Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek spočítá nekvalifikované učitele, pak zváží úlevu pro ty zkušené

Ministerstvo školství do dvou týdnů zjistí přesný počet učitelů bez požadované kvalifikace. Učitelé musí začít studium magisterského pedagogického oboru do konce roku. Ministr školství Marcel Chládek nevyloučil prodloužení této lhůty nebo větší úlevy pro dlouholeté učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P23ř91e95m13y29s78l 87H61r10o38m71a53d98a 2614446738701

Tak včerejší reportáž na ČT byla zase těžká kvalita. 

Zase se hledá senzace, kde není. U toho pana Mgr. vychovatele totiž není žádný problém. Pokud má škola družinu, tak může na škole dále působit jako vychovatel a dokonce i jako zástupce ředitelky. Dokonce může i část úvazku učit, pokud nebude učit více než polovinu úvazku. U učitelů s Mgr. titulem tedy není žádný problém, pokud neměli pedagogické vzdělání, tak jeho doplnění nebylo a není žádným problémem.

Horší je to u tzv učitelek maturantek, to je asi případ té druhé oblíbené a skvělé učitelky. Zajímavé, že v reportáži její skvělost žádný rodič ani kolega nepotvrdil. To je zřejmě klasická abychomka, která si myslí, že to bez ní spadne a ona nic nemusí. 10 let věděla, že si musí doplnit vzdělání a 10 let na to kašlala! Takovýchto učitelů je v současnosti skutečně jen pár tisícovek - většinou kamarádi pana ředitele. 

Určitě se všichni shodneme, že bez těchto vyučených prodavaček s maturitou, se naše školství snadno obejde. Pan ministr tam argumentoval specializací - odborností. No jenže tihle učitelé nemají většinou žádnou odbornost - nahradit je tedy může v podstatě každý z těch 6 tisíc nezaměstnaných učitelů na úřadu práce.

+2/0
12.2.2014 9:47

P86a48v95e88l 95O45d18r72a81z41i32l 6434479497420

Je to stejná blbost, jako dodělávání maturit a VŠ u policajtů. Nemělo to vůbec žádný kladný přínos k jejich práci, jenom se jich pár dostalo do konfliktu se zákonem, když tuto pitomost řešili pitomě nákupem falza maturitního vysvědčení.

0/0
12.2.2014 7:35

P92a44v21e25l 43O70b16d51r54ž58á37l12e76k 6476884678662

Stejně je zvláštní, že na mateřských, základních a středních školách se dělají takové problémy

... a pak přijde student na vysokou, kde mu seminář vede doktorand, který se ještě před půl rokem sám klepal u státnic, v životě pedagogiku a andragogiku ani neviděl a to nikomu nevadí (a fungovalo to tak vždy) .

+3/−1
11.2.2014 22:55
Foto

R16a76d52e78k 27P66o80l68i61c64k78ý 6461933261874

Na vysoké škole už jde o něco úplně jiného- tam je to z velké části o samostudiu.

Jdou tam děti, které se na předchozích stupních vzdělání naučili se učit! a analyzovat informace.

Právě to je nejdůležitější věc, kterou je musí předchozí školy naučit !

+1/−1
11.2.2014 23:15
Foto

P23a38v81e92l 19D88o25l42e83ž71e57l 2104382774129

Vždyť to říkám, vy jste nějaký nenapravitelný optimista, který VŠ viděl hodně z dálky. Víte, jak vypadá výuka na dnešních VŠ? Když tedy vynecháme medicínu, matfyz, FJFI a pár dalších fakult, vesměs technických, nebo farmacii, tak je to dost často běs a hrůza. Obzvláště fakulty biflovací-což je případ těch pedagogických.

