Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chládek spočítá nekvalifikované učitele, pak zváží úlevu pro ty zkušené

Ministerstvo školství do dvou týdnů zjistí přesný počet učitelů bez požadované kvalifikace. Učitelé musí začít studium magisterského pedagogického oboru do konce roku. Ministr školství Marcel Chládek nevyloučil prodloužení této lhůty nebo větší úlevy pro dlouholeté učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96ř57e47m13y26s61l 47H78r31o87m40a46d27a 2394486318681

Tak včerejší reportáž na ČT byla zase těžká kvalita. 

Zase se hledá senzace, kde není. U toho pana Mgr. vychovatele totiž není žádný problém. Pokud má škola družinu, tak může na škole dále působit jako vychovatel a dokonce i jako zástupce ředitelky. Dokonce může i část úvazku učit, pokud nebude učit více než polovinu úvazku. U učitelů s Mgr. titulem tedy není žádný problém, pokud neměli pedagogické vzdělání, tak jeho doplnění nebylo a není žádným problémem.

Horší je to u tzv učitelek maturantek, to je asi případ té druhé oblíbené a skvělé učitelky. Zajímavé, že v reportáži její skvělost žádný rodič ani kolega nepotvrdil. To je zřejmě klasická abychomka, která si myslí, že to bez ní spadne a ona nic nemusí. 10 let věděla, že si musí doplnit vzdělání a 10 let na to kašlala! Takovýchto učitelů je v současnosti skutečně jen pár tisícovek - většinou kamarádi pana ředitele. 

Určitě se všichni shodneme, že bez těchto vyučených prodavaček s maturitou, se naše školství snadno obejde. Pan ministr tam argumentoval specializací - odborností. No jenže tihle učitelé nemají většinou žádnou odbornost - nahradit je tedy může v podstatě každý z těch 6 tisíc nezaměstnaných učitelů na úřadu práce.

+2/0
12.2.2014 9:47

P66a14v34e52l 70O31d33r57a26z96i90l 6544119287660

Je to stejná blbost, jako dodělávání maturit a VŠ u policajtů. Nemělo to vůbec žádný kladný přínos k jejich práci, jenom se jich pár dostalo do konfliktu se zákonem, když tuto pitomost řešili pitomě nákupem falza maturitního vysvědčení.

0/0
12.2.2014 7:35

P49a80v83e15l 81O87b27d77r70ž29á83l18e93k 6636694248782

Stejně je zvláštní, že na mateřských, základních a středních školách se dělají takové problémy

... a pak přijde student na vysokou, kde mu seminář vede doktorand, který se ještě před půl rokem sám klepal u státnic, v životě pedagogiku a andragogiku ani neviděl a to nikomu nevadí (a fungovalo to tak vždy) .

+3/−1
11.2.2014 22:55
Foto

R21a67d73e55k 45P43o36l36i24c55k98ý 6631553341294

Na vysoké škole už jde o něco úplně jiného- tam je to z velké části o samostudiu.

Jdou tam děti, které se na předchozích stupních vzdělání naučili se učit! a analyzovat informace.

Právě to je nejdůležitější věc, kterou je musí předchozí školy naučit !

+1/−1
11.2.2014 23:15
Foto

P68a72v95e45l 54D43o49l79e49ž36e63l 2324852224399

Vždyť to říkám, vy jste nějaký nenapravitelný optimista, který VŠ viděl hodně z dálky. Víte, jak vypadá výuka na dnešních VŠ? Když tedy vynecháme medicínu, matfyz, FJFI a pár dalších fakult, vesměs technických, nebo farmacii, tak je to dost často běs a hrůza. Obzvláště fakulty biflovací-což je případ těch pedagogických.

