Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mnoha Slovákům se za Masaryka stýskalo po Uhrách, říká historik

Jeden z nejvýznamnějších slovenských historiků Dušan Kováč u příležitosti 95. výročí založení Československa uvedl, že období společného státu přineslo více Slovákům, než Čechům. Na Slovensku není 28. říjen narozdíl od Česka státním svátkem, Slováci ale slaví společně s Čechy 17.listopad 1989.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J53i30ř27í 90V82á21c25l54a48v86í82č42e82k 3248857596320

Také neslavím 28. říjen 1918. Nebýt tohoto dne, nepoznal bych rok 1948 a nástup komunistů k moci, nepoznal bych rok 1953, kdy nám komunisti sebrali pole a dobytek, nepoznal bych rok 1968 a bratrskou pomoc armád Varšavské smlouvy, nepoznal bych rok 1989 a nástup českého kapitalismu, nemusel bych dnes kupovat gumové housky za 1,50 Kč protože na víc nemám a jistě bych jako důchodce trávil čas někde v Tichomoří. Realita je mnohem smutnější.

+1/−1
1.11.2013 16:46

P69e91t90r 71F15i25a28l53a 9793296603923

Spletl jste si datum, hoďte tam nějaké Hitlerovo datum, kvůli němu pak přišli komunisté.

0/0
1.11.2013 17:07

P11a97v65e16l 43O32d79r63a93z90i66l 6314729397340

Jak komunisté - Uljanov, tak Hitler jsou výsledkem snažení určitých (stejných)kruhů.

0/0
4.11.2013 15:29

A45l68e63x48a40n52d96e72r 34W49i75n60t38e54r 9859664913711

nechte toho jsme slovane stejne jako rakusaci a bavoraci jsou slovane co zacali mluvit nemecky :-)

0/0
30.10.2013 14:11

A73l28e35x89a40n84d57e79r 25W98i89n37t96e79r 9479934553241

zvlaste pak tem co nemluvili slovensky, tem se styska dodnes. :-)

+2/0
30.10.2013 14:07

R55o83m91a38n 62S66m23a19t70a96n39a 6875422627218

Samozrejme. Kto bol súčasťou dominantného národa, nepáči sa mu zmena na občana 2.kategórie. Ani vám sa v Rakúsku nepáčila hra druhých huslí a rozbili ste monarchiu. A to pritom pre Čechov bolo podľa mňa to najlepšie obdobie rozkvetu vo svojej novodobej histórii. Možno aj Rakúšania na fórach dodnes bedákajú, ako v Čechách investovali (dokonca aj Hradčany dal postaviť viedenský dvor na prejav úcty) a vy nevďačníci ste sa trhli. Koľko ľudí odišlo po 1918 do Rakúska....

0/−2
30.10.2013 15:15

P45e15t46r 62F70i49a37l57a 9103676483913

"(dokonca aj Hradčany dal postaviť viedenský dvor na prejav úcty)" píše p. Smatana.

.....................................................................................

Fakt? Viedenský dvor v deviatom storočí?;-D

+1/0
30.10.2013 23:39

R19o49m85a32n 41S74m47a72t46a57n28a 6445432617778

Máš pravdu- nepresne som to napísal. Myslel som poslednú veľkú prestavbu v dobe baroka, keď Hradčany dostali svoju terajšiu podobu a vtedajšie hlavné mesto R-U do toho investovalo.

Pilógom stavebného vývoja je celková prestavba hradu za vlády Márie Terézie v rokoch 1753 – 1775 pod vedením viedenského dvorného architekta Niccolo Pacassiho. Po prestavbe niekdajšieho Rožmberského paláca a ďalších domov v Jiřskej ulici na Ústav šľachtičien spojil budovy západne od Starého kráľovského paláca do jednoliateho zámockého celku s čestným dvorom (I. nádvorie) na mieste zasypanej západnej priekopy.

