Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilotovi kamikadze selhal motor, celý život ho trápí výčitky svědomí

Ostatní by to možná považovali za štěstí, Tadamasa Itacu se ale kvůli tomu celý život trápí výčitkami svědomí. Za války se stal jedním z pilotů kamikadze, sebevražednou misi však přežil. Nyní schraňuje dopisy a fotografie svých padlých kamarádů a svoji sbírku chce nechat zapsat na seznam UNESCO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R37o22m22a69n 93O79p29e61t 1941149535532

proboha do UNESCO nikoliv, proc?? to by tam mohly byt i pameti Mengeleho. na kamikadze mi neprijde tak zasadni osobni postoj daneho pilota, tyto ciny se v historii valecnictvi opakuji. me na tom prijde nejhorsi ta systematicnost vedeni japonske armady, ktera poslala stovku lidi timto zpusobem na smrt, a splnit ukol se povedlo mozna jednomu z nich. a takto mnohokrat zasebou. totalni plytvani zivoty, materialy.Rv divim se ze to svoje cisarstvi timto stylem vedli tak dlouho, aniz by se lide zacli proti tomu bourit

+2/0
17.3.2014 12:08

J16a12r64o96s48l88a66v 63B23r39ü54m92m83e23r 7264603146

No plýtvání životy, naopak, kamikaze byli vysoce efektivní v poměru lidských ztrát a způsobené škody, mnohem více, než klasické útoky Japonců v druhé půlky války.

+1/0
17.3.2014 20:58

P67e22t47r 36V50l51c83e57k 5702575365317

Japonci Američanům  a naopak už  dávno odpustili válečné příkoří, taktéž Evropané Němcům, Vietnamci Američanům.............jen Češi to nedokáží......

0/0
17.3.2014 12:01

L62a27d59i85s33l38a17v 46M81a23t17u96l50a 3541249730852

ale houby

+1/0
17.3.2014 12:37

R29o51s95t71i90s47l77a32v 89C88a51h78a 8735201800302

Vidim, ze rada lidi nechape vymytost mozku kamikadze. Naprosta vetsina z nich timto podivnym zpusobem bojovala proti jinym vojakum. Hodnotite je negativne, jen proto, ze bojovali na strane zla a porazenych.

Jak ale hodnotite napriklad vojaka Rude armady, ktery dostal rozkaz a zalehl kulometne hnizdo? Jak hodnotite vojaky rude armady, kteri byli poslani do utoku s puskami proti kulometum? Jak hodnotite vojaka, ktery se ucastnil vylodeni v Normandii? Ti v prvni linii byli v podstate taky kamikadze, nemeli sanci na preziti... Jak hodnotite Kubise a Gabcika? Jakou oni meli nadeji na preziti?

Kazdy z tech vojaku dostal rozkaz a splnil ho. Casto s vedomim, ze jde na jistou smrt a casto s vedomim, ze bojuje za svou vlast. Malokdo z nich hodnotil, zda jejich vlada je na te dobre, nebo spatne strane. Ostatne - bojovala Ruda armada na spravne strane? Sice porazila Nemecko, ale zavedla na dobytem uzemi svoji tyranii.

+5/0
17.3.2014 9:57

J39i98r51k74a 84D25v26o75ř45á13k 4735610663818

Je to velmi hezký soupis. Viděl bych tam ale drobný rozdíl. Mnoho z těch evropských vojáků sice vědělo, že naděje na přežití je mizivá, ne-li nulová, ale těžko se dá prohlašovat že do toho šli ABY zemřeli. A že by v případě nezdaru měli zákonitě pocit viny.

Jiná věc je ale obecný jev pocitu viny z přežití. Do té může upadnout v zásadě kdokoli jen proto, že přežil nějakou hrůzu, ktrerou (skoro) nikdo nepřežil. V tomhle není to osobní rozhodnutí život položit, je to jen psychologická reakce. A je to podobné jako když se někdo naopak s pocitem křivdy ptá "proč právě já", když má hroznou smůlu v případě, kdy ostatní nemají.

