Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J44i66ř15í 91K80w47o70l86e45k 5203147458229

Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!

+1/0
9.1.2014 16:00
Foto

J84i75ř83í 66K41w12o77l63e84k 5603487198429

Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.

+1/0
9.1.2014 16:04

J98i96ř13í 67D65o13u29t41n42á37č 2370357487375

MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL .... :-/

+1/−1
9.1.2014 15:46

A15u63g15u87s39t 85F49o66r65m69á53n23e76k 6105879630726

Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.

0/−2
9.1.2014 15:39

M64i19c45h57a37l 27P95a60v74l56á67t 9653443784819

Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).

0/0
9.1.2014 15:24

J18a58r22o46s47l88a80v 30B27r39ü53m88m90e64r 7244653676

Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.

0/0
9.1.2014 15:33
Foto

J76a28n 91W77i21r19n19i12t39z41e70r 8308154877820

Dobrý den,

to záleží na tom, jak definujete přímou konkurenci. Jestli jako to, že letadlo "vypadá jinak, což pozná i laik" - tak ano, vypadá.

Na druhou stranu - Aero chtělo prodat letadla do Iráku. Nevyšlo, Irák koupil korejskou T-50. Aero chtělo prodat letadla do Polska. Nevyšlo, Polsko kupuje Master. Aero lituje ztráty ruského trhu, kde mají Jak-130. Aero chtělo prodat letadla do Indie. Nevyšlo, koupila Hawk...

Zčásti i proto, že L-159 byla primárně jednomístný lehký bitevník, L-169 má být dvoumístný AJT (čímž je bližší typům, s nimiž L-159 prohrávala). S čím byste prosím srovnával L-169 vy?

+8/0
9.1.2014 15:38

M61a94r11t39i62n 97J81i52r46o79u91s67e46k 7626805945178

Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.

+2/0
9.1.2014 15:17

J79a49r72o65s67l71a97v 55M81i15k75u68š 4752413

Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).

Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.

+1/−4
9.1.2014 15:03

J44a77n 57S87e60m12i25k 4824257392489

"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.

Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.

Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.

+2/0
9.1.2014 15:14

J10a19r73o56s38l17a32v 60B31r56ü48m30m21e62r 7484293346

M-346 by nestačila, M 1,5 u (F)T-50 by stačila, stejně bude mít i F-35. Ale vzhledem k tomu, že cena Gripenů v nové smlouvě bude srovnatelná a celkově jsou to mnohem lepší stíhačky (výkony, radar, vybavení, nosnost) tak nemá smysl o T-50 jako stíhačích mluvit.

Gripen má extrémně nízké provozní náklady, srovnatelné právě s výkonnějšími cvičnými stroji.

+2/0
9.1.2014 15:25
Foto

L85u39k16á20š 12N11o43v79o84t60n64ý 6216917498118

Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.

0/0
9.1.2014 14:59

H72o56n92z24a 69Z48e58m53a54n 6228368212325

A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?

+2/0
9.1.2014 15:21

J25a19n 67F36r25o85l75í14k 6366460655394

Kupuje je do skladů;-D

+1/0
9.1.2014 16:45

J87a95n 72S94e40m21i29k 4824917362959

Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.

Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.

Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.

Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.

Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.

Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v  padesatych letech

0/0
9.1.2014 14:57

J91a98r69o79s40l27a79v 97B78r85ü33m21m58e44r 7784443866

Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4

0/0
9.1.2014 15:27

L22u63k16a27s 14H28e96r53m28a42n 3344387444834

Takovy vytuneny cmelaci ty 169;-D. Ten Jak je peknej.

+1/−2
9.1.2014 14:52

L36u32k19a97s 55H84e68r95m15a57n 3604417274394

Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!

0/−1
9.1.2014 15:33

V61l92a59d53i97m65í75r 74H31r76u93b55ý 1514471167872

Nebude to lehké. Konkurence nabízí stroje konstrukčně výrazně modernější - hezky je to vidět na tvaru trupu, který je u moderních strojů řešený jako vztlakové těleso, narozdíl od historické koncepce  L169. Z pohledu výcviku na současné a budoucí nadzvukové stroje nebude L169 nejvhodnější.  Ale snad v Aeru vědí, co dělají a kdo by to od nich koupil.

+3/0
9.1.2014 14:41

B44e24n 51P62a23v23k13a 1597203487801

Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.

+1/0
9.1.2014 14:55

J64a13r73o98s74l66a13v 92B73r43ü68m61m69e61r 7584373636

Tak na základní a pokračovací výcvik nadzvuk nutný není, jelikož většinou pak finální přeškolení na daný stíhací typ probíhá na dvojmístných verzích bojového letadla.

0/0
9.1.2014 15:35

B55e17d77ř79i60c90h 15K96u27d13r36n11a 1828218722430

U finálního přeškolení je otázka jaká koncepce nakonec zvítězí. Jestli dvoumístná verze nebo simulátory. U F-22 a F-35 zatím dvoumístné cvičné verze neexistují. U novějších typů palubní systémy ulehčují ovládání letadla.

