Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jste marxista, útočí na papeže konzervativec z USA. František to odmítá

Papež František se po dlouhé době dostal pod palbu kritiky Američanů. Tamní slavný rozhlasový moderátor dokonce prohlásil, že papež zastává marxistické názory, když se opakovaně navážel do praktik tržního hospodářství. František mu však vzkázal, že marxistou rozhodně není a že tuto ideologii neobhajuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18e69t61r 10K26o63l39á96ř 4518865265898

Ono už "konzervativec" zní hodně proflákle a číší z toho fanatická stupidita. No a když je z toho "americký konzervativec", tak pro toto stvoření snad název neexistuje.:-)

+2/0
16.12.2013 20:26

D56a78v14i62d 58M21u79n81z41a97r 3248512634196

Rush je silenec….a v USA to kazdy clovek z drobkem rozumu vi ! ale je hlasnoutroubou  pro " red necks " a ty se mozkem nechlubi….

+2/−1
16.12.2013 20:12

J80a71n 40U87l13r14i30c52h 9459766589844

Rush Limbaugh je přesně tak drsný, jak je na americké komouše třeba.

0/−1
16.12.2013 20:18

B63o63h52u33m90i10l 28P25e57t13r92a83s 1523864931352

On byl drsny i na fetaky az ho samotneho chytli na drogach. Je to pokrytec.

+1/0
16.12.2013 20:55

K19a54r19e46l 16N82e67č65a62s 5833219690630

Kapitalismus bez morálky je špatná alternativa jakéhokoli marxismu. A to právě  pontifik hlásá.  Ultrakonzervativci v USA jsou lidé 19.století. Myšlenkový svět Tea Party,Palinové a jiných těchto ultrakonzervativních  přepolovaných stalinistů je svět  jako z Dickensových románů. František má stejné názory ,jako mnichovský ekonom a arcibiskup Reinhard Marx.V:-)

+2/0
16.12.2013 18:52
Foto

J12a54n 76H94o57l36o57v50s96k94ý 6367159161

Přirovnat papeže k marxistům je blbost, protože křesťanství se snaží najít střední cestu mezi bezohledným kapitalismem a bezohledným komunismem/socialismem už od konce 19. století. Papež Leo XIII. Vydal roku 1891 encykliku Rerum novarum, která se snaží znovu zavést do společnosti lidský křesťanský prvek, takže vyzývá k zakládání křesťanských stran, spolků, družstev aj., které by propagovaly lidský přístup k dělníkům, soukromé vlastnictví nebo zmírnění nenávisti mezi bohatými a chudými. Díky tomu začaly vznikat křesťansko-demokratické strany jako alternativa. Tohle je jen přirozená reakce na to, že v Západním světě se stal odosobněným náboženstvím konzum/ekonomika/prachy, což začíná být při hodnotové relativizaci fatální společenský problém. Ale souhlasím, že je znát papežův původ v Latinské Americe prodchnuté duchem "liberálního levičáctví", jen je otázka, jestli je to zrovna v tomhle případě na škodu. Pokud bych papeže za něco kritizoval, byl by to jeho dost naivní postup vůči islámu, který je velmi nebezpečný a poplatný duchu doby. Je prostě potřeba postavit zpátky na nohy náš západní svět a né ještě umetat cestičku tomu orientálnímu.

+3/0
16.12.2013 15:39

M87i86c87h11a18l 78M20a96l35a40t 7518117951966

Výjmečně by se dalo s vámi souhlasit. Na křesťanství máte realistický pohled..........ale nedobře se díváte na islám pane kolego, nedobře.

+2/0
16.12.2013 15:52
Foto

J89a48n 78H40o64l14o55v57s25k87ý 6937599451

Děkuji za kompliment. Ale myslím, že Islám je skutečně velká hrozba.

