Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J68i50ř29í 92K37w91o74l67e22k 5333527358149

Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!

+1/0
9.1.2014 16:00
Foto

J88i30ř34í 86K41w41o37l23e33k 5163347588329

Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.

+1/0
9.1.2014 16:04

J73i81ř45í 39D82o49u76t69n62á24č 2640707867175

MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL .... :-/

+1/−1
9.1.2014 15:46

A86u70g60u90s94t 54F17o26r70m40á37n82e26k 6605879540266

Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.

0/−2
9.1.2014 15:39

M23i67c77h69a11l 84P75a93v69l84á37t 9293663194329

Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).

0/0
9.1.2014 15:24

J69a54r30o36s62l54a43v 63B76r65ü65m74m97e55r 7664593196

Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.

0/0
9.1.2014 15:33
Foto

J74a69n 48W57i28r38n26i68t74z24e10r 8848314887500

Dobrý den,

to záleží na tom, jak definujete přímou konkurenci. Jestli jako to, že letadlo "vypadá jinak, což pozná i laik" - tak ano, vypadá.

Na druhou stranu - Aero chtělo prodat letadla do Iráku. Nevyšlo, Irák koupil korejskou T-50. Aero chtělo prodat letadla do Polska. Nevyšlo, Polsko kupuje Master. Aero lituje ztráty ruského trhu, kde mají Jak-130. Aero chtělo prodat letadla do Indie. Nevyšlo, koupila Hawk...

Zčásti i proto, že L-159 byla primárně jednomístný lehký bitevník, L-169 má být dvoumístný AJT (čímž je bližší typům, s nimiž L-159 prohrávala). S čím byste prosím srovnával L-169 vy?

+8/0
9.1.2014 15:38

M73a27r60t56i15n 67J28i62r67o34u24s91e45k 7296115955248

Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.

+2/0
9.1.2014 15:17

J28a77r19o90s49l83a22v 35M90i19k93u79š 4282623

Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).

Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.

+1/−4
9.1.2014 15:03

J91a43n 76S33e33m37i16k 4134137172509

"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.

Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.

Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.

+2/0
9.1.2014 15:14

J84a88r92o23s34l33a54v 23B14r70ü13m21m41e81r 7764753436

M-346 by nestačila, M 1,5 u (F)T-50 by stačila, stejně bude mít i F-35. Ale vzhledem k tomu, že cena Gripenů v nové smlouvě bude srovnatelná a celkově jsou to mnohem lepší stíhačky (výkony, radar, vybavení, nosnost) tak nemá smysl o T-50 jako stíhačích mluvit.

Gripen má extrémně nízké provozní náklady, srovnatelné právě s výkonnějšími cvičnými stroji.

+2/0
9.1.2014 15:25
Foto

L78u75k19á67š 86N15o60v10o11t52n76ý 6716857218738

Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.

0/0
9.1.2014 14:59

H16o83n97z97a 33Z41e76m83a70n 6358158572305

A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?

+2/0
9.1.2014 15:21

J40a65n 91F51r60o39l68í33k 6416410265114

Kupuje je do skladů;-D

+1/0
9.1.2014 16:45

J61a16n 80S14e10m16i81k 4324737812399

Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.

Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.

Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.

Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.

Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.

Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v  padesatych letech

0/0
9.1.2014 14:57

J15a89r40o55s93l58a45v 12B97r65ü45m18m34e69r 7564393976

Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4

0/0
9.1.2014 15:27

L50u75k13a97s 97H74e57r36m12a33n 3564287244824

Takovy vytuneny cmelaci ty 169;-D. Ten Jak je peknej.

+1/−2
9.1.2014 14:52

L41u11k96a88s 76H40e11r84m33a48n 3614797454404

Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!

0/−1
9.1.2014 15:33

V66l59a31d32i73m93í63r 80H96r50u17b91ý 1644961677552

Nebude to lehké. Konkurence nabízí stroje konstrukčně výrazně modernější - hezky je to vidět na tvaru trupu, který je u moderních strojů řešený jako vztlakové těleso, narozdíl od historické koncepce  L169. Z pohledu výcviku na současné a budoucí nadzvukové stroje nebude L169 nejvhodnější.  Ale snad v Aeru vědí, co dělají a kdo by to od nich koupil.

+3/0
9.1.2014 14:41

B22e55n 78P50a62v76k32a 1727673617671

Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.

+1/0
9.1.2014 14:55

J49a90r79o59s46l93a21v 94B45r72ü34m95m50e87r 7774303106

Tak na základní a pokračovací výcvik nadzvuk nutný není, jelikož většinou pak finální přeškolení na daný stíhací typ probíhá na dvojmístných verzích bojového letadla.

0/0
9.1.2014 15:35

B48e69d47ř45i86c64h 91K49u34d66r89n14a 1818978582160

U finálního přeškolení je otázka jaká koncepce nakonec zvítězí. Jestli dvoumístná verze nebo simulátory. U F-22 a F-35 zatím dvoumístné cvičné verze neexistují. U novějších typů palubní systémy ulehčují ovládání letadla.

