Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvůdce vlaku, který havaroval v Bronxu, si na okamžik zdřímnul

Strojvůdce vlaku, po jehož vykolejení v neděli v New Yorku zemřeli čtyři lidé, prý před nehodou přemohla dřímota. Podle agentury AP to řekl šéf odborového svazu strojvůdců Anthony Bottalico. Na jak dlouhou dobu při řízení usnul, není jasné. Krevní zkouška vyloučila, že by byl muž pod vlivem alkoholu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

G19a53b93r41i72e77l 58H20o57r60t75e79n 9521159923274

Nechápu jednu věc - proč nemají strojvůdci běžně k dispozici automat, který by na základě souřadnic a aktuální rychlosti dokázal vyvolat poplach? Mikrospánek jsem zažil a nemyslím si, že by se mu dalo nějak předejít.:-/

0/0
4.12.2013 12:11

A78l78e34x16a64n50d26r 22K53o61s76t77k51a 5839926649436

Dobrá otázka. Navíc by to ani nebylo nějak šíleně drahé, stačí normální gpska ale s mapou trati, namísto silnice. Není to dost přesné k samostatnému vedení vlaku, ale aby to vyhlásilo, že je v úseku, kde se má jet 40 a on jede přes 100, na to přesnost +- 20m bohatě stačí.

+1/0
4.12.2013 12:29

J44a54n 35S76t42o71d60o16l37a 7701240643190

Je fakt, že tohle je celkem jednoduché řešení. Nejspíš se podobná nehoda stala v US vůbec poprvé. Fírové jsou spolehliví. Nejspíš něco takového zavedou. U GPS je trochu potíž, že ne vždy a všude je signál.

0/0
4.12.2013 12:59

A90l65e27x31a53n91d76r 27K55o68s36t80k86a 5209116809686

Tak to holt bude třeba v tunelu ječet. Lepší než toto.

0/0
4.12.2013 13:42

M72i67c20h45a17l 59C67h49a46l17u73p10a 6378790129573

To není takový problém - stačí měřit ještě ujetou vzdálenost a GPS použít pro synchronizaci, v tunelu moc výhybek asi nebude. Pak je možné i v tunelu vědět aktuální pozici. Jinak povolená rychlost bude asi v celém tunelu stejná.

0/0
4.12.2013 18:19

L44u69c20i59a29n 39P10a87p25a88z85i97a95n 5554607591355

To je také z toho, že tito lidé nemají dostatek odpočinku, normy jsou nastavené tak, aby makali jako stroje, nejlépe non stop. A platí to i u dalších profesí, nejen letců, řidičů, stojvůdců. Bohužel, kapitalismus v rámci klientského přístupu hazarduje s lidskými osudy a životy lidí. Proč není potrestán systém, který toto způsobuje? Proč pasažéři - klienti se stávají rukojmými chybného uvažování mocných? Jak dlouho budeme mlčet, že král je dávno nahý a že nás žene jako stádo ovcí do záhuby? Vše prý vyřeší trh, O.K.

+1/−2
4.12.2013 10:24

J68a96n 55S53t72o83d16o59l81a 7171840123270

Kolik hodin jezdí fírové v USA? Jaké mají bezpečnostní přestávky? Sem s tím.

+2/0
4.12.2013 11:06

A28l87e34x33a52n50d89r 30K48o42s66t32k29a 5289726689526

Kapitalismus bere lidi v hromadné dopravě jako masu. Pokud se náhodou stane a někdo se zabije, tak je prostě nahrazen jiným. "Významní" lidé, kteří by chyběli nejezdí "sockou".

0/−1
4.12.2013 11:50

J89a56n 24S73t68o81d55o14l70a 7851130103460

A že kritikové kapitalizmu tvrdí, že je to INDIVIDUALISTICKÁ společnost! Masa, tj. "nas mnogo", byl Sovětský svaz. Každý jednotlivec v kapitalismu má svoji cenu. Zahyne-li, kapitalistovi ubude zákazník. Poskytovateli služeb vzejdou velké potíže, protože jeden každý zabitý či zraněný bude chtít co největší odškodnění. Beru to jen z pohledu "zlého ziskuchtivého kapitalisty". Tradice, stavovská čest a morální zásady, které západní země ještě pořád udržují, by váš příspěvek profoukly ještě více.

