Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chládek spočítá nekvalifikované učitele, pak zváží úlevu pro ty zkušené

Ministerstvo školství do dvou týdnů zjistí přesný počet učitelů bez požadované kvalifikace. Učitelé musí začít studium magisterského pedagogického oboru do konce roku. Ministr školství Marcel Chládek nevyloučil prodloužení této lhůty nebo větší úlevy pro dlouholeté učitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34ř78e88m23y83s23l 40H73r25o26m45a62d98a 2564606278291

Tak včerejší reportáž na ČT byla zase těžká kvalita. 

Zase se hledá senzace, kde není. U toho pana Mgr. vychovatele totiž není žádný problém. Pokud má škola družinu, tak může na škole dále působit jako vychovatel a dokonce i jako zástupce ředitelky. Dokonce může i část úvazku učit, pokud nebude učit více než polovinu úvazku. U učitelů s Mgr. titulem tedy není žádný problém, pokud neměli pedagogické vzdělání, tak jeho doplnění nebylo a není žádným problémem.

Horší je to u tzv učitelek maturantek, to je asi případ té druhé oblíbené a skvělé učitelky. Zajímavé, že v reportáži její skvělost žádný rodič ani kolega nepotvrdil. To je zřejmě klasická abychomka, která si myslí, že to bez ní spadne a ona nic nemusí. 10 let věděla, že si musí doplnit vzdělání a 10 let na to kašlala! Takovýchto učitelů je v současnosti skutečně jen pár tisícovek - většinou kamarádi pana ředitele. 

Určitě se všichni shodneme, že bez těchto vyučených prodavaček s maturitou, se naše školství snadno obejde. Pan ministr tam argumentoval specializací - odborností. No jenže tihle učitelé nemají většinou žádnou odbornost - nahradit je tedy může v podstatě každý z těch 6 tisíc nezaměstnaných učitelů na úřadu práce.

+2/0
12.2.2014 9:47

P75a51v91e51l 94O10d38r81a93z55i71l 6274359817630

Je to stejná blbost, jako dodělávání maturit a VŠ u policajtů. Nemělo to vůbec žádný kladný přínos k jejich práci, jenom se jich pár dostalo do konfliktu se zákonem, když tuto pitomost řešili pitomě nákupem falza maturitního vysvědčení.

0/0
12.2.2014 7:35

P78a20v39e10l 57O47b33d80r34ž88á87l98e23k 6696964488792

Stejně je zvláštní, že na mateřských, základních a středních školách se dělají takové problémy

... a pak přijde student na vysokou, kde mu seminář vede doktorand, který se ještě před půl rokem sám klepal u státnic, v životě pedagogiku a andragogiku ani neviděl a to nikomu nevadí (a fungovalo to tak vždy) .

+3/−1
11.2.2014 22:55
Foto

R55a68d51e35k 53P19o39l77i60c41k88ý 6671673551894

Na vysoké škole už jde o něco úplně jiného- tam je to z velké části o samostudiu.

Jdou tam děti, které se na předchozích stupních vzdělání naučili se učit! a analyzovat informace.

Právě to je nejdůležitější věc, kterou je musí předchozí školy naučit !

+1/−1
11.2.2014 23:15
Foto

P43a80v82e88l 27D60o69l80e51ž69e66l 2614162114249

Vždyť to říkám, vy jste nějaký nenapravitelný optimista, který VŠ viděl hodně z dálky. Víte, jak vypadá výuka na dnešních VŠ? Když tedy vynecháme medicínu, matfyz, FJFI a pár dalších fakult, vesměs technických, nebo farmacii, tak je to dost často běs a hrůza. Obzvláště fakulty biflovací-což je případ těch pedagogických.

