Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britské piloty oslepila supermoderní přilba, zahltila je informacemi

Britští piloti při testování stíhacího letounu F-35 narazili na velký problém. Za letu je totiž oslepila supermoderní helma, která jejich zorné pole zaplavila nesmyslným množstvím letových údajů. Piloti byli podle vyjádření britských úřadů v přímém ohrožení života.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79i68r28o30s84l84a95v 14K77o65z31á28k 5463873805668

Jo, jo, v jednoduchosti je síla. Mnozí konstruktéři mnohdy zapomínají, že staví letoun pro stále a jen pro lidského tvora. Někdy to spíš vypadá, že by následně chtěli člověka upravit do svých výtvorů.

+1/0
4.11.2013 10:21

J82a29r84o14s72l38a47v 37B90r86ü27m69m98e53r 7714373656

jojo, viz klasika, i když o pěchotě:

… což je pro pěšáka, který chce umřít ve vlastníposteli, to nejdůležitější. Když ověsíte zablácenýho kluka hromadou udělátek, kterýsi musí pořád hlídat, někdo s mnohem jednodušším vybavením – řekněme kamennousekyrou – se k němu připlíží a usekne mu hlavu, zatímco on se bude pokoušetodečíst nějakej údaj

R.A. Heinlein - Hvězdná pěchota

0/0
4.11.2013 12:33

A60l64e19x26a13n45d73r 39K47o80s23t67k86a 5649836989536

Přesně. U pilota je to o to horší, že opravdu potřebuje sledovat současně ohromné množství údajů. Přidáte mu ještě pár a zabije se sám, protože přehlédne kopec nebo mrakodrap.

0/0
4.11.2013 14:41

V58l75a66d86i46m61í97r 29L76o23u57l39a 2538227562151

Tady je trochu problém. Mezi pilota a vlastní letadlo je vložen počítač, který sleduje spoustu parametrů letadla a neustále je vyhodnocuje. A pilota informuje pouze o těch podstatných. Ideální stav je tzv černá palubní deska, kdy je všechno v pořádku a počítač pilota neobtěžuje žádnými informacemi. Opakem je situace, kdy počítač doslova zahltí pilota informacemi, které pilot nemá šanci vyhodnotit. A najít rozumný kompromis je velice obtížné, protože se situace dynamicky měníPokud si vzpomínám, tak podobný problém již řešily posádky Apolla, kdy v určitých režimech letu počítač vyhlašoval poplach, protože byl přetížen informacemi a chtěl na posádce, aby to řešila. Vyřešili to vcelku jednoduše, Země určila dynamicky se měnící priority programů, a při přetížení se potlačil program nižší priority.

0/0
4.11.2013 9:22

J25a10r23o50s28l11a16v 27B26r17ü54m47m83e42r 7204603816

Ono to vypadá, že se jim promítli záběry ze všech kamer na trupu najednou, ne jen z toho pohledu, kam se dívali.

+2/0
4.11.2013 9:49
Foto

V61l90a72s17t87a 46C16o78u72f89a88l 7687239479665

Do toho ADI, výška, rychlost, vertikální rychlost, Mach, HDG a je o zmatek je postaráno

+2/0
4.11.2013 10:21

J71a48r84o58s66l81a45v 14B37r82ü54m35m11e25r 7664853496

Jojo, ale pokud se jim promítl obraz ze všech stran, tak jsou opravdu slepí, ne jen zmatení - F-35 používá "Boží oko", tedy pilot nevidí okolí přímo, když používá tuto helmu, ale veškerý obraz je mu promítán z kamer, podle toho, jak otáčí hlavou, tím pádem "vidí" i skrz trup apod, jako by neseděl v letadle, ale byl ve vzduchu sám.

+1/0
4.11.2013 12:24
Foto

V50l50a17s15t76a 41C34o20u54f37a79l 7437439779405

To je pravda. V Gulf V jdou kamery přímo na HUD a do toho se dají přidat klasická data, která na HUD patří. Spolužák s ním létá. Přilbové zobrazovače mají řadu výhod, protože jsou pohyblivé podle toho, kam se pilot dívá. Ale pokud dojde k zahlcení, tak může pilot jen rychle zvednout hledí a přejít na HUD a MFD. Jinak je to o orientaci v prostoru. Dá se to nacvičit.

0/0
4.11.2013 12:43

F58r87a64n47t37i81š77e36k 35L88e56s50n12i95a65k 1376647839228

V jakém ohrožení života? To jako, že by přehlédli semafor nad mořem?

0/−4
4.11.2013 8:35

V36l87a37s22t44a 68C51o24u87f50a85l 3267722440260

Víte, ono 1600km/h je asi 450m/s. To už se pár věcí přehlédnout dá, zejména pokud vám helma promítá na sítnici data, která nepotřebujete.

+3/0
4.11.2013 8:55

S52t33a88n40i95s91l98a48v 20A49u49g76u49s97t27i48n 2526314982190

Pokud je to v sestupném letu nebo ve formaci kde je třeba řídít se zrakem, jde o krk.

