Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské piloty oslepila supermoderní přilba, zahltila je informacemi

Britští piloti při testování stíhacího letounu F-35 narazili na velký problém. Za letu je totiž oslepila supermoderní helma, která jejich zorné pole zaplavila nesmyslným množstvím letových údajů. Piloti byli podle vyjádření britských úřadů v přímém ohrožení života.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M27i95r94o47s56l65a62v 46K57o12z12á65k 5813873115678

Jo, jo, v jednoduchosti je síla. Mnozí konstruktéři mnohdy zapomínají, že staví letoun pro stále a jen pro lidského tvora. Někdy to spíš vypadá, že by následně chtěli člověka upravit do svých výtvorů.

+1/0
4.11.2013 10:21

J54a91r88o53s61l17a88v 85B30r56ü72m51m50e52r 7884663166

jojo, viz klasika, i když o pěchotě:

… což je pro pěšáka, který chce umřít ve vlastníposteli, to nejdůležitější. Když ověsíte zablácenýho kluka hromadou udělátek, kterýsi musí pořád hlídat, někdo s mnohem jednodušším vybavením – řekněme kamennousekyrou – se k němu připlíží a usekne mu hlavu, zatímco on se bude pokoušetodečíst nějakej údaj

R.A. Heinlein - Hvězdná pěchota

0/0
4.11.2013 12:33

A19l97e29x83a21n50d32r 20K59o77s91t17k70a 5659926989876

Přesně. U pilota je to o to horší, že opravdu potřebuje sledovat současně ohromné množství údajů. Přidáte mu ještě pár a zabije se sám, protože přehlédne kopec nebo mrakodrap.

0/0
4.11.2013 14:41

V51l37a87d96i21m20í17r 18L26o10u92l21a 2958157222441

Tady je trochu problém. Mezi pilota a vlastní letadlo je vložen počítač, který sleduje spoustu parametrů letadla a neustále je vyhodnocuje. A pilota informuje pouze o těch podstatných. Ideální stav je tzv černá palubní deska, kdy je všechno v pořádku a počítač pilota neobtěžuje žádnými informacemi. Opakem je situace, kdy počítač doslova zahltí pilota informacemi, které pilot nemá šanci vyhodnotit. A najít rozumný kompromis je velice obtížné, protože se situace dynamicky měníPokud si vzpomínám, tak podobný problém již řešily posádky Apolla, kdy v určitých režimech letu počítač vyhlašoval poplach, protože byl přetížen informacemi a chtěl na posádce, aby to řešila. Vyřešili to vcelku jednoduše, Země určila dynamicky se měnící priority programů, a při přetížení se potlačil program nižší priority.

0/0
4.11.2013 9:22

J59a71r88o81s82l43a51v 66B42r11ü38m95m78e58r 7894783516

Ono to vypadá, že se jim promítli záběry ze všech kamer na trupu najednou, ne jen z toho pohledu, kam se dívali.

+2/0
4.11.2013 9:49
Foto

V61l10a61s77t19a 96C87o21u74f94a49l 7387979629725

Do toho ADI, výška, rychlost, vertikální rychlost, Mach, HDG a je o zmatek je postaráno

+2/0
4.11.2013 10:21

J79a71r21o92s13l27a14v 18B84r31ü63m19m80e21r 7394663206

Jojo, ale pokud se jim promítl obraz ze všech stran, tak jsou opravdu slepí, ne jen zmatení - F-35 používá "Boží oko", tedy pilot nevidí okolí přímo, když používá tuto helmu, ale veškerý obraz je mu promítán z kamer, podle toho, jak otáčí hlavou, tím pádem "vidí" i skrz trup apod, jako by neseděl v letadle, ale byl ve vzduchu sám.

+1/0
4.11.2013 12:24
Foto

V24l68a43s14t60a 66C49o73u11f69a18l 7477119379435

To je pravda. V Gulf V jdou kamery přímo na HUD a do toho se dají přidat klasická data, která na HUD patří. Spolužák s ním létá. Přilbové zobrazovače mají řadu výhod, protože jsou pohyblivé podle toho, kam se pilot dívá. Ale pokud dojde k zahlcení, tak může pilot jen rychle zvednout hledí a přejít na HUD a MFD. Jinak je to o orientaci v prostoru. Dá se to nacvičit.

0/0
4.11.2013 12:43

F47r65a26n16t47i95š74e34k 57L91e75s55n54i87a16k 1106447379398

V jakém ohrožení života? To jako, že by přehlédli semafor nad mořem?

0/−4
4.11.2013 8:35

V24l39a29s67t29a 15C70o28u12f56a95l 3697832930290

Víte, ono 1600km/h je asi 450m/s. To už se pár věcí přehlédnout dá, zejména pokud vám helma promítá na sítnici data, která nepotřebujete.

+3/0
4.11.2013 8:55

S70t25a94n32i29s23l48a44v 85A22u83g20u94s85t94i69n 2726204702230

Pokud je to v sestupném letu nebo ve formaci kde je třeba řídít se zrakem, jde o krk.

