Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J56i96ř19í 24K97w57o35l64e51k 5313417568949

Při pohledu na L-159 jsem si vzpomněl na film Diktátor, kdy při prohlídce nově vyvinuté jaderné bomby poznamenává, že raketa bez ostré špičky je špatný vtip (a bokem na ochranku ukazuje gesto useknutí hlavy). It has to be pointy!

+1/0
9.1.2014 16:00
Foto

J40i81ř37í 24K62w47o47l53e46k 5913367408449

Pochopitelně následuje narážka na to, že kulatá špička vyvolá v nepříteli dojem, že na něj letí velký robotický rober... ehm... -tek.

+1/0
9.1.2014 16:04

J35i65ř27í 95D70o36u39t36n44á15č 2150547537175

MOC VELKÉ NADĚJE BYCH SI NEDĚLAL .... :-/

+1/−1
9.1.2014 15:46

A29u82g56u75s60t 13F87o72r25m90á95n30e39k 6495189900416

Pokud se bude také prodávat pod cenou, tak by se třeba pár kousků, jako cvičné cíle pro rakety, dalo prodat.

0/−2
9.1.2014 15:39

M76i33c94h75a32l 69P18a40v67l27á21t 9833823824279

Skoda zbytecneho clanku, ktery L-169 srovnava se stroji, ktere pro ni vesmes nejsou primou konkurenci (coz by mel uz pri pohledu na fotky pochopit snad i naprosty laik).

0/0
9.1.2014 15:24

J62a52r97o23s23l59a77v 32B56r42ü89m63m56e86r 7494853256

Jaktože to není přímá konkurence? Kdekoliv se bude nabízet L-159, tak tam půjdou do výběrka všechny odnože a T-50.

0/0
9.1.2014 15:33
Foto

J21a79n 91W76i47r95n22i48t45z91e85r 8758884417170

Dobrý den,

to záleží na tom, jak definujete přímou konkurenci. Jestli jako to, že letadlo "vypadá jinak, což pozná i laik" - tak ano, vypadá.

Na druhou stranu - Aero chtělo prodat letadla do Iráku. Nevyšlo, Irák koupil korejskou T-50. Aero chtělo prodat letadla do Polska. Nevyšlo, Polsko kupuje Master. Aero lituje ztráty ruského trhu, kde mají Jak-130. Aero chtělo prodat letadla do Indie. Nevyšlo, koupila Hawk...

Zčásti i proto, že L-159 byla primárně jednomístný lehký bitevník, L-169 má být dvoumístný AJT (čímž je bližší typům, s nimiž L-159 prohrávala). S čím byste prosím srovnával L-169 vy?

+8/0
9.1.2014 15:38

M97a11r48t42i42n 15J61i52r28o40u95s67e70k 7126345855158

Pokud bych měl hodnotit estetiku, tak vede JAK, ten moderní čínský stroj - vlastně taky JAK a vyvíjený italský letoun - vlastně taky JAK.

+2/0
9.1.2014 15:17

J10a74r24o84s45l79a52v 57M55i77k30u62š 4432303

Když se dívám na ty letadla, tak M-346 a T-50 by klidně mohli u nás nahradit i Gripeny. Cena za letovou hodinu bude velmi pravděpodobně mnohem nižší a díky nadzvukovosti by bez problému dolétli jakýkoliv dopravní letoun nad naším územím (často udávaný argument zastánců Gripenů a proč nemůžeme mít jen Alcy).

Jinak L-169 by mohla ve srovnání s těmito stroji konkurovat jen extrémně nízkou cenou a náklady na servis a provoz.

+1/−4
9.1.2014 15:03

J47a39n 80S90e38m14i63k 4164857912729

"nadzvukovost" neni znamka "rychle rychlosti", nebo toho ze je rychlost srovnatelna s Gripenem.

Tyhle letadla maji rychlost "jen" mirne nadzvukovou.

Aby jste byl schopen dohanet v nejakem v nejakem rozumnem case dopravni letadlo letici rychlosti cca 900km/hod, musite letet rychlosti podstatne vyssi nez neco nad 1200km(coz je ta rychlost zvuku)- zhruba temer dvojnasobnou.

+2/0
9.1.2014 15:14

J54a79r30o70s15l53a80v 80B49r93ü12m66m23e64r 7674883836

M-346 by nestačila, M 1,5 u (F)T-50 by stačila, stejně bude mít i F-35. Ale vzhledem k tomu, že cena Gripenů v nové smlouvě bude srovnatelná a celkově jsou to mnohem lepší stíhačky (výkony, radar, vybavení, nosnost) tak nemá smysl o T-50 jako stíhačích mluvit.

Gripen má extrémně nízké provozní náklady, srovnatelné právě s výkonnějšími cvičnými stroji.

