Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chemický koktejl na českých polích. Spotřeba hnojiv vzrostla o polovinu

Od zkažené dovolené kvůli rybníku plnému toxických sinic až po zvýšené riziko rakoviny pro lidi. To jsou následky, které odborníci přičítají chemikáliím využívaným v zemědělství. Podle Zprávy o životním prostředí za minulý rok přitom spotřeba pesticidů a herbicidů vzrostla v Česku za posledních dvanáct let o třetinu, hnojiv dokonce o více než polovinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S25t70a57n83a 48M59i75c11h90a11l 7903647770620

Vážení diskutující, prošel jsem si většinu příspěvků a našel tak tři, kteří vědí o čem mluví. Bohužel nejhorší na tom je, že sám autor netuší o čem píše, např. spotřeba průmyslových hnojiv v jednotlivých státech EU je diametrálně odlišná od toho, co uvádí v tištěné MFD. Stačilo by, ale nahlédl třeba na http://issar.cenia.cz/issar/page.php?id=1608

(indikátory životního prostředí ČR). Podle těchto údajů jsme ve spotřebě průmyslových hnojiv někde uprostřed, dokonce i to Polsko, dávané za vzor "sedláckého" přístupu k půdě, je před námi. Údaje jsou z roku 2010 ze zdrojů Eurostatu, pochybuji, že existuje něco novějšího. Tam, kde je spotřeba průmyslových hnojiv nižší, způsobuje znečištění vody vysoká produkce těch "dobrých" organických hnojiv, jako je tomu např. v Dánsku, proto jejich farmáři mají dotaci na každé sele vyvezené ze země.  Obdobně jsou na tom např. Nizozemci, tam kromě prasat jsou i vysoké stavy skotu, tedy to, co má "zachránit" česká pole.  Nebudu opakovat ty nesmysly, za které by autor propadl z chemie na základní škole, o chybějících základech biologie nemluvě. Ale obdobně je na tom většina diskutujících "odborníků" netušících, že existuje zákon zachování hmoty a energie. Zemědělství bylo uzavřený systém u nás naposledy někdy v neolitu, nyní co se z pole (ale i ze stájí!) odveze (v živinách), je tam nutno dodat. Představa, že všichni budeme nakupovat u ekologických farmářů znamená, že se budeme živit velice, velice skrovnými dávkami masa a mléka, možná s troškou zeleniny, neb naši bio farmáři z 90% mají jen živočišnou výrobu. Návrat k hospodaření našich předků také znamená, že zhruba polovina obyvatelstva si bude muset sama něco vypěstovat - v roce 1910 pracovalo v zemědělství 46% obyvatelstva českých zemí! (zdroj http://www.my-sites.com/demograficky-vyvoj/)

Všichni moji předkové, snad už od  té zmíněné mladší doby kamenné, se živili na půdě, dělám to i já, a jsem na to hrdý. A s plnou zodpovědností a trochou škodolibosti přeji všem úspěšné sedlačení!

+2/0
30.9.2013 20:36
Foto

D87a98n28a 41H83a50n61g12e87b42r25a44u62k 7831619662769

V Nemecku je bio-zelenina, bio-ovoce, bio-vejce i maso a mleko nebo jogurty a syr a pecivo. Nekteri lide kupuji jen bio. Ja kupuji jen bio-rajcata.Chutnaji jak domaci ze zahrady.

0/0
30.9.2013 21:37

P39a40v29e95l 80O60d27r60a65z37i26l 6384969117900

No to je v ČR samozřejmě taky. Jinak rajčata chutnají z 90% podle odrůdy a z 1% podle bio-nebio.

0/0
1.10.2013 10:45

P58e87t80r 11F56a51d97r11h64o55n45c 5935320597811

Naprosto souhlasím,pan redaktor nemá o zemědělrtví ani ponětí a zrovna tak 90% diskutujících. Psát o tom ,že rakouský či francouzský zemědělec hnojí o mnoho méně,je čirý nesmysl.A ty slavné bio potraviny plné plísní a jiných škudcu to snad ani nikdo nebere vážně.

0/−1
1.10.2013 17:29
Foto

D95a33n44a 87H29a54n86g11e89b38r67a88u40k 7281349192949

V Nemecku je berou lidi hodne vazne a plisen ani skudce jsem na nich jeste nevidela.

