Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo, kde se upálil Palach, uklidili za pár minut, vzpomíná svědek

Jako by se ani nic nestalo. Jen zhruba 20 minut poté, co se Jan Palach 16. ledna 1969 v Praze na Václavském náměstí upálil, bylo pod Národním muzeem takřka pusto, fungoval normální provoz. Alespoň tak líčí první chvíle od zásadního zlomu Václav Kilian, jenž fotografoval v dalších dnech dění v pražských ulicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K25a48r74e73l 36N64e88č80a87s 5463899210850

Přes veškerou bolestnou skutečnost této oběti je vlastně hluboce nemístné tento čin využívat politicky. Palach,jako většina národa věřil v obrození tehdejšího socialismu alespoň na roveň toho Titova v Jugoslávii.Tragickými okolnostmi se zařadil mezi lidi,jako byl student Opletal, Zajíc nebo mnichové upalující se ve Vietnamu.Jeho smrt měla mnoho společného s romantismem a čistou nevinností. Byl to do té doby nevídaný výkřik.V

+1/0
17.1.2014 16:42

K31a54r75e32l 12S51y46r85o56v90ý 9692659129469

Proč to uklízeli tak narychlo? Vždyť on se upálil na podporu prvního tajemníka ÚV KSČ Alexandra Dubčeka a proti vstupu cizích vojsk. Ale tady se vžilo vtloukat lidem do hlavy pouze tu druhou část mé věty. Protože se to některým pravicovým křivákům hodí!!!

0/0
17.1.2014 16:03

J92a85r24o23s28l54a90v33a 34K95a70n56i72o45k59o23v77á 7662619432147

video - Jan Palach a jeho rozhovor s doktorkou v nemocnici po upálení - http://www.youtube.com/watch?v=3KNJZGXVAlI

Palach je můj osud: Přečtěte si rozhovor s režisérkou Agnieszkou Hollandovou - http://jdem.cz/9jcx7

ŠAMANOVO DOUPĚ: Palachiáda - http://jdem.cz/9h8e2

Oběti komunistického režimu - http://www.policie.cz/clanek/obeti-komunistickeho-rezimu.aspx

H. Píka 1949, M. Horáková 1950 + další ze skupiny obžalovaných,pak dalsí a další na uran.  V období teroru (1948-1954) bylo popraveno 241 lidí - obětí justičních vražd. Další stovky lidí zemřely ve vězení nebo při pokusu o útěk za hranice. Až do konce komunistického režimu byly sta tisícelidí nespravedlivě vězněny. Obětmi represí byli členové západního (ale částečně i východního) odboje, dále kněží, soukromí rolníci a intelektuálové. Mnoho režimu nepohodlných lidí bylo vyhozeno ze zaměstnání. V rámci stalinské teze o zostřování třídního boje byli popraveni i někteří členové KSČ, včetně generálního tajemníka Slánského 

Četla jsem materiály, v nichž jsou popsány podrobné instrukce, jak má býti přebírána moc. Na České policii, na obcích, městech,jednotlivých úřadech. Tyto materiály se týkají roku 1947 s tím, že je předpoklad, že KSČ vyhraje volby a dojde k převratu.Všichni ti, kteří nesouhlasí s následnou vedoucí úlohou komunistické strany v republice, mají býti zbaveni funkce, obviněni a posléze internováni v místech k tomuto účelu určenými.Všemi dostupnými prostředky musí být přesvědčena hlavně dělnická třída. A to i za tu cenu, že bude přistoupeno na některé požadavky dělníkú z řad sociální demokracie.

+1/0
17.1.2014 9:23

K86a37r62e18l 81D35v41o67ř57á15k 2174342282944

V tom rozhovoru mu vůbec není rozumět, takže tam mohl říkat cokoliv a ta nadšená soudružka to pak tlumočila tak, jak chtěla ona sama. Dopisů na rozloučenou existovalo několik a mězi nimi byl i ten, kde popisoval skutečný důvod své sebevraždy.

0/0
17.1.2014 11:26

J94a73r32o71s65l94a97v30a 78K60a55n77i11o35k43o23v12á 7142679412157

Čin Jana Palacha NEBYL sebevraždou !!!,

Jan Palach si zaslouží úctu a vzpomínku na naši tragédii, a mnohem větší jeho a jeho rodičů. Vždycky mě ty vzpomínky děsně rozesmutní. Hlavně to, jak se o něm hodně lidí vyjadřuje s despektem. 

