Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Aero vyvíjí L-169. Doletí dál než alka a sestaví ji na míru i v azbuce

Ve zbrojovce Aero Vodochody Aerospace vzniká koncept nového letounu. Od L-159 českého letectva se bude lišit zejména větším podílem českých přístrojů a prodloužením doletu díky nádrži v křídle. Návrhovou filozofií vychází i ze staršího a v řadě zemí létajícího typu L-39 Albatros, prototyp má vzlétnout v roce 2015.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I26v50o 95R97o77t71t20e73n85b61e15r49g 3917788718768

Dál a výš jen aby to někdo koupil:-)

0/0
12.12.2013 12:42

J48a66n 13K70r10p94e32c 5116713344932

kolik to zase bude cesko stat...

0/0
11.12.2013 22:28

M75i26l57o81š 56V66l22a82c67h 5861935884307

Mám obavy, aby to zase nebyli pozemní  terče pro americké piloty při  jejich výcviku.

0/0
11.12.2013 20:07
Foto

J95a72n 22W12i74r61n92i97t79z28e62r 8898814247810

Dobrý den, někde se psalo něco o pozemních terčích?

0/0
11.12.2013 20:18

J30a28r93o36s53l77a43v 56B38r79ü58m81m78e94r 7134883536

O pozemních ne, ale Vaši kolegové z Lidovek blábolili o leteckých terčích.

0/0
11.12.2013 22:39

V76á81c74l37a82v 29V36a20n40ě95k 2953963938911

Držím jim palce.

Ono vyrobit lze cokoliv, na to máme hlavy, teď už i nejmodernější stroje a lidi co to vymyslí.

Problémem je jako vždy, že stroj se stává dobrým pouze tehdy když je prodán a hlavně zaplacen. Pokud se tak nestane, zůstává pouze drahou hračkou a tu vždy někdo musí nakonec zaplatit, neboť letadla se pro charitu nestaví.

Nebudou to mít lehké, ale pokud se jim to povede pomůže to firmě a státu.

Jen stále nějak nechápu proč musí stat s deseti miliony obyvatelů, který notabene nikdy ve své historii pokus o obsazení nepřítelem neustál mít a platit desítky švédských nadzvukových bitevníků, stovky tanků a obrněných transportérů, vrtulníků atd. - všechny vyrobené někde jinde a přitom nemít na základní věci jako je třeba splácení svého obrovského dluhu.

Tato firma je schopna dodat státu za velmi slušné peníze letadla vlastní výroby, která jsou dobrá kdekoliv jinde a my je nechceme. Můžeme si takový přepych dovolit?

0/0
11.12.2013 18:50

J73a52r40o61s49l92a67v 44B52r61ü25m82m31e25r 7784243126

Naše firma umí dodat cvičná letadla a lehké bitevníky, ne nadzvukové stíhače.

0/0
11.12.2013 19:12

J75a39n 18V22o10t49a54v47a 3974670267229

Zapomínáte, že Aero je nyní zcela v soukromých rukách. Takže riskuje a utrácí (zaplaťpámbu) svoje peníze. A já jim držím palce.

0/0
11.12.2013 19:40

V81á46c59l43a87v 84R39o48s42e63n95b85e41r39g 6229227982977

Berem 100 kousků! ;-D

0/0
11.12.2013 17:32

J20o40s26e92f 30K67u85b78e73š 7128848243508

Jestli se o 169ce nebude (asi) Stropnický vyjadřovat podobně jako Tvrdík o Alce a dělat jí tak antireklamu, tak proč ne.

+2/0
11.12.2013 16:08

V35l51a32d70i24m64í49r 42H40o49l74ý 8684211426327

Stropnický přeci není úplný idiot. Takže byto mohlo vyjít

0/0
12.12.2013 10:39

L79u69d36v41i47k 10S56p85i94n87k26a 1912577190205

tahle fabrika už stála stát peněz. jen za socialismu kdy se vyvážely barterově za datle nebo v rámci internacionální pomoci do kdejakého lokálního konfliktu. ani český stát se nepoučil a zachranoval neschopné orientovat se v tržní ekonomice. hlavně se musí tedy někde zvýšit daně, aby bylo na dotační objednávky pro podobná aera.

