Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Němci se hádají s Poláky o koláč. A také o to, komu patří Slezsko

Slezsko se po druhé světové válce stalo po staletích, kdy patřilo k Česku a Německu, součástí Polska. Hádka o "slezský koláč", která se dostala už k evropskému soudu, může přerůst v hádku o to, kde dnes vlastně Slezsko leží. Česká republika se svojí částí Slezska zatím stojí mimo spor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50i55ř81í 28Š75v20a74g69r 3528310145226

Dnes uz neni podstatne, jaka cast zeme komu patrila pred sto lety, ale je dulezite, komu ta zeme bude patrit za par let.

     Stop islamizaci Evropy samotnou EU!RvEU 

Jsme Evropane, musime byt jednotni. Cesi, Slovaci, Nemci, Francouzi, Polaci.

      Nebojujme o kolace, ale o evropske kulturni dedictvi. Nebo se Slezsku bude rikat Nove Turecko.

      Aby nase deti nemuseli zit podle prava saria.[>-]

0/−2
24.9.2013 11:21

A46l32e67x32a28n32d41r 69K35o35s93t48k39a 5789776269326

KDyž vidím, co naši politici vyvádí, ono by možná ta šaríja řešila dost problémů. Kalousek bez hlavy, Topolánek bez bimbase, Gross bez pravice atd.,

0/−2
24.9.2013 13:19

P93e90t46r 75M40i72c45h14a55l 2640344181792

Bydlet v Gliwicích, byl bych opatrný ...

+4/0
23.9.2013 23:45

M56i84c54h18a10l 96P92a52v90l91á35t 9123413254619

Ale prosim Vas, dneska se bez rozhlasu kazdy snadno obejde..

0/0
24.9.2013 13:32

J43a87n 95M41a57l47e57n39k67a 6453165583

Bejt Slezanem, tak si hlavně pohlídám, ať mi Jižní Súdán nevyfoukne doménu ".ss". Na cookies bych se v téhle fázi vykašlal.

+4/−1
23.9.2013 21:58
Foto

B32o28h72u66m16i61l 54P78r19o93c30h78á80z32k78a 9132979204730

Takže, Rusové vrátí Královec, Bělorusové a Ukrajinci vrátí Halič, Poláci výměnou za Halič vrátí nám Kladsko a Těšínsko. Němci nám vrátí poslední žijící sudetské Němce výměnou za slib, že nebudou používat název "plzeňské pivo". A Slováci se sami vrátí Maďarům, kteří se ale budou muset vrátit za Ural, protože budou muset svoje území vrátit Moravě, kterou budeme muset vrátit Ficovi. Je to všem jasné?

+10/0
23.9.2013 21:57

M97i57r82o70s66l67a91v 59M42e97n54š85í72k 1924484703344

Sem z hlavního města Slezska. Dnes Slezsko je pruh země od Bílé Vody až po Mosty u Jablunkova, který je velice opomíjen, že jsme moravané, což není pravda. Než Marie Terezie Slezsko s Pruskem prohrála, bylo Slezsko větší než celá Morava. V jedné lidové písni se zpívá:  "... kdyby byla Morava jako je Slezsko, dala bych ti huběnku, až by to  plesklo...." Tak jsem rád, že máme aspoň velikost Slezska dochovanou v lidové písni. Ať naše koláče všem chutí.

+3/−2
23.9.2013 20:41

M28i34l28a49n 85K45o52i48š 4677272601350

Já taky ale slyšel toto: Morava a Slezsko, nejsou žádné Česko.

+3/−1
23.9.2013 20:48

M67i54r40o57s70l17a10v 48M57e15n98š23í12k 1224794633174

To je gizdovský pazgřivec. To je něco podobného, jako by ogaři z Valašska a Slovácka řekli, že nesu z Moravy.

+1/−1
23.9.2013 21:00

M56i84l42a61n 54K83o73i90š 4337222211400

Tak to jste napsal pěknou blbost. Historicky se tyto země jmenují Morava a Slezsko, nikoliv Čechy. Že neuznáváte nic jiného, než Česko, je vaše věc, ale já žiju na Moravě a Šlonzáci ve Slezsku.

+4/−4
23.9.2013 21:10

M31i97r50o41s33l73a53v 23M38e11n84š47í32k 1764224353144

Vy jste psal o Česku a já to vnímám jako celistvost naši země prezentované k druhým zemím a ne o Čechách. Česko jako republika je má vlast, jinou nemám a Slezsko je má srdeční záležitost, kde žijí.