+2/0
9.1.2014 15:25
Foto

L59u83k32á65š 96N74o29v40o30t43n56ý 6116477928878

Myslím, že bychom jich měly objednat alespoň 100, teď se armádě konečně podařilo trochu uvolnit sklady pro dlouhodobé zakonzervování letadel, tak je třeba je zaplnit.

0/0
9.1.2014 14:59

H31o21n90z98a 32Z85e49m33a48n 6808928362445

A co má armáda společného s výrobou letadel v Aero Vodochody?

+2/0
9.1.2014 15:21

J35a69n 24F78r56o12l69í17k 6576150115404

Kupuje je do skladů;-D

+1/0
9.1.2014 16:45

J19a33n 79S12e10m24i44k 4114737672669

Nevim nevim- zakladni fakt je ze L-169 bude vychazet ze 40+ let stare koncepce.

Moznou nadeji by jsem videl tam kde uzivali L-39.

Ale problem je ze vsechny zeme co pouzivaly L-39 nekupuji zadne nove stihacky, drasticky zredukovaly letectva, nebo jsou ve stavu permanentni vnitrni nestability.

Kdyz k tomu dodame ze 90% L-39 odebral SSSR(Rusko) ktery logicky ma sveho vlastniho nastupce v Jak-130.

Jedina zeme co uzivala L-39 a investovala do novych cvicnych stroju je Alzirsko- a to jen proto ze cvicne Jak-130 dostala v balicku s novymi stihackami od Rusu.

Egypt koupil pred par lety cinske K-8, ale tam byla sluzba L-59 jen epizodni (par stroju). "problem" techto cvicnych letadel je to, ze pro to co maji poskytovat staci 50 let stary stroj uplne v pohode. Viz Izrael co ma jedno z nejmodernejsich letectev sveta pouziva dodnes cvicne proudove letadla dodane francouzi vyvinute v  padesatych letech

0/0
9.1.2014 14:57

J97a19r59o82s83l13a47v 83B66r62ü17m85m85e68r 7464843616

Izrael právě dlouho řešil, čím ty staré letadla nahradit, až to vyřešil - M-346. která zastane roli i bitevních A-4

0/0
9.1.2014 15:27

L14u42k93a30s 54H65e24r25m10a90n 3364307374664

Takovy vytuneny cmelaci ty 169;-D. Ten Jak je peknej.

+1/−2
9.1.2014 14:52

L61u12k56a79s 46H52e85r33m54a66n 3264727314124

Co se tyce vzhledu myslim, vy minusakove. Jinak fandim!

0/−1
9.1.2014 15:33

V46l92a43d62i38m82í95r 40H72r46u52b53ý 1454671827212

Nebude to lehké. Konkurence nabízí stroje konstrukčně výrazně modernější - hezky je to vidět na tvaru trupu, který je u moderních strojů řešený jako vztlakové těleso, narozdíl od historické koncepce  L169. Z pohledu výcviku na současné a budoucí nadzvukové stroje nebude L169 nejvhodnější.  Ale snad v Aeru vědí, co dělají a kdo by to od nich koupil.

+3/0
9.1.2014 14:41

B21e63n 39P94a55v83k39a 1877103427741

Napadlo mě to samé. Kdo si proboha koupí jednomotorový, podzvukový stroj k výcviku pilotů pro dvoumotorové stroje s mach 2 se vztlakovým trupem (sorry, nevím jak se tomu říká). A prosím žádné vtipy o tom, že ta Alca je vlastně Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II, akorát to ještě nikdo nedocenil.

+1/0
9.1.2014 14:55

J80a87r37o14s81l44a21v 77B17r57ü72m90m53e69r 7304383196

Tak na základní a pokračovací výcvik nadzvuk nutný není, jelikož většinou pak finální přeškolení na daný stíhací typ probíhá na dvojmístných verzích bojového letadla.

0/0
9.1.2014 15:35

B36e92d17ř28i49c42h 54K61u43d35r56n62a 1638548622940

U finálního přeškolení je otázka jaká koncepce nakonec zvítězí. Jestli dvoumístná verze nebo simulátory. U F-22 a F-35 zatím dvoumístné cvičné verze neexistují. U novějších typů palubní systémy ulehčují ovládání letadla.

0/0
9.1.2014 16:00

J17a25r52o44s41l70a19v 33B88r75ü63m47m71e84r 7354343556

To je také pravda, že se simulátory zdokonalují snad rychleji, než vlastní letadla. Ale prakticky zatím vždy, když se rozhodlo, že určité letadlo nebo mít mít dvojmístnou verzi, tak se dodatečně udělala. Na F-22 a se F-35 zatím přeškolují ti nejlepší letci, kteří to zvládnou, ale neumí si představit, že bych např. do F-35B posadil nováčka bez instruktora aby sám jen po simulacích ovládal ten měnitelný motor.

