Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakonzervované L-159 mají po letech kupce, 28 jich chce firma z USA

Česká armáda se po letech může zbavit větší části zakonzervovaných bitevníků L-159. O 28 strojů se zajímá americká firma Draken International, která pomáhá s výcvikem vojenských pilotů. Za stroje nabízí až půl miliardy korun, uvedl ministr obrany v demisi Vlastimil Picek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F78e83l54i18x 67M46a65u98t39n78e88r 9885778237300

Tady je ale aviatiků.

0/0
30.11.2013 22:25

O64l18d23ř60i25c83h 82L86e63b33e73d95a 5377105631920

Vyhozené peníze to byly od počátku, tak to berme jeko daň za "ochranu" tím jejich paktem.

0/0
29.11.2013 20:36

O23t78o 16P10a96l63d85u44s 1753868280314

Možná by se měli začít vyvážet Tamary. A US neviditelné letouny by měli taky cenu šrotu.

+1/0
29.11.2013 20:34

J48a17r34o88s38l50a59v 53B85r91ü35m60m90e30r 7314443706

Ehm, Tamary jsou již dávno překonané, vyrábíme a vyvážíme mnohem lepší věci. Ale Američani je znají, tak ví, jak se proti tomu bránit.

0/0
29.11.2013 23:13

O19t64o 44P45a64l20d82u77s 1253668780734

Trapný obchod!!!! Cena prodávaného letadla nedosahuje ceny ojetého Vejronu!!!!!!;-€Rv

0/0
29.11.2013 20:14

D47a73v96i61d 43M78u39n44z45a55r 3768562774106

O letadelku " Kaneti ";-D

0/0
29.11.2013 20:04

J86o28s24e79f 75B29r24o35ž20k51a 6814652388347

Jestli sledujete tento případ od samého začátku, tak jistě víte, že se Česko mohlo těchto letadel zbavit dávno. Letadla 159-L užívají v avionice Americké technologie a komponenty, takže je nelze prodat do některých států bez Amerického souhlasu. A ono to opravdu nešlo. To je ten největší problém. A nebo návod jak po čase okrást legálně přítele.

+1/−1
29.11.2013 19:36

J56a72r70o71s85l15a21v 94B73r26ü21m89m86e97r 7244413186

Jak legálně okrást přítele. Prostě americké komponenty se nesmějí vyvážet bez povolení, věděli jsme to už od začátku, je to celé jen naše blbost.

0/0
29.11.2013 23:15

J66o45n77á90š 68N96o49v47á63k 3478379315247

Potřebujete se jich zbavit? Odvolejte ochranku objektu a na romea.cz vyvěste informaci, že L-159 jsou z hliníku.

+2/0
29.11.2013 16:40

K94o15l54j81a 71K73u83b90í50č65e15k 1233116129883

Pokud tomu rozumím , tak česká armáda- tedy stát - koupila 72 letadel za 51 miliard. Tedy jedno letadlo za 718 milionů. Teď chce vláda prodat 28 letounů za cenu jeden letoun za ca 17 milionů. Tedy na každém letounu je ztráta nejméně 700 miliónů. Celkem tedy ztráta 28 x 700 - tedy 19 miliard. To se mi nezdá jako výhodný obchod pro stát - ale spíše výhodný pro toho, kdo se jej účastní a kdo jej dohazuje. V každém případě je podezřelé prodávat letoun který stál 718 milionů za 17 milionů. Ta k to tu ještě nebylo !!!!

0/0
29.11.2013 15:32

D87a30v98i93d 11B83r46u87c46k64n58e32r 5322174479775

v menším určitě bylo. Nikdy už se nedovíme, jak čachrovala armáda do roku 89.

0/0
29.11.2013 15:34

J88a79r77o21s66l18a25v 33B40r49ü67m10m39e63r 7894653186

Momentálně je to výhodné velmi. Samozřejmě celkově je to prů..., ale to je již teď pasé.

0/0
29.11.2013 15:48

I60v27a63n52a 35P46e77t17e67r88k33o48v51á 2757526716753

Tak si jeden za 17 mil. kupte a pak ho zkuste za 718 mil. prodat.  Tento příspěvek berte jako odbornou konzultaci, v případě realizace projektu požaduji odměnu 1% ze zisku :-)

+1/0
29.11.2013 16:02

A34l45e88x45a80n72d95r 67K53o43s83t16k34a 5559986499706

Průšvih je USA avionika, kvůli které se ta letadla nesmí prodat nikomu, kdo by o ně měl doopravdy zájem. (A že zájem o ně by byl, ne je n o těch pár kusů)

0/0
29.11.2013 16:25

P15e53t94r 52U52t12ě69k53a76l 9830758818

Ta cena, přes všechny důvody ke ztrátě hodnoty, je tak podezřele nevýhodná, že by mne zajímalo, který český politik se na tom zase napakuje.

