Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek spočítá nekvalifikované učitele, pak zváží úlevu pro ty zkušené

Ministerstvo školství do dvou týdnů zjistí přesný počet učitelů bez požadované kvalifikace. Učitelé musí začít studium magisterského pedagogického oboru do konce roku. Ministr školství Marcel Chládek nevyloučil prodloužení této lhůty nebo větší úlevy pro dlouholeté učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54ř23e98m37y98s23l 41H45r10o25m70a17d18a 2244106208881

Tak včerejší reportáž na ČT byla zase těžká kvalita. 

Zase se hledá senzace, kde není. U toho pana Mgr. vychovatele totiž není žádný problém. Pokud má škola družinu, tak může na škole dále působit jako vychovatel a dokonce i jako zástupce ředitelky. Dokonce může i část úvazku učit, pokud nebude učit více než polovinu úvazku. U učitelů s Mgr. titulem tedy není žádný problém, pokud neměli pedagogické vzdělání, tak jeho doplnění nebylo a není žádným problémem.

Horší je to u tzv učitelek maturantek, to je asi případ té druhé oblíbené a skvělé učitelky. Zajímavé, že v reportáži její skvělost žádný rodič ani kolega nepotvrdil. To je zřejmě klasická abychomka, která si myslí, že to bez ní spadne a ona nic nemusí. 10 let věděla, že si musí doplnit vzdělání a 10 let na to kašlala! Takovýchto učitelů je v současnosti skutečně jen pár tisícovek - většinou kamarádi pana ředitele. 

Určitě se všichni shodneme, že bez těchto vyučených prodavaček s maturitou, se naše školství snadno obejde. Pan ministr tam argumentoval specializací - odborností. No jenže tihle učitelé nemají většinou žádnou odbornost - nahradit je tedy může v podstatě každý z těch 6 tisíc nezaměstnaných učitelů na úřadu práce.

+2/0
12.2.2014 9:47

P48a12v13e67l 77O60d34r53a58z97i20l 6394929237440

Je to stejná blbost, jako dodělávání maturit a VŠ u policajtů. Nemělo to vůbec žádný kladný přínos k jejich práci, jenom se jich pár dostalo do konfliktu se zákonem, když tuto pitomost řešili pitomě nákupem falza maturitního vysvědčení.

0/0
12.2.2014 7:35

P25a30v46e53l 36O36b54d17r84ž11á83l21e44k 6836254788262

Stejně je zvláštní, že na mateřských, základních a středních školách se dělají takové problémy

... a pak přijde student na vysokou, kde mu seminář vede doktorand, který se ještě před půl rokem sám klepal u státnic, v životě pedagogiku a andragogiku ani neviděl a to nikomu nevadí (a fungovalo to tak vždy) .

+3/−1
11.2.2014 22:55
Foto

R13a32d38e27k 48P61o76l61i73c82k49ý 6251313161174

Na vysoké škole už jde o něco úplně jiného- tam je to z velké části o samostudiu.

Jdou tam děti, které se na předchozích stupních vzdělání naučili se učit! a analyzovat informace.

Právě to je nejdůležitější věc, kterou je musí předchozí školy naučit !

+1/−1
11.2.2014 23:15
Foto

P11a36v90e86l 77D56o83l61e92ž94e27l 2654922494889

Vždyť to říkám, vy jste nějaký nenapravitelný optimista, který VŠ viděl hodně z dálky. Víte, jak vypadá výuka na dnešních VŠ? Když tedy vynecháme medicínu, matfyz, FJFI a pár dalších fakult, vesměs technických, nebo farmacii, tak je to dost často běs a hrůza. Obzvláště fakulty biflovací-což je případ těch pedagogických.