0/0
11.2.2014 23:27
Foto

R92a56d82e22k 42P43o54l21i14c46k57ý 6781663421274

To je další váš omyl;-)

Na VŠ jsem studoval ale z mladické blbosti jsem odešel po 5 ročníku

každá VŠ je biflovací a zvláště jak jste zmínil medicínu-tak ta patří k nejvíce biflovacím o tom objemu dat, které se tam studenti učí se jim na pedagogických fakultách nezdá ani v nejhorších nočních můrách

0/0
11.2.2014 23:32

R23o24b94e64r49t 30D66o33s68t44á71l 1861339295806

Ja jsem take odesel po 5. rocniku, ale po promoci. :-)

0/0
11.2.2014 23:36
Foto

R21a49d23e83k 61P51o80l43i90c85k23ý 6601913981964

Veterina kde jsem studoval je na 6 let-k mojí škodě:-(

0/0
11.2.2014 23:38
Foto

P63a81v46e32l 23D48o36l31e72ž18e35l 2334242764709

Nejsem si zcela jist, jestli byste měl mít domácí zvířata, když nejste kvalifikovaný :-) Nevíte pořádně, kde to má hlavičku a kde prdelku, třeba byste to krmil zadkem a to by pak mělo neblahý vliv na náš hrubý domácí produkt.

0/−1
11.2.2014 23:53
Foto

R55a30d90e32k 35P18o65l81i80c75k42ý 6801143771354

Jak vidím vaši mentální úroveń tak jen doufám, že nejste učitel jinak potěš pánbůh vaše žáky

0/0
11.2.2014 23:58
Foto

P69a74v33e71l 79D88o49l11e16ž42e83l 2274502754359

Ano, medicínu jsem z toho vyjmul, protože tam se naštěstí jistá úroveň drží přesto, že jde z 90% o biflování.

Myslím, že vaše mladická nerozvážnost je důvodem, proč se na VŠ díváte jako na nějakou božskou instituci, která má jako jediná patent na určení toho, kdo umí učit a kdo ne. Práce s lidmi není pouze o znalostech, ale zejména o přístupu, o schopnostech vnímání, apod. To vás prostě nikdo nenaučí.

0/0
11.2.2014 23:44
Foto

R27a66d65e30k 39P92o68l69i73c87k97ý 6101653551804

Nenaučí, ale nic to nemění na tom, že ti co chtějí učit a mají pro to vlohy mají proto mít i VŠ vzdělání

0/0
11.2.2014 23:56

P66a32v53e46l 48O60d98r51a96z80i16l 6284849897500

Za to vy máte jistě bohatou praxi s výukou na všech VŠ v ČR. Podle obličeje si dovolím zafabulovat - na všech jen první semestr, co?

0/0
12.2.2014 7:31

F90r25a16n54t57i74š25e82k 48E42l10i14á59š 6827803885826

Vzdělatelnost mých studetů klesá každých 20 roků o 50%. Hlavní problém dnešních studentů spočívá ve schopnosti číst a rychle a správně chápat text. Vzdělatelností rozumím vzdělatelnost samostudiem, poslechem nebo sledováním videa, experimentu atd.

0/0
12.2.2014 10:29
Foto

R54a35d74e61k 73P13o36l74i27c24k68ý 6481333731834

To je právě ale špatná činnost učitelů pokud nejsou děti schopny se učit.

Základem pro MŠ a ZŠ je naučit děti číst psát základy jednotlivých předmětů, ale hlavně je naučit se učit s pomocí učitele.

U SŠ se trochu zvýší nároky na obecné základy, něco málo se naučí podle specializace  ale hlavně je potřeba naučit děti samostudiu

U odborných učilišť je pak potřeba naučit základy řemesla a opět schopnost se učit

0/0
12.2.2014 10:45

P79a33v96e82l 92O21d97r15a50z48i14l 6134489557490

A proč by nemohl seminář vést doktorand? Většina VŠ pedagogů žádnou pedagogiku a andragogiku v životě neviděla a ano, nikomu to nevadí, proč by mělo.

0/0
12.2.2014 7:32

F68r25a91n32t73i59š24e87k 26E21l78i79á39š 6607563435256

Naopak znalost pedagogiky kantorovi spíše škodí. Absolventi oboru pedagogika jsou duchaprázdní mudrlanti.