0/0
4.12.2013 13:06

J32o25s85e96f 69V97a73l72a 9130203683143

ve Vasem prispevku vezi drobny problem: uz skoro pred 100 lety se zkusilo na vec jit "tridne" a "bez vlivu penez" . nejenom ze ti, ktere podobna hesla jako Vy hlasali, se projevili jako mnohem horsi hospodari nez "nevidilelna ruka trhu"  ale pri ceste za idealem stacili popravit nebo jinak zabit desetitisice lidi a dusledky se do dneska nepodarilo napravit. Dekuji, nechci -blijici smajlik

+1/0
4.12.2013 12:27

P29e64t87r 31P52a64c43k89a 4389269375861

Mě by zajímalo jak se ten vlak vlastně řídí. Lokomotiva evidentně jela na konci vlaku a tedy tlačila. První vagon by měl být ten úplně u vody, ale ten nemá žádný prostor na strojvedoucího. Kde tedy ten strojvůdce sedí?

0/0
4.12.2013 9:48

M52a59r15t78i28n 80K63r86e30j11č20í 5511450328585

řídící vůz je na fotce č. 15, od ostatních se liší tím ,že má vepředu 2 okna.

+2/0
4.12.2013 10:05

R74a94d79k86o 46K55ř69i48v27á66n82e27k 7310693195180

Vedle přechodových dveří prvního vozu jsou okénka, další vozy je nemají. Je to řídící vůz, z něhož se ovládá zadní lokomotiva, i když na to nevypadá. Moc místa tam strojvedoucí nemá, ale v USA je to běžné řešení.

+1/0
4.12.2013 10:12

M15i86r97e53k 20B91u94c53h31t55í81k 7839274544469

Byly doby, kdy v lokomotivě jezdili strojvedoucí dva, to samé v kamionech dva řidiči. Ale úsporná opatření tomu tak nechtěla...........

+3/−2
4.12.2013 9:30

J84a30n 16S67t94o58d38o90l41a 7821200873210

A stejně docházelo k neštěstím a nehodám, možná dokonce častěji než dnes.

0/−1
4.12.2013 11:09

M45i63r42e26k 21B92u14c63h47t77í47k 7819984364659

Myslíte si, že si oba zaráz jako na povel zdřímli?;-D

0/0
4.12.2013 12:39

J89a73n 85S31t71o29d96o95l25a 7111230593750

Ve dvou třeba hráli karty, co já vím. Ale neštěstí na železnici způsobené lidskou chybou jsou s námi od začátku železniční historie bez ohledu na to kolik lidí vedlo mašinu.

0/0
4.12.2013 12:44

T94o66m70á10š 13K82a17p66l22a64n 8713349493823

Před několika měsíci navlas stejná nehoda ve Španělsku a vlastně naprosto totožný důvod. V obou případech za to ale nemůže ani tak strojvůdce, to je jenom člověk a u hromadných dopravních prostředků je potřeba prostě předvídat a zabránit i lidské chybě, podobně jako mají různé kritické okruhy své sekundární zálohy. I u osobních aut se nyní montují systémy, které např. sledují pozornost řidiče a to se bavíme o autech, která vozí o několik řádů méně lidí a stojí o mnoho řádů měně.

Takováto chyba strojvůdce prostě statisticky musí nastat a nejspíš k ní dochází docela často, jen výjimečně to však vede k nehodě. I vzhledem k tomu Španělsku by tak spíš měl být obviněn ten, kdo se nezamyslel, jak těmto nehodám předcházet, v mhoha zemích to už mají vyřešeno, včetně u nás (alespoň na hlavních tratích).

+5/0
4.12.2013 8:55

J46a52n 67S85t94o31d72o11l66a 7961880263900

Bezpečnostní opatření a zajištění všeho druhu se velmi rychle vyvíjejí. Nikdy ale nebude možné zabránit neštěstí, vždy někdo nebo něco selže. Předpokládám, že brzy začnou příměstské vlaky jezdit na automat. Jestli to zabrání neštěstí, to těžko odhadnout. Vypadne sice chybující lidský faktor, ale jestli ho nahradí stroj i v nějakých naprosto nepředvídatelných situacích, to se teprv ukáže.

0/0
4.12.2013 11:15

M47i66c27h25a96l 43Z38e67t79e16k 3468782260287

V Česku mají vlaky tzv. "živák"- tlačítko, které po zaznění ječivého signálu musí strojvůdce zmáčkout, jinak začne vlak automaticky brzdit. K tomuhle se v USA ještě nedopracovali?8-o

0/−1
4.12.2013 8:14

A97l76e19x23a95n31d46r 59K52o56s25t27k37a 5139936989726

Jednou za několik minut (tuším 2-3). Pokud se mezitím zhroutí a padne na "plyn" tak nastane totéž. Spíš se divím, že přímo v New Yorku nemají žádné zabezpečovadlo, které by vlak zastavilo při překročení rychlosti.

