Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Alžběta II. se chystá přenechat část povinností Charlesovi

Britská královna Alžběta II. se údajně chystá přenechat část panovnických povinností svému synovi Charlesovi. Informoval o tom dnes britský deník The Daily Mirror, který to označil za historický krok blíže k novému králi. Zatím se sloučí jejich tiskové úřady, takže napříště budou veškerá tisková sdělení týkající se panovnice a jejího syna pocházet z jednoho zdroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a92r70m70i71l41a 36M94a39r88e56š58o81v74á 5524757920273

Můžeme závidět občanům V.B. že mají někoho, koho si váží - sice se ozývají ojedinělí kritici monarchie, ale většina Angličanů je na královnu hrdá i když nemá žádnou politickou moc, je to věc tradice, kterou my bohužel nemáme - naši poslední dva prezidenti posloužili pro pobavení na sociálních sítích - Klaus-chilské pero, Zeman-viróza.

+1/−1
21.1.2014 10:35
Foto

A57l49e59x62a66n43d68e40r 73W84i46n29t74e98r 9779334703141

kdyby je vzal cert, vubec by me nevhybeli jako doposavad :-)

+1/0
21.1.2014 3:26

M22i79c17h82a84l 54M87i96l71l94e69r 9106932259532

predpokladam, ze mluvis ciste jen za sebe

0/0
21.1.2014 8:10

M95i16c50h54a76l 40M14i37l13l11e62r 9206912689802

korunovace britskeho monarchy - viz diskuze na teto a predchozi strance

Britsky monarcha nemusi projit korunovaci pro kazdou jedntlivou kralovskou domenu, ale vyridi se to pri korunovacni ceremonii pri jednom.

Soucasti obradu je otazka polozena nastavajicimu monarchovi Arcibiskupem Canterburskym, ktery je hlavnim ceremoniarem korunovace :"Will you solemnly promise and swear to govern the Peoples of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Canada, Australia, New Zealand and of your Possessions and other Territories to any of them belonging or pertaining, according to their respective laws and customs?"

 Kralovskych domen, tedy statu, kde britsky monarcha je hlavou statu je v soucasne dobe 16. Vedle uz jmenovanych statu se za "Possessions and other Territories" skryvaji  ostrovni narody Antigua a Barbuda, Bahamy, Barbados, Belize, Grenada, Jamajka, Papua Nova Guinea, St. Kitts a Nevis, Sv. Lucie, Sv. Vincent a Grenadiny, Salamounovy ostrovy a Tuvalu.

Britsky monarcha neni korunovan jako hlava Spolecenstvi Narodu (Commonwealth of Nations). Je to symbolicka funkce, kterou zastava dohodou soucasnych 52 clenskych statu (Fiji je suspendovan), tedy 16 kralovskych domen plus 36 nezavislych statu

0/0
21.1.2014 3:23

M58i14c50h80a70l 79M46i50l66l73e17r 9786452959452

jeste dodatkem: naslednictvi trunu je ustaveno podle zakona Act of Settlement z r. 1701 a jeho dodrzovani kontrolovano britskym parlamentem a parlamenty ostatnich kralovskych domen. Zakon o naslednictvi trunu byl modernizovan usnesenim behem schuze Hlav vlad clenskych statu Spolecenstvi Narodu (CHOGM) v 2011, byl schvalen potrebnymi parlamentarnimi jednanimi a dostal kralovsky punc v dubnu 2013, veden pod hlavickou "Succession to the Crown Act 2013"

0/0
21.1.2014 9:10

M14a83r51t14i31n 12B70u82s25i36d81e75a 4793780

Jejich role je sice jen symbolická...ale všechna čest jak především Alžběta tomu dokázala věnovat život. Zodpovědnost, život bez skandálů, vážnost a respekt. To chce pevnou vůli a sebedisciplínu..  Jen s tou Dianou to nějak nezvládli, resp. neodhadli. Na jejím příkladě je vidět, jak náročná je to role...a že to není jen nějaká pohádka.

