dubna 1945. Kdyz se nasi vratili z Terezina tak vypraveli, za vsim jsou jenom krvave penize, ovsem jen pro nekoho.

0/0
16.3.2014 23:48

T56o42m36á31š 30K85u83č20e29r28a 8304585575736

Komunistům a fašistům na to, ale stačilo 15 let,

0/0
16.3.2014 22:12

V44i53k52t26o67r 69S19k23á10l57a 3629722192544

Příšerné. Je mi smutno, když si vzpomenu, jak část mých krajanů (těch hloupých a trapných) nadává imigrantům z těchto východních slovanských zemí, kteří tu chtějí pracovat a najít lepší život. Vždy budu na straně našich slovanských bratrů!

+4/0
16.3.2014 22:10

H84a52n40a 11K38r43i20v35a88n57e29k 2781725792383

Nedavno v Praze nataceli krimi "Dite 44" od Tom Rob Smith. Cast se odehrava na Ukrajine za doby hladomoru a cast v padesatych letech.

Cetla jsem a z te Stalininske doby mi behal mraz po zadech. :-(

+6/0
16.3.2014 21:16

T58o70m61á16š 30F31i52j19a33l98a 4222513563830

Zajímavá knížka!

Ale i dějiny se dají upravovat a překrucovat tak, jak si žádá doba a politický systém!

+1/−9
16.3.2014 21:15

L72i57b20o40r 97J66i88ř26í 90B25e46n48e55š 1952334472946

Nelze jinak, nez s Vami souhlasit!

...................jen jste zapomnel dodat, ze nejvetsimi mistry na prekrucovani dejin byli, jsou a budou komunisti, Fijalo!

+11/0
16.3.2014 22:11

S89t80a63n38i95s56l51a87v12a 74Z29a40p88l86e86t35a61l40o46v88a 6796169909218

jasně zrovna tak jak někteří popírají holokaust nebo Osvětim !!

+2/0
16.3.2014 22:44

M66a55r24t66i74n 35J28i71r37o19u40s86e27k 7876265165328

Jděte s kontrolou příspěvků, než půjdou do diskuze k šípku.

+2/0
16.3.2014 20:16

M37a32r46t57i37n 14J37i20r86o24u58s44e66k 7886985695968

Kolik je asi obětí genocidy černochů, proti jejich vůli chytaných v africe a převážených do Severní Ameriky do otroctví. O nich se nikde nelze dočíst a přitom je to genocida par excelance. NIKDO nezpochybňuje Ukrajinu, nicméně jednostrannost zpravodajství za účelem MANIPULACE je DĚSIVÁ.

-

V roce 1492 žilo v Americe 100 milionů indiánů. Kolik jich zbyolo dnes po největší genocidě celého národa jednoho kontinentu.

+5/−8
16.3.2014 20:15

M81i80r88e76k 61K83o13v90a31c57i98k 5681471441347

Jirousku, tobě z tý Ameriky jednou jebne! ;-D

+10/−1
16.3.2014 20:22

M24i60r57e68k 42K82o61v27a14c79i59k 5751831151487

Mimochodem, typickej komoušskej argument - "U vás zase bijete černochy..."

+9/−1
16.3.2014 20:23

V20i70k88t44o17r 37S39k69á53l29a 3549362782144

Tak bych to nebral. Je to jen slabá snaha o omezení jednostrannosti a neobjektivity, i když, přiznávám, tady to není moc na místě...

+1/0
16.3.2014 22:11

L67i72b51o89r 44J82i18ř29í 65B85e44n64e76š 1192264842986

Byt Vami Jirousku, tak bych na ty Americany moc nenadaval.

Ono je docela mozne, ze nejaky Vas prapraprapradedecek take par cernochu zabil!

+1/0
16.3.2014 22:15

T96o52m21á86š 20K34u40č17e94r53a 8174385235166

Komunistům a fašistům na to, ale stačilo 15 let.

+1/0
16.3.2014 22:16

I13v57a58n40a 37N69o41v10o96t28n53á 3837540790392

V každé historické době v každém kontinentu a zvlášť v extrémní válečné situaci se projeví lidské bestie, zvrhlíci, kteří se vyžívají na podrobených obětech. Vzpomínám na fotografie smějicích se amerických vojáků s useknutými hlavami Vietnamců. U nás jsme neprožili nic podobného blokádě tehdejšího Leningradu.

