Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Srbové se bojí, že přijde druhé Kosovo. Rizikem jsou Albánci na jihu

Zatímco vztahy mezi Bělehradem a Prištinou se pomalu zlepšují, na jihu Srbska se opět rozhořívají etnické vášně. Srbský premiér Ivica Dačič naznačil, že tamější Albánci by mohli časem vyhlásit nezávislost. Předák srbských Albanců ho už ve čtvrtek obvinil, že se chová jako Slobodan Miloševič.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42i41c97h19a16l 16M49i32l79l89e53r 9106842839972

Albanci jsou bohuzel rozlezajici se evropsky mor. Zeptejte se nejen Srbu, ale treba Makedoncu a Reku, jake s nimi maji v jejich zemich potize.

+8/−1
13.10.2013 3:16

M33i89c11h23a74l 41M61i17l94l59e40r 9646242469862

Libor Malicek bud vubec nevi o co jde, nebo fandi Albancum a muslimske expanzi v Evrope.

+4/0
13.10.2013 4:51

A76l61e44x81a78n27d67r 10Š62í88r 5621200453

Před časem některý politický komentátor rozvažoval, že když se chce někdo osamostatnit, ať se mu to tedy umožní. Ať si to zkrátka užije. Odhadoval bych, že by tamní Albánci a jejich vůdci byli velmi překvapeni, možná šokováni, kdyby Bělehrad uznal jejich území jako plnoprávný stát a bleskurychle vytyčil státní hranice vč. pasové a celní kontroly.

+5/−1
12.10.2013 18:35

J68o70s26e22f 90H20e75n80d61r17i72c49h 8110794896231

Ale ne, myslím že by šokováni nebyli, dopadlo by to jako s Kosovem - země EU by uznaly nový stát a začaly by tam jako do Kosova sypat peníze. Vždyť Kosovo je uměle udržovaný stát který by se bez dotací(nevratných) během pár měsíců sesypal.

+8/0
12.10.2013 22:05

P56e74t84r 18P42o13l75á48k 1507125286158

Prc by meli byt sokovani? Vzdy o to jim jde, o vznik velke Albanie. Kosovo se k ni pridruzi do 10 let. Oni uz si Albanci nejaky duvod najdou. Nekoho obvini, ze se chova jako Milosevic a humanitarni bombarderi se zacnou sikovat, aby Albancum vydobili jejich zarucena lidska prava na sebeurceni. EUR^

+2/0
13.10.2013 11:18

K31a10r59e85l 78V51e71č35e88ř24a 9513325351209

Loupež Kosova byla novodobým Mnichovem s naprosto stejným scénářem a dost podobným obsazením účastníků. Jen bohužel jsme to tentokrát také my, kdo tuto obludnou špínu potvrdil uznáním legality teroristického albánského státu. Tento nejostudnější dokument v celých dějinách naší země podepsal jménem nás všech pan Schwarzenberg!! Dodnes se za to ani nezastyděl a jeho patolízalové dělají jako když se nic nestalo.;-O

+23/−2
12.10.2013 16:48

H94a98n36a 18K39r26i87v20a48n41e86k 2351365362663

nechapu, proc se tady resi problemy zemi ex-jugo.

nejhorsi mirou se na Jugoslavii poznamenal Josip Broz Tito, ktery chtel za kazdou cenu (nasilim) udrzet socialistickou federativni republiku Jugoslavie.

neni divu, ze po rozpadu vychodniho bloku vypukly obcanske valky.

+4/−12
12.10.2013 17:03

A49n73t50o18n56í74n 39K16a22l63i32s38t27a 6864670609424

"Občanské války" v Jugoslávii nevypukly - ale importovaly je tam CIA a BND!!

