Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Oheň a indiánek v hodině fyziky. Pokusy vábí žáky na neoblíbený předmět

Ne, tímto způsobem se vlastnosti vody či vzduchu ve škole opravdu běžně neučí. Postavte pyramidu z kelímků a pak ji shazujte boucháním do obřího bubnu. Plechovku od barvy proměňte v miniaturní parní stroj. Pak už jen stačí nechat plout vzduchem prsteny kouře, utrousit cosi o čaroději Gandalfovi z Pána prstenů a žáci jsou vaši.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A23l58e81š 27J19í25l86e67k 7711692586768

Tak už i fyzika je "neoblíbený předmět" (mne bavila a v podstatě mne jako věda baví dodnes)? A jaký předmět by byl u dnešní FreeCool mládeže oblíbený? Hulení trávy? Nebo hudebka ve stylu "Gangsta" ? :-P

0/−1
4.12.2013 12:06

P41e19t50r17a 90V45e42r89n52e60r18o19v70á 6705420504782

Mě fyzika docela bavila. Učitel se nám snažil dělat názorné hodiny. Možná nebyly s tak ohromnými efekty, ale zajímavé byly. A to bylo už před víc než 15-ti lety.

+2/0
4.12.2013 11:10

F15r83a50n79t93i79š41e13k 62E88l55i65á54š 6567933175546

Také jsem měl skvělého učitele fyziky. Dnes oceňuji hlavně jeho tehdejší přísnost.

0/0
4.12.2013 12:10

M61a41r47e49k 20F53l25e85k92a61č 1497722550481

Určitě lepší než biflovat vzorečky které v praxi stejně málo kdo použije. Myslím že na základce by měl být fyziky právě tím stylem!

+1/0
4.12.2013 8:35

F82r45a88n65t85i17š96e46k 39E19l13i38á55š 6857343965136

Jakékoli biflování rozvíjí paměť, na rozdíl o logického myšlení se paměť rozvíjet dá. Vzorečky klidně zapomeňte, ale biflování čehokoli je prospěšné

0/0
4.12.2013 12:08

A23l12e25š 19M11e13t38l94i40c34k92ý 4102274904409

Teda, ty popisky u těch fotografií jsou šílený. Nechápu proč tam není u toho třeba jen nějaká zkratkovitá zmínka o tom pokusu, místo věty - scéna jak z hvězdných válek.....

0/−1
3.12.2013 23:44

P16e50t72r29a 64N90o18v98á56k24o12v37á 7458806964398

Náhodou nejlepší fyzikální pokus byl tehdy ten na nově, jak redaktorka lidem dokazovala, že voda, kterou necháte na mrazu, zmrzne.

+5/0
3.12.2013 22:22
Foto

B61r94o57n36i70s40l39a80v 42G59a70b54r82y14š 2462219271

Nebo když Láďa Hruška nechal padat namazané chleby ze stolu na podlahu.

0/0
3.12.2013 22:26

V71o32j15t22ě14c42h 22S14t12r68n94a98d 4744911232435

Jednou si fyzikář přinesl PET láhev s trochou lihu a knotem místo víčka. Nádherná ukázka raketového motoru.

0/0
3.12.2013 21:34

F94r40a15n68t64i69š75e21k 91E86l14i29á62š 6267513775896

Ten knot je tam zbytečný

0/0
4.12.2013 12:12

J19a72r58o91s26l57a62v 44Z31ů67d70a 5447815666

Jé, článek o projektu, u jehož založení jsem byl :-)

+1/0
3.12.2013 21:24
Foto

B67r56o21n86i73s40l52a62v 12G56a93b30r27y37š 2922519851

Neoblíbený proto, že se v něm počítá jako v matematice. Jenže právě ta do fyziky patří, protože i podle ní dokážete logicky přemýšlet. Příkladně u zápočtů mi studenti nedokázali sestavit vzoreček pro rychlost a někteří mi kilometry dělili minutami! Nebo ve fyzice hledejte i světlé stránky, můžete říct svému obéznějšímu kamarádovi, že při stejné rychlosti chůze spotřebujete méně energie.

+3/0
3.12.2013 21:13

V26í26t 18G64a29b64r50i77e81l 5514333426117

Nic proti nikomu, ale od studentů upce nemůžete čekat víc...

0/−1
3.12.2013 21:16
Foto

B14r76o19n29i46s71l50a38v 77G46a47b56r70y11š 2962949401

Ale já jsem ji taky vystudoval... :-)

0/0
3.12.2013 22:12

V79í81t 53G27a73b11r47i91e69l 5194903886287

Jenže to nejspíš nebylo v době, kdy jde na VŠ 80% maturantů...