0/0
11.2.2014 23:27
Foto

R39a62d14e75k 66P79o79l38i64c74k30ý 6271823921234

To je další váš omyl;-)

Na VŠ jsem studoval ale z mladické blbosti jsem odešel po 5 ročníku

každá VŠ je biflovací a zvláště jak jste zmínil medicínu-tak ta patří k nejvíce biflovacím o tom objemu dat, které se tam studenti učí se jim na pedagogických fakultách nezdá ani v nejhorších nočních můrách

0/0
11.2.2014 23:32

R71o65b28e22r60t 14D14o94s18t16á48l 1741769315376

Ja jsem take odesel po 5. rocniku, ale po promoci. :-)

0/0
11.2.2014 23:36
Foto

R27a64d84e96k 98P65o65l61i23c91k21ý 6981983941274

Veterina kde jsem studoval je na 6 let-k mojí škodě:-(

0/0
11.2.2014 23:38
Foto

P58a24v71e20l 52D94o42l68e94ž57e64l 2854822484499

Nejsem si zcela jist, jestli byste měl mít domácí zvířata, když nejste kvalifikovaný :-) Nevíte pořádně, kde to má hlavičku a kde prdelku, třeba byste to krmil zadkem a to by pak mělo neblahý vliv na náš hrubý domácí produkt.

0/−1
11.2.2014 23:53
Foto

R25a93d41e65k 18P64o64l68i10c12k72ý 6651323941114

Jak vidím vaši mentální úroveń tak jen doufám, že nejste učitel jinak potěš pánbůh vaše žáky

0/0
11.2.2014 23:58
Foto

P89a41v83e64l 20D15o15l80e73ž71e41l 2804462574829

Ano, medicínu jsem z toho vyjmul, protože tam se naštěstí jistá úroveň drží přesto, že jde z 90% o biflování.

Myslím, že vaše mladická nerozvážnost je důvodem, proč se na VŠ díváte jako na nějakou božskou instituci, která má jako jediná patent na určení toho, kdo umí učit a kdo ne. Práce s lidmi není pouze o znalostech, ale zejména o přístupu, o schopnostech vnímání, apod. To vás prostě nikdo nenaučí.

0/0
11.2.2014 23:44
Foto

R71a33d95e14k 37P55o39l97i92c54k92ý 6901763181624

Nenaučí, ale nic to nemění na tom, že ti co chtějí učit a mají pro to vlohy mají proto mít i VŠ vzdělání

0/0
11.2.2014 23:56

P62a57v13e84l 51O58d14r18a75z17i43l 6574839817460

Za to vy máte jistě bohatou praxi s výukou na všech VŠ v ČR. Podle obličeje si dovolím zafabulovat - na všech jen první semestr, co?

0/0
12.2.2014 7:31

F40r68a64n72t56i42š67e39k 50E18l98i64á75š 6127563565126

Vzdělatelnost mých studetů klesá každých 20 roků o 50%. Hlavní problém dnešních studentů spočívá ve schopnosti číst a rychle a správně chápat text. Vzdělatelností rozumím vzdělatelnost samostudiem, poslechem nebo sledováním videa, experimentu atd.

0/0
12.2.2014 10:29
Foto

R94a31d22e36k 71P69o49l48i23c49k23ý 6671953851744

To je právě ale špatná činnost učitelů pokud nejsou děti schopny se učit.

Základem pro MŠ a ZŠ je naučit děti číst psát základy jednotlivých předmětů, ale hlavně je naučit se učit s pomocí učitele.

U SŠ se trochu zvýší nároky na obecné základy, něco málo se naučí podle specializace  ale hlavně je potřeba naučit děti samostudiu

U odborných učilišť je pak potřeba naučit základy řemesla a opět schopnost se učit

0/0
12.2.2014 10:45

P35a45v21e35l 61O36d10r62a97z81i10l 6374949567190

A proč by nemohl seminář vést doktorand? Většina VŠ pedagogů žádnou pedagogiku a andragogiku v životě neviděla a ano, nikomu to nevadí, proč by mělo.

0/0
12.2.2014 7:32

F86r62a80n71t87i44š42e32k 90E55l95i75á69š 6667413925386

Naopak znalost pedagogiky kantorovi spíše škodí. Absolventi oboru pedagogika jsou duchaprázdní mudrlanti.