+13/−6
12.10.2013 18:24

O84n16d92r80a 48K23u92d88r87n43a 6897208531904

Co to Křivánková melete ? Řeč je tady o podílu ČR na zradě Srbů, kdy našim jménem podepsal KS obdobu Mnichovské dohody !!! Tím nás všechny nesmírně ponížil, když z nás udělal gaunery co schvalují krádež srbského území ;-€ Rv

+22/−1
12.10.2013 18:31
Foto

L25a45d98i31s73l77a80v 27A63n29t69o30š 7958743938594

Asi si nepamatujete, co se tam vlastne delo, co?

0/−1
13.10.2013 0:34

H91a61n73a 36K91r50i29v73a68n34e37k 2251665862953

to podepsaly i jine staty, celkem pres sto.

0/0
13.10.2013 12:24

M26i11c20h40a22l 81M86i45l85l64e14r 9886382609782

tentokrat nesouhlasim. Jugoslavie byla po 2SV v takovem politickem, etnickem a hospodarskem rozkladu, ze zadny kral by ji neudrzel a nepostavil na nohy. Spadala do sfery vlivu esese-ser a Stalin si na ni delal velke zuby, protoze by mu dala strategickou nadvladu nad Balkanem.

Tim spis, ze se ze vsech "zajmovych skupin", ktere proti sobe behem valky vzajemne bojovaly, ukazala jako nejsilnejsi ta partyzansko-komunisticka vedena Titem. Stalin samozrejme predpokladal, ze kolega komunista Tito udela co Gottwald a dalsi komunisticti vudci a preda mu Jugoslavii pod kontrolu. Jenze to neznal Tita. Slouzi mu ke cti, ze se nenechal obalamutit Stalinem aby prijel do Moskvy "na jednani". Usel tak prislovecne "moskevske injekci" a nevzdal se ani tvari v tvar hrozbe otevrene sovetske vojenske intervence.

Prvnich 5 let po Titove vzpoure bylo v Jugoslavii zle, protoze jednak si musel upevnit politickou pozici a to znamenalo procesy a pomsta opozici. Dale se potykal s valkou narusenym hospodarstvim, infrastrukturou a minimem prumyslu.

Zemedelstvi bylo na urovni konskych potahu a obcane si uzili dost hladu. Vychod dal Jugoslavii kvuli Titove vzpoure na index, neprisla zadna "sovetska obilna pomoc" jako Ceskoslovensku. Viz komunisticka hesla doby "V nouzi da ti radu kazdy pritel, ale maloktery da ti mouky pytel"=propaganda provazejici sovetskou pomoc CSR. Pritom Zapad pochopitelne neduveroval a nemel zajem komunistickou Jugoslavii nijak podporit. (Tohle vse mam od pratel, k nimz jsem v druhe puli 60.let do Jugoslavie pravidelne jezdil).

Trvalo asi 5 let, nez zacaly USA dodavat Jugoslavii hospodarskou pomoc a pak to slo nahoru. Tito si udrzel svuj politicky a ideologicky odstup od esese-ser a Varsavske smlouvy. Hospodarska pomoc z USA, otevreni hranic obema smery, podpora turismu, maleho soukromeho podnikani, duraz na zvyseni vzdelani a vystavbu vseho od silnic, zeleznic po byty a industrializace zaostale zeme nesla vysledky. Tito nelze byt jednoznacne odsouzen bez znalosti dejin.

+1/0
13.10.2013 4:50

H91a95n24a 92K83r96i58v78a63n33e93k 2781575152523

ja mam spis na mysli ten etnicky aspekt, ne hospodarsky.

Tito drzel nasilim krestany a muslemce pod jednou poklickou, a v 1991 to bouchlo jak papinak.