0/0
9.1.2014 16:00

J42a95r40o15s69l56a55v 70B84r72ü20m48m30e82r 7104733986

To je také pravda, že se simulátory zdokonalují snad rychleji, než vlastní letadla. Ale prakticky zatím vždy, když se rozhodlo, že určité letadlo nebo mít mít dvojmístnou verzi, tak se dodatečně udělala. Na F-22 a se F-35 zatím přeškolují ti nejlepší letci, kteří to zvládnou, ale neumí si představit, že bych např. do F-35B posadil nováčka bez instruktora aby sám jen po simulacích ovládal ten měnitelný motor.

0/0
9.1.2014 16:10

D12a72v28i91d 29M13u13n25z67a95r 3698542154416

kdyz neco nemuzu prodat pres 10 let, tak moc o vyrobe neceho podobneho neuvazuji…a nebo kolik tech 159tek Vodochody prodali ?

0/0
9.1.2014 14:34

J36a46n 44H55a80v88l93i77n22a 9914746119913

ale Vodochody ty Alcy prodaly, to stat nevi, co s nima

+1/0
9.1.2014 14:36

D81a10v13i82d 88M39u82n95z85a86r 3498762364116

ano, v tom mate pravdu….prodaly jich asi 70…

0/0
9.1.2014 14:41

F54r88a58n10t40i66š77e57k 93L45u65p28í27n22e77k 8491786366382

Nj, ale další se jim prodat nedari. Kdyby se nas stat tenkrat rozhodl nakoupit si par cvičných letounu jinde(a ne 90 panaboha), neprodali by vubec nic. Mimo jiné diky americke spolupraci, blici smajlik

0/0
9.1.2014 14:42

P12a32v84e95l 66P70o25s12p17í39š60i56l 3151144613915

No, ono kdyby se politicky nevybral tehdy Boeing, tak mohli Alcy litat v Izraeli... Politicky rozhodnuti prodat Aero Boeingu bylo to nejhorsi, ktery se mohlo stat...

0/0
9.1.2014 14:53

J33a32n 43S73e70m34i13k 4524197472339

Ale neblaznete. To je jen sneni. 

Proste cela koncepce 'bitevniku' L-159 byla naprosto mylna.

A pritom tu byl pred L-159 Italsky AMX(od 1984)  ktery byl naprosto stejne tridy a take dopadl naprosto stejne-nikdo mimo zeme vyrobce to nekoupil.

Nechapu ze ten priklad s AMX pri zadavani L-159 nikoho nezarazil pri sneni o skvelych exportnich vyhlidkach

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX.

+1/0
9.1.2014 15:02

J20a65r83o17s46l70a50v 97B98r31ü13m62m42e68r 7504753506

AMX snad mají někde v Jířní Americe, nebo ne?

0/0
9.1.2014 15:28

J63a83n 18S23e23m59i85k 4264557912639

Vyvijela a vyrabela Italie s Brazilii. Koupili jen tyto dve zeme

0/0
9.1.2014 16:22

J40a96r81o52s57l33a91v 90B51r55ü52m20m43e62r 7634923126

OK, díky.

0/0
9.1.2014 18:44

A28l80e41x12a83n36d12r 54K62o24s96t51k33a 5319306249576

O 159 by zájem byl. Ovšem v místech, kam se to kvůli americké avionice nesmí prodat.

+1/0
10.1.2014 7:25

F43r68a33n31t19i84s45e58k 84T98e17n41o97r78a 4594958921235

ono se to na prvni pohled muze zdat ze jsou to podobna letadla, ale neni tomu tak.  L159 je jednomistny bitevnik  L169 ma byt dvoumistny svicny stroj. Je to asi jako porovnat motorku a auto.

+1/0
9.1.2014 14:43

V37l21a32d38i23m55í50r 12H69r76u93b98ý 1324311897292

Jsou to velmi podobná letadla, pořád dokola jen variace na 40 let starý Albatros. A samo Aero výslovně uvádí, že L169 vychází z L159.

0/0
9.1.2014 15:03

J15a29n 33S77e96m70i55k 4654347502129

No mate I nemate pravdu, ale spise nemate.

Faktem je ze obe vychazeji ze zakladni koncepce L-39 coz proste urcuje zakladni letove a dalsi charakteristiky, nosnost , max rychlost atd.

Muzete do toho dat novy motor, vsechno, ale porad tam zustanou zakladni omezeni.

Spis je to jako kdyby jste nyni vyvinul novou verzi Skody 120, nacpal ji nejnovejsi elektronikou, novym motorem, dal na ni nova kola a pouzil nejmodernejsi materialy, GPS,parkovaci pocitac... etc. etc.

Bohuzel to porad zustane jen 'Skoda 120 na steroidech', I kdyz to bude "uplne nove auto"

+3/0
9.1.2014 15:08

K46a31r26e27l 90D37l38o16u86h45ý 2212405202745

Až na tu čínskou kopii MIG 21 jsou to docela pěkné stroje. Nechci být rejpal, ale z těch pěkných(moderních) se mi nejméně líbí právě L 169. Ten tvar je jaksi mimo oproti stíhačkám, co používají tvar delta

+2/0
9.1.2014 14:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.