0/−1
12.2.2014 10:30

P82a47v38e74l 49O58b73d11r66ž36á65l27e84k 6166674768352

V pořádku, ať vede - s tím nemám problém.

Spíš mi bylo divné, jak intenzivně někteří požadují pedagogické vzdělání od učitelů na středních odborných školách (když už mají VŠ vzdělání ve svém oboru).

0/0
12.2.2014 13:58
Foto

P15a79v45e15l 40D77o58l75e53ž92e67l 2974262254699

Vzhledem k tomu, jaká je dnes kvalita VŠ vzdělání, obzvláště na pedagogických fakultách, je studium pro starší učitele s praxí spíše ztrátou času. Znám celou řadu učitelů bez odpovídajícího vzdělání, kteří by měli na fakultě učit ostatní a ne si nechat vykládat od někoho, kdo v životě nestál před třídou, o dějinách pedagogiky, dětské psychologii, či didaktice. To, že někdo nedokáže napsat vědecky vypadající text o ničem, není známkou jeho neznalosti pedagogiky a už vůbec ne známkou neschopnosti učit děti. Máme mraky všelijakých speciálních pedagogů, kulturologů, sociologů, politologů, absolventů oboru sociální práce, či andragogiky, kteří produkují mraky nesmyslných lejster, mraky všelijakých nesmyslných projektů, grantů a publikací. A čekáme na to, až tito "pseudovzdělanci" konečně naučí učit učitele s 30ti letou praxí. Také jsem si kdysi myslel, že VŠ má nějakou váhu a něco znamená - v některých oborech určitě ano, ale největší trdla bez špetky kreativity a autority, která jsem viděl "učit", měla doktorát z pedagogiky. Uměla dobře tlachat o pedagogice, ale když se postavila před děti, tak ty si tato trdla rozebraly na součástky během několika minut.

+1/−3
11.2.2014 22:36

J16a60n 78M30o55l51n59a96r 7630855801750

Smutne je ze pedagogicka fakulta vas nikoho ucit nenauci. Pokud k tomu nemate vlohu mate smulu - muzete mit pak 10 doktoratu ale deti si domu neodnesou nic.

Do 5te tridy si osobne myslim ze muzou ucit bez kvalifikace pokud vysledky zaku odpovidaji predepsane norme (a to si muze nastavit sam reditel).

Stejne by me zajimalo jestli budou muset skladat zkousky na VS aby si doplnili vzdelani - to se na to vsichni vykaslou.

0/−2
11.2.2014 21:25

F65r95a84n74t60i70š39e88k 82E27l83i89á78š 6407583335876

Jestli jim to připadne těžké, mohou si najít jinou práci. Ale máte pravdu. Dobrého budoucího kantora poznáte už při studiu. Ti špatní se učit nikdy nenaučí a nepomohou žádná školení, žádné kurzy.

+2/−1
11.2.2014 21:57

J66a50n 87M15o19l74n35a18r 7140905541380

Jde o to co myslite pojmem "tezke" - ja osobne vystudoval elektro, zivim se tim a myslim ze dost dobre, pracuji v zahranici a nemam problem projit kurzem  a naucit se neco noveho, ale bez obalu priznavam ze dneska bych uz zkousky na vysokou neudelal. Jednou mi to stacilo.

+1/0
11.2.2014 22:27

F24r48a29n64t26i87š45e64k 20E50l23i36á45š 6397573365896

Učitel, který si za ty roky odkladů nedokázal upravit kvalifikaci, přes všechna upozorňování, je neschopný a jeho ředitel by se ho měl zbavit, jinak sám bude neschopným šéfem.

+4/−5
11.2.2014 19:41

V62l15a63d53i86m87í60r 71F71i74e51d56l60e21r 3507741712933

Život je tak snadný...

+3/−1
11.2.2014 21:04

F81r29a78n38t26i32š87e58k 19E23l96i52á14š 6217803315256

Myslíte, že je studium obtížné? Dnes je to docela příjemná věc, jen nebýt líný.