Zoufale mu šlo o to, aby úsilí o demokracii nebylo zatlačeno do kouta. To nebyla sebevražda REZIGNUJÍCÍHO člověka s depkou, právě NAOPAK to byla VÝZVA, která měla silou šokujícího extrémního činu vytrhnout lidi z letargie ! 

Palach vůbec nechtěl umřít, chtěl to přežít. On dokonce VĚŘIL, že se mu to povede!

Vymyslel si JAKO POHRŮŽKU REŽIMU, skupinu následníků, pokud nebudou splněny jeho podmínky. Napsal a říkal: Aby se ten řetěz zastavil, MUSÍ být splněny mé podmínky. Musí být zastavena cenzura a zastaveno šíření sovětského informačního plátku, který tu kolportovaly cizí armády. Věřil, že pokud se to zastaví a lidi nebudou tak manipulováni, nebudou tak lehce upadat do letargie a nenechají se tak snadno zglajchšaltovat. 

Zoufal si nad rostoucí kolaborací, nechtěl pokračovat ve zbabělosti, která citelně narůstala jako národní model přežívání v obdobích "temna" - protektorát, komunismus, "normalizace" různých režimů. Byl to zoufale šílený pokus zabránit, abychom upadli do stejného marastu, jako jsme padali v minulosti už víckrát. I když mu ten pokus vlastně nevyšel, nikdo ty podmínky nesplnil, zaslouží si úctu. Jeho heslo - Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které právě stačí. A jelikož se v Čechách začalo říkat: Proboha, jenom to nějak ututlejme, toho Palacha, jinak Rusi přijdou s dělnicko-rolnickou vládou. Reakce na Palacha byla úplně stejná a charakteristická jako vždycky, i jinde.

0/0
17.1.2014 9:04

J58a61r15o45s28l59a64v76a 90K62a31n54i49o64k48o54v94á 7942489162667

Bezútěšnost. Protože Palach, bohužel, nedokázal ten mechanismus zbabělosti zastavit. Pro mně je Palach provždy připomenutím, že není možné touto metodou reagovat na těžké chvíle v našich dějinách.

Pro mě je Palach někým, kdo šel PROTI této nebezpečné tendenci. A jestli jeho připomínání postačí, abychom si toto uvědomili a nedovolili, měl jeho čin smysl. 

ČEST JEHO PAMÁTCE..

+1/0
17.1.2014 9:04

K57a11r61e14l 34D15v34o43ř13á13k 2654852892464

Ano, Palach nedokázal svoji zbabělost zastavit, proto volil sebevraždu. Odvážný člověk by s režimem bojoval a ne zbaběle utíkal.

0/−1
17.1.2014 14:54

K22a27r36e47l 44D42v53o87ř96á33k 2334602692934

Mohu zodpovědně říci, že tato událost nikoho kromě Pražáků vůbec nezajímala a stejně je to dnes, kdy se nám to různí nadšenci snaží vtlouci do hlavy. Pokud nad tímto zbytečným činem stojí v úžasu, tak co kdyby zkusili protestovat proti kapitalismu, který z nás dře kůži do krve a spousty lidí umírá buď na ulicích nebo páchají sebevraždy jak na běžícím pásu. Víte vůbec kolik lidí se denně dobrovolně zabije? Patrně ne. Každý den spáchá v České republice sebevraždu skoro 50 lidí. Budete je také uctívat?

+1/−6
17.1.2014 0:14
Foto

J67a17n 18H29o35l48o10v59s52k41ý 6927549401

Roku 2012 bylo 1647 sebevražd, za minulý rok ještě data nejsou. Na den to vychází 31,6 sebevraždy, ne 50 jak tvrdíte vy. Nemusíte to číslo nafukovat, ono je hrozné samo o sobě. ;-) Jinak, kapitalismus je důvod, proč vůbec píšete na počítači zprávu na internet, zatímco komunismus/socialismus selhal napříč světem. Příčina sebevražd není kapitalismus sám o sobě, je to závislé na naší kultuře, jak už před víc jak sto lety vyřešil Durkheim. V jiných kulturách není tolik sebevražd kapitalismus nekapitalismus. Jde o krizi v podobě moderní relativizace, kdy společnost funguje v morálním vzduchoprázdnu. Neházejte to na funkční ekonomický model, důvodem je že společnost nemá ideový rámec, ve kterém by smysluplně fungovala. Jediným rámcem se tak staly prachy.

