Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Oheň a indiánek v hodině fyziky. Pokusy vábí žáky na neoblíbený předmět

Ne, tímto způsobem se vlastnosti vody či vzduchu ve škole opravdu běžně neučí. Postavte pyramidu z kelímků a pak ji shazujte boucháním do obřího bubnu. Plechovku od barvy proměňte v miniaturní parní stroj. Pak už jen stačí nechat plout vzduchem prsteny kouře, utrousit cosi o čaroději Gandalfovi z Pána prstenů a žáci jsou vaši.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A90l66e86š 75J80í40l89e89k 7811532986798

Tak už i fyzika je "neoblíbený předmět" (mne bavila a v podstatě mne jako věda baví dodnes)? A jaký předmět by byl u dnešní FreeCool mládeže oblíbený? Hulení trávy? Nebo hudebka ve stylu "Gangsta" ? :-P

0/−1
4.12.2013 12:06

P57e95t78r26a 82V37e11r94n75e72r85o95v17á 6675680194502

Mě fyzika docela bavila. Učitel se nám snažil dělat názorné hodiny. Možná nebyly s tak ohromnými efekty, ale zajímavé byly. A to bylo už před víc než 15-ti lety.

+2/0
4.12.2013 11:10

F71r93a72n56t66i35š72e87k 42E75l53i24á59š 6747263405366

Také jsem měl skvělého učitele fyziky. Dnes oceňuji hlavně jeho tehdejší přísnost.

0/0
4.12.2013 12:10

M41a70r83e47k 86F51l55e22k51a33č 1967772340181

Určitě lepší než biflovat vzorečky které v praxi stejně málo kdo použije. Myslím že na základce by měl být fyziky právě tím stylem!

+1/0
4.12.2013 8:35

F45r26a42n25t27i35š91e24k 30E34l12i33á61š 6837643495406

Jakékoli biflování rozvíjí paměť, na rozdíl o logického myšlení se paměť rozvíjet dá. Vzorečky klidně zapomeňte, ale biflování čehokoli je prospěšné

0/0
4.12.2013 12:08

A25l21e68š 79M26e62t37l30i70c74k78ý 4412274364709

Teda, ty popisky u těch fotografií jsou šílený. Nechápu proč tam není u toho třeba jen nějaká zkratkovitá zmínka o tom pokusu, místo věty - scéna jak z hvězdných válek.....

0/−1
3.12.2013 23:44

P10e60t36r88a 66N59o95v15á34k18o18v10á 7828466214408

Náhodou nejlepší fyzikální pokus byl tehdy ten na nově, jak redaktorka lidem dokazovala, že voda, kterou necháte na mrazu, zmrzne.

+5/0
3.12.2013 22:22
Foto

B11r81o53n79i24s95l87a74v 50G63a83b10r97y30š 2242699971

Nebo když Láďa Hruška nechal padat namazané chleby ze stolu na podlahu.

0/0
3.12.2013 22:26

V22o65j11t87ě58c25h 32S16t21r85n42a15d 4324361472275

Jednou si fyzikář přinesl PET láhev s trochou lihu a knotem místo víčka. Nádherná ukázka raketového motoru.

0/0
3.12.2013 21:34

F94r64a44n38t61i29š46e75k 35E89l45i45á36š 6177213525166

Ten knot je tam zbytečný

0/0
4.12.2013 12:12

J21a34r31o87s34l88a95v 20Z73ů91d69a 5507575556

Jé, článek o projektu, u jehož založení jsem byl :-)

+1/0
3.12.2013 21:24
Foto

B97r48o71n46i11s77l92a71v 32G29a65b60r50y13š 2782989981

Neoblíbený proto, že se v něm počítá jako v matematice. Jenže právě ta do fyziky patří, protože i podle ní dokážete logicky přemýšlet. Příkladně u zápočtů mi studenti nedokázali sestavit vzoreček pro rychlost a někteří mi kilometry dělili minutami! Nebo ve fyzice hledejte i světlé stránky, můžete říct svému obéznějšímu kamarádovi, že při stejné rychlosti chůze spotřebujete méně energie.

+3/0
3.12.2013 21:13

V60í21t 26G97a46b50r16i30e72l 5744873136727

Nic proti nikomu, ale od studentů upce nemůžete čekat víc...

0/−1
3.12.2013 21:16
Foto

B47r36o63n53i44s67l43a44v 88G32a50b60r82y27š 2192349891

Ale já jsem ji taky vystudoval... :-)

0/0
3.12.2013 22:12

V44í98t 57G93a32b10r51i35e35l 5734823436377

Jenže to nejspíš nebylo v době, kdy jde na VŠ 80% maturantů...