0/0
17.3.2014 9:43

O27t22o 84L53e31v 4128257910935

V 30letech byla na ukrajině válka,že se musel Stalin dopouštět takových zvěrstev?;-€

0/0
17.3.2014 13:27
Foto

J43a42n 44Č94e89r74m79á15k 4599818865157

pane Jirousku,

1)otrokářství do afriky nepřinesli běloši. To zde bylo už před nimi. 

2)zajímavé je i to, že běloši otroky chytali výjímečně. To za ně dělali černoši z pobřeží, a dělali to dávno před tím, než je od nich začali kupovat bílí obchodníci.  Tím nechci popřít jejich díl viny, ale jen DÍL!... Afrika takto žila vždy a nejspíš ještě hodně dlouho žít bude... jen mám trochu obavy, že nebude trvat dlouho a budou otroky chytat v Evropě...

3) počet Indiánů v Americe je nejasný, jejich skutečný počet nikdo nezná a číslo, které jste uvedl je citovým a emočním zneužíváním ostatních lidí skupinami vyrábějícími "obludné bílé dějiny"...

je zajímavé, že stejné číslo uvádějí podobné skupiny zaměřující se na očerňování se katolické církve, ekologií apod...

Krom toho, většina Indiánů nebyla cíleně zabita ani nezemřeli pod tíhou otročení, nýbrž podlehli novým nemocem neboť na boj s nimi nebyla jejich těla vybavena či alkoholu, coby nové droze... Ostatně toto je průvodní jev střetávání se civilizací... Bílí zase podléhali jejich neznámým chorobám, droze nikotin, podobně jako kdysi jejich křížem opásaní rytíři přivezli do Evropy syfilis či později morové pandemie, cholera, španělská,  chřipka  atp atp...

0/0
18.3.2014 23:26

M45i81r56e53k 97K10o33v66a12c64i53k 5101891811687

Tak nevim, jestli si tohle koupim, už z těch ukázek na mě padá depka... Všechno jsou to známý události, ale vždycky, když na to znovu narazim, je mi z toho úplně zle :-/

+6/0
16.3.2014 20:01

I63v16a21n 90M21a62n25t97a92s 8739514340261

Koukám, že se rozjela slušná antiruská kampaň..... no, zima už je za nám, plyn tak moc nebudeme potřebovat, tak se do nich pustíme.... co na tom, že současné Rusko je něco jiného než to stalinské, kdo chce bít, hůl si vždycky najde,.... jestě by tady nějací připěvovatelé mohli napsat, že každý Rus touží po evropské či Ukrajinské krvi....

+1/−13
16.3.2014 19:37

Ř23e93h12o66ř 74V93l45a65s41á54k 2304784571886

http://zpravy.idnes.cz/rusove-vybirali-nejvetsi-historickou-osobnost-treti-skoncil-stalin-12q-/zahranicni.aspx?c=A081229_122101_zahranicni_ipl

+5/0
16.3.2014 19:53

J38a88n 41K54r23p30e21c 5726933684702

to ze stalin byl to smae jako hitler to je dlouho znama a tezko zpochybnitelna vec. ale co to ma spolecneho se soucasnou ruskou federaci a situai v republice krym nechapu. pokud toto chete vycitat soucasnemu rusku, musite to same cinit se soucasnym nemeckem. a to uz je hure predstavitelne, ze?

+4/−2
16.3.2014 18:32

P34e88t46r 88H81a11r72i82p20r72a10s97a78d 16H53a26j37i18č 8853420424317

Má to společného mnohé, ale Němci si to odpykali, Rusové jako vítězové nic nepřiznali a nikomu se neomluvili. Nejde ani tak o vyčítání, jako spíše o to, že Rusové většinou nemají nejmenší snahu se poučit. Protože probíhají i protesty proti okupaci Ukrajiny i v Rusku, tak nechci xenofobně posuzovat všechny stejně, ale současná vládní garnitura Ruska se demokraticky nechová.

+8/−3
16.3.2014 19:13

F33r35a65n48t60i30š22e53k 28P34r40u42d84k56ý 8562821392801

co to povidate za nesmysly. Rusove se v devadesatych letech priznali ke vsem zverstvum z 20-50tych let, az na vyjimky, ktere podlehali utajeni (asi stejne jako v usa). Od zacatku devadestaych let bylo zfilmovano velke mnozstvi pribehu, ktere ukazovaly zrudnost stalina a nkvd, gulagu a pod.

+2/0
16.3.2014 19:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.