0/0
11.2.2014 23:27
Foto

R21a96d16e91k 71P65o40l37i35c11k98ý 6311963151444

To je další váš omyl;-)

Na VŠ jsem studoval ale z mladické blbosti jsem odešel po 5 ročníku

každá VŠ je biflovací a zvláště jak jste zmínil medicínu-tak ta patří k nejvíce biflovacím o tom objemu dat, které se tam studenti učí se jim na pedagogických fakultách nezdá ani v nejhorších nočních můrách

0/0
11.2.2014 23:32

R23o66b43e97r65t 41D86o18s31t29á85l 1861989655856

Ja jsem take odesel po 5. rocniku, ale po promoci. :-)

0/0
11.2.2014 23:36
Foto

R56a33d76e45k 30P91o60l75i83c33k12ý 6531573861274

Veterina kde jsem studoval je na 6 let-k mojí škodě:-(

0/0
11.2.2014 23:38
Foto

P38a72v75e17l 56D10o28l17e45ž81e34l 2874842724849

Nejsem si zcela jist, jestli byste měl mít domácí zvířata, když nejste kvalifikovaný :-) Nevíte pořádně, kde to má hlavičku a kde prdelku, třeba byste to krmil zadkem a to by pak mělo neblahý vliv na náš hrubý domácí produkt.

0/−1
11.2.2014 23:53
Foto

R78a41d71e48k 53P75o54l60i84c51k61ý 6891583741624

Jak vidím vaši mentální úroveń tak jen doufám, že nejste učitel jinak potěš pánbůh vaše žáky

0/0
11.2.2014 23:58
Foto

P87a38v30e13l 89D23o21l91e18ž85e37l 2264412624959

Ano, medicínu jsem z toho vyjmul, protože tam se naštěstí jistá úroveň drží přesto, že jde z 90% o biflování.

Myslím, že vaše mladická nerozvážnost je důvodem, proč se na VŠ díváte jako na nějakou božskou instituci, která má jako jediná patent na určení toho, kdo umí učit a kdo ne. Práce s lidmi není pouze o znalostech, ale zejména o přístupu, o schopnostech vnímání, apod. To vás prostě nikdo nenaučí.

0/0
11.2.2014 23:44
Foto

R13a75d13e97k 54P70o81l19i42c51k83ý 6211893641944

Nenaučí, ale nic to nemění na tom, že ti co chtějí učit a mají pro to vlohy mají proto mít i VŠ vzdělání

0/0
11.2.2014 23:56

P20a68v41e81l 93O94d67r81a81z71i66l 6484629627260

Za to vy máte jistě bohatou praxi s výukou na všech VŠ v ČR. Podle obličeje si dovolím zafabulovat - na všech jen první semestr, co?

0/0
12.2.2014 7:31

F59r23a97n88t47i84š86e60k 30E91l16i29á86š 6607153115306

Vzdělatelnost mých studetů klesá každých 20 roků o 50%. Hlavní problém dnešních studentů spočívá ve schopnosti číst a rychle a správně chápat text. Vzdělatelností rozumím vzdělatelnost samostudiem, poslechem nebo sledováním videa, experimentu atd.

0/0
12.2.2014 10:29
Foto

R36a23d75e68k 83P58o68l10i44c93k30ý 6351863311284

To je právě ale špatná činnost učitelů pokud nejsou děti schopny se učit.

Základem pro MŠ a ZŠ je naučit děti číst psát základy jednotlivých předmětů, ale hlavně je naučit se učit s pomocí učitele.

U SŠ se trochu zvýší nároky na obecné základy, něco málo se naučí podle specializace  ale hlavně je potřeba naučit děti samostudiu

U odborných učilišť je pak potřeba naučit základy řemesla a opět schopnost se učit

0/0
12.2.2014 10:45

P56a26v91e70l 23O10d26r19a32z17i21l 6884869747800

A proč by nemohl seminář vést doktorand? Většina VŠ pedagogů žádnou pedagogiku a andragogiku v životě neviděla a ano, nikomu to nevadí, proč by mělo.

0/0
12.2.2014 7:32

F30r76a69n46t21i49š85e56k 74E63l38i87á12š 6907663345436

Naopak znalost pedagogiky kantorovi spíše škodí. Absolventi oboru pedagogika jsou duchaprázdní mudrlanti.