0/0
1.10.2013 18:12

M83a87r60e76k 61H40r35u87b42y 6287412351248

Existuje vubec nejaka oblast, kde dotace EU pomahaji? 8-o:-/

0/0
30.9.2013 17:08
Foto

D32a37n16a 54H52a41n72g65e13b39r43a92u10k 7651229392219

U bio-farmaru tyto dotace velice schvaluji.

0/0
30.9.2013 17:23

K33a36r21e84l 36N75e92č22a28s 5713139610410

Ve společnosti je patrná hluboká nechuť k ekologii.Lidé si myslí,že se jedná o nekonečný smrdutý mejdan bez konce.

+1/0
30.9.2013 12:55
Foto

D21a67n68a 64H24a44n60g34e72b80r76a32u27k 7841319432689

To je rozdil proti Nemecku. Lide kupuji cim dal tim vic veci z biofarem. Tyto vyrobky prospivaji zdravi a delaji dobre prirode, preziva uzitecny hmyz i zizaly. Zvirata z biofarem smeji na cerstvy vzduch a zit svuj kratky zivot bez stresu v normalnich podminkach a dostavaji normalni potravu a zadna antibiotika.

+1/0
30.9.2013 13:19

P40e69t74r 12B17r17y97c12h47t11a 8403618408239

To je všechno pěkné,a fandím tomu,ale kdyby se všichni měli stravovat s produktů biofarem,lidstvo by už dnes zemřelo hlady,je už nás prostě strašně moc a pořád nás přibívá.

+3/−1
30.9.2013 14:16

A11l62e51x96a31n35d40r 10K96o93s60t98k62a 5399186149576

Evropa a severní amerika jsou v pohodě, tady by to víc než stačilo. Nikdo nenavrhuje používat nevýnosné odrůdy, nebo zrušit traktor a kombajn, jen se k tomu poli chovat s jistou úctou.

+1/0
30.9.2013 16:12
Foto

D89a84n12a 72H90a66n19g60e61b65r22a96u59k 7921219502629

Myslim, ze v Evrope nas tolik neni. Umira uz vcelstvo a je otravena spodni voda. Radsi koupit min a kvalitni, nez se prejidat nezdravymi vecmi. Radsi dat dotace malym farmarum se setrnym vztahem k prirode.

0/0
30.9.2013 17:21

A30l64e43x33a21n42d98r 68K76o18s56t18k45a 5729386959816

Včelstvo umírá na aplikované jedy všude kolem. Stačí odstranit herbicidy, pesticidy, fungicidy a bůh ví jaké další cidy a máte i zdravé a opylující včely.

+1/0
30.9.2013 17:32
Foto

D52a49n37a 97H88a59n40g22e74b78r44a84u95k 7101159512879

No, proto chvalim bio-farmy a bio dotace. Videla jsem prispevek z Ciny, tam uz vcely a cmelaky jedama nekde vyhubili, jak Cinani lezou po ovocnych stromech a opylovavaji steteckama.

0/0
30.9.2013 17:45

P54e82t91r 74F66r73ý69d72e31k 7889101139523

Ale chemie to nevyřeší, akorát bude lidí ještě víc a podmínky pro pěstování ještě horší. Problém se o pár let posune a následky budou mnohem horší.

+1/0
30.9.2013 17:30

M30a48r68i62e 20V67a10l35í32č74k82o91v97á 4676294346900

Tohle je masáž od medicínsko- farmaceutického a potravinářsko-hospodářského lobby. Tady není žádný zájem na tom, aby lidé byli zdraví. Budete papat chemikálie anoo tady vám dáme leky, které neřeší příčinu. Každý, kdo má zahrádku, ví, jak chutná ovoce a zelenina, co si sami vypěstují. Pro ty lidi, kteří zahrádku nemají, to znamená  úplnou pohromu. Více se starejme o životní prostředí kolem sebe. Iniciujte debaty atd. apelujme na své politiky. Jestliže se tam procpe Babiš, který nemýlím-li se, má dost věcí pod palcem,apelujme i na něj. Nikdo se přeci nechce cpát chemikáliemi.;-O

+2/0
30.9.2013 12:29
Foto

B21o55ř12e92k 83M82e23z89n77í82k 3630383260379

V téhle době máme všichni tak nějak automatickou chemoterapii.

0/0
30.9.2013 12:38
Foto

D22a70n35a 23H46a37n47g93e82b87r29a60u27k 7901739742119

Mam dojem, ze v Cesku, kdyz se nekdo zastane prirody, je hned ekoterorista. Vzdyt oni ani tem slepicim nechteli doprat trochu vetsi klec.

