Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Gripeny si necháme dalších 14 let, navrhl Picek. Rozhodne až nová vláda

Ministr obrany Vlastimil Picek navrhuje prodloužit pronájem gripenů o 14 let. Se Švédskem se podařilo vyjednat slevu 32 procent. Návrh smlouvy, který ministr v demisi připraví, ale bude schvalovat až nově vzniklý kabinet po předčasných volbách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a81r61o93s53l82a25v 48B97r64ü14m59m70e49r 7714243156

Naše Gripeny jsou staré přesně 8,5 roku.

0/−1
11.9.2013 20:06

J17a87r88o22s37l87a74v 97B35r35ü16m14m33e54r 7584293696

Marku, mínus na holý fakt? Gripeny jsme dostali jako fungl nové v první polovině roku 2005, první vystoupení bylo v květnu.

0/0
12.9.2013 12:17

L11u16b71o23š 61M20a41r55e18k 1562265496621

A to bude armáda létat za cca10let 20let starými letadli?

Nebo se ty stroje občas vymění za nové?

Modernizovat stará letadla za drahý pronájem je stejné, jako si koupit auto v bazaru a opravovat, tedy vlastně modernizovat.:-/

0/−3
11.9.2013 17:57

J94i65ř98í 28K29o86d55ý68d12e93k 7850940286563

20 let staré vojenské letadlo do šrotu nepatří. Nerad bych šel dohledat průměrné stáří letadel nejmocnější leteckých sil světa tj. USAF. Určitě by jste byl překvapen. Dále se se tady objevil fundovaný příspěvek stran toho, že smlouva není na ten daný kus letadla, ale na odlétané hodiny. Prostě bohužel komentujete z pohledu automobilového "bazarníka". Ve vojenském letectvu to funguje jinak.

+1/−1
11.9.2013 18:07

J19o43s74e19f 55P40a10l48a64t51a 1903542771565

20 miliard za pronájem, to je pěkné, za to by byly 4 NOVÉ F-35...nebo třeba kus dálnice, které nejsou, nebo jiné cesty, které jsou katastrofální

+1/−1
11.9.2013 17:11

J66a29r41o58s57l72a40v 49B15r15ü35m70m72e10r 7974223846

4 F-35, které ještě nejsou operační a hlavně by za ty peníze jen stály na zemi. Fakt uvýhodné. Nehledě na to, že 14 Gripenů si dá 4 F-35 k snídani.

+2/−2
11.9.2013 17:13

P28e43t62r 31T22y42č46k69a 6195612559112

Tak to ani náhodou.

0/0
11.9.2013 19:37

J56a36r73o19s97l12a81v 62B37r46ü54m26m69e37r 7694833836

Samozřejmě. Používají stejné zbraně, F-35 jich ale ve stealth konfiguraci nese méně, výkon je srovnatelný, Gripen je patrně obratnější, F-35 má výhodu ve Stealth, ale např. proti F-22 velmi omezen. Ano, kdyby byl počet letadel srovnatelný, či Gripenů by bylo max. dvojnásobek, tak věřím v F-35, při poměru 4 ku 14 je výsledek jasný.

+1/−1
11.9.2013 20:03

M67a98r49t51i66n 71K21r25a35u53s 8864930875486

14 proti 4, není vůbec co řešit. Navíc předkladatel opomíjí fakt, že cena není srovnatelná - jen přeškolení by stálo miliardy.

0/0
11.9.2013 20:11

T20o83m47á58š 77K61n61a73i97f26l 6583570807870

No jo .. jenže gripenů je to 14 se zaplaceným servisem a údržbou na několik let.

+4/−1
11.9.2013 17:14

A45l61e83x72a62n84d51r 61K16o58s89t63k61a 5929726579946

Jenže na vážný pokus se ubránit (pokud by nás nenapadli zrovna slováci) by jich to  chtělo mít nějakých 70+, a k nim dostatek podzvukových bitevníků, vrtulníků, transportních a tankovacích letadel (řekněme 10 transportních a 3-4 tankery) plus pozemní protivzdušnou obranu. Armáda v současné podobě je naprosto k ničemu. Buď zmoderniuzovat, určit, že má bránit stát, nebo zrušit.