0/−1
12.2.2014 10:30

P69a86v72e69l 68O43b87d29r19ž14á52l60e72k 6686804348632

V pořádku, ať vede - s tím nemám problém.

Spíš mi bylo divné, jak intenzivně někteří požadují pedagogické vzdělání od učitelů na středních odborných školách (když už mají VŠ vzdělání ve svém oboru).

0/0
12.2.2014 13:58
Foto

P72a52v65e50l 19D78o69l69e26ž17e83l 2224242274659

Vzhledem k tomu, jaká je dnes kvalita VŠ vzdělání, obzvláště na pedagogických fakultách, je studium pro starší učitele s praxí spíše ztrátou času. Znám celou řadu učitelů bez odpovídajícího vzdělání, kteří by měli na fakultě učit ostatní a ne si nechat vykládat od někoho, kdo v životě nestál před třídou, o dějinách pedagogiky, dětské psychologii, či didaktice. To, že někdo nedokáže napsat vědecky vypadající text o ničem, není známkou jeho neznalosti pedagogiky a už vůbec ne známkou neschopnosti učit děti. Máme mraky všelijakých speciálních pedagogů, kulturologů, sociologů, politologů, absolventů oboru sociální práce, či andragogiky, kteří produkují mraky nesmyslných lejster, mraky všelijakých nesmyslných projektů, grantů a publikací. A čekáme na to, až tito "pseudovzdělanci" konečně naučí učit učitele s 30ti letou praxí. Také jsem si kdysi myslel, že VŠ má nějakou váhu a něco znamená - v některých oborech určitě ano, ale největší trdla bez špetky kreativity a autority, která jsem viděl "učit", měla doktorát z pedagogiky. Uměla dobře tlachat o pedagogice, ale když se postavila před děti, tak ty si tato trdla rozebraly na součástky během několika minut.

+1/−3
11.2.2014 22:36

J82a76n 29M10o12l20n61a43r 7800265121440

Smutne je ze pedagogicka fakulta vas nikoho ucit nenauci. Pokud k tomu nemate vlohu mate smulu - muzete mit pak 10 doktoratu ale deti si domu neodnesou nic.

Do 5te tridy si osobne myslim ze muzou ucit bez kvalifikace pokud vysledky zaku odpovidaji predepsane norme (a to si muze nastavit sam reditel).

Stejne by me zajimalo jestli budou muset skladat zkousky na VS aby si doplnili vzdelani - to se na to vsichni vykaslou.

0/−2
11.2.2014 21:25

F43r95a12n93t56i63š48e27k 23E68l92i59á18š 6137103515366

Jestli jim to připadne těžké, mohou si najít jinou práci. Ale máte pravdu. Dobrého budoucího kantora poznáte už při studiu. Ti špatní se učit nikdy nenaučí a nepomohou žádná školení, žádné kurzy.

+2/−1
11.2.2014 21:57

J14a17n 94M85o85l77n94a49r 7800325521210

Jde o to co myslite pojmem "tezke" - ja osobne vystudoval elektro, zivim se tim a myslim ze dost dobre, pracuji v zahranici a nemam problem projit kurzem  a naucit se neco noveho, ale bez obalu priznavam ze dneska bych uz zkousky na vysokou neudelal. Jednou mi to stacilo.

+1/0
11.2.2014 22:27

F19r83a33n17t43i35š72e24k 22E37l57i74á10š 6527233835686

Učitel, který si za ty roky odkladů nedokázal upravit kvalifikaci, přes všechna upozorňování, je neschopný a jeho ředitel by se ho měl zbavit, jinak sám bude neschopným šéfem.

+4/−5
11.2.2014 19:41

V20l20a17d76i18m16í58r 57F28i16e54d74l40e94r 3167141842683

Život je tak snadný...

+3/−1
11.2.2014 21:04

F52r73a76n36t36i23š75e58k 29E84l43i63á20š 6807883325426

Myslíte, že je studium obtížné? Dnes je to docela příjemná věc, jen nebýt líný.