+4/0
23.9.2013 21:54

A47n72t64o87n40i20n 41K28a73d22l69c66e66k 9472949871176

Bohuzel, ale vetsina populace Cech a Moravy se nechala zmanipulovat ceskym populismema na sve historicke zeme kaslou.  Navic si tom v cem ziji nechaji rikat nejake Cesko a jsou s tim uplne spokojeni.

0/0
24.9.2013 23:44

J35i17ř58í 81K77ü47h36r 2500786550986

A to hlavní město je které?Wroclaw? Katowice? Jinak máte pravdu.

+1/0
23.9.2013 21:23

P93a39v77e71l 47N85e85č48e55k52a89l 1872181223595

Asi myslí hlavní město Rakouského slezska - Opava ... jinak Hlavní město celého Slezska je Vratislav

+5/0
23.9.2013 21:38

M60i82r55o71s63l89a58v 24M50e15n76š32í69k 1354384463614

Hlavní město Slezska byla Opava. Dodnes tam stojí sněmovna, kde slezští páni sněmovali pod svými šlechtickými erby.

+1/−1
23.9.2013 21:59

J64a42n 33M44a44l97e29n79k61a 6563425633

Obávám se, že Slezsko je útvar poněkud straší, než je období moderních "sněmoven". Hlavní město bude určitě starší a nějaké jiné...:-P

+1/0
23.9.2013 22:09

M45i28r49o69s27l85a52v 93M17e91n19š45í24k 1364654703634

Vaše obava se naplnila. Slezsko se začalo osídlovat v šestém století slovanskými kmeny Slezany, Opolany a dalšími kmeny.A to, že hlavním městem celého Slezska byla Opava je nadsázka. Opavské knížectví vytvořil pro svého nemanželského syna Mikuláše I. Opavského Přemysl Otakar II. Tehdy to území spadalo pod Moravu. To až 15 století se Opavské knížectví zařadilo do Slezska.

+1/0
24.9.2013 3:35

P25a23v27e15l 38N33e75č87e25k26a84l 1362901113425

Tou sněmovnou jistě myslíte Slezský zemský sněm ... a ano opava byla hlavním mšstem Rakouského slezska, tedy části Slezska ležící v R-U (po roce 1742) a později také hlavním městem země Slezské v rámci Československa (1918 - 1928)

+3/0
23.9.2013 22:21

M26i59r14o85s36l61a51v 48M85e52n53š71í32k 1874294173414

tak.:-)

0/0
24.9.2013 3:48

M58i26l45a43n 24K58o17i94š 4737802111690

Já myslím, že historicky vzato to byla Vratislav, čili Wroclaw

+2/0
23.9.2013 21:39

L67u66b26o89š 75M29a64r32e79k 1432115736731

Běžte do Prčic s takovýmí tahanicemi!

+6/0
23.9.2013 19:42

V40l62a83s60t52i10k 95R18o52š77l73a65p98i11l 8110968891

Moment, moment... Němci nechtějí připomínat, že je Poláci vyhnali, protože se obávají negativních reakcí? A proč tedy nám pokaždé připomínají, že jsme je vyhnali a dožadují se navrácení majetku?

+5/−4
23.9.2013 19:15

M62a80r49t78i28n 84K37y81p55r 2682645844614

99% Němců nějaké Sudety nezajímají a velká část ani neví co to je. A že to připomíná pár členů vymírajícího Landsmannchaftu? Sudety jsou problém už jen v našich hlavách. Mimochodem dneska jsem četl v novinách článek, kde starostové z jesenických obcí bědují, že už tam nejezdí okukovat a hlavně utrácet Němci. Pamětníci vymírají a mladé nezajímá jet se podívat do nějaké pr..., kde se narodila prababička.

+12/−2
23.9.2013 19:46
Foto

J24a25n 70H68a82b94e32r44n30a80l 4151618244

Přesně tak :) Češi mají pořád tuto minulost nevyřešenou, a tak podrážděně reagují na každou zmínku o Sudetech, Sudeťácích apod. Průměrného Němce opravdu nezajímá nějaký konec světa u Budišova nad Budišovkou třeba...

+6/−1
23.9.2013 19:56

V88l51a34s75t27i62k 34R88o79š30l34a94p22i76l 8560788951

No tak to jste mě přátelé uklidnili. Příště, až si přečtu zprávy o omluvě a vrácení majetku, vzpomenu si na vás. ;-)

+3/−3
23.9.2013 20:26

J40i32n89d62ř58i93c40h 27H15r73d55l41i10č43k26a 4136954849574

Ano, klíčové slovíčko: REAGUJÍ. Čili nejprve musí nastat nějaké akce, aby se zrodila reakce. Češi nejsou první, kdo se v tom začnou rejpat, Ale někomu by se možná, kdyby na občasné "zkušební balonky" mlčeli, což by se dalo interpretovat, že nemají argumenty.