+4/−1
16.12.2013 16:18

E83d22u58a82r40d 10B94l79a77z60e74k 1423590655845

ale ale, obecně islám není hrozba;-O, hrozbou je jakýkoliv fanatik, extrémista ortodoxní věřící v jakoukoliv!!! víru!, vnucující svoji "pravou" víru ostatním a to dělala - tzv. šíření i měčem..., i církev křestansko katolická! ;-€ Nezobecnujte! Nehažte věšchny věřící do jednoho pytle! Ani komunisti nebyli všecí hajzli, jen troubové naivně v rovnost lidí věřící... ;-D

+4/0
16.12.2013 18:45

O70n12d75ř97e59j 46Š19r71u66b40a31ř 1595571715986

hrozba neni islam, ale pristehovalectvi bez prispusobeni

0/0
16.12.2013 20:11

S92l51a72v93o97m47í51r 10B51e16n26e29š 6382737450804

Vyjadrřujete se dvouznačně, pana Malate. nedobře se na něco dívat, to může znamenat "chybně" nebo "nepříznivě".

Pan Holovský se dívá na islám nedobře ve smyslu "nepříznivě", avšak právě proto se na něj dívá dobře ve smyslu "nikoli chybně".

0/0
16.12.2013 17:51

J97a28n 83U55l49r88i43c22h 9369226549284

Ježíš ani apoštolové nikdy nemluvili o hospodářství. Jejich učení se týká výhradně duchovních věcí jako jsou láska, pokora, milosrdenství, odpuštění. Těmito hodnotami má být pochopitelně prodchnuta i ekonomická činnost křesťana. Ale z toho vůbec neplyne, že by na tržním hospodářství bylo cokoli špatného.

+2/0
16.12.2013 16:01
Foto

J61a79n 52H32o79l83o19v12s47k60ý 6287439701

A to je přesně to, co chci říct. Problém vůbec není kapitalismus, neboť právě z něho se má i podle křesťanů financovat ona pomoc těm, kteří si pomoct nedokážou a zajišťovat výdělky členů společnosti. Ježíš to má i v podobenstvích, kde k aktivitě (i hospodářské, i když je to vícevrstevnaté) přímo vybízí a přitom i k pomoci bližnímu a lidskosti vůbec. Problém je tak spíš bezohledná a odlidštěná ekonomizace společnosti bez ideového pojiva.

+3/0
16.12.2013 16:14

V60á68c81l40a18v 44Š35u85b41r12t 9757123328197

Bezohledná a odlidštěná ekonomizace společnosti je nicméně hlavní inertní tendencí kapitalismu.

0/0
17.12.2013 9:56

B58o39h45u80m52i28l 88P29e98t83r45a44s 1293704961292

Idealizujete Jezise ktery napriklad nikdy neodsoudil otroctvi. Naopak narizoval otrokum milovat otrokare stejne jako jeho, tedy boha. O lidske psychologii tehdy nemeli ani poneti a vy asi taky ne.

0/−2
16.12.2013 21:03

K79a84r23e94l 79N17e13č14a90s 5863689860590

Ale proti sociálně-tržní společnosti nemá pontifik nic. Ekonomie musí být služebnicí lidskosti.Je to jednoduché.:-)

0/0
16.12.2013 21:24

V14á50c98l69a34v 79Š65u66b18r98t 9547503618837

Hodně se ale týkalo (hromadění) bohatství, sociálních rozdílů, chudoby, vyjadřuje se k úroku, clům a podobně...

0/0
17.12.2013 10:01

B45o94h88u73s37l66a61v 26K61r16á51l12í55k 2341540939826

A novináři si pochopitelně jako vždycky neodpustili ten nepodložený blábol o tom, že za všechnu špínu mohl Bertone. A ještě to podsouvají tak, jako by to byl papežův názor, i když nikdy nic takového neřekl.

+2/0
16.12.2013 14:31

M41i38c25h57a84l 74M20a49l15a40t 7208797391716

Ti amíci už fakt neznají míru drzosti.

