Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maďarsko si připomíná padlé na východní frontě. Byli mezi nimi i Židé

Rozprášení maďarské Druhé armády na Donu v roce 1943 patří k nejtragičtějším kapitolám maďarských dějin. Oficiálně se k vojákům padlým na východní frontě začali Maďaři hlásit až po roce 1990, současná maďarská vláda Viktora Orbána jim u příležitosti výročí vzdala oficiální hold.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A58l83e40x18a47n12d94r 95K76o91s48t78k19a 5499956529136

Čtvrt milionu padlých Maďarů. Ovšem za jejich smrt není zodpovědný Ruský voják, který stiskl spoušť, ale Maďarská vláda, která je poslala vraždit do ciziny. Ovšem naprosto stejně tak je Česká vláda zodpovědná za Čechy zraněné či padlé při agresi NATO. Jedni byli následně za své činy odsouzeni, doufám, že i ti druzí budou.

0/−4
28.10.2013 7:43

M97i70c58h77a25l 20M75i21l20l53e85r 9766472709882

tohle je zajimave tema. Pri cteni clanku jsem si pripomnel predvolebni diskuzi o ucasti zahranicnich Cechu ve volbach. Milan Mach tam napsal :"Ty chtrolíni co tvrdí, že když se někdo dočasně, nebo trvale odstěhoval, případně byl bolševikem vyhnán nemají co mluvit do voleb mají i kus pravdy. Nebýt Masaryka zůstali jsme součástí Rakouska a pravděpodobně by si tady komouši ani rusáci neškytli. To vám nedošlo co? :-D"

Poukazal jsem, ze je to nepromyslene tvrzeni, nebot "vsichni Cesi i Slovaci by jako rakousti obcane byli poslani na frontu bojovat po boku Nemcu v 2SV. Co vic, jako levny slovansky kanonenfutr by byli poslani na vychodni frontu. Hitler by tak byl usetril cast svych jednotek, ktere by poslal jinam."

Na namitku Pavla Odrazila, ze :"Ono je vrcholně naivní myslet si, že by Hitler dokázal provést anšlus Rakousko-Uherska" odpovedel Tomas Zeman: "Rakousko se připojilo samo a rádo;) už za 1.s.v. se chovalo jako ocásek Německa." Ja jsem dodal: "ono je vrcholne naivni se domnivat, ze Rakusaci by znovu nestali s Nemeckem jako v 1SV. Meli nevyrizene ucty, podobne jako Nemci. Jeste by byli delali Hitlerovi cestnou straz u toho vagonu, kde primel francouzskou delegaci podepsat kapitulaci Francie."

Trvam na tom, ze bez ohledu na Anschluss by se Rakusaci ve 2SV pripojili k Hitlerovi, protoze Nemci jsou jim z pochopitelnych duvodu vsech narodu nejblizsi a je nutne si pripomenout, ze Anschluss byl podporovan vnitrne mnoha Rakusaky, kterym vyhovovalo byt zase soucasti jedne velke Rise.

A co druhy partner v R-U dvojkorunni, Madarsko? To podporilo Hitlera a ctvrt milionu jeho obcanu skoncilo kde? Na vychodni fronte. Stejny udel by cekal Cechy a Slovaky, kdyby byli i po 1SV zustali v Rakousku-Uhersku. Nebylo by je to po valce ani ochranilo pred komousi a Sovety - protoze pro Stalina byli v jeho sfere zajmu. Stejne tak Madarsko.

+2/0
28.10.2013 5:23

I76v78o 82Z74d11e21b91o49r80s45k41ý 3923901690141

Byli mezi nimi i bývalí občané ČSR z Podkarpatské Rusi. Po záboru Maďarskem byli odvedeni do těchto pracovních jednotek. Znal jsem jednoho, který se ze zajateckého tábora dostal ke Čsl. východní armádě a vrátil se s ní  do republiky.

Možná si někdo vzpomene na články které publikoval v AR pod pseudonymem Ludvík Krása.

+2/0
27.10.2013 21:59

K94a89r65e40l 16Ž89a21l12o19u25d33e10k 1204874632100

Je to hodně kontroverzní téma. Uznat oběti na životech vojáků, kteří nebojovali na té správné straně, to chce odvahu. Tak, jak se v nás mísí dojmy z rudoarmějců osvoboditelů a později okupantů, musí toto téma budit emoce i v Maďarsku. A že mezi nimi byli i židé, je snad jen účelově podsouvaná informace. Spíše zkuste uvést, kde židé nebyli.