0/−1
11.12.2013 13:45

R36a62d28e23k 70P43a19n67c97h57a59r64t78e89k 6513333183346

V Aeru po dvaceti letech objevili Ameriku:-/

0/−1
11.12.2013 13:29

P62a98v13e74l 53O75d49r77a64z36i81l 6974719907330

Něco mi říká, že v Aeru už se Američané velmi neslavně angažovali, jako třeba také v Tatře či SAABu.

0/0
11.12.2013 17:37

I30v22a22n50a 97P71e87t70e12r38k83o87v45á 2777946536643

Hospodskej u nás na vesnici, když naléval na dluh říkal: "Prodělek je taky kšeft". Tak snad to nebude u Aera dlouhodobá strategie.:-P

0/0
11.12.2013 13:05

K17a66r94e19l 17K60o19š51ť72á92l 8787811850105

Jen škoda, že tento nápad přišel příliš pozdě pro Považské strojírny, které pro nástupce L39 vyráběly motory Lotarev DV-2. Jasně, nebyly tak dobré jako Honeywell a potřebovaly ještě vývojově dotáhnout, ale letadla s těmito motory by rozhodně byly prodejnější, ostatně L59 (Super Albatros) je mají a létají v Egyptě nebo v Tunisku a to byly poslední letadla, které se Aeru podařilo exportovat.

0/0
11.12.2013 12:31

J84a67r40o58s76l38a81v 19B62r73ü37m11m46e68r 7874143986

Právě, že L-59 v Egyptě byl celkem trapas a byly relativně rychle nahrazeny :-(

0/0
11.12.2013 12:42

K68a82r27e89l 14K95o23š23ť60á12l 8987341770195

A nevíte, jaký tam byl problém? V Tunisku podle všeho létají dodnes, dokonce byly v roce 2007 generálkovány v ČR, viz http://www.aero.cz/news/25/cs

0/0
11.12.2013 14:37

J88a26r38o98s29l14a29v 28B24r81ü96m14m30e80r 7154243506

Velké problémy s motorem, navíc k tomu špatný výcvik s jeho zacházením, kdy to stálo i životy pilotů (teda byla to navíc i šílená shoda špatných náhod), koroze.

0/0
11.12.2013 17:10

K62a68r92e19l 97P67ů19č79e71k 6265443250350

Pěkné, moc pěkné!

+1/0
11.12.2013 11:15

V82r84a83t64i48s84l18a68v 68C98h79a50r67v45á91t 4101752412173

To bylo kecu, USA AERO zachrání. Nyní je USA rádo, že může vyvážet do Evropy a Rusko jako cílová země vývozu nám bude dobrá.

+1/0
11.12.2013 10:53

J46a61r45o65s84l10a89v 57B28r29ü57m87m83e12r 7874983226

Rusko určitě L-169 kupovat nebude...

+5/0
11.12.2013 11:00

B29e65n 42P30a16v80k93a 1697233677391

Aero se připravuje... a už vyráží vpřed!... A vážení! Je to tam! Je to tam! Hlavou se zeď prorazit nepodařilo!

To jako vážně? Další lehký bitevník s rychlostí dopravního letadla? Nechtějí rovnou pro amíky dělat letadla ala cvičné cíle? A hlavně nikdo neříkejte, že to zase zaplatíme;-D

+3/−7
11.12.2013 10:36

O31n27d78ř94e83j 37Č78a72p46k28a 6981631583364

Cvičné letadlo použitelné v nouzi jako lehký bitevník. Něco jako Hawk, Jak-130, Aermacchi 339...

+4/0
11.12.2013 10:40

R88i49c20h21a94r48d 78T46r78e80f20i98l 4851405809510

Vždyť jo. A to nemluvě o čínských a jihokorejských. Všechno éra která už nějaký ten pátek létají nebo jsou zavedena do výzbroje.

+1/0
11.12.2013 10:46

P95a70v42e59l 35Z11a49j61í13č56e32k 8244610926290

hmm me je zarazi ze porad pouzivaji v podstate vlckovu 39 s jinyma vnitrnostma a delaj z toho neve letadlo... taky nerikame ze messer bylo jak bf109d i bf109k... takze nic nového porad stejne jedno letadlo u kterého plati porad podobna letova omezeni jako u l39

0/0
11.12.2013 11:51

J11a82r93o26s40l82a57v 28B28r60ü84m47m96e84r 7834503486

Tak na daný účel to celkem stačí, viz F-16, kde drak je také již skoro 40 let starý a prakticky stále vyhovuje.