Tito po valce masakroval odpurce komunismu a muslemce (statisice zavrazdenych, viz napr. masakr u Blajburgu), byl stejny jak Stalin.

takze: je nutne si jeste jednou pozorne precist dejiny o tomto dobrakovi. ;-)

0/−1
13.10.2013 12:22

M53i12c95h42a73l 13M94i64l62l46e19r 9746382499362

Nikde/nikdy jsem nerekl, ze Tito byl dobrak, ale ze za danych okolnosti nebyl tenkrat v Jugoslavii nikdo jiny, kdo by ji mohl vyvest ze srabu a soucasne ochranit pred hordami sousedu, ktere si z ni chteli ukrajovat. Viz Bulhari, Italove, Madari, Albanci. Tito si zpcatku vyslouzil nelasku Slovincu, kdyz si vykoupil mir na italske hranici tim, ze Italum prenechal okoli Terstu, ale ten mir stal za to, aspon se nemusel bat, ze Italove vpadnou do zad. Take udrzel na uzde Srby, Bosence a Chorvaty, aby se mu neservali pri vyrizovani valecnych uctu, jako se servali o 50 let pozdeji. Dal autonomii etnicky smisene Vojvodine a Kosovu. Znam Srby z Kosova a Vojvodiny z konce 60.let a vim co rikali.

To posledni co potreboval byla obcanska valka a on ji zabranil. Jugoslavie potrebovala silnou ruku a Tito si musel vybudovat pozici sily, pravda zpusobem malo vybiravym, ale nevrazdil z paranoje nebo nenavisti vuci jednotlivym narodum Jugoslavie, jako to delal Stalin (viz Ukrajina). Proto srovnavat ho se Stalinem muze nekdo, kdo Jugoslavii a Jugoslavce za Titovy ery neznal osobne jako jsem je znal ja. Studoval jsem jazyk a dejiny Jugo a byl jsem tam u pratel na navsteve asi 10x ( a take oni u nas v Praze)- a zdaleka ne vsichni byli komuniste a sympatizeri Tita. Nekteri si v povalecne dobe odsedeli par let ve vezeni pro jiny politicky nazor. Presto uznavali, ze Tito se zaslouzil o to, ze je vyvedl z marastu, zabranil obcanske valce a ze vseho nejvic ho uznavali, ze je zachranil pred Stalinem a nadvladou esese-ser. Ono to chce znat zemi a jeji lidi osobne.

0/0
13.10.2013 20:40

H46a40n44a 18K55r44i28v52a92n21e28k 2521405762873

takze obcanskou valku jen oddalil.

0/−1
14.10.2013 1:06

M87i17c87h80a22l 59M86i42l27l14e88r 9116592409462

Hano, ve vetsine pripadu s tebou souhlasim a davam ti plusy, ale tady jsi vedle. Na rozdil od tebe ja jsem totiz Jugoslavii a jeji obcany ze vsech republik zazil a zazil jsem prave Titovu eru. Ty sis predpojate uminila, ze Tito byl jugoslavsky Stalin a zabednene na tom trvas. Nedas si vysvetlit od nekoho, kdo to na rozdil od tebe velmi dobre zna z osobnich zkusenosti a sirokych kontaktu, ze tomu tak nebylo. Tita a Stalina by srovnal jen uplny neznalek a promin, takovou se v danem pripade projevujes.

Tve tvrzeni"takze obcanskou valku jen oddalil" je take uplne vedle. Obcanska valka v Jugoslavii probihala soubezne s 2SV na Balkane. Porazka Nemecka a jeho spojencu na Balkane vcetne Ustasovcu a muslimskych hord pomohla ukoncit i obcanskou valku a Tito se skutecne vsemozne zasadil, aby se znova nerozpoutala. Tvrzeni, ze ji oddalil je technicky nesmysl, protoze dokud mel v ruce moc, obcanska valka se nekonala a nejen to. Tito take zajistil, aby nezacala po jeho smrti v 1980. Posmrtne zajistil jakkoliv bylo v jeho silach, aby nezacala.

Zorganizoval zalozeni kolektivniho osmiclenneho prezidia slozeneho ze zastupcu vsech republik a oblasti, jehoz jednotlivi clenove se kazdorocne stridali v prezidentstvi a vzajemne si hlidali zada a hlasovani.