+1/−1
23.9.2013 20:51

K79a50r11e59l 71H43a94n46o73u69s28e75k 2646337480737

Slezsko v 18. století? NAŠE!!! vrátit i s koláčem!

+8/−1
23.9.2013 19:12

M38o33j35m92í39r 45V10r57t60o43c47h 2300893772192

po rozpadu eu, si v evropě musíme opět vyřídit staré účty a to už od trianonu. at se ukáže kdo má jakou sílu. malé národy nebudou opět do ničeho žvanit a otravovat . zítřek patří jen opravdu silným. necht odpadne co je kolísavé.

0/0
23.9.2013 18:57

I80v70a 31S26m90u39t72n28á 9290621576662

Němci nechte si zajít chut´ na cizí území.X

+1/−6
23.9.2013 18:36

R56o86b97e89r18t 60H68o87r78á69č91e27k 5432506536985

Chtějí dělat jen tradiční koláč, tak se uklidněte.

+15/−1
23.9.2013 18:50
Foto

J38a94n 74H56a94b60e46r14n43a16l 4571448644

Mně se opravdu líbí, jak by tady všichni připojovali celé Slezsko k českým zemím. Vždyť se Slezskem (Horním i Dolním) by ČSR roku 1918 vůbec nevznikla, neboť by zde Němci měli absolutní většinu. Nebo chce snad někdo tvrdit, že roku 1918 v oblasti dnešního polského Slezska (ano - výjimky asi 3 vesnice) žili nějací Češi?8-o8-o

+2/0
23.9.2013 18:31

J15i16r39k81a 78H52o70n61c53ů 2394684301888

Však ho také chceme připojovat dnes, ne tehdy ... ;-D

Ale vážně: Článek nám dal příležitost na hezký historický exkurs pod článkem o potravině.

+5/0
23.9.2013 18:39

R40o20m77a13n 82K49o85n73e89č33n87ý 4114708953

A kdo tady pripojuje cele Slezsko k Cesku?

+1/0
23.9.2013 18:52
Foto

J92a56n 11H12a34b33e72r63n62a45l 4631978814

Přečtěte si diskusi - jak NÁM to vzali a jak to mělo být NAŠE :) Přitom Slezsko nikdy nebylo české v etnickém, národnostním, moderním slova smyslu, s českými zeměmi jej spojovala pouze osoba panovníka... Vždyť Vídeň byla za Přemysla Otakara II. taktéž NAŠE, stejně tak Berlín za Karla IV. a Václava IV. :):-)

+8/0
23.9.2013 19:53

J46i83n65d15ř35i15c29h 36H36r39d33l17i58č90k25a 4816504799184

Slezsko bylo na rozdíl od Vídně či Berlína staletí integrální souučástí Koruny české a slovo "naše" se objevuje jakožto sounáležitost státní nikoliv národnostní.

+2/0
23.9.2013 20:02

M55a30r68t96i38n 66B95a65r66t55o25š 7676282515

Ten koláč bych si dal. Ale raději německé provedení. Posypovou sůl a pod. nemusím.

+4/−9
23.9.2013 18:21

B36e15n67j81a74m65i75n 23K66a26p76l93a74n 3412576811217

Problematika Slezska není jednoduchá, Horní Slezsko je dost odlišné od Dolního, jeho hranice se v průběhu času měnily, ty doby, kdy se do desk zemských (do hornoslezských dokonce nejdříve ze všech zemí Koruny) psalo česky nebo čeština byla třetím vyučovacím jazykem na vratislavské univerzitě pominuly, nicméně minimálně Ratibořsko a Hlubčicko nám měly připadnout. A to už vůbec nemluvím o mém milovaném Kladsku, jeho připadnutí Polsku je skutečně absurdní. Mimochodem Zhořelec není žádné Slezsko, ale už Lužice. Ztráta Lužice je smutná, vzhledem k tomu, že jsou nám Lužičtí Srbové hned po Slovácích nejblíže nejen jazykově (viz např. Lužický seminář v Praze).