0/0
11.2.2014 23:27
Foto

R69a42d28e93k 36P70o84l27i76c68k68ý 6901613531154

To je další váš omyl;-)

Na VŠ jsem studoval ale z mladické blbosti jsem odešel po 5 ročníku

každá VŠ je biflovací a zvláště jak jste zmínil medicínu-tak ta patří k nejvíce biflovacím o tom objemu dat, které se tam studenti učí se jim na pedagogických fakultách nezdá ani v nejhorších nočních můrách

0/0
11.2.2014 23:32

R90o63b94e76r19t 17D92o37s10t68á28l 1691449315306

Ja jsem take odesel po 5. rocniku, ale po promoci. :-)

0/0
11.2.2014 23:36
Foto

R95a83d22e83k 23P16o95l36i79c45k26ý 6191243281194

Veterina kde jsem studoval je na 6 let-k mojí škodě:-(

0/0
11.2.2014 23:38
Foto

P64a32v18e87l 13D63o70l25e40ž81e75l 2154272344179

Nejsem si zcela jist, jestli byste měl mít domácí zvířata, když nejste kvalifikovaný :-) Nevíte pořádně, kde to má hlavičku a kde prdelku, třeba byste to krmil zadkem a to by pak mělo neblahý vliv na náš hrubý domácí produkt.

0/−1
11.2.2014 23:53
Foto

R10a49d94e55k 72P83o78l76i40c97k93ý 6371243411924

Jak vidím vaši mentální úroveń tak jen doufám, že nejste učitel jinak potěš pánbůh vaše žáky

0/0
11.2.2014 23:58
Foto

P97a77v19e90l 14D94o60l56e27ž66e35l 2674812124469

Ano, medicínu jsem z toho vyjmul, protože tam se naštěstí jistá úroveň drží přesto, že jde z 90% o biflování.

Myslím, že vaše mladická nerozvážnost je důvodem, proč se na VŠ díváte jako na nějakou božskou instituci, která má jako jediná patent na určení toho, kdo umí učit a kdo ne. Práce s lidmi není pouze o znalostech, ale zejména o přístupu, o schopnostech vnímání, apod. To vás prostě nikdo nenaučí.

0/0
11.2.2014 23:44
Foto

R11a78d11e71k 44P75o24l67i55c34k84ý 6541773891194

Nenaučí, ale nic to nemění na tom, že ti co chtějí učit a mají pro to vlohy mají proto mít i VŠ vzdělání

0/0
11.2.2014 23:56

P36a55v83e46l 82O97d94r36a30z22i49l 6924769887460

Za to vy máte jistě bohatou praxi s výukou na všech VŠ v ČR. Podle obličeje si dovolím zafabulovat - na všech jen první semestr, co?

0/0
12.2.2014 7:31

F26r96a74n92t95i25š35e51k 95E27l83i19á63š 6667283495816

Vzdělatelnost mých studetů klesá každých 20 roků o 50%. Hlavní problém dnešních studentů spočívá ve schopnosti číst a rychle a správně chápat text. Vzdělatelností rozumím vzdělatelnost samostudiem, poslechem nebo sledováním videa, experimentu atd.

0/0
12.2.2014 10:29
Foto

R65a18d40e78k 83P44o28l47i15c52k80ý 6591943821474

To je právě ale špatná činnost učitelů pokud nejsou děti schopny se učit.

Základem pro MŠ a ZŠ je naučit děti číst psát základy jednotlivých předmětů, ale hlavně je naučit se učit s pomocí učitele.

U SŠ se trochu zvýší nároky na obecné základy, něco málo se naučí podle specializace  ale hlavně je potřeba naučit děti samostudiu

U odborných učilišť je pak potřeba naučit základy řemesla a opět schopnost se učit

0/0
12.2.2014 10:45

P78a18v18e87l 79O83d93r93a10z14i87l 6294989877410

A proč by nemohl seminář vést doktorand? Většina VŠ pedagogů žádnou pedagogiku a andragogiku v životě neviděla a ano, nikomu to nevadí, proč by mělo.

0/0
12.2.2014 7:32

F68r11a71n66t36i67š58e67k 41E61l55i55á89š 6717533905106

Naopak znalost pedagogiky kantorovi spíše škodí. Absolventi oboru pedagogika jsou duchaprázdní mudrlanti.