0/0
16.12.2013 14:24

E43d95u70a17r25d 27B58l12a34z42e51k 1433560675775

amiky myslite jakoze vsechny!!! lidi! z USA???8-o

+1/0
16.12.2013 14:45

M54i21c71h34a67l 25M35a13l98a70t 7848487671956

Ne všechny nemyslím, část mé rodiny která tam žije je normální. Ale o ostatních si to myslím;-D;-D

0/0
16.12.2013 15:05

H55a80n85a 89K72r55i41v47a19n37e44k 2801165942733

aha, vsichni jsou magori jen ja a moje rodina jsme normalni. ;-D

+1/0
16.12.2013 15:39

M24i37c17h41a93l 93M67a84l22a24t 7468397951106

Tak;-D;-D

0/0
16.12.2013 15:48

O32n75d58ř61e56j 52Š55r61u69b11a35ř 1395441825366

V soucasne ekonomice existuji penize pro penize a ne jako vyjadreni uzitecnosti prace. Tak se pak papezovi nedivte.

+1/−1
16.12.2013 14:17

T53o60m29á61š 87K71u62č53e54r73a 5377692687712

A docela dobrý je, že hodně podobné názory mají ekonomičtí experti na příčinu krize... Bylo tam hypoteční bublina, přílišné půjčování peněz a spekulace na finančním trhu - byly myšleny různé pyramidové systémy, obcházení přísných pravidel pro banky vytvořením odbočky bez pravidel,  nebo finské půjčky. :-/

+1/0
16.12.2013 14:07

M52a42r58t41i25n 43D77o82k34t62o49r 5219538367806

Chybí morální vzor a autorita, lidi se chovaj jak např. vláda: lhát, urvat co jde, slabé skopnout do škarpy, ukrást okrást podvést, a chovat se jak borec.

+1/0
16.12.2013 14:38

T11o59m20á41š 41K61u93č84e51r34a 5467772317842

Tak pokud měl papež na mysli to, že se roztrhl pytel s exekucemi kvůli pár korunám (někdy doslova), půjčkám, které se půjčují, aby se nesplatily - záměrně - tak můžu jenom zatleskat. Normální přirozený tržní mechanismus papež nenapadá.V

0/0
16.12.2013 13:55

J33a85n 83S83t18o36d51o93l24a 7111150533290

Exekuce jsou takové citové a nápadné příběhy. Ve škole jsme se v 80. letech učili báseň o tom, že vdově odvádějí v rámci exekuce krávu, nevím od koho, konec 19. století. Truchlení nad exekucí je s lidmi už staletí. Potíž je ale v tom, že to jsou pokuty za jízdu na černo, půjčky na nejnovější mobil, dovolenou atd., takže si za to ti lidé mohou sami. Jen málo srdceryvných exekucí se týká lidí, kteří měli smůlu a nevyšlo jim podnikání, nebo přišli o práci a nemohou splácet byt.

+1/0
16.12.2013 14:06

T96o79m49á43š 45K81u52č93e63r95a 5377172777662

Jasně, ale měl jsem možnost vidět exekuci kvůli pouhým 8 korunám a už dávno se ví, že se exekuce dělají hlavně kvůli poplatkům, kdy samotná jistina je pranepatrná a při troše zdravého rozumu i škrtnutelná. Asi tohle měl papež na mysli, že dnes nemají s nikým slitován, někdy skutečně i pro zapomenutých 30 Kč poplatku u doktora. Velmi se obávám, že tohle smyslem exekucí nebylo.?