0/0
30.9.2013 13:21

P53a96v96e87l 57O50d36r64a84z49i30l 6894279707920

To byli Poláci, osobo nešťastná.

0/0
1.10.2013 10:46
Foto

D58a54n50a 85H95a92n20g54e83b17r17a20u95k 7621619712859

Ne, to mam z diskuzi, kde lidi nadavali, ze kvuli vetsim klecim musi dat trochu vic za vajicka. Ja kupuji zasadne vajicka z volneho chovu.

0/0
1.10.2013 18:14

P18e87t36r 72N40o53v33o22t84n86ý 5807514970721

To je jasné, že se k tomuto trendu připojují vice lidé v bohatších zemích. Pokud k tomu ale někdo přinutí pausalne celou EU, tak je zrejme, ze se to nemuze libit. Kazdy nemuze vydat za jidlo to, co Němec.

0/0
30.9.2013 15:28

P92e69t58r 66N68o46v33o87t14n59ý 5857524140501

to se zase nějak blbe zaradilo. je to vyse k pani Hagenbrauk

0/0
30.9.2013 15:29

I42v26a67n 31P86a58p 9138192

zdravý zeleninka na farmářských trzích-)))))))))))))))

0/0
30.9.2013 11:17

I81v65a85n 24P95a62p 9838182

všechno je bio;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
30.9.2013 11:19
Foto

B33o72ř42e18k 43M27e36z14n93í13k 3490843980319

A největší hnus je řepka. Tam se vjíždí ročně tak 10 krát a stříká se. Ten olej bych raději nejedl...

0/0
30.9.2013 11:09

A23l53e11x29a71n51d69r 23K29o20s24t89k60a 5759106829316

Ten olej je naštěstí (snad všechen) do nafty.

0/0
30.9.2013 11:34
Foto

B36o35ř30e50k 62M78e71z41n97í98k 3410273910549

Myslím, že se prodává i "jedlý" řepkový olej.

0/0
30.9.2013 12:12
Foto

D34a82n44a 72H69a94n43g22e65b62r59a22u96k 7281379752389

Ja kupuju repkovy olej, protoze ma byt zdravy!

0/0
1.10.2013 18:15
Foto

B92o30ř27e57k 73M11e71z90n32í57k 3390533700809

7 let jsem dělal na biologické farmě a vím, že to jde bez chemikálií. Jen člověk musí vědět, jak na to. A to věděli i předkové, kteří chemo nepoužívali, neb nebylo.

+1/0
30.9.2013 10:51

K12a28r69e36l 35Ž91a65l20o60u41d91e18k 1844984282580

Chcete mi říci, že uděláte 15 ha pole potravinové pšenice bez ošetření?

0/0
30.9.2013 10:53
Foto

B43o78ř71e65k 87M98e33z45n75í18k 3420103780719

Samozřejmě.

0/0
30.9.2013 10:54

K85a81r22e90l 78Ž20a78l58o10u49d45e36k 1204654262810

To si rád přečtu, jak? Stačí nesložitě naznačit, čím zamezíte růstu plevelů bez např. selekt. pest.?

0/0
30.9.2013 11:01
Foto

B92o85ř90e13k 97M95e73z98n25í23k 3280453890599

To máte těžký, takto generalizovat. Především záleží  Vašich místních podmínkách, které člověk musí vidět. Obecně si hodně rostlin vzájemně pomáhá, odpuzují škůdce a dodávají si živiny. I diverzifikací plodin narušíte rozvoj plevele. Ono v každém osivu je "něco navíc". A vždycky platí - včas zasít, aby měly kytky náskok. Ale to jen obecně plácám. Všechno je to především o místních podmínkách.

+1/−1
30.9.2013 11:06

K83a33r19e81l 68Ž15a35l72o17u49d48e63k 1304704262510

No, upřímně, vypěstovat cokoli v potravinářské kvalitě je také otázka štěstí a podmínek, za jakých plodiny rostou a zrají. Takže ani s chemií není úspěch zaručen. Obecně souhlasím, ale snad uznáte, že to větší zemědělci zkrátka praktikovat nemohou. Bylo by to příliš velké riziko, že nevyprodukují ani množstí, natož kvalitu, která by zajistila potřebné příjmy a udržitelnost.