0/0
9.1.2014 16:00

J61a12r74o56s20l90a62v 76B13r46ü36m74m61e92r 7344593666

To je také pravda, že se simulátory zdokonalují snad rychleji, než vlastní letadla. Ale prakticky zatím vždy, když se rozhodlo, že určité letadlo nebo mít mít dvojmístnou verzi, tak se dodatečně udělala. Na F-22 a se F-35 zatím přeškolují ti nejlepší letci, kteří to zvládnou, ale neumí si představit, že bych např. do F-35B posadil nováčka bez instruktora aby sám jen po simulacích ovládal ten měnitelný motor.

0/0
9.1.2014 16:10

D94a80v39i86d 88M59u16n55z95a48r 3648302814116

kdyz neco nemuzu prodat pres 10 let, tak moc o vyrobe neceho podobneho neuvazuji…a nebo kolik tech 159tek Vodochody prodali ?

0/0
9.1.2014 14:34

J10a17n 59H94a15v48l46i11n78a 9134416539853

ale Vodochody ty Alcy prodaly, to stat nevi, co s nima

+1/0
9.1.2014 14:36

D39a22v71i67d 46M40u30n52z34a82r 3838542554776

ano, v tom mate pravdu….prodaly jich asi 70…

0/0
9.1.2014 14:41

F18r55a70n80t74i13š39e75k 79L55u53p87í58n87e90k 8491856106582

Nj, ale další se jim prodat nedari. Kdyby se nas stat tenkrat rozhodl nakoupit si par cvičných letounu jinde(a ne 90 panaboha), neprodali by vubec nic. Mimo jiné diky americke spolupraci, blici smajlik

0/0
9.1.2014 14:42

P47a43v87e59l 17P43o76s56p28í26š61i14l 3261954913755

No, ono kdyby se politicky nevybral tehdy Boeing, tak mohli Alcy litat v Izraeli... Politicky rozhodnuti prodat Aero Boeingu bylo to nejhorsi, ktery se mohlo stat...

0/0
9.1.2014 14:53

J30a13n 10S11e76m16i82k 4674837182579

Ale neblaznete. To je jen sneni. 

Proste cela koncepce 'bitevniku' L-159 byla naprosto mylna.

A pritom tu byl pred L-159 Italsky AMX(od 1984)  ktery byl naprosto stejne tridy a take dopadl naprosto stejne-nikdo mimo zeme vyrobce to nekoupil.

Nechapu ze ten priklad s AMX pri zadavani L-159 nikoho nezarazil pri sneni o skvelych exportnich vyhlidkach

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX.

+1/0
9.1.2014 15:02

J48a80r66o33s33l46a20v 66B28r10ü21m92m33e56r 7864763716

AMX snad mají někde v Jířní Americe, nebo ne?

0/0
9.1.2014 15:28

J63a59n 61S21e38m83i90k 4474187932759

Vyvijela a vyrabela Italie s Brazilii. Koupili jen tyto dve zeme

0/0
9.1.2014 16:22

J78a59r78o11s67l62a19v 33B93r79ü50m46m96e95r 7794813956

OK, díky.

0/0
9.1.2014 18:44

A56l23e34x15a52n33d15r 71K79o73s57t42k58a 5399576669606

O 159 by zájem byl. Ovšem v místech, kam se to kvůli americké avionice nesmí prodat.

+1/0
10.1.2014 7:25

F86r27a41n58t83i98s61e16k 35T34e65n62o80r38a 4414378771235

ono se to na prvni pohled muze zdat ze jsou to podobna letadla, ale neni tomu tak.  L159 je jednomistny bitevnik  L169 ma byt dvoumistny svicny stroj. Je to asi jako porovnat motorku a auto.

+1/0
9.1.2014 14:43

V12l51a51d72i86m98í36r 20H30r60u93b46ý 1234891587792

Jsou to velmi podobná letadla, pořád dokola jen variace na 40 let starý Albatros. A samo Aero výslovně uvádí, že L169 vychází z L159.

0/0
9.1.2014 15:03

J63a31n 97S96e93m16i97k 4794857692349

No mate I nemate pravdu, ale spise nemate.

Faktem je ze obe vychazeji ze zakladni koncepce L-39 coz proste urcuje zakladni letove a dalsi charakteristiky, nosnost , max rychlost atd.

Muzete do toho dat novy motor, vsechno, ale porad tam zustanou zakladni omezeni.

Spis je to jako kdyby jste nyni vyvinul novou verzi Skody 120, nacpal ji nejnovejsi elektronikou, novym motorem, dal na ni nova kola a pouzil nejmodernejsi materialy, GPS,parkovaci pocitac... etc. etc.

Bohuzel to porad zustane jen 'Skoda 120 na steroidech', I kdyz to bude "uplne nove auto"

+3/0
9.1.2014 15:08

K43a48r46e78l 29D55l86o15u92h73ý 2872895312385

Až na tu čínskou kopii MIG 21 jsou to docela pěkné stroje. Nechci být rejpal, ale z těch pěkných(moderních) se mi nejméně líbí právě L 169. Ten tvar je jaksi mimo oproti stíhačkám, co používají tvar delta

+2/0
9.1.2014 14:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.