Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Náraz a ohnivá koule, kamery zachytily pád letadla v Kazani

Bezpečnostní kamery na letišti v ruské Kazani zachytily havárii letadla Boeing 737. Už ze záznamu je jasné, že nehodu nemohl nikdo přežít, stroj se totiž bezprostředně po dopadu změnil v ohnivou kouli. Při nedělním neštěstí zahynulo 50 lidí, havárii způsobila nejspíše chyba pilotů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L62u75m43í43r 18V77i62t78h56a 2187947576142

Díval jsem se na to několikrát a všiml jsem si dvou záblesků od motoru před dopadem na zem. Možná bude příčina pádu tam...

0/−2
20.11.2013 18:18

F64i86l66i62p 27G35r21y36g14a21r 9659746466867

to vubec nemusi souviset...to muze byt jen strobe light

+2/0
20.11.2013 19:30

P65a48v59e32l 49O54d94r13a55z20i23l 6214829567350

No to nejspíš je, neboť těsně před dopadem zableskne už jen jednou. Navíc v době těch dvou záblesků už jistě bylo letadlo ve finální orientaci i směru.

+1/0
20.11.2013 20:20

R27u73d76o25l78f 22K35l13u18s86a12l 8557874989581

To byl jen strobe light... ale dobrej postřeh ;)

0/0
21.11.2013 0:34

P18a32v80e72l 50M22i80k71u18l90a 6658153636277

Mohl by mi prosím někdo zasvěcený nastínit, zda je Boeing 737 řiditelný při rychlosti 450 km/h? Nechápu proč šli takhle kolmo k zemi, muselo dojít k sérii pochybení, k totálnímu selhání nebo ?

+2/0
20.11.2013 12:00

M17a31r31t64i25n 90K10o82z28á20k 4684900709447

Říditelný v téhle rychlosti by být měl.

+1/0
20.11.2013 12:08

J53a36n 29N91o94v68á18k 9665328834965

Přistávací rychlost je něco málo přes 250 km/h (s klapkami), takže řiditelný by v uvedené rychlosti měl být bez problémů.

+1/0
20.11.2013 12:15

J27a94n 91H14e73r66o40u63d93e26k 9318962903701

Dle typu to není problém. Třeba 800 má cestovní rychlost 870 km/hod.

0/0
20.11.2013 12:22

I91v36a85n 66Z64y81k50á39n 9620603489986

Na videu je toho vidět velmi málo, podstatné je spíše ta fáze před tím, která na videu chybí (rychlost, úhel náběhu a výška), ale pokud se piloti snažili získat rychlost naklopením letadla k zemi a podrovnáním nad zemí, tak ten úhel sestupu byl šíleně moc velký a vzhledem k výšce 700 metrů nad zemí s tímhle bumbrlíčkem těžko mohli podrovnat. To není lehká Lavočka. Pokud klesali pod takovým úhlem, to skoro vypadá, že se před tím dostali pod pádovou rychlost a ten náklon čumáku dolu byl spíše panický, s kritickým minimem vztlaku na plochách, než kontrolovaný.

+3/0
20.11.2013 12:26

P93e70t20r 89N87ě39m35e95c 4170333760987

nechme se překvapit, nicméně je třeba správně číst a interpretovat. Letadlo narazilo do země rychlostí 450km/h, což se nerovná letové rychlosti v kritickém okamžiku a také to nic nevypovídá o indikované vzdušné rychlosti v kritickém okamžiku, kdy by třeba změna silného větru do opačné strany mohla možná dostat letadlo do pádové rychlosti (měli přistávací a najednou jim foukne zezadu). Já bych si tipnul spíše na problém s údržbou. B737 je tu hrozně dlouho na to, aby se teď přišlo na konstrukční chybu, piloti nejspíš nebyli žádné žížaly a v nějakém předchozím článku bylo psáno, že den předtím pasažéři cítili silné, neobvyklé vibrace. Takže buď porucha za letu nebo špatná údržba. Na chybu pilotů ve smyslu, že zapomněli něco z přistávacího checklistu bych si nevsadil.

+1/0
20.11.2013 22:14

J30a92n 73P98i66v69a86r94n64í96k 1788473213751

Tak jestli lze věřit zprávám z medií, tak pilot při nezdařeném přiblížení asi nedostatečně potlačil řízení. Vono, když se při nezdařeném přistání  s plnou mechanikou křídla přikrmí na plno, tak éro má tendenci se vzepnout a pak okamžitě ztratí rychlost a jde po čumáku k zemi. V řízení jsou velké síly, které pilot musí potlačit. Nevím, jaké měl ten veterán řízení, zda kiksnul pilot či autopilot

0/0
20.11.2013 10:10

J60a90n 70M40o37h37y31l33a 6362779129551

23 let není na letadlo zrovna veterán.

+3/0
20.11.2013 11:10

J26a36n 36P80i80v13a95r60n70í57k 1578723403421

Víš jaký skok udělá avionika za 10 let ?

0/0
20.11.2013 12:06

M67a74r10t36i10n 33K93o32z42á56k 4574950579267

Životnost velkého dopravního letadla je (při přiměřené údržbě) klidně padesát let. Představte si dobře udržovanou dieslovou Škodu Octavii po deseti letech provozu (nepočítejte rezavou karoserii); tohle je podobné.

