Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J56i92ř59í 44K88w47o54l55e21k 5883827278519

Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!

+1/0
9.1.2014 16:00
Foto

J14i14ř53í 14K61w75o81l43e95k 5203317128129

Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.

+1/0
9.1.2014 16:04

J21i76ř77í 60D88o22u89t40n59á41č 2580957327395

MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL .... :-/

+1/−1
9.1.2014 15:46

A52u69g36u13s48t 68F94o56r21m89á64n64e12k 6495939590816

Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.

0/−2
9.1.2014 15:39

M38i42c86h35a76l 77P60a10v69l36á20t 9543723934189

Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).

0/0
9.1.2014 15:24

J39a45r39o72s69l16a82v 42B17r64ü65m87m94e33r 7194503466

Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.

0/0
9.1.2014 15:33
Foto

J98a58n 30W62i44r13n74i91t75z13e77r 8428834117470

Dobrý den,

to záleží na tom, jak definujete přímou konkurenci. Jestli jako to, že letadlo "vypadá jinak, což pozná i laik" - tak ano, vypadá.

Na druhou stranu - Aero chtělo prodat letadla do Iráku. Nevyšlo, Irák koupil korejskou T-50. Aero chtělo prodat letadla do Polska. Nevyšlo, Polsko kupuje Master. Aero lituje ztráty ruského trhu, kde mají Jak-130. Aero chtělo prodat letadla do Indie. Nevyšlo, koupila Hawk...

Zčásti i proto, že L-159 byla primárně jednomístný lehký bitevník, L-169 má být dvoumístný AJT (čímž je bližší typům, s nimiž L-159 prohrávala). S čím byste prosím srovnával L-169 vy?

+8/0
9.1.2014 15:38

M94a55r34t65i19n 30J89i75r55o98u79s70e20k 7896645755608

Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.

+2/0
9.1.2014 15:17

J84a73r54o24s73l54a94v 42M63i80k93u13š 4142103

Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).

Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.

+1/−4
9.1.2014 15:03

J27a91n 49S98e52m41i26k 4194827742639

"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.

Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.

Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.

+2/0
9.1.2014 15:14

J64a42r64o11s20l37a27v 57B20r56ü33m31m10e38r 7334543486

M-346 by nestačila, M 1,5 u (F)T-50 by stačila, stejně bude mít i F-35. Ale vzhledem k tomu, že cena Gripenů v nové smlouvě bude srovnatelná a celkově jsou to mnohem lepší stíhačky (výkony, radar, vybavení, nosnost) tak nemá smysl o T-50 jako stíhačích mluvit.

Gripen má extrémně nízké provozní náklady, srovnatelné právě s výkonnějšími cvičnými stroji.

+2/0
9.1.2014 15:25
Foto

L94u71k51á98š 56N17o91v97o25t75n17ý 6526567458408

Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.

0/0
9.1.2014 14:59

H98o90n39z98a 98Z78e83m75a85n 6528228162935

A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?

+2/0
9.1.2014 15:21

J69a48n 69F28r85o76l23í20k 6336640185354

Kupuje je do skladů;-D

+1/0
9.1.2014 16:45

J71a13n 94S60e19m14i62k 4204917322199

Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.

Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.

Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.

Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.

Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.

Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v  padesatych letech

0/0
9.1.2014 14:57

J97a34r55o69s21l95a64v 55B43r10ü97m37m76e15r 7884663796

Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4

0/0
9.1.2014 15:27

L32u30k75a36s 31H72e36r74m87a24n 3764487594954

Takovy vytuneny cmelaci ty 169;-D. Ten Jak je peknej.

+1/−2
9.1.2014 14:52

L11u47k39a71s 92H40e17r12m23a67n 3184737344734

Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!

0/−1
9.1.2014 15:33

V75l28a55d30i46m82í86r 71H56r81u76b61ý 1284931327812

Nebude to lehké. Konkurence nabízí stroje konstrukčně výrazně modernější - hezky je to vidět na tvaru trupu, který je u moderních strojů řešený jako vztlakové těleso, narozdíl od historické koncepce  L169. Z pohledu výcviku na současné a budoucí nadzvukové stroje nebude L169 nejvhodnější.  Ale snad v Aeru vědí, co dělají a kdo by to od nich koupil.

+3/0
9.1.2014 14:41

B87e17n 83P14a95v88k46a 1437943367711

Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.

+1/0
9.1.2014 14:55

J30a16r17o28s57l47a62v 98B69r68ü55m11m75e18r 7394903566

Tak na základní a pokračovací výcvik nadzvuk nutný není, jelikož většinou pak finální přeškolení na daný stíhací typ probíhá na dvojmístných verzích bojového letadla.

0/0
9.1.2014 15:35

B93e41d21ř23i78c41h 79K10u88d30r76n85a 1808218352200

U finálního přeškolení je otázka jaká koncepce nakonec zvítězí. Jestli dvoumístná verze nebo simulátory. U F-22 a F-35 zatím dvoumístné cvičné verze neexistují. U novějších typů palubní systémy ulehčují ovládání letadla.