0/0
20.1.2014 21:17

M83i91c76h15a13l 24M20i94l53l43e81r 9266692109872

role britskeho monarchy se neda popsat jako ciste symbolicka. Kralovna je skutecne hlavou statu se vsemi povinnostmi, trebaze nema ve svych rukou politickou moc

0/0
21.1.2014 3:26

S13l32a35v90o16m65í58r 35B49e63n58e55š 6422667640444

Zase tady někdo pláče nad Habsburky.

Vážení, uvědomte si, že je nechce nikdo. Nechtějí je ani Rakušané, kde jsou tradičnější než u nás, nechtějí je ani Maďaři, kde se Karel ještě po rozpadu monarchie osobně pokusil o státní převrat.

A uvědomte si rovněž, že habsburské soustátí se rozpadlo už v roce 1849 a že bylo obnoveno jenom proto, že starej Procházka, tehdy ještě nikoli starý, udělal to, co vyčítáme Biľakovi jako vlastizradu: Požádal Rusy o zásah vojsk. A Rusové maďarské povstání potlačili.

Habsburky nikdy!

+3/−4
20.1.2014 19:27

O96n69d69ř86e89j 25M11a40l92ý 3314923873973

Uhersko (navíc jen část) nerovná se celá habsburská monarchie. ;-D Jinak několik připomínek:Karel se asi těžko mohl pokusit o státní převrat v Maďarsku, když tam bylo království, v jehož čele stál králův regent Horty. Naopak ten udělal převrat tím, že zamezil Karlovi ujmout se vlády... ;-)

0/0
20.1.2014 20:30

S70l49a85v11o82m37í33r 58B50e87n72e27š 6422517640484

I kdyby se všichni hlupáci stavěli třeba na ucho, tak habsburská monarchie je naštěstí na tom nejvíce páchnoucím smetišti dějin.

+2/0
20.1.2014 21:01

J64i63ř61í 85N77e47u29m98e39i10s22t17e33r 2602235433641

Což může říct jen hlupák.

0/−1
20.1.2014 23:02

M47i51c92h19a69l 41M83i37l20l47e29r 9816242719812

potiz pro Cechy v ramci R-U byla v tom, ze Madari si vydupali dvoukorunu tim, ze v pravou dobu ziskali pozornost a sympatie cisarovny Sisi, ktera se za jejich naroky postavila. Cesi nemeli  v te dobe podporu zadne prominentni osoby, ktera by jim pomohla prosadit obnovu historicke ceske koruny, postavit kralovstvi ceske na roven rakouskemu cisarstvi a madarskemu kralovstvi a z R-U vytvorit trojkorunni.

Kdyby se naslednik trunu Rudolf vazne zabyval zalezitostmi imperia a byl ochotny vyslechnout Cechy namisto traveni casu pri lovu a milenkach..... nebo kdyby nebyli v Sarajevu zastrelili Ferdinanda, ktery mel prokazatelne pozitivni vztah k ceskym zemim a kdyby doslo k jeho korunovaci cisarem namisto 1.SV.... kdovi jak jinak by se nase dejiny vyvijely.

 Za okolnosti, jak se vyvinuly, ale nebylo pro Cechy nijak vyhodne byt soucasti R-U imperia.

0/0
21.1.2014 8:23

P59a74v53e65l 38D35o21l91n12í66č11e53k 3368213514261

"Podívejte se, jak Charles vzdal v roce 2012 hold matce při výročí její korunovace"

2012 nebylo výročí korunovace, ale nástupu na trůn. Korunovace byla až o rok později.

Mein gott, to nejste schopni napsat jeden jediný článek bez nějaké krpy?

+1/0
20.1.2014 18:35

P36e58t83r 76M13i22n55a55r 4925305124508

No, uz toho mela a pani kralovna nechat pred 10 lety a starat se o rodinu jinak  :)  Je dobre, umet vcas odejit. Vzpira se  zakonu negace negace  zuby nechty ;-D;-D;-D

+1/−7
20.1.2014 17:42

J36i80ř79í 57N85e49u34m73e84i68s77t36e21r 2392115163131

Máte solidní větnou skladbu i pravopis. A přeci to těm prohnilým monarchům dokážete natřít.