Štátne reformy Márie Terézie a jej syna Jozefa II. znížili význam hradu. Jeho zbierky boli bezohľadne rozpredané či odvezené do Viedne. Letohrádok, Míčovna a kláštor sv. Jiří boli dané do užívania vojsku. Dvor na hrad prichádzal veľmi zriedka. Posledná korunovácia Ferdinanda V. bola iba púhou formalitou. Hrad, obývaný iba príležitostne, pustol. Viedenský centralizmus nemal na ňom záujem a v podstate bol iba udržiavaný. Posledná zamýšľaná obnova hradu v 60-tych rokoch 19. storočia skončila úpravou Španielskej sály a Rudolfovej galérie pre neuskutočnenú korunováciu cisára Františka Jozefa I.

0/0
1.11.2013 17:39

R28o44m70a54n 12S59m49a63t27a36n57a 6495762917228

Stále sa opakuje tá chyba s levom. Ten v Bratislave nie je český lev, ale heraldický - legionársky. Český lev má 2 chvosty, tento iba jeden. Pokiaľ autor článku nepozná tento základný fakt, ako môže pochopiť iné podstatnejšie fakty ohľadom toho nefunkčného zaniknutého štátneho útvaru pod vplyvom 70 ročnej čechoslovakistickej propagandy a jej vplyvom na ľudskú myseľ.

+1/0
30.10.2013 11:15

V52i10l14é66m 54P69ř77í87h88o11d20a 2304469973417

Vidno, že na vás ta propaganda působí velmi mocně, když pořád lezete trollovat na české diskuze.

Je to prostě začarovaný kruh, který se točil celé období mezi světovými válkami a byl dán politickou situací. S ohledem na všechny význačné dohody a smlouvy té doby, ať už Versaillskou, Trianonskou, Vídeňskou či Mnichovskou, každý ze tří národů, český, slovenský nebo maďarský, tu kterou považoval za kudlu do zad.

+1/0
30.10.2013 12:02

R10o15m52a14n 93S95m31a49t14a31n64a 6475352817778

Pokiaľ považujete poukázanie na nepresnosť v článku (ba až zľudovelú blbosť) za "trollovanie" (asi ste mal na mysli trottlovanie - od nemeckého slova der Trottel) a propagandu,  myslite si naďalej, že v Bratislave stojí na pilieri český lev.

0/0
30.10.2013 14:44

P56e20t25r 95B79r35y31c90h60t73a 8603888108759

Ono se to připojování Slovenska oficiálně maluje vůbec moc růžově,když už jsme u těch pomníků,tak v Bratislavě stál pomník Marie Terezie,vlastně už znova stojí,po 18 roce nařídila vláda že má být zničen,Bratislavané to odmítli,a tak poslala české legionáře a ti už sochu rozmlátili.Věřím že to přispělo k porozumění mezi Čechy a Slováky.

+1/0
30.10.2013 12:51

R24o69m48a53n 95S88m59a18t75a86n69a 6475162177448

To bola pekná hanba a preto sa o nej moc nehovorí. Ako o mnohých ďalších veciach. Dejiny vždy píšu víťazi a tí nemajú radi, keď sa im berie ilúzia a národné povesti. Takých nazývajú nacionalistami, nevďačníkmi oblbnutými propagandou a pod. Nevdojak tak spôsobujú fakt, že aj tie pozitívne veci (a pre Slovákov ich bolo za 1.ČSR pomerne dosť) sú prekrývané a na nete sa diskutuje o veciach, o ktorých by sa vôbec nemuselo. Stačilo by si uvedomiť, že pravda je vec uhlu pohľadu a historickú udalosť alebo čin, ktorý jeden štát/národ považuje za víťazstvo,  môže považovať druhý štát za krivdu alebo národnú tragédiu.  Tragédiou 1.ČSR bolo okrem iného to, že dominantný národ nevybudoval štát na podobných základoch ako Švajčiarsko a nerešpektoval druhé národy. Preto stratil aj tých pár spojencov, ktorých mal. To, čo považujú Česi za mníchovskú zradu, považuje Francúzsko a Británia za nešťastný pokus napraviť krivdu, ktorá vznikla vznikom ČSR, keď Masaryk s darebákom Benešom nesplnili svoje záväzky a nevybudovali viacnárodný štát, v ktorom by sa dobre cítili aj iné národy a ktoré tým pádom neboli lojálne k novej republike.  Tak - a môžete mínusovať, nálepkovať fašizmom a nacionalizmom, ako to je zvykom.

