Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Můj árijec. Český železničář od Terezína je Spravedlivým mezi národy

Česko má dalšího Spravedlivého mezi národy. Ocenění, udělované Izraelem za pomoc při záchraně Židů před holokaustem, obdržel posmrtně železničář Karel Košvanec. V den, kdy si svět připomíná výročí osvobození koncentračního tábora Osvětim, převzala ocenění Košvancova dcera Vlasta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T98o49m31á82š 68M71a76c87e87j95k75a 6631852407567

Ten člověk byl komunista, ale jsem přesvědčen, že kdyby byl v podobné pozici v 50. letech, tak by pomáhal MUKLům stejně jako těm nebohým židům.

0/0
28.1.2014 23:43

J67o38n69á71š 95N50o48v83á22k 3158899845687

zajímavé - když čtu na iDnes příspěvky mnohých přispěvatelů tak komunista je synonymem toho nejhoršího z nejhorších a najednou tu máme hrdinu, který byl zároveň komunistou - zde je důkaz toho, že to není o příslušnosti k nějaké (jakékoliv) straně či hnutí, ale je to o člověku a jeho vnitřní morálce, tedy i komunista může být dobrý člověk stejně jako dobrým člověkem může být i ODSman, ČSSDman, ... a naopak samozřejmě

+9/−2
27.1.2014 17:26

P51a83v45e26l 14O12d44r98a37z50i52l 6244789277760

Je možná určitý rozdíl mezi komunistou za války a komunistou 48-89.

Ale info ze Svazu bylo i tehdy...

+1/−2
27.1.2014 18:32

J78a48r65o77s81l49a89v 38B76r23ü38m29m12e98r 7824973566

I v NSDAP nebyli všichni úplné svině...

+1/−1
28.1.2014 9:43

P86e13t29r 53F91i28a69l35a 9533336393423

Čest památce pana Košvance a dalších neznámých statečných železničářů za války.

+11/0
27.1.2014 16:04

L30u53d35ě69k 66V44e36r50b28í89ř 2691446543867

Lidskosti a humanitě jsou ukradené hranice, národnost, rasy či náboženství. Mají "pouze" rozměr lásky člověka k člověku. Rád se o takových lidech a činech dozvídám. Pravda, většinou pozdě.

+15/0
27.1.2014 14:49

R36e87n15é 79Z35a51c69h 9267310615897

Asi bych byl taky  Spravedlivým mezi národy, žít v té době. Jsem v podstatě antisemita, kritik židů. Ale když se někdo ocitne v nouzi, tak pomáhám a nesoudím. Totéž vůči cikánům. Mnozí oponenti mne označují za nácka a musím uznat, že mají hodně často pravdu, ale taky nejednomu cikánovi jsem pomohl dobrou radou, někdy taky dvacetikorunou. Zrovna nedávno, teda abych byl upřímný je to vlastně hodně dávno, jsem dal cikánovi dvacetikorunu na krabičák, když mne slušně požádal a to prosím dobrovolně. Takže v té době bych taky já poskytl židovi skývu chleba, kdybych viděl strádajícího žida cestovat vlakem někam do Terezína.

+1/−9
27.1.2014 13:45

L75u29c21i85e 62S79m63o83l53í83k95o97v57á 9721234403213

máte docela sebevědomí, srovnávat se s takovými lidmi...

+18/−1
27.1.2014 13:51

L39u45k83á38š 83Z57e72d 8811981643275

...ja bych řekl že spíš konfident

+6/−1
27.1.2014 14:39

J58a17s78m83í19n 47K15u54č59e31r17a 4148168639907

Tak šlechetný fašista a kritik židů se jen tak nevidí...

+17/0
27.1.2014 14:40

H13e82l14e19n80a 76K77a55v84k19o31v54á 5906893370386

Byl to především   č l o v ě k a jestli byl komunistou je v tomto případě fakt zcela  nepodstatný. Podstatné  je , co dokázal - a úctu si zaslouží.

+36/−1
27.1.2014 13:10

M89i97c64h28a35l 34Š88t28e73i63n75d35l66e78r 6230763345766

Ano, ale je v tom jistý paradox, jestliže příznivec jedné totality (byť třeba bez přesných informací o tom, co je komunismus ve skutečnosti zač), zachraňuje lidi před druhou totalitou.

+4/−13
27.1.2014 13:25

O92l81i77v26e60r 18N77e39u11m37a33n37n 3820986689

To je prave ono. Komunismus je idea. To co se v jeho jmenu delo, nemelo s komunismem nic spolecneho.