+1/0
30.9.2013 11:22
Foto

B71o23ř78e59k 36M49e24z86n68í86k 3840473910629

Ano, pane Zaloudku, máte pravdu. Zemědělci neřeší, jak nás otrávit, ale řeší především výnos na hektar, cenu komodity a ceny chemikálií a spotřebované nafty. A to jsou podstatná čísla. Větší zemědělci to praktikovat mohou, ale nedělají to. Je to jejich výběr. Opravdu bych v tom neviděl žádný problém. A hlavně jde o půdu jako takovou, aby byla živá a zdravá a ne pouze nadopovaná a pro půdní organismy jedovatá. A to je smutný pohled.

0/0
30.9.2013 12:22

K95a59r22e19l 89Ž61a13l11o83u56d75e66k 1234834632590

Destrukce malých zemědělců v polovině minulého století a ono velko-pojetí a uchopení vesla pánů komunistů má za následek stav současný. Jak který z hospodářů přistoupí k regeneraci půdy, je otázka na každého konkrétního. Nároky společnosti na potraviny rostou a lidé se začínají zajímat...Snad tedy můžeme očekávat i v tomto směru zlepšení. Ale to musí nejdříve lidé ustoupit od nakupování v supermarketech a vrátit se k lokálním výrobcům, aby se kruh uzavřel. Anebo řetězce přehodnotí svou politiku pod tlakem veřejného mínění a na jejich regály se dostanou výrobky od malých výrobců. Je to zkrátka hlubší problém a tlakem pouze na zemědělce, bez souvisejících kroků nikam nepovede. Maximálně nahraje Babišovi k dalšímu skoupení a naprostému ovládnutí trhu s některými komoditami...atd....díky za Váš názor.

+1/0
30.9.2013 13:18
Foto

B41o52ř38e98k 71M56e32z21n98í56k 3830943930109

Taky díky a souhlasím.

0/0
30.9.2013 14:16

R28a50d34i25m 85P51o13l17á60š35e88k 9686223939129

Jednoznačně fantazmagorie. Bez chemikálií to je jedině možné tehdy, pokud ke každému aru nebo tak nějak postaví někoho s motykou. Čímž produkci prodraží několkanásobně. Potom s podstatným omezením chemikálií by to šlo za použití příslušně GM ( geneticky modifikovan) odrůdy.

Podobně jako svého času se všude kromě Evropy prosadily GM odrůdy odolné Roundupu, Takže bylo možné tímto téměř  ekologickým přípravkem zlikvidovat v porostu všechny plevele.

Že je to fantazmagorie dokazuje už to, že to nikdo nedělá komerčně místo drahých postřiků agrochemikáliemi.

0/−1
30.9.2013 11:15
Foto

B60o81ř10e13k 14M37e53z93n62í63k 3330133890979

Pane Polášku, člověka, který v tom žil a žije, nepřesvědčíte. Ony ty chemikálie hodně stojí a spotřeba takového postřikovače nebo několikasetkoňovýho traktoru taky není zanedbatelná. Máte o tom aspoň nějakou představu ? Abysme věděli, o čem se bavíme. Jinak to vážně nemá smysl. A GM je kapitola sama pro sebe. Víte, kolik dokáže zabít motýlů, včel a podobně a proč, taková GMO kukuřice ?

0/0
30.9.2013 12:17

P89a15v28e16l 89O56d57r26a87z67i76l 6174379457770

JJ, GM kukuřice má vtřelovací lepkavý jazyk.

+1/0
30.9.2013 12:45

J72a81r87o20s26l95a95v 11M93o89u94č90k95a 3409612317272

existuje staroindický spis, který vysvětluje podrobně, jak organicky pracovat s půdou, aby byly vysoké výnosy. Kdo se těmito závěry kdy řídil, měl vyšší výnosy než západní extenzivní zemědělství. Jídlo není ani tak primárně o dodávání energie, jako o dodávání živin - minerálů a vitamínů, aby náš organizmus mohl bezchybně fungovat. Měřitelné energie v joulech stejně za den vyzáříme jen svým teplem několikanásobně více  než kolik jí zkonsumujeme. A současné zemědělství nám dodává jen tu část živin, která je v hnojivech (spolu s dalšími sajrajty, které tam jsou taky). Zbytek živin je zcela vyčerpán a živá část půdy je vyvražděna chemií. Proto se přejídáme, protože nám schází živiny a odtud pramení problémy s nadváhou a další civilizační choroby.