0/−1
30.10.2013 15:00

V15a64c55l32a51v 74W37a52n89d86e25r14e34r 8278826129452

Podivejte, Republika byla mlada, nemela prakticky zadne zkusenosti s vladnutim. Od roku 1918 do roku 1939 je to jen nejakych 20 let. Za tu dobu byla jeste jedna Ceskoslovensko-Madarska valka a bojovalo se jeste i o kousek Polska. V takoveto situaci, kdy Ceskoslovenske hranice zpochybnoval kde-kdo bylo velmi tezke tenhle celek udrzet. At uz to bylo s 3,5 milionem Nemcu nebo s Madrskou mensinou. To je jako bych VAs dnes vinil, ze jste nevratili Madarsku uzemi s prevazne madarsky mluvicim obyvatelstvem a ze nehledite na mensiny...a to vlastne dodnes. Netvrdim, ze nemate pravdu, ale je treba se na to podivat take i z druhe strany.

+1/0
30.10.2013 15:37

P57e87t24r 30F87i32a65l43a 9343596313653

Pane Smatano, slušný člověk nechodí na návštěvu někam, kde sprostě uráží a pomlouvá!

Vlezte si na slovenské diskuze, tam si vychvalujte své hnusné darebáky Tisa, Husáka, Biľaka, atd. dle libosti (pokud Vám to Vaši spoluobčeni dovolí).Rv

;-D

Biľakovi.

Čtěte více na: http://www.denik.cz/srpen_68/srpen_60_20070822.html

0/0
31.10.2013 0:00

R86o14m47a60n 53S53m65a26t83a45n29a 6905282727258

Nemám dôvod ani potrebu ich vychvaľovať. Neviem, kde si na to chlapče prišiel. A pokiaľ niekto nesúhlasí s niekym druhým neznamená to , že je automaticky nepriateľ a treba ho vyhodiť, zakázať a pod. Doba kde platilo "kto nejde s nami, ide proti nám" je už dávno preč.

0/0
1.11.2013 17:44

P53e98t71r 91F70i62a52l63a 9143716863263

Ale to neznamená, že se nedodržují základní pravidla slušnosti.

Až k nám přijdeš do obýváku, posadíš se a začneš vykládat o nějakém člověku, že je darebák, a přitom se jedná o člověka, který se pro Tebe mohl přetrhnout, abys právě Ty se měl dobře, tak Tě vyzvu, abys odešel.

0/0
1.11.2013 18:30

R50o34m43a29n 19S92m28a39t65a59n26a 6295782317588

Spojovať vlastnú obývačku s verejným internetom môže naozaj iba obmedzený čecháčik.  Návšteva ti ale naozaj nikdy nepovie pravdu do očí. Aby bol kľud, pritakáva aj na blbosti hostiteľa. Ja ale nie som žiadna návšteva a umlčať ma má právo iba korektor. Ten pravdepodobne vie čítať a žiadne porušenie pravidiel nespozoroval.

0/0
4.11.2013 11:01

P91e91t71r 40F84i68a40l46a 9693186163313

Domníval jsem se, že to tak líp pochopíš. ;-D

Tak jinak - Beneš byl státník na svém místě, který to měl za těžké situace prostě těžké a zpochybňují to jen nevzdělanci, kteří neznají historii.