+2/−2
27.10.2013 16:56

J76i37ř16í 48D40o67u26t40n79á76č 2820207927715

odsoudit zvěrstva na každé straně a vojákům důstojný pomník ... za kterou stranu budou válčit si nevíbírali .. ostatně stejně každý bojuje za sebe a ty kolem sebe ..

+2/0
27.10.2013 17:00

K48a20r89e56l 87Ž22a77l46o13u35d39e97k 1324804962560

Vojáci wehrmachtu mají pouze hroby, pomník jsem tam nikde neviděl. O odsuzování zvěrstev bude řeč jindy a jinde, tady se bavíme o vojácích a boji.

+1/0
27.10.2013 17:08

J70i86ř36í 79D42o80u60t90n39á87č 2500357717885

pěknej památník Wehrmachtu je u el alameinu

0/0
27.10.2013 19:45

K59a40r34e36l 15Ž40a38l71o76u73d52e87k 1254384122360

Tak to je od Německa trochu daleko. Sice to nevyplynulo z mého textu, nicméně bavíme se tu o památníků Madarům v Maďarsku, tak já měl na mysli Německo.

0/0
28.10.2013 14:06

P42e86t41r 56P94e84t62r 7322830210402

Neměli tam lézt, Hitler českým němcům nevěřil, Maďarům jo...:-)

+4/−2
27.10.2013 13:18

P56a75v37e30l 47N57e61č10e67k19a72l 1492711303655

Myslíte jako, že se najednou čtvrt milionů maďarů zvedlo a řeklo si, co bychom dělali doma, poďme na sověty ??? A jak to myslíte s těmi českými Němci ?

+1/0
27.10.2013 13:23

J97i17ř65í 17P17o13k24o59r48n97ý 6391115288830

No, cesta tam pro ně asi nebyla taková zoufalá, jak se tady snažíte naznačit, nicméně po ruském výprasku to bylo samozřejmě jiné, tedy k politování.

0/0
27.10.2013 14:52

P38a50v51e18l 53N59e45č27e76k59a94l 1892531743415

Někoho to bude možná šokovat, ale například ve Wehrmachtu bojovali například i Češi (nemyslím jen německé občany ČSR ale skutečné čechy)... jednoduše proto, že museli. Těšínsko, Hlučínsko, Ratibořsko, Hlubčicko, Kladsko...

+3/0
27.10.2013 12:38

J29i32ř83í 55D22o42u65t37n23á33č 2890677307275

na tom není nic divného .. území říše, takže plnili svou občanskou vlasteneckou povinnost ..

+1/0
27.10.2013 12:43

P33a96v23e12l 37N17e53č65e43k78a23l 1472541573295

No já narážím na to, že i ti Maďaři občanskou povinnost. Jejich loutková vláda zavelela, oni dostali povolávák a šli...

+1/0
27.10.2013 12:52

J89i40ř52í 29D69o93u33t97n81á94č 2980827377185

ano   ..  tak to většinou bývá ...:-/

0/0
27.10.2013 12:59

J22i36ř18í 39H77o66v55o60r38k90a 2256397880781

Je známá pravda, že každou válku nejvíc odskáčou obyčejní lidé co si ji nevymysleli, že je vždycky krutá a plná nespravedlností. Nicméně zaměňovat agresora a přepadeného a dělat z těch okupantů hrdiny je špatně. Můžeme si říct, že to byli stejné oběti nacismu a svých pronacistických vládců jako ti prostí vojáci co stáli na druhé straně, to ano. Hrdinové by to ale u mně byli, kdyby se tomu osudu vzepřeli. A že o tom zrovna jako Češi něco víme, i na té východní frontě, ať již tehdy nebo o 20 let dříve.

+1/0
27.10.2013 13:11

J95i38ř20í 16D63o31u22t51n13á47č 2710687897795

německo i sssr a japonsko jsou ve WW jednoznačně agresoři ...  a že se sssr a německo nakonec v tzv VVV servaly bylo zákonité

+1/−1
27.10.2013 13:18

J58i54ř98í 34K77ü46h64r 2400496130626

Doplnil bych ještě minimálně Italy.

0/0
27.10.2013 18:32

J42i68ř97í 90D72o47u49t29n39á18č 2380887877685

pravda ... ty kašpary jsem opoměl

0/0
27.10.2013 19:46

P96a27v44e34l 10N96e66č55e31k64a81l 1152711373805

Já souhlasím s tím že označení hrdina je v tomto případě dost mimo. Na druhou stranu si všichni padlí ve válce, pokud se nedopustili zločinů, zaslouží určitou formu respektu. S tím vzepřením osudu, to máte jistě pravdu, ale vždy to nebylo tak jednoduché... dneska to vidíme jinak..

