Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturitní test nezvládly dvě pětiny studentů, matematiku každý druhý

Necelé dvě pětiny studentů nezvládly v podzimním termínu maturity didaktické testy. Největší problémy měli s matematikou, kterou neudělala více než polovina maturantů. Testy psalo přes 13 tisíc žáků, zhruba tři čtvrtiny z nich byly propadlíci z jara či předchozích let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i16c38h52a64e50l63a 38K77u55ž21e27l20o87v16á 4690894850853

Jelikož se mě tahle otázka osobně docela dotýká, taky bychse k tomuto tématu ráda vyjádřila. Nemám za sebou ještě sice tolik let životnípraxe a zkušeností jako někteří z lidí, co tu přispívají, ale snad mohu takypřispět svou kapkou do mlýna.

Samozřejmě souhlasím, že maturitu nemůže mít každý a žetento papír by měl mít alespoň nějakou vypovídající hodnotu. Hodně lidí se tuohání tím, že když žáci nespočítají takhle lehký test z matematiky, nemají natitul nárok - a k poznámce o "idiotech" se radši ani nebuduvyjadřovat. Sama jsem z matematiky maturovala před 7 lety na gymnáziu a i kdyžje to už nějaká doba, se současným testem bych problémy neměla - zadání úloh minepřišlo nijak extra těžké.

Pokud ale srovnám úroveň testu z matematiky s testem zangličtiny, obávám se, že největší chybou studentů, kteří letos neuspěli, byloto, že si zvolili špatný předmět. Dle CERMATu byla v řádném termínuprocentuální neúspěšnost z matematiky téměř 4x vyšší než u testů z angličtiny,v opravném termínu to pak bylo asi 2,5x.

Během posledních pár měsíců jsem pomáhala s přípravou dvěmastudentkám - jedné s matematikou a druhé s angličtinou.

Začnu s angličtinou - slečna studovala dálkově, aby sidodělala maturitu. Angličtinu ze srdce nesnáší a na začátku 4. ročníku bylachronický začátečník. Po asi 20 placených hodinách angličtiny (během 9 měsíců -podotýkám) šla k maturitě v podstatě s opravdu základní gramatikou, několikanaučenými frázemi a předem připravenými slohy na různá témata. Sice psalaslohovou práci nadvakrát, ale nakonec bude mít maturitu.

0/0
13.9.2013 7:32

L45i94b60u76š52e 50Z84a19p61l21e95t63a86l80o22v51á 3575698313944

souhlasím s Vámi, Volí Karla, aniž by znali dějiny ČR, maturitu a VŠ však chtějí po dětech rodiče, i když ví,  že na to jejich děti  nemají!!! Mimo jiné spousta takových studentů chtěla studovat úplně něco jiného, ale rodiče na děti nemají čas, stačí když finančně přispějí. Ale ono jim to vrátí

0/−1
12.9.2013 9:56
Foto

V27l98a17d89i94m94í82r 63V46o96l53k55o 6460932107139

z vašich podivných úvah by se dalo dedukovat, že všichni inteligenti s matematickým nadáním volí Zemana....a to ehm....nevím, nevím;-D

0/0
13.9.2013 15:27

P92a24v86e66l 81K28a91r10a23s 9243395693109

Ano, Toto opravdu z jejího blábolu na základě výrokové logiky vychází. Ale protože netuší, co to výroková resp. jakákoli logika je, tak si jako hloupá trubka nepřipadá.:-)

0/0
15.9.2013 11:17
Foto

V81l71a77d58i44m12í35r 88V17o65l49k70o 6320242517799

to je tzv. trubkový paradox;-DR^

0/0
15.9.2013 13:50
Foto

J86a19n 65B85r20a14u85n 1448488253175

Kdyby se zkoušelo z koukání na televizor nebo z mačkání tlačítek mobilu, resp. tupého zírání na display, to by bylo jedničkářů!!;-D

