Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aero vyvíjí L-169. Doletí dál než alka a sestaví ji na míru i v azbuce

Ve zbrojovce Aero Vodochody Aerospace vzniká koncept nového letounu. Od L-159 českého letectva se bude lišit zejména větším podílem českých přístrojů a prodloužením doletu díky nádrži v křídle. Návrhovou filozofií vychází i ze staršího a v řadě zemí létajícího typu L-39 Albatros, prototyp má vzlétnout v roce 2015.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I84v33o 61R12o38t54t37e47n84b95e23r46g 3687608128818

Dál a výš jen aby to někdo koupil:-)

0/0
12.12.2013 12:42

J47a34n 50K58r25p30e55c 5636443124882

kolik to zase bude cesko stat...

0/0
11.12.2013 22:28

M89i78l23o96š 48V31l34a66c18h 5841455404637

Mám obavy, aby to zase nebyli pozemní  terče pro americké piloty při  jejich výcviku.

0/0
11.12.2013 20:07
Foto

J95a97n 23W75i43r68n31i49t69z50e80r 8638404657230

Dobrý den, někde se psalo něco o pozemních terčích?

0/0
11.12.2013 20:18

J64a76r97o67s35l65a47v 67B70r98ü74m25m44e93r 7924963116

O pozemních ne, ale Vaši kolegové z Lidovek blábolili o leteckých terčích.

0/0
11.12.2013 22:39

V93á85c62l27a16v 78V29a74n80ě49k 2293373428421

Držím jim palce.

Ono vyrobit lze cokoliv, na to máme hlavy, teď už i nejmodernější stroje a lidi co to vymyslí.

Problémem je jako vždy, že stroj se stává dobrým pouze tehdy když je prodán a hlavně zaplacen. Pokud se tak nestane, zůstává pouze drahou hračkou a tu vždy někdo musí nakonec zaplatit, neboť letadla se pro charitu nestaví.

Nebudou to mít lehké, ale pokud se jim to povede pomůže to firmě a státu.

Jen stále nějak nechápu proč musí stat s deseti miliony obyvatelů, který notabene nikdy ve své historii pokus o obsazení nepřítelem neustál mít a platit desítky švédských nadzvukových bitevníků, stovky tanků a obrněných transportérů, vrtulníků atd. - všechny vyrobené někde jinde a přitom nemít na základní věci jako je třeba splácení svého obrovského dluhu.

Tato firma je schopna dodat státu za velmi slušné peníze letadla vlastní výroby, která jsou dobrá kdekoliv jinde a my je nechceme. Můžeme si takový přepych dovolit?

0/0
11.12.2013 18:50

J18a64r20o11s40l85a76v 14B97r57ü39m51m75e68r 7534863546

Naše firma umí dodat cvičná letadla a lehké bitevníky, ne nadzvukové stíhače.

0/0
11.12.2013 19:12

J75a53n 78V69o53t13a95v57a 3974770927549

Zapomínáte, že Aero je nyní zcela v soukromých rukách. Takže riskuje a utrácí (zaplaťpámbu) svoje peníze. A já jim držím palce.

0/0
11.12.2013 19:40

V25á27c39l38a65v 65R59o33s91e61n20b33e88r87g 6159867632127

Berem 100 kousků! ;-D

0/0
11.12.2013 17:32

J60o31s93e94f 53K82u62b72e63š 7618248533428

Jestli se o 169ce nebude (asi) Stropnický vyjadřovat podobně jako Tvrdík o Alce a dělat jí tak antireklamu, tak proč ne.

+2/0
11.12.2013 16:08

V17l83a58d81i39m98í23r 20H12o92l62ý 8614231436557

Stropnický přeci není úplný idiot. Takže byto mohlo vyjít

0/0
12.12.2013 10:39

L79u65d96v18i93k 94S27p70i60n30k73a 1552747910125

tahle fabrika už stála stát peněz. jen za socialismu kdy se vyvážely barterově za datle nebo v rámci internacionální pomoci do kdejakého lokálního konfliktu. ani český stát se nepoučil a zachranoval neschopné orientovat se v tržní ekonomice. hlavně se musí tedy někde zvýšit daně, aby bylo na dotační objednávky pro podobná aera.