+2/0
16.12.2013 14:11

J90a33n 94S47t22o92d58o47l78a 7651120263830

Jednou mi přišel dopis, že mám zaplatit exekutorovi. Byla to pokuta od městské policie. Tak jsme to rychle zaplatil a byl klid. Chyba byla ve mně. S pokutou jsem nesouhlasil, ale nešel jsem se s nimi hádat, prostě jsem je ignoroval, až to dali exekutorovi. Měl jsem pět možností se vyhnout exekutorovi - buď se obhájit u městapa a docílit zrušení pokuty, nebo tu malou pokutu zaplatit po několika upomínkách. Nakonec jsem použil až poslední, dražší záchrannou brzdu. Nevím, proč někdo, kdo jede na černo a chytí ho, tu pokutu nezaplatí. Nebo proč nezaplatí těch vámi zmiňovaných 8 korun, třeba s přirážkou, když těch původních 8 bylo třeba jízdné. Na druhou stranu, kdyby nebylo těch vysokých exekutorských poplatků, jak by se ty pokuty za jízdu na černo nebo chodecké pokuty (ta moje) a různé další nezaplacené poplatky vymáhaly? Mně přišly asi 4 doporučené dopisy a nic. Někdo je musel napsat, zplatit poštovné, celému případu se věnovat. Nechci soudit, jestli je těch 6 nebo kolik tisíc spravedlivá odměna za vymáhání i malé částky, nicméně to něco stojí a nevím, proč by měl soudní poplatky za vymahací rozsudek platit stát.

+1/0
16.12.2013 14:22

T86o86m57á15š 86K22u64č24e45r17a 5887642357362

Ano, jistěže se mají dluhy platit... O tom žádná. Ale ony tyhle malé částečky byly většinou zbytky nějakých úroků z prodlení, což ovšem rádi zapomínali sdělovat a ještě raději z toho vytvářeli další následné exekuce. Pokud bude systém transparentní od A do Z, nemám námitek.

+1/−1
16.12.2013 14:26

J30a37n 58S76t16o51d45o27l98a 7751880213940

Jak jsem psal, já dostal kvůli 400 Kč chodecké pokutě čtyři doporučené dopisy s výzvou k zaplacení. Pátý byl za 6500, tak jsem raději zaplatil. Neznám podrobně žádné další případy, tak je mi divné, že by dlužník nedostal včas žádnou zprávu o tom ,že dluží.

+1/0
16.12.2013 14:32

P81a27v24l46a 27H60r94a64d46i57l19o25v52a 3627311831444

Muj zazitek : byla jsem o prazdninach jako studentka VS na brigade. Firma za me platila zdravotni pojisteni, ale po ukonceni pomeru me zapomnela znovu prihlasit jako studenta. Za 2 !! roky mi prislo z VZP, ze dluzim 30 000 na zdravotnim, vcetne penale. Stacilo dojit na pojistovnu a ukazat index a potvrzeni o studiu, ale behem tech 2 let mi neprislo VUBEC nic, zadna upominka....

0/−1
16.12.2013 14:31

J40a21n 84S71t31o88d12o58l60a 7801650863200

Jenže to ještě VZP nepodala k exekutorovi. Dostavila jste se na první výzvu a vše se vyřešilo. Je ovšem pravda, že VZP by měla upozornit dříve.

0/0
16.12.2013 14:35

P68a92v90l40a 46H98r97a89d38i69l69o89v72a 3277421341524

No prave ! Takze nekdy je to fakt tak, ze netusite, ze neco dluzite (muj pripad) a dozvite se to, az kdyz Vam naskacou penale.

0/0
16.12.2013 14:37

M29a61r82i68e 64Z13e49l73e92n25á 2644841459931

Paní/slečno Hradilová, možná Vám nesdělím nic nového, ale přesto tak činím -  je (především ve vlastním zájmu) povinností každého pojištěnce, aby si po dosažení věku 18 let stav svého účtu u zdravotní pojišťovny ohlídal sám.