0/−1
12.2.2014 10:30

P68a25v34e35l 84O97b94d71r56ž30á34l22e68k 6106874288772

V pořádku, ať vede - s tím nemám problém.

Spíš mi bylo divné, jak intenzivně někteří požadují pedagogické vzdělání od učitelů na středních odborných školách (když už mají VŠ vzdělání ve svém oboru).

0/0
12.2.2014 13:58
Foto

P54a53v55e10l 10D33o65l44e80ž71e24l 2404672534929

Vzhledem k tomu, jaká je dnes kvalita VŠ vzdělání, obzvláště na pedagogických fakultách, je studium pro starší učitele s praxí spíše ztrátou času. Znám celou řadu učitelů bez odpovídajícího vzdělání, kteří by měli na fakultě učit ostatní a ne si nechat vykládat od někoho, kdo v životě nestál před třídou, o dějinách pedagogiky, dětské psychologii, či didaktice. To, že někdo nedokáže napsat vědecky vypadající text o ničem, není známkou jeho neznalosti pedagogiky a už vůbec ne známkou neschopnosti učit děti. Máme mraky všelijakých speciálních pedagogů, kulturologů, sociologů, politologů, absolventů oboru sociální práce, či andragogiky, kteří produkují mraky nesmyslných lejster, mraky všelijakých nesmyslných projektů, grantů a publikací. A čekáme na to, až tito "pseudovzdělanci" konečně naučí učit učitele s 30ti letou praxí. Také jsem si kdysi myslel, že VŠ má nějakou váhu a něco znamená - v některých oborech určitě ano, ale největší trdla bez špetky kreativity a autority, která jsem viděl "učit", měla doktorát z pedagogiky. Uměla dobře tlachat o pedagogice, ale když se postavila před děti, tak ty si tato trdla rozebraly na součástky během několika minut.

+1/−3
11.2.2014 22:36

J14a88n 43M32o30l23n82a26r 7960595261390

Smutne je ze pedagogicka fakulta vas nikoho ucit nenauci. Pokud k tomu nemate vlohu mate smulu - muzete mit pak 10 doktoratu ale deti si domu neodnesou nic.

Do 5te tridy si osobne myslim ze muzou ucit bez kvalifikace pokud vysledky zaku odpovidaji predepsane norme (a to si muze nastavit sam reditel).

Stejne by me zajimalo jestli budou muset skladat zkousky na VS aby si doplnili vzdelani - to se na to vsichni vykaslou.

0/−2
11.2.2014 21:25

F88r75a57n20t89i60š61e16k 13E87l24i68á91š 6687903145356

Jestli jim to připadne těžké, mohou si najít jinou práci. Ale máte pravdu. Dobrého budoucího kantora poznáte už při studiu. Ti špatní se učit nikdy nenaučí a nepomohou žádná školení, žádné kurzy.

+2/−1
11.2.2014 21:57

J79a40n 88M75o40l17n78a65r 7650965631710

Jde o to co myslite pojmem "tezke" - ja osobne vystudoval elektro, zivim se tim a myslim ze dost dobre, pracuji v zahranici a nemam problem projit kurzem  a naucit se neco noveho, ale bez obalu priznavam ze dneska bych uz zkousky na vysokou neudelal. Jednou mi to stacilo.

+1/0
11.2.2014 22:27

F36r58a49n82t93i75š68e32k 61E33l78i16á47š 6897263735746

Učitel, který si za ty roky odkladů nedokázal upravit kvalifikaci, přes všechna upozorňování, je neschopný a jeho ředitel by se ho měl zbavit, jinak sám bude neschopným šéfem.

+4/−5
11.2.2014 19:41

V40l61a32d77i90m26í28r 37F62i58e67d77l53e34r 3637971442763

Život je tak snadný...

+3/−1
11.2.2014 21:04

F38r73a84n96t92i31š80e73k 56E61l81i38á50š 6897143905346

Myslíte, že je studium obtížné? Dnes je to docela příjemná věc, jen nebýt líný.