0/0
20.1.2014 23:07

M40a40r10e98k 94R12ů54ž64i87č15k55a 9623978201444

Nemůžu si pomoct, ale když jsem se v 5. třídě (1980) začal učit angličtinu a k výkladu učiva jsem dost četl a zajímal se o Velkou Británii, tak musím přiznat, že mi tito lidé imponují. Dnes je to již téměř 10 let co odvádím daně Spojenému království a celou dobu si nemám nač stěžovat. Dostal jsem se do míst, o kterých jsem jako kluk četl, poznal místa mých oblíbených spisovatelů a osahal si lodě dávných mořeplavců. Vím, že tato země není bezchybná, jako každá jiná, ale pevně jsem zde zakotvil a makám na vlastní budoucnosti. Podle mě k této zemi královská rodina patří a rozhodně jí ostudu nedělá.

+17/−1
20.1.2014 17:23

S15l19a51v74o84m30í95r 49B70e27n51e51š 6882157500914

Je to vaše věc, já bych své Čechy nevyměnil ani za deset Anglií, třicet Walesů, padesát Skotsek a sto Severních Irsk.

+1/0
20.1.2014 19:29

M81a54r48e89k 88R70ů49ž37i84č77k12a 9313608291284

Jistě, každý jsme jiný. Jsem ve Skotsku rád a nechce se mi měnit. Samozřejmě, nikdy neříkám nikdy :-)

+1/0
20.1.2014 19:49

L32i70b67o90r 16U30r58b41a27n20i44e60c 5376773599

Celý život jsem pracoval jako nástupce trůnu a pak jsem šel do důchodu.

+7/0
20.1.2014 16:38

O13n74d81ř63e63j 79M53a70l54ý 3254473113473

To by se hezky vyjímalo v životopise. ;-D

+4/0
20.1.2014 16:46

J10i51ř92í 27N19e97u33m28e28i47s59t85e61r 2942175713781

Pořád lepší, než být střelen na projížďce automobilem.

+2/0
20.1.2014 17:07

P36e88t98r 17Š27k98o56d77a 5647640514270

Dělá chybu, na toho páprdu se měla vykašlat a rovnou to směrovat na Williama. Charles je sice její syn, ale reprezentativní rozhodně není.

+4/−5
20.1.2014 16:30

P95e46t89r 81T57y92č27k67a 6505422279782

To jde asi dost těžko. Následník trůnu je Charles a nelze ho přeskočit. Jedině že by se toho sám vzdal.

+4/0
20.1.2014 16:35

P36e83t55r 44Š14k77o28d58a 5627810464200

Aha, tak to jo. No, takovou soudnost mít pochopitelně nebude...

0/−1
20.1.2014 16:39

P22a48t92r34i93k 70Š41e42b68e75s10t50a 4233942786465

btw. v tom dokumentu něco takového řekl, že na koruně netrvá, jelikož má práce v Británii více než dost...

0/0
20.1.2014 18:35

J24a53n 20J85e55ž80e37k 3901245107435

Pochybuju, že královna či celá královská rodina bude brát zřetel na názor nějakého "mělobysty" z diskuse na idnes.

+3/−1
20.1.2014 17:11

P60e86t33r 68M43i63n52a71r 4445535344438

Tobe asi strasi. Co ?  Kdyby se vlady chopili adolescenti, to bys teda cumel..

Byt mlady je  sice moc hezke, ale okoli az nebezpecne. To si pamatuj.

+2/−1
20.1.2014 17:40

A56d70a 85D46e66m18k54o92v90á 1813487214485

Wiliam zrejme nemá záujem - aspoň doteraz, je ešte mladý. Monarchia  má problém, že niekedy deti nechcú´vládnuť - ako Eduard... V demokracii  kandidujú len tí, čo chcú - hoci niekedy by radšej nemali... Ale demokracia sa nám nejako zmršila...:-/

0/0
20.1.2014 17:41

M37i35c34h66a67l 64M42i78l69l96e81r 9816512419172

William je rad, ze nema panovnicke povinnosti v dobe, kdy ma doma par-mesicni princatko a muze si uzit otcovstvi.

