Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maturitní test nezvládly dvě pětiny studentů, matematiku každý druhý

Necelé dvě pětiny studentů nezvládly v podzimním termínu maturity didaktické testy. Největší problémy měli s matematikou, kterou neudělala více než polovina maturantů. Testy psalo přes 13 tisíc žáků, zhruba tři čtvrtiny z nich byly propadlíci z jara či předchozích let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90i81c54h54a65e23l52a 95K43u70ž47e32l88o25v32á 4730324870143

Jelikož se mě tahle otázka osobně docela dotýká, taky bychse k tomuto tématu ráda vyjádřila. Nemám za sebou ještě sice tolik let životnípraxe a zkušeností jako někteří z lidí, co tu přispívají, ale snad mohu takypřispět svou kapkou do mlýna.

Samozřejmě souhlasím, že maturitu nemůže mít každý a žetento papír by měl mít alespoň nějakou vypovídající hodnotu. Hodně lidí se tuohání tím, že když žáci nespočítají takhle lehký test z matematiky, nemají natitul nárok - a k poznámce o "idiotech" se radši ani nebuduvyjadřovat. Sama jsem z matematiky maturovala před 7 lety na gymnáziu a i kdyžje to už nějaká doba, se současným testem bych problémy neměla - zadání úloh minepřišlo nijak extra těžké.

Pokud ale srovnám úroveň testu z matematiky s testem zangličtiny, obávám se, že největší chybou studentů, kteří letos neuspěli, byloto, že si zvolili špatný předmět. Dle CERMATu byla v řádném termínuprocentuální neúspěšnost z matematiky téměř 4x vyšší než u testů z angličtiny,v opravném termínu to pak bylo asi 2,5x.

Během posledních pár měsíců jsem pomáhala s přípravou dvěmastudentkám - jedné s matematikou a druhé s angličtinou.

Začnu s angličtinou - slečna studovala dálkově, aby sidodělala maturitu. Angličtinu ze srdce nesnáší a na začátku 4. ročníku bylachronický začátečník. Po asi 20 placených hodinách angličtiny (během 9 měsíců -podotýkám) šla k maturitě v podstatě s opravdu základní gramatikou, několikanaučenými frázemi a předem připravenými slohy na různá témata. Sice psalaslohovou práci nadvakrát, ale nakonec bude mít maturitu.

0/0
13.9.2013 7:32

L53i80b21u29š32e 87Z83a77p84l75e19t88a19l94o92v83á 3185768913444

souhlasím s Vámi, Volí Karla, aniž by znali dějiny ČR, maturitu a VŠ však chtějí po dětech rodiče, i když ví,  že na to jejich děti  nemají!!! Mimo jiné spousta takových studentů chtěla studovat úplně něco jiného, ale rodiče na děti nemají čas, stačí když finančně přispějí. Ale ono jim to vrátí

0/−1
12.9.2013 9:56
Foto

V39l11a64d16i95m38í65r 97V13o49l45k79o 6840852117129

z vašich podivných úvah by se dalo dedukovat, že všichni inteligenti s matematickým nadáním volí Zemana....a to ehm....nevím, nevím;-D

0/0
13.9.2013 15:27

P79a61v32e66l 80K45a67r29a34s 9803385363959

Ano, Toto opravdu z jejího blábolu na základě výrokové logiky vychází. Ale protože netuší, co to výroková resp. jakákoli logika je, tak si jako hloupá trubka nepřipadá.:-)

0/0
15.9.2013 11:17
Foto

V41l23a96d39i52m74í52r 26V15o33l92k31o 6850732457409

to je tzv. trubkový paradox;-DR^

0/0
15.9.2013 13:50
Foto

J39a14n 33B93r89a14u55n 1548358623935

Kdyby se zkoušelo z koukání na televizor nebo z mačkání tlačítek mobilu, resp. tupého zírání na display, to by bylo jedničkářů!!;-D