Nebyt Milosevicovych mocipanskych ambici a ve stejnem obdobi padu komunismu v Evrope, nejspis by k obcanske valce nedoslo. Tohle uz Tito predvidat nemohl a tudiz nemohl zaridit, aby se tato eventualita nestala.

Zaklad k obcanske valce byl dan Milosevicem, ktery se zacal bat o kejhak, kdyz videl co se stalo s komunistickym systemem v jinych statech a hlavne s Ceausescem. Jediny zpusob jak odradit pozornost od likvidace vedouci ulohy komunistu v Jugoslavii bylo rozvireni nacionalismu. Vedel, ze staci jedna nacionalisticka jiskra a ohen je na strese, protoze znal sve protejsky Tudjmana, Izetbegovice, Thraciho a dalsi a vedel, ze po tomhle je otazka komunismu vedlejsi. Tohle uz nemelo NIC spolecneho s Titem a nenesl na tom zadnou vinu.

0/0
14.10.2013 7:25

D87a82v50i23d 95Š56a48f22r95á95n18e82k 5537494617843

To je ale blbost, co? Zrovna tak se může z dnešního hlediska jako Mnichov jevit vytvoření bývalého Československa po WWI.

Srbové (včetně vás) byli dost hloupí na to, aby se dokázali dovtípit, že hromadný masakr jim z odstupem času nemůže projít. Samostatné Kosovo je dílem masakru v Srebrenici, bez téhle akce by o nich svět nevěděl. V principu za to Srbové můžou poděkovat Mladičovi a ne Schwarzenbergovi.

+5/−11
12.10.2013 18:14

J52u33r85a58j 31H66a49j68e24k 6850535118897

> Zrovna tak se může z dnešního hlediska jako Mnichov jevit vytvoření bývalého Československa po WWI.

Vy mate ale zvlastne prirovnania. Porovnavat pravo narodov  na sebaurcenie k realizacii nacistickych planov na ovladnutie Europy.

+7/−1
12.10.2013 18:27
Foto

P50e55t27r 92Š62r74a40i68e89r 9623912402677

Ovšem podle práva na sebeurčení byly Sudety jasně německé a část Slovenska maďarská...?ˇ;-)

+1/−3
12.10.2013 18:35

J75u83r25a51j 13H88a77j51e13k 6580355538877

Ale prosim vas. Nemecke plany na rozbitie CSR nie len, ze nie su aplikaciou prava na sebaurcenie, naopak, boli jeho priamym popretim. 

Co sa tyka Madarska, treba velmi jasne povedat, ze juzna hranica nebola etnicka, ani ju nikto tak neprezentoval. Bola to hranica vojenska, kopirujuca prirozeny tok riek Dunaj a Ipel s cielom oddelit agresora od potencialnej obete. Samozrejme ani Madarsku neslo o pravo na sebaurcenie ale o vlastne mocenske zaujmy. V momente, ked dostali prilezitost v rokoch 1938-1939, rychlo zabudli na nejaky etnicky princip a reviziu na "historickom principe" (t.j. hranice s Polskom) hlasili celkom otvorene.

+4/0
12.10.2013 18:42

P65a26v10e54l 81O69d94r20a15z55i62l 6654599857860

No, to není blbost. Právě vznik ČSR v roce 1918 byl diplomatickým slonem v porcelánu, Michov pak toho důsledkem.

Naopak je naprostá blbost trestat kosovské Srby za Srebrenici, to může vypustit z hlavy jen tragéd vašeho kalibru.

0/−4
12.10.2013 18:31

J53u82r43a33j 66H89a97j73e83k 6980445498227

Mnichov bol samozrejme dosledkom nacistickej politiky, nie otazku vzniku a hranic  CSR. O ziadne etnicke hranice Nemecku nikdy neslo a uz vobec nie o prava mensin. Ved vy sami ste boli uz pol roka potom, co ste odstupili Sudety okupovany.