+2/0
4.11.2013 9:21

V14l28a97s96t11i75m76i72l 76T60e31n91c61e35r 4260900147220

Ale ty testovací lety se snad provádějí kvůli tomu, aby se vychytaly chyby. Nebo ne? Bylo by naivní si myslet, že všechno bude ihned stoprocentně fungovat.

+9/0
4.11.2013 7:41

A17l26e74x93a42n54d44r 93K75o42s16t86k33a 5589226799246

Pochopitelně. Toto je očividně jen chyba v softwaru, ale zato dost podstatná.

+2/0
4.11.2013 9:02

V52l26a97d31i52m45í75r 67L35o89u91l57a 2688697132641

Spíše bych řekl problém analýzy. na to, jaké pensum informací se má promítat, mohou mít dva lidé zcela odlišné názory. A kdo z nich má pravdu?

0/0
4.11.2013 9:23
Foto

V60l12a54s48t20a 84C52o61u16f10a44l 7657889379715

V letectví je toto přesně dané. Existuje celý obor, který se zabývá tím, jaká data a v jakém formátu je pilotovi prezentovat. Je rovněž přesně dané a standardizované jejich rozložení v zorném poli. Jsou dané barvy, fonty, velikosti, grafické znaky. Letectví není automobilový průmysl nebo IT, kde vše záleží na fantazii konstruktéra.

+1/0
4.11.2013 10:19

A78l81e20x73a73n16d89r 63K79o97s35t17k63a 5529466169726

Každopádně, jestliže je to schopné zobrazit třeba obraz těch externích kamer, tak to asi má mít smysl. Ovšem, na vyžádání pilota, ne, že se zblázní software a kompletně mu překryje celé zorné pole.

0/0
4.11.2013 12:18
Foto

V72l55a67s41t14a 66C73o45u24f52a11l 7207779969285

Samozřejmě. I při zobrazení skutečného nebo syntetického obrazu se na pozadí vždy zobrazuje ADI (Attitude Data Indicator) a letová data. To je pak docela mazec.

0/0
4.11.2013 13:12

L22u75k58á94š 39P57a69v48l73á49s84e77k 8871189699921

Britové jsou v klidu. Vědí totiž, že pokud se stíhačky neosvědčí, vždycky je mohou prodat české armádě, která ještě poděkuje a ráda zaplatí dvojnásobek:-P

+8/0
4.11.2013 6:05

J71a62k67u63b 26R20a49c16e16k 4107702750211

No jo, debugger mod je svina ;-D

+2/0
4.11.2013 4:39

A78l87e56x19a45n40d70e57r 76W72i73n13t17e93r 9919284883841

mozna ti zkusebni piloti nebyli az dobre pripraveni pro tu spostu informaci, ze by ty prilby nezkouseli na zemi v letovych simulatorech? divne

+2/−1
4.11.2013 0:11

A36l54e59x38a56n20d42r11a 11S35y51n88a39c 1866927364941

vždyť říkaji: Při vysokých rychlostech však systém zobrazil i celou řadu dalších informací ...

Byl to testovací let? Dobře, že se odhalilo při testu to, co na simulátorech nejde. U aut se také dějí věci, které v dílně nezaznamenají a to nejezdí 1600km/h.

+4/0
4.11.2013 3:22

A61l37e67x51a77n97d44r 94K89o92s60t18k26a 5579866279246

Přesně. Je to fungl nová technika. Napřed se to zkouší v simulátoru a pak holt musí v reálu. A snad nikdy nic nefungovalo na první pokus naprosto bezchybně.

0/0
4.11.2013 9:05

S43t30a60n49i40s46l75a43v 38A44u15g87u43s86t19i79n 2986404902300

ono to je právě věc kterou je možno snadno odhalit při simulaci - stačí na zemi živit plalubní počítač daty která ho přesvědčí že letí takovou rychlostí. Pokud to souvisí pouze s rychlostí museli by na to přijít už na zemi, nebo to dělali podobně jako u nás registr aut či ty nové programy pro sociálku.

0/0
4.11.2013 9:26

J42a57r55o24s43l66a26v 81B92r84ü77m64m70e25r 7524723756

Samozřejmě nesmysl, opravdu vše se odsimulovat nedá. Např. funkci čidel fyzikálních veličin, jejichž data mohou počítač pobláznit.

0/0
4.11.2013 9:46

B54e30n 90P90a18v49k62a 1397163557161

Jim tam palubní počítač pustil porno či co?;-D

0/0
4.11.2013 0:07

L51u37k27á27š 95M95a80l84v74i46n15s73k29y 2938504533668

verbose switch je holt previt

+4/0
3.11.2013 23:07

J50a26r28o44s45l14a53v 19V98l39a34d18y91k84a 1365202201391

V přímé konkurenci s moderními ruskými stroji tento americký poruchový letoun neobstojí.