0/0
12.9.2013 5:08

J74i78ř64í 97R20ů48ž62i16č64k39a 9652683848285

Tady je k procvičení několik matematických úloh z praktického života:

http://trikyleaks.blogspot.cz/2012/05/priklady-za-ktere-se-omluvil-ministr.html

:-)

0/−1
11.9.2013 21:28

P56e30t23r 60K67a23r84á26s63e68k 9827642382949

Ale já v tom problém nevidím-prostě i studium zakončené maturitou je jistý druh výběrového vzdělání a tak by na to neměl být automatický nárok. V současné době kdy i VŠ rapidně snižují laťky aby aspoň zaplnily ročníky je ovšem u studentů takový přístup i tam. Kolega z VŠ říkal, že v jeho semináři neudělalo test 70% lidí-on ovšem neměl čas vymýšlet nový a tak opravný dal ten samý-i tento opravný udělalo opět jen minimum studentů tak jsme ho vyhecovali a on i třetí (poslední) dal opět ten samý-prostě to skončilo tak že opět to většina neudělala a to se jednalo o triviální předmět a on dokonce na svých konzultacích nabízel že si s nimi sedne a probere to otázku po otázce. Inflace vzdělání v ČR je opravdu silná a může to dopadnout opravdu fatálně pro naši konkurenceschopnost, protože k tomu už léta dochází i na technických školách. Další kolega říká, že za posledních 10 let musel omezit rozsah vyučované látky (mechanika tekutin) o přibližně 60% protože jinak by to neudělal nikdo.

+3/0
11.9.2013 20:49

V59í91t 33G92a12b50r63i53e61l 5294443176557

Kde přednáší / cvičí?

+2/0
11.9.2013 20:53

V73a31š85e59k 67Ř88í90h48a 2483473318402

Přesně podtrhuji. co by ročník 77 jsem maturoval před 17 lety a už tehdy jsem na VŠ slyšel, že museli kvůli nám zrdukovat částečně látku. Coby sylnější ročník, který dělal přijímačky jak na SPŠ ( gymnázium bylo jediné na celém okrese a dostali se tam jen první dvá nejlepší ze třídy ) tak na VŠ.  By mně zajímalo co pak učí dnes.

0/0
11.9.2013 20:58

V46í12t 74G24a31b70r56i36e57l 5984433376767

To nevíte, že každý další ročník je blbější než ten předchozí?

+2/0
11.9.2013 20:58

V42a89š54e53k 70Ř17í46h97a 2343973228382

Ano ale mám pocit, že pokud ona funkce vzdělání měla pozvolný pád tak dnes jsme ve stavu strmě exponenciálního poklesu.

+1/0
11.9.2013 21:01

J18a35k88u27b 93T96r32e32n71k 3238385102246

Osobně se domnívám, že intelektuální schopnosti jsou stále stejné ale svět je jiný. Obrovské množství informací, které se na děcka ze všech stran valí prostě nevyfiltrují ani omylem. Logická reakce je, že veškeré informace odmítají a jen v případě potřeby se je horko těžko učí... Nedokáže to 95% dospělých, nevím jak by to zvládli děti. Navíc to nemá kdo učit, učitelé jsou tím balastem zavaleni úplně stejně ve svých oborech.

0/−1
11.9.2013 21:05

V83a14š98e89k 32Ř26í71h95a 2323343798722

A víte že právě ono zacházení z informací nejvíce učí matematika. Je jasné, že pokud má člověk potřebu získané informace nesystémově ukládat pak dojde k zaplnění možbých kapacit. Pokud se ale naučí informace skracovat a následně odvozovat vystačí s minimem základních pouček. Ale jak ukazují maturity tak přebujelé biflování a lingvistický pojem školství tak nějak najednou nestačí. Možná je načase matematiku vrátit spátky na úroveň mateřského jazyka a navýšit počty odučených hodin. Třeba zrovna na úkor druhého cizího jazyka.