Člověk, který vleze na cizí server a používá výrazy jako "obmedzený čecháčik", "darebák".... je sám omezený darebák. To myslím na Tebe, aby nedošlo k omylu a jsem velmi zvědavý, zda mi příspěvek zruší.

0/0
15.11.2013 13:22

P92e93t42r 84F18i89a49l92a 9383666933933

Pane Smatano, slušný člověk nechodí na návštěvu někam, kde sprostě uráží a pomlouvá!

Vlezte si na slovenské diskuze, tam si vychvalujte své hnusné darebáky Tisa, Husáka, Biľaka, atd. dle libosti (pokud Vám to Vaši spoluobčeni dovolí). ;-DRv

0/0
31.10.2013 0:03

R56a97d62e31k 34N68e16u42m54a42n73n 5412552798935

Já mám Slováky rád

Teda mám rád Slovenky

Vlastně mám rád jednu slovenskou studentku, dobře se s ní souloží.

Jen to neříkejte mé manželce!

:-P

+3/−3
30.10.2013 10:14

M54i20l49a74n 87Š71v32a20g33r43o65v32s86k92ý 9222679525978

Jako jed. ;-D

+1/0
30.10.2013 14:23

V42a72c90l74a82v 48W17a85n80d62e86r61e87r 8528446579922

Mam stejnou zkusenost!!! R^

0/0
30.10.2013 15:43

P23e44t22r83a 54N81o20v90á97k24o45v72á 7758316554798

Opravte si to: vytvářeli vojenské legie, které bojovali

+1/0
30.10.2013 10:07

S28t86a37n94i21s46l57a98v 14L33á25z33ň51o79v78s69k97ý 9498779200585

je jen škoda že nezůstali jako otroci Maďarska další 1000 let :-))))))[>-]

+1/−1
30.10.2013 9:46

W84a97l59t16e30r 11N37ü25r87n65b26e23r84g65e96r 8643382161847

Na tvém místě bych byl rád, že nezůstali.

+1/0
30.10.2013 9:59

M48i11l46a95n 81Š15v66a81g90r92o91v95s60k56ý 9392509755788

V jinak kulturní diskusi se vždy objeví nějaký šrapnel. ;-D

+2/0
30.10.2013 12:45

R20o22m86a51n 78O13p94e10t 1441849635652

stejne jako se nekterym cechum styskalo po RU, po prvni republice, po protektoratu, a stejne jako se dodnes mnohym cechum styska po socializmu

+5/−1
30.10.2013 8:32

M84a41r52e22k 80F51l10e59k58a68č 1337282320581

Podku slovácí chtěli samostatnost, museli si najít silného společníka, protože sami by byli na slovensku v menšině. Tak se jako nejlepší jevilo spojit se s českem ale bylo potřeba vytvořit novou národnost. Tak vznikla národnost československá, tím pádem se z většin (rusáci, poláci, maďaři němci) na slovenku staly menšiny v československu

+1/0
30.10.2013 8:27

Z15d74e32n30ě87k 15W49e34r86n39h16a38r87t 6597535132128

Přesně tak, vznik československého národa byl v tehdejším Československu nutnost. Otázka je, jestli celá idea Československa nebyla chybná, ale to je na dlouhou teoretickou diskusi. Zkrátka se to stalo a je to součástí dějin...

+1/0
30.10.2013 8:32

P70e81t55r 17F38i40a75l25a 9853376943363

Domnívám se, že vznik Československa byla nutnost - tedy možná, ale vznik československého národa nutnost nebyla. Říkalo se sice národ československý, ale statistika rozlišovala zvlášť Čechy a zvlášť Slováky.

Můj příbuzný vždy říkal, že to bylo kvůli Slovákům, když jich bylo tak málo. Měl Slováky velmi rád (prý pro jejich bezprostřednost), přesto říkal, že bohužel kvůli tomu, abychom se zbavili Rakouska, jsem na čas ztratili vlastní identitu a spojili jsme se s národem, který od nás očekával takové zázraky jako konec bídy. A když to hned nešlo, začala část Slováků kvůli všemu nadávat na Čechy.