+2/0
17.3.2014 10:08

R15o56s56t51i45s39l14a33v 15C59a94h52a 8245641320642

to my pochopit nemuzeme - nebyli jsme vychovavani k tomu, ze zemrit za panovnika je cest. Stejne tak jsme nebyli vychovavani k tomu, ze rodice jsou nedotknutelni. Proste jina kultura. Navic u silne vericich je to uplne jine, nez u ateistu.

+1/0
17.3.2014 10:25

J38i96r97k50a 25D77v44o15ř19á41k 4305740483528

Myslím, že kdo se dostatečně snaží a má jistou ne úplně malou představivost, tak to po čase pochopit může. Ale to je fuk.

0/0
17.3.2014 10:56

J22a74n 50S15t31o34d38o84l66a 7341850113110

Spíš než samotný čin vojáka naráží problém kamikadze na fakt, že Japonsko se nedokázalo vyrovnat se svými válečnými zločiny všeho druhu, ale zvláště směrem k Číňanůn, Korejcům a Filipíncům. Až japonský nejvyšší představitel přijdede na Nankingu a na další místa a omluví se, tak se bude pohlížet i na tuto sbírku dopisů kamikadze s větším pochopením. Spousta lidí, zvláště těch, kterých se hrůzy japonského válčení dotýkaly, v tom vidí snahu Japonska glorifikovat sebe a vyvléci se ze zodpovědnosti za válečné zločiny.

+1/0
17.3.2014 10:12

R52o34s68t47i81s69l35a70v 52C85a27h38a 8925811160462

no, otazka je, zda se napriklad Putin nekdy omluvi za valecne zlociny Rude armady na nasem uzemi - loupeni, vrazdy, znasilnovani. Sice ve vyrazne mensim meritku, nez Japonci, ale porad to tu bylo.

Cely problem je, ze my se na to divame evropskyma ocima.Asiate jsou jini. Jako priklad bych mohl uvest sebevrazdu studenta, ktery propadl u maturity. Asiate se na to propadnuti divaji jako na horsi osobni selhani, nez jak se na to divaji Evropane. A to je take duvod, proc napriklad Palachova smrt je v historii naseho naroda takovym mementem a pritom smrt upalenim, jako protest u budhistickych mnichu neni nic neobvykleho.

+1/0
17.3.2014 10:23

J23a15n 74S48t47o34d18o50l23a 7221970943890

Asiaty chápu, kamikadze také. Jenže nevůle vychází od Číňanů a Korejců, Filipínci spíš mlčí, ale křivda v nich je. To jsou také Asiati a jsou na takové jednání "zvyklí". A ti protestují právě proto, že to chápou jako japonské popření vlastních válečných zločinů. Myslím, že fenomén bojové sebevraždy sám o sobě nikdo zpochybňovat nebude. Zase ale v současné situaci není tento styl boje moc populární pro Evropany a Američany kvůli muslimským sebevražedným činům.

K těm Rusům. To byly činy jednotlivých vojáků. Některé byly potrestány, jiné ne. Ač mám proti Rusům i Putinovi mnoho výhrad, tak zločiny v roce 1945 se dají brát jen jako zločiny jednotlivců, ne Rudé armády. Nebyl to rozkaz, jen selhání vojáků. Když měla jednotka schopného velitele, k žádným zločinům nedocházelo. Od očitého svědka znám příběh, že pár dní po osvobození zabil voják RA nešťastnou náhodou místního kluka. Velitel rozkázal vojáka zastřelit. Rodiče a příbuzní toho kluka rozkaz zvrátili, nechtěli další smrt. Někde byl velitel mizerný, tak jednotka řádila. Ale to není na omluvu od Putina.

+2/0
17.3.2014 11:01

J25i37n24d54ř35i57c86h 79Š48k48o67p12e39k 4175981110665

Nebude to tak hrozný, protože kdyby ano, už dávno by spáchal sebevraždu, aby mohl být se svými, stejně intelignentními a smýšlejícími :-)

+1/0
17.3.2014 9:56

J96i26r86k71a 54D36v89o20ř85á24k 4195240223338

Nejsem si tak docela jist, do japonské kultury patří, že seppuku neuděláte, když vám ji autorita zakáže. Může to být i forma trestu...