..

To, že byl SSSR napaden, ještě nezbavuje sovětský režim viny a nesmývá z bolševických rukou krev.

+1/−1
27.10.2013 13:20

J82i17ř33í 18D57o63u59t50n65á61č 2680537317155

souhlas .... R^

0/0
27.10.2013 13:24

P93a90v82e76l 92H53u98č22í76n 2176141261284

Ano, je to tak... všichni z mých blízkých (jsem z Hlučínska), co museli rukovat a poznávat svět s Wehrmachtem se nikdy za hrdiny nepovažovali (pokud měli to štěstí a přežili)... zkur.... válka, byla jejich nejčastější reakce. Ale přiznávám, že marky(resp. bony se šikly), což bohužel u těch, co bojovali proti nim a dostalo se jim spíš urážek ať tehdy nebo nyní, je sakra paradox.....

+1/0
27.10.2013 13:28

J66i47ř93í 34H74o27v56o74r53k84a 2896687510321

Šmankote to je zase blábol. Židé, antifašisté všech ras a politických přesvědčení i docela obyčejní zástupci "méněcenných ras" masově umírali v rámci německé vojenské mašinérie, zejména při práci v německých zbrojovkách a zbrojních programech. Ať již díky otřesným podmínkám nebo je zabíjela sovětská/britská/americká armáda. To snad ale nijak nerelativizuje vinu jediného viníka- nácků!

Naproti tomu spojenectví polofašistického Maďarska s nacistických Německem a útok maďarské armády na SSSR je jasná agrese a zločin, to že se k tomu současné Maďarsko hlásí je ostuda a hodně nebezpečný posun...

+6/−2
27.10.2013 11:51
Foto

K35a14r46e55l 29S12e29i79d35l 8739415450388

Blábol to není, jinak s prvním odstavcem zcela souhlasím. S druhým jen částečně.

0/−2
27.10.2013 11:57

J16i88ř62í 34D94o79u55t54n34á47č 2930307597955

a v rámci sovětské vojenské mašinérie umírali v rusku židé, antikomunisté všech ras, zástupci neruských národů impéria a dokonce i obyčejní rusové ;-D a po statísících

+2/0
27.10.2013 12:21

J40i75ř44í 17H33o17v62o39r69k53a 2806987780711

Jistě, ti se ale bránili agresi. Podobné články se snaží relativizovat rozdíl mezi agresorem a obětí a ještě se tvářit, že vlastně Židé bojovali na straně Německa a zabíjeli je vlastně Spojenci.

Jinak v pekle co Němci (a Maďaři a další přisluhovači) v letech 41-44 na území SSSR páchali umírali děti, ženy i muži různých ras a politických přesvědčení ne po statisících ale po miliónech...

+5/−1
27.10.2013 12:26

J47i45ř74í 53D49o53u25t38n24á77č 2100157267375

ale prd se bránili ... rozpoutali agresi společně s němci a umírali dávno před WWII , kdy Stalin budoval útočnou armádu bez ohledu na to, že národ chcípal hlady ...

+1/−2
27.10.2013 12:27

J55i57ř90í 31H81o17v98o30r38k43a 2646117300821

A jéje, tak stačilo pár let a už je vlastně napadený agresor. Polsko napadlo německou vysílačku, v ČSR probíhala genocida německé menšiny, SSSR se už už chystal napadnout Německo: Hitler se vlastně pořád jen bránil a hájil mír. Propaganda je mocná čarodějka. Rv[>-]

+2/−3
27.10.2013 12:33

J81i10ř93í 35D36o73u54t54n74á56č 2840847527905

vy jste demagog :-/ ... stalin se bratříčkoval s hitlerem a při tom koukal kdy mu zakroutit krkem (a naopak)... počítal, že německo bude krvácet 2-3 roky ve francii a on potom zaútočí a nastolí ten komunistický paskvil až k atlantiku ..no ti imperialističtí štváči ho zklamali, vzdali se za 6 neděl;-D  .. ale i tak už v roce 41, kdy hitler preventivně zaútočil měl třeba tanků víc než celej svět dohromady včetně znovuvyzbrojeného německa ;-D

+1/−2
27.10.2013 12:42

J32i28ř77í 18H39o61v34o52r26k35a 2516877490651

Tak už máte jasno, jedním z pilířů nacistické ideologie a Hitlerovy politiku nebylo dobýt Rusko a získat na východě lebensraum obývaný zatím podřadnou slovanskou rasou. Ne, on byl v roce 41 donucen "preventivně zaútočit" na SSSR, jediná klika, že už se pár let na to chystal a měl na hranicích SSSR prakticky veškeré své vojenské kapacity včetně připravených suvenýrů s Lvajnachtgrýse aus moskau" ;-D Docela mě děsí, jaké propagandy se ještě dočkám, koukám, že dna nevidět.