No co, když mohla vláda prodat ČSA za cenu náhradních dílů jednoho motoru Airbusu, není se už čemu divit. Politici prostě kradli, kradou a budou krást.

Hnusný ale je, že se nám ještě posmívají.

Jo - nějaký expert v ČT24 se rozplýval nad výhodností tohoto kontraktu (tedy - možného kontraktu), mimo jiné též prý to přinese vznik pracovních míst!!! Ptám se - jakých? Nebude to tak, že spíš nějaká ubudou (ta na údržbě těch vraků)?

0/0
29.11.2013 15:29

D64a95v94i34d 15B28r11u30c37k87n30e94r 5972904629705

každé letadlo prodané z vodochod znamená nové zakázky na údržbě pro vodochody v řádu třeba dvou až tří desítek let.

0/0
29.11.2013 15:32

P82e21t89r 83U76t45ě32k57a29l 9330318748

Z jakého důvodu? Ta letadla jsou dávno po záruce a pochybuju, že by si na servis zvali do USA někoho z Vodochod. Zejména když mají sloužit jako cvičné terče.

+1/0
29.11.2013 20:36

J45a67r95o95s23l13a57v 48B59r11ü16m54m77e21r 7824833576

Nemají sloužit jako cvičné terče. Naopak c nich budou létat ti nejlepší piloti, co firma Draken má.

A i když budou mít nějaké kusy na náhradní díly, určitý servis potřebovat od Vodochod budou.

0/0
29.11.2013 23:16

J95a61r88o40s86l41a85v 10B98r46ü42m48m75e10r 7824523656

Víte co je to tržní cena? L-159 jsou prostě neprodejné ležáky, bylo by dobré se je zbavit i zadarmo. To samé ČSA, podíl se prodal za dobrou cenu, vzhledem k tomu, že ČSA nevlastní ani ten motor z Airbusu a a celkově firma má zápornou hodnotu.

0/0
29.11.2013 15:51

P61e41t91r 17U91t50ě51k13a69l 9750658228

Aha! Tady zřejmě diskutuje Kalousek pod pseudonymem Brümmer

0/0
29.11.2013 20:32

J71a93r60o73s61l67a43v 90B86r13ü81m94m96e76r 7694183726

Jseš opravdu hloupý, kdybys sis přečetl některé mé příspěvky, tak víš, že jsi absolutně mimo.

Ano, problém byl, že se ty letadla nakoupila, a prsty v tom Kalousek asi měl, ale teď je to prostě dobrá zpráva. Ty letadla nikdo nechce, nebo nemůže koupit. Už dávno měla jít do šrotu, i když prakticky nikdy nelítala.

A ČSA je to samé, dnes už je to jen firma co má značku a žádný majetek, jen spoustu dluhů, takže těch pár miliónů je adekvátních.

+1/0
29.11.2013 23:20

J58a27r62o88s26l79a89v 76B64r54ü19m85m70e21r 7754733386

Ta cena je výhodná, vyplatilo by se to, i kdybychom pár korun zaplatili za odvoz.

+1/0
29.11.2013 23:17

T14o84m67á85š 18K65u91č64e62r79a 6459937394318

Přitom to nejsou vůbec špatný letadla. Jednoznačně špatná politika (měli si zjistit zda američani povolí prodej). Kdyby jsme si vše udělali sami tak s trochou schopné politiky se mohli úspěšně prodávat ve světe a něco i vydělat. Tak nás to stálo daňové poplatníky tato sranda pěknou pálku Rv[>-]

0/0
29.11.2013 15:21

D42a78v53i51d 22B76r95u90c13k82n18e17r 5572574299755

rozhodovali o tom tenkrát politici, jejichž životní zkušenost tkvěla v normalizačním československu. Aero nemělo vůbec sběhlý management ve světě západních zbraňových systémů, nemělo vlastně vůbec žádný management. Jeho zaměstnanci byli zvyklí nestíhat nával zakázek z celé varšavské smlouvy a spřátelených zemí.

O vývoji dalšího stroje se mluvilo už v osmdesátých letech. Stát po revoluci se zavázal vývoj subvencovat (investice do vědy, dneska by levičáci po takovém slovním spojení řičeli blahem, a už vůbec by je nezajímalo, co se vlastně vyvíjí)

Stroj byl vyvinut, objednán armádou. Nikoho ani ve snu nenapadlo po zkušenostech s Delfínech a Albatrosem - nejrozšířenějším typem podzvuků na světě, že by se nebyl kupec žádný nenašel.