Jen pár škol si udrželo kvalitu, většina bohužel honí peníze nabíráním všeho možného a snižováním nároků.

+2/0
3.12.2013 22:18
Foto

B39r65o18n77i83s97l27a15v 24G56a58b48r77y92š 2172729561

Nastoupil jsem v roce 2006 a aktuálně jsem tam jako interní doktorand, to jste si asi přečetl. Občas jsem si myslel, že jsem na studenty moc přísný. Zápočet byl na 30 bodů a dosáhnout měli 18 bodů. Když jsem opravoval první tři písemky, které byly pod limitem, málem jsem se rozbrečel.

A schválně jsem formuloval otázky tak, aby si vymysleli i vlastní logickou definici nebo popis známého pojmu (Vysvětlete, nejlépe svými slovy, pojem XXXXX).

+1/0
3.12.2013 22:25

V15í17t 71G78a52b86r61i46e21l 5624793206177

Tak to je ještě před prudkým nárůstem studentů. Navíc Perner je asi z UPCE nejkvalitnější... Něco takového se na stránkách univerzity psalo, ale prolétl jsem to jen zběžně. Taky někdy mám chuť brečet, když vidím zadání...:-)

Mohl byste, prosím, sem aspoň jednu otázku hodit?

0/0
3.12.2013 22:33
Foto

B37r76o36n20i47s52l42a76v 13G61a74b50r66y15š 2492309741

Vy jste taky z DFJP? :-) Tak jen namátkou...

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem doprava.

- Vysvětlete nejlépe svými slovy pojem přeprava.

- Vypočtěte úsekovou rychlost vlaku Sp 1662 (vzoreček jsme brali, plachtu jsem vysvětloval).

- Vypište a na slepé mapce vyznačte trasu dálnice D5.

- Vyjmenujte základní dělení drah.

0/0
3.12.2013 22:48

V93í43t 63G56a31b95r81i89e27l 5124373676767

Ne, nejsem.

Zajímavé, hned jsem chytřejší a mám o něco lepší představu o tom, co se kde učí.

Děkuji

0/0
3.12.2013 23:10
Foto

B69r49o78n14i18s16l15a11v 89G54a96b15r48y11š 2322579761

Tohle jsou jen Základy technologie a řízení dopravy. Kolegové učí složitější záležitosti. O MHD se vždycky rozpovídám, protože to je moje výzkumné zaměření :-). Zdají se Vám ty otázky těžké nebo nějak špatně formulované?

0/0
3.12.2013 23:14

V92í27t 82G64a41b83r38i27e20l 5744973516707

Jasné, že základy budou prostě základy no...

Nevím přesně, co berete, ale otázky mi rozhodně nepřijdou špatně formulované. Se znalostí pojmů (třeba pod dělení drah moc nevím, co si představit, ale co bych čekal, když jsem to nikdy neviděl...) to musí být už úplně jasné.

Pokud se toto dělá na cvičení, tak je to naprosto adekvátní a studenti by měli umět vše, co se na cvičení bere (vím, málokdy to tak je, ale pak se nikdo nemůže divit, že dopadne blbě).

0/0
3.12.2013 23:33
Foto

B82r92o97n97i53s68l45a64v 25G93a32b68r55y41š 2402979531

To dělení drah najdete třeba v zákoně, jinak jsou železniční (ty se dělí dál), tramvajové, trolejbusové a lanové. Nový věcný záměr však chce ze zákona o drahách trolejbusy vyjmout. To jen tak pro zajímavost. :-)

Na studenty naštěstí ještě platí, že podmínkou zápočtu je i povinná docházka. :-)

0/0
3.12.2013 23:37

V12í63t 16G62a70b53r39i59e59l 5744793616467

Tak tam by mě to fakt nenapadlo hledat... Děkuji, zas vím něco nového.:-)

Tu máme jen u jednoho předmětu. Ale stejně není šance bez docházky na cvičení dostat zápočet, takže je docela fuk, jestli je povinná nebo ne.

0/0
3.12.2013 23:44
Foto

B33r22o13n90i11s37l69a82v 85G37a34b17r47y85š 2522659861

Pokud máte dobré kamarády... :-)

Z toho si nic nedělejte, já taky spoustu věcí ještě nevím.