+2/0
11.12.2013 12:04

J91a93r32o38s31l98a10v 87B10r58ü18m48m26e63r 7834843616

Co takhle si přečíst článek? Sice jsem k úspěchu také trochu skeptický, ale na rozdíl od L-159 to nereálné není.

0/0
11.12.2013 10:43

J18a26n 91F23r50o68l47í52k 6236980505634

Pokud to naší armádě dodají i s konzervací v dusíkovém obalu pak by ten kšeft mohl mít úspěch. :-P

0/0
11.12.2013 11:47

P51a76v28e15l 83O32d67r70a89z78i83l 6934389397340

Říká vám něco třeba A-10 Thunderbolt?

+2/0
11.12.2013 10:45

P49e78t12r 95Ž11á61k 1457753678583

Tohle srovnání není úplně ideální, ale pointa je správná - bitevník není nadzvuková stíhačka. Nicméně L-159 byl krok vedle, pro armády NATO k ničemu a do zemí, kde by jej využili, kvůli použité avionice neprodejný.

0/0
11.12.2013 10:51

D34a50v35i83d 84B18r10u59c33k57n80e88r 5422414419265

Tak teď to víme, ale v době, kdy se o tom rozhodovalo, v Aeru nestíhali vyrábět. Tehdejší establishent ani nenapadlo, že by jejich nový výrobek byl neprodejný, a to prosím hlavně kvůli komponentům, jejichž distribuce podléhá smlouvám a dohodám o vrtkavém mocenském rozdělení světa.

+1/0
11.12.2013 11:13

J24a70r39o42s96l84a20v 43B97r72ü21m13m48e11r 7164103596

Jestli je to nenapadlo, tak to byli břídilové. A je celkem nesmysl, že v roce 1992-1997 Aero nestíhalo vyrábět.

+2/−2
11.12.2013 11:17

D56a58v81i41d 85B14r70u83c44k14n81e52r 5592464699635

No tak jistě, z Vaší perspektivy to byli všichni břídilové, a vy jste měl ještě spokojeně dudlík v kočárku, takže jste jim nemoh poskytnout poradenství

Nicméně vývoj Alcy začal někdy roku 94, stát se zavázal na jeho vývoj částečně dotovat. Bylo to šest let před vstupem do NATO, v podivné době rozdělení státu a válek na Balkáně,  zkušenost většiny lidí vězela hluboko v husákovském normalizačním pseudohospodářství.

+3/0
11.12.2013 11:24

J83a47r74o46s35l60a48v 39B90r85ü22m96m95e20r 7324513806

Takže jste potvrdil, že to byli břídilové, když se nedokázali za 4 roky přizpůsobit světové hospodářské realitě. Jinak dudlík jste tehdy možná žmoulal vy.

0/−2
11.12.2013 11:26

D38a85v81i58d 83B37r65u67c58k62n80e38r 5902474359505

břídil jste právě Vy svými neuvěřitelně infantilními představami o leteckém průmyslu, který mimochodem dole srovnáváte s automobilovým.

No ale že Vás v té době nezaměstnali - abyste to rozsek je mi fakt záhadou: to je ohromný historický omyl!

+1/0
11.12.2013 11:31

J48a63r63o41s63l34a94v 20B51r49ü98m91m73e86r 7334803406

kolik je ti let chlapečku, že jen ostatní nesmyslně urážíš? Anbo jseš starý komouš, s bolševickým chováním?

0/−2
11.12.2013 11:41

J71a30r60o87s15l98a19v 18B77r75ü96m67m11e10r 7484853556

Víš, že jsi neudal jediný fakt, či údaj? Jen plácáš fráze (někdy i správné), a urážky.

+1/0
11.12.2013 11:43

P57a55v67e20l 26O14d89r71a16z44i38l 6734929717380

Nekrmte trolla.

0/0
11.12.2013 12:31

J98a97n 28V26o74t62a42v63a 3544320847579

No, kdybyste viděl, jakou "elitu" přivedl do Aera světová extra třída Boeing, tak to byste teprve zaplakal.

