Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jsi komunista a terorista, spílali mu na Západě. Teď je Mandela hrdina

Pohled na postavu Nelsona Mandely nebyl vždy tak jednoznačný jako dnes. Místo hrdiny boje proti apartheidu ho představitelé Západu označovali za nebezpečného komunistu nebo dokonce teroristu. Americká CIA ho vymazala ze seznamu nepřátel státu až v roce 2008.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R61o14m46a58n 67M21i34r46o42s35l11a13v 4537563597606

Pokud je někdo ze jmenovaných terorista, tak je to Cheney, vícepresident za éry podobného zločince, G. Bushe. Propagátor mučení, věznění bez soudu, agrese do Iráku pod smyšlenými záminkami ,  +- 4000 mrtvých Američanů a 100 000 Iráčanů.

Ale vy si to stejně nebudete pamatovat, kluci ..., tak proč vám to vůbec říkám?:-)

+1/0
10.12.2013 23:05

E39d65u57a15r46d 20B30l88a48z24e56k 1253810255675

hrdinu z nej delaj jen media... A .etruchli cely8-o svet..., ale jen nekteri lide z celeho sveta! Vy hloupi zobecnujici pisalci... Ja tedy netruchlim a protoze pro me byl Madela zprvu normalni revolucionar, nasilnik! Normalne vyvlastnovali i sedlakum ci zapaltili za pozmky a vy udovaly statky!!! A vetsi podil na zruseni apartheidu mel stejnak najaky guverner- jeho spravce nebo co to mel za funkci!

+2/0
9.12.2013 11:45

W25a55l60t89e48r 72N26ü35r69n18b14e37r83g52e46r 8803232321867

Ano, zhaslo rudé světélko.

+4/0
7.12.2013 19:51

M86o23j71m60í61r 10S74k80á11l61a 2730232266

Pozdě, ale přeceR^ Teď se už vaří ve stejném kotli s podobnými "hrdiny"...

+6/0
7.12.2013 19:57

P53a85v85e55l 38O73d43r92a23z19i95l 6254979467130

No vidíte, a to jsem si myslel, že je to jen pohádka, že mě vezme čert, když budu zlobit.8-o

0/0
8.12.2013 19:38

O62t78o 16K52o86s96t71a 8300449415385

Pro mě je to pořád komunista a terorista.

+6/0
7.12.2013 18:38

M12i60l59o53š 74F18i18a39l56a 2820901727662

Mandela celý svůj život byl teroristickej, rasistickej dobytek. Stejně jako jeho manželka, která byla snad ještě horší než on. To, že nakonec svými prasárnami vyhrál z něj ještě nedělá slušného člověka. Jenom vítěze. Ani Idi Amin, ani Mugabe také nejsou hrdiny a slušnými lidmi. Z prosperujících zemí dělali a dělají semeniště zločinu a krachující společnost bez budoucnosti. Mandela měl jenom tu výhodu, že na startovní čáře byl díky Bůrům o mnoho pater výš, než ti ostatní dobytci v Afrických dějinách a tudíž bude trvat déle, než spadnou na úroveň Zimbabwe či Demokratické republiky Kongo. Ale ono to samozřejmě přijde.

+13/−1
7.12.2013 10:25

M95o78j10m11í66r 43S85k27á17l60a 2700142456

R^R^R^

+1/−1
7.12.2013 19:58

K75a76r23e89l 17N79e13č50a76s 5703719780760

Mandela dokázal nemožné a  bez pomsty. Mandela nebyl žádný Mugabe. Před svým zatčením byl  na to,co se tam dělo velmi umírněný.R^V

+9/−3
6.12.2013 23:27

R66o22m46a85n 58M86i70r97o22s40l24a80v 4577763457596

Oceňujeme, že hájíte pravdu v tomto náckovském prostředí,naprosto netypickém pro světtovém mínění.

+2/−2
7.12.2013 15:15

O12t59o 92K19o88s89t10a 8770849775555

Světové mínění je třeba následovat. Neboť tak je to správne! Tak to má byť!

+3/−1
7.12.2013 18:39

L95u89k82a87s 91M30a63d92l19e 4560446817928

A armada je zastita!!!