0/−1
12.2.2014 10:30

P43a46v40e54l 58O39b69d97r71ž24á39l73e95k 6256294588722

V pořádku, ať vede - s tím nemám problém.

Spíš mi bylo divné, jak intenzivně někteří požadují pedagogické vzdělání od učitelů na středních odborných školách (když už mají VŠ vzdělání ve svém oboru).

0/0
12.2.2014 13:58
Foto

P82a79v87e37l 55D78o30l49e75ž36e34l 2384132314559

Vzhledem k tomu, jaká je dnes kvalita VŠ vzdělání, obzvláště na pedagogických fakultách, je studium pro starší učitele s praxí spíše ztrátou času. Znám celou řadu učitelů bez odpovídajícího vzdělání, kteří by měli na fakultě učit ostatní a ne si nechat vykládat od někoho, kdo v životě nestál před třídou, o dějinách pedagogiky, dětské psychologii, či didaktice. To, že někdo nedokáže napsat vědecky vypadající text o ničem, není známkou jeho neznalosti pedagogiky a už vůbec ne známkou neschopnosti učit děti. Máme mraky všelijakých speciálních pedagogů, kulturologů, sociologů, politologů, absolventů oboru sociální práce, či andragogiky, kteří produkují mraky nesmyslných lejster, mraky všelijakých nesmyslných projektů, grantů a publikací. A čekáme na to, až tito "pseudovzdělanci" konečně naučí učit učitele s 30ti letou praxí. Také jsem si kdysi myslel, že VŠ má nějakou váhu a něco znamená - v některých oborech určitě ano, ale největší trdla bez špetky kreativity a autority, která jsem viděl "učit", měla doktorát z pedagogiky. Uměla dobře tlachat o pedagogice, ale když se postavila před děti, tak ty si tato trdla rozebraly na součástky během několika minut.

+1/−3
11.2.2014 22:36

J23a86n 84M62o57l86n20a70r 7120685631530

Smutne je ze pedagogicka fakulta vas nikoho ucit nenauci. Pokud k tomu nemate vlohu mate smulu - muzete mit pak 10 doktoratu ale deti si domu neodnesou nic.

Do 5te tridy si osobne myslim ze muzou ucit bez kvalifikace pokud vysledky zaku odpovidaji predepsane norme (a to si muze nastavit sam reditel).

Stejne by me zajimalo jestli budou muset skladat zkousky na VS aby si doplnili vzdelani - to se na to vsichni vykaslou.

0/−2
11.2.2014 21:25

F29r92a45n46t35i95š26e88k 73E12l71i86á66š 6197153825136

Jestli jim to připadne těžké, mohou si najít jinou práci. Ale máte pravdu. Dobrého budoucího kantora poznáte už při studiu. Ti špatní se učit nikdy nenaučí a nepomohou žádná školení, žádné kurzy.

+2/−1
11.2.2014 21:57

J44a68n 68M91o82l60n18a39r 7650105851720

Jde o to co myslite pojmem "tezke" - ja osobne vystudoval elektro, zivim se tim a myslim ze dost dobre, pracuji v zahranici a nemam problem projit kurzem  a naucit se neco noveho, ale bez obalu priznavam ze dneska bych uz zkousky na vysokou neudelal. Jednou mi to stacilo.

+1/0
11.2.2014 22:27

F18r85a68n91t34i10š55e39k 89E97l42i85á42š 6807203245966

Učitel, který si za ty roky odkladů nedokázal upravit kvalifikaci, přes všechna upozorňování, je neschopný a jeho ředitel by se ho měl zbavit, jinak sám bude neschopným šéfem.

+4/−5
11.2.2014 19:41

V94l48a81d37i66m66í10r 93F60i45e42d37l16e69r 3947391252653

Život je tak snadný...

+3/−1
11.2.2014 21:04

F26r13a94n41t18i58š52e23k 46E36l81i59á11š 6507923425696

Myslíte, že je studium obtížné? Dnes je to docela příjemná věc, jen nebýt líný.