0/0
16.12.2013 16:28

T17o54m76á64š 27K83u15č62e32r93a 5167702507942

Tohle mi přijde jako blbost. To je asi to samé, jako kdybych (ve vlastním zájmu) stál za řidičem autobusu, jestli dobře řídí, jestli dodržuje předpisy, nepřekračuje rychlost atd... namísto, abych si pohodlně sedl a prostě mu důvěřoval. Od dodržování dopravních předpisů tady máme policii a od dodržování obecné morálky tady máme občanskou společnost. Zvláštní - jsem četl, že v Německu funguje spousta zájmových sdružení, která si umí hodně věcí prosadit, zatímco v postkomunistických zemích se nic takového nepozoruje.

0/0
16.12.2013 20:58

P98a13v55e76l 16K41u29n82c 9282549648538

Ten konzervativec vlastně říká, že kdo není s námi, ten je proti nám.

0/0
16.12.2013 13:48

M27a47r30t44i23n 53D43o61k25t22o17r 5109578287886

jj takový zakuklený komunista.

0/0
16.12.2013 14:09

T95o66m76á97š 24K18u49č69e46r47a 5577532267212

Asi takhle: nemám nic proti exekutorům ani exekucím - pokud tedy dávají smysl. Ale pokud je jistina pár korun a poplatky za soud a exekutora se šplhají na skoro 20000 Kč, tak se obávám, že něco není v pořádku... Takové aktivity už se celkem dají nazvat státem posvěcená lichva. Stačí si číst vývěsky na úřadech městských částí a to je někdy zajímavé počtení - návrh na prodej domu kvůli dluhu 950 Kč a jiné vysoce nepoměrné lahůdky - tak do toho mi papežova slova o kapitalismu utrženém ze řetězu celkem dobře zapadají. Apropo, nejsem komunista, ale věřím původní předloze komunismu - totiž textu, na základě jehož zakládá papež a nejenom papež svoji existenci.

+1/−1
16.12.2013 14:21

M87a98r21t20i98n 46D83o28k19t49o71r 5189348817906

s tím souhlasím, a bez výhrad, dluhy se mají splácet ale ohlodat kvůli 100kč člověka až na kost je zločin. ale popravdě, vždyt my slušní vlastně proti tomu nic neděláme, jen volíme stejné haj...y do vlády. život v této republice stojí za prd. A proč? Protože podvodník zloděj uplatí co jde a slušný člověk co nemá hubu pojde hlady. Vždyt stačí jen tady číst příspěvky těch sociopatů.

+1/−1
16.12.2013 14:28

J13a96n 57S27t44o61d16o30l40a 7561130563100

Nerozumím vaší poslední větě, ale k těm 950 Kč. Ten člověk musel být velmi nemoudrý, že těch 950 Kč nezaplatil. Od začátku věděl, že je dluží, měl s tím něco dělat. Nejprve ho několikrát vyzvali, aby 950 zaplatil. Pak dostal lejstro od exekutora, to už bylo třeba celkem 8000 Kč. Pořád byl vysmátej, že nic nemá, že na něho nemohou, zahazoval jedno lejstro za druhým. Takhle si hrál mnoho let, náramně se při tom bavil, jak převedl vše na manželku nebo tak nějak, jen neuvědomil si vlastnictví domu. Jak byste postupoval vy při vymáhání peněz do někoho, kdo zaplatit nechce?

+1/0
16.12.2013 14:29

T82o85m68á36š 31K73u25č11e95r10a 5217432697862

Ono nejde o částky vědomé, ale nevědomé, které zapomínali liděm sdělovat. Jak jsem napsal, buď ať je celý proces transparentní, a nebo ať to raději nedělají. Pokud někdo dluží částku o které ví a nezaplatí ji, budiž. Ale pokud mu opomenou sdělit, že se neplatí jenom jistina, ale také úroky z prodlení, tak už je někde chyba. Až skutečně dlužník dostane na papíře kompletní soupis typu zaplať tolik a tolik dotehdy a dotehdy, skryté částky žádné, můžeme se bavit.

