Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské vyšetřování smrt Sikorského neobjasnilo. Nehodu přežil jen Čech

Polští vyšetřovatelé ukončili vyšetřování smrti válečného premiéra a velitele polské armády Wladyslawa Sikorského při letecké katastrofě na Gibraltaru v roce 1943. Sabotáž nelze ani potvrdit, ani vyloučit, ale atentát těsně před vzletem vyloučili, uvedla o výsledku vyšetřování televize TVN 24.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J90a21n 81M43a29r10š77á46l 4176248229819

https://www.dropbox.com/s/0gzaamxesg0s9yh/_MG_2544.JPG

Možná bude někoho zajímat... Pomník Sikorského na Gibraltaru (snad ten odkaz bude fungovat; kombinaci Dropboxu a Androidu pořád ještě moc nezvládám).

0/0
31.12.2013 8:41

J97a92c39e49k 66Z32a33k33r88z41e92w18s46k29i 2227944512240

Kazdopadne smrt Sikorskeho byla moc vychovujica pro Stalina.

+2/0
31.12.2013 0:15

P23a69v35e52l 43S10ý43k96o12r44a 7907792537921

Kurňa, divné. I každý letecký modelář před startem kontroluje pohyb výškovky a směrovky. Pokud nemá křidélka.  Divné. [>-]

0/0
30.12.2013 21:44

J20i39n54d20ř35i13c56h 34H40r48d32l58i27č73k96a 4106864819934

Jo, existují ultrastupidní teorie, že to Prchal narval do moře schválně, asi mu vadilo, že přežil operační nasazení coby stíhač.

+1/−1
30.12.2013 22:16

V91á10c51l56a55v 59M38e16r69g29l 5871410191870

Jo a jako napotvoru se mu to nepovedlo ani tady a zubata si pro nej prisla az o 41 let pozdeji.

Pro predchoziho diskutujiciho: A co tak, ze si ovladani zkontroloval ale za vzletu se pretrhlo lanko nebo zasekl ventil u hydrauliky a vyskovky se staly neovladatelne. A je jedno jestli to byla sabotaz nebo prosta zavada, pokud to nekdy v budoucnu neprozradi nejaky archiv v Moskve nebo nekde jinde, tak to zustane otevrenou otazkou.

0/0
30.12.2013 23:49

J10o96s17e73f 11'69J48o67e88' 38V85o29c83h81y68á10n 8123578192840

Ovládací prvky jistě před startem zkontroloval, ale problém s výškovkou se mohl projevit až při zatížení (ať už způsobený čímkoli).

Pokud si vybavuju, tak na Gibraltraru byla krátká dráha na skále nad mořem - těsně po startu bylo nutno trochu potlačit, klesat k moři a tím nabrat potřebnou rychost. Pak tepr začít stoupat...

0/0
31.12.2013 0:23

Z61d91e68n81ě98k 60K96r96o86u14t51i17l 5225703275759

To udělal Stalin ...Rv

+3/−2
30.12.2013 20:47
Foto

M88i36r85o22s54l34a21v 22S70t35e75i55n46e68r 6278404323345

Zablokování kormidla asi nebylo tak těžké, zejména když se to projevilo hned po startu. U tehdejších letadel to byla jenom ocelová lanka (bowdeny). Stačilo tak do půlky nařezat těsně před očkem, kudy procházely a po několika pohybech se vzpříčila, protože se drátky naježily. Také se to asi ani později zjistit nedalo, lanka se přetrhala při nárazu stejně. Servořízení se vyskytovalo, pokud vím, až po válce.

0/0
30.12.2013 21:00
Foto

M35i17r38o34s74l50a72v 51S80t83e85i77n17e22r 6638924203745

Snažil jsem se o Liberatorovi, čli Consolidated dozvědět víc. Zdá se, že letadlo se startovní váhou 30 tun už muselo mít skoro všude hydrauliku. I když to o řízení zatím nikde nebylo popsáno, kompresor mělo kvůli podvozku a dvěma šachtám na bomby, uneslo až 3,6 tun bomb. U hydrauliky ovšem stačí někde naříznout těsnění a nejde nic.

Historie toho letadla je také velmi mimořádná, vyrobilo a zničilo se jich neuvěřitelné množství.