+3/−1
17.1.2014 0:34

J42a87r59o65s67l59a28v36a 37K67a56n13i72o23k69o13v38á 7792739442397

Vaše lži jsou otřesné ! Můžu vás ujistit, že ze SE jsme se to skoro všichni dozvěděli velmi brzy ten den, Ostravsko, a okamžitě začaly jezdit po městě auta s vlajkami a černými "vlajkami". Všichni troubili a byli naprosto zoufalí a hlavně nas..ní ! Neskutečně !  Na barácích lidi vyvěšovali černé látky !  A my jeli na opačnou stranu od Ostravy k příbuzným a tam i všude po cestě to bylo jak přes kopírák !! Takže si ty své lži strčte do kapsy.

K večeru jsme se v našem paneláku scházeli dole na schodišti a všichni jsme to neskutečně prožívali !

Sebevraždy - http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/sebevrazdy_zaj

Pět nejznámějších mýtů o sebevraždách vs. tvrdá data - http://jdem.cz/9jc67

+1/0
17.1.2014 8:59

K74a94r93e45l 60D50v45o61ř73á94k 2544892122204

Kanioková, v roce 1969 se začala rozjíždět normalizace a kdo by si dovolil jezdit po ulici s černou vlajkou, tak by byl okamžitě zatčen a uvězněn. Mě bylo 15 let a dobře si vše pamatuji. Vy to víte jenom z vyprávění pamětníků, kteří si již nic nepamatují.Přestože si pamatuji z roku 1968 všude nápisy proti okupantům z Ruska, tak o nějakém nadšení po zbytečné sebevraždě si nepamatuji, Ono se skutečně nic nedělo. A zamyslete se nad tím, proč nám pořád někdo nutí na tuto smrt vzpomínat. Nebude to třeba tím, aby nám naznačili, že jakýkoliv odpor je matný a máme se proto raději zabít sami? Diskutující výše napsal přesnější číslo kolik lidí se dnes denně zabije. Vám všem se opravdu zdá v pořádku, když se v České republice DENNĚ zabije přes 30 LIDÍ? Pokud ano, tak nejste normální. Škoda je každého života. Uctívat se má život a ne zvráceně smrt. Není vám pomoci.

+1/−1
17.1.2014 11:24

K10a47r67e64l 10D51v67o40ř48á60k 2254622342404

Pokud si všichni myslíte, že se dnes máme lépe než před rokem 1989, tak jste již tak zmanipulovaní mainstreamem, že si nic jiného než dnešek nezasloužíte. Zkuste chvíli myslet vlastní hlavou, ale chápu, že to hodně bolí.

+1/−6
17.1.2014 0:10

P55a24v60e29l 19O10d66r91a64z29i17l 6184829737630

Vás myšlení vlastní hlavou bolí? Mně ne. A mám se lépe.

+1/−1
17.1.2014 7:57

K72a12r23e69l 12D68v65o69ř24á72k 2924712442564

Možná že asi vás, protože já mám na rozdíl od vás IQ 140, takže si dovedu dávat dohromady souvislosti, které vy nevidíte. Uvažoval jste proč někdo chce, abychom uctívali sebevraždu a nevěnovali se důležitějším problémům v tomto státě?

0/0
17.1.2014 14:56
Foto

J42a29n 97H26o14l15o59v44s34k80ý 6117539171

Čest jeho nehynoucí památce! On je svědomí českého a ostatně i slovenského národa. Jeho příkladu následovalo dalších 26 lidí (!!!), z nichž 7 zemřelo. Hlavně si nenechme namluvit, že jsme tváří v tvář okupaci všichni morálně selhali! Že to tímto činem Palach vzdal je nebetyčná blbost, vyvrácená už tím, že se o jeho činu bavíme i po 45 letech.

+3/0
17.1.2014 0:06

J81a48r57o91s68l92a76v75a 58K12a91n32i70o89k53o45v56á 7252389312457

Palach je symbol. Byl první a úctu a vzpomínku si zaslouží i další - Jan Zajíc, Evžen Plocek, Josef Hlavatý, Ryszard Siwiec (občan Polské lidové republiky), Sandor Bauer (občan Maďarské lidové republiky), ...

+2/−1
17.1.2014 9:09
Foto

J31a98n 19H91o77l67o13v38s76k42ý 6687589611

Přesně tak.