0/0
17.3.2014 10:09

J82i55n31d13ř27i25c98h 84Š81k14o78p26e87k 4865761910975

já to bral tak, že by měla stejný efekt jako kamizadze.

Beztak by nic nezměnila

0/0
17.3.2014 10:17

J27i40r36k96a 87D80v77o90ř54á68k 4335310403708

Z jeho hlediska změnila. Vrátila by jemu a jeho rodu zpochybněnou čest, odstranila by pochybnost, že se přecijen zbaběle nějakým způsobem záměrně vyhnul boji aby si zachránil kůži. Takové uvažování bylo u japonských válečníků po staletí běžné.

+1/0
17.3.2014 10:22

J80a63n 65M62u32c22h28a 8219346732976

až na formulaci "ztratí absenci" s vámi souhlasím ;-)

0/0
17.3.2014 9:53

J97a56n 44M57u47c19h41a 8939696502896

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.3.2014 9:53
Foto

I89v92o 22R73o67t46t63e91n86b66e69r79g 3147288898408

Magor;-D

+1/−4
17.3.2014 9:20

W41a44l59t18e98r 41C36e46r90m87a97k 1414938651836

Holt starého psa novým kouskům nenaučíš.

0/0
17.3.2014 9:19

P82e28t93e37r 80B91a39č47í88k 3563123313110

Tomuto nešťastnému pilotovi kamikadze, zlyháva aj rozum. 

Nikdy nepochopil a už ani nepochopí, že činy kamikadze neboli činmi, hodnými na zápis do zoznamu kultúrneho dedičstva UNESCO, ale barbarstvom rovnako, ako všetky vojny.

+1/0
17.3.2014 8:49

A28l53e95x37a56n34d15r 25K42o79s71t50k79a 5739916399886

Nicméně tak či tak, jde o velmi významné dokumenty važící se k významné části dějin. Těžko se jich zbavíte předstíráním, že neexistují.

+4/0
17.3.2014 9:09

L86a74d79i11s82l39a23v 58B89a54l45o97u89n 7651814811975

Je to vůl.

Ani po tolika letech nedostal rozum.

+1/−10
17.3.2014 7:40

2232931435952

Jenom to dokazuje, ze radne vymyty mozek v mladi se nenaplni ani po 70 letech. Nakonec, spousta zdejsich blogeru a diskuteru projevuje stejne znaky.

+7/0
17.3.2014 5:55

T15o11m65a16s 94H53a24b35a96n 7620262889971

souhlasím...

0/0
17.3.2014 6:53
Foto

P11e66t32r 20P61r71o24c38h42á40z71k29a 3372776152434

Srovnávat dopisy pilotů kamikadze s deníkem A.Frankové je nesmysl.Jsou to dva různé světy.Přesto si myslím,že by měly být zachovány.Ukazují fanatismus jaký se může vyskytnout u lidí kteří podlehnou propagandě a ztratí absenci zdravého rozumu.

+16/−1
17.3.2014 5:47

A84l29e77x14a90n34d57r 89K13o80s71t89k47a 5389826319686

Snaha zastavit šíření historických dokumentů, či je přímo zničit je šílenstvím. Z historie je nutné se poučit, ne jí skrývat.

+16/0
17.3.2014 6:02

J56i35r19k61a 70D45v87o98ř21á84k 4335610253708

Jedno mají přes to všechno společné. Jsou autentické a tedy vypovídají o těch událostech jako žádná historická pojednání. Ale jako primární zdroje.

0/0
17.3.2014 10:12

J94i33r31k25a 89D35v50o68ř28á45k 4625630353628

V Evropě je módou svádět to na propagandu, protože v Evropě by to kvůli propagandě bylo. Ale já se obávám, že u nich to nebylo ani tak propagandou, ale že Japonci prostě takoví jsou. Po staletí.

+1/0
17.3.2014 10:24
Foto

J61a67n 96Č51e72r18m52á54k 4529288235347

myslím, že se tu směšují neslučitelné věci...

1)i US armáda má své kamikadze, neboť jak jinak chápat jít do často prohrané bitvy z níž se vrátilo jen pár mužů? Tito padlí však dali čas na přeskupení obrany a umožnili svou smrtí konečné vítězství... 