0/0
9.1.2014 16:10

D29a60v17i35d 56M40u54n82z51a47r 3188642254536

kdyz neco nemuzu prodat pres 10 let, tak moc o vyrobe neceho podobneho neuvazuji…a nebo kolik tech 159tek Vodochody prodali ?

0/0
9.1.2014 14:34

J92a76n 65H82a82v38l73i78n17a 9884576109313

ale Vodochody ty Alcy prodaly, to stat nevi, co s nima

+1/0
9.1.2014 14:36

D17a43v92i55d 69M60u84n97z61a89r 3328102684726

ano, v tom mate pravdu….prodaly jich asi 70…

0/0
9.1.2014 14:41

F32r60a37n76t49i80š56e61k 51L94u33p52í27n66e74k 8741616896182

Nj, ale další se jim prodat nedari. Kdyby se nas stat tenkrat rozhodl nakoupit si par cvičných letounu jinde(a ne 90 panaboha), neprodali by vubec nic. Mimo jiné diky americke spolupraci, blici smajlik

0/0
9.1.2014 14:42

P42a18v19e18l 63P35o83s68p78í40š86i42l 3821244653505

No, ono kdyby se politicky nevybral tehdy Boeing, tak mohli Alcy litat v Izraeli... Politicky rozhodnuti prodat Aero Boeingu bylo to nejhorsi, ktery se mohlo stat...

0/0
9.1.2014 14:53

J28a79n 22S18e29m74i54k 4904977322279

Ale neblaznete. To je jen sneni. 

Proste cela koncepce 'bitevniku' L-159 byla naprosto mylna.

A pritom tu byl pred L-159 Italsky AMX(od 1984)  ktery byl naprosto stejne tridy a take dopadl naprosto stejne-nikdo mimo zeme vyrobce to nekoupil.

Nechapu ze ten priklad s AMX pri zadavani L-159 nikoho nezarazil pri sneni o skvelych exportnich vyhlidkach

http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX.

+1/0
9.1.2014 15:02

J43a27r32o85s37l42a91v 35B64r22ü51m72m50e64r 7214773306

AMX snad mají někde v Jířní Americe, nebo ne?

0/0
9.1.2014 15:28

J49a37n 61S25e56m94i49k 4814887672629

Vyvijela a vyrabela Italie s Brazilii. Koupili jen tyto dve zeme

0/0
9.1.2014 16:22

J28a20r41o18s50l50a55v 53B59r10ü89m87m10e38r 7754173716

OK, díky.

0/0
9.1.2014 18:44

A53l17e95x34a35n45d81r 88K81o11s75t90k87a 5599136669116

O 159 by zájem byl. Ovšem v místech, kam se to kvůli americké avionice nesmí prodat.

+1/0
10.1.2014 7:25

F41r40a41n23t69i32s75e15k 61T59e48n60o86r80a 4874768381805

ono se to na prvni pohled muze zdat ze jsou to podobna letadla, ale neni tomu tak.  L159 je jednomistny bitevnik  L169 ma byt dvoumistny svicny stroj. Je to asi jako porovnat motorku a auto.

+1/0
9.1.2014 14:43

V71l38a91d73i59m29í68r 49H78r62u70b49ý 1864311987442

Jsou to velmi podobná letadla, pořád dokola jen variace na 40 let starý Albatros. A samo Aero výslovně uvádí, že L169 vychází z L159.

0/0
9.1.2014 15:03

J44a75n 39S39e46m73i57k 4304827322499

No mate I nemate pravdu, ale spise nemate.

Faktem je ze obe vychazeji ze zakladni koncepce L-39 coz proste urcuje zakladni letove a dalsi charakteristiky, nosnost , max rychlost atd.

Muzete do toho dat novy motor, vsechno, ale porad tam zustanou zakladni omezeni.

Spis je to jako kdyby jste nyni vyvinul novou verzi Skody 120, nacpal ji nejnovejsi elektronikou, novym motorem, dal na ni nova kola a pouzil nejmodernejsi materialy, GPS,parkovaci pocitac... etc. etc.

Bohuzel to porad zustane jen 'Skoda 120 na steroidech', I kdyz to bude "uplne nove auto"

+3/0
9.1.2014 15:08

K31a23r94e12l 20D31l31o94u71h11ý 2662805222545

Až na tu čínskou kopii MIG 21 jsou to docela pěkné stroje. Nechci být rejpal, ale z těch pěkných(moderních) se mi nejméně líbí právě L 169. Ten tvar je jaksi mimo oproti stíhačkám, co používají tvar delta

+2/0
9.1.2014 14:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.