0/−1
11.12.2013 13:45

R97a19d48e29k 12P48a40n15c74h86a49r91t57e37k 6403423393496

V Aeru po dvaceti letech objevili Ameriku:-/

0/−1
11.12.2013 13:29

P17a92v97e63l 16O58d47r89a22z97i61l 6644539487280

Něco mi říká, že v Aeru už se Američané velmi neslavně angažovali, jako třeba také v Tatře či SAABu.

0/0
11.12.2013 17:37

I10v94a53n23a 93P41e16t49e60r31k30o53v13á 2697436296873

Hospodskej u nás na vesnici, když naléval na dluh říkal: "Prodělek je taky kšeft". Tak snad to nebude u Aera dlouhodobá strategie.:-P

0/0
11.12.2013 13:05

K43a16r66e97l 14K43o12š88ť81á22l 8367411530195

Jen škoda, že tento nápad přišel příliš pozdě pro Považské strojírny, které pro nástupce L39 vyráběly motory Lotarev DV-2. Jasně, nebyly tak dobré jako Honeywell a potřebovaly ještě vývojově dotáhnout, ale letadla s těmito motory by rozhodně byly prodejnější, ostatně L59 (Super Albatros) je mají a létají v Egyptě nebo v Tunisku a to byly poslední letadla, které se Aeru podařilo exportovat.

0/0
11.12.2013 12:31

J43a10r73o57s41l86a29v 45B18r11ü53m47m41e85r 7154443306

Právě, že L-59 v Egyptě byl celkem trapas a byly relativně rychle nahrazeny :-(

0/0
11.12.2013 12:42

K78a77r72e31l 46K81o29š94ť61á50l 8337221280795

A nevíte, jaký tam byl problém? V Tunisku podle všeho létají dodnes, dokonce byly v roce 2007 generálkovány v ČR, viz http://www.aero.cz/news/25/cs

0/0
11.12.2013 14:37

J17a17r21o85s52l38a21v 12B42r68ü97m96m64e54r 7664113266

Velké problémy s motorem, navíc k tomu špatný výcvik s jeho zacházením, kdy to stálo i životy pilotů (teda byla to navíc i šílená shoda špatných náhod), koroze.

0/0
11.12.2013 17:10

K83a47r91e56l 63P79ů87č95e28k 6535613790450

Pěkné, moc pěkné!

+1/0
11.12.2013 11:15

V94r33a88t31i46s39l29a98v 61C15h18a76r45v14á32t 4481262742383

To bylo kecu, USA AERO zachrání. Nyní je USA rádo, že může vyvážet do Evropy a Rusko jako cílová země vývozu nám bude dobrá.

+1/0
11.12.2013 10:53

J59a33r49o74s36l32a53v 37B33r88ü34m84m58e31r 7954723746

Rusko určitě L-169 kupovat nebude...

+5/0
11.12.2013 11:00

B18e43n 17P36a80v27k31a 1417823797281

Aero se připravuje... a už vyráží vpřed!... A vážení! Je to tam! Je to tam! Hlavou se zeď prorazit nepodařilo!

To jako vážně? Další lehký bitevník s rychlostí dopravního letadla? Nechtějí rovnou pro amíky dělat letadla ala cvičné cíle? A hlavně nikdo neříkejte, že to zase zaplatíme;-D

+3/−7
11.12.2013 10:36

O74n65d56ř11e78j 33Č29a22p55k58a 6611981923124

Cvičné letadlo použitelné v nouzi jako lehký bitevník. Něco jako Hawk, Jak-130, Aermacchi 339...

+4/0
11.12.2013 10:40

R95i19c37h29a59r54d 48T41r57e40f82i66l 4121785169280

Vždyť jo. A to nemluvě o čínských a jihokorejských. Všechno éra která už nějaký ten pátek létají nebo jsou zavedena do výzbroje.

+1/0
11.12.2013 10:46

P42a53v51e35l 61Z66a41j32í15č35e12k 8834270266550

hmm me je zarazi ze porad pouzivaji v podstate vlckovu 39 s jinyma vnitrnostma a delaj z toho neve letadlo... taky nerikame ze messer bylo jak bf109d i bf109k... takze nic nového porad stejne jedno letadlo u kterého plati porad podobna letova omezeni jako u l39

0/0
11.12.2013 11:51

J44a24r33o84s17l92a21v 33B35r78ü42m18m26e28r 7214303506

Tak na daný účel to celkem stačí, viz F-16, kde drak je také již skoro 40 let starý a prakticky stále vyhovuje.