+2/0
4.11.2013 9:21

V88l44a98s24t61i21m19i42l 20T82e64n67c19e15r 4140650887540

Ale ty testovací lety se snad provádějí kvůli tomu, aby se vychytaly chyby. Nebo ne? Bylo by naivní si myslet, že všechno bude ihned stoprocentně fungovat.

+9/0
4.11.2013 7:41

A44l72e59x47a39n94d94r 25K29o25s77t61k51a 5269576819156

Pochopitelně. Toto je očividně jen chyba v softwaru, ale zato dost podstatná.

+2/0
4.11.2013 9:02

V42l90a77d57i41m33í89r 42L16o82u59l32a 2158357662101

Spíše bych řekl problém analýzy. na to, jaké pensum informací se má promítat, mohou mít dva lidé zcela odlišné názory. A kdo z nich má pravdu?

0/0
4.11.2013 9:23
Foto

V23l35a13s93t68a 29C31o61u20f94a60l 7597159499735

V letectví je toto přesně dané. Existuje celý obor, který se zabývá tím, jaká data a v jakém formátu je pilotovi prezentovat. Je rovněž přesně dané a standardizované jejich rozložení v zorném poli. Jsou dané barvy, fonty, velikosti, grafické znaky. Letectví není automobilový průmysl nebo IT, kde vše záleží na fantazii konstruktéra.

+1/0
4.11.2013 10:19

A60l73e79x75a56n47d61r 22K37o42s13t37k94a 5119936219836

Každopádně, jestliže je to schopné zobrazit třeba obraz těch externích kamer, tak to asi má mít smysl. Ovšem, na vyžádání pilota, ne, že se zblázní software a kompletně mu překryje celé zorné pole.

0/0
4.11.2013 12:18
Foto

V91l31a94s95t71a 19C80o40u72f18a66l 7437389679355

Samozřejmě. I při zobrazení skutečného nebo syntetického obrazu se na pozadí vždy zobrazuje ADI (Attitude Data Indicator) a letová data. To je pak docela mazec.

0/0
4.11.2013 13:12

L17u13k83á52š 22P39a66v19l97á17s91e74k 8171469699871

Britové jsou v klidu. Vědí totiž, že pokud se stíhačky neosvědčí, vždycky je mohou prodat české armádě, která ještě poděkuje a ráda zaplatí dvojnásobek:-P

+8/0
4.11.2013 6:05

J98a64k87u94b 67R43a26c52e17k 4457462880221

No jo, debugger mod je svina ;-D

+2/0
4.11.2013 4:39

A54l19e53x89a90n96d37e90r 94W13i90n26t24e57r 9359834193261

mozna ti zkusebni piloti nebyli az dobre pripraveni pro tu spostu informaci, ze by ty prilby nezkouseli na zemi v letovych simulatorech? divne

+2/−1
4.11.2013 0:11

A51l77e49x33a27n85d59r88a 69S24y70n97a13c 1856767284101

vždyť říkaji: Při vysokých rychlostech však systém zobrazil i celou řadu dalších informací ...

Byl to testovací let? Dobře, že se odhalilo při testu to, co na simulátorech nejde. U aut se také dějí věci, které v dílně nezaznamenají a to nejezdí 1600km/h.

+4/0
4.11.2013 3:22

A78l10e78x13a54n52d72r 50K39o13s84t51k90a 5479136839286

Přesně. Je to fungl nová technika. Napřed se to zkouší v simulátoru a pak holt musí v reálu. A snad nikdy nic nefungovalo na první pokus naprosto bezchybně.

0/0
4.11.2013 9:05

S60t38a32n83i94s81l91a86v 21A60u72g94u34s90t47i20n 2136814202670

ono to je právě věc kterou je možno snadno odhalit při simulaci - stačí na zemi živit plalubní počítač daty která ho přesvědčí že letí takovou rychlostí. Pokud to souvisí pouze s rychlostí museli by na to přijít už na zemi, nebo to dělali podobně jako u nás registr aut či ty nové programy pro sociálku.

0/0
4.11.2013 9:26

J85a48r92o97s41l78a82v 75B70r19ü84m48m23e18r 7144843406

Samozřejmě nesmysl, opravdu vše se odsimulovat nedá. Např. funkci čidel fyzikálních veličin, jejichž data mohou počítač pobláznit.

0/0
4.11.2013 9:46

B87e28n 37P83a78v63k15a 1617473567921

Jim tam palubní počítač pustil porno či co?;-D

0/0
4.11.2013 0:07

L26u64k52á54š 14M51a48l77v61i61n74s19k42y 2778784173758

verbose switch je holt previt

+4/0
3.11.2013 23:07

J41a16r15o62s63l41a48v 76V57l29a39d54y75k42a 1875342771331

V přímé konkurenci s moderními ruskými stroji tento americký poruchový letoun neobstojí.