0/0
11.12.2013 19:42

A96l52e50x49a60n15d27r 38K77o23s29t55k26a 5699256979646

Nicméně faktem je, že o L159 by zájemců nebylo až tak málo, pokud by se jim smělo prodat. Pokud se pamatuji, tak hranice komerční úspěšnosti má být 150 letadel, navíc zde jde jen o vatší konverzi, ne o nový model, takže vývoj bude patrně mnohem levnější. Ano, pokud by vedení nenapadlo nahradit zakázané komponenty jinými, aby se to mohlo volně vyrábět a prodávat, museli by být na hlavu.

0/0
11.12.2013 11:25

D79a44v83i14d 68B67r13u80c32k21n92e24r 5902234869405

Ale země tenkrát směřovala k sevoatlantické alianci a ko-projekty s USA byly víc než žádoucí. Navíc, pro fabriku, kde pracovali ještě pamětníci, co tam montovali ruské stíhačky, to bylo významné i morálně.

Pravda se ukázala, Aero je dnes firma se zakázkami, vlastním vývojem, a jde dopředu. Postbolševická veřejnost v Česku by ale strašně ráda všechno hned a bez obětí.

0/0
11.12.2013 11:28

A55l91e29x65a94n77d67r 75K42o60s85t77k72a 5989146469436

To je sice pravda, ale podnik, který vyrábí výrobek, který nesmí (dle licenčních podmínek některých součástek) prodat zákazníkům, ten nesměřuje do nato, ale někam naprosto jinam.

0/0
11.12.2013 11:50

A98l73e87x11a52n38d83r 47K67o37s93t34k23a 5869106419246

Jsou země, které na svou obranu nekašlou. Víte, oni si třeba mohou dovolit podobně jako čr 15 stíhaček, ale ty je potřeba podpořit dalšími letadly. Snad tam konečně nebude tolim té americké avioniky, aby se to mohlo normálně vyvážet.

+1/0
11.12.2013 10:52

P69e77t95r 42L69u12k75e18š 6713171

Bene, aeroplány v kategorii bitevníků zrovna netrhají rychlostní rekordy, což vyplývá z úkolů, pro které jsou určeny. Totéž platí pro cvičné stroje. Po speciálu na hašení lesních požárů také nikdo nepožaduje nadzvukovou rychlost a schopnost zachycení dopravního letounu.  Proto existují ty víceúčelové "nadzvuky" (u nás třeba Gripeny).

 Cvičné stroje mají zajistit hladký přechod na další kategorie letounů. Šetří to životy a peníze.

Co se týká "cvičných cílů": Možná jste úlohu L-159 za pár šupů prodávaných do USA pochopil špatně. Nejde o terč. Alca může imitovat protivníka (za mořem tomu říkají "agresor") v cvičných soubojích. Brání se a útočí. Jestli se nepletu, tak v rámci cvičení NATO dokázala vyrohovat i nějaký ten "nadzvuk".

+5/0
11.12.2013 11:35

P81e34t17r 32Ž16á55k 1797913488983

Samozřejmě přeji Aeru úspěch, ale obávám se, že přes neustálou recyklaci téměř půl století staré konstrukce k němu cesta nepovede.

0/−1
11.12.2013 10:34

D39a13l62i44b27o36r 49R73o50z28s72y84p45a58l 7380363506119

ČR se stává zemí skladů a montovna všeho možného, jejíž jedinou výhodou je blízkost Německa a existence levnější pracovní síly než je tam. Proto budu vždy držet palce vývoji a výrobě jakéhokoli technicky vyspělého výrobku s vysokou přidanou hodnotou. A to výroba letadel rozhodně splňuje. Držím palce ať vám to vyjde!

+17/−1
11.12.2013 10:26

P39e70t21r 91T80y30č12k22a 6605152869772

R^

0/0
11.12.2013 10:28

R42i94c60h41a83r66d 24T61r24e42f62i12l 4661525439950

Aero v současné chvíli je pouze subdodavatelem podsestav. A L-169 je jalové tlachání.

0/0
11.12.2013 10:42

J87a58r92o79s15l78a61v 76B87r47ü31m42m41e15r 7754443856

Subdodavatelem, servisní firmou, ale také spolu vývojářem na větších konstrukcích.

0/0
11.12.2013 10:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.