Jen pár škol si udrželo kvalitu, většina bohužel honí peníze nabíráním všeho možného a snižováním nároků.

+2/0
3.12.2013 22:18
Foto

B29r10o51n26i21s96l89a30v 10G56a48b79r69y18š 2572629531

Nastoupil jsem v roce 2006 a aktuálně jsem tam jako interní doktorand, to jste si asi přečetl. Občas jsem si myslel, že jsem na studenty moc přísný. Zápočet byl na 30 bodů a dosáhnout měli 18 bodů. Když jsem opravoval první tři písemky, které byly pod limitem, málem jsem se rozbrečel.

A schválně jsem formuloval otázky tak, aby si vymysleli i vlastní logickou definici nebo popis známého pojmu (Vysvětlete, nejlépe svými slovy, pojem XXXXX).

+1/0
3.12.2013 22:25

V82í51t 25G81a62b29r59i58e45l 5274973796797

Tak to je ještě před prudkým nárůstem studentů. Navíc Perner je asi z UPCE nejkvalitnější... Něco takového se na stránkách univerzity psalo, ale prolétl jsem to jen zběžně. Taky někdy mám chuť brečet, když vidím zadání...:-)

Mohl byste, prosím, sem aspoň jednu otázku hodit?

0/0
3.12.2013 22:33
Foto

B29r85o56n29i36s69l59a80v 83G42a45b30r78y34š 2152469131

Vy jste taky z DFJP? :-) Tak jen namátkou...

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem doprava.

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem přeprava.

- Vypočtěte úsekovou rychlost vlaku Sp 1662 (vzoreček jsme brali, plachtu jsem vysvětloval).

- Vypište a na slepé mapce vyznačte trasu dálnice D5.

- Vyjmenujte základní dělení drah.

0/0
3.12.2013 22:48

V92í89t 38G26a36b49r72i46e65l 5804913676747

Ne, nejsem.

Zajímavé, hned jsem chytřejší a mám o něco lepší představu o tom, co se kde učí.

Děkuji

0/0
3.12.2013 23:10
Foto

B78r90o50n29i37s61l33a50v 80G87a13b71r97y18š 2792609831

Tohle jsou jen Základy technologie a řízení dopravy. Kolegové učí složitější záležitosti. O MHD se vždycky rozpovídám, protože to je moje výzkumné zaměření :-). Zdají se Vám ty otázky těžké nebo nějak špatně formulované?

0/0
3.12.2013 23:14

V93í53t 22G42a34b18r50i62e92l 5464833826707

Jasné, že základy budou prostě základy no...

Nevím přesně, co berete, ale otázky mi rozhodně nepřijdou špatně formulované. Se znalostí pojmů (třeba pod dělení drah moc nevím, co si představit, ale co bych čekal, když jsem to nikdy neviděl...) to musí být už úplně jasné.

Pokud se toto dělá na cvičení, tak je to naprosto adekvátní a studenti by měli umět vše, co se na cvičení bere (vím, málokdy to tak je, ale pak se nikdo nemůže divit, že dopadne blbě).

0/0
3.12.2013 23:33
Foto

B88r67o23n18i62s53l79a59v 96G53a23b61r21y12š 2352539371

To dělení drah najdete třeba v zákoně, jinak jsou železniční (ty se dělí dál), tramvajové, trolejbusové a lanové. Nový věcný záměr však chce ze zákona o drahách trolejbusy vyjmout. To jen tak pro zajímavost. :-)

Na studenty naštěstí ještě platí, že podmínkou zápočtu je i povinná docházka. :-)

0/0
3.12.2013 23:37

V40í91t 84G81a86b47r54i42e54l 5814983656447

Tak tam by mě to fakt nenapadlo hledat... Děkuji, zas vím něco nového.:-)

Tu máme jen u jednoho předmětu. Ale stejně není šance bez docházky na cvičení dostat zápočet, takže je docela fuk, jestli je povinná nebo ne.

0/0
3.12.2013 23:44
Foto

B24r48o67n20i97s44l58a88v 55G36a79b34r95y10š 2982799221

Pokud máte dobré kamarády... :-)

Z toho si nic nedělejte, já taky spoustu věcí ještě nevím.

0/0
3.12.2013 23:52

V16í25t 18G64a16b90r96i87e12l 5304673756187

Když je třeba hodně počítat, tak ani sebelepší kamarád nepomůže s pochopením... A učit se vše z knih zabere mnohem víc času.