+1/0
8.12.2013 3:29

V47á32c39l89a63v 12V46a81n89ě19k 2623893248111

I oni dva by vám řekli - You must be joking.

+1/0
6.12.2013 22:37

M41i17c20h86a92l 48M97a79c96h44a55c45e35k 8613857613702

"organizoval operace proti vojenským cílům režimu" - Typické.

Vždycky mě fascinovalo, proč se o činech Mandely a jeho exmanželky Winnie téměř nepíše. Narvat lidi do pneumatik, polít je benzínem a upálit je zaživa, to není žádné hrdinství, ani operace proti režimu, to je prostě nechutný zvěrstvo, který dělaj jenom odporný prasata.

+16/−1
6.12.2013 22:36

P19e38t38r 26S78v42o64b94o91d40a 9327668980282

Nepíše se o tom z prostého důvodu. Nic takového neudělal.

+4/−6
6.12.2013 22:53

M85i55l48o72š 83F55i66a30l80a 2600401227512

Máte pravdu pane, nic takového nedělal. Měl na to lidi? a on jim jenom dával příkazy. On nebo hlavně jeho manželka.

+8/0
7.12.2013 10:26

M95i25c13h65a83l 55M63i26l64l62e24r 9786452109572

ackoliv byl pred svym uveznenim radikalni, Mandela tenkrat nikoho do pneumatik nenarval.!! Po propusteni z vezeni by se bylo mohlo ocekavat, ze se bude mstit ve velkem, ale on to neudelal protoze po 27 letech vezeni zmoudrel a vratil se s ponekud zmenenym nazorem na metodu jak zrusit apartheid. Nejspis si ve vezeni uvedomil, ze rozpoutanim obcanske valky jeho cerni krajane nic moc neziskaji, jenom zbytecne budou zabiti a mezinarodni podpory se jim take nedostane.

Kdo zustal radikalni byla jeho manzelka, ta arcimrcha Winnie. Neni sporu, ze se zaslouzila o likvidaci ruznych nepratel krouzkovanim do pneumatik. PROTO take se s ni Nelson rozvedl, ze s ni a s jejimi extremistickou partou parchantu a zabijaku nechtel mit nic spolecneho. Ona si myslela, ze se bude vedle Nelsona hrat na vyslunni, jezdit si po svete a uzivat luxusu a takhle ji sklaplo. Dobre Mandela udelal, ze ji vcas prokoukl a zbavil se ji.

+4/−5
7.12.2013 8:11

A64l32e28x46a41n48d62r 14Š13í93r 5851430843

Těch zvěrstev se opravdu nedopouštěl on, ale jeho zvrhlá exmanželka.

0/0
17.12.2013 12:47

R63o89b64e41r32t 75B44a24l40a10b19á24n 9132133812

Takovýhle kotrmelce dělaj ideologové našich bývalých i těch současných kumpánů každou chvíli.

+1/−1
6.12.2013 22:00

T88o63m27á30š 39B11l67a65h81o93š 6216927415920

Hrdnou se stal poté, co Západ ovládli NEOMARXISTI. :-/

+13/−2
6.12.2013 21:39

M83o29j51m16í10r 22S61k67á38l45a 2590462676

R^;-(

0/0
7.12.2013 20:01

J98a89k94u69b 96C33h32o13d 5922797822390

Fungující a prosperující stát, kde byl právo a pořádek, byl vyměněn za anarchii, brajgl a genocidu proti bílým, kteří ze země, kde kdysi žilo jen pár divokých černošských kmenů udělali prosperující kus planety. Vůbec by takovému člověku neměly být vzdávány pocty.

+20/−2
6.12.2013 21:38

P13e74t35r 47T21y92č74k75a 6585582159972

Jeden rasistický rezim nahradil druhý rasistický režim. Železná Lady a Ronald Reagan byli nejlepšími politiky druhé poloviny 20.století.