Zacatek 20. stoleti je ve znameni komunismu, mnoho velkych lidi bylo presvedcenymi komunisty, at casem procitli, nebo zustali utopisty, uznavali ideu. Marxismus-Leninismus je jen jedna z mnoha podob (a to podoba velmi vyhranena,,, a jaksi nekomunisticka, nebot tvori dalsi elity).

Tak jako tak, byl to dobry clovek, a to staci.

Daleko silenejsi mi prijde "Komise pro rozpoznávání spravedlivých"

+11/−2
27.1.2014 14:12

M40i78c75h26a65l 35Š83t56e78i30n61d12l23e79r 6580523525406

Já se nepřu :)

+1/−1
27.1.2014 14:14

M23a65r59e44k 17M29a48n66n 8279563583274

komunismus je idea, že chudí jsou chudí, proto, že bohatí jsou bohatí. komunismus je postaven na změně vlastnictví výrobních prostředků, tedy krádeži. to co se dělo ve jménu komunismu, byl komunismus

+1/−1
27.1.2014 16:00

J46a39n 47S52a67l20o82m97o57n 4609360551925

Je vidět, že tuto myšlenku opravdu neznáte a máte naučenou jen její dogmatickou podobu. Komunismus je myšlenka, že všichni spolu mohou zdílet vše, že spolu všichni mohou spolupracovat a mít se tak všichni dobře. Základním principem je: Dej společnosti vše co jí můžeš dát a vem si od společnosti jen tolik, kolik potřebuješ a né více.

Tato myšlenka je POUZE IDEOU a JE NEREALIZOVATELNÁ, protože stačí jen jeden člověk, který toto pochopit nedokáže na to, aby se to celé zhroutilo.

+6/−1
27.1.2014 17:00

L68a81d86i25s37l86a57v 73P84ř39i68t54a73s28i40l 6180463869273

Máte pravdu, pane Salomon. Komunismus, jako myšlenka, není špatná. Ale má jednu nevýhodu. Nebyla určena pro lidi, ale pro anděly. A těmi, jak známo, lidi nejsou. Proto nemohla uspět nikde na světě. Pouze v Izraeli, v tak zv. kibucech, se udržela dlouho. Ale nakonec byla také opuštěna.

       Ovšem na druhou stranu to byla ideální záminka pro některé zločinné povahy, jak ji zneužít ve svůj prospěch a nastolit nadvládu nad svými spoluobčany.

0/0
28.1.2014 8:28

B39ř31e71t44i65s82l41a16v 84Š42í57m25a 9174981172

Nějak si protiřečíte... odsuzujete toho statečného pána, že byl komunistou a na druhé straně uvádíte, že byl bez přesných informací o tom, co je komunismus ve skutečnosti zač.

Oč Vám jde?

+1/−1
27.1.2014 14:14

M61i35c78h84a39l 41Š31t39e87i64n62d22l98e65r 6180783275516

Jak jste přišel na to, že ho odsuzuju? Jen jsem komentoval příspěvek, který se podivuje nad tím, proč se v článku objevila připomínka politické orientace toho statečného pána.

+1/−1
27.1.2014 14:21

B89ř67e75t38i59s25l79a70v 13Š26í67m10a 9964201382

Reagoval jste na příspěvek pí Kavkové:......

"Byl to především   č l o v ě k a jestli byl komunistou je v tomto případě fakt zcela  nepodstatný. Podstatné  je , co dokázal - a úctu si zaslouží."

Tam žádný údiv nad politickou orientací nevidím.

+1/0
27.1.2014 14:31

M65i28c32h55a20l 17Š41t98e89i50n14d76l28e77r 6920853755496

"Ano, ale je v tom jistý paradox", v tom já zase nevidím žádnou kritiku.

+1/−1
27.1.2014 14:34

M46i89c56h27a92l 58Š50t34e24i60n59d36l71e95r 6620253875366

... Natož odsudek, jak se domníváte výše.

+1/−1
27.1.2014 14:34

B51ř59e94t94i79s59l44a39v 68Š73í75m93a 9844471742

Musím znovu psát, na jaký jste reagoval příspěvek a že proto jsem v tom viděl odsuzování? Paradox to také není, sám jste napsal, že pán asi neměl dostatečné informace o komunistech.

Kromě toho - čistě teoreticky - rozdílné totalitní systémy si přece nepomáhají.