+1/−1
11.2.2014 21:55
Foto

P39a81v66e48l 96D72o13l14e47ž70e91l 2264682934569

Pro někoho to náročné být může a přesto to z něj nedělá automaticky neschopného učitele. Mluvím ale spíše o ZŠ a ještě spíše o prvním stupni, čili více o výchově, než o skutečné výuce odborných předmětů. Pochopitelně na střední škole matematiku asi nemůže učit někdo, kdo má jen maturitu a navíc z vesměs humanitních předmětů. Myslím, že přeceňováním VŠ vzdělání se vyznačuje nevyzrálá osobnost, která zuby nehty vystudovala nějaký lehký obor a myslí si, že teď je něco víc, než všichni ostatní. V exaktnějších oborech to je něco jiného, ale v oblasti pedagogiky bych VŠ vzdělání nepřeceňoval. Schopnost učit je více otázkou dovedností a struktury osobnosti, než otázkou schopnosti odříkat nazpaměť nějaké poučky, kterým často nerozumí ani ten, kdo je vyučuje.

+1/−1
11.2.2014 22:42
Foto

R16a22d35e48k 41P52o90l65i11c81k75ý 6791503551444

To je právě omyl

čím mladší dítě-tím potřebuje kvalitnějšího učitele!

Škola přece není o tom jak dětem nacpat maximum informací!

Prývě kvůli tomuto přístupu, klesá v mezinárodních srovnáních úroveň našich škol.

0/−1
11.2.2014 23:19
Foto

P89a21v24e76l 70D66o55l20e36ž62e69l 2324742804459

Nesouhlasím. Důvodem pro klesající kvalitu vzdělání je jednak masovost a jednak absolutní ztráta motivace studentů. Přál bych vám chvilku učit. Rozhodně to není primárně problém kvality učitelů. Když vám děti od začátku na všechno kašlou, protože mají doktorát z práva jistý - ať už koupený na Univerzitě ve Sládkovičovu na Slovensku, nebo dvouměsíčním navštěvováním plzeňských práv, tak se nemůžete věru divit, že kvalita klesá.

+1/0
11.2.2014 23:32
Foto

R83a74d65e98k 23P55o78l48i49c59k40ý 6201143371824

Vy jste ale totální mimoň

Kvalita klesá u studentů ZŠ tam je masovost celkem logická

Počet těch s předplaceným studiem jak vy píšete je řádově v promilech

Děti na vše kašlou hlavně díky nekvalitním učitelům

( nemusí to být nutně ten který je učí teď, ale na dítěti se projeví všichni učitelé počínaje MŠ )

0/0
11.2.2014 23:37
Foto

P90a89v69e98l 35D69o57l66e92ž46e89l 2594662944689

Obávám se, že lidé vašeho typu jsou důvodem pro udržování stávající neblahé situace v našem školství. V životě jste neučil, VŠ jste nedodělal, ale přesně víte, co je příčinou upadající kvality školství. No tak to se tedy neshodneme. Je pravda, že lidí jako jste vy, je více, ale většinou jde o lidi, kteří nemají o školství prakticky žádné informace, ani žádné praktické zkušenosti s výukou. Je tudíž pochopitelné, že děláte špatné závěry.

Vsadil bych se, že kdybyste rok učil na ZŠ, tak byste názor s velkou pravděpodobností změnil. Vysvětlil bych vám to i teoreticky, když jste takový obhájce teorie oproti praxi, ale musel byste vědět, co je to pareto optimalita, co Nashova rovnováha, jak funguje tržní mechanismus a jaké má předpoklady.

+1/0
11.2.2014 23:51

R26o10b12e68r30t 10D12o16s83t38á78l 1171859935786

Vy jste zajiste studoval dalkove pri zamestnani, starajice se o deti a domacnost a dojizdel 50 km daleko.