+24/−1
6.12.2013 21:00

M30o70j20m96í69r 21S20k29á26l49a 2100372456

Naprostý souhlas. Akorát nezapomínat na toho, kdo 11. září 1973 jako první v dějinách lidstva dokázal porazit komunismus, a ukázal tak celému demokratickému světu, že to je možné. Po všech těch nešťastných prohrách s tímto brutálním protivníkem v Korei, Maďarsku, Vietnamu atd. Tebou jmenovaní z tohoto nepochybně čerpali naději, že nic není nemožné. Ani celosvětově porazit komunismus včetně "říše zla".

+1/0
7.12.2013 20:08

M44i73c35h42a12l 87K58r54e82j76č18í 1676860541153

Mandela je "hrdina", protože v rámci politickokorektního teroru si nikdo nedovolí říct pravdu Rv

+22/−1
6.12.2013 20:53

M56i71r42o60s77l12a94v 30S73c73h97w94a58r21z 7295158142236

A důsledky dnes vidíme v JAR i na stejně degenerujícím Západě, stačí se podívat do Británie (kdysi i velké) nebo Francie směřující k JAR:

:

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/afrika/jar-szira-novy-rasismus-cerni-diskriminuji-a-vrazdi-bile_291163.html#.UqIvBOLU0mc

:

+11/0
6.12.2013 21:12

P36e91t75r 34V75i31n22t70r33l94í38k 3176194201

Mandela žádný svatoušek nebyl a nyní je v JAR poměrně nebezpečno, oproti té době, kdy tam byl tvz. apartheid země tehdy prosperovala více

+7/−1
6.12.2013 20:48

P66e37t51r 18S81v22o81b39o86d12a 9927808330852

Sklízejí co za apartheidu zaseli. Když budeš násilím udržovat obrovskou skupinu obyvatel v ignoranci bez přístupu ke vzdělání nebo pracovním příležitostem, tak ti vyroste kriminalita nade všechny meze. Buďme za Mandelu rádi. Bez něj by se apartheid zhroutil násilným převratem.

+6/−8
6.12.2013 21:02

M62i33r18o13s19l72a38v 42S85c51h66w28a34r85z 7355708542526

JAR by to možná měla jen rychleji. Zimbabwe ji ale nemine, na nic jiného černá Afrika nemá.

+4/−1
6.12.2013 21:13

P60e36t71r 63S82v21o94b93o56d98a 9497678510632

Jo. A co je potom Botswana?

+1/−2
6.12.2013 21:16

M48i82r82o30s12l57a83v 32S56c43h28w47a97r19z 7835488522456

afrických zázraků končících v troskách či rovnou krví bylo od pádu kolonialismu nespočet. Jinak Botswana s 1,6 mil. je trochu málo na miliardovou černou Afriku.;-D Ale jedno se JAR upřít nedá, je totiž předobrazem, kam s multikulturní primitivizací směřují mnohé evropské státy, ale i USA.R^ Za pár let to bude dobré leda na asijské smetení do moře.

+5/0
6.12.2013 21:25

P44e73t56r 46S60v91o78b65o52d82a 9107738590742

Ať má obyvatel kolik chce, nezvratně to dokazuje, že "černá" Afrika má na víc, ale to se ti samozřejmě nehodí do krámu.

+2/−3
6.12.2013 21:51

M55i72r71o35s46l67a28v 89S13c76h53w50a61r35z 7375728462226

Nereprezentativní (mizivé) procento nedokazuje nic, stejně jako fakt že co je dnes, nemusí být zítra a že těch kvazi afrických zázraků bylo již více. Černá Afrika kromě nerostného bohatství nemá žádný potenciál, maximálně jen na populační přebytky k nepoužití. I Zimbabwe kdysi patřila k lepším v Africe. Černošské hospodaření s černým rasismem, při jeho všeobecně platné (ne)schopnosti skončilo ekonomikou v troskách na pokraji hladu. Haiti, Afrika, Detroit vše je to stále o stejném.