0/0
11.9.2013 17:44

T67o48m96á43š 42K31n78a90i32f32l 6923110327910

Víte... Proto jsme součástí NATO... Dnesni situace je odlišná a s tímto způsobem napadeni se celkem opravnene nepočítá. K účelům, k jakým je armáda stavena, plne dostačuje. Proč si zbytecne vydržovat armádu jako kldr?

0/0
11.9.2013 17:54

J18a90r32o78s72l69a23v 41B13r96ü58m76m88e67r 7234983676

Na mírové úkoly jakžtakž stačí. Z hlediska války je důležité zachovat vycvičenost lidí, letadla se dají přikupit relativně rychle, ale piloti vycvičit ne.

0/0
11.9.2013 18:18

L11i49b31o90r 19W83a53l13i40c15h80i40e62w57i60c82z 3658806727394

Ano, a zrušíme hasiče, protože nehoří ... můžeme postavit další kus dálnice. Mimochodem F-35 se teprve postupně zavádí do operačního nasazení.

+4/−1
11.9.2013 17:16

Z24b98y87n80ě36k 45J10u84r64a42č20k77a 3337634915616

Co tak ty peníze vzít a postavit za ně pár nových školek, pár desítek kilometrů dálnic, nebo co já vím, přidat lékařům ?

+2/−10
11.9.2013 17:03

T11o11m98á16š 78Z75e42m63a42n 3115498484965

Na to by měly jít peníze, které dnes tečou od neziskovek (např. Romea).

+3/0
11.9.2013 17:04

J93a32r86o49s69l53a11v 60B49r63ü73m82m67e47r 7974933126

To bychom museli vystoupit z NATO.

+1/0
11.9.2013 17:05

J17a98r65o97s80l64a81v 65B59r47ü66m33m47e35r 7944603866

A EU a dalších mezinárodních organizací.

+1/0
11.9.2013 17:05
Foto

J70a19k33u37b 63S19o89b10o61t46k35a 6324208387436

A hlavně aby byl mír :-P

0/0
11.9.2013 17:06

J69o40s93e50f 82P98a22l66a14t82a 1193152441365

tak se ale nedá tolik ukrást

0/0
11.9.2013 17:11

M11a38r77t32i79n 76K87a69r74á52s88e75k 9978293278568

tak ten pronajem gripenu bude stat rocne ani ne 1% penez ktere jsou do zdravotnictvi - to by to moc nevytrhlo

+3/−1
11.9.2013 17:23

M42a48r19t32i63n 17K40r54a77u87s 8574520295536

Za tisícinu rozpočtu - co takhle sebrat pár sociálních dávek, zrušit opravy silnic třetí třídy a přikoupit pár letadel.

Armáda nás stojí nula, nula nic - je malá a pro stát naší velikosti poddimenzovaná, ale stále ten pidirozpočet někomu vadí, proč?

+2/0
11.9.2013 20:14

T53o14m55á72š 59Z17e56m10a40n 3615558984645

Poloviční Švýcarsko jich teď koupilo 3x tolik, neutrální Švédsko jich má asi 100..

To je takový problém najít prostředky na pár letadel?

+3/−1
11.9.2013 17:02

J50a61r16o11s92l49a57v 50B69r94ü21m72m93e97r 7334543906

Navíc Švýcarsko je má jen jako doplněk k výkonnějším F/A-18.

+2/0
11.9.2013 17:06

T28o45m50á30š 98K84n30a34i68f19l 6983420187570

No .. ono jsou to kapku bohatší země... takže pro ně pár set miliard je jiná částka, než pro nás ... :)

člověka s průměrnou mzdou se taky, když si místo Bentleye koupí škodovku, zeptáte, jestli pro něj byl takový problém najít prostředky na bentleye?