+1/−1
11.2.2014 21:55
Foto

P45a40v92e44l 41D31o55l40e26ž10e54l 2174982254179

Pro někoho to náročné být může a přesto to z něj nedělá automaticky neschopného učitele. Mluvím ale spíše o ZŠ a ještě spíše o prvním stupni, čili více o výchově, než o skutečné výuce odborných předmětů. Pochopitelně na střední škole matematiku asi nemůže učit někdo, kdo má jen maturitu a navíc z vesměs humanitních předmětů. Myslím, že přeceňováním VŠ vzdělání se vyznačuje nevyzrálá osobnost, která zuby nehty vystudovala nějaký lehký obor a myslí si, že teď je něco víc, než všichni ostatní. V exaktnějších oborech to je něco jiného, ale v oblasti pedagogiky bych VŠ vzdělání nepřeceňoval. Schopnost učit je více otázkou dovedností a struktury osobnosti, než otázkou schopnosti odříkat nazpaměť nějaké poučky, kterým často nerozumí ani ten, kdo je vyučuje.

+1/−1
11.2.2014 22:42
Foto

R12a22d87e10k 89P42o68l11i96c27k69ý 6661543331184

To je právě omyl

čím mladší dítě-tím potřebuje kvalitnějšího učitele!

Škola přece není o tom jak dětem nacpat maximum informací!

Prývě kvůli tomuto přístupu, klesá v mezinárodních srovnáních úroveň našich škol.

0/−1
11.2.2014 23:19
Foto

P76a72v62e98l 28D66o51l41e96ž52e38l 2664752304369

Nesouhlasím. Důvodem pro klesající kvalitu vzdělání je jednak masovost a jednak absolutní ztráta motivace studentů. Přál bych vám chvilku učit. Rozhodně to není primárně problém kvality učitelů. Když vám děti od začátku na všechno kašlou, protože mají doktorát z práva jistý - ať už koupený na Univerzitě ve Sládkovičovu na Slovensku, nebo dvouměsíčním navštěvováním plzeňských práv, tak se nemůžete věru divit, že kvalita klesá.

+1/0
11.2.2014 23:32
Foto

R65a56d45e74k 35P37o12l14i10c91k76ý 6391953271704

Vy jste ale totální mimoň

Kvalita klesá u studentů ZŠ tam je masovost celkem logická

Počet těch s předplaceným studiem jak vy píšete je řádově v promilech

Děti na vše kašlou hlavně díky nekvalitním učitelům

( nemusí to být nutně ten který je učí teď, ale na dítěti se projeví všichni učitelé počínaje MŠ )

0/0
11.2.2014 23:37
Foto

P63a11v17e18l 33D80o54l98e96ž50e60l 2804902564609

Obávám se, že lidé vašeho typu jsou důvodem pro udržování stávající neblahé situace v našem školství. V životě jste neučil, VŠ jste nedodělal, ale přesně víte, co je příčinou upadající kvality školství. No tak to se tedy neshodneme. Je pravda, že lidí jako jste vy, je více, ale většinou jde o lidi, kteří nemají o školství prakticky žádné informace, ani žádné praktické zkušenosti s výukou. Je tudíž pochopitelné, že děláte špatné závěry.

Vsadil bych se, že kdybyste rok učil na ZŠ, tak byste názor s velkou pravděpodobností změnil. Vysvětlil bych vám to i teoreticky, když jste takový obhájce teorie oproti praxi, ale musel byste vědět, co je to pareto optimalita, co Nashova rovnováha, jak funguje tržní mechanismus a jaké má předpoklady.

+1/0
11.2.2014 23:51

R75o91b79e69r60t 22D31o79s96t80á74l 1671619175506

Vy jste zajiste studoval dalkove pri zamestnani, starajice se o deti a domacnost a dojizdel 50 km daleko.