+1/−1
27.1.2014 14:41

M24i30c70h90a75l 70Š15t62e61i66n17d83l39e89r 6770153315256

Nikoho jsem neodsuzoval, těchto lidí si naopak velmi vážím, znal jsem podobného člověka osobně, jistý paradox v tom vidí i autor článku (jinak by politickou orientaci nezmiňoval) a... A ušetřete mě. prosím, dalších hnidopišských rozborů :)

+1/−2
27.1.2014 14:49

B76ř96e49t96i85s93l61a46v 43Š24í20m64a 9494841652

Nemáte-li argumenty, uchylujete se k nadávkám. ;-D Poslužte si.

0/−1
27.1.2014 14:54

O50l34i31v48e93r 27N44e74u87m89a42n28n 3910376549

Tady se musim pana Steindlera zastat.

Ten paradox tam skutecne je a nic jineho on nepise. Navic si myslim, ze chtel i jaksi "vypichnout" jak to bylo podano v clanku.

Navic,,, cele toto vlakno je tak trochu OT vuci tematu. (tedy ne, ze by vetsina ostatnich vlaken nebyla take) ;-)

0/−1
27.1.2014 17:26

B39ř83e96t87i63s32l96a26v 80Š72í15m81a 9194671282

A já se zase domnívám, že tam žádný paradox není, důvody jsem popsal v předchozích příspěvcích.

Mimo téma je především celá diskuze, řeší se tady komunismus a to, jak jsou Poláci údajně mnohem lepší než Ćeši....

0/0
27.1.2014 19:34

O46l56i51v43e54r 34N36e79u10m75a82n78n 3140316979

Ne, tady by se melo resit to, ze cesky zeleznicar od Terezina dostal oceneni. Mozna to co k tomu vedlo, kdo byl, jaky byl... ale komunisti ? Proc ? To se musi pod kazdym clankem strhout diskuze na toto tema ?

+1/0
29.1.2014 21:08

B14ř28e28t50i86s64l35a65v 86Š76í86m11a 9334311222

Ŕíkám snad něco jiného?

Právě jsem přece poukazoval na to, že se v této diskuzi pořád dokola řešil komunismus a řeči, jak Poláci víc pomáhali atd.

O tom, aby se diskutovalo k věci jste mohl napsat těm, kterých se to týká.

0/0
30.1.2014 16:17

J54a39n 92S77a31l24o80m45o84n 4219840581705

Je smutné, když novinář musí v článku vysvětlit co to znamená být přesvědčeným komunistou a musí uvádět takové věci, jako že netušil nic o gulazích a jiných zvěrstvech páchaných režimem, jenž nebyl komunistický ani zdaleka a ze socialismu si vzal jen název :-(

+3/−8
27.1.2014 12:38

J18i63ř55í 24N46e76u50m16e76i90s48t77e59r 2902265773671

To, že se to tam komunistům opravdu povedlo, s tím nic bohužel nenaděláte.

+3/0
27.1.2014 12:57

J57a48n 78S75a53l69o34m73o38n 4299810141475

No, to se jim tam doopravdy "povedlo" ale otázka je kolik z těch kteří to "povedení" mají opravdu na svědomí bylo "přesvědčenými komunisty" a kolik z nich bylo jen "komunisty". Protože pokud definujete komunistu jako blbce, kterej si myslí že může vládnout jen proto, že je "dělnického, rolnického, chudého původu" a že "inteligence" (byť mnohdy pouze domnělá) mu škodí, tak to se dosáváme k Pol Potovým rudým Khmérům a to byla opravdu megazvěrstva páchána hlupáky, kteří o myšlence komunismu neměli ani ponětí, ale měli kalašnikovy.

+4/−1
27.1.2014 13:21

M15i11c53h49a17l 25Š68t33e55i18n84d44l13e33r 6260863815456

Ponětí tedy měli, mj. proto, že Pol Pot studoval ve Francii.

+2/0
27.1.2014 13:23

J30a54r68o42m27í11r 31N38o86v12o53t21n13ý 6221863944

... a mladej Kim ve Švejcarech :)

0/0
27.1.2014 13:40

M86i11c72h58a46l 75Š69t51e87i25n32d67l68e34r 6310503225426

Pol Pot ale nebyl ve Francii jako prominent, učil se tam teorii třídního boje atp. :)

0/0
27.1.2014 13:45

O98l67i26v59e41r 20N32e15u92m39a46n53n 3640726419

Tak prominent on teda byl.

Pochazel z bohate rodiny s kontakty na kralovsky dvur v Phnompenhu. Starsi bratr Suong (palacova straz), sestrenice Meak a sestra Roeung (konkubiny krale Monivonga). Prestizni klaster Botum Vadei v detstvi. Potom katolicka Echo Miche. (rodina na tom byla co se tyce urovne velmi dobre).