+6/0
6.12.2013 22:07

P79e11t68r 42S79v10o39b46o85d37a 9117468710642

Takže podle téhle tvé úžasné logiky člověk nemůže přistát na Měsíci, protože ty dvě desítky kosmonautů jsou jen mizivé procento. ;-D

0/−3
6.12.2013 22:24

J64a62n 94D25u18d19a87k 6779899715126

Neni dobre hodnotit historii tak cernobile. Na teto diskuzi si hodne lidi asi neuvedomuje v cem spocivala Mandelova velikost. Oni si to ostatne casto neuvedomuji ani jeho obdivovatele. Za mlada byl rozhodne radikalni (y kdyz se k tomu dostal postupne, protoze ten rezim se s nikym take nemazlil). U utoku, ktere staly zivoty civilistu nebyl, to uz sedel (ANC se v te dobe zradikalizoval). Ten boj nebyl rozhodne cisty, jak mezi cernoskymi frakcemi tak proti bilim, a naopak neidealizujte si ten rezim, ten mel na svych rukach take krev. Mandela ve vezeni hodne veci pochopil a je jeho zasluhou, ze to Jizni Africe drive nebo pozdeji neskoncilo maskrem (jednech nebo druhych). Ten system by stejne padnul, a ta nenavist tam byla hodne vyhrocena. Byl to prave Mandela kdo brzdil vasne na strane ANC, a dal zaruky bile mensine. Ta velikost spociva v tom, ze se nevzdal a neustoupil, kdyz prohraval (a mel nabidky na propusteni, kdyz odvola) a naopak, kdyz se stal vitezem udelal vse pro usmireni mezi obema tabory.Take neusiloval o to zustat u moci a po 5 letech prezidentsvi uz nekandidoval (rozhodne by vyhral, kdyby chtel). Asi myslel, ze jeho prace skoncila koncem aparteidu a zbytek normalni politiky byl pro ostatni. Asi byl levicak, ale prekrocil svuj stin, kdyz to jeho zem potrebovala, neprotlacoval zadnou ideologickou politiku, dobojaval svuj boj (spravedlivy) a odstoupil. Hodnotit  ho jenom za to, ze byl za mlada pro nasilne metody, kdyz se aparteid nezavadel zrovna v rukavickach, je tak trochu nespravedlive. Zvlast kdyz s nejvetsi pravdepodnobnosti bez Mandely by ten prechod od aparteidu probehl s nasilnostmi a mozna y krveprolitim (a k tomu konci by doslo drive nebo pozdeji, at uz zevnitr nebo s pomoci z venci). Jeho moralni autorita mezi jeho obdivovateli byla  to, co branilo pomste na mensinovem, bilem, obyvatestvu, protoze on uz v te dobe pochopil, ze proste musi zit vedle sebe jak bili tak cerni, a jakakoliv provokace mohla odstartovat nasilnosti, ktere by nikomu nepomohly

+11/−5
6.12.2013 19:20

M30o10j92m72í87r 61S74k38á59l22a 2340462816

Jednou bolševik, navždy bolševik. Stejně jako nacista, fašista,...

+4/−5
6.12.2013 19:23

J35i58ř54í 44R97y85s 3204137476164

Dobrý den pane Skálo,to je velmi netolerantní a nemoudré hodnocení,zvláště nemáte-li asi vyjasněno,a jde to těžko,co ty jednotlivé pojmy znamenají.Toto nálepkování vycházející z neznalosti a nenávisti nevede k ničemu dobrému.

+4/−4
6.12.2013 19:57

R63o33b34e90r11t 80H57o27r15á52č33e69k 5212616566245

Tolerance by měla končit u tolerance zla, což totalitní hnutí jednoduše jsou.

+4/0
6.12.2013 20:54

M35o79j45m78í91r 75S10k30á85l58a 2950632406

Jsem si naprosto jistý, že vím co je opravdu bolševismus, nacismus a fašismus. Ale Ty to asi víš líp, co já (ne)vím.

A bývalý komunista (nacista, fašista,...) je pro mě totéž co bývalý černoch.

+2/−2
7.12.2013 20:14

R17o45m53a75n 64M93i86r77o58s37l32a94v 4887103557806

Jednou brepta, navždy brepta, Mojmíre, že?

0/−2
6.12.2013 23:33

M54o10j37m38í55r 61S49k90á84l59a 2490972536

Na Tebe, šašku, stačí matka Foresta Gumpa...