+1/0
20.11.2013 12:10

J17a59n 61P46i70v44a45r59n27í62k 1518613203841

Teoreticky možná ano, ale životnost letadla určuje výrobce a tu nelze "přelétat". Dále existují další předpisy, které 50letý veterán už obtížně dodrží. Pak pokud se na autě objeví závada, tak většinou zůstane stát někde u škarpy. Pokud éro má byť i drobnou závadu, tak většinou končí malérem

0/0
20.11.2013 13:56

T93o79m87á73š 79H65u78d73e60č95e45k 5431808257988

Letadlo naprosto bezne letaji 20 a vice let, opravdu naprosto bezne, ale opravdu tak bezne jako ze zitra pujdete do prace, Nekdy i mnohem vice, ale to uz jsou extremy jako treba Boeing B-52, kde se letos prodlouzil planovany odchod do "duchodu" az na rok 2050. Pripominam ze prvni model byl vyroben v roce 1954 a posledni 1962

0/0
20.11.2013 16:30

T35o57m85á79š 63H13u22d61e10č56e33k 5811168377388

Tech opravdu uz tam mam moc ;-D

0/0
20.11.2013 16:30

J91a63n 73P76i69v90a94r47n21í62k 1458283853811

Máš pravdu. B52 už nějaký ten pátek létá, ale na většině letišť by musela mít výjimku z hluku. Až jich pár budeme nehodu z důvodu únavy materiálu, tak jejich provoz bude zastaven

0/0
20.11.2013 16:38

M80i91c70h84a62l 81K29u69c45h20t58a 6463934174202

Nevím, školy nemám, ale jestli po ztrátě rychlosti tuto nabíral střemhlavým letem, tak spíš nedostatečně přitáhnul, nebo spíš vůbec... Ale ono se co celé jeví dost nepravděpodobně, v jaké výšce by musel tu rychlost ztratit, aby mohl provádět takový manévr, určitě ne v takové, která by nasvědčovala pokusu o přistání...

0/0
20.11.2013 11:19

P75a52v27e72l 14O72d62r37a52z85i17l 6704839197200

A je vůbec na B737 něco jako střemhlavej let přípustný? Pochybuju. Umí se ale určitě ve ztrátě vztlaku s čumajdou nahoru převrátit čumajdou dolu.

0/0
20.11.2013 11:55

M71a18r74t49i46n 20K14o95z34á56k 4464300789207

Střemhlavý let by sám o sobě přežít (v celku) měl. Ovšem nikoliv v téhle výšce nad zemí.

0/0
20.11.2013 12:04

J93a50n 30P58i36v61a26r51n20í75k 1158373733971

Přesně tak, ztratil vztlak, překlopil se na čumák, no a protože to bylo v malé výšce, tak s tím nešlo nic dělat.

0/0
20.11.2013 12:09

I80v88a29n 91Z27y59k13á86n 9610833969476

Co píše Honza Pivarník zní skutečně smysluplně. Plnou mechanikou křídla má na mysli klapky na plno, vysunuté sloty na náběžné hraně. To vše slouží ke generování vztlaku, tzn. zvýšit rychlost obtékání vzduchu na vrchu křídla po delší dráze, než je tomu pod křídlem. Toto vzhledem k pozici těžiště těchto letadel znamená, že letoun jde při aplikaci této mechanizace čumákem nahoru, což musí být pilotem na manuálu nebo při letu na autopilota vyrovnáváno opačným působením, tzn. potlačením dolů, čili zjednodušeně řečeno knipl dopředu. V opačném případě by při vzepětí letounu sice narostl vztlak, ale zároveň také klesá rychlost s tím, jak narůstá úhel náběhu. Ve chvíli, kdy motory zvýší tah, tak se s vyšší dopřednou rychlostí dostává navíc pod křídla větší množství vzduchu a to v součtu s generovaným vztlakem mechanikou křídla ještě více vzepne letoun čumákem vzhůru. Pokud tohle nastalo při přistávací rychlosti, dost možná lehce pod optimální hodnotu, tak nechybí už tolik k tomu, aby se tímto vzepětím ztratil ten poslední zbytek rychlosti, který ještě drží letoun ve vzduchu s dostatkem vztlaku. Pokud udrželi při pádu osu, čumák jim pouze překmitl dolů, nešli po křídle, měli teoreticky naději v nabrání vztlaku díky nárůstu rychlosti při klesání. Ale na to je potřeba dostatečná výška, kterou zjevně neměli. :-(

+3/0
20.11.2013 12:40

P67e76t76r 35V92a68c65e12n94o48v85s91k72ý 5244680507595

Bezva teorie, ale u dolnoplošníka, mezi než B737 patří, působí zvýšení vztlaku opačný klopný moment než popisujete - letadlo sklápí nos dolů a musí se korigovat vyvážením na ocas.

0/0
21.11.2013 10:14

I48v87a30n 68Z92y30k28á28n 9720323979316

Tak teď jste mě řádně nahlodal. :-) Asi si budu muset pustit FSX a juknout, kam trimuju při vyšším tahu, ačkoliv je teda fakt, že létávám s prckama a převážně hornoplošníkama, a proto mi něco dost podstatného uniklo. :-)

0/0
21.11.2013 12:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.