+1/0
4.12.2013 8:32

J21á86n 90K69o98t94ú48č 2746894218246

Je to omnoho častejšie a je to závislé od rýchlosti vlaku. Pri vyššej rýchlosti treba mačkať skoro furt. Okrem toho lokomotíva nemá také ovládanie "plynu" ktoré by sa zaplo pod váhou tela strojvodcu. Väčšinou to býva "volant" ktorý sa točí alebo niečo ako joystick či automatická prevodovka. Tá býva zase umiestnená naboku, nedá sa na to len tak padnúť.

+1/0
4.12.2013 11:09

A66l46e30x16a78n13d73r 33K57o83s91t93k54a 5869246699986

Aha, já právě zažil jen páku, podobnou té v modernější tramvaji (T8 tuším, ta dvouvozová, hranatá) která je prostě dopředu=vpřed a čím víc dopředu, tím rychleji.

0/0
4.12.2013 11:47

M78i16c35h73a80l 43C35h91a34l58u97p81a 6698470169193

To mají asi všechny vlaky. Nicméně co jsem četl, tak je to tak automatická činnost, že to jsou lidi schopní mačkat automaticky a nepřemýšlet nad tím, i v mikrospánku.

+2/0
4.12.2013 9:39

J31a92n 16M35o18h48y33l38a 6702519879281

Přesně tak, prakticky každý strojvůdce vám řekne, že to zrovna proti únavě moc nepomáhá.

+2/0
4.12.2013 10:23

M91i46r81e84k 34T49u94r83e85č50e84k 4123932240532

JAKTOZE v dnesni computerove technice to neni "nejak" zabezpeceno nebo osetreno tak, aby proste nemohl usnout, a kdyby napr neodpovedel na nejaky podnet tak vlak zpomali anebo zastavi???

Vim ze po case se to stane otravne, ale co druzi, kteri musi byt u vyrobni linky anebo knacelari s konstantnim dohledem za zady, a nekdy musi zodpovidat za kazdou minutu sve smeny.

+1/−1
4.12.2013 8:11

J54o74s51e87f 45V85a83l33a 9920173443893

pokud vim, tak se nedavo resila nehoda v sevrnim Spanelsku (Santiago de Compostella), kde byla povolena 80 km/hod. ale strojvudce zacal brzdit ve 192 km/hod. Na trati udajne JESTE nebylo nainstalovano automaticke omezeni rychlosti - cili existuje. Pokud vim, tak zarizeni na kontrolu strojvedouciho ( jak pise nad Vami pan Zetek) se montuje do vlaku uz od doby elektronkove, kdy jeste zadny pocitac neexistoval, a ani k tomu neni poterba. Proc ho jeste nemaji Americane, tak to nevim

+1/−1
4.12.2013 8:32

J40a81n 95M13o39h54y17l98a 6872769239561

Ad1) Automatické řízení vlaku existuje, nicméně na všech tratích zdaleka není - musí tomu být poměrně nákladně uzpůsobena trať, vlak i zázemí. Ad2) To, co zjevně myslíte, je tlačítko bdělosti, nicméně proti pomalu nastupující únavě je prakticky bezmocné, protože strojvedoucí jsou zvyklí ho mačkat v podstatě podvědomě. To pomáhá spíš ve chvíli, kdy třeba vyloženě omdlí.

+2/0
4.12.2013 10:25

J29á52n 31K33o79t18ú14č 2406934938786

Neni pravda, zabezpečovacie zariadenie tam BOLO, ale až tesne pred oblúkom a nestihlo to zabrzdiť vlak, ktorý prekračoval rýchlosť o tak obrovskú hodnotu. S tým sa holt nepočítalo. Po tejto nehode namontoval ADIF 3 ďalšie "balízy", ktoré vynucujú postupné znižovanie rýchlosti vo väčšej vzdialenosti pred oblúkom. Ale nebolo to dobre domyslené, s tým súhlasím.

Všade v Európe sa takéto a podobné zabezpečovacie zariadenia, ktoré sú schopné zastaviť vlak, používajú len na hlavných tratiach. Napr. Švajčiarsko si dalo plán pokryť všetky trate systémom ETCS-2 do roku 2065!! V ČR sa to mimo hlavných koridorov ani neplánuje! Takže určite chápete, že v USA (kde je žel. infraštruktúra na okraji záujmu) nebudú mať na pomalej prímestskej trati takéto najmodernejšie vybavenie.