+6/0
23.9.2013 18:12

J64i55n51d61ř76i86c36h 48H38r48d62l79i20č71k15a 4656554639194

Zvlášť s tím Kladskem máte recht, bohužel, málokdo si uvědomu, jak nepřirozený a potencionálně nebezpečný (i když Poláky z expanzionismu nepodezírám:-))  zářez vznikl odtržením Kladského hrabství, které přitom nepatřilo do Slezska, nýbrž bylo autonomní v rámci Čech.

+2/0
23.9.2013 18:18

B24e67n15j52a78m16i12n 79K60a71p30l34a18n 3732136121717

Ano, ano. Kladsko bylo dlouho poměrně integrální součást Čech jako historické země. Vznik Kladského hrabství nebyl nejšťastnější. Jeho strategický význam byl zřejmý, proto o něj Prusové tak stáli, Odstoupení Kladska bylo podmínkou všech mírových smluv, ačkoliv vojensky bylo ubránitelné. Co už naděláme.

+2/0
23.9.2013 18:27
Foto

J98a50n 59H27a40b43e46r26n23a43l 4551538704

Vždyť Češi nedokázali dosídlit ani Sudety. Kladsko by se stalo polorozpadlým, opuštěným regionem, stejně jako např. Javornicko. Smysl mělo snad jen obsazení tzv. "českého koutku (Levín, Dušníky).

+3/0
23.9.2013 18:34

J38i29n77d48ř66i52c59h 13H72r54d74l17i75č75k17a 4246534159174

Oproti Javornicku (nemluvě o tom, že třeba Javorník samotný na tom tak zle vůbec není) by Kladsko mělo výhodu v daleko lepší dopravní dostupnosti, přes Lichkov, Náchod (tam konkrétně by železniční propojení nebyl velký problém) i Otovice.

+1/0
23.9.2013 18:42

B69e43n65j14a14m90i83n 34K67a35p65l72a56n 3362886431117

Byl jste někdy v Kladsku? Posledních pár let se to trošku zlepšilo, ale jinak bylo Kladsko rozpadlým a poloopuštěným regionem, proti kterému bylo Javornicko výstavním kusem země. Pokud by Kladsko po r. 1742 zůstalo v Rakousku a následně po 1. sv. válce připadlo Československu, český živel, který byl v Kladsku trvale historicky přitomen by výrazně posílil a s dosídlením by nebyl problém. I ve městě Kladsku se ještě 150 let po obsazení Pruskem běžně mluvilo česky. Problém Poláků je, že k té zemi nemají žádný vztah, ani historický, bylo to zkrátka dobyté území na které přišli vysídlenci z východní Polsky.

0/0
24.9.2013 7:39

M56a69r16t60i51n 67K36y95p83r 2202635674384

Krásná diskuze. Hloupý koláč a už jsou tu zpět staletí sporů a válek, majetkových přesunů mezi vládnoucími rody, vymírání po meči i po přeslici, státoprávní otázky. Probral někdo už pragmatickou sankci a války o dědictví rakouské?;-D

+5/0
23.9.2013 18:11

B12e68n37j48a83m37i72n 25K72a56p82l28a90n 3772166811287

Maj recht, to by se mělo! ;-)

Tam jsme totiž to Slezsko ztratili. ;-(

Škoda, chtělo to víc Laudonů.

+5/0
23.9.2013 18:14
Foto

J79a85n 42H16a67b83e97r55n27a74l 4381188294

Ve Slezsku (tom Dolním, za našimi hraničními horami) nikdy nežili žádní Češi.

0/0
23.9.2013 18:35

J80i29r66k39a 33H95o45n18c52ů 2614704841828

To je, jako prohlásit, že žádní Češi nikdy nežili na v Německu.

+1/0
23.9.2013 18:47
Foto

J22a33n 41H60a89b30e23r65n39a77l 4341318434

Já samozřejmě beru celou tuto diskusi s nadhledem. Jen reaguji na pojem "české", "naše" Slezsko - tedy území spojené s Korunou Českou jen osobou panovníka. Vždyť už v Liberci, Lanškrouně, Jeseníku byli jen samí Němci, co teprve v Dolním Slezsku :)

0/0
23.9.2013 20:00

B83e38n91j65a61m43i16n 53K74a63p61l61a53n 3192466191377

Hádal bych se o to "nikdy" a taky např. o Lanškrounsko. O to bych se hádal velice urputně. :-)

0/0
24.9.2013 7:47

V70á30c83l70a74v 24V66y84m18a93z63a50l 5506418182880

Kdyby byla Moravá, tam co je Slezko....;-)

0/0
23.9.2013 17:51

O22n16d26ř85e98j 36P78a39v47e69l 3790970456200

V Polsku? ;-D

+1/0
23.9.2013 17:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.