0/0
12.9.2013 5:08

J42i44ř80í 24R10ů39ž12i71č35k47a 9492413208585

Tady je k procvičení několik matematických úloh z praktického života:

http://trikyleaks.blogspot.cz/2012/05/priklady-za-ktere-se-omluvil-ministr.html

:-)

0/−1
11.9.2013 21:28

P84e73t38r 38K44a94r70á32s87e94k 9767152412159

Ale já v tom problém nevidím-prostě i studium zakončené maturitou je jistý druh výběrového vzdělání a tak by na to neměl být automatický nárok. V současné době kdy i VŠ rapidně snižují laťky aby aspoň zaplnily ročníky je ovšem u studentů takový přístup i tam. Kolega z VŠ říkal, že v jeho semináři neudělalo test 70% lidí-on ovšem neměl čas vymýšlet nový a tak opravný dal ten samý-i tento opravný udělalo opět jen minimum studentů tak jsme ho vyhecovali a on i třetí (poslední) dal opět ten samý-prostě to skončilo tak že opět to většina neudělala a to se jednalo o triviální předmět a on dokonce na svých konzultacích nabízel že si s nimi sedne a probere to otázku po otázce. Inflace vzdělání v ČR je opravdu silná a může to dopadnout opravdu fatálně pro naši konkurenceschopnost, protože k tomu už léta dochází i na technických školách. Další kolega říká, že za posledních 10 let musel omezit rozsah vyučované látky (mechanika tekutin) o přibližně 60% protože jinak by to neudělal nikdo.

+3/0
11.9.2013 20:49

V37í67t 51G14a89b80r19i80e34l 5184923916837

Kde přednáší / cvičí?

+2/0
11.9.2013 20:53

V11a19š91e88k 71Ř22í44h14a 2393263258902

Přesně podtrhuji. co by ročník 77 jsem maturoval před 17 lety a už tehdy jsem na VŠ slyšel, že museli kvůli nám zrdukovat částečně látku. Coby sylnější ročník, který dělal přijímačky jak na SPŠ ( gymnázium bylo jediné na celém okrese a dostali se tam jen první dvá nejlepší ze třídy ) tak na VŠ.  By mně zajímalo co pak učí dnes.

0/0
11.9.2013 20:58

V67í32t 19G55a85b47r93i96e95l 5444673946447

To nevíte, že každý další ročník je blbější než ten předchozí?

+2/0
11.9.2013 20:58

V51a39š49e14k 49Ř29í45h52a 2203683228952

Ano ale mám pocit, že pokud ona funkce vzdělání měla pozvolný pád tak dnes jsme ve stavu strmě exponenciálního poklesu.

+1/0
11.9.2013 21:01

J15a14k92u95b 10T96r50e36n23k 3318575982346

Osobně se domnívám, že intelektuální schopnosti jsou stále stejné ale svět je jiný. Obrovské množství informací, které se na děcka ze všech stran valí prostě nevyfiltrují ani omylem. Logická reakce je, že veškeré informace odmítají a jen v případě potřeby se je horko těžko učí... Nedokáže to 95% dospělých, nevím jak by to zvládli děti. Navíc to nemá kdo učit, učitelé jsou tím balastem zavaleni úplně stejně ve svých oborech.

0/−1
11.9.2013 21:05

V47a70š97e93k 86Ř66í51h95a 2533293818942

A víte že právě ono zacházení z informací nejvíce učí matematika. Je jasné, že pokud má člověk potřebu získané informace nesystémově ukládat pak dojde k zaplnění možbých kapacit. Pokud se ale naučí informace skracovat a následně odvozovat vystačí s minimem základních pouček. Ale jak ukazují maturity tak přebujelé biflování a lingvistický pojem školství tak nějak najednou nestačí. Možná je načase matematiku vrátit spátky na úroveň mateřského jazyka a navýšit počty odučených hodin. Třeba zrovna na úkor druhého cizího jazyka.

