Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské vyšetřování smrt Sikorského neobjasnilo. Nehodu přežil jen Čech

Polští vyšetřovatelé ukončili vyšetřování smrti válečného premiéra a velitele polské armády Wladyslawa Sikorského při letecké katastrofě na Gibraltaru v roce 1943. Sabotáž nelze ani potvrdit, ani vyloučit, ale atentát těsně před vzletem vyloučili, uvedla o výsledku vyšetřování televize TVN 24.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J76a90n 23M92a40r54š54á19l 4666148719579

https://www.dropbox.com/s/0gzaamxesg0s9yh/_MG_2544.JPG

Možná bude někoho zajímat... Pomník Sikorského na Gibraltaru (snad ten odkaz bude fungovat; kombinaci Dropboxu a Androidu pořád ještě moc nezvládám).

0/0
31.12.2013 8:41

J58a58c93e33k 56Z24a58k43r25z11e48w89s65k93i 2507474292510

Kazdopadne smrt Sikorskeho byla moc vychovujica pro Stalina.

+2/0
31.12.2013 0:15

P70a92v68e38l 70S21ý45k77o94r94a 7177292887421

Kurňa, divné. I každý letecký modelář před startem kontroluje pohyb výškovky a směrovky. Pokud nemá křidélka.  Divné. [>-]

0/0
30.12.2013 21:44

J76i49n35d19ř11i22c67h 17H27r29d11l82i49č74k72a 4886824609494

Jo, existují ultrastupidní teorie, že to Prchal narval do moře schválně, asi mu vadilo, že přežil operační nasazení coby stíhač.

+1/−1
30.12.2013 22:16

V38á42c59l22a80v 62M98e25r37g35l 5261650741740

Jo a jako napotvoru se mu to nepovedlo ani tady a zubata si pro nej prisla az o 41 let pozdeji.

Pro predchoziho diskutujiciho: A co tak, ze si ovladani zkontroloval ale za vzletu se pretrhlo lanko nebo zasekl ventil u hydrauliky a vyskovky se staly neovladatelne. A je jedno jestli to byla sabotaz nebo prosta zavada, pokud to nekdy v budoucnu neprozradi nejaky archiv v Moskve nebo nekde jinde, tak to zustane otevrenou otazkou.

0/0
30.12.2013 23:49

J38o87s52e36f 42'29J10o50e87' 53V92o64c81h38y84á37n 8663628572170

Ovládací prvky jistě před startem zkontroloval, ale problém s výškovkou se mohl projevit až při zatížení (ať už způsobený čímkoli).

Pokud si vybavuju, tak na Gibraltraru byla krátká dráha na skále nad mořem - těsně po startu bylo nutno trochu potlačit, klesat k moři a tím nabrat potřebnou rychost. Pak tepr začít stoupat...

0/0
31.12.2013 0:23

Z17d78e77n33ě97k 83K84r55o91u41t88i40l 5575563165559

To udělal Stalin ...Rv

+3/−2
30.12.2013 20:47
Foto

M72i47r93o17s55l72a59v 30S37t53e94i45n67e29r 6278464873505

Zablokování kormidla asi nebylo tak těžké, zejména když se to projevilo hned po startu. U tehdejších letadel to byla jenom ocelová lanka (bowdeny). Stačilo tak do půlky nařezat těsně před očkem, kudy procházely a po několika pohybech se vzpříčila, protože se drátky naježily. Také se to asi ani později zjistit nedalo, lanka se přetrhala při nárazu stejně. Servořízení se vyskytovalo, pokud vím, až po válce.

0/0
30.12.2013 21:00
Foto

M76i53r13o95s43l11a40v 69S91t41e46i47n91e43r 6438764803935

Snažil jsem se o Liberatorovi, čli Consolidated dozvědět víc. Zdá se, že letadlo se startovní váhou 30 tun už muselo mít skoro všude hydrauliku. I když to o řízení zatím nikde nebylo popsáno, kompresor mělo kvůli podvozku a dvěma šachtám na bomby, uneslo až 3,6 tun bomb. U hydrauliky ovšem stačí někde naříznout těsnění a nejde nic.

Historie toho letadla je také velmi mimořádná, vyrobilo a zničilo se jich neuvěřitelné množství.