+1/0
11.2.2014 22:53

M37a55r23i35e 88V37a58š66í96č54k21o57v47á 3331743552218

Jde spíše o jinou věc. Většinou se to týká kantorů na střední, kteří mají kvalifikaci "jen" na základku. Přitom tyto ped. VŠ objemem učiva týkajícího se pedagogiky a psychologie mnohonásobně převyšují fakulty přírodovědné i filozofické. Na ped. je to třetina celkového učiva, zatímco třeba na fildě je to jen kurzíček na semestr. A takoví kantoři pak musí znova dva roky poslouchat TO SAMÉ a učit se z těch samých učebnic (ano, viděla jsem povinnou literaturu i zápisky) jako na fakultě aby si "doplnili" vzdělání a mohli učit na střední.A chtějte po nich aby své volné víkendy celé dva roky věnovali této frašce. A to v době, kdy vozí děti na sport, mají rodiny a taky od práce potřebují vypnout a nebo se zhroutí.

0/−1
11.2.2014 23:12

M57a49r26i83e 59V35a66š57í41č31k19o37v57á 3231913912558

Pane Polický, proč hned mínus? Máte opravdu zajímavý názor, že učitelé, kteří studovali pedagogickou fakultu mají studovat naprosto to samé a ještě jednou. A to celé dva roky, ze stejných učebnic a stejných zápisků... Třeba i 200 km od domova (jo, kolegyně dojíždí z Phy do Brna - už dlouho neviděla své děti).

0/0
12.2.2014 0:01

J23a15n 66V64a66v33ř26í35č81e24k 2487645821554

Peníze nepřinese nikdo.

Zato lidová tvořivost má volné pole.

+1/0
11.2.2014 19:34

S32a34r62a 19B22e90n66y76o29v56a 8769565151481

Dokud zde bude na hlavu postavený systém, že škola dostává paušál na žáka, vždy bude snaha mít co nejvyšší počty žáků . O peníze jde vždy až na 1. místě. To je odpověď pro ty co se diví, jaký typ studentů se dnes dostane na VŠ . Za mě byla volba jasná, rizikové gymnázium, kdy kdy jsi se nedostal na VŠ byl jsi nikdo a nebo odborná střední škola , ale s tím, že tam mohlo na VŠ maximálně omezený počet. Z naší třídy 40 holek směly podat 3 přihlášku . Větší účast rodičů, například formou příplatku na školné  je jedinou cestou ke zkvalitnění výuky  a na typu ZŚ nebo MŠ si myslím že to není o titulu magistr. Jinak ohledně dětí s handicap. Tam máme požadavky na vzdělání vyšší , ale stejně to o tom vzdělání prostě není . Většina vad je kombinovaná a a tam Vás ukázkový model z VŠ nepřipraví. Každý den to vidím u dětí s psychiatrickou diagnozou, u děti s PAS , každé toto dítě je originál a na to buď člověk má a nebo ne . Tohle prostě nejde naučit na VŠ , Daleko lepší by bylo po studiu bakaláře nabídnout kurzy a semináře , aby daný pedagog mohl postupovat v oboru , ke kterému se rozhodl a nebo který je potřeba a hlavně praxe .

0/0
11.2.2014 19:22

J39o48s41e29f 65Z90a20j68í88c 8556890256983

Ono by úplně stačilo, kdyby došlo k jedné změně. Máš VŠ pedagogickou - jsi kvalifikovaný. Nemáš, nejsi. Jenže podle aktuální verze zákona, máš VŠ pedagogickou, ale na jiný předmět, nebo jiný stupeň školy - jsi nekvalifikovaný. Přitom doktor taky může místo chirurgie léčit na jiném oddělení, které je tomu jeho blízké. Zákon je prostě papežštější, nic víc. Druhý problém je, že řada učitelů si vzdělání nemohla doplnit, protože VŠ neotvírají dálkově jejich obor.

+2/−3
11.2.2014 19:18
Foto

R58a76d20e27k 92P58o74l86i12c94k13ý 6781113881454

Doktor si musí dodělat atestaci

+1/0
11.2.2014 19:29

F85r19a87n20t27i76š94e43k 82E29l97i90á45š 6627453175296

Žádný zubař vám nevyoperuje žlučník a češtinář vás nenaučí matiku.