Ale ve Francii to tolik neznamenalo, to jo. I tak byl ale pomerne znamy, byl celene Komunisticke strany Francie a zalozil marxisticky krouzek khmerskych studentu.

Je ale taky pravda, ze studoval predevsim diky prospechovemu stipendiu. ;-)

0/0
27.1.2014 17:38

M90i45c31h10a80l 72Š71t17e92i71n74d22l16e16r 6290423285896

Vidíte, to jsem nevěděl. Myslel jsem si, že byl chudý kluk, co se vypracoval. :)

0/0
27.1.2014 17:59

J62a10n 54S94a28l84o22m26o35n 4529640571585

Nu, že něco ví jeden, byť vůdce, ještě neznamená, že to ví také tisíce jeho podřízených :-)

+1/0
27.1.2014 13:40

M78i78c12h94a92l 39Š14t89e41i28n93d53l52e48r 6470563925866

Myslíte, že nebyli řádně proškolení? :) Kromě toho je myslím dost fuk, co vědí podřízení o teorii, protože rozhodující je praxe.

0/0
27.1.2014 13:43

J33a27n 20S45a81l78o90m90o35n 4809940601555

Možná byli proškolení, ale stejnýma blbcema jako byli oni sami. Stačí se podívat na množství našich socialistických politruků, kteří velmi často ani sami nerozuměli tomu co papouškují a používali pouze naučené fráze. Takový člověk vám základní myšlenku opravdu nevysvětlí, ale vysvětlí vám, že kdo nosí brýle je inteligent a inteligenty je nutno střílet, protože jsou to nepřátelé revoluce!

0/0
27.1.2014 13:46

M80i49c17h26a63l 37Š36t26e46i35n60d57l19e22r 6750343405686

No a co tím chcete vlastně říct?

0/0
27.1.2014 13:48

J76a87n 94S70a70l35o61m68o66n 4239230481225

Tím chci říci, že přesvědčený komunista své odpůrce nebude ani zabíjet a ani posílat někam do gulagů, protože tím by popíral myšlenku komunismu jako takovou :-)

+1/−2
27.1.2014 13:52

M64i60c32h42a97l 71Š98t40e39i39n59d95l10e72r 6200313305816

To není pravda, jednal by v souladu se zásadami třídního boje. A "když se kácí les, lítají třísky", jak říkal Vladimir Iljič :)

+2/0
27.1.2014 13:54

J78a58n 56S64a91l77o92m53o45n 4559370741675

To by byl přesvědčený Leninista, což není to samé jako přesvědčený komunista. Leninista byl přesvědčený, že komunismu lze dosáhnout pouze cestou trvalé revoluce :-). Stejný princip uplatňoval (a monžná ještě uplatňuje) Fidel Castro na Kubě a taky mu to jde do kytek ;-D

0/0
27.1.2014 13:57

M59i33c21h22a44l 53Š61t53e90i41n96d77l56e64r 6410213385606

Permanentní revoluce je spíš trockismus, ne? :)

0/0
27.1.2014 13:59

J94a55n 90S91a65l43o15m13o66n 4509300771545

Tady bych se trochu zamotal. Trocký v podstatě Leninovi odporoval, ale už si úplně přesně nepamatuji v čem byl nejzásadnější rozpor. Jestli to bylo v trvání revoluce, nebo v revoluci samotné ... ?

0/0
27.1.2014 14:08

M93i83c11h83a38l 50Š49t98e19i85n37d26l15e64r 6320943985456

Já taky nevím, jen to mám spojené s Trockým.

0/0
27.1.2014 14:12

R87o14b44e98r24t 71T13r42á28v55n11í48k 7579850507215

Diktatura proletariátu není integrální součástí komunismu? Tak to jsem měl asi taky špatné školitele.

+1/0
27.1.2014 13:55

J28a33n 62S80a40l36o98m19o55n 4569800161385

Nepochybně. Diktatura proletariátu jsou Leninské myšlenky, nikoli myšlenky komunismu :-)

0/−1
27.1.2014 13:58

R26o10b48e44r54t 31T42r66á89v49n12í68k 7669470167795

Něco na tom komunismu bude špatně, když každý, kdo se ho chopil, ho nepochopil. Jestli lze nějakou myšlenku nepochopit a zneužít takovým způsobem, jak se to stalo ve 20. století, mělo by se na ni rychle zapomenout bez ohledu na to, zda ji někdo myslel dobře.

0/0
27.1.2014 14:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.