0/0
21.1.2014 8:41

P59a51t17r12i69k 29Š76e39b83e93s90t33a 4163542506695

... mno zrovna nedávno dávali dokument o Charlesovi a dosti jsem změnil o něm mínění, a původně jsme měl podobné jako vy tady. Rovněž jsem změnil mínění i na Dianu, a rozhodně nebyla tak idealistická, jak se o ní tradovalo...

Charles toho udělal pro monarchii opravdu hodně.

.

Dle mého názoru za rozhodnutím královny stojí i to, že se chce kus trhnout. Předá-li žezlo, tak je šance, že se netrhnou...

0/0
20.1.2014 18:34

M14i84c56h94a35l 27M46i77l85l68e10r 9766102889632

"Předá-li žezlo, tak je šance, že se netrhnou..."

 Naopak. !!

Ke kralovne je mezi poddanymi Jejiho Velicenstva v zemich britske kralovske domeny podstatne vetsi respekt, nez k Charlesovi. Napr. v Australii se po neuspesnem referendu o vlastni hlave statu z r. 1999 rozhodli, ze dokud bude panovat Alzbeta, zustane status quo a dalsi referendum o monarchii se delat nebude. Rozhodovat co dal se bude az po jejim odchodu z trunu/ umrti.

+1/0
20.1.2014 18:59

S84l65a23v84o41m39í40r 18B77e18n57e94š 6812727730194

To jste si dělal iluze o Dianě?

Já jsem ji vždy považoval za povrchní loutku, kolem které pouze udělaly laciný humbuk sdělovací prostředky. Jinak na ní nebylo vůbec nic.

0/−1
20.1.2014 19:31

V72ě25r56a 22B76e66n84o22v33á 7347690345829

Královnu zřejmě unavuje cestování,  a princ Charlie se konečně dočkal alespoň satisfakce za své čekání, královna se také musela se smířit s  druhýn sňatkem prince Charlie (rozvedenou ) a také manželkou prince Wiliamse, která nepochází ze šlechtického rodu a přesto je velmi populární.

+1/−1
20.1.2014 16:15

M59i76c61h82a15l 36M48i50l41l64e38r 9746532479262

"královna se také musela se smířit....manželkou prince Wiliamse, která nepochází ze šlechtického rodu"

1)princ se jmenuje William a 2.pad je Williama, ne Wiliamse

2)u Catherine se kralovna nemusela nijak smirovat s neslechtickym puvodem, nebot doby, kdy princ si musel brat slechticnu jsou davno pryc ve vsech hlavnich svetovych monrarchiich....nejen britske, ale take svedske, spanelske, danske, holandske, japonske....atd

0/0
20.1.2014 17:58

S26l68a51v94o22m93í90r 13B84e41n51e17š 6982387710174

Charles je plnoletý a matka mu nemá co kecat do jeho soukromého života. To platí jak pro královny, tak třeba pro pokladní v superkmarketu. Pro své syny je ta i ona ve stejném postavení matky. Královnou je v monarchii, ale v rodině je matkou jako miliony jiných žen. Nic více, nic méně.

0/0
20.1.2014 21:07

M14i70c83h93a57l 80M42i97l67l47e70r 9326822909822

"Charles je plnoletý a matka mu nemá co kecat do jeho soukromého života."

Omyl - MA. !!

Zakon o kralovskych snatcich z r. 1772: Britsky monarcha musi dat svoleni ke snatku vsech clenu kralovskeho rodu - i vzdalenych. (V r. 1999 musela kralovna vyslovit souhlas se snatkem prince hanoverskeho s princeznou monackou, aby byl snatek byl legalni i ve VB. Hanoversky rod je vazany s britskymi Windsory!) Efekt zakona z 1772 byl pozmenen pri CHOGM 2011 (Schuze hlav clenskych statu Commonwealthu) zmenami v naslednictvi (Succession to the Throne Act 2013). Nyni je treba monarchova souhlasu ke snatku u prvnich 6 osob na naslednickem poradniku k zachovani naslednictvi. Navrh podal britsky premier Cameron (po konzultacich s kralovnou) s podporou Australie, clenske staty odsouhlasily.