Ale to se prostě v tomto niche průmyslu děje s železnou pravidelností.

Nakonec ani ty Gripeny nemá moc zemí ve svém vybavení.

0/0
29.11.2013 15:28

J36a17r66o92s90l11a31v 63B92r35ü97m36m45e43r 7954473436

Oni si tenkrát mysleli, že NATO půjde na stejnou koncepci jako naše letectvo, že bude stíhací letectvo + spousta lehkých levných bitevníků. Nikoho se nenapadlo zeptat, jestli to někdo tak doopravdy plánuje.

0/0
29.11.2013 15:53

D22a39v41i28d 97B97r77u46c10k12n59e78r 5592174719875

no už tenkrát se leckde pochybovalo o komerčním úspěchu budoucího podzvukového letadla. Ale na vývoj vlastního nadzvukového stroje tady zdaleka nikdo neměl, a dodnes nemá.

0/0
29.11.2013 16:16

J35a71r77o11s48l29a20v 25B60r26ü24m49m59e56r 7174453746

Ano, bylo to celé nesmysl.

0/0
29.11.2013 16:21

D93a28v26i11d 77B37r39u29c91k88n51e51r 5142844629205

nebylo. Aero nezaniklo.

Sanace jiných kdysi národních firem nebo státních podniků stála kolikrát mnohem víc, a dnes už neexistují.

Aero si stojí dobře, vyvíjí nové projekty, nachází si své místo na světovém trhu a tradice leteckého průmyslu zůstala zachována.

Nemluvě o tom, že kdyby tady za tu dobu, nebo v budoucnu bylo nějaké vojenské ohrožení, tak v republice byla vždy firma schopná stavět letadla.

0/0
29.11.2013 16:27

J11a73r65o93s97l23a11v 24B79r12ü82m58m27e88r 7914653836

Nesmysl. Aeru by bylo mnohem lépe, kdyby již tehdy se orientovalo na to, co dělá teď. Celkově L-159 byl pro Aero projekt nevýhodný. Projekt L-159 stál přes 50 tehdejších miliard, to opravdu bylo nejdražší udržování výroby. Kdyby každému zaměstnanci tehdy dali 10 miliónů, bylo by to mnohem levnější a efektivnější. Ale ani to nebylo potřeba...

0/0
29.11.2013 16:38

D84a40v90i70d 19B96r41u57c18k59n77e67r 5202754629145

pane Brümmer, ale ono získat takové zakázky, jaké má teď, trvá dlouhé roky práce, a tu musíte z něčeho platit. Svým způsobem je platil vývoj a výroba neprodejných letounů. Navíc, z dnešního pohledu se to lehce hodnotí.

Kdyby ale ta zakázka na vývoj 159 nepřišla, Aero už by nebylo a pokud by to tehdejší politická reprezentace vůbec ustála, pak dnes by levičáci řvali, že ten a ten neuhlídal rodinný stříbro.

0/0
29.11.2013 16:51

J48a84r90o23s46l60a92v 14B46r98ü93m78m21e40r 7104323666

Chápete, že pokud Aero nelhalo, tak L-159 bylo pro ně prodělečné, tedy by na tom byli mnohem lépe, kdyby nic nedělali a stá jim platil jen výplaty, než by si zakázky sehnali?

0/0
29.11.2013 18:06
Foto

L66u72k93á91š 10N13o42v17o84t48n45ý 6436137148488

V době, kdy je na trhu po všech stránkách lepší KAI T-50 (který je mimochodem levnější než nová Alca - pak se nedivme té ceně, který cvok by si něco takového kupoval za plnou pálku), tak nechápu, na co se vůbec skladují - z toho prodeje nebude pomalu ani na zaplacení té konzervace...

0/0
29.11.2013 14:46

D78a19v42i96d 77B28r33u91c36k53n71e24r 5272294279185

Alca přišla holt na svět v pro ni nevýhodné době.

0/0
29.11.2013 14:49

J36a20r10o46s81l70a13v 45B52r83ü38m97m25e58r 7104423596

Ano.

0/0
29.11.2013 14:56

I25v69a78n42a 31P14e43t74e46r49k30o84v85á 2227886756223

Trochu mi to připomíná, když jsme dali naše staré auto do bazaru tak nám ten šejdíř každý měsíc povídal: " U nás se to určitě prodá. Už už se na to ptají. Stačí jen sundat o 10 - 15 tis. cenu..." A tak jsme měsíc po měsíci sundávali a sundávali...