+2/0
11.12.2013 12:04

J16a37r25o18s56l67a50v 38B77r15ü24m33m52e64r 7244403836

Co takhle si přečíst článek? Sice jsem k úspěchu také trochu skeptický, ale na rozdíl od L-159 to nereálné není.

0/0
11.12.2013 10:43

J48a52n 78F92r97o34l30í29k 6266550285584

Pokud to naší armádě dodají i s konzervací v dusíkovém obalu pak by ten kšeft mohl mít úspěch. :-P

0/0
11.12.2013 11:47

P25a13v92e14l 60O76d88r10a46z86i56l 6814559397860

Říká vám něco třeba A-10 Thunderbolt?

+2/0
11.12.2013 10:45

P96e98t82r 23Ž28á76k 1417793688503

Tohle srovnání není úplně ideální, ale pointa je správná - bitevník není nadzvuková stíhačka. Nicméně L-159 byl krok vedle, pro armády NATO k ničemu a do zemí, kde by jej využili, kvůli použité avionice neprodejný.

0/0
11.12.2013 10:51

D56a17v12i94d 87B40r21u31c79k61n11e30r 5282904869345

Tak teď to víme, ale v době, kdy se o tom rozhodovalo, v Aeru nestíhali vyrábět. Tehdejší establishent ani nenapadlo, že by jejich nový výrobek byl neprodejný, a to prosím hlavně kvůli komponentům, jejichž distribuce podléhá smlouvám a dohodám o vrtkavém mocenském rozdělení světa.

+1/0
11.12.2013 11:13

J40a46r60o95s95l47a68v 46B32r30ü43m41m10e81r 7824333346

Jestli je to nenapadlo, tak to byli břídilové. A je celkem nesmysl, že v roce 1992-1997 Aero nestíhalo vyrábět.

+2/−2
11.12.2013 11:17

D63a14v69i86d 14B58r56u44c60k75n76e85r 5752794919365

No tak jistě, z Vaší perspektivy to byli všichni břídilové, a vy jste měl ještě spokojeně dudlík v kočárku, takže jste jim nemoh poskytnout poradenství

Nicméně vývoj Alcy začal někdy roku 94, stát se zavázal na jeho vývoj částečně dotovat. Bylo to šest let před vstupem do NATO, v podivné době rozdělení státu a válek na Balkáně,  zkušenost většiny lidí vězela hluboko v husákovském normalizačním pseudohospodářství.

+3/0
11.12.2013 11:24

J46a93r28o72s53l18a47v 64B71r67ü96m78m31e96r 7784763956

Takže jste potvrdil, že to byli břídilové, když se nedokázali za 4 roky přizpůsobit světové hospodářské realitě. Jinak dudlík jste tehdy možná žmoulal vy.

0/−2
11.12.2013 11:26

D64a85v27i47d 35B87r14u60c45k71n91e60r 5562504509155

břídil jste právě Vy svými neuvěřitelně infantilními představami o leteckém průmyslu, který mimochodem dole srovnáváte s automobilovým.

No ale že Vás v té době nezaměstnali - abyste to rozsek je mi fakt záhadou: to je ohromný historický omyl!

+1/0
11.12.2013 11:31

J16a45r88o15s60l19a94v 31B31r42ü90m59m65e39r 7774973186

kolik je ti let chlapečku, že jen ostatní nesmyslně urážíš? Anbo jseš starý komouš, s bolševickým chováním?

0/−2
11.12.2013 11:41

J79a24r15o18s55l20a15v 23B22r18ü46m55m14e25r 7264553726

Víš, že jsi neudal jediný fakt, či údaj? Jen plácáš fráze (někdy i správné), a urážky.

+1/0
11.12.2013 11:43

P25a61v89e71l 44O55d89r94a26z92i96l 6544939167920

Nekrmte trolla.

0/0
11.12.2013 12:31

J92a52n 76V35o45t96a59v34a 3824910487109

No, kdybyste viděl, jakou "elitu" přivedl do Aera světová extra třída Boeing, tak to byste teprve zaplakal.