Ostatně, jaký je rozdíl mezi těmito často dehonestovanými letci a antickými hrdiny (např u Termopyl)...?

Jen v národnosti a době...

2)Kdo byl pak Palach, Zajíc či Hus?

3)a rovněž je třeba si uvědomit, že koncem války tito lidé už více jak za režim bojovali za Japonsko či třeba Německo...Tam už nešlo o ideologii či režim, ti lidé to chápali už jasko boj za svobodu své vlasti a svých spoluobčanů... Ideologie i režim už v té době byly v podstatě mrtvé, ale vlast v jejich očích bude žít stále a někdy je třeba za ni i zemřít...

+6/−4
17.3.2014 3:57

L54a81d75i43s32l49a43v 62B36a36l83o12u30n 7681104591835

Všichni, kromě Kamikadze měli naději, že se jim nic nestane a přežijí.

V tom je ten rozdíl.

+2/−2
17.3.2014 7:39

M45i53l27a90n 44K79l96o59u78č79e48k 3360725828877

Já si myslím, že zrovna třeba u Thermopyl naději neměli, nebo měli, asi takovou, jako Kamikaze že mu selže motor.

+3/0
17.3.2014 8:29

L62a63d98i66s66l97a75v 62B13a51l26o18u50n 7151164911215

Kamikadze se letěl zabít, kdežto u Thermopyl to jenom mohli odhadnout, mohli být jenom zraněni, mohlo k bitvě nedojít, mohlo se stát cololiv.

0/0
17.3.2014 17:47

K92a74r72e79l 86U60r70b93a23n 2794334821769

Problém je v naprosté neefektivitě těchto náletů. Z deseti se trefil tak jeden a způsobil minimální škody.

0/0
17.3.2014 9:43

P64e60t73r 79N60o14v60a59k 3530777539427

Přesně tak. Zrovna mezi USA a Japonskem se ukázalo, že to nejcenější je pilot a technik na lodi. Letadlo vyrobíte, ale vycvičit pilota nebo obsluhu letadla potřebuje hodně času.

+1/0
17.3.2014 19:17

P34e25t71r 10K19u97d17r85n35a 5558498107

Nejvetsi hovadina je napsat, ze se Japonci po svrzeni atomovek potento, zvedli ruce nahoru a vzdali se. Za tim bylo uplne neco jineho, kdyz byli takhle odhodlani.

0/−2
17.3.2014 3:47

A20l97e12x34a85n16d93r 24K12o59s73t72k75a 5259896439916

TUším naprostá většina běžných Japonců, kteří měli dle USA "vyvinout nátlak na císaře, aby se vzdal" ani netušila, že nějaká atomovka spadla. Ostatně, měli dost měst, která byla konvenčními nálety zničena naprosto stejně, jako Hirošima či Nagasaki atomem. Pokud na město naházíte 100kg bomb na jednoho obyvatele při nočních kobercových náletech, tak ráno vypadá naprosto stejně jako po atomovce.

+3/0
17.3.2014 6:06

J11i93ř66í 86D53o40u21t69n82á25č 2760977967705

teda nic moc :-/... japonec snášel zničení třeba tokia protože chápal že když přiletí 1000 B29 tak je holt průšvih ... ovšem nemohl snášet když přiletěla jedna a město bylo fuč...

+1/0
17.3.2014 8:23

J70i45r71k30a 85D40v84o43ř62á43k 4605400403578

No, já mám dojem že ruce nahoru nezvedli "Japonci co se podělali". Naopak. Vzdal to císař, aby umožnil svému národu přežít, neboť byl přesvědčen, že jinak bude opravdu zcela vyhlazen. (Tomu totiž docela dobře rozuměl...) Měl celkem potíže o tom ty své Japonce přesvědčit.

0/0
17.3.2014 10:18

V83l56a78d86i47m12í20r 78H50o13l49ý 8374661626647

Dopisy pilotů kamikadze by se měly zachovat, je to svědectví té doby z první ruky.

