Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zábory půdy v Číně: buldozer přejel dítě, zatímco rodiče bránili dům

Masivní čínská urbanizace si vybrala další oběť. Couvající buldozer přejel v provincii Fu-ťien na jihovýchodě země tříleté dítě, i když jeho babička křičela na řidiče, aby zastavil. Rodiče mezitím protestovali proti likvidaci svého domu. Úřady se ho totiž rozhodly strhnout i proti jejich vůli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96a50v87e64l 27O50d68r36a94z94i60l 6864729367140

Mno, co s tím budeš dělat, Obamo?

0/0
1.9.2013 16:34

J98a83n 19K51r97p65e12c 5156803184982

proti Masarykovi jsou ceskoslovensti a cinsti komuisti jeste babraci...

0/−1
31.8.2013 11:00

J95i56ř73í 63E34r62b29e54n 1113254576657

Prosím vysvětlit.

0/0
1.9.2013 1:23

J58a56n 12K22r42p82e27c 5646463744152

znate snad nekoho jineho, kdo sebral v historii ceska vice soukrome pudy a nemovistosti nez masaryk?

0/0
1.9.2013 7:47

L79u95d45v30í77k 45G93a44j16d55o28š53í22k 2625413694972

Nepochybně velmi smutná událost a nešťastná nehoda.

.

Nicméně zcela cíleně se opět v článku zastírá, že v Číně to funguje poněkud jinak než u nás.  V Číně neexistuje vlastnictví půdy. Veškerá půda je státní, takž stát nikoho nevyvlastňuje. Pouze si bere to, co je jeho. Půda je obvykle soukromníkům pronajata na dobu určitou a pokud stát usoudí, že pozemek potřebuje, jednoduše pronájem neprodlouží. To co na něm stojí pak zcela logicky odstraní. U nás by to neprobíhalo jinak, kdyby majitel nemovitosti nebyl identický s majitelem pozemku (což do nedávna bylo též možné).

+2/0
30.8.2013 18:56

V66í27t 35J87e50ž28e59k 4936959529695

Tak nějak. Navíc tato situace byla i u nás, pár let zpátky. Režim si "vzal" půdu od lidí a prohlásil ji za svou, a protože byla půda státu, mohl si s ní nakládat dle libosti. V podstatě si jakákoliv totalita, která vyvlastní soukromé pozemky, může z lidí dělat onuce a hlásat, že pozemek je její a oni jsou na cizím a musí okamžitě neprodleně vypadnout, protože oni (bydlící) nejsou na svém pozemku...

+4/0
30.8.2013 19:46

L31u63d53v62í30k 51G92a67j88d42o51š19í16k 2795503194392

Ano. Oproti nám je tady je jen malý rozdíl v tom, že režim nikdy půdu neznárodňoval. V Číně půda totiž lidé nikdy přímo nevlastnili.

0/0
31.8.2013 11:37

Š12t89ě59p11á22n 28F96r28a49n26c38l 8774849354800

Vy ovšem zase zastíráte dvě "nepodstatné drobnosti":

1) toto "zpětvzetí" státní půdy probíhá většinou po dobu trvání pronájmu, nikoli po jeho skončení - resp. bez ohledu na nějakou smlouvu o pronájmu, ta soudruhy nezajímá.

2) podle čínských zákonů má aktivně hospodařící zemědělec (splňující i další podmínky "slušného socialistického života") v případě ukončení pronájmu z důvodu výstavby právo na adekvátní náhradu (rozsahem i kvalitou) v co nejbližším okolí, což soudruhy taky většinou nezajímá.

+4/−1
30.8.2013 20:02

L91u34d22v51í11k 65G33a69j68d73o80š65í25k 2185283184102

Ano. To máte pravdu.

1) Pokud dojde k odebrání pozemku ještě v době trvání pronájmu. Vláda obvykle odškodňuje majitele budov které bourá. Ovšem cenou, která odpovídá ceně tržní. Což v praxi znamená sotva cenu materiálu, vzhledem k tomu, že v tom okamžiku (před zbouráním) už stavba vlastně žádnou tržní hodnotu nemá. Pokud dojde k odebrání pozemku po ukončení nájemní smlouvy, nedostane majitel budovy již nic.