+1/−1
11.2.2014 21:55
Foto

P61a14v45e50l 29D68o96l73e64ž23e12l 2834382464569

Pro někoho to náročné být může a přesto to z něj nedělá automaticky neschopného učitele. Mluvím ale spíše o ZŠ a ještě spíše o prvním stupni, čili více o výchově, než o skutečné výuce odborných předmětů. Pochopitelně na střední škole matematiku asi nemůže učit někdo, kdo má jen maturitu a navíc z vesměs humanitních předmětů. Myslím, že přeceňováním VŠ vzdělání se vyznačuje nevyzrálá osobnost, která zuby nehty vystudovala nějaký lehký obor a myslí si, že teď je něco víc, než všichni ostatní. V exaktnějších oborech to je něco jiného, ale v oblasti pedagogiky bych VŠ vzdělání nepřeceňoval. Schopnost učit je více otázkou dovedností a struktury osobnosti, než otázkou schopnosti odříkat nazpaměť nějaké poučky, kterým často nerozumí ani ten, kdo je vyučuje.

+1/−1
11.2.2014 22:42
Foto

R26a25d93e21k 12P63o39l32i83c53k30ý 6731223101444

To je právě omyl

čím mladší dítě-tím potřebuje kvalitnějšího učitele!

Škola přece není o tom jak dětem nacpat maximum informací!

Prývě kvůli tomuto přístupu, klesá v mezinárodních srovnáních úroveň našich škol.

0/−1
11.2.2014 23:19
Foto

P90a43v72e98l 42D34o79l25e96ž44e96l 2674532444499

Nesouhlasím. Důvodem pro klesající kvalitu vzdělání je jednak masovost a jednak absolutní ztráta motivace studentů. Přál bych vám chvilku učit. Rozhodně to není primárně problém kvality učitelů. Když vám děti od začátku na všechno kašlou, protože mají doktorát z práva jistý - ať už koupený na Univerzitě ve Sládkovičovu na Slovensku, nebo dvouměsíčním navštěvováním plzeňských práv, tak se nemůžete věru divit, že kvalita klesá.

+1/0
11.2.2014 23:32
Foto

R39a17d88e35k 43P84o56l81i40c16k32ý 6811603951974

Vy jste ale totální mimoň

Kvalita klesá u studentů ZŠ tam je masovost celkem logická

Počet těch s předplaceným studiem jak vy píšete je řádově v promilech

Děti na vše kašlou hlavně díky nekvalitním učitelům

( nemusí to být nutně ten který je učí teď, ale na dítěti se projeví všichni učitelé počínaje MŠ )

0/0
11.2.2014 23:37
Foto

P94a84v72e29l 32D68o20l39e13ž31e45l 2104952764149

Obávám se, že lidé vašeho typu jsou důvodem pro udržování stávající neblahé situace v našem školství. V životě jste neučil, VŠ jste nedodělal, ale přesně víte, co je příčinou upadající kvality školství. No tak to se tedy neshodneme. Je pravda, že lidí jako jste vy, je více, ale většinou jde o lidi, kteří nemají o školství prakticky žádné informace, ani žádné praktické zkušenosti s výukou. Je tudíž pochopitelné, že děláte špatné závěry.

Vsadil bych se, že kdybyste rok učil na ZŠ, tak byste názor s velkou pravděpodobností změnil. Vysvětlil bych vám to i teoreticky, když jste takový obhájce teorie oproti praxi, ale musel byste vědět, co je to pareto optimalita, co Nashova rovnováha, jak funguje tržní mechanismus a jaké má předpoklady.

+1/0
11.2.2014 23:51

R95o84b87e44r24t 22D83o86s66t58á43l 1601429915206

Vy jste zajiste studoval dalkove pri zamestnani, starajice se o deti a domacnost a dojizdel 50 km daleko.