0/0
30.10.2013 21:57

M20a62r38e82k 54S83l72a50b39i20h40o44u95d36e13k 7878921222923

Pořadí menšin podle počtu obyvatel bylo v předválečné ČSR toto: Češi, Němci, Slováci, Maďaři.  Problém byl hlavně v tom, že Němců bylo celostátně víc než Slováků, proto se vytvořil československý národ. Na Slovensku bylo Slováků vždycky víc než Maďarů.

+2/−1
30.10.2013 8:34

L31u69b18o79š 25U30l86r32i28c24h 5911560388344

Slováci nikdy na Slovensku neboli v menšine, možno budú o 100 rokov keď nás premnožia cigáni.

0/0
30.10.2013 9:17

M47a59r44e79k 27F34l31e70k57a27č 1977402260961

v menšině vůči všem ostatním menšinám ano...

0/0
30.10.2013 9:46

P96e95t78r87a 82H49e11l23i26k41a67r73o74v67a 9528634167914

Ono ne všichni vítali vznik republiky s nadšením, to nebyla jen záležitost Slováků. U nás to byla např. velmi početná německá menšina, která s tím měla velký problém. Obecně se první republice nepodařilo zvládnout národnostní problematiku, což se pak naplno projevilo na konci třicátých let. A ani mnozí Češi nebyli nadšení z rozdrobení velkého soustátí na malé země a pozdější vývoj, kdy byly zmítané diktaturami z prava i leva, jim dal víceméně za pravdu. Paradoxně se nyní všichni snaží dostat do ještě většího celku, EU.

0/0
30.10.2013 8:22

R25o52m49a96n 78O49p43e77t 1231139455852

kdyz on poradne nikdo nevi co vlastne chce, a kdyz uz neco vyzkousi, tak to za par let rusi, aby se k tomu za dalsich par let zase vratil

0/0
30.10.2013 8:33

T18o67m12á88š 91M12a27c93e60j59k45a 6641192427657

Ta národnostní problematika zajímala mocnosti už při vzniku státu. Ale Beneš sliboval druhé Švýcarsko a jak to dopadlo víme.

+2/−1
30.10.2013 8:45

V11i92l63é95m 81P58ř54í76h19o15d80a 2534399893147

Ono to snad taky jinak dopadnout nemohlo.

0/0
30.10.2013 12:06

R98o66m45a13n 38S31m86a65t10a49n74a 6245882977578

Mohlo, ale nepodarilo sa.  Prečo, o tom sa diskutuje na serióznejších fórach. Tu vás hneď onálepkujú nacionalizmom a fašizmom.

0/0
30.10.2013 15:04

J87a47n 42Z84e33m44a56n 1116525324216

"Alkoholem posílený slovenský voják se s vervou vrhal do útoku,"  Tak tahle věta mě po ránu odrovnala ;-D

+3/0
30.10.2013 7:47

I84v52a43n 25M91a22r22e17k 6294548592

Ve II.svět válce "vynikali" svou brutalitou v tzv. "Slovenskej rýchlej divízii"  jejíž surovosti se podivovali i jejich němečtí spolubojovníci>>>odtud zřejmě hodnocení "iDnes-u" o jejich "chrabrosti"umocněné šnapsem! ! ! !Rv

+3/0
30.10.2013 8:01

J20i75ř30í 97M64r41k19v25i57č14k12a 8942256820941

Máte nějaký odkaz na tu tzv. brutalitu? To je věc o které mnoho lidí / já také ne / /neví.

0/0
30.10.2013 8:20

M51i52l70a23n 42Š10v55a36g78r64o54v25s95k40ý 9982959845448

Já o tom taky pochybuju.