+1/0
11.9.2013 21:14

J10a88k95u79b 48T57r62e96n59k 3808425112106

Pomocí matematiky se nedá vyfiltrovat obrovské množství audiovizuálního obsahu, článků, blogů a já nevím čeho ještě. To se dá jen vypnutím PC, mobilů, TV a já nevím čeho ještě.

+1/0
11.9.2013 21:16

V95a46š26e68k 31Ř30í80h49a 2783113588462

Chápete matematiku příliš konkrétně. Ostatně to je problém o kterém jsem už psal. Matematika učí logice a schopnosti sjednocování, rozdílů a dalších a dalších principů, kterém nám pomáhají dělit co je podstatné a co ne.

+1/0
11.9.2013 21:29

J57a33k12u70b 98T60r84e20n11k 3988185532566

Přiznávám se, že Vám absolutně nerozumím. Jak mi logika a schopnost sjednocování a další a další principy pomohou s tím, že na mě denně vykoukne cca 300 stran textu, několik stovek fotografií, několik hodin videí, x telefonátů, mailů a IM zpráv? Zkuste se vžít do role někoho mladého, který chápe, že je důležité všechno (protože je) a něco z toho vybrat ....

0/0
11.9.2013 21:34

V74a72š94e12k 74Ř66í37h95a 2933893308342

Tak třeba jen množiny. Pokud správně chápete onen princip průniku množiny, pak by vám nemělo dělat problémy informaci, která se opakuje v ohromném množství informací poznat a uložit. Mnohočleny pak mohou být příkladem toho jak zjednodušit ono velké množství uložené informace. atd atd. Ona matematika sama vám onu poučku nedá. Pokud toto od matematiky hledáte pak jste ji špatně pochopil ona vám jen ukáže jak se můžete k oné  poučce dopracovat.

0/0
11.9.2013 21:49

V37í32t 98G11a55b30r86i47e42l 5894343606357

Vlastní zkušenost nebo JPP?

0/0
11.9.2013 21:08

V60a29š57e90k 98Ř95í38h72a 2223563568852

:-)soudím podle nezvládnutých maturit  a učiva synovce na gymnáziu.

0/0
11.9.2013 21:15

V47í14t 44G31a50b62r42i81e45l 5714373856197

Není gymnázium jako gymnázium... A u maturit se nedivím, když k ní chodí i lidé na hranici mentální retardace...

Taky kolik ve vašem ročníku maturovalo lidí a kolik teď. Proto to vypadá tak hrozivě, když se napíše, že neodmaturovalo 20000 tisíc studentů, ale v absolutních číslech je ten počet úspěšných třeba stejný.

0/0
11.9.2013 21:18

V54a77š30e16k 24Ř83í48h44a 2753233468782

tak naštěstí studuje na gymnáziu, které patřilo patří a doufám že bude patřit mezi výběrové. Ostatně sám již dostal 3 roky před ukončením po několika olimpiádách pozvánku na semináře ČVUT. Ale právě protože skoumám co všechno mu vystačí aby patřil mezi ty matematicky úspěšnější, Tak si nedělám moc velké maděje o těch dalších které jsou s sním vybráni.

0/0
11.9.2013 21:34

J15a93r92o91s60l24a75v 51Z25a18j26i52c25e90k 6374901777897

Vasku Riho, maturoval vas co by sylnejsi rocnik 77 i z cestiny?