+1/0
11.2.2014 22:53

M52a29r28i97e 49V22a93š34í21č79k28o77v84á 3131973842598

Jde spíše o jinou věc. Většinou se to týká kantorů na střední, kteří mají kvalifikaci "jen" na základku. Přitom tyto ped. VŠ objemem učiva týkajícího se pedagogiky a psychologie mnohonásobně převyšují fakulty přírodovědné i filozofické. Na ped. je to třetina celkového učiva, zatímco třeba na fildě je to jen kurzíček na semestr. A takoví kantoři pak musí znova dva roky poslouchat TO SAMÉ a učit se z těch samých učebnic (ano, viděla jsem povinnou literaturu i zápisky) jako na fakultě aby si "doplnili" vzdělání a mohli učit na střední.A chtějte po nich aby své volné víkendy celé dva roky věnovali této frašce. A to v době, kdy vozí děti na sport, mají rodiny a taky od práce potřebují vypnout a nebo se zhroutí.

0/−1
11.2.2014 23:12

M15a35r20i47e 92V25a81š84í20č97k16o69v87á 3181773462928

Pane Polický, proč hned mínus? Máte opravdu zajímavý názor, že učitelé, kteří studovali pedagogickou fakultu mají studovat naprosto to samé a ještě jednou. A to celé dva roky, ze stejných učebnic a stejných zápisků... Třeba i 200 km od domova (jo, kolegyně dojíždí z Phy do Brna - už dlouho neviděla své děti).

0/0
12.2.2014 0:01

J77a26n 81V97a36v91ř11í59č76e63k 2947445981824

Peníze nepřinese nikdo.

Zato lidová tvořivost má volné pole.

+1/0
11.2.2014 19:34

S67a73r83a 54B16e81n71y59o13v45a 8229385241861

Dokud zde bude na hlavu postavený systém, že škola dostává paušál na žáka, vždy bude snaha mít co nejvyšší počty žáků . O peníze jde vždy až na 1. místě. To je odpověď pro ty co se diví, jaký typ studentů se dnes dostane na VŠ . Za mě byla volba jasná, rizikové gymnázium, kdy kdy jsi se nedostal na VŠ byl jsi nikdo a nebo odborná střední škola , ale s tím, že tam mohlo na VŠ maximálně omezený počet. Z naší třídy 40 holek směly podat 3 přihlášku . Větší účast rodičů, například formou příplatku na školné  je jedinou cestou ke zkvalitnění výuky  a na typu ZŚ nebo MŠ si myslím že to není o titulu magistr. Jinak ohledně dětí s handicap. Tam máme požadavky na vzdělání vyšší , ale stejně to o tom vzdělání prostě není . Většina vad je kombinovaná a a tam Vás ukázkový model z VŠ nepřipraví. Každý den to vidím u dětí s psychiatrickou diagnozou, u děti s PAS , každé toto dítě je originál a na to buď člověk má a nebo ne . Tohle prostě nejde naučit na VŠ , Daleko lepší by bylo po studiu bakaláře nabídnout kurzy a semináře , aby daný pedagog mohl postupovat v oboru , ke kterému se rozhodl a nebo který je potřeba a hlavně praxe .

0/0
11.2.2014 19:22

J63o33s71e50f 41Z91a34j81í13c 8616770436193

Ono by úplně stačilo, kdyby došlo k jedné změně. Máš VŠ pedagogickou - jsi kvalifikovaný. Nemáš, nejsi. Jenže podle aktuální verze zákona, máš VŠ pedagogickou, ale na jiný předmět, nebo jiný stupeň školy - jsi nekvalifikovaný. Přitom doktor taky může místo chirurgie léčit na jiném oddělení, které je tomu jeho blízké. Zákon je prostě papežštější, nic víc. Druhý problém je, že řada učitelů si vzdělání nemohla doplnit, protože VŠ neotvírají dálkově jejich obor.

+2/−3
11.2.2014 19:18
Foto

R86a26d61e85k 50P21o24l47i95c14k62ý 6701643301284

Doktor si musí dodělat atestaci

+1/0
11.2.2014 19:29

F22r45a84n96t76i23š95e52k 90E54l13i16á57š 6857703315756

Žádný zubař vám nevyoperuje žlučník a češtinář vás nenaučí matiku.