+1/0
11.9.2013 17:15

J76a63r51o89s92l70a86v 63B12r70ü13m83m18e43r 7104653196

ovšem armáda není Bentley, to je spíš jako nájem za byt.

+1/0
11.9.2013 17:18

T33o54m48á42š 19K58n44a51i75f85l 6753340397570

Cože? Jaka armáda neni bentley?

0/0
11.9.2013 17:55

J17a61r47o44s18l51a17v 40B82r14ü63m42m78e26r 7254753856

Ne, obrana je první, hlavní a základní úlohou státu.

+1/0
11.9.2013 18:20

T33o13m98á75š 86K69n25a66i15f17l 6483260837200

Přečti si jeste jednou, co jsem napsal :)

0/0
11.9.2013 18:21

J39a72r23o94s32l69a97v 90B23r12ü92m71m44e78r 7764783276

Aha, (téměř) souhlasím.

0/0
11.9.2013 20:08

T36o98m10á52š 30Z39e81m30a90n 3325778134445

Grippen je Škodovka, ne Bentley.

0/0
11.9.2013 18:23

V68l23a98d92i33m69í65r 31V91y16s86o42c89k96i81j 6254341469887

Na obranu našeho vzdušného prostoru stačí kvalitní PVOS - např.TAMARA + rakety země - vzduch.

Mezi nejvíce obávané zbraně v rukou pozemních jednotek patří přenosné protiletadlové řízené střely, jako kategorie označované zkratkou MANPADS (Man-Portable Air Defence Systems). K obsluze stačí většinou jeden voják (u řady typů ani nepotřebuje příliš dlouhý a náročný výcvik), před odpálením střelu prakticky nelze zjistit a pilot cílového letadla má jenom krátký čas na reakci. V některých konfliktech si přenosné systémy připisují až 90 % všech sestřelů letadel. Příklady této kategorie zbraní mohou být sovětské komplety Strela či Igla, švédský RBS70 (zavedený i v Armádě ČR) nebo téměř legendární americký Stinger.

Více zde: http://www.militarybox.cz/news/fim-92-stinger-americke-protiletadlove-zihadlo/

+2/−14
11.9.2013 16:27

P36e88t22r 26T83y67č19k42a 6405742409472

Já bych koupil rovnou patrioty a střílel bych to preventivně z oblohy všechno.

+1/−2
11.9.2013 16:29

V30l87a77d42i78m71í51r 54V17y22s95o43c92k22i19j 6404421109147

Každý rozumný hospodář si koupí to, na co má a co je pro něj důležité. My stíhačky prostě nepotřebujeme a hlavně na ně nemáme. A ještě mi vysvětli, s kým chceš ve středu Evropy bojovat?

+1/−3
11.9.2013 16:35

M66a85r87e75k 54S56l96a24b34i24h36o35u55d61e67k 7668531212633

"Se lstivými Afghánci. Naše armády vždycky bojuje s Afghánci!"

+3/0
11.9.2013 16:37

J12i52ř82í 90D81o23u92t77n32á71č 2580777107405

;-D sedí ...

0/0
11.9.2013 16:40

L70i73b61o41r 21W33a85l81i57c26h39i79e86w50i80c35z 3558656297774

Jj, neříkalo se něco podobného po WWI?

+3/0
11.9.2013 16:38

T96o60m82á93š 15Z62e61m77a74n 3525758454365

Jo, ještě v roce 1938...

0/0
11.9.2013 16:46

T93o83m87á15š 34K42n86a77i30f94l 6653600127350

on ale s téma gripenama nikdo bojovat nějak moc nechce.

0/0
11.9.2013 17:16

M52a96r95t26i92n 58K31a43r19á89s67e35k 9578703178168

ty stihacky stoji neco malo pres jedno promile (tisicinu) rozpoctu - troufam si rict ze na tech par stihacek mame s velkou rezervou. Z rozpoctu jdou mnohem nesmyslnejsi castky nez pak korun na stihacky...