Naslednik trunu a dalsi v poradniku se NESMEJI ozenit/vdat bez pisemneho sohlasu monarchy, ktery na zaklade ohodnoceni da/ neda povoleni, pripadne stanovi podminky. Monarcha ma samozrejme i narok si povolat clena rodu na koberecek, naridit mu zachovani dekoru a diskretnosti, nezavdavat vzniku bulvarnich skandalu, pripadne mu za to vynadat. Viz Margaret/Roddy, Charles/Camilla/ Diana, Fergie, v novejsi dobe Harry. Cim blize k naslednictvi trunu, tim vetsi je vliv monarchy.

Princezna Margaret, v r. 1953 byla 3. v naslednicke rade po Charlesovi a Anne. Nemohla si vzit rozvedeneho kapitana Townsenda bez kralovnina souhlasu. Podle tehdejsich zvyklosti by ji kralovna mohla dat souhlas ke snatku s rozvedenym pouze, pokud by se Margaret vzdala poradi v naslednicke rade pro sebe a sve budouci potomky. Margaret to odmitla.

Proto take trvalo, nez si Charles smel vzit Camillu v 2005 a rika se, ze dostal svoleni ke snatku az po tom, co si to u kralovny vydupal, dokonce pomoci nejakeho emocialniho vydirani. Kralovna ma vedle toho rozhodujici slovo nad "naplni prace" naslednika trunu a dalsich na rodove listine.

0/0
21.1.2014 2:57

J12a22k46u95b 17S65o27b38o70t65k84a 5583972724834

Upřímně Britům závidím jejich královnu a její rodinu. Když pak člověk vidí, kdo/co je u nás na Hradě ....[>-]

+16/−2
20.1.2014 16:05

O40n51d13ř92e31j 69Š82r63u31b68a86ř 1195951535566

Zeman je pro vas malo?

+3/−1
20.1.2014 16:09

J30a80k11u49b 67S15o85b90o75t98k48a 5523542334914

Ne, až moc:-P

+15/−2
20.1.2014 16:10

O95n83d10ř94e62j 39Š79r79u97b61a42ř 1395811735476

No a to si predstavte, co by vyvadel treba vevoda :-)

+2/−1
20.1.2014 16:12

M77a18r41t26i18n 64H76a95l32á26š34e64k 2210262318304

My Majesty has all my respect!!VVR^R^

+5/−2
20.1.2014 15:45

M39a18r97k 76P90o35k95o58r92n89y 8104318517153

Your majesty or hers?

+1/0
20.1.2014 17:34

P71a56v19e11l 61D70o44l23n16í82č40e16k 3148713464151

Dám vám jednu radu - když už chcete, pánbůh ví proč, machrovat s angličtinou, tak se to napřed aspoň naučte. Nebudete pak vypadat jako blb.

+2/0
20.1.2014 18:37

J25o67h81a40n 22Z98i72n75g70e86l 2811455666251

O co by tady byla lepší monarchie, než ten hulvát na Hradě.

+21/−5
20.1.2014 15:45

P74e75t74r 80T20y62č18k12a 6245692599942

No ovšem je otázka který šlechtický rod by u nás kraloval. Schwarzenbergové? Lobkovicové?

+4/0
20.1.2014 16:02

J94a90k92u59b 28S91o85b56o84t84k62a 5693732594574

Šternberkové .... určitě český rod, Habsburky odmítám teda.

+5/−1
20.1.2014 16:05

O45n35d89ř82e61j 76M48a67l65ý 3404383903363

Habsburkové jsou příbuzní i s Přemyslovci i s Lucemburky...

+1/0
20.1.2014 16:12

P52e16t65r 66T70y61č13k77a 6835772369622

Takže Zdeněk Sternberg?

+1/0
20.1.2014 16:23

O53n80d68ř89e89j 21M21a45l12ý 3604653883783

Jelikož máme pořád jasně daného dědice trůnu, tak proč vybírat z nějaké podružné šlechty?

+2/−2
20.1.2014 16:11

P75e42t27r 51T35y93č87k62a 6945292429782

Koho?

+1/0
20.1.2014 16:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.