+1/0
11.2.2014 19:44

F71r72a84n43t51i59š70e27k 98E48l66i29á18š 6787763705166

Za ta léta byly otevřené všechny obory. Někdy se za vzděláním musí dojíždět. V případě učitelů může jít o lenost, ale většinou jde o neschopnost se vzdělávat.

+2/0
11.2.2014 19:45

J68o66s75e79f 66Z94a90j72í69c 8416470146653

Nelžete tady. Řada oborů otevřená nebyla.

0/0
11.2.2014 21:03

V61l35a81d85i98m90í45r 84F70i84e23d79l76e73r 3387331822753

Pravda....jeden čas nebyli jazykáři, flikovalo se to, jak to jen šlo...

0/0
11.2.2014 21:13

J35o44s51e26f 13Z55a94j15í76c 8936690806283

Vůbec nejde o jazykáře, jedná se spíše o odborné předměty.

0/0
12.2.2014 6:43

R33o22s43t86i41s46l31a78v 84C35a30h97a 6813617107881

Casto pouzivany argument: oni maji praxi a uci dobre.

Jak je tedy do prd*le mozny, ze vysledky nasich deti jsou rok od roku v mezinarodnim srovnani horsi a horsi? Takze pokud ti bez kvalifikace tak perfektne uci, tak se asi budeme muset zbavit tech s kvalifikaci.!!

0/−8
11.2.2014 17:34

M30i61r48o86s65l21a69v 23B44á32r35t90a 8934240510247

A není to spíš v systému? Pořád se rozvíjí jakási "individualita" a studenti se učí, jaká mají "práva", apod.  Ale, že se mají studenti učit něco důležitého, to je nepodstatné. Na VŠ se dnes dostanou stejně. Když ne na státní školu, tak na soukromou. Papínek to zaplatí. A když jsou zkoušky obtížné? Tak se protestuje a zkoušky se změkčí. Pak se nedivte, že to je stále horší. ALe hlavní je, aby nevolili komunisty, že?

+7/−1
11.2.2014 17:49

K88a66t89k66a 43H86r95o85u60d95n50á 8189300283317

Dost mě fascinuje soudnost dnešní studentů. Na VŠ se hlásí studenti, kteří sotva prolezou střední školu, za mých let by studovali max. učiliště.

+6/−1
11.2.2014 18:52
Foto

R92a94d26e56k 41P30o93l62i21c52k29ý 6511193211404

A kde mají tu soudnost vzít když jejich  škola nemá tu soudnost aby zaměstnala jen učitele s patřičným vzděláním?!!

+1/−1
11.2.2014 19:33
Foto

P84a69v83e16l 18D24o70l43e54ž42e64l 2624352684699

Co to je patřičné vzdělání? Viděl jste někdy, co se na těch pedagogických fakultách učí? Víte, jaká mají kurikula a kdo na nich učí? Jaké kompetence studenti ve skutečnosti získávají?

0/0
11.2.2014 22:48
Foto

R60a91d25e11k 42P94o77l66i19c92k94ý 6141783231234

To je o jiné diskuzi-jak zkvalitnit VŠ

Obecně platí, že pro některé povolání je nutné určité vzdělání a nikdo o tom nediskutuje tak proč se vůbec vede diskuze o tomto?

0/0
11.2.2014 23:26
Foto

P44a86v74e29l 20D79o34l24e20ž16e31l 2614702234759

Protože umění učit, zaujmout, vydržet a mít autoritu, se nedá dost dobře naučit. Možná do jisté míry natrénovat a pro to je zase ideální praxe. Proč nechceme třeba po Martině Sáblíkové, aby měla doktorát z krasobruslení, aby mohla startovat na Olympijských hrách?

Prostě, jsou obory, kde má jistá průprava a ověření znalostí smysl a jsou obory, kde to tak velký smysl nemá.

0/0
11.2.2014 23:36

F67r67a92n50t91i36š36e18k 78E44l17i13á73š 6227223205916

Ano a na středních školách studují děti, které nikdy neměly absolvovat devátou třídu.

+4/0
11.2.2014 19:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.