0/0
30.10.2013 8:40

I79v27a86n 34M23a68r36e13k 6874898122

Protože jsem pracoval 28r.na Slovensku vyslechl jsem si za ty léta o "historii Slovenska a Slováků" leccos. Třeba to že při postupu "Slovenské rychlé divize" na Ukrajině a později i v Rusku slovenští vojáci stahovali z prstů padlým civilistům prsteny ať už byly zlaté či stříbrné, pokud ale tyto věci nešly z prstů stáhnout bez váhání mrtvým uřezali prst což se nelíbilo ani vojákům německého wermachtu. No a o vápenkách v Kremničke a Nemeckom  v Slovakštátu a jejich "využitím" v té době zřejmě taky nevíte stejně tak jako o 55 000 zlikvidovaných slovenských židech v té době taky ne ? Zřejmě vaše vědomosti byly "obohaceny" jen historií SNP ? ! ? !

0/0
30.10.2013 17:29

V68i94k38t22o96r 95N39á21r77o12ž88n95ý 3429292518

Mě se stýská po velkém Rakousku ještě dnes

+2/−1
30.10.2013 7:42

P37e62t53r 70B42r17y70c94h28t97a 8603708348829

Ono i přivtělení Slovenska stojí na podvodu,Martinská deklerace,kterou se někteří slovenští činitelé přidali k republice je totiž padělek .Původní text deklarace s podpisy i zápisem ze zhromáždění se totiž záhadně ztratil. Večer 30.října 1918 po ukončení shromáždění zasedal ještě výkonný výbor Slovenské národní rady . Až na něj dorazil Milan Hodža, který se zrovna vrátil z Budapešti a měl nějaké připomínky k textu deklarace na základě zpráv z Prahy (vyhlášení ČSR) a kapitulaci Rakousko-Uherska. Chtěl tedy text deklarace o tyto skutečnosti doplnit. Již podepsaný dokument však zástupci SNR odmítli dále upravovat. Nicméně Hodža si uměl poradit, vnoci si dokument vypůjčil a změnil:-) Později se na to přišlo a řada signátářu tento dokument odmítla a považovala jej tak pouze za obyčejný falzifikát. Podle nich pak z deklarace byly odstraněny požadavky na jejich národní sebeurčení.

0/0
30.10.2013 7:34

I88v29a41n 29M32a90r74e52k 6564118112

Nebýt v r.1918 založena ČSR  dodnes by naši východní bratři džavotali v Horních Uhrách či Felvídeku po maďarsky.Totéž  se zopakovalo i v r.1945 kdy vznikem ČSR byly jako poražený "Slovakštát" uchráněni od zařazení do CCCP jako součást Zakarpatské Rusi, Za to všechno se nám východní bratři "odměnili" tím že jak v r.1938 tak i v r.1993 nám vrazili kudlu do zad. Jejich nenávist ke všemu "českému" přetrvává u některých dodnes ale největší "kuriozitou" snad bylo když při vzniku "Slovakštátu" v r.1938  museli odtrud odejít všichni Češi a Moravané v první řadě Ti jenž měli ve jméně či příjmení písmena "ř"  či "ou"  ! ! ! Rv

+11/−3
30.10.2013 7:19

M85a98r87e15k 68S48l84a45b27i35h16o61u59d37e57k 7968611302513

Podobně vyháněli po Mnichovu Čechy Maďaři z Podkarpatské Rusi a Poláci z Těšínska. Nejvelkoryseji se k české menšině nakonec paradoxně chovali Němci v Sudetech!v

+1/−1
30.10.2013 7:56

Z11d77e40n59ě17k 76W15e17r23n87h32a15r70t 6787285852158

No, to je na delší diskusi, ale je pravda, že s Maďarskem a Polskem mělo Československo velké spory, včetně poměrně otevřených vojenských konfliktů. O tom se ale dnes vůbec nemluví...

+5/0
30.10.2013 8:01

I68v19a29n 19M55a11r84e97k 6524128152

R^ [>-]"PROTI VŠEM " ! ! ![>-] R^

+3/−1
30.10.2013 8:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.