0/0
3.12.2013 23:52

V80í73t 20G56a13b54r21i21e32l 5284273466167

Když je třeba hodně počítat, tak ani sebelepší kamarád nepomůže s pochopením... A učit se vše z knih zabere mnohem víc času.

Nedělám, dávno jsem se smířil s tím, že vlastně ve skutečnosti nevím vůbec nic, protože existuje tolik informací, že se to za jeden život prostě nedá zvládnout. Bohužel.

0/0
3.12.2013 23:57

P45e32t61r34a 91N93o97v71á55k12o72v45á 7648766634958

Myslím si, že je hloupost chtít: Vysvětlete nejlépe svými slovy - tím si totiž jako učitel kopete hrob a studentům taky. Pokud existuje všeobecně uznávaná definice, musíte vyžadovat, aby se ji naučili. Především v základech. Aby s tou definicí pak mohli pracovat dál. Protože pokud budou něco splácávat z vlastních slov, dopadne to špatně, jak jste sám viděl. A nebudou mít na čem stavět dál.

Vlastní definice můžou vymýšlet na doktorském, kdy už ale budou tak chytří, že budou vědět, že nejde o nic jednoduchého, protože budou znát problematiku. Většinou definice vymýšlí lidé, kteří v oboru pracují desítky let, ne prváci na bakaláři.

0/0
4.12.2013 7:54

P83e71t64r48a 12N70o34v49á34k10o93v84á 7538936914478

Jo ještě jsem k tomu chtěla dodat jako příklad, že mi to přijde, jako byste po dítěti chtěl, aby spočítalo příklad, ale vůbec nemusí umět, jak jdou čísla za sebou. Stačí, když pochopí hodnotu. Ono to samozřejmě stačí, ale chápe se to mnohem složitěji, než když už malé dítě jak básničku naučíte počítat do deseti a pak do dvaceti. Velice snadno si pak vybaví, které číslo je kde v číselné řadě a tedy jakou tu hodnotu má. Jsou prostě věci, které by se měly učit jako básnička zpaměti. I proto, že si tím člověk trénuje mozek a na stará kolena nemusí nic hedat, ale prostě to ze sebe vysype.

0/0
4.12.2013 7:58
Foto

B31r60o45n40i19s74l40a49v 92G50a26b96r56y60š 2292819561

Jenže mi jde o to, zda pochopili princip toho pojmu a v čem spočívá. Definic pojmu "doprava" naleznete hodně a všechny jsou platné. Jednak si tedy můžou vybrat a jednak ji na základě těchto zkušeností mohou dát dohromady sami. Jsou to univerzitní studenti, ne malé děti.

0/0
4.12.2013 12:47

V72í30t 56G91a95b80r45i38e75l 5794963126607

A kolik studentů toto zvládlo?

0/0
3.12.2013 23:34
Foto

B50r93o66n42i36s88l46a23v 12G42a54b67r91y50š 2512519921

Ze třinácti šest, jeden to měl nahnuté, tak jsem si ho ještě pozval na pohovor.

0/0
3.12.2013 23:38

V61í78t 47G92a57b23r55i19e54l 5794473376577

Opravdu šest? Tak to jsem čekal víc... Už chápu, že vám chtělo brečet...

0/0
3.12.2013 23:45

F34r45a82n59t23i37š59e42k 57E85l36i87á79š 6797143495126

Doufám, že ani jedna uvedená otázka nemá ve fyzice svoje místo.

0/0
4.12.2013 12:14
Foto

B28r65o90n82i32s83l56a51v 94G24a29b15r78y63š 2102409521

Váš příspěvek jsem moc nepochopil. Článek je sice o fyzice, ale s p. Gabrielem jsme se začali bavit o něčem jiném. Zkuste si přečíst vlákno celé.

0/0
4.12.2013 12:44
Foto

P29e27t17r 59V91a65ř25á15k 6816989424525

Opravdu se bavíme o vysoké škole?8-o

0/0
3.12.2013 21:18

V54í93t 89G27a70b57r62i80e16l 5384313636547

Ne, pokud nelže google tak o "padubické univerzitě"

+1/0
3.12.2013 21:19
Foto

B44r72o58n12i15s66l19a79v 30G86a48b34r96y46š 2662589401

Ano, bavíme. Ale ti studenti naštěstí nebyli v tom oboru, který jsem vystudoval já, a sice Technologii a řízení dopravy. Tam je hodně velký nápor na matematiku a fyziku.

0/0
3.12.2013 22:13

V77í89t 65G33a34b65r65i34e71l 5344783766967

To je toho...

Krása fyziky je v jiných věce než v gandalfovi.