+1/−1
11.2.2014 21:55
Foto

P11a12v16e25l 11D83o77l54e17ž67e61l 2274792934489

Pro někoho to náročné být může a přesto to z něj nedělá automaticky neschopného učitele. Mluvím ale spíše o ZŠ a ještě spíše o prvním stupni, čili více o výchově, než o skutečné výuce odborných předmětů. Pochopitelně na střední škole matematiku asi nemůže učit někdo, kdo má jen maturitu a navíc z vesměs humanitních předmětů. Myslím, že přeceňováním VŠ vzdělání se vyznačuje nevyzrálá osobnost, která zuby nehty vystudovala nějaký lehký obor a myslí si, že teď je něco víc, než všichni ostatní. V exaktnějších oborech to je něco jiného, ale v oblasti pedagogiky bych VŠ vzdělání nepřeceňoval. Schopnost učit je více otázkou dovedností a struktury osobnosti, než otázkou schopnosti odříkat nazpaměť nějaké poučky, kterým často nerozumí ani ten, kdo je vyučuje.

+1/−1
11.2.2014 22:42
Foto

R11a77d53e50k 88P97o80l28i54c24k41ý 6491903941354

To je právě omyl

čím mladší dítě-tím potřebuje kvalitnějšího učitele!

Škola přece není o tom jak dětem nacpat maximum informací!

Prývě kvůli tomuto přístupu, klesá v mezinárodních srovnáních úroveň našich škol.

0/−1
11.2.2014 23:19
Foto

P64a71v10e58l 27D18o15l65e25ž21e63l 2904212944749

Nesouhlasím. Důvodem pro klesající kvalitu vzdělání je jednak masovost a jednak absolutní ztráta motivace studentů. Přál bych vám chvilku učit. Rozhodně to není primárně problém kvality učitelů. Když vám děti od začátku na všechno kašlou, protože mají doktorát z práva jistý - ať už koupený na Univerzitě ve Sládkovičovu na Slovensku, nebo dvouměsíčním navštěvováním plzeňských práv, tak se nemůžete věru divit, že kvalita klesá.

+1/0
11.2.2014 23:32
Foto

R19a27d88e46k 59P70o74l37i33c12k63ý 6481843271454

Vy jste ale totální mimoň

Kvalita klesá u studentů ZŠ tam je masovost celkem logická

Počet těch s předplaceným studiem jak vy píšete je řádově v promilech

Děti na vše kašlou hlavně díky nekvalitním učitelům

( nemusí to být nutně ten který je učí teď, ale na dítěti se projeví všichni učitelé počínaje MŠ )

0/0
11.2.2014 23:37
Foto

P80a28v37e10l 18D23o17l13e86ž91e71l 2874352774439

Obávám se, že lidé vašeho typu jsou důvodem pro udržování stávající neblahé situace v našem školství. V životě jste neučil, VŠ jste nedodělal, ale přesně víte, co je příčinou upadající kvality školství. No tak to se tedy neshodneme. Je pravda, že lidí jako jste vy, je více, ale většinou jde o lidi, kteří nemají o školství prakticky žádné informace, ani žádné praktické zkušenosti s výukou. Je tudíž pochopitelné, že děláte špatné závěry.

Vsadil bych se, že kdybyste rok učil na ZŠ, tak byste názor s velkou pravděpodobností změnil. Vysvětlil bych vám to i teoreticky, když jste takový obhájce teorie oproti praxi, ale musel byste vědět, co je to pareto optimalita, co Nashova rovnováha, jak funguje tržní mechanismus a jaké má předpoklady.

+1/0
11.2.2014 23:51

R89o16b59e48r32t 31D12o57s75t33á89l 1431769565626

Vy jste zajiste studoval dalkove pri zamestnani, starajice se o deti a domacnost a dojizdel 50 km daleko.