+15/0
17.3.2014 1:29

P29e62t38r 67L95u39k21e44š 6843421

Zajímavé. Jsem (alespoň si to myslím) oběma nohama v západní kultuře, ale příslušníky jednotek kamikaze (nebo kamikadze - obojí je navzdory automatickému počítačovému opravníku textu správně) mezi válečné zločince neřadím. Evropan, nebo Američan může tenhle projev japonské mentality tak  nanejvýš nechápat. Možná by nebylo od věci zabrousit do historie  válečnictví a nahlédnout do japonské duše uvězněné v tradicích a prastarém kodexu bušidó.

+15/0
17.3.2014 1:07

J59a45n 31S16t29o83d42o61l69a 7661420873200

Snaha archiváře kamikadze by se hodnotila jinak, kdyby se Japonsko postavilo ke svým válečným akcím s nadhledem. Boj Japonsko vs. USA byl relativně normální válka. Ale co Japonsko provádělo Číňanům a Korejcům, byly zbabělé a zbytečné válečné zločiny a oni se k tomu stále nehodlají postavit čelem. Proto se archivář nesetkává v zahraničí s pochopením. Jak jsou třeba takové Lidice stále bolavým místem ve vztahu k Němcům. Japonci prováděli svým sousedům nesrovnatelně horší příkoří, jenže na rozdíl od Němců se s tím stále nechtějí vyrovnat.

+1/0
17.3.2014 10:06

P45e41t50r 17V16i13n34t56r29l50í57k 3306824251

UNESCO... tak tomu říkám silné kafe...

+2/0
17.3.2014 0:08

J19a33n 37Š98e23s27t26á79k 3698329679154

totální pako

0/−16
16.3.2014 23:43

D70a97n 29S59o58u39č72e42k 7877192748554

Vyplnoval jste kolonku "Neco o mne"?

+7/−2
16.3.2014 23:48

J94a34n 61Š14e59s31t14á89k 3488249209924

Vidím, že nějak moc obdivujete Hitlerovy nohsledy;-D

0/−9
16.3.2014 23:52

D64a94n 43S67o59u86č11e77k 7747282928594

Ne, jen vy jste moc velkej primitiv na to, abyste pochopil, ze clovek na to muze mit velmi komplexni nazor. Napriklad proto, prooze se o dane tema a obecne druhou svetovou valku zajimam. Na druhou stranu, co mam cekat od jedince, ktery povazuje Japonce za Hitlerovy nohsledy.

+8/−1
16.3.2014 23:56

J10a33n 25Š95e25s33t93á14k 3428879849134

Díky za poklonu, neb od Vás je takové hodnocení poklonou - jinak jen totálnímu paku může být líto, že díky poruše motoru nerozšířilo již tak obrovský počet všech zbytečných obětí WWII

+1/−4
17.3.2014 0:00

D33a60n 84S35o63u18č27e69k 7297542418644

Ja se tady pozastavuji nad vasim omezenym rozborem valecniku. Vojak je vojak, plni rozkazy. Nasi piloti v UK sli take casto na smrt proti silnejsi Luftwaffe, bojovali za sve idealy, ktere nam Cechum jsou blizsi, samozrejme. Ve valce samotne neni dobra a spatna strana, pouze vitezove a porazeni. O politice se ted nebavim

+7/−1
17.3.2014 0:04

V79l72a19d71i23m58í32r 11M29a28t26ě73j27o79v38s63k87ý 2559847464357

Nesouhlasím, že ve válce není dobrá a špatná strana. To je hrůznej relativizmus. Jako že se spojenci (západní) chovali k lidem protivníka stejně jako Němci k Polákům, Židům, Rusům? Nebo že se Japonci chovali stejně k zajatým vojákům jako Američané k zajatým Japoncům?

A nesouhlasím ani s tezí, že voják plní rozkazy. Spoustu vojáků (samozřejmě většinou západních) za války odmítli rozkaz splnit, nebo poté celou událost nahlásili.

+4/−1
17.3.2014 2:03

M23i23c28h31a30l 15R65i55m78b10a76u32e94r 4769985583757

Japonci byli supremacisté jiného typu. Němci nenáviděli a vyvražďovali jenom "podřazené", jako Židy, Cikány a Slovany, to Japonci za podřazené považovali víceméně všechny a zcela demokraticky mordovali cizince všech ras, národností a náboženství.

+2/0
17.3.2014 0:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.