Nedělám, dávno jsem se smířil s tím, že vlastně ve skutečnosti nevím vůbec nic, protože existuje tolik informací, že se to za jeden život prostě nedá zvládnout. Bohužel.

0/0
3.12.2013 23:57

P71e80t92r62a 38N73o92v11á13k89o93v47á 7848656144578

Myslím si, že je hloupost chtít: Vysvětlete nejlépe svými slovy - tím si totiž jako učitel kopete hrob a studentům taky. Pokud existuje všeobecně uznávaná definice, musíte vyžadovat, aby se ji naučili. Především v základech. Aby s tou definicí pak mohli pracovat dál. Protože pokud budou něco splácávat z vlastních slov, dopadne to špatně, jak jste sám viděl. A nebudou mít na čem stavět dál.

Vlastní definice můžou vymýšlet na doktorském, kdy už ale budou tak chytří, že budou vědět, že nejde o nic jednoduchého, protože budou znát problematiku. Většinou definice vymýšlí lidé, kteří v oboru pracují desítky let, ne prváci na bakaláři.

0/0
4.12.2013 7:54

P89e46t54r61a 41N74o83v56á78k18o57v70á 7318956244908

Jo ještě jsem k tomu chtěla dodat jako příklad, že mi to přijde, jako byste po dítěti chtěl, aby spočítalo příklad, ale vůbec nemusí umět, jak jdou čísla za sebou. Stačí, když pochopí hodnotu. Ono to samozřejmě stačí, ale chápe se to mnohem složitěji, než když už malé dítě jak básničku naučíte počítat do deseti a pak do dvaceti. Velice snadno si pak vybaví, které číslo je kde v číselné řadě a tedy jakou tu hodnotu má. Jsou prostě věci, které by se měly učit jako básnička zpaměti. I proto, že si tím člověk trénuje mozek a na stará kolena nemusí nic hedat, ale prostě to ze sebe vysype.

0/0
4.12.2013 7:58
Foto

B23r47o63n98i40s43l70a34v 85G21a13b34r23y26š 2312349911

Jenže mi jde o to, zda pochopili princip toho pojmu a v čem spočívá. Definic pojmu "doprava" naleznete hodně a všechny jsou platné. Jednak si tedy můžou vybrat a jednak ji na základě těchto zkušeností mohou dát dohromady sami. Jsou to univerzitní studenti, ne malé děti.

0/0
4.12.2013 12:47

V39í21t 82G22a23b75r95i95e45l 5824303266327

A kolik studentů toto zvládlo?

0/0
3.12.2013 23:34
Foto

B78r16o74n13i34s46l11a14v 26G55a74b29r74y30š 2712589421

Ze třinácti šest, jeden to měl nahnuté, tak jsem si ho ještě pozval na pohovor.

0/0
3.12.2013 23:38

V61í85t 32G77a91b83r41i77e98l 5704673136947

Opravdu šest? Tak to jsem čekal víc... Už chápu, že vám chtělo brečet...

0/0
3.12.2013 23:45

F59r50a18n63t42i95š59e20k 90E83l33i86á22š 6647173915486

Doufám, že ani jedna uvedená otázka nemá ve fyzice svoje místo.

0/0
4.12.2013 12:14
Foto

B54r33o47n12i30s43l92a53v 86G32a43b34r35y74š 2422119311

Váš příspěvek jsem moc nepochopil. Článek je sice o fyzice, ale s p. Gabrielem jsme se začali bavit o něčem jiném. Zkuste si přečíst vlákno celé.

0/0
4.12.2013 12:44
Foto

P95e34t21r 21V87a74ř98á32k 6706129984905

Opravdu se bavíme o vysoké škole?8-o

0/0
3.12.2013 21:18

V78í28t 33G85a60b26r44i64e92l 5384173256197

Ne, pokud nelže google tak o "padubické univerzitě"

+1/0
3.12.2013 21:19
Foto

B54r73o25n84i65s18l89a84v 90G68a82b80r36y66š 2572479781

Ano, bavíme. Ale ti studenti naštěstí nebyli v tom oboru, který jsem vystudoval já, a sice Technologii a řízení dopravy. Tam je hodně velký nápor na matematiku a fyziku.

0/0
3.12.2013 22:13

V59í41t 93G62a17b13r19i48e74l 5584973456387

To je toho...

Krása fyziky je v jiných věce než v gandalfovi.