2) To se týká hospodařících zemědělců. Čili na pozemku nestojí žádné budovy, ale jsou to pole.

0/0
31.8.2013 11:32

L18u30c91i16a91n 67P19a44p55a43z80i34a64n 5894137161705

Činský kapitalismus v praxi. Aspoň rodiče budou moci mít ještě jedno dítě, třeba se jim narodí holčička.

0/−2
30.8.2013 18:37

M26i81l66o98s 17M73l78c29o90c37h 4413624814200

Kapitalismus ?  Asi jste si nevsiml, ze v Cine jsou u moci stale jeste komunisti a vse se tam deje podle jejich diktatu. Nasi komunisti nejsou jini, jen momentalne nejsou u moci. Jinak to jsou ale uplen stejny zrudy.

+1/0
31.8.2013 1:40

K31a18r38e68l 64N43e73č98a65s 5133179540310

Takto funguje vyvlastňování v trochu drsnější podobě-sen neoliberálů.Pracovat 18 hodin denně za třetinový plat,nerencat,snažit se.Neoliberálové vyvlastní střední třídu etc.spolehlivěji než znárodnění.

0/−9
30.8.2013 16:58

O51n44d14ř83e76j 58M53a90l45ý 3504103103553

To je samozřejmě nesmysl, jedním ze základních pilířů kapitalismu je nedotknutelnost majetku. Vyvlastňování by nemělo být možné. To, že se tohle děje v Číně jen dokazuje, že socialistické praktiky jsou, i přes vnější fasádu tvrdého kapitalismu, stále ve společnosti zažité.

+10/0
30.8.2013 17:07

J22a85n 11Š40k76r80a73b32á58n26e35k 7305480718952

A jak v tom kapitalismu budují třeba dálnice?

0/0
30.8.2013 17:36

Š26t25ě63p90á61n 51F36r83a86n53c63l 8144379284840

Pozemky se koupí, nikoli ukradnou (vyvlastní).

+6/0
30.8.2013 17:52

J67a37n 68Š18k30r87a97b35á35n35e80k 7985920288772

a když neprodám?

0/0
30.8.2013 17:58

Š62t38ě85p57á74n 30F86r19a47n13c84l 8114239864230

Pak vám bude nabídnuta vyšší cena. Nebo dálnice povede jinudy.

+4/0
30.8.2013 18:09

J76a45n 14Š73k58r96a61b39á50n18e27k 7895370658802

a když jinudy vést nemůže a já z principu neprodám? je v pořádku aby kvůli mému majetku trpěly desetitisíce lidí zvýšenou dopravou kterou by případná dálnice odvedla z vesnic a měst?

0/0
30.8.2013 18:10

Š52t43ě65p18á89n 35F27r79a53n64c80l 8284309154450

Bavíme-li se o teoretickém konceptu liberalismu, pak ano - zvýšená doprava není výš než vaše vlastnictví.

Na druhou stranu je jasné, že čistý liberalismus nemůže ve společnosti nikdy fungovat a každá společnost je směsí všech (nebo skoro všech) konceptů. Jde jen o to, který je ten převládající...

+3/0
30.8.2013 18:18

J85a84n 48Š22k57r44a93b28á69n80e11k 7975440498562

takže čistý liberalismus je systém v kterém může většina trpět kvůli jedinci.

0/0
30.8.2013 18:28

Š40t58ě52p66á60n 51F45r14a95n87c59l 8654609184760

Ano, máte pravdu. Stejně jako socialismus je systém, kde jedinec může trpět kvůli většině ;-)

Jak píšu - jsou různé teoretické, filozofické koncepty, které samy o sobě nemohou v praxi fungovat. V praxi jde vždy o jejich mix a ve volbách se rozhoduje o tom, který z těch konceptů bude převažovat.

+2/0
30.8.2013 18:31

J77a41n 34Š15k31r42a51b24á17n45e57k 7245950378882

otázkou zní co je lepší :-) 

ale jinak vám rozumím, a aby to nevyznělo špatně, nejsem ani socialista ani liberál.. jen mě zajímalo kam nás naše diskuze dovede.