+7/−10
3.11.2013 22:59

K31a41r33e85l 48Z97a70c16e60k 7801519941767

;-D;-D

+14/−3
3.11.2013 23:16
Foto

R72a11d51i30m 98P79o44s95p35ě96c77h70a 7630244989

Který moderní ruský stroj máte na mysli ? 8-o

+4/−1
4.11.2013 0:28

A37n40d42r85e55j 39K80r45á68l 7805356625675

MiG 15

+8/−2
4.11.2013 0:51

M67a47r34t37i30n 59J20i79r17o90u55s16e69k 7166415945558

Zřejmě SU-T50 PAK. Popřípadě ověřené stroje s vysokou manévrovací schopností SU-35.

+4/0
4.11.2013 1:27

A15n22t24o76n79í44n 81K24o50n20e42č64n61ý 1610557164756

Další válku ale asi nevyhraje slon/hroch ani tygr/lev, ale něco jiného - mravenci, či komáři = levné bezpilotní stroje v masovém nasazení.

+4/0
4.11.2013 7:05

J75a86r97o63s71l68a92v 66B33r11ü89m98m33e67r 7314913106

Ovšem to je trochu jiná třída, protu nim je F-22

+2/0
4.11.2013 7:24

P79e52t44r 57M14a68r75e67č13e13k 1133411149568

Dobrá žurnalistika :-). Ten článek je napůl splácaný z těch předchozích. Autor se ani neobtěžoval přepisováním do jiného znění. Obšlehnul celé odstavce. R^

+13/0
3.11.2013 22:48

K52a96r47e47l 37V32o14r31e24l 4527211239897

;-DR^

0/0
4.11.2013 2:32

P23e60t39r 89U30r13a57m 1852400173717

zlate Spitfiry

+10/−1
3.11.2013 22:35

K94a31r67e22l 50Z69a85c62e62k 7761289461167

už se těším, až Rusnokova vláda zakoupí několik strojů, jedna helma k tomu bude zdarma...

+1/0
3.11.2013 21:59

M49i88c75h89a38l 83S28e24m48r71á20d 3272716957699

Omyl, Rusnok bude chytrej kluk a nechá v hledí vyříznout otvor pro vizuální kontakt. Sice tím vyřadí ostatní funkce... ale když nevadí, že obouživelné Pandury po příplatku za pancéřování neplavou, tak se vstřebá i tohle...

+8/0
3.11.2013 22:04

V30l61a30d39i35m96í67r 46L50o68u47l33a 2748167502341

Pandury jsou vyřešené. Armádní výzkumný ustav vyvinul specielní prámy, při příjezdu k vodě posádka odmontuje přídavný pancíř, převeze ho na prámu, a na druhém břehu jej zase namontuje.

0/0
4.11.2013 9:26

M83i48c60h45a84e43l 47G68o96t53z 5204978613

Klasické dětské nemoci. Držím palce na další vývoj!

+15/0
3.11.2013 21:37

M47i59c29h39a60l 65S93e39m77r77á68d 3252246697499

Další vývoj přilby nebude, smlouva byla rozvázána... je obdivuhodné, že to šlo tak snadno rozvázat, u nás by bylo minimálně 100 tajných dodatků o nemožnosti odstoupit od smlouvy...

+13/−1
3.11.2013 21:38

J14a98n 78Š62e12b86e76s78t13a 6987250200625

Další vývoj přilby rozhodně bude, přece si nenechají tyto nefunkční. Jen ji budou vyvíjet s nějakou jinou firmou....

+6/0
3.11.2013 22:01

M68a91r74t76i37n 85K84o73d17a55t 2957476342207

Další vývoj samozřejmě bude, protože se jedná o systém, který musí byýt kompletní.

+5/0
3.11.2013 22:22

P24e98t56r 45M15a79r44e81č29e73k 1173981459368

Dvojnásobný nárůst ceny snad už nelze nazvat dětskou nemocí. Jinak je to stejná špína jako u nás . Dojení státních peněz.

+3/0
3.11.2013 22:50

J96a60n 47Š84e87b66e53s91t13a 6607680270315

Pletete si třeba stavbu tunelu s vývojem letadla. Ve vývoji nových technologií není dvojnásobek ceny nic neobvyklého. U nás jde o předražení již vyvinutých technologií.....

0/0
4.11.2013 10:14

I24v92o 84Z79d16e65b80o95r44s31k78ý 3503131620331

Zřejmě přilbu zapojili paralelně s výstupem určeným pro přenos do NSA.

+30/−2
3.11.2013 21:37

M64i77r25o88s10l95a17v 62O63l92d85m65a92n 9910848625601

;-D

+2/0
3.11.2013 21:46

K35a73r77e10l 33J39a84n30í93k 9338432375824

čumím, vývoj takovéhle helmy jen za miliardu, u nás se za tyhle ceny dělají pro stát webové stránky

+73/0
3.11.2013 21:33

M17i71c76h52a94l 95S97e14m34r44á57d 3102916947529

No v jednu chvíli se helma pokusila zobrazit celý obsah webu menšího města... možná by to mohla být nyní alternativa jejího uplatnění, když ji armáda nechce ;-D

+13/0
3.11.2013 21:36

P15ř55e31m65y30s54l 20Č27e42r38m40á43k 4878161925

;-DR^

0/0
3.11.2013 23:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.