+7/−10
3.11.2013 22:59

K64a66r59e67l 73Z43a66c96e38k 7481559701957

;-D;-D

+14/−3
3.11.2013 23:16
Foto

R66a95d95i88m 89P37o71s15p32ě73c17h95a 7660554769

Který moderní ruský stroj máte na mysli ? 8-o

+4/−1
4.11.2013 0:28

A81n61d77r63e19j 64K84r85á16l 7815516835765

MiG 15

+8/−2
4.11.2013 0:51

M48a75r14t63i37n 42J67i22r95o95u46s81e47k 7336425925528

Zřejmě SU-T50 PAK. Popřípadě ověřené stroje s vysokou manévrovací schopností SU-35.

+4/0
4.11.2013 1:27

A70n17t87o88n25í76n 69K91o61n41e81č19n88ý 1160477534936

Další válku ale asi nevyhraje slon/hroch ani tygr/lev, ale něco jiného - mravenci, či komáři = levné bezpilotní stroje v masovém nasazení.

+4/0
4.11.2013 7:05

J66a56r68o52s68l34a87v 64B85r65ü41m80m70e40r 7524913636

Ovšem to je trochu jiná třída, protu nim je F-22

+2/0
4.11.2013 7:24

P21e44t94r 86M32a97r44e71č75e10k 1853121169888

Dobrá žurnalistika :-). Ten článek je napůl splácaný z těch předchozích. Autor se ani neobtěžoval přepisováním do jiného znění. Obšlehnul celé odstavce. R^

+13/0
3.11.2013 22:48

K97a37r52e66l 84V34o98r12e81l 4107341399217

;-DR^

0/0
4.11.2013 2:32

P37e20t89r 10U38r26a35m 1932130573177

zlate Spitfiry

+10/−1
3.11.2013 22:35

K43a57r33e80l 92Z33a12c61e78k 7751439531287

už se těším, až Rusnokova vláda zakoupí několik strojů, jedna helma k tomu bude zdarma...

+1/0
3.11.2013 21:59

M73i66c67h63a18l 61S94e61m92r86á16d 3612846107569

Omyl, Rusnok bude chytrej kluk a nechá v hledí vyříznout otvor pro vizuální kontakt. Sice tím vyřadí ostatní funkce... ale když nevadí, že obouživelné Pandury po příplatku za pancéřování neplavou, tak se vstřebá i tohle...

+8/0
3.11.2013 22:04

V84l80a93d94i78m45í32r 36L10o27u19l57a 2978717592441

Pandury jsou vyřešené. Armádní výzkumný ustav vyvinul specielní prámy, při příjezdu k vodě posádka odmontuje přídavný pancíř, převeze ho na prámu, a na druhém břehu jej zase namontuje.

0/0
4.11.2013 9:26

M93i66c71h36a71e58l 70G85o50t62z 5544508703

Klasické dětské nemoci. Držím palce na další vývoj!

+15/0
3.11.2013 21:37

M27i29c17h33a54l 76S97e80m47r73á82d 3512406667459

Další vývoj přilby nebude, smlouva byla rozvázána... je obdivuhodné, že to šlo tak snadno rozvázat, u nás by bylo minimálně 100 tajných dodatků o nemožnosti odstoupit od smlouvy...

+13/−1
3.11.2013 21:38

J98a13n 96Š88e43b51e21s93t23a 6737840350195

Další vývoj přilby rozhodně bude, přece si nenechají tyto nefunkční. Jen ji budou vyvíjet s nějakou jinou firmou....

+6/0
3.11.2013 22:01

M18a53r26t89i81n 65K82o97d11a34t 2527946602637

Další vývoj samozřejmě bude, protože se jedná o systém, který musí byýt kompletní.

+5/0
3.11.2013 22:22

P55e92t88r 83M41a91r34e85č46e64k 1643161289158

Dvojnásobný nárůst ceny snad už nelze nazvat dětskou nemocí. Jinak je to stejná špína jako u nás . Dojení státních peněz.

+3/0
3.11.2013 22:50

J34a93n 59Š69e50b87e71s93t56a 6917690730825

Pletete si třeba stavbu tunelu s vývojem letadla. Ve vývoji nových technologií není dvojnásobek ceny nic neobvyklého. U nás jde o předražení již vyvinutých technologií.....

0/0
4.11.2013 10:14

I47v96o 78Z54d93e81b87o64r11s34k88ý 3523431840321

Zřejmě přilbu zapojili paralelně s výstupem určeným pro přenos do NSA.

+30/−2
3.11.2013 21:37

M17i60r35o74s47l76a73v 16O74l81d53m72a90n 9610458955241

;-D

+2/0
3.11.2013 21:46

K66a18r86e87l 67J20a69n34í39k 9508322695694

čumím, vývoj takovéhle helmy jen za miliardu, u nás se za tyhle ceny dělají pro stát webové stránky

+73/0
3.11.2013 21:33

M26i17c13h49a86l 94S66e94m36r15á73d 3902136717509

No v jednu chvíli se helma pokusila zobrazit celý obsah webu menšího města... možná by to mohla být nyní alternativa jejího uplatnění, když ji armáda nechce ;-D

+13/0
3.11.2013 21:36

P19ř96e12m64y37s74l 85Č34e97r43m48á49k 4648491175

;-DR^

0/0
3.11.2013 23:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.