+1/0
11.9.2013 22:30

V88a90š71e81k 54Ř28í17h66a 2973713188502

Ano a zachránila mně ústní a to že jsem nebyl na gymnáziu

0/0
12.9.2013 11:29
Foto

J70a90n 96B52r45a68u48n 1898838563615

Nejhorší jsou ty "sylnější ročníky" !!;-)

0/0
12.9.2013 5:11

V43a93š46e61k 76Ř89í32h56a 2563653858342

Ok uznávám. že možná dnes umíte lépe jazyky, ale je otázkou jak vás toto překládání do budoucna uživí;-)

0/0
12.9.2013 11:36

9541164320497

Jo, holt maturitu nemůže mít každý....a pro rýpaly já jí mám už pár let a z matiky za jedna :)

+1/0
11.9.2013 20:47
Foto

K74a83t93k26a 13B43o73b46k35o55v71á 8556671529871

Co se češtiny týká, máju 53 bodů z 69... No myslela jsem si, že jsem na tom líp teda ;-D

0/0
11.9.2013 20:27

D15u42š39a38n 87P17a65v39l75í75č25e60k 4834846660515

Nevidím v tom problém. Studium zakončené maturitou by mělo být výběrové, jinak postrádá smysl.

+3/0
11.9.2013 20:18

J46a22k28u72b 15T89r39e58n10k 3298985362316

Ono celkem i postrádá smysl. Rodiče tvrdí, že je třeba mít VŠ aby měl člověk prachy. Realita je ovšem taková, že je třeba mít známé nebo štěstí, jinak i s VŠ člověk vydělá houby...

+3/0
11.9.2013 20:22

E28v75a 87H14u76r79t90o25v77a 9444416196538

mýlíte se; je hlavně potřeba být schopný - pak se člověk uplatní i jako řemeslník

+2/0
11.9.2013 20:27

V27a50š87e81k 88Ř61í68h13a 2353423498792

Pravdu máte pouze částečně. Protože bohužel je mnoho firem, které s čistě obchodnickým vzděláním uzavírají obchody za naprosto nesmyslné a odborníkem nekonkurovatelné podmínky. A nevědomý zákazník pak má skutečného odborníka za předraženého blázna. Sám se s tímto faktem vysoutěžených nesmyslných zakázet setkávám v práci dnes a deně a jen s těží vysvětlují našim lingvistům, že to co vykomunikovali je hovadina na entou.

+2/0
11.9.2013 20:37

V81í24t 12G80a37b67r17i39e17l 5574983366567

Záleží na VŠ. V informatice je z FAI UTB je asi menší šance na uplatnění než z MFF UK...

0/0
11.9.2013 20:33

J17a14k74u36b 67T76r85e62n61k 3728885692276

Můj názor je, že VŠ je úplně fuk. U nás chodí většinou ČVUT FEL a překvapivě nevědí nic. Tedy ne nic, oni vědí mnoho teorie, kterou ovšem nikdy na nic nebudou potřeboval.

0/0
11.9.2013 20:42

V39í47t 66G28a91b42r48i33e93l 5654883446497

Záleží na oboru

0/0
11.9.2013 20:43

V76a34š78e45k 69Ř51í60h35a 2813563938762

Záleží na dané pozici. A na požadavcích jaké kladete na danou práci.

0/0
11.9.2013 21:04

J67a65k62u26b 30T51r23e20n19k 3378685712886

Domnívám se, že až na pár vyjímek (doktoři) by VŠ nebyla potřeba téměř na jakkýkoliv obor, stačilo by ty 3 roky praxe v daném odvětví, což by mělo být podporováno daňově... Protože studenta, který víc po VŠ víc, než nevzdělaný člověk po 3 letech praxe, jsem ještě nepotkal.

0/−5
11.9.2013 21:07

V65í65t 87G32a22b48r85i91e27l 5104613826257

Jo, jaderní fyzici teorii rozhodně nepotřebují...Rv

+1/0
11.9.2013 21:09

J12a47k19u91b 57T90r72e51n34k 3768845172736

Kolik jich tak asi v ČR je potřeba? 5 ? ;-D

0/0
11.9.2013 21:17

V23í74t 33G39a48b64r17i56e13l 5844723136697

I kdyby 5 (jsou to stovky...), tak to boří celou teorii o tom, že všude kromě doktorů stačí akorát praxe.