+1/0
11.2.2014 22:53

M76a85r21i11e 92V22a64š80í43č55k33o17v69á 3391963542768

Jde spíše o jinou věc. Většinou se to týká kantorů na střední, kteří mají kvalifikaci "jen" na základku. Přitom tyto ped. VŠ objemem učiva týkajícího se pedagogiky a psychologie mnohonásobně převyšují fakulty přírodovědné i filozofické. Na ped. je to třetina celkového učiva, zatímco třeba na fildě je to jen kurzíček na semestr. A takoví kantoři pak musí znova dva roky poslouchat TO SAMÉ a učit se z těch samých učebnic (ano, viděla jsem povinnou literaturu i zápisky) jako na fakultě aby si "doplnili" vzdělání a mohli učit na střední.A chtějte po nich aby své volné víkendy celé dva roky věnovali této frašce. A to v době, kdy vozí děti na sport, mají rodiny a taky od práce potřebují vypnout a nebo se zhroutí.

0/−1
11.2.2014 23:12

M29a59r37i13e 30V97a13š83í13č75k29o57v82á 3461653982348

Pane Polický, proč hned mínus? Máte opravdu zajímavý názor, že učitelé, kteří studovali pedagogickou fakultu mají studovat naprosto to samé a ještě jednou. A to celé dva roky, ze stejných učebnic a stejných zápisků... Třeba i 200 km od domova (jo, kolegyně dojíždí z Phy do Brna - už dlouho neviděla své děti).

0/0
12.2.2014 0:01

J35a77n 32V49a45v18ř39í71č71e74k 2337335861344

Peníze nepřinese nikdo.

Zato lidová tvořivost má volné pole.

+1/0
11.2.2014 19:34

S11a74r86a 87B89e94n72y20o90v52a 8209755971811

Dokud zde bude na hlavu postavený systém, že škola dostává paušál na žáka, vždy bude snaha mít co nejvyšší počty žáků . O peníze jde vždy až na 1. místě. To je odpověď pro ty co se diví, jaký typ studentů se dnes dostane na VŠ . Za mě byla volba jasná, rizikové gymnázium, kdy kdy jsi se nedostal na VŠ byl jsi nikdo a nebo odborná střední škola , ale s tím, že tam mohlo na VŠ maximálně omezený počet. Z naší třídy 40 holek směly podat 3 přihlášku . Větší účast rodičů, například formou příplatku na školné  je jedinou cestou ke zkvalitnění výuky  a na typu ZŚ nebo MŠ si myslím že to není o titulu magistr. Jinak ohledně dětí s handicap. Tam máme požadavky na vzdělání vyšší , ale stejně to o tom vzdělání prostě není . Většina vad je kombinovaná a a tam Vás ukázkový model z VŠ nepřipraví. Každý den to vidím u dětí s psychiatrickou diagnozou, u děti s PAS , každé toto dítě je originál a na to buď člověk má a nebo ne . Tohle prostě nejde naučit na VŠ , Daleko lepší by bylo po studiu bakaláře nabídnout kurzy a semináře , aby daný pedagog mohl postupovat v oboru , ke kterému se rozhodl a nebo který je potřeba a hlavně praxe .

0/0
11.2.2014 19:22

J19o30s54e84f 30Z93a88j24í14c 8166530366133

Ono by úplně stačilo, kdyby došlo k jedné změně. Máš VŠ pedagogickou - jsi kvalifikovaný. Nemáš, nejsi. Jenže podle aktuální verze zákona, máš VŠ pedagogickou, ale na jiný předmět, nebo jiný stupeň školy - jsi nekvalifikovaný. Přitom doktor taky může místo chirurgie léčit na jiném oddělení, které je tomu jeho blízké. Zákon je prostě papežštější, nic víc. Druhý problém je, že řada učitelů si vzdělání nemohla doplnit, protože VŠ neotvírají dálkově jejich obor.

+2/−3
11.2.2014 19:18
Foto

R26a95d96e38k 96P25o84l34i83c72k54ý 6221883581364

Doktor si musí dodělat atestaci

+1/0
11.2.2014 19:29

F95r22a29n90t32i19š77e82k 59E28l27i42á96š 6967583905896

Žádný zubař vám nevyoperuje žlučník a češtinář vás nenaučí matiku.