+3/0
11.9.2013 17:26

L50i92b53o91r 65W91a30l30i32c41h10i75e65w26i42c13z 3368196807774

Vizuální identifikaci neznámého letounu budete provádět až na troskách po sestřelu? Už by bylo u nás pár dopravních letounů s vypnutým odpovídačem sestřelených.

+10/−1
11.9.2013 16:32

P35e82t86r 15T60y74č96k46a 6975832269692

Samozřejmě. Není čas zjišťovat kdo je kdo. Neodpovídá? Jde k zemi.

0/−2
11.9.2013 16:33

V23l88a25d66i57m43í85r 14V75y94s69o27c30k66i52j 6724341319317

Máš vůbec potuchy, jak funguje protivzdušná obrana státu? Na vojně si nebyl, že?

+2/−3
11.9.2013 16:37

M61a36r38e78k 67S16l48a41b90i93h82o31u48d25e40k 7618751112743

Má pravdu. Není čas lámat si hlavu, kdo je kdo. Ano... dvě rakety!

+4/0
11.9.2013 16:38

J54a92r32o75s12l40a22v 69B83r92ü31m33m21e75r 7624633426

Právě že vy nemáte potuchy o dnešních úkolech letectva.

0/0
11.9.2013 16:39

P84e20t56r 60T19y11č94k19a 6915722319122

Chyba. Já sloužil u PLRO v Mikulově.;-D

0/0
11.9.2013 16:40

T89o15m76á71š 59K75n37a39i59f35l 6483540467630

víš... oni se ty gripeny a podobné používají k identifikace letadel, které vletí do našeho vzdušného prostoru bez radiové komunikace. to je v podstatě hlavní úkol těch gripenů (když vynecháme vojenská cvičení).

+2/0
11.9.2013 16:44

J47i69ř70í 70K54o85d60ý97d75e64k 7530240456903

S Vašimi nulovými znalostmi o fungování PVO si vyhrazujete právo někoho sekýrovat? Směšné.Rv

+1/0
11.9.2013 18:17

J37a66r19o66s90l67a93v 87B53r61ü61m98m34e34r 7814583716

TAMARA je už zastaralá, vyrábíme modernější systémy. Ale ty jsou jen dobré na sestřelení letadla. Stíhačky potřebujeme, abychom NEMUSELI sestřelit každé neodpovídající letadlo.

Navíc všechny války ukázali, že spolehnutí se jen na pozemní PVO je sebevražda, zvlášť s dnešními proti PVO prostředky.

+7/0
11.9.2013 16:38

V12o23j55t63ě35c48h 31E27l45i50á90š 9382213279

Zní to sice hezky, ale realita je trochu jiná. MANPADS systémy mají jen omezený dosah jak výškový, tak dálkový. V současné době je to systém dobrý tak na sestřelení vrtulníku nebo dopravního letadla, ale v žádném případě moderní stíhačky, která má sofistikovaný systém vlastní ochrany.

Spíše by byla lepší kombinace systému středního dosahu a prostředků krátkého dosahu. Souhlasím, že RBS-70 je špička, ale také má jiný způsob nevedení. FIM-92 Stinger je teplem naváděný, jako protiopatření se tedy dají použít klamné infra cíle. RBS-70 má střely naváděné po laserovém paprsku, takže tam jsou protiopatření horší. Ale stále má omezený dosah.

Osobně bych volil kombinaci pozemních kompletů PVO a stíhacího letectva. Gripeny jsou v současné době pro AČR nejvýhodnější. Máme na ně vycvičené piloty, vybudované pozemní zabezpečení, vyškolený pozemní personál a z hlediska provozních nákladů se jedná o nejlevnější nadvzukové letouny na trhu. :-)

+7/0
11.9.2013 16:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.