0/0
11.9.2013 21:20

J18a17k84u49b 64T10r42e14n48k 3758115272796

Neřekl jsem všude ale téměř všude. I kdyby to byli stovky, tak studentů VŠ jsou statisíce....

0/0
11.9.2013 21:22

J77a97k47u41b 87T12r25e47n34k 3208675862606

Ví po 3 letech víc pardon za překlep

0/0
11.9.2013 21:14

V96a75š68e98k 61Ř46í87h87a 2813643668832

proto jsem psal, že záleží na tom zda ony informace, které získá student na VŠ jsou vůbec v českých firmách žádány. Moje vlastní zkušenost je, že právě alarmující úbytek odborníků v praxi do značné míry omezuje naše firmy do stavu že po svých pracovnících vyžadují jen to co oni samy umí a pokud chce pracovník (v tomto případě student VŠ) nabídnout něco navíc co by firmu mohlo posunout, je to buď nepochopeno, nebo pro vlastní ego okamžitě zavrženo. Sám s tímto bojuji asi už dva roky u nás ve firmě. Budete se divit ale donutit kolegy a majitele aby se naučili chápat a používat třeba jen pevnostní kontrolní propočty je v dnešní hodně lingvistické společnosti nadliský úkol.

+2/0
11.9.2013 21:25

V21a84š73e68k 74Ř98í32h22a 2683853188182

Nechápu jak může někdo propadnout z maturity z matematiky tohoto testu. Nebo co hůře zajímalo by mě z jakých škol oni studenti jsou. Protože   pokud si vzpomínám na svojí SPŠ tak jen učebnice stavební mechaniky obsahuje 10x těžší matematiku. než to co bylo v testu. Na druhou stranu pokud maturanti nejsou schopni počítat tyto úlohy pak se nedivím tomu, že poslední dobou mají firmy problémy s obsazováním technických míst. A tak se naše pracovní síly omezují na pouhá překladatelství cizích myšlenek.

+4/0
11.9.2013 20:18

J71a96k69u86b 31T83r96e26n61k 3148135652446

Hm, stavební mechaniku jsem zvládnul celkem v pohodě (u maturity za 1) nicméně z matematiky jsem vždy propadal.

0/−1
11.9.2013 20:21

V49a23š63e38k 90Ř94í42h80a 2563753278502

tak pokud jste se vše bifloval na zpamět pak asi ano, ale rovnou mi vás je líto. Přeci jen snazší je umět si vše odvodit.

+2/0
11.9.2013 20:31

J78a59k20u44b 74T90r20e67n60k 3368645752116

Já si naštěstí nemusel biflovat (ani to neumím) ale prostě jsem potřeboval vědět, k čemu určený matematický blábol lze využít. No a u 99% věcí ze středoškolské matematiky mi to nebyl schopen nikdo říci.

0/−1
11.9.2013 20:40

V65a97š67e49k 32Ř17í80h18a 2343343858672

Tak asi to možná může být problémem učitele. Ale myslím si že vše je spíše o schopnosti logického myšlení a představivosti. Přeci jen já jsme s tímto problém nikdy neměl a proto jsem byl schopen volně používat teoretickou matematiku např. diferenciálního počtu na praktických modelech. Ale je pravda, že mnoho mých spolužáků ze SPŠ mělo překvapivě problém s vysokoškolským výkladem toho co znali už z maturit.

0/0
11.9.2013 20:51

O82n77d89ř74e37j 25M30a52t46ě52j33k85a 2811862232

Ještě že už to mam 2 roky za sebou. A stejně mi ta maturita je k prdu, dělam jako pomocnej dělník a ještě nikdo ten papír nikdy nechtěl vidět. ;-D;-D

0/0
11.9.2013 19:52

J91a97k83u23b 58T87r37e35n96k 3748415342686

Samozřejmě že maturita je k prdu, stejně jako VŠ. Důležité je něco umět.

+5/0
11.9.2013 20:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.