+1/0
11.9.2013 21:14

J79a17k20u94b 74T20r29e42n19k 3408825932796

Pomocí matematiky se nedá vyfiltrovat obrovské množství audiovizuálního obsahu, článků, blogů a já nevím čeho ještě. To se dá jen vypnutím PC, mobilů, TV a já nevím čeho ještě.

+1/0
11.9.2013 21:16

V35a53š84e79k 43Ř80í46h52a 2553313608802

Chápete matematiku příliš konkrétně. Ostatně to je problém o kterém jsem už psal. Matematika učí logice a schopnosti sjednocování, rozdílů a dalších a dalších principů, kterém nám pomáhají dělit co je podstatné a co ne.

+1/0
11.9.2013 21:29

J94a50k82u37b 56T95r89e74n76k 3328795372396

Přiznávám se, že Vám absolutně nerozumím. Jak mi logika a schopnost sjednocování a další a další principy pomohou s tím, že na mě denně vykoukne cca 300 stran textu, několik stovek fotografií, několik hodin videí, x telefonátů, mailů a IM zpráv? Zkuste se vžít do role někoho mladého, který chápe, že je důležité všechno (protože je) a něco z toho vybrat ....

0/0
11.9.2013 21:34

V62a80š64e86k 95Ř32í46h23a 2463333508282

Tak třeba jen množiny. Pokud správně chápete onen princip průniku množiny, pak by vám nemělo dělat problémy informaci, která se opakuje v ohromném množství informací poznat a uložit. Mnohočleny pak mohou být příkladem toho jak zjednodušit ono velké množství uložené informace. atd atd. Ona matematika sama vám onu poučku nedá. Pokud toto od matematiky hledáte pak jste ji špatně pochopil ona vám jen ukáže jak se můžete k oné  poučce dopracovat.

0/0
11.9.2013 21:49

V79í92t 92G93a65b39r92i42e85l 5354223186147

Vlastní zkušenost nebo JPP?

0/0
11.9.2013 21:08

V40a67š20e29k 55Ř90í18h92a 2523393188422

:-)soudím podle nezvládnutých maturit  a učiva synovce na gymnáziu.

0/0
11.9.2013 21:15

V13í87t 43G91a94b41r76i15e85l 5914313436307

Není gymnázium jako gymnázium... A u maturit se nedivím, když k ní chodí i lidé na hranici mentální retardace...

Taky kolik ve vašem ročníku maturovalo lidí a kolik teď. Proto to vypadá tak hrozivě, když se napíše, že neodmaturovalo 20000 tisíc studentů, ale v absolutních číslech je ten počet úspěšných třeba stejný.

0/0
11.9.2013 21:18

V82a61š78e12k 17Ř37í23h47a 2743713888612

tak naštěstí studuje na gymnáziu, které patřilo patří a doufám že bude patřit mezi výběrové. Ostatně sám již dostal 3 roky před ukončením po několika olimpiádách pozvánku na semináře ČVUT. Ale právě protože skoumám co všechno mu vystačí aby patřil mezi ty matematicky úspěšnější, Tak si nedělám moc velké maděje o těch dalších které jsou s sním vybráni.

0/0
11.9.2013 21:34

J36a55r20o46s51l76a41v 69Z78a94j96i63c72e15k 6524941747617

Vasku Riho, maturoval vas co by sylnejsi rocnik 77 i z cestiny?