0/0
11.12.2013 19:42

A58l75e26x26a73n13d91r 24K25o18s46t44k68a 5249236399276

Nicméně faktem je, že o L159 by zájemců nebylo až tak málo, pokud by se jim smělo prodat. Pokud se pamatuji, tak hranice komerční úspěšnosti má být 150 letadel, navíc zde jde jen o vatší konverzi, ne o nový model, takže vývoj bude patrně mnohem levnější. Ano, pokud by vedení nenapadlo nahradit zakázané komponenty jinými, aby se to mohlo volně vyrábět a prodávat, museli by být na hlavu.

0/0
11.12.2013 11:25

D17a67v27i12d 52B61r61u48c90k20n75e64r 5362164789955

Ale země tenkrát směřovala k sevoatlantické alianci a ko-projekty s USA byly víc než žádoucí. Navíc, pro fabriku, kde pracovali ještě pamětníci, co tam montovali ruské stíhačky, to bylo významné i morálně.

Pravda se ukázala, Aero je dnes firma se zakázkami, vlastním vývojem, a jde dopředu. Postbolševická veřejnost v Česku by ale strašně ráda všechno hned a bez obětí.

0/0
11.12.2013 11:28

A54l41e28x98a76n33d51r 11K91o76s84t15k41a 5669306829296

To je sice pravda, ale podnik, který vyrábí výrobek, který nesmí (dle licenčních podmínek některých součástek) prodat zákazníkům, ten nesměřuje do nato, ale někam naprosto jinam.

0/0
11.12.2013 11:50

A17l74e33x31a97n15d24r 64K76o82s92t26k58a 5889116669486

Jsou země, které na svou obranu nekašlou. Víte, oni si třeba mohou dovolit podobně jako čr 15 stíhaček, ale ty je potřeba podpořit dalšími letadly. Snad tam konečně nebude tolim té americké avioniky, aby se to mohlo normálně vyvážet.

+1/0
11.12.2013 10:52

P23e82t93r 40L49u83k26e25š 6203741

Bene, aeroplány v kategorii bitevníků zrovna netrhají rychlostní rekordy, což vyplývá z úkolů, pro které jsou určeny. Totéž platí pro cvičné stroje. Po speciálu na hašení lesních požárů také nikdo nepožaduje nadzvukovou rychlost a schopnost zachycení dopravního letounu.  Proto existují ty víceúčelové "nadzvuky" (u nás třeba Gripeny).

 Cvičné stroje mají zajistit hladký přechod na další kategorie letounů. Šetří to životy a peníze.

Co se týká "cvičných cílů": Možná jste úlohu L-159 za pár šupů prodávaných do USA pochopil špatně. Nejde o terč. Alca může imitovat protivníka (za mořem tomu říkají "agresor") v cvičných soubojích. Brání se a útočí. Jestli se nepletu, tak v rámci cvičení NATO dokázala vyrohovat i nějaký ten "nadzvuk".

+5/0
11.12.2013 11:35

P75e55t16r 33Ž89á91k 1457293418543

Samozřejmě přeji Aeru úspěch, ale obávám se, že přes neustálou recyklaci téměř půl století staré konstrukce k němu cesta nepovede.

0/−1
11.12.2013 10:34

D73a56l35i14b44o98r 50R57o84z42s87y83p48a92l 7530463886889

ČR se stává zemí skladů a montovna všeho možného, jejíž jedinou výhodou je blízkost Německa a existence levnější pracovní síly než je tam. Proto budu vždy držet palce vývoji a výrobě jakéhokoli technicky vyspělého výrobku s vysokou přidanou hodnotou. A to výroba letadel rozhodně splňuje. Držím palce ať vám to vyjde!

+17/−1
11.12.2013 10:26

P66e89t17r 16T87y40č47k18a 6695582139342

R^

0/0
11.12.2013 10:28

R23i68c69h21a73r65d 56T89r95e50f42i67l 4391765859910

Aero v současné chvíli je pouze subdodavatelem podsestav. A L-169 je jalové tlachání.

0/0
11.12.2013 10:42

J17a22r78o52s13l56a61v 50B47r66ü68m94m65e35r 7384903546

Subdodavatelem, servisní firmou, ale také spolu vývojářem na větších konstrukcích.

0/0
11.12.2013 10:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.