+1/0
12.10.2013 18:36

P22a98v51e67l 66O18d86r73a51z88i17l 6194709727640

Samozřejmě lze diskutovat alternativní vývoj událostí, kdyby neměl Hitler k dispozici utlačované sudeťáky, jestli by mu akce prošly tak, jak by chtěl. Možná jo.

0/0
12.10.2013 19:37

J77u69r88a46j 38H90a64j59e74k 6900305318757

Hypoteticke udalosti z paralelneho vesmiru sice mozeme diskutovat, v tomto vesmire to bolo ako pisem;-)

+1/0
12.10.2013 20:03

P27a35v69e81l 35O54d97r92a56z20i96l 6914779107780

Ano, děkuji, že jste připomněl hanebnou zradu Slováků.

0/0
14.10.2013 9:16

J40u53r25a56j 29H35a19j16e39k 6550135828307

Nic som nepripomenul, to su vase volne asociacie. Ak ostaneme pri Mnichove, na Slovensku sa vsetky politicke strany postavili na obranu republiky a aj mobilizacia prebehla vzorne. Nakoniec, do Mnichova tu bola uplne standarna politicka scena. Rozpadla sa potom, ked sa -aj za podpory Prahy- ostatne strany pokusili o dohodu s HSLS, ktora mala v poslednych demokratickych volbach myslim 29% (co nie je nijak neobvykle vysoke cislo) a podruhe, jej veduci predstavitelia velmi dobre vedeli, co by rozpad CSR znamenal. Odhliadnuc od toho, ze Slovaci mali plne pravo so statneho zvazku ku ktoremu sa dobrovolne prihlasili aj dobrovolne vystupit, nic take sa neudialo a slo to formou hrubeho natlaku Nemcov.

0/0
14.10.2013 10:07

J43a91r92o75s86l64a97v 34B63r46ü37m45m27e66r 7834233776

Vznik ČSR byl důsledek rozpadu RaH, za který opravdu Češi nemohli, jen jej využili.

0/0
13.10.2013 2:28

O48n45d23r63a 79K43u47d15r73n56a 6917268631524

Šafránku, vy jste buď nesmírně nechytrý nebo jste troll provokatér. Jiná možnost není.

+4/0
12.10.2013 18:32

T78o51m24á72š 22J28a14n26e90č44k80a 4161895776290

Srebrenice? Kosovo??

0/0
12.10.2013 18:34

J82a17r51o31s25l76a63v 47B17r78ü21m58m37e81r 7904513416

Víte ono není dobre míchat různé události dohromady, také není dobré míchat bosenské Srby a tehdejší zbytkovou Jugoslávii dohromady.

0/−1
13.10.2013 2:25

B46o81h83u65m74i52l 21M10á59c44a 5281322296983

Rozbití Jugoslávie asi nebylo to úplně pravé ořechové.

+7/0
12.10.2013 15:31

P36a56v36e54l 72O83d73r42a36z11i87l 6764649427160

Řekněte to Švarcnberkovi, který radostně uznal Kosovo mezi prvními...

+8/−3
12.10.2013 15:53

H54a88n18a 53K38r74i52v94a44n26e41k 2981195252273

Schwarzenberg rozbil ex-jugo?

+5/−4
12.10.2013 15:58

P29a28v84e59l 22O32d79r54a45z77i56l 6724499567640

Radostně uznal Kosovo mezi prvními. Myslím, že jsem to napsal relativně zřetelně. Ovšem, z mého pohledu, pochopitelně.

+9/−2
12.10.2013 17:25

K86a74r56e67l 53V88e39č23e74ř69a 9613145401199

Pokud nerozumíte psanému textu, tak sem nelezte!

+2/−3
12.10.2013 19:25

H55a52n73a 33K21r83i68v57a79n81e92k 2321185632173

oni se rozbili snad sami, ci ne?