+1/0
3.12.2013 21:12

I66v27e95t11a 42B11ů82ž47k14o92v19á 2152866598

R^R^R^

0/0
3.12.2013 21:11

E50l14i33š58k85a 27K23u78č74e30r56o47v70á 7169452893583

Pozvala jsem je k nám na začátek školního roku. zvala jsem 4 základky, projevila zájem jen jedna. jejich chyba - byla s nima sranda a děcka se bavila. mají představení dobře našlapané, nejsou tam hluchá místa.

+2/0
3.12.2013 20:45

H90o48n62z12a 65F84á35t34o56r 2639415544470

Aniž bych chtěl dělat nějakou reklamu, tak ÚDiF jsou opravdu machři. Mohl jsem být na jednom jejich školení/představení a dodnes z toho žiji, pokud chci žákům představit nějaký efektní pokus. Jen víc takových lidí.R^

0/0
3.12.2013 20:42

V84í56t 30O53ž68a44n51a 1108218285244

nejprimitivnější pokus - vemte prázdnou PET láhev, v teplé místnosti utáhněte uzávěr a vyjděte s ní do chladného počasí venku - po chvíli se zmačká

+1/0
3.12.2013 20:35

P87e51t74r 54B94r40a76n11k24a 6444276663348

Nemohli by vymyslet nějaký na zvýšeníny zvýšení přitažlivosti kapitalismu ?

0/−2
3.12.2013 20:35

Z56d84e29n97ě34k 39G62o81l33d37b45e10r26g 8266465119485

Já pamatuju jak nás na základní škole bavili v hodinách fyziky vléváním spousty vztahů a vzorců, spousty teorie a praxe žádná. První pokus sem si mohl vyzkoušet až v laborkách na gymnáziu. Takže se vůbec nedivím, že fyzika žáky na základních školách povětšinou nebaví.

+1/−1
3.12.2013 20:12

F58r78a29n47t23i23š20e79k 38E25l86i40á40š 6137663895946

Ale fyzika je nerozlučně spjata s matematickými vztahy, s převáděním veličin, jednotek  a s užíváním složitých výpočtů. Pravda, lze ji trochu přiblížit různými pokusy, ale to je jenom hraní.

+4/0
3.12.2013 20:27

P95e82t25r53a 74N81o65v42á64k23o39v53á 7778236394988

Fyzika není matika. Rozdíl mezi těmi dvěma je, že matika je teoretická a fyzika počítá s reálnými věcmi. Proto se na ní dá neustále skvěle ukazovat, k čemu je to dobré. Jenže většinou učitwlé popíšou jen tu věc nebo vzorec, ale už neřeknou, k čemu to využít. Nebo to zas jen suše uvedu jako příklad.

Např. když čtete Foglara, kolikrát tam má něco jako "stavěli jsme to a to a museli jsme propočítat, jestli to vydrží takovou a makovou zátěž". Nepochybuju, že jsme ve fyzice takové vzorečky taky brali, lae nemám je s ničím spojené takže si je dnes už nevybavím. A přitom tohle jsou tak důležité a skvělé věci do praxe. Když to přeženu, tak dřív si uměl každý namíchat střelný prach, znal poměr síry a ledku. Dnes bych ani nepoznala síru a ledek, kdybych kolem nich šla, natož si něco namíchat...

+2/0
3.12.2013 22:20

F74r84a47n46t86i43š70e19k 27E94l23i74á50š 6917343775196

Nevybavila byste si je, i kdyby jste je měla s něčím spojené. I statik užívá příslušné tabulky. Fyzika není matika, ale matematický aparát je pro ni nepostradatelný.

0/0
4.12.2013 10:06

L31u30b62o85š 94M83a96r62e14k 1582985796361

Proč neoblíbený předmět?

Záleží na učiteli. Když kdysi učitel zapálil omylem při hodině parkety ve třídě, to byl zážitek. Na fiziku a chemii vzpomínám rád, i když ty vzorečky byli hrozné.

+6/0
3.12.2013 20:08

V60o12j56t40ě65c27h 28B53r18a62d22á15č 8358782672898

No, každý může udělat chybu. :D

+2/0
3.12.2013 20:11

R90o72b88i60n 43Ž56i92ž76k23a 2788114506826

ale ta čeština byl opruz, co?:-P

+11/−1
3.12.2013 20:12

L81u83b70o38š 90M44a21r28e20k 1352165586651

Ne ty jsi opruz.;-D

+2/−1
3.12.2013 20:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.