+1/0
7.12.2013 20:20

D54u31š88a80n 27D84i65t74r72i57c30h 3488776813139

Kdo není ve 20 levičák nemá srdce, kdo ve 30 pravičák nemá rozum.

Jenom blázni a lidé podprůměrně inteligentní nedokáží změnit názor

0/0
22.12.2013 9:26

L79u83b14o97š 50Z91a63o62r17a62l 3840352900529

Vy jste opravdu nikdy neslyšel o vyvraždění tisíců bělošských farmářů po jeho uchopení moci? Vám se ten svět zmenšil jen na návštěvy Idnes?

+8/0
6.12.2013 19:25

J48a36n 47D34u37d67a51k 6729549905556

Slysel, nebyt Mandely uz tam tech  bilych moc nebylo. Nekteri mu dokonce vycitaji prave ten kompromis, tak si prestavte, jak by to dopadlo, kdyby je nebrzdil. Z Vasi iorincke reakce soudim, ze se Vas svet kde se informujete je vetsi nez muj, takze take jiste navstevujete zpravodajstvi a blogy alespon ve 3-4 jazycich Takovou nenavistnou diskuzi jako zde hned tak nenajdete.

+2/−2
6.12.2013 20:37

R11o58b64e28r20t 52H88o85r75á43č64e20k 5712266506735

Že dopusil vraždy v menším množství, než mohl, je podle vás zásluha? To je nějaký argument?

+4/−1
6.12.2013 20:56

J46a84n 82D75u92d12a22k 6659949455236

Ne, jeho zasluha je ze se tomu a jeste horsimu snazil zabranit. V te situaci by to bez Mandely opravdu byla rezba. To mu priznava y druha strana, ktera z toho mela opravdu strach.

+2/−1
6.12.2013 21:06

R86o38b64e53r46t 78H69o82r49á90č17e26k 5162826756365

Mandela dlouhodobě obhajoval terorismus jako legitimní zbraň. Dokonce odmítl být propuštěn z vězení výměnou za odmítnutí násilí v politickém boji. Není to žádný Ghándí.

+6/−1
6.12.2013 21:15

J34a38n 82D58u48d61a33k 6869629825746

To, ze neni Gandi, neznamena, ze neni velka osobnost. Boj proti aparteidu byl legitimni, a rezim se s nima take nemazlil. To neni obhajoba, ale konstatovani. Co me mrzi na teto diskuzi je asi toto: Hodne lidi oslavuje aparteid pro jeho prosperitu pro bile obyvatelstvo a zavira oci nad jeho stinymi strankami ( a ze jich je take dost), ale na Mandelovi vidi jen to spatne. Pritom jeho zasluhy o narodni usmireni jsou tezko odiskutovatelne. Ja nevim jak se stavite napr. k Masinum nebo Sharonovi, ale historie neni o heslech a   nasili je obcas, kdyz ne omluvitelne tak alespon lidsky pochopitelne, zvlast kdyz je pachano take z druhe strany. Navic ja ve svem prispevku tvrdim, ze jeho velikost spocivala prave v te snaze udelat za tim vsim caru, nechtit pomstu a snazit se o narodni usmireni mezi bilymi a cernymi. Jeho zasluhu na relativne pacifickem prechodu od aparteid uznava y druha strana (krome nekterych diskutujicich zde).

+3/−2
6.12.2013 21:56

M15o36j21m79í45r 43S59k85á73l20a 2480282956

Srovnávat Mašíny a Sharona s marxistickým poťápancem NM je úplně mimo mísu. To je jako srovnávat vojáka s teroristou a tvrdit, že přece oba zabíjí.

+1/−2
7.12.2013 20:23

D83u86š84a30n 10D15i22t92r52i21c14h 3488876613469

A nějaký argument by nebyl? Mašíni byly vojáci? Nebo se za vojáky prohlásili? Bojovali proti totalitnímu režimu, ale to byl apartheid také?

Kde se bere ta zaslepenost? To černobílé vidění.

To nevidíte že právě toto je podhoubí pro autoritativní režimy, proti kterým vystupujete? Jaký je rozdíl mezi nacismem a apartheidem?

0/0
22.12.2013 9:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.