+3/0
27.10.2013 12:49

J37i74ř32í 20D19o59u37t92n93á28č 2150327117285

ale úplně stejné to je z druhé strany ... stalin se usilovně snažil získat společnou hranici s německem, tanků připravených 5x tolik co němci, letectva jakbysmet ... a ty plakáty měl taky připravené:-/

0/0
27.10.2013 12:53

J82i45ř76í 16H60o23v45o85r52k42a 2826517730511

Jestli něco Stalin nechtěl, tak to byla válka s Německem. Celou realitu si neuvědomoval, přesto dobře věděl, že na takovou válku SSSR není připraven. Snaze německý útok oddálit aspoň o rok obětoval prakticky všechno: politické spojence (komunistické strany ve střední Evropě), SSSR do léta 41 dodával Němcům potraviny a suroviny podle uzavřených hospodářských smluv, i když věděl, že častou jdou přímo do vojenských skladů na hranicích SSSR. Když ho zpravodajci všech druhů bombardovali informacemi o chystaném útoku, odmítal udělat jakýkoliv krok co by dával Němcům záminku. Odmítl všeobecnou mobilizaci, odmítl plány na preventivní útok na německé síly soustředěné na hranicích.

Jak se ukazuje prozíravě a moudře tehdy řekl: "Ať je pro historii jasně dané kdo byl útočník a kdo se bránil." Holt nedomyslel, že i historie se dá přepsat. ;-D

+5/0
27.10.2013 13:05

J47i69ř81í 19D48o13u66t34n90á57č 2190297797225

Stalin chtěl válku s německem ... ovšem oslabeným... proto dělal vše pro to, aby se Hitler angažoval na západě a mezitím obsazoval vše co mohl urvat. Kominterna do roku 41 nehla na okupovaných územích prstem, dokonce v GB organizovali stávky, když ta jedinná s oso válčila ... plnil plán nastolit komunismus nejdříve v evropě a potom na celém světě. Moc dobře věděl, že nacisti stejně jako komunisti k agresi žádnou záminku nepotřebují, nebo si jí vymyslí. Však jsou ze stejného hnízda

+2/−2
27.10.2013 13:16

J67i50r24i 44B42a28r30t24u16n67e51k 4727581754602

Spojenci take nepospichali s invasi a cekali az  Nemecko vykrvaci na vychodni fronte a pak se to vylodeni povedlo.Kdyby Hitler nemel 70 procent armady ve valce proti SSSR tak by si s invazi poradil.

+2/−1
27.10.2013 15:23

J86i34ř65í 27D54o51u30t76n66á61č 2290197447425

západ válčil s německem v době když se stalin s hitlerem div nehubičkovali ;-D první opravdu velká porážku ve strategickém měřítku byl výprask v africe a zajetí na čtvrt milionu vojáků .. a porážka německa po vstupu USA byla jasná .. prostě to ekonomicky nemohli němci utáhnout .. kor bez zajištěných zdrojů...

+1/0
27.10.2013 15:32

J20i80r68i 65B35a66r72t29u24n11e58k 4167141504602

Aby bylo jasno.Hitler mel v roce 1945 v Rusku skoro vyhrano.Sami soveti priznavaji,ze tehdy vse vyselo na vlasku.(viselo na voloske)Prvni leto valky bylo pro sovety tragedii.V Rusku dodnes diskutuji o tom byla-li to vina Stalina a nebo generalu.

0/0
27.10.2013 16:17

J76i17ř93í 60D67o92u96t39n50á70č 2690617207685

MÁTE PRAVDU8-o .... bolševik v berlíně a my máme jasno , že hitler měl skoro vyhráno

0/0
27.10.2013 16:52

F24r13a96n94t29i36š84e77k 34H27a72v73l14í85č91e48k 2880919981442

První vítězství spojenců bylo v roce 1940 v Řecku. Řekové odrazili útok Italů na řece Kalamas (nebo také Thiamis) a překvapivým protiůtokem je zatlačili hluboko do Albánie. Pomoc jim musel Hitler. Německo se tak muselo před útokem na SSSR zaplést do vleklé balkánské války která jim poutala po celou válku hodně sil. Původně se do války  s Jugoslávií moc nehrnuli.