+1/0
11.9.2013 22:30

V40a16š18e71k 36Ř41í37h25a 2953883498892

Ano a zachránila mně ústní a to že jsem nebyl na gymnáziu

0/0
12.9.2013 11:29
Foto

J88a78n 86B25r35a82u80n 1708418533565

Nejhorší jsou ty "sylnější ročníky" !!;-)

0/0
12.9.2013 5:11

V70a41š31e34k 33Ř91í69h85a 2453153158922

Ok uznávám. že možná dnes umíte lépe jazyky, ale je otázkou jak vás toto překládání do budoucna uživí;-)

0/0
12.9.2013 11:36

9921634720817

Jo, holt maturitu nemůže mít každý....a pro rýpaly já jí mám už pár let a z matiky za jedna :)

+1/0
11.9.2013 20:47
Foto

K14a93t55k11a 79B39o71b86k35o37v41á 8766371989851

Co se češtiny týká, máju 53 bodů z 69... No myslela jsem si, že jsem na tom líp teda ;-D

0/0
11.9.2013 20:27

D26u39š84a20n 15P54a44v35l57í94č43e28k 4464656900125

Nevidím v tom problém. Studium zakončené maturitou by mělo být výběrové, jinak postrádá smysl.

+3/0
11.9.2013 20:18

J90a20k83u94b 47T51r77e48n66k 3618505862756

Ono celkem i postrádá smysl. Rodiče tvrdí, že je třeba mít VŠ aby měl člověk prachy. Realita je ovšem taková, že je třeba mít známé nebo štěstí, jinak i s VŠ člověk vydělá houby...

+3/0
11.9.2013 20:22

E39v43a 35H75u30r15t38o45v50a 9374666566258

mýlíte se; je hlavně potřeba být schopný - pak se člověk uplatní i jako řemeslník

+2/0
11.9.2013 20:27

V66a88š55e56k 49Ř26í35h32a 2913723388272

Pravdu máte pouze částečně. Protože bohužel je mnoho firem, které s čistě obchodnickým vzděláním uzavírají obchody za naprosto nesmyslné a odborníkem nekonkurovatelné podmínky. A nevědomý zákazník pak má skutečného odborníka za předraženého blázna. Sám se s tímto faktem vysoutěžených nesmyslných zakázet setkávám v práci dnes a deně a jen s těží vysvětlují našim lingvistům, že to co vykomunikovali je hovadina na entou.

+2/0
11.9.2013 20:37

V16í97t 91G29a28b13r62i33e50l 5614563906497

Záleží na VŠ. V informatice je z FAI UTB je asi menší šance na uplatnění než z MFF UK...

0/0
11.9.2013 20:33

J97a97k39u60b 13T44r53e60n22k 3758575422386

Můj názor je, že VŠ je úplně fuk. U nás chodí většinou ČVUT FEL a překvapivě nevědí nic. Tedy ne nic, oni vědí mnoho teorie, kterou ovšem nikdy na nic nebudou potřeboval.

0/0
11.9.2013 20:42

V26í98t 59G18a82b28r68i85e74l 5584873286257

Záleží na oboru

0/0
11.9.2013 20:43

V14a73š82e86k 49Ř82í57h64a 2303973318682

Záleží na dané pozici. A na požadavcích jaké kladete na danou práci.

0/0
11.9.2013 21:04

J68a31k75u69b 24T57r93e30n88k 3528585872966

Domnívám se, že až na pár vyjímek (doktoři) by VŠ nebyla potřeba téměř na jakkýkoliv obor, stačilo by ty 3 roky praxe v daném odvětví, což by mělo být podporováno daňově... Protože studenta, který víc po VŠ víc, než nevzdělaný člověk po 3 letech praxe, jsem ještě nepotkal.

0/−5
11.9.2013 21:07

V11í44t 25G91a64b69r23i60e53l 5354703426527

Jo, jaderní fyzici teorii rozhodně nepotřebují...Rv

+1/0
11.9.2013 21:09

J88a81k83u49b 96T83r54e44n98k 3408285132276

Kolik jich tak asi v ČR je potřeba? 5 ? ;-D

0/0
11.9.2013 21:17

V93í67t 29G92a45b15r61i21e78l 5674983696987

I kdyby 5 (jsou to stovky...), tak to boří celou teorii o tom, že všude kromě doktorů stačí akorát praxe.