+1/0
3.12.2013 21:12

I83v54e57t57a 86B98ů15ž34k60o21v92á 2272566568

R^R^R^

0/0
3.12.2013 21:11

E32l68i40š78k71a 24K81u14č64e96r30o71v47á 7799342173813

Pozvala jsem je k nám na začátek školního roku. zvala jsem 4 základky, projevila zájem jen jedna. jejich chyba - byla s nima sranda a děcka se bavila. mají představení dobře našlapané, nejsou tam hluchá místa.

+2/0
3.12.2013 20:45

H63o31n72z10a 49F28á72t84o54r 2649225304430

Aniž bych chtěl dělat nějakou reklamu, tak ÚDiF jsou opravdu machři. Mohl jsem být na jednom jejich školení/představení a dodnes z toho žiji, pokud chci žákům představit nějaký efektní pokus. Jen víc takových lidí.R^

0/0
3.12.2013 20:42

V43í63t 93O85ž92a20n88a 1308238785764

nejprimitivnější pokus - vemte prázdnou PET láhev, v teplé místnosti utáhněte uzávěr a vyjděte s ní do chladného počasí venku - po chvíli se zmačká

+1/0
3.12.2013 20:35

P21e17t77r 32B78r26a51n13k87a 6214536983838

Nemohli by vymyslet nějaký na zvýšeníny zvýšení přitažlivosti kapitalismu ?

0/−2
3.12.2013 20:35

Z70d77e14n27ě58k 38G80o27l20d77b13e20r81g 8276665559395

Já pamatuju jak nás na základní škole bavili v hodinách fyziky vléváním spousty vztahů a vzorců, spousty teorie a praxe žádná. První pokus sem si mohl vyzkoušet až v laborkách na gymnáziu. Takže se vůbec nedivím, že fyzika žáky na základních školách povětšinou nebaví.

+1/−1
3.12.2013 20:12

F69r56a53n50t31i32š76e69k 96E43l21i23á46š 6717643595756

Ale fyzika je nerozlučně spjata s matematickými vztahy, s převáděním veličin, jednotek  a s užíváním složitých výpočtů. Pravda, lze ji trochu přiblížit různými pokusy, ale to je jenom hraní.

+4/0
3.12.2013 20:27

P37e63t38r71a 20N44o74v66á38k89o20v75á 7488566934588

Fyzika není matika. Rozdíl mezi těmi dvěma je, že matika je teoretická a fyzika počítá s reálnými věcmi. Proto se na ní dá neustále skvěle ukazovat, k čemu je to dobré. Jenže většinou učitwlé popíšou jen tu věc nebo vzorec, ale už neřeknou, k čemu to využít. Nebo to zas jen suše uvedu jako příklad.

Např. když čtete Foglara, kolikrát tam má něco jako "stavěli jsme to a to a museli jsme propočítat, jestli to vydrží takovou a makovou zátěž". Nepochybuju, že jsme ve fyzice takové vzorečky taky brali, lae nemám je s ničím spojené takže si je dnes už nevybavím. A přitom tohle jsou tak důležité a skvělé věci do praxe. Když to přeženu, tak dřív si uměl každý namíchat střelný prach, znal poměr síry a ledku. Dnes bych ani nepoznala síru a ledek, kdybych kolem nich šla, natož si něco namíchat...

+2/0
3.12.2013 22:20

F47r89a30n31t23i72š44e91k 14E21l66i25á66š 6437503485806

Nevybavila byste si je, i kdyby jste je měla s něčím spojené. I statik užívá příslušné tabulky. Fyzika není matika, ale matematický aparát je pro ni nepostradatelný.

0/0
4.12.2013 10:06

L20u16b31o79š 72M40a66r42e73k 1812755816201

Proč neoblíbený předmět?

Záleží na učiteli. Když kdysi učitel zapálil omylem při hodině parkety ve třídě, to byl zážitek. Na fiziku a chemii vzpomínám rád, i když ty vzorečky byli hrozné.

+6/0
3.12.2013 20:08

V59o52j90t90ě32c97h 30B67r71a26d96á23č 8148752932358

No, každý může udělat chybu. :D

+2/0
3.12.2013 20:11

R85o28b82i87n 95Ž75i25ž37k26a 2728174536496

ale ta čeština byl opruz, co?:-P

+11/−1
3.12.2013 20:12

L13u23b90o11š 22M87a67r93e98k 1712335516661

Ne ty jsi opruz.;-D

+2/−1
3.12.2013 20:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.