 Navíc museli posunout termín útoku na Rusy a proto se někteří historici domnívají, že tohle vítězství značně ovlivnilo invazi německé armády do SSSR a přispělo k porážce německých vojsk před Moskvou.

 Psychologicky to ale byla pro spojence vzpruha. Vojska Osy byla porazitelná.

+1/0
27.10.2013 19:01

S21t16a98n64i72s62l80a86v62a 52D65r32a52š95k98o57v36á 1810300210678

Co to blabolite? Soveti v 39 roce osvobodili okupovane Polskem v 21 roce (v dusledku rusko-polske valky) zapadoukrajinske a zapadobeloruske oblasti, ktere by jinak obsadili naciste.

0/−2
27.10.2013 22:25

J57i79ř19í 82D42o75u34t65n45á84č 2760237317755

bože .. do čeho si duši dal ;-D proč by nacisté obsazovali nějaké západoukrajinské nebo východopolské oblasti když se před válkou dohodli, že je neobsadí a obsadí si je rusové

0/0
27.10.2013 22:33

P25a67v84e87l 30N71e21č24e53k39a20l 1302471623485

V Polsku a Finsku se bránili agresi ?? I v Katyni se bránili agresi ? ;-D

+3/−3
27.10.2013 12:32

J51i88ř44í 72H61o90v93o40r16k92a 2536967530851

Jestli jsem si to dobře přečetl, diskutujeme tu u článku, jak maďarští "hrdinové" hrdinně bojovali na Donu, tedy o východní frontě. Já jen říkám, že náckové a jejich kumpáni tam vrhli jako agresoři a prováděli tam nepředstavitelné hrůzy. Mluvit o nich jako "hrdinech" je hnusná manipulace. IMHO Jediná chyba byla v tom, že je Rusové nedokázali pozabíjet rychleji a nevyhráli už v tom 43. Pár miliónů Židů i spousta nežidovských Cechů, včetně skutečných hrdinů, by díky tomu mohla žít...

+2/0
27.10.2013 12:43

J28i10ř86í 67D28o85u35t59n65á61č 2350787377175

jen aby později pomřela v gulazích ???  vítězství nacismu nebi komunismu Rv obojí stejné svinstvo ..

0/−2
27.10.2013 12:49

P96a67v88e46l 24N44e96č32e38k70a42l 1412521163925

Ale ti maďarští vojáci to byla branecká armáda... ti si nemohli vybrat jestli teda na tu frontu půjdou... vy si to představujete jako hurvínek válku...

+1/0
27.10.2013 12:57

D92a88l65i28b70o55r 84R33o12z47s74y80p33a12l 7180223946399

To nebylo jen Maďarsko, ale i Rumunsko a Slovensko. Prohráli válku a pak byli SSSR okupováni. My jsme obnovili společný stát se Slovenskem a také jsme na to doplatili.

+2/0
27.10.2013 12:23
Foto

K68a61r77e84l 55S39e64i49d14l 8659885450898

Dík za lepší ilustrační fotku (předpokládám, že na původní byli čs. vojáci na východní frontě) + fotky pomníku. Budete přidávat další fota? Titulní fotka je k věci, ta tam asi zůstane, ale což nějaká mapka té operace? (Přiznávám, že o této části historie nic nevím a jsem líný si to vyhledat někde na netu ;-).)

0/0
27.10.2013 11:32
Foto

K24a92r28e23l 54S42e84i48d51l 8789965430608

Ach jo, nevšiml jsem si, že nejsem na Technetu...:-/

0/0
27.10.2013 22:37

J89i41ř59í 56P57o47k39o32r39n20ý 6631345368860

Hlavně aby si to "hrdinové" pamatovali...

+1/0
27.10.2013 11:21

J42a24n 26S30o82u97k81u85p 1444434876255

Jak znám Maďary, tak jenom krycí manévr pro regulérní oslavy Horthyho..

+8/0
27.10.2013 10:54

S93t80a83n35i76s39l42a76v 42R30o87s23e33c39k88ý 9415769621949

Jakým právem tito "hrdinové" táhli na východ?

+9/0
27.10.2013 10:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.