0/0
29.11.2013 14:44

L35u42k65á31š 77H74a73r88t23m49a30n18n 7424352213213

původně 700 miliónů za kus, nyní v nejlepším případě 516 za 28 kusů??? Až příště uvidím cedulku SALE 50%, taxe jim asi půjdu vysmát...

+1/0
29.11.2013 14:30

L98u56k50á84š 85H32a75r34t10m41a49n28n 7584402943613

když kamarád, který dělal manažera na nějakých projektech v AERU říkal, že tolik peněz jako ve Vodochodech se nevyhodí oknem nikde jinde v republice, že se směje, když se politici handrkují o miliony či desítky milionu, moc jsem mu nevěřil... teď se teprve kruh uzavírá...

0/0
29.11.2013 14:37

D84a88v25i43d 20B80r49u95c88k28n81e82r 5352424209375

a kamarád předpokládám už domažeroval? Protože ve Vodochodech se realizují zakázky třeba i pro americkou armádu, a tamní zaměstnanci jsou vázáni přísnou podmínkou mlčenlivosti

0/0
29.11.2013 15:17

J18a84r38o70s14l89a89v 58B17r65ü89m37m56e24r 7584283866

Když ti něco bude ležet 10 let na skladě, tak to také prodáš s 99% slevou.

0/0
29.11.2013 14:38

K44a28r26e91l 11P39ů58č60e60k 6655133480500

Tak kdopak to vyjednávání o ceně projede tentokrát?

+1/0
29.11.2013 14:12

M91a89r14e41k 42S30l68a90b71i94h40o18u77d30e53k 7928801402103

Jméovat se může různě, ale vždycky to bude Kalousek!

+1/0
29.11.2013 14:13

V93i47k16y25r 28B36o77h36u76m19i47l 85S50t18r25a74n85s95k23y 9927888366259

Takže v rámci výcviku je (konečně) někdo sestřelí;-D

+2/0
29.11.2013 14:08

P49e87t18r 23P80o85s65p78í30š64i19l 4118434756716

Já jen doufám, že těch zbylých 8 ks už nebudou následně za 30 mega ročně konzervovat a daj je do šrotu nebo by je mohla použít naše armáda jako cvičné cíle. Pilotovat bych je nechal našimi politiky. Jen škoda, že jsou jen jednomístné.

+1/0
29.11.2013 13:56

B76e62n 16P52a58v52k84a 1547313917121

Dát to děckám na hraní na dětská hřiště. Těm by svítila očka!:-)

+4/0
29.11.2013 14:03

I44v56a78n87a 50P72e78t97e28r17k14o54v91á 2697976886813

Však proto je to tak zabalené. Už jen dodělat jmenovky a šup pod stromečky...

0/0
29.11.2013 15:27

V76o49j73t48ě13c18h 43K17r50á40l83í40k 5941653252202

To jsou dobré obchody s přátelskou USA. Tato letadla se vyrobila za doby, kdy Vodochody patřily Američanům a celou avioniku a značnou část dalších dílů prodala americká matka za křesťanské ceny své české dceři. Dnes je bude kupovat zpět americká firma za zlomek jejich pořizovací ceny. Takže my daňoví poplatníci přispějeme milované Americe dvakrát. Jednou při nákupu a jednou při prodeji. To je skutečný internacionalismus mezi spojenci v praxi. Každý velký bratr má jeden zájem, na tom menším vydělat, co se dá.

+9/−8
29.11.2013 13:45

J46a39r85o90s79l90a40v 12B25r68ü66m32m70e45r 7544693696

Ano, v době výroby Aero patřilo Boeingu, ale o vývoji, použití dílů atd. bylo rozhodnuto předtím. Schvalovat jakoukoliv vinu na Amíky ohledně L-159 může jen idiot.

+5/−3
29.11.2013 13:46

M18a14r57i53o 98P36e23t71r46ů 9197883471131

Nevím jestli to autor myslel jako schvalování viny. V důsledku - z pohledu finančního toku to je ale v podstatě pravda, ne? Nejdřív profitovali z vlastnění výrobní firmy a teď za zbytkovou cenu koupí výrobek jejich firmy, který dobře znají a který kdysi výhodně prodali. To je prostě obchod snů :)

+2/−1
29.11.2013 13:53

J61a90r93o18s62l83a16v 18B89r46ü46m58m78e46r 7854713706

Aha, takže když já levně něco koupím, pro Vás je to výhoda? Chápete, že Boeing a Drakeni jsou různé firmy?

+2/0
29.11.2013 13:54

M94a70r23e32k 89S18l71a21b20i25h23o53u69d12e91k 7988621772723

Podstatné je, že jsou obě firmy jsou z USA. Země, v níž vláda mlátí černochy!

+3/−1
29.11.2013 13:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.