+1/0
4.12.2013 11:16

J63a28n 62S52t42o17d22o87l77a 7891580633120

Kdysi dávno jsem četl povídku, pravděpodobně od Batličky, jmenovala se Knoflík mrtvého muže, nebo tak nějak. Bylo to o metru nebo příměstském vlaku, pravděpodobně v New Yorku. Takže už ve třicátých letech to tam měli. Jenže jak píšou kolegové kolem, proti mikrospánku zrovna tohle nepomůže. V mikrospánku člověk funguje skoro normálně, jen nevnímá. Takže mačká, ale netuší, že projel červenou nebo omezení rychlosti atd.

0/0
4.12.2013 11:23

M89i47c55h56a86l 24C65h77a61l93u67p92a 6648600529843

Zabezpečení existuje, ale asi je to drahé, takže to všude není. I u nás to na většině tratí není. Technicky by nebyl problém, aby ty vlaky jezdily samy (někde tak funguje třeba metro).

Asi se čeká na megaprůser, pak to EU nařídí povinně a 3/4 tratí se zavře, protože na to nebudou peníze.

+2/−1
4.12.2013 9:41

J13á13n 95K45o12t42ú83č 2756124748916

Presne tak, ide o prachy, nemá zmysel montovať supermoderné zabezpečovacie zariadenia na každú trať. Tak isto nemá každý pancierové auto a pancierové dvere do domu.

+1/0
4.12.2013 11:24

J74o87s45e66f 70V87a28l43a 9410613563533

ja teda nejsem odbornik, ale jestli moje navigace v aute pozna, ze se na useku silnice s povolenou 60 km/hod pohybuji rychleji nez je pripustne a hned hodi alarm, tak nevim, proc by takove zarizeni v soucasne cene okolo 4000 CZK nebylo montovatelne do ridiciho vozu na zeleznici

0/0
4.12.2013 12:05

J79á37n 11K12o34t94ú59č 2776564698126

Zaujímavý nápad, prečo nie? Možno by to vydalo aj na diplomku. Ale vidím 2 hlavné problémy:

Poprvé, rýchlostné obmedzenia pre autá sú väčšinou statické. Menia sa len občas alebo pri krátkodobých výlukách. GPS navigácia netuší, že v danej ulici je rýchlosť znížená na 30 km/h, ale až tak moc nás to netrápi. Naproti tomu na železnici je rýchlostné obmedzenie dynamickejšie, môže sa meniť podľa toho, ako je pred vlakom nastavená výhybka. GPS alarm by to nedokázal pokryť. Sú na to samozrejme systémy, ale už nie také jednoduché.

Podruhé, tá nízka cena je daná tým, že trh s navigáciami je úplne voľný, čo je umožnené aj tým, že GPS navigácie nemajú žiadnu právnu zodpovednosť. Je to čisto informatívna záležitosť. Ale na železnici to takto nefunguje. Také zariadenie by Drážny úrad okamžite zakázal. Ak by sa malo niečo montovať do lokomotív, potrebovalo by to milión schválení, atestov, štúdií (pre každý typ lokomotívy zvlášť), musela by to montovať špeciálna atestovaná firma, atď. Cena by okamžite vyletela do miliónov. Takže tak.

0/0
9.12.2013 16:05

L73i85b62o27r 98F57i63l79á54k 3220325903883

Rockefeller si přivydělává jako strojvúdce?8-o

+1/0
4.12.2013 7:55

M25i37c95h14a45l 27Z20e33t56e59k 3268182110397

Aspoň v pohodě zaplatí celej novej vlak ....;-D

+2/0
4.12.2013 8:15

R58a80d52k96o 45K14ř85i70v79á18n69e29k 7840773805110

Kdyby to byl řidič autobusu, tak bychom řekli mikrospánek. Ale u strojvedoucího to formulujeme tak, že si dal dvacet.

Ale dobře, že to nebyl autobus, to by asi dopadlo hůř v té rychlosti.

0/0
4.12.2013 7:54

A40l56e45x21a85n96d97r 54K41o38s58t77k27a 5369456199966

On to nemusí být spánek. Neřikejte mi, že jste nikdy nezažil stav, kdy jen koukáte na to, jak okolí sviští okolo a nemůžete naprosto nic dělat. Ten odborář (jak jinak nesnáším odbory) to popisuje docela přesně, je to jako hypnóza.

+7/0
4.12.2013 8:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.