+7/−3
12.10.2013 15:56

P60a27v79e55l 87O61d53r34a62z57i73l 6404879717830

Ano, asi jako rebelové rozbíjejí Sýrii.

To znamená za vydatné pomoci CIA a dalších zločineckých organizací.

+9/−3
12.10.2013 17:27
Foto

L52a69d75i23s35l32a14v 97A25n44t80o28š 7278753848594

Jste blazen. Jeden muj znamy tomu taky propadl a asi za pul roku ho pustili a ted uz bere jen prasky. On takhle chapal zase Izrael a Palestinu.

+1/−1
13.10.2013 0:38

J65a31r58o67s19l44a34v 84B31r92ü97m49m70e63r 7194373696

To je nesmysl. Oni se ty národy nesnášeli, a bylo jasné, že se do sebe pustí hned, jakmile povolí komunistická vláda. Kosovo pak už bylo něco jiného.

0/0
13.10.2013 2:31

H18a97n50a 62K41r49i80v38a22n80e39k 2521805352163

kosovo-albanci jsou nejhorsi z celeho balkanu. Rv

+16/−1
12.10.2013 15:15

D85a71v24i73d 66Š22a26f42r34á51n38e14k 5387164587543

No jak se to vezme? Nebyli zas tak hloupí, aby hromadně vymasakrovali tisíce Srbů na jednom místě, když na to ještě čučela celá nizozemská divize.

+1/−2
12.10.2013 16:42

H80a70n89a 57K67r85i18v12a88n19e85k 2801315522543

nejhorsi gauneri. ve svycarsku jejich mafie provozuje prodej s drogama a bilym masem.

+2/0
12.10.2013 16:49

D78a22v72i42d 83Š90a94f63r12á94n80e17k 5377894207763

To je takové oblíbené paušální tvrzení. Zrovna tak to můžou provozovat Rusové, Čečenci, Italové a nějací Švýcaři na tom musí spolupracovat, protože jinak by to v jejich zemi nešlo.

0/−2
12.10.2013 18:03

P98a16v32e83l 70O20d44r58a28z85i15l 6714769137400

Ale šlo, oni si vystačí kosovci ve Švajcu sami, nebo s nějakým tím turkem, kurdem a podobně.

+2/−1
12.10.2013 18:32

T61o13m97á83š 35J25a43n25e70č88k75a 4361545716150

Šafránku, Šafránku - napřed si o tom něco přečti a nepleť hrušky s jabkama.

+2/−1
12.10.2013 18:37

D10a74v98i97d 18Š80a24f30r69á17n12e37k 5827654157883

Právě jste mě rozdrtil, zkusím protiargument:

Janečka, Janečka - napřed si o tom něco přečti a nepleť hrušky s jabkama.  ;-D

0/−1
12.10.2013 19:14

J91a35r91o50s54l34a90v 36B51r82ü72m16m23e81r 7444183146

To je fakt, Srby vyvražďovaly diskrétně, a pak jejich hroby prohlašovali za své, což jim nakonec nevyšlo.

0/0
13.10.2013 2:33

C55t80i14b95o77r 14N31o80v87o77t23n27ý 5233158421155

K tomuto tématu doporučuju se seznámit s tímto dokumentem ČT

http://www.youtube.com/watch?v=Fgk0rAF9eD8

+9/0
12.10.2013 15:08

E83v85a 44L28o79k63a54j49o17v71á 4662960513246

díky Ctibore, dát odkaz je určitě konstruktivnější, než mi hned lípnout mínust ;-D

0/−3
12.10.2013 15:13

C56t35i67b29o78r 19N34o84v94o56t86n29ý 5733458231225

no mínus jsem lípnul taky, je to pro mě dost citlivá otázka, zařvalo tam tehdy velké množství naprosto nevinných lidí

+4/0
12.10.2013 15:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.