+1/0
11.2.2014 19:44

F95r90a18n10t18i39š82e97k 40E61l36i53á37š 6497643125736

Za ta léta byly otevřené všechny obory. Někdy se za vzděláním musí dojíždět. V případě učitelů může jít o lenost, ale většinou jde o neschopnost se vzdělávat.

+2/0
11.2.2014 19:45

J82o78s67e79f 97Z31a62j42í37c 8966930666393

Nelžete tady. Řada oborů otevřená nebyla.

0/0
11.2.2014 21:03

V33l66a87d83i82m19í80r 44F76i78e14d22l86e25r 3687881542793

Pravda....jeden čas nebyli jazykáři, flikovalo se to, jak to jen šlo...

0/0
11.2.2014 21:13

J43o87s70e79f 65Z48a48j97í68c 8546660796423

Vůbec nejde o jazykáře, jedná se spíše o odborné předměty.

0/0
12.2.2014 6:43

R87o40s10t38i68s65l53a66v 54C31a39h15a 8985621670202

Casto pouzivany argument: oni maji praxi a uci dobre.

Jak je tedy do prd*le mozny, ze vysledky nasich deti jsou rok od roku v mezinarodnim srovnani horsi a horsi? Takze pokud ti bez kvalifikace tak perfektne uci, tak se asi budeme muset zbavit tech s kvalifikaci.!!

0/−8
11.2.2014 17:34

M16i93r53o82s26l60a77v 67B52á11r48t44a 8834500350767

A není to spíš v systému? Pořád se rozvíjí jakási "individualita" a studenti se učí, jaká mají "práva", apod.  Ale, že se mají studenti učit něco důležitého, to je nepodstatné. Na VŠ se dnes dostanou stejně. Když ne na státní školu, tak na soukromou. Papínek to zaplatí. A když jsou zkoušky obtížné? Tak se protestuje a zkoušky se změkčí. Pak se nedivte, že to je stále horší. ALe hlavní je, aby nevolili komunisty, že?

+7/−1
11.2.2014 17:49

K95a46t25k80a 85H85r98o33u10d23n88á 8669410743657

Dost mě fascinuje soudnost dnešní studentů. Na VŠ se hlásí studenti, kteří sotva prolezou střední školu, za mých let by studovali max. učiliště.

+6/−1
11.2.2014 18:52
Foto

R84a80d86e61k 59P23o96l25i37c61k41ý 6841673271184

A kde mají tu soudnost vzít když jejich  škola nemá tu soudnost aby zaměstnala jen učitele s patřičným vzděláním?!!

+1/−1
11.2.2014 19:33
Foto

P81a14v95e61l 18D62o47l85e34ž30e94l 2294812134719

Co to je patřičné vzdělání? Viděl jste někdy, co se na těch pedagogických fakultách učí? Víte, jaká mají kurikula a kdo na nich učí? Jaké kompetence studenti ve skutečnosti získávají?

0/0
11.2.2014 22:48
Foto

R21a36d77e45k 62P62o95l87i74c62k97ý 6311863291534

To je o jiné diskuzi-jak zkvalitnit VŠ

Obecně platí, že pro některé povolání je nutné určité vzdělání a nikdo o tom nediskutuje tak proč se vůbec vede diskuze o tomto?

0/0
11.2.2014 23:26
Foto

P11a41v16e90l 41D83o69l78e65ž13e47l 2944622414649

Protože umění učit, zaujmout, vydržet a mít autoritu, se nedá dost dobře naučit. Možná do jisté míry natrénovat a pro to je zase ideální praxe. Proč nechceme třeba po Martině Sáblíkové, aby měla doktorát z krasobruslení, aby mohla startovat na Olympijských hrách?

Prostě, jsou obory, kde má jistá průprava a ověření znalostí smysl a jsou obory, kde to tak velký smysl nemá.

0/0
11.2.2014 23:36

F93r25a22n65t49i15š17e32k 63E54l84i25á30š 6977193415596

Ano a na středních školách studují děti, které nikdy neměly absolvovat devátou třídu.

+4/0
11.2.2014 19:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.