0/0
30.8.2013 18:44

Š36t81ě39p95á34n 31F75r63a53n92c50l 8794519344970

Lepší? V tomto případě asi ani jedno :-P

0/0
30.8.2013 18:56

M77i43l20o91s 13M69l73c39o27c23h 4873444444300

Jen bych upresnil, ze v socialismu nepochybne budou i velice schopni jedinci, kteri kvuli vetsine budou trpet.  (nejen mohou).

0/0
31.8.2013 1:47

T12o36m48á76š 17Z61e76m35a63n 3835558124765

Gulag nebo nepostavená dálnice.. vyberte si.

(a že komunistů ta stavba šla)

0/0
30.8.2013 18:35
Foto

H79a22n80a 62A98n89t19o66n23o14v14á 6337299614524

Tak nějak. Třeba v Jičíně vede železnice hned vedle parku (spíš parkem) a Valdštejské lodžie. Průvodce říkal, že rakouské dráhy to naplánovaly asi o půl kilometru vedle, ale sedlák pole neprodal a za Rakouska vyvlastnění neexistovalo, tak se to holt postavilo jinde.

0/0
30.8.2013 21:00

V22í81t 45J85e40ž42e50k 4656119129445

A jaký je rozdíl mezi samotným vyvlastněním a "koupí" pozemku za neadekvátně nízkou cenu.

Dejme tomu k dnešní době, nevidím rozdíl, když mi stát vyvlastní pozemek bez náhrady, nebo dá dvacetník za metr. Je to to samé, jenom v druhém případě stát může říkat, že pozemek koupil a že je tudíž v právu... Jakákoliv totalita je svinstvo.

0/0
30.8.2013 19:49

Š72t30ě52p79á35n 45F11r91a92n27c45l 8604889544340

Mezi vámi uváděnými variantami rozdíl není žádný. A mám pocit, že ani nikdo netvrdí že by měl být...

0/0
30.8.2013 19:57

K62a88r32e44l 53N87e98č34a23s 5813489680700

Čína- to je deformovaný kapitalismus s rysy orientální despocie. Ten Váš pilíř kapitalismu v nedotknutelnosti majetku je směšný.Možná hovoříte o kapitalismu poloviny minulého století. Kapitalismus v neoliberálním převleku likviduje střední třídu,jako program má sociální smrt celých skupin obyvatel. Čína-to je sen  všech neoliberálů. A koho chrání? Korporace-tam máte pravdu.  A pokud mě označíte za komunistu,mýlíte se,tyto závěry mám  z četby německých Benediktínů.

0/−1
30.8.2013 22:30

M43i38l55o79s 60M64l27c88o24c43h 4773674324360

Nevim, co ti Vasi nemecti Benediktini pili kdyz to psali, nebo co jste pil Vy kdyz jste to cetl, ale v Cine je u moci komunisticka strana a zavedeny system je komunisticka diktatura. A to, ze se soudruhum zachtelo i vetsiho majetku a za timto cilem zneuzivaji sve totalitni moci jen dokresluje, jaky druh lidi se ke komunismu hlasi. (Ostatne nizkou moralku a nedostatek svedomi pozorujeme i u nasich komunistu, jen momentalne nejsou u moci).

0/0
31.8.2013 2:02

K67a35r75e31l 56N41e15č79a61s 5433669580560

Typicky český argument.Když má někdo jiný názor než já-pil, V Číně,pardon,jistě jsou u moci komunisté ale cíl neoliberálů je stejný. Rozbít síť sociální ochrany,podporovat velké stěhování za prací,završit zničení lidové kultury.A zejména podkopat občanskou soudržnost a vytvořit obrovitý dav druhořadých občanů. Zapoměl jsem něco?

0/0
31.8.2013 18:29

M72a94r38t97i86n 75P39e57c63i71n65a 4981333

Za socialismu zde vyvlastňování bylo zcela běžné, tak nevím, kde jste sebral ten neoliberalismus;-D

0/0
30.8.2013 18:35

K37a45r47e54l 53N75e30č60a40s 5983479590900

Mluvíme o Číně a o naší budoucnosti.

0/0
30.8.2013 22:33

L37u64d63v76í21k 23G12a18j53d92o85š45í90k 2915913784132

Až na to, že nikdo nikoho nevyvlastňuje.

0/0
30.8.2013 18:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.