0/0
9.1.2014 16:00

J66a64r48o63s28l23a65v 93B62r22ü41m16m17e94r 7664973896

To je také pravda, že se simulátory zdokonalují snad rychleji, než vlastní letadla. Ale prakticky zatím vždy, když se rozhodlo, že určité letadlo nebo mít mít dvojmístnou verzi, tak se dodatečně udělala. Na F-22 a se F-35 zatím přeškolují ti nejlepší letci, kteří to zvládnou, ale neumí si představit, že bych např. do F-35B posadil nováčka bez instruktora aby sám jen po simulacích ovládal ten měnitelný motor.

0/0
9.1.2014 16:10

D48a62v24i58d 50M73u37n27z67a27r 3848222884566

kdyz neco nemuzu prodat pres 10 let, tak moc o vyrobe neceho podobneho neuvazuji…a nebo kolik tech 159tek Vodochody prodali ?

0/0
9.1.2014 14:34

J30a89n 65H50a73v51l91i75n28a 9544286269283

ale Vodochody ty Alcy prodaly, to stat nevi, co s nima

+1/0
9.1.2014 14:36

D47a93v81i34d 20M87u89n71z71a94r 3618262894216

ano, v tom mate pravdu….prodaly jich asi 70…

0/0
9.1.2014 14:41

F46r60a94n80t81i72š65e21k 26L51u53p92í55n97e72k 8431696406332

Nj, ale další se jim prodat nedari. Kdyby se nas stat tenkrat rozhodl nakoupit si par cvičných letounu jinde(a ne 90 panaboha), neprodali by vubec nic. Mimo jiné diky americke spolupraci, blici smajlik

0/0
9.1.2014 14:42

P55a88v33e85l 91P73o34s97p84í57š93i14l 3341824403555

No, ono kdyby se politicky nevybral tehdy Boeing, tak mohli Alcy litat v Izraeli... Politicky rozhodnuti prodat Aero Boeingu bylo to nejhorsi, ktery se mohlo stat...

0/0
9.1.2014 14:53

J25a32n 73S45e52m62i35k 4764407792269

Ale neblaznete. To je jen sneni. 

Proste cela koncepce 'bitevniku' L-159 byla naprosto mylna.

A pritom tu byl pred L-159 Italsky AMX(od 1984)  ktery byl naprosto stejne tridy a take dopadl naprosto stejne-nikdo mimo zeme vyrobce to nekoupil.

Nechapu ze ten priklad s AMX pri zadavani L-159 nikoho nezarazil pri sneni o skvelych exportnich vyhlidkach

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX.

+1/0
9.1.2014 15:02

J41a91r98o38s35l31a91v 44B31r23ü73m13m16e56r 7744803636

AMX snad mají někde v Jířní Americe, nebo ne?

0/0
9.1.2014 15:28

J31a47n 29S20e25m51i56k 4214947932809

Vyvijela a vyrabela Italie s Brazilii. Koupili jen tyto dve zeme

0/0
9.1.2014 16:22

J91a62r55o55s21l57a92v 15B84r29ü67m81m41e47r 7184413506

OK, díky.

0/0
9.1.2014 18:44

A29l67e88x77a81n71d55r 91K60o16s25t49k51a 5279406379216

O 159 by zájem byl. Ovšem v místech, kam se to kvůli americké avionice nesmí prodat.

+1/0
10.1.2014 7:25

F51r67a66n28t90i58s63e68k 94T44e63n64o87r71a 4174208161905

ono se to na prvni pohled muze zdat ze jsou to podobna letadla, ale neni tomu tak.  L159 je jednomistny bitevnik  L169 ma byt dvoumistny svicny stroj. Je to asi jako porovnat motorku a auto.

+1/0
9.1.2014 14:43

V37l14a12d20i90m10í62r 60H50r77u65b42ý 1114371547302

Jsou to velmi podobná letadla, pořád dokola jen variace na 40 let starý Albatros. A samo Aero výslovně uvádí, že L169 vychází z L159.

0/0
9.1.2014 15:03

J95a49n 73S31e37m18i34k 4194857372919

No mate I nemate pravdu, ale spise nemate.

Faktem je ze obe vychazeji ze zakladni koncepce L-39 coz proste urcuje zakladni letove a dalsi charakteristiky, nosnost , max rychlost atd.

Muzete do toho dat novy motor, vsechno, ale porad tam zustanou zakladni omezeni.

Spis je to jako kdyby jste nyni vyvinul novou verzi Skody 120, nacpal ji nejnovejsi elektronikou, novym motorem, dal na ni nova kola a pouzil nejmodernejsi materialy, GPS,parkovaci pocitac... etc. etc.

Bohuzel to porad zustane jen 'Skoda 120 na steroidech', I kdyz to bude "uplne nove auto"

+3/0
9.1.2014 15:08

K37a72r43e18l 39D45l35o12u32h19ý 2412765662655

Až na tu čínskou kopii MIG 21 jsou to docela pěkné stroje. Nechci být rejpal, ale z těch pěkných(moderních) se mi nejméně líbí právě L 169. Ten tvar je jaksi mimo oproti stíhačkám, co používají tvar delta

+2/0
9.1.2014 14:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.