+1/−1
30.9.2013 12:51

K10a26r62e45l 83Ž49a15l14o54u13d65e22k 1454364292250

Dokonce jsou zdokumentovány a rozbory prokázány dovednosti jakési pralesní civilizace, která dokázala opakovaně úspěšně obdělávat a regenerovat půdu pralesa, která se vymýtí a využije jen několikrát, než se vyčerpá. Dokázali složením odpadu a přísad regulovat kyselost a další věci....a to se bavíme o době před kristem...v něčem jdeme prostou cestou peněz s klapkami na očích.

+1/0
30.9.2013 13:36

P58a84v90e51l 24O79d80r92a19z26i22l 6104609667290

Měřitelné energie v Joulech vyzáříme za den více, než přijmeme?

To je perpetuum mobile, že.;-D

+1/0
1.10.2013 10:50

K57a15r55e89l 37Ž28a25l37o97u48d14e22k 1504914452800

Zalistoval jsem diskusí a musím říci, že tady jsou experti skutečně na vše. Jen tu zatím snad není jediný farmář. Co názor, to perla. Hlavně si uvědomte, že v zemědělství fungují úplně stejné hospodářské poučky, jako v každém jiném oboru. 

PS: víte, proč tu nikdo ze zemědělců neplká? Jsou na poli, nebo ve chlévech, možná se hrabou v technice, která odpracovala žně....ale rozhodně si troufám tvrdit, že žádný z nich nesedí a nepřemýšlí, jak nás bude trávit hnojivy a postřiky....

+3/0
30.9.2013 10:37

R54a68d71i80m 80P76o40l75á84š46e80k 9516733329929

Jistě, zemědělec musí makat, aby se uživil, překonal včšelijaké EU a podobné nesmysly a nařízení a nezkrachoval. Čas na diskutování má zemědělec tak maximálně v zimě.

A víte co je nejhorší. Že si takové diskuze přečtou politici a budou podle nich vybírat to, co budou prosazovat.

0/0
30.9.2013 11:18

J13i93ř46í 45Š63t39ě80r38b87a 9393692627525

Pekne napsano. Jde ale i o to,ze ona "zla" prumyslova chemie ma radu vedlejich ucinku,ktere ale nejsou prozkoumany..at uz to jsou barviva,sladidla,konzervanty a samozrejme pesticidy..jiste,v dnesni prelidnene dobe je plno techto srac,k potrebnych,ale na druhpu stranu plno zaroven zbytecnych a zachazeni s nimi je hodne "volnomyslenkarske"

0/0
30.9.2013 10:23

F75r75a67n51t26i80š40e55k 91D93v48o75ř38á24k 8233516812434

Nad tím je třeba neskutečně dlouho kroutit hlavou.Jak asi by se dokázala udržet půdní úrodnost,když jsme přistoupili na západní model zemědělství.Do roku 1989 se na polích hospodařilo,pak jsme snížili stavy hov.dobytka,ten zbytek jsme vyhnali na pastviny,tak úrodnost lze udržet pouze chemicky.Je třeba přiznat,že však i chemie za 2O let pokročila kamsi dopředu.Jednoznačně jsem toho názoru,že to co se stalo ze zemědělství a potravinářství je tragedie.Jenom jedno,těm co se líbí tak zvané ekologické pastviny,vždyť obrovské areály okolo obcí se změnily v měsíční sterilní krajinu.A paradoxní je,že mléko a maso musíme dovážet i když jejich spotřeba klesla.Ale toto je na skutečně dlouhou diskuzi.

+1/0
30.9.2013 10:09

J85a33n 25Š20k19r56a55b10á26n24e86k 7425910508162

aha, víte kolik hnojiv a jiné chemie se používalo před rokem 89?

u mléka činí soběstačnost ČR 124,6%, u masa hovězího 121,7%, pouze u masa vepřového soběstačnost stále klesá, dnes je na 60,8%

0/0
30.9.2013 10:13

J76i33n18d69ř23i98c57h 51Š62k57o11p51e95k 4865101660255

ještě jsi opomněl kuřecí a část rostlinné produkce

0/0
30.9.2013 13:34

J45a57n 36Š76k29r60a64b58á94n69e79k 7235400148612

tak autor nade mnou se zmiňoval o mléku a masu.. to jsem uvedl, pravda drůbeží ne, to pro mě není maso... ;-)

0/0
30.9.2013 19:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.