+1/−1
16.12.2013 14:36

M26a14r88i88e 35Z57e66l49e88n40á 2184641159661

Pane Kučero, jen pro upřesnění, ono je to trošku jinak. Právě dlužník a nikdo jiný je ten, který si sám musí zjistit, pod jakou sankcí si půjčuje od věřitele.

0/0
16.12.2013 16:35

K68r63y17š51t46o11f 41L49a23n50í43k 1199800935125

obecne fraze ktere nebudou mit jiny efekt nez vasnive diskuse. podle me se "bohati" kteri chteji, jiz davno o sve bohatsvi deli (mozna se nyni budou delit vice). a take by me zajimalo, zda je tam nejaka korelace mezi vlastni aktivitou a "narokem" na podil z onoho ciziho bohatstvi. pokud by mel dostat kazdy kdo si natahne ruku, vysledkem bude narust vseobecne chudoby a zvyseni porodnosti. naopak si myslim, ze podobna prohlaseni mohou byt trochu nebezpecna, protoze davaji argument pro nejake nasilne akce.

0/0
16.12.2013 13:46

J84a24n 56U56l44r12i40c50h 9309556899594

1. František tvrdí, že nerovnost ( též majetková ) je nesprávná a nespravedlivá. Má vizi hospodářství založeného na družstevnictví. Myslí si, že místo běžných firem bychom měli mít jen jakési kibucy, kde je vše společné a všichni mají stejně. Je to marxismus? Každý ať si odpoví sám. Já si myslím, že to marxismus není, i když jej to trošku připomíná. František přece nemluví jako Marx o vykořisťování ani nevyzývá k násilí. To je přecejen dost podstatný rozdíl.

2. Osobně Františka chápu a mám ho rád. Vždycky si ho rád poslechnu. Věžím v jeho upřímnost a laskavost. To jsou vzácné věci. Ale souhlasit s papežem v těchto věcech nemohu. Majetková nerovnost je nutná. Bez ní není efektivní ekonomika  možná. Pokud někdo chce, ať si hospodaří v těch družstvech. Podle mě to ale v realitě zkrátka nefunguje. Neosvědčilo se to.

+2/0
16.12.2013 13:21

R92a55d59o71v26a16n 55K46r88h57o74v42s37k47ý 8137639541796

Ale já myslím, že o netvrdí, že by měla existovat majetková rovnost. On jen tvrdí, že by majetková nerovnost neměla být čím dál tím větší...

Ostatně, pokud bude majetková nerovnost čím dál tím větší, povede to stejně ve finále k nějaké té revoluci - ať už socialistické nebo komunistické.

Takže je otázka, jestli je větší marxista papež, nebo zastánci zvyšující se majetkové nerovnosti ;-);-)

+4/0
16.12.2013 13:25

J54a62n 63U63l74r83i61c29h 9129356289424

František se vyjadřuje konzistentně proti majetkové nerovnosti. Čili vadí mu obecně. Ne jen její zvyšování.

+1/−1
16.12.2013 13:27

R60a61d85o18v85a88n 50K33r36h62o43v15s53k20ý 8807289191406

Já teda jeho všechny projevy nesleduju, ale z toho, co jsem si takhle někde přečetl vím, že mu vadí "nespoutaný" kapitalismus, mizící solidarita a fakt, že se peníze staly modlou.... V těchto ohledech s ním souhlasím

Nikde jsem si nevšiml, že by nábádal k tomu, aby byla majetková rovnost.

Naopak s Vámi souhlasím, že musí existovat majetková nerovnost... ale jen do určité míry, prostě nesmí být, jak říká papež - nespoutaná ;-)

Čili nějaká střední cesta...

+4/0
16.12.2013 13:46

J48a84n 70U75l91r35i94c27h 9719976529244

Spoutaný kapitalismus je eufemismus. Spoutání a vyrovnávání rozdílů má formu konfiskací neboli krádeží. A to je jasný hřích. Amen.

0/−1
16.12.2013 14:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.