+1/0
30.12.2013 21:19
Foto

J13a36n 79V63l82a41d64y78k65a 2472678503644

spousta americký oceli na to padla

0/0
30.12.2013 23:30

V44á36c60l22a15v 24M13e54r62g70l 5181790251850

Vzpominam si, ze v nekterych pametech letce RAF bylo cosi o problemem s hydraulikou a rizenim. Tusim, ze to byla kniha Osud byl mym pritelem a tam by B24 souhlasil. Ale fakt jsou to jen mlhave vzpominky. Nicmene jsem si na tu knihu ted vzpomel a dostal jsem chut si ji opet precist. Kdyz mi to vyjde a najdu to tam tak sem za par dni jeste napisu. Nebo pokud se nekomu chce hledat v elektronickem vydani knihy (pokud existuje). V papirove kniz vyhledavni nefunguje.

S tim mnozstvim mate pravdu, kdysi jsem cetl, ze je to bombarder ktereho se vyrobilo nejvice. Rychly dotaz na wiki dava mym vzpominkam se cca 18.000ks za pravdu.

0/0
30.12.2013 23:33

J59o71s11e42f 41'49J63o62e55' 84V97o87c64h38y91á46n 8943428412280

Ta kniha od M. Vilda (resp. jeho paměti publikované F. Fajtlem) je naprosto svělá.

Na problém s absencí Ctrl+F narážím v papírových knihách pravidelně ;-)

0/0
31.12.2013 0:30

J40o32s88e87f 80'16J72o23e86' 49V29o91c81h98y33á38n 8123848222640

Plk. (F/Lt RAF) Eduard M. Prchal

* 1. 1. 1911, Dolní Břežany u Prahy, † 4. 12. 1984, St. Helena (USA)

Stíhací eso (6 jistých sestřelů)

Létal u 310., 255. a 68. stíhací perutě RAF, později u 116. perutě ACC a nakonec u 24. perutě TC - transportní.

Životopis: http://fcafa.wordpress.com/2012/02/01/eduard-prchal

  Joe, Czech Spitfire Club

+12/0
30.12.2013 20:37

M66i56l70o32s30l68a28v 69M23l43a39d84y 1903361154522

Erich Alfred „Bubi“ Hartmann (19. dubna 1922, Weissach u Stuttgartu – 20. září 1993, Weil im Schönbuch). Během druhé světové války ve službách Luftwaffe sestřelil 352 letadel nepřítele (345 z toho létalo v Rudé armádě) během 825 vzdušných soubojů. Kvůli poškození svého stroje byl čtrnáctkrát přinucen nouzově přistát.

0/−5
30.12.2013 21:52

J98i86n54d90ř29i71c79h 55H61r68d85l79i25č36k79a 4486704199974

Pardon, co v článku odkazuje na Hartmanna?

+2/0
30.12.2013 22:16
Foto

M71i13r28o74s47l76a86v 32S60t44e75i91n94e53r 6428184393155

Spíš se zde hlásí konkurence, že jako ti Švábi od Štutgartu sestřelili těch cizích letadel víc. Ovšem ověřený sestřel je podstatně vzácnější, na východní frontě to ovšem také  probíhalo docela jinak, než nad Anglií.

Ten "Bubi" se ale také nijak významného věku nedožil. Při tom nouzovém přistání měl také hodně štěstí, že nemusel přistát na špatné straně fronty.

0/0
30.12.2013 22:34

J65o13s96e69f 90'16J92o88e79' 97V13o45c67h81y72á60n 8673758212640

Jste úplně mimo a to hned z několika důvodů. Především: Tento zbytečný výkřik je úplně mimo téma a pokud narážíte na "počet" sestřelů, tak se to vůbec nedá srovnávat.

Boje na východní frontě a zejména systém nasazení stíhačů Luftwaffe byl oproti RAF zcela jiný.

 

Holt vždycky se musí najít někdo, kdo hloupě adoruje vojáky nacistického Německa a nemá patrně ani páru o tom, že od někud z jeho blízkého okolí pochází některý z našich válečných hrdinů. Zoufalost...

+5/0
31.12.2013 0:28

J93a56r53o78s84l12a28v 60B55r74ü58m32m81e77r 7794133146

A co? Hartmann byl skvělý letec, ale jakou to má souvislost? I mezi Němci jsou obrovské rozdíly a i někteří jejich skvělí letci měli málo sestřelů. Vše záviselo hlavně na tom, kde a jak byl dotyčný nasazen.

+1/0
31.12.2013 1:35

B82o33h29u71m11i18l 15M58i98c75h98a80l 3395594855641

Dík za odkaz!

0/0
30.12.2013 22:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.