0/0
17.1.2014 12:37

J82o31s66e79f 33K77r67ů79p83a 4272152922428

Kardinál Beran:

"...ať mají všichni před očima veliký ideál, pro který oni obětovali svůj mladý život. Tento jejich ideál je v jádru dobrý a šlechetný – dát život jednoho za blaho všech. Byla to láska k naší vlasti, touha po její svobodě, byl to úmysl vyburcovat její mravní síly, byla to věrnost dějinám našeho ušlechtilého a statečného lidu, byla to snaha zajistit mu pokrok a mír..."

http://www.radhost-kaple.estranky.cz/clanky/krestan-a-politika/45.-vyroci-sebeupaleni-jana-palacha.html

+2/0
16.1.2014 23:57

O25t15a97k77a64r 72S31t71e60i48n48e10r 8903342721471

Dnes jsem slyšel v rádiu vyprávění doktorky, co byla u Palacha v nemocnici. Prý říkal, že to byla nesmyslná sebevražda. Ovšem soudruzi z ÚSTR si to překládají a vysvětlují jinak.

+6/−6
16.1.2014 19:02

K80a68r32e72l 19D16v31o77ř75á90k 2594632642464

Já to říkám již od roku 1968, ale jsme pouze hlasy v moři uctívačů zbytečné smrti. Co je to za boj, když místo boje proti nepříteli zabiji sebe. To by se každému dobyvateli skvěle hodilo.

+2/−1
17.1.2014 0:08

S57i81l30v32e19s82t29r 12Ž72i22l67k16a 3232660449116

Jan Palach, chtěl probudit lid k pokračování reformy komunizmu, nepovedlo se to  a komunizmus u nás v roce 1989 skončil. Možná, kdyby se to Palachovi povedlo, vyvedl lidi z letargie a bylo pokračováno v reformě komunizmu, tak jsme u nás mohli mít "reformovaný" komunizmus např. jako dnes v Číně.

+1/−8
16.1.2014 15:03
Foto

J55a81n 74W17o81l90p36r45e30c82h48t 2595944587162

To je neuvěřitelné, co jsou schopni někteří vyplodit...

+6/−2
16.1.2014 15:13
Foto

P68e32t43r 33B30r77y22c42h24t19a 8953148828699

Každý má právo na svůj názor.Já osobně si myslím že to s námi mohlo dopadnout ještě hůře,hranice mezi sovětským a západním světem byly dány,a byly dodržovány,tak jako si západ dělal pořádek ve svém sektoru-Francie 1968 a východ se jím do toho nepletl,tak to bylo i v opačném gardu,pokud by tady začla občanská válka jako v Madarsku,tak by Rusové stejně přišli udělat tady pořádek,akorát straty na životech by se asi počítali v tisících,mimochodem vláda USA věděla o okupaci pár dni předem a nic nepodnikla,naopak odsunula své jednotky dále od naších hranic,aby omezila možnost nějakého nechtěnéhostřetu.

+4/−1
16.1.2014 15:26
Foto

J81a18n 26W82o78l86p70r30e34c30h66t 2545834127352

Já mu právo na názor neberu, ale stejně tak mám já právo na údiv...

+3/−1
16.1.2014 15:43
Foto

P43e69t16r 24B16r97y83c78h42t24a 8333438498599

Tož to jo.

+3/0
16.1.2014 15:47

A97n84t85o53n75í47n 74K32a76l26i70s44t48a 6964220659744

Sice trochu osobitým způsobem podáno,  nikoliv však "názor", pane Wolprecht, ale fakta, pěkně prosím, fakta...

+1/−1
16.1.2014 16:54

O92t19a16k79a49r 88S89t76e70i96n38e82r 8673542531311

Já se také divím a nechce se mně věřit, že mohou existovat lidé jako Vy pane anonyme.

0/−1
16.1.2014 19:03
Foto

J69a36n 45K80u11l17í63s60e21k 8917893528701

Západ nebyl to samé jako komunismus v bledě modrém. Západ si rozhodně nedělal žádný pořádek tak jak SSSR. Tam žádná KGB nebyla a žádné gulagy. Každý si tam mohl říkat co chtěl, poslouchat hudbu co chtěl a jezdit si kam chtěl. Tvrdit, že Západ byl v podstatě to samé je ingorací nejhoršího řádu...

.

Že vláda USA nic neudělala v 68. není nic mimořádného. Proč by USA měly riskovat třetí světovou válku kvůli malé bezvýznamné zemičce?

+3/0
16.1.2014 16:01
Foto

P59e86t66r 76B49r39y33c42h78t57a 8943958768159

Ale byl,http://www.zkracovatko.cz/6pFPE0,

0/0
16.1.2014 16:17

O49t45a48k19a70r 27S23t77e69i76n84e73r 8843552551671

Další bezopsažný příspěvek. Fakt nejste anonyme schopen něco vypotit?