+1/0
30.12.2013 21:19
Foto

J71a95n 40V36l80a55d21y72k84a 2502598273854

spousta americký oceli na to padla

0/0
30.12.2013 23:30

V21á83c87l44a20v 46M64e61r44g48l 5131530361350

Vzpominam si, ze v nekterych pametech letce RAF bylo cosi o problemem s hydraulikou a rizenim. Tusim, ze to byla kniha Osud byl mym pritelem a tam by B24 souhlasil. Ale fakt jsou to jen mlhave vzpominky. Nicmene jsem si na tu knihu ted vzpomel a dostal jsem chut si ji opet precist. Kdyz mi to vyjde a najdu to tam tak sem za par dni jeste napisu. Nebo pokud se nekomu chce hledat v elektronickem vydani knihy (pokud existuje). V papirove kniz vyhledavni nefunguje.

S tim mnozstvim mate pravdu, kdysi jsem cetl, ze je to bombarder ktereho se vyrobilo nejvice. Rychly dotaz na wiki dava mym vzpominkam se cca 18.000ks za pravdu.

0/0
30.12.2013 23:33

J91o28s62e90f 52'57J52o68e35' 92V98o35c82h23y11á65n 8313908622960

Ta kniha od M. Vilda (resp. jeho paměti publikované F. Fajtlem) je naprosto svělá.

Na problém s absencí Ctrl+F narážím v papírových knihách pravidelně ;-)

0/0
31.12.2013 0:30

J74o93s28e77f 53'55J55o23e36' 56V37o82c53h29y28á54n 8313588162680

Plk. (F/Lt RAF) Eduard M. Prchal

* 1. 1. 1911, Dolní Břežany u Prahy, † 4. 12. 1984, St. Helena (USA)

Stíhací eso (6 jistých sestřelů)

Létal u 310., 255. a 68. stíhací perutě RAF, později u 116. perutě ACC a nakonec u 24. perutě TC - transportní.

Životopis: http://fcafa.wordpress.com/2012/02/01/eduard-prchal

  Joe, Czech Spitfire Club

+12/0
30.12.2013 20:37

M43i51l58o93s45l83a63v 50M59l78a26d21y 1893391594972

Erich Alfred „Bubi“ Hartmann (19. dubna 1922, Weissach u Stuttgartu – 20. září 1993, Weil im Schönbuch). Během druhé světové války ve službách Luftwaffe sestřelil 352 letadel nepřítele (345 z toho létalo v Rudé armádě) během 825 vzdušných soubojů. Kvůli poškození svého stroje byl čtrnáctkrát přinucen nouzově přistát.

0/−5
30.12.2013 21:52

J98i84n47d96ř12i38c41h 77H65r26d81l62i93č55k43a 4726834939634

Pardon, co v článku odkazuje na Hartmanna?

+2/0
30.12.2013 22:16
Foto

M32i45r34o41s68l90a14v 62S57t40e25i91n24e68r 6308544463215

Spíš se zde hlásí konkurence, že jako ti Švábi od Štutgartu sestřelili těch cizích letadel víc. Ovšem ověřený sestřel je podstatně vzácnější, na východní frontě to ovšem také  probíhalo docela jinak, než nad Anglií.

Ten "Bubi" se ale také nijak významného věku nedožil. Při tom nouzovém přistání měl také hodně štěstí, že nemusel přistát na špatné straně fronty.

0/0
30.12.2013 22:34

J19o65s15e20f 79'37J28o12e11' 56V13o44c53h36y95á75n 8373628742520

Jste úplně mimo a to hned z několika důvodů. Především: Tento zbytečný výkřik je úplně mimo téma a pokud narážíte na "počet" sestřelů, tak se to vůbec nedá srovnávat.

Boje na východní frontě a zejména systém nasazení stíhačů Luftwaffe byl oproti RAF zcela jiný.

 

Holt vždycky se musí najít někdo, kdo hloupě adoruje vojáky nacistického Německa a nemá patrně ani páru o tom, že od někud z jeho blízkého okolí pochází některý z našich válečných hrdinů. Zoufalost...

+5/0
31.12.2013 0:28

J77a15r97o74s83l47a50v 34B67r92ü73m11m95e60r 7744373576

A co? Hartmann byl skvělý letec, ale jakou to má souvislost? I mezi Němci jsou obrovské rozdíly a i někteří jejich skvělí letci měli málo sestřelů. Vše záviselo hlavně na tom, kde a jak byl dotyčný nasazen.

+1/0
31.12.2013 1:35

B22o64h95u23m66i89l 57M59i22c85h87a94l 3485414675791

Dík za odkaz!

0/0
30.12.2013 22:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.