+1/0
11.2.2014 22:53

M69a29r47i78e 39V45a62š20í85č61k11o24v12á 3531863822488

Jde spíše o jinou věc. Většinou se to týká kantorů na střední, kteří mají kvalifikaci "jen" na základku. Přitom tyto ped. VŠ objemem učiva týkajícího se pedagogiky a psychologie mnohonásobně převyšují fakulty přírodovědné i filozofické. Na ped. je to třetina celkového učiva, zatímco třeba na fildě je to jen kurzíček na semestr. A takoví kantoři pak musí znova dva roky poslouchat TO SAMÉ a učit se z těch samých učebnic (ano, viděla jsem povinnou literaturu i zápisky) jako na fakultě aby si "doplnili" vzdělání a mohli učit na střední.A chtějte po nich aby své volné víkendy celé dva roky věnovali této frašce. A to v době, kdy vozí děti na sport, mají rodiny a taky od práce potřebují vypnout a nebo se zhroutí.

0/−1
11.2.2014 23:12

M59a88r22i56e 87V46a93š24í77č69k61o76v28á 3781393562338

Pane Polický, proč hned mínus? Máte opravdu zajímavý názor, že učitelé, kteří studovali pedagogickou fakultu mají studovat naprosto to samé a ještě jednou. A to celé dva roky, ze stejných učebnic a stejných zápisků... Třeba i 200 km od domova (jo, kolegyně dojíždí z Phy do Brna - už dlouho neviděla své děti).

0/0
12.2.2014 0:01

J32a52n 49V56a47v97ř36í95č72e86k 2307165101134

Peníze nepřinese nikdo.

Zato lidová tvořivost má volné pole.

+1/0
11.2.2014 19:34

S87a50r50a 83B87e44n15y81o82v53a 8639605741101

Dokud zde bude na hlavu postavený systém, že škola dostává paušál na žáka, vždy bude snaha mít co nejvyšší počty žáků . O peníze jde vždy až na 1. místě. To je odpověď pro ty co se diví, jaký typ studentů se dnes dostane na VŠ . Za mě byla volba jasná, rizikové gymnázium, kdy kdy jsi se nedostal na VŠ byl jsi nikdo a nebo odborná střední škola , ale s tím, že tam mohlo na VŠ maximálně omezený počet. Z naší třídy 40 holek směly podat 3 přihlášku . Větší účast rodičů, například formou příplatku na školné  je jedinou cestou ke zkvalitnění výuky  a na typu ZŚ nebo MŠ si myslím že to není o titulu magistr. Jinak ohledně dětí s handicap. Tam máme požadavky na vzdělání vyšší , ale stejně to o tom vzdělání prostě není . Většina vad je kombinovaná a a tam Vás ukázkový model z VŠ nepřipraví. Každý den to vidím u dětí s psychiatrickou diagnozou, u děti s PAS , každé toto dítě je originál a na to buď člověk má a nebo ne . Tohle prostě nejde naučit na VŠ , Daleko lepší by bylo po studiu bakaláře nabídnout kurzy a semináře , aby daný pedagog mohl postupovat v oboru , ke kterému se rozhodl a nebo který je potřeba a hlavně praxe .

0/0
11.2.2014 19:22

J43o67s81e71f 67Z77a31j44í43c 8906210896843

Ono by úplně stačilo, kdyby došlo k jedné změně. Máš VŠ pedagogickou - jsi kvalifikovaný. Nemáš, nejsi. Jenže podle aktuální verze zákona, máš VŠ pedagogickou, ale na jiný předmět, nebo jiný stupeň školy - jsi nekvalifikovaný. Přitom doktor taky může místo chirurgie léčit na jiném oddělení, které je tomu jeho blízké. Zákon je prostě papežštější, nic víc. Druhý problém je, že řada učitelů si vzdělání nemohla doplnit, protože VŠ neotvírají dálkově jejich obor.

+2/−3
11.2.2014 19:18
Foto

R60a24d58e73k 17P77o66l73i36c76k94ý 6501223271494

Doktor si musí dodělat atestaci

+1/0
11.2.2014 19:29

F68r95a91n86t32i36š61e15k 14E58l48i31á80š 6537173585726

Žádný zubař vám nevyoperuje žlučník a češtinář vás nenaučí matiku.