0/0
11.9.2013 21:20

J18a78k19u79b 34T74r35e97n64k 3388605752906

Neřekl jsem všude ale téměř všude. I kdyby to byli stovky, tak studentů VŠ jsou statisíce....

0/0
11.9.2013 21:22

J15a62k35u67b 90T36r19e80n29k 3258765972906

Ví po 3 letech víc pardon za překlep

0/0
11.9.2013 21:14

V34a85š64e89k 81Ř77í89h19a 2393473298492

proto jsem psal, že záleží na tom zda ony informace, které získá student na VŠ jsou vůbec v českých firmách žádány. Moje vlastní zkušenost je, že právě alarmující úbytek odborníků v praxi do značné míry omezuje naše firmy do stavu že po svých pracovnících vyžadují jen to co oni samy umí a pokud chce pracovník (v tomto případě student VŠ) nabídnout něco navíc co by firmu mohlo posunout, je to buď nepochopeno, nebo pro vlastní ego okamžitě zavrženo. Sám s tímto bojuji asi už dva roky u nás ve firmě. Budete se divit ale donutit kolegy a majitele aby se naučili chápat a používat třeba jen pevnostní kontrolní propočty je v dnešní hodně lingvistické společnosti nadliský úkol.

+2/0
11.9.2013 21:25

V44a27š33e67k 20Ř24í35h34a 2363463528682

Nechápu jak může někdo propadnout z maturity z matematiky tohoto testu. Nebo co hůře zajímalo by mě z jakých škol oni studenti jsou. Protože   pokud si vzpomínám na svojí SPŠ tak jen učebnice stavební mechaniky obsahuje 10x těžší matematiku. než to co bylo v testu. Na druhou stranu pokud maturanti nejsou schopni počítat tyto úlohy pak se nedivím tomu, že poslední dobou mají firmy problémy s obsazováním technických míst. A tak se naše pracovní síly omezují na pouhá překladatelství cizích myšlenek.

+4/0
11.9.2013 20:18

J43a40k48u42b 87T13r27e97n16k 3448715552576

Hm, stavební mechaniku jsem zvládnul celkem v pohodě (u maturity za 1) nicméně z matematiky jsem vždy propadal.

0/−1
11.9.2013 20:21

V40a59š24e16k 70Ř64í66h66a 2503533908472

tak pokud jste se vše bifloval na zpamět pak asi ano, ale rovnou mi vás je líto. Přeci jen snazší je umět si vše odvodit.

+2/0
11.9.2013 20:31

J47a85k88u60b 33T81r83e50n47k 3658245662756

Já si naštěstí nemusel biflovat (ani to neumím) ale prostě jsem potřeboval vědět, k čemu určený matematický blábol lze využít. No a u 99% věcí ze středoškolské matematiky mi to nebyl schopen nikdo říci.

0/−1
11.9.2013 20:40

V82a14š20e82k 95Ř75í82h91a 2283773368312

Tak asi to možná může být problémem učitele. Ale myslím si že vše je spíše o schopnosti logického myšlení a představivosti. Přeci jen já jsme s tímto problém nikdy neměl a proto jsem byl schopen volně používat teoretickou matematiku např. diferenciálního počtu na praktických modelech. Ale je pravda, že mnoho mých spolužáků ze SPŠ mělo překvapivě problém s vysokoškolským výkladem toho co znali už z maturit.

0/0
11.9.2013 20:51

O17n37d40ř18e96j 87M82a17t82ě72j96k55a 2431482772

Ještě že už to mam 2 roky za sebou. A stejně mi ta maturita je k prdu, dělam jako pomocnej dělník a ještě nikdo ten papír nikdy nechtěl vidět. ;-D;-D

0/0
11.9.2013 19:52

J11a65k92u22b 38T27r19e40n83k 3818985162346

Samozřejmě že maturita je k prdu, stejně jako VŠ. Důležité je něco umět.

+5/0
11.9.2013 20:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.