+1/0
11.2.2014 19:44

F61r97a57n34t66i67š46e30k 85E91l60i92á57š 6717113125656

Za ta léta byly otevřené všechny obory. Někdy se za vzděláním musí dojíždět. V případě učitelů může jít o lenost, ale většinou jde o neschopnost se vzdělávat.

+2/0
11.2.2014 19:45

J15o36s32e93f 18Z85a82j97í98c 8786160346323

Nelžete tady. Řada oborů otevřená nebyla.

0/0
11.2.2014 21:03

V35l36a47d87i54m52í37r 50F14i61e35d42l60e18r 3747271542903

Pravda....jeden čas nebyli jazykáři, flikovalo se to, jak to jen šlo...

0/0
11.2.2014 21:13

J93o48s88e21f 74Z91a90j81í91c 8336110406413

Vůbec nejde o jazykáře, jedná se spíše o odborné předměty.

0/0
12.2.2014 6:43

R97o42s40t48i33s52l52a19v 74C69a14h96a 8605151490262

Casto pouzivany argument: oni maji praxi a uci dobre.

Jak je tedy do prd*le mozny, ze vysledky nasich deti jsou rok od roku v mezinarodnim srovnani horsi a horsi? Takze pokud ti bez kvalifikace tak perfektne uci, tak se asi budeme muset zbavit tech s kvalifikaci.!!

0/−8
11.2.2014 17:34

M91i43r18o87s13l23a43v 50B43á13r45t57a 8224530940197

A není to spíš v systému? Pořád se rozvíjí jakási "individualita" a studenti se učí, jaká mají "práva", apod.  Ale, že se mají studenti učit něco důležitého, to je nepodstatné. Na VŠ se dnes dostanou stejně. Když ne na státní školu, tak na soukromou. Papínek to zaplatí. A když jsou zkoušky obtížné? Tak se protestuje a zkoušky se změkčí. Pak se nedivte, že to je stále horší. ALe hlavní je, aby nevolili komunisty, že?

+7/−1
11.2.2014 17:49

K64a38t81k89a 50H42r15o22u56d40n88á 8989720283417

Dost mě fascinuje soudnost dnešní studentů. Na VŠ se hlásí studenti, kteří sotva prolezou střední školu, za mých let by studovali max. učiliště.

+6/−1
11.2.2014 18:52
Foto

R82a12d78e77k 89P60o95l37i61c84k27ý 6941383431864

A kde mají tu soudnost vzít když jejich  škola nemá tu soudnost aby zaměstnala jen učitele s patřičným vzděláním?!!

+1/−1
11.2.2014 19:33
Foto

P80a92v79e63l 63D55o91l91e85ž12e44l 2454682714399

Co to je patřičné vzdělání? Viděl jste někdy, co se na těch pedagogických fakultách učí? Víte, jaká mají kurikula a kdo na nich učí? Jaké kompetence studenti ve skutečnosti získávají?

0/0
11.2.2014 22:48
Foto

R40a71d65e23k 84P60o83l90i19c90k69ý 6101483121684

To je o jiné diskuzi-jak zkvalitnit VŠ

Obecně platí, že pro některé povolání je nutné určité vzdělání a nikdo o tom nediskutuje tak proč se vůbec vede diskuze o tomto?

0/0
11.2.2014 23:26
Foto

P49a35v58e91l 83D95o16l85e26ž95e47l 2424162474589

Protože umění učit, zaujmout, vydržet a mít autoritu, se nedá dost dobře naučit. Možná do jisté míry natrénovat a pro to je zase ideální praxe. Proč nechceme třeba po Martině Sáblíkové, aby měla doktorát z krasobruslení, aby mohla startovat na Olympijských hrách?

Prostě, jsou obory, kde má jistá průprava a ověření znalostí smysl a jsou obory, kde to tak velký smysl nemá.

0/0
11.2.2014 23:36

F88r39a24n76t33i42š14e28k 51E27l80i53á77š 6937243305436

Ano a na středních školách studují děti, které nikdy neměly absolvovat devátou třídu.

+4/0
11.2.2014 19:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.