+1/0
11.2.2014 19:44

F96r58a54n66t34i79š56e82k 18E36l17i89á86š 6307553605806

Za ta léta byly otevřené všechny obory. Někdy se za vzděláním musí dojíždět. V případě učitelů může jít o lenost, ale většinou jde o neschopnost se vzdělávat.

+2/0
11.2.2014 19:45

J75o47s98e34f 66Z57a98j18í53c 8246670556843

Nelžete tady. Řada oborů otevřená nebyla.

0/0
11.2.2014 21:03

V29l28a27d31i52m62í72r 82F43i25e45d13l24e98r 3537241272373

Pravda....jeden čas nebyli jazykáři, flikovalo se to, jak to jen šlo...

0/0
11.2.2014 21:13

J92o69s10e77f 68Z59a48j40í11c 8546570796643

Vůbec nejde o jazykáře, jedná se spíše o odborné předměty.

0/0
12.2.2014 6:43

R87o36s32t16i87s72l64a76v 92C87a97h41a 8315631300512

Casto pouzivany argument: oni maji praxi a uci dobre.

Jak je tedy do prd*le mozny, ze vysledky nasich deti jsou rok od roku v mezinarodnim srovnani horsi a horsi? Takze pokud ti bez kvalifikace tak perfektne uci, tak se asi budeme muset zbavit tech s kvalifikaci.!!

0/−8
11.2.2014 17:34

M57i54r93o35s86l74a84v 84B51á58r67t82a 8224600270347

A není to spíš v systému? Pořád se rozvíjí jakási "individualita" a studenti se učí, jaká mají "práva", apod.  Ale, že se mají studenti učit něco důležitého, to je nepodstatné. Na VŠ se dnes dostanou stejně. Když ne na státní školu, tak na soukromou. Papínek to zaplatí. A když jsou zkoušky obtížné? Tak se protestuje a zkoušky se změkčí. Pak se nedivte, že to je stále horší. ALe hlavní je, aby nevolili komunisty, že?

+7/−1
11.2.2014 17:49

K63a60t56k76a 91H91r65o51u62d60n98á 8819110453477

Dost mě fascinuje soudnost dnešní studentů. Na VŠ se hlásí studenti, kteří sotva prolezou střední školu, za mých let by studovali max. učiliště.

+6/−1
11.2.2014 18:52
Foto

R95a27d87e52k 10P63o53l77i22c51k47ý 6641383151804

A kde mají tu soudnost vzít když jejich  škola nemá tu soudnost aby zaměstnala jen učitele s patřičným vzděláním?!!

+1/−1
11.2.2014 19:33
Foto

P63a41v70e73l 77D69o16l53e59ž64e87l 2524722354759

Co to je patřičné vzdělání? Viděl jste někdy, co se na těch pedagogických fakultách učí? Víte, jaká mají kurikula a kdo na nich učí? Jaké kompetence studenti ve skutečnosti získávají?

0/0
11.2.2014 22:48
Foto

R13a83d15e21k 70P65o34l18i26c69k19ý 6821443341534

To je o jiné diskuzi-jak zkvalitnit VŠ

Obecně platí, že pro některé povolání je nutné určité vzdělání a nikdo o tom nediskutuje tak proč se vůbec vede diskuze o tomto?

0/0
11.2.2014 23:26
Foto

P37a36v45e80l 95D67o20l37e67ž77e88l 2734372864219

Protože umění učit, zaujmout, vydržet a mít autoritu, se nedá dost dobře naučit. Možná do jisté míry natrénovat a pro to je zase ideální praxe. Proč nechceme třeba po Martině Sáblíkové, aby měla doktorát z krasobruslení, aby mohla startovat na Olympijských hrách?

Prostě, jsou obory, kde má jistá průprava a ověření znalostí smysl a jsou obory, kde to tak velký smysl nemá.

0/0
11.2.2014 23:36

F21r79a51n46t47i63š58e27k 43E25l39i32á54š 6137673865716

Ano a na středních školách studují děti, které nikdy neměly absolvovat devátou třídu.

+4/0
11.2.2014 19:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.