0/−1
16.1.2014 19:00

J57i98ř47í 15M20a20r71e16k 6289245292883

Tak pořád lepší to, co je tady dnes, než to, co je dnes v Číně...

+3/0
16.1.2014 15:21

S89i78l49v83e33s12t23r 24Ž71i82l28k34a 3572810269886

Tedy pane Marek myslíte: Dobře, že se to Janu Palachovi nepovedlo ?

0/−2
16.1.2014 15:26
Foto

P90e75t54r 77B85r20y10c95h58t71a 8933398738429

Vy jste byl v Číně?

+1/−1
16.1.2014 15:30

J89i56ř96í 34D86i90a36t10k49a 6818416400951

S Palachem to bude podobné jak s bratry Mašínovými. Někteří budou považovat Palacha za hrdinu, který chtěl svým činem zburcovat lidi z letargie, jiný z něj budou dělat člověka duševně chorého. Stejně tak někteří považuji Mašíny za hrdiny, kteří se režimu postavili se zbraní v ruce, jiní z nich dělají vrahy. :-/

+5/0
16.1.2014 14:47

S73i79l22v56e38s92t82r 24Ž52i69l51k12a 3792770539356

No to jste pane Diatka mohl říci hned a nemuseli jsme zde diskutovat.

+1/−4
16.1.2014 14:51

A61l17e83š 50N39o91v71á36k 6338930347616

Vždyť to řekl (napsal)..

+2/0
16.1.2014 19:24

S90i35l71v46e54s24t35r 25Ž45i24l65k45a 3892280469866

Hned ?

0/−1
16.1.2014 21:02

A55l31e17š 22N82o73v86á74k 6578890657806

Tak nejsme na chatu, ale v diskuzi, třeba se mu nezobrazilo vlákno. ;-)

+1/0
16.1.2014 21:06

M18a84r33t44i67n30a 33M26o96u14d56r64á 7520383886479

Jsem šťastna, že mohu být svědkem okamžiku prozření pana Diatka.

Haleluja!

+1/0
16.1.2014 19:02

J51a47n 59N21o54v84á80k 9115860229780

Nechci být morbidní - ale zeptal bych se všech propagátorů a oslavovatelů sebevraha Palacha: kdyby to udělalo vaše dítě, byli byste nadšeni stejně ?

+3/−7
16.1.2014 14:27

J26i48ř96í 87D64i57a53t16k60a 6908316760691

Nikdo není rád, když přijde o vlastní dítě. O to více pak musí bolet, když se najdou tací, kteří se snaží z toho udělat čin psychicky narušeného jedince. :-/

+7/0
16.1.2014 14:32
Foto

P93e30t88r 50B74r51y69c53h83t49a 8323198398549

Neexistuje sebevrah,který je duševně normální,proto se také ti přeživši předávají do péče psychiatrů.

+2/−5
16.1.2014 14:37

J35i33ř14í 31D57i55a51t16k77a 6108256900161

V takovým tvrzením se snáze žije. :-/

+4/0
16.1.2014 14:38
Foto

P98e32t38r 55B30r69y89c26h34t94a 8393358448519

Já jsem nikdy nad sebevraždou neuvažoval,takže na tohle vám neodpovím.

0/−1
16.1.2014 14:58

M34a41r98t73i78n34a 13M27o81u56d68r73á 7300283866529

Ano, to je naprosto běžná praxe

+2/0
16.1.2014 18:54

S87i34l82v45e70s31t55r 92Ž12i49l49k37a 3112370739946

To nikdo pane Diatka nedělá. Z průzkumů to tak však vychází u 99% sebevražd. A to jedno 1 % jsou sebevraždy z důvodu nevyléčitelné bolestivé nemoci.

0/−3
16.1.2014 14:42

J22i14ř26í 74D77i36a46t65k13a 6808496800861

Pane Žilko, buďte tak hodný, dejte mi nějaký odkaz, který vaše tvrzení podpoří.

+2/0
16.1.2014 14:44

S56i48l70v38e81s16t14r 51Ž98i80l12k85a 3162710399846

Jaké tvrzení pane Diatka ?

0/−2
16.1.2014 14:46

J74i26ř53í 82D72i60a26t11k22a 6738616870261

"Z průzkumů to tak však vychází u 99% sebevražd. A to jedno 1 % jsou sebevraždy z důvodu nevyléčitelné bolestivé nemoci. "

+2/0
16.1.2014 14:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.